eitaa logo
تذكرة المتقين
197 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
970 ویدیو
14 فایل
نشر معارف دین ارتباط با ادمین @Hassanshojaei6774
مشاهده در ایتا
دانلود
✨‏﷽✨ 🍃تفسیر قرآن۵ ۴.منظور ازتاویل و بطن قرآن چیست؟ بطن قرآن همان هدف آيه است كه با الغاي خصوصيت، به صورت قاعده ي كلي استخراج مي‌شود و بر مصاديق جديد تطبيق مي‌گردد. اين نظريه از برخي نوشته‌هاي شيخ طوسي (۴۶۰ ق) شاطبي، نهاوندي،دكتر ذهبي و آية اللَّه معرفت رحمه الله به دست مي‌آيد. تعریف تاویل: «بطن» قرآن، براساس كاربرد روايي تأويل كه آية اللَّه معرفت با ديدگاه خاصي كه در مورد بطن داشتند، اين معنا را ذكر كرده اند. آية اللَّه معرفت رحمه الله در مورد بطن قرآن مي‌فرمايد: «مقصود از بطن آيه، مفهوم گسترده و دامنه داري است كه در پس پرده ي ظهر (يعني ظاهر كه در بند خصوصيات مورد نزول است) نهفته است كه تحت شرايطي اين مفهوم وسيع بايستي از بطن آيه استخراج شود. » ايشان در جاي ديگر «بطن قرآن» را معناي گسترده و دايمي و هميشگي و جاويد مي‌داند كه بايد از محتواي آيات يك معناي كلي، همگاني، گسترده، به گستردگي زمان و به پهناي جهان استفاده كرد. ايشان معتقد است كه مسأله ي اصلي قرآن همين پيام گيري از آيات (به صورت قاعده ي كلي) است. سپس به آيه ي «فَسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِن كُنتُم لَا تَعْلَمُونَ» (نحل، ۴۳) مثال مي‌زند كه در مورد مشركان نازل شده كه در نبوت پيامبر صلي الله عليه و آله تشكيك مي‌كردند و آن‌ها را به پرسش از اهل ذكر يعني اهل كتاب فرامي خواند، ليكن مطلب آيه عام است و شامل رجوع هر جاهل به عالم در اصول و فروع دين مي‌شود. اين يك قاعده و رسالت جهاني است؛ يعني لازم است از مورد نزول، الغاي خصوصيت شود و هدف آيه به صورت يك قاعده ي كلي در رجوع جاهل به عالم بيان شود كه بر مصاديق جديد در هر زمان تطبيق پذير است. در ادامه يادآور مي‌شود كه دلالت آيات بر بطن، از نوع دلالت التزامي غيربيّن است؛ از اين رو فهم باطن نيازمند ژرف نگري است. براساس ديدگاه آية اللَّه معرفت، مراحل زير براي به دست آوردن بطن قرآن لازم است: ☘اول: به دست آوردن هدف آيه؛ ☘دوم: الغاي خصوصيت از زمان و مكان و افرادي كه در اصل تحقق هدف دخالت ندارند؛ ☘سوم: استنباط قاعده ي كلي از آيه؛ ☘چهارم: تطبيق قاعده ي كلي مذكور بر مصاديق جديد. البته ايشان يادآور مي‌شوند كه قاعده ي كلي مذكور بايد به گونه اي باشد كه مورد خود آيه را شامل شود، وگرنه صحيح نخواهد بود. (كه اين مطلب، نوعي آزمايش براي صحت بطن گيري نيز به شمار مي‌آيد) ؛ سپس ايشان ضوابط تأويل را برمي شمارند كه عبارت اند از: ۱. الغاي خصوصيت از آيه و به دست آوردن هدف براساس شيوه ي سبر و تقسيم منطقي باشد؛ يعني تمام احتمالات را در نظر بگيريم، سپس هر احتمال را با دليل نفي كنيم تا اين كه يكي باقي بماند و ملاك حكم كشف شود. ۲. رعايت دقت كامل در شناخت مطالب فرعي و هدف اصلي آيه، به طوري كه قاعده ي كلي (بطن) كه از آيه استخراج مي‌شود بر ظاهر قرآن تطبيق پذير باشد؛ يعني قاعده ي كلي به منزله ي كبراي كلي باشد كه صغراي آن مورد نزول و ظاهر آيه است، كه مجموعاً يك استدلال منطقي را تشكيل مي‌دهند؛ يعني تأويل (بطن) و تنزيل، مثل عام و خاص با هم توافق داشته باشند. https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
🏴به مناسبت سالروز درگذشت عالم بزرگ، ابوالقاسم علی بن حسین، معروف به سیدِ مرتضی، ٢۵ ربیع‌الأول ۴٣۶ق؛ ✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 💠سید مرتضی رحمه‌الله مقام زعامت و ریاست فاطمیین را به عهده داشته و شخصیت او به‌ حدی بوده که گاهی به خانه‌ی او پناهنده می‌شدند. 🔹در میان علمای خاصه بیش از شیخ مفید و خواجه نصیر طوسی رحمهم‌الله تقیه می‌کرد. 🔰این سه شخصیت (سید مرتضی، شیخ مفید و خواجه نصیر طوسی رحمهم الله) خیلی بزرگوار بوده‌اند و تقریباً به مذهب حیات دادند، بلکه شالوده و اساس و پایه‌ی مذهب تشیع را اینها ریخته‌اند. 🤲جزاهُمُ الله خَیراً (خداوند به آنها جزای خیر دهد!). ✨وقتی در مجلس خواجه نصیر طوسی رحمه‌الله ، سخن از سید مرتضی رحمه‌الله می‌آمد، می‌فرمود: «صَلَواتُ الله عَلَیهِ؛ درودهای خداوند بر او باد!» 📚در محضر بهجت، ج١، ص۵٩ https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
🔰زندگی‌نامه کوتاه از سید مرتضی علم‌الهدی ▫️علی‌بن‌حسین، مشهور به سید مرتضی، در سال ۳۵۵ ه‍.ق. در شهر بغداد به دنیا آمد. نسب شریفش با پنج واسطه به حضرت موسی‌بن‌جعفرعلیه‌السلام می‌رسد. ▫️سید را «علم‌الهدی» هم می‌گویند. این لقب، حکایتی شیرین دارد. 🔹 نقل است که در سال ۴۲۰ ه‍.ق. القادربالله، وزیر خلیفه، سخت بیمار شد. شبی امیرالمؤمنین‌علیه‌السلام را در خواب دید که به او می‌فرماید: «به علم‌الهدی بگو برای تو دعا کند تا از بیماری خلاص شوی». وزیر عرض کرد: «علم‌الهدی کیست؟» آن حضرت فرمود: «علی‌بن‌حسین، علم‌الهدی است». از آن پس، وزیر فرمان می‌دهد که همه، سید را به این لقب بخوانند. ▫️روزی به استادش در مسئله‌ای اشکال کرد. آنچه شیخ مفیدرحمه‌الله می‌گفت قبول نمی‌کرد. بحثشان به نتیجه‌ای نرسید و هیچ‌یک از گفته خود کوتاه نیامد. قرار بر این شد که مسئله را بنویسند و روی صندوق مدفن مبارک امیرالمؤمنین علیه‌السلام بگذارند تا آن حضرت حق را مشخص کند. پس از آن، وقتی کاغذ را برداشتند، دیدند که با خط سبز بر روی کاغذ نوشته شده: «انت شیخی و معتمدی و الحق مع ولدی، علم‌الهدی». ▫️بیش از هشتاد عنوان کتاب از سید مرتضی نام برده‌اند، ولی افسوس که تعداد کمی از آنها در دسترس است. اما گویا از همان تعداد کم نیز، همه‌اش به چاپ نرسیده. آیت‌الله بهجت‌قدس‌سره همیشه حسرت می‌خورد و می‌گفت: «خدا كند، كتاب‏هاى علماى بزرگ مذهب، نظير شيخ مفيد و صدوق و سيّدَين (سيد رضى و سيد مرتضى) به چاپ برسد!». https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📲 استوری کلیپ 🕯 | جنّاتیدن اشیتدى پیغمبر گرامى نعلین سیز عباسیز کرب و بلایه گلدى ◾️ اشاره رهبر انقلاب به شعر تاج الشعرای یحیوی 🏴 https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
✨‏﷽✨ 🍃تفسیرقرآن۶ ۵.ابعاد اعجاز قرآن اول: فصاحت و بلاغت: يعني قرآن يك معجزه ي ادبي است و فصيح بودن آن در حد اعلاي فصاحت، و بليغ و رسا بودن آن نيز كامل است، به طوري كه قبل و بعد از ظهور اسلام هيچ شعر يا خطبه و كلام عربي اي به پايه ي آن نرسيده است. دوم: سبك و نظم خاص قرآن: قرآن از حروف و كلمات معمولي زبان عرب تشكيل شده است اما نظم خاص و تأليف منحصر به فرد آن در تركيبات كلامي اش معجزه است، يعني سبك خاص آن نه شعر است، نه نظم، بلكه كلامي خاص است كه قابل تقليد نيست. سوم: شيريني و جذبه ي خاص يا موسيقي خاص قرآن با روحانيت قرآن: از همان اوايل بعثت پيامبر صلي الله عليه و آله تأثير شگرف قرآن در قلوب مردم واضح بود، به طوري كه مشركين عرب، مردم را از گوش دادن به قرآن منع مي‌كردند تا جذب كلام الهي نشوند. چهارم: قوانين محكم قرآن: نظام تشريع و قانون گذاري قرآن چنان متين و استوار است كه هيچ كس قادر نيست مثل آن را بياورد. پنجم: خبرهاي غيبي از گذشته و آينده قرآن در موارد متعددي از اقوام گذشته كه اثري از آنها نبود، مثل قوم لوط و عاد و ثمود و... سخن گفته است و اكتشافات بعدي باستان شناسان اين مسائل را اثبات كرده و مي‌كند؛ و يا در مواردي از مسائل آينده سخن مثل پيش بيني شكست ايران از روم كه به وقوع پيوست. و.... ✅بنابراين، قرآن كريم داراي ابعاد گوناگوني مثل فصاحت، بلاغت، اخبار غيبي گذشته و آينده، اسرار علمي، موسيقي خاص (جذب نفوس يا روحانيت خاص قرآن)، معارف عالي، قوانين محكم، براهين عالي و استقامت بيان است كه همه ي اين ابعاد از اعجاز قرآن است. https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
امام على عليه السلام: مَنِ اشتَغَلَ بِذِكرِ الناسِ قَطَعَهُ اللّهُ سبحانَهُ عَن ذِكرِهِ هر كه به ياد مردم سرگرم شود، خداوند سبحان او را از ياد خود جدا كند غررالحكم حدیث8234 https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
✨‏﷽✨ 💠 خون داخل تخم مرغ پاک است یا نجس؟ https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
🔻رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله: ثَمانِيةٌ اِنْ اُهينُوا فَلا يَلُومُوا اِلاّ اَنْفُسَهُمْ: اَلذّاهِبُ اِلى مائِدَةٍ لَمْ يُدْعَ اِلَيْها، وَ الْمُتأمِّرُ عَلى رَبِّ الْبَيْتِ، وَطالِبُ الْخَيْرِ مِنْ اَعْدائِهِ، وَ طالِبُ الْفَضْلِ مِنَ اللِّئامِ، وَ الدّاخِلُ بَيْنَ اَثْنِيْنِ فى سرٍّ لَمْ يُدْخِلاهُ فيهِ، وَالْمُسْتَخِفُّ بِالسُّلطانِ، وَالجالِسُ فىمَجْلِسٍ لَيْسَ لَهُ بِاَهْلٍ وَالْمُقْبِلُ بِالْحَديثِ عَلى مَنْ لايَسْمَعُ مِنْهُ. 🔳 هشت نفرند كه اگر مورد اهـانت قرار گرفتند، جز خودشان كس ديگرى را سرزنش نكنند: ۱ـ كسى كه به مهمانى و سفره‌اى رود كه دعوت نشده است. ۲ـ مهمانى كه به صاحبخانه دستور دهد. ۳ـ كسى كه از دشمنانش خير و نيكى بطلبد. ۴ـ كسى كه از فرومايگان انتظار فضل و نيكى داشته باشد. ۵ـ كسى كه در يك كار سرّى ميان دو نفر وارد شود كه او را وارد آن راز نكرده‌اند. ۶ـ كسى كه حكومت را سبك بشمارد. ۷ـ كسى كه جايى نشيند كه شايسته آنجا نيست. ۸ـ كسى كه سخن خود را به كسى بگويد كه از او حرف شنوايى ندارد. 📚 من لايحضره الفقيه، ج ۴، ص ۳۵۵ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
✳ اگر داشتند، می‌آوردند و می‌دادند 🔻 فرزند نقل می‌کند: «پدرم از درآمد زمین زراعی‌ای که داشت، به روستائیانی که نیازمند بودند وام می‌داد و رسید می‌گرفت و چنان‌چه کسی بعد از دو فصل برداشت محصول قادر به پرداخت بدهی خود نبود، آن را بخشیده و قبض را به خودش پس می‌داد و از طلب خود صرف‌نظر می‌کرد. یک بار چند قبض دست پدرم بود که از این واسطه‌ها طلبکار بود، آن روز من دیدم قبض‌ها را از جیب خود درآورد، مدتی به آن‌ها نگریست و ناگهان همه را پاره کرد و دور ریخت؛ در حالی که بیش از حد تصور به پول برای گذراندن معاش عادی احتیاج داشت. من با تعجب پرسیدم: پدر چرا این‌کار را کردید؟ نگاهی عمیق به من کرد و گفت: «پسرم اگر داشتند، می‌آوردند و می‌دادند. خدا را خوش نمی‌آید که من بدانم آن‌ها دستشان خالی است و آن‌ها را تحت فشار قرار دهم و ابراز طلبکاری کنم!» https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774