هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔔 همایش "مدیریت بحران کرونا" با تمرکز بر ظرفیت جبههٔ مردمی و نظام سلامت دینی برگزار میشود
◻️مهلت ارسال آثار شیوهنامهها و راهکارها: ۲۳ شهریورماه ۱۴۰۰
◻️ارتباط با دبیرخانهٔ همایش: ۰۹۱۳۷۱۱۲۶۳۳
جزئیات بیشتر:
hawzahnews.com/xbjnG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😭 قتل عام با #رمدسیویر
❌ ای وکلا، به داد #وزارت_بهداشت برسید...
❌ ای اهل علم، به داد وزارت بهداشت برسید...
✍ انتقاد دکتر علیاصغر زندهدل متخصص طب سنتی از خیانت مسئولین وزرات بهداشت به مردم با استفاده از دو داروی بیخاصیت در درمان بیماری کرونا و افزایش فوتیها ...
🔸 از ابتدا میدانستند هیچ تاثیری در بهبود بیماری ندارد اما رفتند خریدند و دستور دادند همه را مصرف کنید و پولش را از بیماران بگیرید!!!
🔹 درخواست دکتر زندهدل از مراجع قضایی برای محاکمه دکتر نمکی وزیر بهداشت روحانی
#واکسن
💚 @teb114_ir
💉 اجباری شدن واکسیناسیون و قرنطینه هوشمند و در نهایت لغو بسیاری از آزادیهای فردی و اجتماعی 👈 ثمره تعطیلی تفکر و اعتماد به پروتکلهای ناکارآمد اما هدفدار غربی
#واکسن #گاندو
#نه_به_واکسن_اجباری
💚 @teb114_ir
یادداشت/ خبرگزاری حوزه
آیا کرونا یک بلای جهانشمول است؟؟
پسر نوح در پاسخ به پدرش که وعده طوفان سهمگین را به او دادهبود، یک راهکار بسیار منطقی و عقلایی بیان کرد و گفت؛ من به قلهکوه میروم و آنجا از بلا و عذاب الهی که سیل و طوفان است در امان خواهم بود...
قوم عاد، ثمود و لوط نیز دلخوش بودند به خانههای مستحکم و توانمندیهای مادی خود...
فرعون، نمرود، قارون و ... نیز، قدرت و ثروت را مانع اثربخشی عذاب و دلیل قطعی دفع بلا میدانستند...
اما شد آنچه شد...
«وَ لَقَدْ أَهْلَکنَا الْقُرُونَ مِنْ قَبْلِکمْ لَمَّا ظَلَمُوا وَ جاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَیناتِ وَ ما کانُوا لِیؤْمِنُوا کذلِک نَجْزِی الْقَوْمَ الْمُجْرِمِینَ»
یونس ۱۳
ما امتهای پیش از شما را هنگامی که ظلم کردند هلاک نمودیم، در حالیکه پیامبرانشان دلایل روشنی برای آنها آوردند، ولی آنها ایمان نیاوردند، این گونه مجرمین را کیفر میدهیم.
اگر ما کرونا را یک بلای جهانشمول بدانیم، باید راهکارهایمان برای مقابله با آن بسیار متفاوت از آنچه هست، باشد.
ماسک و استفاده مدام از الکل و بستری در مجهزترین بیمارستانهای جهان و واکسیناسیون عمومی، میتواند در حد راهکارهای پسر نوح برای مقابله با بلا باشد...
گویا در قوم نوح هم ستاد مقابله با طوفان شکل گرفت، و پروتکلهای چندگانهای اعلام شد؛ درها را محکم ببندید، پنجرهها را استحکام ببخشید و به ارتفاعات بروید و ... بله برای مقابله با طوفان همه این راهکارها منطقی به نظر میرسد اما بلا و عذاب الهی یک خرق عادت است، متفاوت تر از بقیه بیماریها و طوفانها و زلزلهها و ...
ویروس کرونا چه یک مسئله بیولوژیکی و دستساز بشر باشد و چه نباشد ، امروز تبدیل به یک بلای عمومی گشته است که متخصصین به صراحت درباره اثربخشی داروها و حتی واکسنها نیز اعلام تردید میکنند...
بلایی که شما از آن در هیچ اجتماعی در امان نیستید و عزیزترین افراد خانواده شما میتوانند عامل انتقال عذاب الهی به شما شوند و یا به عکس، شما مامور انتقال ویروس به عزیزان خود باشید...
آمریکا و اروپا و افریقا و آسیا ندارد، ثروتمند و فقیر و عادل و فاسد نمیشناسد، بلای الهی که نازل شود تر و خشک را با هم میسوزاند...
در این زمان لازم است پروتکلها را ارتقا ببخشیم و با آسیبشناسی و ریشهیابی دقیق به مقابله با کرونا برخیزیم...
نگارنده از بیم اینکه دمکراسی دیکتاتورانه غربی، ما را متهم به تحجر نکند، همان غربی که هر صدای غیر از هم صداهای خود را در حلقوم خفه میکند و هر آنچه با مبانی مادی آنها سازگار نباشد را سفاهت می پندارد...
و همچنین به جهت امتثال امر مقام معظم رهبری که خطاب به عزاداران حسینی فرمودند:
"نگذارید مجالس حسینی موجب شیوع بیماری و مایه طعنه مخالفان و دشمنان شود"
سخت معتقد هستم که حتی با فرض بلا دانستن کرونا، رعایت همه پروتکلهای بهداشتی ضروری است اما یک دستورالعمل اساسی و شفابخش نیز باید به آن اضافه نمود...
همان دستورالعملی که حکیم و پیر فرزانه قوم فرموند و ما از آن غافل ماندیم...
دعای هفتم صحیفه سجادیه، تضرع به درگاه الهی، توبه و استغفار برای دفع بلا...
امیرالمومنین فرمودند : خداوند به خاطر دو چیز بلا و عذاب را از مسلمانان دور میسازد، که یکی را از دست دادیم و یکی باقی مانده است
آنچه مانع عذاب خداوند بر مسلمانان بود و از دست رفت، پیامبر اسلام بود که از میان ما رحلت فرمودند و آنچه عامل دفع بلا است و همچنان باقیست توبه و استغفار است...
پس باید دست به آسمان بلند کنیم و با تضرع به درگاه خدا همه با هم بخوانیم
اِلهی عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفآءُ وَ انْکَشَفَ الْغِطآءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجآءُ
وَ ضاقَتِ الاَْرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمآءُ وَ اَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَ اِلَیْکَ الْمُشْتَکی
وَ عَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِی الشِّدَّةِ وَ الرَّخآءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَ الِ مُحَمَّد...
حداقل زمانی که تمام تدابیر مادی بشری در امری درمانده میشوند، ضروری به نظر میرسد که به ابعاد معنوی و ماورای نیز بیاندیشیم و از خود سوال کنیم
آیا کرونا یک بلای جهانشمول است؟؟
غرض از این یادداشت کوتاه، اثبات بلا بودن کرونا و یا ناتوانی داروهای در درمان این بیماری نبودهاست، فقط میخواستیم تلنگری باشیم برای متفاوت اندیشیدن به مسئله مبارزه با کرونا ، انشاءالله محققین ارجمند درباب بلا بودن کرونا و شقوق آن بیشتر بنویسند و مبلغین گرامی و دلسوزان جامعه درباره این امر بیشتر روشنگری بنمایند.
✍محمدصادق ناطقی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ ضرب و شتم وحشیانه یک زن بهدست پلیس فرانسه/ گفته میشود این زن کارت #واکسن نداشته است!
✍ کارت واکسن هوشمند مبنای قضاوت اجتماعی قرار خواهد گرفت و جامعه را به دسته آدم خوبها (دارای کارت واکسن هوشمند) و سرکشها (بدون کارت واکسن هوشمند) تقسیم خواهد کرد.
🔹 حکومتها با این دو قطبی، از قدرت مردم برای سرکوب مردم بهرهخواهند گرفت.
🔸 مردم خوب، مردم بد را در حالی سرزنش میکنند که هنوز جوامع علمی دنیا نتوانستهاند دلایل قانعکنندهای برای امنیت کامل واکسنها (عمدتا واکسنهای ژنتیکی) ارائه کنند و قدرت مردم این کوتاهی و ناتوانی دانشمندان و بنگاههای تبلیغاتی دارو و واکسن را جبران خواهد کرد.
🔹 این موضوع فراتر از مباحث پزشکی بوده و بحثی ناظر به مسائل جامعهشناختی و پزشکیشدن (Medicalization) جامعه است و بررسی آن در حیطه مسائل علوم اجتماعی است، شاید بد نباشد اندیشمندان و آزاداندیشان این عرصه در این خصوص بیشتر سخن بگویند.
💚 @teb114_ir
🔴 امضای 49084 نفر برای ممنوعیت #واکسن اجباری در فارس من‼️
تنها 916 امضا مانده است...
👈 عزیزان به تبلیغ ادامه دهید تا اینکه تعداد امضا به ۵۰ هزار برسد و در صحن علنی مجلس مطرح و ممنوعیت اجباری شدن واکسن تصویب شود
🔻خواهان منع واکسیناسیون اجباری و یا هر الزامی برای ارائه خدمات عمومی با شرط واکسیناسیون هستیم
🔗 https://www.farsnews.ir/my/c/64957
#نه_به_واکسیناسیون_اجباری
روی خط سلامت
🔴 امضای 49084 نفر برای ممنوعیت #واکسن اجباری در فارس من‼️ تنها 916 امضا مانده است... 👈 عزیزان به ت
امضاها به بالای ۵۰/۰۰۰ رسید.
ببینیم خبرگزاری فارس به وعده خود عمل میکند یا خیر...
♨️ رژیم صهیونیستی با جمعیت ۹ میلیونی ۵۰ فوتی داره
👈یعنی اگه جمعیتشون ۸۳ میلیون بود فوتیهاشون میشد ۴۵۰ نفر!! با وجود تزریق اکثر جمعیت با #فایزر
🤔 آیا پس از واکسیناسیون اکثریت قرار است به نقطه ی صفر باز گردیم ؟!
#واکسن
💚 @teb114_ir
👆 بعضی از پیامهای انبوه مردمی در خصوص عوارض #واکسن کرونا
⛔️ صدا و سیما به هیچ وجه حق انتشار چنین گزارشهایی را ندارد.
💚 @teb114_ir
هدایت شده از محمد جواد مسعودی نیا
#طب_اسلامی داریم یا نه؟!
بسم الله الرحمن الرحیم
با توصیف مختصری در باب تقسیمبندی علوم بهتر میشود قضاوت کرد که آیا طب اسلامی داریم یا نه؟!
از منظری علوم در یک معادله تعریف میشوند؛ معادلهای که حاصل ضرب جبر هستی در اختیار آدمی را مساوی با نظام سنتهای الهی قلمداد کرده و علوم را در سه وجه تعریف میکند.
وجه اول؛
شناخت پدیدههای هستی و روابط جبری مابین آنها، که دستهای از علوم مانند فلسفه، ریاضیات، فیزیک، شیمی، زیست، فیزیولوژی و آناتومی را شامل میشود، و همگی ذیل #نظام_تکوین بحث میشوند.
وجه دوم؛
شناخت بایدها و نبایدها، دستورالعملها، قواعد و قوانین حاکم بر زندگی بشرِ صاحب اختیار نیز دستهای از علوم مانند سیاست، حقوق، اقتصاد، تربیت و فرهنگ تدوین شدهی حاکم در سبک زندگی را شامل میشود، و همگی ذیل #نظام_تشریع بحث میشوند.
وجه سوم؛
شناخت حاصل ضرب نظام تکوین در نظام تشریع که منتج به سنتهای الهی گشته و خود دستهای از علوم مانند تاریخ و نظام بیماریها را شامل میشود، و هر دو ذیل نظام سنن بحث میشوند.
با توجه به مقدمهی فوق باید گفت که اگر در وجه اول علوم و شناخت پدیدههای هستی و روابط جبری مابین آنها نقش مسبب الاسباب و علت العلل بودن خداوند عز و جل مورد مطالعه، بررسی و غایت آن علم باشد، اطلاق اسلامی و دینی بودن در آن جایز است.
در وجه دوم علوم که به نظریه پردازی و تدوین بایدها و نبایدها، دستورالعمل، قواعد و قوانین زندگی بشر برای تعالی اجتماع انسانی دست میزند، به طور قطع اگر از وحی سرچشمه گرفته باشد میبایست از اطلاق اسلامی و دینی بودن آن یاد کنیم.
در وجه سوم علوم نیز که به حل معادلهی حاصل ضرب اختیار بشری در جبر هستی میپردازد، اگر در نظام تشریع آن معادله، علومی را مد نظر داشته باشیم که اسلامی و دینی باشد، آن جا هم باید از اطلاق اسلامی و دینی بودن علوم استفاده شود.
حال به قضاوت در مورد طب، سلامت و سبک زندگی پرداخته و تحلیل میکنیم که آیا میتوان از عنوان اسلامی و دینی برای این علم استفاده کرد یا نه؟
اولاً؛ اگر ذیل نظام تکوین در موضوع طب، سلامت و سبک زندگی، پدیدهها و روابط جبری مابین آنها را از منظر وحی بررسی کرده و به طور مثال انسان را شامل اجزایی مانند روح، نفس و عقل دانسته و روابط مابین آنها را تحت تاثیر خداوند متعال مورد مطالعه قرار دهیم،
ثانیاً؛ با احکام، بایدها و نبایدها، دستورالعملها، قواعد و قوانین اجتهاد شده از اصول کلی آمده در متون دینی که به آن فقه اکبر میگوییم، برای حیات دنیوی بشرِ مختار، نظام تشریعی ایجاد کنیم،
ثالثاً؛ و در آخر، نظام بیماریها و آسیبها را در رفتار غلط و خارج از نظام تشریعی یاد شده جستجو کرده و به تحلیل چگونگی آن ذیل سنن الهی بپردازیم، آن گاه باید بگوییم که طب، سلامت و سبک زندگی اسلامی را طلب کرده و در انتظار تحقق آن هستیم.
البته اگر ما با نگاه ماتریالیستی و داروینیسم فکری به تحلیل هستی پرداخته و قوانین لذتگرا و مبتنی بر اصالت سرعت در اومانیسم را مبدأ دانش خود گرفته و فارغ از خدا، حاصل ضرب نظام تکوین در نظام تشریعِ ساختهی دست بشر را معادلهی پیش روی خود بدانیم و کاپیتالیستی رفتار کنیم، به طور قطع با طب اسلامی روبه رو نشده و در وضعیت بر همگان واضحِ پزشکی امروز خواهیم ماند و پیشرفت نخواهیم کرد.
محمد جواد مسعودی نیا
🔴 طرح تفحص از ستاد ملی مقابله با کرونا و بیمارستانها درباره نحوه درمان بیماران کرونایی
🔶جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح تحقیق و تفحص از ستاد ملی مقابله با کرونا و بیمارستانها در خصوص نحوه درمان بیماران کرونایی و علت تشدید فوتیهای بیماران کرونایی را کلید زدهاند.
هدایت شده از روی خط سلامت
آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزههای علمیه کشور و عضو فقهای شورای نگهبان:
بر اساس دیدگاههای فقهی، فسلفی و اخلاقی اسلام یک نظام جامع سلامت بشری، عام و بینالمللی داریم
🔸 اسلام در موضوع بهداشت، سلامت و درمان نظریه جامعی دارد. اسلام در باب مقوله سلامت نظریههای بسیار دقیقی دارد. نظریههای «کلامی – فسلفی»، «فقهی – حقوقی» و «اخلاقی – ارزشی» اسلام در رابطه با مسأله سلامت، وجود دارد.
🔹 نظریه جامع اسلام در حوزه #سلامت چه در بعد #بهداشت و چه در بعد #درمان مرکب از دیدگاههای کلامی - فسلفی، فقهی - حقوقی و اخلاقی - ارزشی است.
🔸 بر اساس دیدگاههای فقهی، فسلفی و اخلاقی اسلام یک نظام جامع سلامت بشری، عام و بینالمللی داریم. ما یک نظام جامع داریم که در آن وظایف آحاد بشری، دولت ها، حاکمیت ها و بخشهای عمومی مشخص میشود.
🔹 بلایای عامه، حوادث فراگیر، امراض مسری، بلایای طبیعی و اپیدمیهای گسترده یا عالمگیر در میان مبانی اسلامی جایگاه ویژهای دارد که باید به آن توجه شود؛
اسلام در این زمینه به موضوعی میپردازد که «درمانگریجامع» نام دارد که شامل همه اقدامات لازم درباره درمان میشود.
🌀 rasanews.ir/002nvP
هدایت شده از روی خط سلامت
آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزههای علمیه کشور و عضو فقهای شورای نگهبان:
بر اساس دیدگاههای فقهی، فسلفی و اخلاقی اسلام یک نظام جامع سلامت بشری، عام و بینالمللی داریم
🔸 اسلام در موضوع #بهداشت، #سلامت و #درمان نظریه جامعی دارد. اسلام در باب مقوله سلامت نظریههای بسیار دقیقی دارد. نظریههای «کلامی – فسلفی»، «فقهی – حقوقی» و «اخلاقی – ارزشی» اسلام در رابطه با مسأله سلامت، وجود دارد. نظریه جامع اسلام در حوزه سلامت چه در بعد بهداشت و چه در بعد درمان مرکب از دیدگاههای کلامی - فسلفی، فقهی - حقوقی و اخلاقی - ارزشی است.
🔹 در حوزه گرایش های فقه مضاف نیازمند فلسفه سلامت، بهداشت، درمان و پزشکی هستیم. امروز در حوزه فقه نیز باید به قلمروهای تخصصی و فقههای نو و معاصر ورود داشته باشیم و در منظومه فقه معاصر و نوین باید به صورت مستقل به فقه سلامت، طب و پزشکی بپردازیم.
تأکیدات فقه و مبانی اسلام به مسأله سلامت مورد توجه است. موضوعاتی که در فقه در باب سلامت وجود دارد مقداری پراکنده است و کافی نیست، از این رو باید با اتکا به منابع اصلی خودمان پردازش جدیدی به حوزه سلامت داشته باشیم و سؤالهای جدیدی را طرح کرده تا قلمروهای جدیدی به روی ما گشوده شود.
🔸 باید مرزهای دانش فقه را با ورود در قلمرو سلامت توسعه دهیم. همچنین در حوزه اخلاق و مبانی ارزشی اسلام نیازمند اخلاق سلامت هستیم؛ در حوزه اخلاق و تربیت در قلمرو سلامت نظامات بسیار مهمی در مبانی اسلام وجود دارد، اما با این حال باید آن حوزهها را توسعه ببخشیم. سلامت از منظر اسلام یک مقوله دامنهدار، فراساحتی و چند ضلعی است. امروز در دنیا نیز گرایشهایی پیدا شده است که قلمرو سلامت را از بعد سلامت جسمانی به بخش های دیگری همچون سلامت معنوی، فرهنگی و اجتماعی سوق دادهاند. بر اساس مبانی اسلامی، وظیفه همه ما صیانت از سلامت است. اقوال مختلفی در این زمینه وجود دارد، اما باید دانست سلامت یک وظیفه شرعی است که بر دوش ما قرار دارد و حق نداریم آن را به خطر بیاندازیم.
🔹 بر اساس قاعده هایی همچون قاعده «لاضرر»، صیانت از سلامت دیگران و ضرورت نگهبانی از سلامت و آسایش دیگران در مبانی اسلامی مورد تأکید بسیاری قرار گرفته است. گزارههای دین، سلامت فردی و خویشتن و سلامت دیگران را مورد تأکید قرار داده و آن را یک وظیفه تلقی کرده است. صیانت از سلامت دیگران امری واجب بوده و ضرر رساندن به آن حرام محسوب میشود. اگر کسی سلامت دیگران را مورد خطر قرار داده و به آن آسیب برساند، ضامن است و در برخی موارد مستحق قصاص و دیه میشود، بنابراین مقوله قصاص، دیه و ضمان سه بعد از ابعاد فقهی صیانت از سلامت است.
🔸 اسلام نسبت به سلامت برای همه چیز اعم از خانواده و جامعه جهانی برنامه دارد. اسلام برای صیانت از سلامت جامعه بشری احکام ویژهای دارد و تأکید میکند باید جلوی بلایایی که سلامت جامعه بشری را تهدید میکند، گرفته شود.
🔹 بر اساس دیدگاههای فقهی، فسلفی و اخلاقی اسلام یک نظام جامع سلامت بشری، عام و بینالمللی داریم. ما یک نظام جامع داریم که در آن وظایف آحاد بشری، دولت ها، حاکمیت ها و بخشهای عمومی مشخص میشود.
بلایای عامه، حوادث فراگیر، امراض مسری، بلایای طبیعی و اپیدمیهای گسترده یا عالمگیر در میان مبانی اسلامی جایگاه ویژهای دارد که باید به آن توجه شود؛
اسلام در این زمینه به موضوعی میپردازد که «درمانگریجامع» نام دارد که شامل همه اقدامات لازم درباره درمان میشود.
🌀 www.rasanews.ir/002nvP
اولین همایش ملی مدیریت #طب_اسلامی
🔸 اولین همایش ملی مدیریت طب اسلامی ذیل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در شهر مقدس قم برگزار گردید.
🔹 چهرههای شاخص زیر از اعضای کمیتهی علمی این همایش بودند؛
آیت الله محمد مومن
دکتر غلام علی حداد عادل
دکتر کامران باقری لنکرانی
دکتر محمد باقر لاریجانی
دکتر حسین ملک افضلی
دکتر سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی
دکتر علی رضا زالی
دکتر محسن ناصری
دکتر عبدالکریم بی آزار شیرازی
حجت الاسلام والمسلمین جواد افشار
حجت الاسلام و المسلمین مصطفی اسکندری
💚 @teb114_ir
زمانی هم بود که انتقاد از برجام، ضدیت با ولایت و مرجعیت بود!
این جمله براتون آشنا نیست: «شما بیشتر میفهمید یا مراجع و رهبری؟!»
#واکسن
#طب_اسلامی
💚 @teb114_ir