eitaa logo
تذكرة المتقين
197 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
970 ویدیو
14 فایل
نشر معارف دین ارتباط با ادمین @Hassanshojaei6774
مشاهده در ایتا
دانلود
12.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
باورتون میشه داشتن صدام رو اسیر میکردن! از دلاوری های محسن وزوایی کمتر شنیده ایم🇮🇷 سالگرد عملیات فتح المبین گرامی باد https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
💠من خُوف این را دارم که در این ماه مبارک رمضان که ماه تهذیب نفس است و همه را خدا به ضیافت خودش دعوت کرده است، ما با صاحب خانه کاری بکنیم که عنایتش از ما برگردد. 📚صحیفه نور، جلد ١٩،صفحه ١٢ https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
پيامبر خدا صلى الله عليه وآله: كسى كه در ماه رمضان آمرزيده نشود، در كدام ماه آمرزيده مى شود؟ مَنْ لم يُغفَرْ لَهُ في شَهرِرمضانَ ففِي أيِّ شهرٍ يُغفَرُ لَهُ؟ ميزان الحكمه جلد4 صفحه 521 🆔https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
سالروز جنگ بدر 🛑وفي يوم السابع عشر منه كانت الوقعة بالمشركين ببدر ، ونزول الملائكة بالنصر من الله تعالى لنبيه عليه السلام، وحصلت الدائرة على أهل الكفر والطغيان، وظهر الفرق بين الحق والباطل، وكان بذلك عز أهل الايمان وذل أهل الضلال والعدوان. ويستحب الصدقة فيه، ويستحب فيه، الاكثار من شكر الله تعالى على ما أنعم به على الخلق  من البيان " وهو يوم عيد وسرور لاهل الا سلام 🔰مرحوم شیخ مفید: در روز هفدهم ماه مبارک رمضان، جنگ با مشرکان در بدر واقع شده است که ملائکه برای نصر و یاری مسلمین نازل شدند و در این روز سالروز شکست خوردن اهل کفر و طغیان است در روز بدر فرق بین حق و باطل آشکار شد و بدین ترتیب امروز روز سرافزاری اهل ایمان و ذلت اهل کفر است و مستحب است در این روز صدقه داده شود و خداوند متعال را زیاد شکر کرد بخاطر این نعمت"که عید و سرور برای اهل اسلام است" 📚: مسار الشيعة ج 1ص25 ♻️کانال: تذکرة المتقين https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
کشته شدگان جنگ بدر به دست مبارک امیرالمومنین علیه السلام 🛑و قد أثبت رواة العامة و الخاصة معا أسماء الذين تولى أمير المؤمنين عليه السّلام قتلهم ببدر من المشركين على اتفاق فيما نقلوه من ذلك و اصطلاح، فكان ممن سموه: الوليد بن عتبة كما قدمناه و كان شجاعا جريئا فاتكا وقاحا تهابه الرجال. و العاص بن سعيد و كان هولا عظيما تهابه الأبطال و هو الذي حاد عنه عمر بن الخطاب و قصته فيما ذكرناه مشهورة و نحن نثبتها فيما نورده بعد إن شاء الله . و طعيمة بن عدي بن نوفل و كان من رءوس أهل الضلال. و نوفل بن خويلد وَ كَانَ مِنْ أَشَدِّ اَلْمُشْرِكِينَ عَدَاوَةً لِرَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ كَانَتْ قُرَيْشٌ تُقَدِّمُهُ وَ تُعَظِّمُهُ وَ تُطِيعُهُ وَ هُوَ اَلَّذِي قَرَنَ أَبَا بَكْرٍ بِطَلْحَةَ قَبْلَ اَلْهِجْرَةِ بِمَكَّةَ وَ أَوْثَقَهُمَا بِحَبْلٍ وَ عَذَّبَهُمَا يَوْماً إِلَى اَللَّيْلِ حَتَّى سُئِلَ فِي أَمْرِهِمَا وَ لَمَّا عَرَفَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ حُضُورَهُ بَدْراً سَأَلَ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يَكْفِيَهُ أَمْرَهُ فَقَالَ اَللَّهُمَّ اِكْفِنِي نَوْفَلَ بْنَ خُوَيْلِدٍ فَقَتَلَهُ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ . و زمعة بن الأسود . و الحارث بن زمعة . و النضر بن الحارث بن عبد الدار . و عمير بن عثمان بن كعب بن تيم عم طلحة بن عبيد الله . و عثمان و مالك ابنا عبيد الله أخوا طلحة بن عبيد الله . و مسعود بن أبي أمية بن المغيرة . و قيس بن الفاكه بن المغيرة . و حذيفة بن أبي حذيفة بن المغيرة . و أبو قيس بن الوليد بن المغيرة . و حنظلة بن أبي سفيان . و عمرو بن مخزوم . و أبو المنذر بن أبي رفاعة . و منبه بن الحجاج السهمي . و العاص بن منبه . و علقمة بن كلدة . و أبو العاص بن قيس بن عدي . و معاوية بن المغيرة بن أبي العاص . و لوذان بن ربيعة . و عبد الله بن المنذر بن أبي رفاعة . و مسعود بن أمية بن المغيرة . و حاجب بن السائب بن عويمر . و أوس بن المغيرة بن لوذان . و زيد بن مليص . و عاصم بن أبي عوف . و سعيد بن وهب حليف بني عامر . و معاوية بن عامر بن عبد القيس . و عبد الله بن جميل بن زهير بن الحارث بن أسد . و السائب بن مالك الکلام.... 🔰 مرحوم شیخ مفید نقل میکند: و راويان سنى و شيعه مذهب جملگى،نامهاى كسانى كه امير المؤمنين به تنهائى آنان را كشت بى‌آنكه در اين باره اختلافى داشته باشند نقل كرده‌اند،و نامهاى آنان بدين شرح است: ۱-وليد بن عقبه چنانچه گذشت و او مردى دلاور و بيباك و پر دل و چالاك در جنگ بود كه مردان جنگجو از او هراس داشتند ۲-عاص بن سعيد كه مردى بس هولناك بود و دليران جنگى از او ترس داشتند،و او همان كسى است كه عمر بن خطاب از برابر او گريخت و داستانش مشهور است و ما بخواست خدا پس از اين(در فصل حديث داستانش را)بيان خواهيم كرد ۳-طعيمة بن عدى بن نوفل و او از سركردگان كفار بود ۴-نوفل بن خويلد و او سخت‌ترين دشمنان پيغمبر(صلّى الله عليه و آله)در ميان مشركين بود،و قريش او را در كارها مقدم و بزرگ ميداشتند،و از او پيروى ميكردند،و او همان كسى است كه ابو بكر و طلحه را(بجرم اينكه مسلمان شده بودند)گرفت و بيك ريسمان بست و يك روز تا شب آن دو را آزار كرد تا بالاخره با وساطت و خواهش برخى(از دوستانش)آن دو را رها كرد،و همين كه رسول خدا(صلّى الله عليه و آله)دانست كه در جنگ بدر آمده،خدا خواست كه شرش را كفايت كند و گفت:بار خدايا مرا از نوفل بن خويلد كفايت فرما پس امير المؤمنين عليه السّلام او را كشت. ۵-زمعة بن اسود ۶-عقيل بن اسود ۷-حارث بن زمعة ۸- نضر بن حارث بن عبد الدار ۹-عمير بن عثمان،عموى طلحة ۱۰ و ۱۱-عثمان و مالك پسران عبيد اللّٰه و برادران طلحة ۱۲-مسعود بن ابى امية ۱۳-قيس بن فاكه ۱۴-حذيفة بن أبى حذيفة ۱۵-ابو قيس ابن ولي ۱۶-حنظلة بن أبى سفيان ۱۷-عمرو بن مخزوم ۱۸-ابو المنذر بن ابى رفاعة ۱۹-منبه بن حجاج سهمى ۲۰-عاص بن منبه ۲۱-علقمة بن كلدة ۲۲-ابو العاص بن قيس ۲۳-معاوية بن مغيرة ۲۴- لوذان بن ربيعة ۲۵-عبد اللّٰه بن منذر ۲۶-مسعود بن امي ۲۷-حاجب بن سليمان ۲۸-اوس بن مغيرة ۲۹-زيد بن مليص ۳۰-عاصم بن أبى عوف ۳۱-سعيد بن وهب،هم سوگند طائفۀ بنى عامر ۳۲-معاوية بن عبد القيس ۳۳-عبد اللّٰه بن جميل بن زهير ۳۴-سائب بن مالك ۳۵-أبو الحكم بن اخنس ۳۶-هشام ابن أبى امية. و اينان رويهم‌رفته سى و شش نفر بودند(كه على عليه السّلام به‌تنهائى كشت) جز آن كسانى كه در كشتن آنان اختلاف است(كه آيا على كشته است يا ديگرى) و آنان كه على عليه السّلام در كشتن ايشان شركت جست و روي‌هم زيادتر از نيمى از كشتگان بدر را چنانچه گفته شد آن حضرت عليه السّلام كشت. ✍جانم علی جان فقط حیدر امیرالمونین ست. 📚الإرشاد ج ۱، ص ۷۰ ♻️کانال: تذکرة المتقين https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
🌕 احکام روزه ۱۱ 🌺 مبطلات روزه ۴: خوردن و آشامیدن (۳) ❇️ مسأله ۸۱۷. نُه چیز روزه را باطل می‌کند: ۱. خوردن و آشامیدن؛ ۲. آمیزش جنسی؛ ۳. کاری که موجب خروج منی شود (استمنا)؛ ۴. باقی ماندن بر جنابت یا حیض یا نفاس تا اذان صبح؛ ۵. اماله با چیزهای روان و مایع؛ ۶. قی کردن؛ ۷. دروغ بستن به خدا و پیامبر و ائمه «عليهم‌السّلام» (بنابر احتیاط واجب)؛ ۸. رساندن غبار غلیظ به حلق (بنابر احتیاط واجب)؛ ۹. فرو بردن تمام سر در آب (بنابر احتیاط واجب). 🍃 مبطل بودن برخی از موارد فوق اختلافی است، که إن‌شاءالله در آینده بیان می‌شود. 🛑 ۱. خوردن و آشامیدن 🍃 در جلسات و مطالب قبل بیان شد: قاعده کلّی: بطلان روزه به‌وسیله‌ی انجام مبطلات دو شرط اساسی دارد: 🌱 ۱. عمد و توجه؛ در مقابل سهو و غفلت و فراموشی 🌱 ۲. اختیار؛ در مقابل اکراه و زور ✅ البته توجّه شود که این قاعده استثنائاتی دارد که در جای خود بیان می‌شود (موارد سهوِ مبطل) ◀️ در اين فرسته یکی از استثنائات بیان می‌شود👇 ❇️ مسأله ۸۷۸. برخی از مکروهات روزه عبارت است از:... ۱۱. مضمضه زیاد برای روزه‌‌دار مکروه است. 🍃 و اگر بعد از مضمضه بخواهد آب دهان را فرو برد، یک مرتبه خالی کردن کافی است، و بهتر است سه مرتبه آب دهان را بيرون بريزد. 🍃ٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه‌السّلام): فِي الصَّائِمِ يَتَمَضْمَضُ؟ قَالَ: لَا يَبْلَعْ رِيقَهُ حَتَّى يَبْزُقَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ. (الكافي) ❇️ مسأله ۹۱۰. اگر روزه‌‌دار هنگام وضو (که مستحبّ است قدری آب در دهان بگرداند و مضمضه کند) با اطمینان به فرو نرفتن آب، مضمضه کند و آب بی‌اختیار فرو رود، در صورتی‌‌که این کار برای وضوی نماز واجب باشد، روزه‌اش صحیح است، ولی اگر برای وضوی غیر نماز واجب و یا برای غیر وضو مانند خنک شدن و امثال آن انجام دهد و آب بی‌اختیار فرو رود، بنابر احتیاط باید قضای آن روز را بگیرد. 🍃 عَنْ حَمَّادٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه‌السّلام): فِي الصَّائِمِ يَتَوَضَّأُ لِلصَّلَاةِ فَيَدْخُلُ الْمَاءُ حَلْقَهُ؟ فَقَالَ: إِنْ كَانَ وُضُوؤُهُ لِصَلَاةِ فَرِيضَةٍ فَلَيْسَ عَلَيْهِ شَيْ‏ءٌ، وَ إِنْ كَانَ وُضُوؤُهُ لِصَلَاةِ نَافِلَةٍ فَعَلَيْهِ الْقَضَاءُ. (الكافي) ✅ این مسأله (مضمضه کردن و آب در دهان گرداندن) جزء مسائل اختلافی است، و چون مبتلابه است توجه به آن مهمّ است. 📌قدر متیقّن این است که اگر روزه‌دار برای خنک شدن مضمضه کند، و حتی سهواً هم فرو رود روزه باطل است. 📌و از آن طرف هم قدر متیقّن این است که اگر برای وضوی نماز واجب مضمضه کند، و سهواً فرو رود روزه صحیح است. اما برای اغراض دیگر اختلاف است:👇 🍃 امام (رحمه‌الله): اگر روزه‌دار آب را بدون قصد آشامیدن وارد دهان کرده و مضمضه کند، و بعد بدون اختیار آب وارد حلق بشود و پایین برود، روزه‌اش باطل می‌شود؛ مگر این‌که مضمضه ی او برای وضو یا غسل بوده باشد. فرقی هم ندارد هدف از وضو ادای نماز واجب بوده، یا ادای نماز مستحب، یا به قصد مطلق طهارت وضو گرفته شده‌ باشد. البته اگر روزه باطل شود (مضمضه برای غیر وضو و غسل)، باید در ادامه‌ی روز از انجام مبطلات روزه اجتناب کند؛ و پس از ماه رمضان هم قضای آن را بجا آورد، ولی کفاره لازم نیست. 🍃 حضرت آقا (حفظه‌الله): در غیر مضمضه برای وضوی نماز واجب، اگر آب بی‌اختیار فرو رود، بنا بر احتیاط واجب مکلف روزه‌ی آن روز را قضا نماید. 🍃 آیت‌الله سیستانی (حفظه‌الله): فقط کسی که آب را برای رفع تشنگی مضمضه کند و آب بی‌اختیار فرو رود، باید روزه‌اش را قضا کند، و اگر مضمضه ی او جهت دیگری داشته باشد، و آب بدون اختیار پایین برود، روزه صحیح است. 🍃 آیت‌الله مکارم (حفظه‌الله): اگر براى وضو آب در دهان کند، و بی‌اختیار فرو رود قضا بر او واجب نیست. ✅ نکته: این مسئله اولاً فقط برای آب است نه برای غذا و چیزهای دیگر؛ و ثانیاً مربوط به مضمضمه است نه استنشاق. ◀️ یکی از مصادیق مبتلابه در مضمضه، مراجعه به دندانپزشکی است، که آبی توسط دستگاه در دهان قرار می‌دهند، که اگر مطمئن باشد فرو نمی‌رود مراجعه در غیرضرورت هم مانعی ندارد، ولی اگر سهواً فرو رود تابع نکات فوق است. 🍃 مقلّدین مقام معظّم رهبری (حفظه‌الله) چون حضرت آقا در این مسأله احتیاط دارند، یا باید به احتیاط عمل کنند، یعنی اگر سهواً فرو رفت روزه را نگه دارند، و قضای آن را هم بعداً به‌جا آورند، یا با رعایت الأعلم فالأعلم به مرجع بعدی مراجعه نمایند. مثلاً آیت‌الله سیستانی می‌فرمایند: اگر قبل از رفتن اطمینان نداشت چیزی پایین می‌رود، ولی بعداً بدون اختیار پایین رفت، اشکالی ندارد. ❇️ مسأله ۹۱۱. اگر روزه‌‌دار می‌‌داند بر اثر مضمضه، آب بى اختیار یا از روی فراموشی فرو مى‏رود، نباید مضمضه كند. بر محور «رساله نماز و روزه» حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (دام ظلّه العالی) https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
🌕 احکام روزه ۱۲ 🌺 مبطلات روزه ۵ ❇️ مسأله ۸۱۷. نُه چیز روزه را باطل می‌کند: ۱. خوردن و آشامیدن؛ ۲. آمیزش جنسی؛ ۳. کاری که موجب خروج منی شود (استمنا)؛ ۴. باقی ماندن بر جنابت یا حیض یا نفاس تا اذان صبح؛ ۵. اماله با چیزهای روان و مایع؛ ۶. قی کردن؛ ۷. دروغ بستن به خدا و پیامبر و ائمه «عليهم‌السّلام» (بنابر احتیاط واجب)؛ ۸. رساندن غبار غلیظ به حلق (بنابر احتیاط واجب)؛ ۹. فرو بردن تمام سر در آب (بنابر احتیاط واجب). 🍃 مبطل بودن برخی از موارد فوق اختلافی است، که إن‌شاءالله در آینده بیان می‌شود. 🛑 ۴. باقی ماندن بر جنابت و حیض و نفاس تا اذان صبح 🍃 در جلسات و مطالب قبل بیان شد: قاعده کلّی: بطلان روزه به‌وسیله‌ی انجام مبطلات دو شرط اساسی دارد: 🌱 ۱. عمد و توجه؛ در مقابل سهو و غفلت و فراموشی 🌱 ۲. اختیار؛ در مقابل اکراه و زور ❇️ مسأله ۸۴۰. اگر کسی در شب ماه رمضان جنب باشد، باید تا قبل از اذان صبح (طلوع فجر) غسل کند، و اگر عمداً تا آن هنگام غسل نکند، روزه‌اش باطل است. البته تا مغرب باید از انجام کارهایی که روزه را باطل می‌‌کند، خودداری کند. ❇️ مسأله ۸۴۱. اگر در شب ماه رمضان جنب شود و بدون عمد تا اذان صبح غسل نکند، مانند این‌که در خواب جنب شود و خواب او تا بعد از اذان صبح ادامه یابد، روزه‌اش صحیح است. 🍃 در مورد فراموشی غسل معمول مراجع می‌فرمایند که باید روزه قضاء شود، امّا مقام معظّم رهبری (حفظه‌الله) تفصیل می‌دهند👇 ❇️ مسأله ۸۴۵. اگر در ماه رمضان، غسل جنابت را فراموش کند و با حالت جنابت صبح کند، روزه آن روز صحیح است، ولی اگر این فراموشی چند روز طول بکشد باید روزه‌های ایام فراموشی را قضا کند، البته نمازها در هر حال باطل است. 🍃 اما در مورد فراموشی غسل در مورد بانوان معمول مراجع اتفاق نظر دارند که روزه صحیح است👇 ❇️ مسأله ۸۵۳. اگر زن غسل حیض یا نفاس را فراموش کند و بعداً یادش بیاید، روزه‌‌هایی را که در این مدت گرفته صحیح است؛ خواه روزه ماه رمضان باشد یا غیر آن. 🛑 ۵. اماله کردن ❇️ مسأله ۸۴۵. اماله کردن با چیز روان (تنقیه)، اگر چه از روی ناچاری و برای معالجه باشد، روزه را باطل می‌کند، ولی استفاده از شیاف جامد، اشکال ندارد، و روزه را باطل نمی‌‌کند. 🍃 لذا اگر فرد روزه‌دار سر درد شدید گرفت، اگر قرص بخورد روزه باطل می‌شود، اما اگر آمپول عضلانی مسکّن تزریق کند، یا از شیاف مسکّن استفاده نماید روزه صحیح است. 🛑 ۶. قی کردن ❇️ مسأله ۸۵۵. هرگاه روزه‌دار عمداً قی (استفراغ) کند، روزه‌‌اش باطل می‌‌شود؛ هرچند به واسطه بیماری و مانند آن ناچار به این کار باشد، ولی اگر سهواً یا بی‌اختیار باشد، روزه باطل نمی‌‌شود. ❇️ مسأله ۸۵۶. اگر هنگام آروغ زدن، چیزی در دهان روزه‌‌دار بیاید، باید آن را بیرون بریزد ولی اگر بی‌اختیار فرو رود، روزه‌اش صحیح است. بر محور «رساله نماز و روزه» حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (دام ظلّه العالی) https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
بغض مشرکین از بنی هاشم در جنگ بدر 👇فرشته مرگ مشرکین👇 🔺لقد فسر قوله‌ وَ لَقَدْ كُنْتُمْ تَمَنَّوْنَ الْمَوْتَ‌ يعني عليا لأن الكفار كانوا يسمونه الموت الأحمر سموه يوم بدر لعظم بلائه و نكايته.)1 🔰مرحوم ابن شهرآشوب نقل می‌کند: مفسرین تفسیر آیه شریفه" وَ لَقَدْ كُنْتُمْ تَمَنَّوْنَ الْمَوْتَ‌" را امام علی علیه السلام دانسته‌اند؛ کفار در جنگ بدر به امام علی علیه السلام به علت بلای و زجری که برایشان ایجاد کرده بود لقب مرگ قرمز داده بودند. (فرشته‌ی مرگ) 👇نتیجه کینه کفار👇 🔺قَالَ اَلطَّبَرِيُّ وَ اَلْبَلاذِرِيُّ وَ اَلْكُوفِيُّ : لَمَّا وُضِعَتِ اَلرُّءُوسُ بَيْنَ يَدَيِ يَزِيدَ جَعَلَ يَضْرِبُ بِقَضِيبِهِ عَلَى ثَنِيَّتِهِ ثُمَّ قَالَ يَوْمٌ بِيَوْمِ بَدْرٍ)2 🔰مرحوم‌ابن شهر آشوب از کتب تاریخ عامه، طبری و بلاذری نقل می‌کند: وقتی سرهای مبارک و مطهر شهدای کربلا را نزد یزید ملعون آوردند به راس مبارک امام حسین علیه السلام جسارت کرد و گفت👈کربلا تقاص جنگ بدر است. 📚منابع: 1:مناقب آل أبي طالب ج 2  ص 68 2: همان ج ۴، ص ۱۱۴ ♻️کانال: تذکرة المتقين https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
📚 اشتباه در تشخیص ضرر و قضای روزه 💠 سؤال: شخصی که در ماه مبارک رمضان به دلیل خوف از ضرر، روزه نگرفته است و با ادامه این خوف تا رمضان آینده، قضای روزه را هم نمی گیرد و فدیه پرداخت می کند؛ آیا پس از آن که متوجه شود که روزه ضرر نداشته است، باید آن را قضا کند؟ ✅ جواب: بنابر احتیاط واجب قضا کند. 🆔 @leader_ahkam https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
از بس که روزه را به غلط روضه خوانده ام هی فکر میکنم رمضان هم محرم است... https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774