💎علم الامراض در طب اسلامی💎
🔷آیا همه بیماری ها درمان دارد؟
🔷آیا همه بیماری ها را باید درمان کرد؟
🔷آیا علت و نوع بیماری ها مختلف هست؟
🔷آیا همه بیماری ها مضر هستند؟
✅فواید امراض
بنابر منابع دینی ،بیماری گاهی (کفاره-تادیب-تکریم-هدیه-یاد-ذکر-پاداش-عبادت-غفران-شوق-جهاد-محبت-تواضع-توبه-حکمت)می باشد.
✅علل امراض
🌗غیر مستقیم
1.مرض ابتلا(آزمایش)
2.مرض الذنب(عقاب)
3.مرض لاجل، للموت =سام یعنی برخی مریضی ها برای مرگ است.
(در واقع طب اسلامی برای جلوگیری از خودکشی است نه مبارزه با مرگ و تقدیر الهی)
🌗مستقیم
1.مرض از جهت علت مرض(گاهی شیطان-جن-ذنب(گناه)-عرق(ژن)-عین(چشم زخم)-حسد-هم وغم-اسراف خوردن و آشامیدن-اخلاط عامل مریضی هستند).
2.بیماری طبایع (خون-بلغم،مره"سودا و صفرا")الداء ثلاثه والدواءثلاثه
✅اقسام مرض
1.مرض از جهت عامل آن(انسان یا خدا موجب ایجاد آن شده است)خالق یا مخلوق
2.مرض از جهت نفع و عدم نفع(مریضی هایی که جلوگیری میکند از مریضی های خطرناکتر مانند:زکام جلوگیری ازجذام-دمامیل جلوگیری ازبرص-رمدجلوگیری ازکوری-السعال /سرفه/جلوگیری ازفالج)درمانش ضرر دارد.
3.مرض بدون درمان و با درمان- لادواله (تحت الحنک نکنی-سرپا آب بخوری درشب-بول نکردن بعدجنابت-خوردن پنیر صبح-قضاءحاجت برقبور-بول بر آب راکد)
4.مرض از جهت ثواب و عدم آن
5.مرض خبیث(بدخیم) و غیره (درد دندان ثواب ندارد-تب ثواب یکسال عبادت دارد)
6.مرض ژنتیکی و غیر ژنتیکی(عرق)زن برص،ترسفلج،آکله،پیری/ بیماری های بدون تب منشأ داخلی ندارد و منشأ ژنتیکی دارد.
7.مرض سرایت(واگیر) یا عدم آن(جذام)
8.مرض داخلی(تخمه)خارجی(حمی/حرج)
9.مرض از جهت شائنه(ظاهر انسان را بد می کند- شین است)شنان(زشت) (برص-بهق-جذام-جنون-گری-جرب-ذات الجنب-خبد"کثیفی"-ابنه-دبیله و قرحه)شنیع هست ومومن مبتلا نمی شود.غیر شائن تب پاک کننده گناهان-کسی که به تب مبتلا نمی شود خیری در او نیست. صداع، حمی ،رمد
10.مرض از جهت شربودن وخیر بودن(برای کافرعقاب وبرای مومن بلا است)مریضی پیامبران و امامان (بنابر روایات مومن چهل روز یکبار مبتلا به بیماری می شود)النبی:ان البل لظالم ادبا و للمومن امتحانا و للانبیاء درجه و للاولیاء کرامه بیماری هایی که تحفه(با ارزش)است /تب -سر درد -ورم ملتهمه امام صادق علیه السلام نعم الداء الحماء/تب یکی از عوارض 70 نوع بیماری است.
11.مرض کودکان و بزرگسالان(حضرت عیسی و بیماری معکوس) مرض از جهت نتیجه آن
✍🏻م.م.ق
🌐طب الائمه الصادقین«استاد قاسمی»
https://eitaa.com/joinchat/2700214775Cc35748b316
💎نظر شيخ صدوق در احاديث طبى💎
🔷بزرگ محدثان شيعه ، محمد بن على بن بابويه قمى ، معروف به صدوق رحمة الله علیه احاديث طبى را به گونه اى ارزيابى مى كند که ملهم به این نکته است که باید بر اساس اصول دقیق علمی از روایات و احادیث استفاده نمود. از نوع بررسی روایات طبی مرحوم صدوق می توان به آگاهی و تسلط ایشان بر طب و اهتمام او به طب حدیثی، پی برد.ضمن اینکه دیگر تهمت اخباریگری به این فقیه اجتهادی شیعه جای طرح پیدا نمی کند(جالب است که برخی که همین استدلات اصولی ایشان در روایات طبی را دلیل رد روایات طبی می پندارند،ایشان را اخباری هم می دانند!).
🔷طب جامع اسلامی جغرافیا،فصل ،طبع بیمار،منشاء بیماری و... را در درمان دخیل می داند و از سویی به روایات معتبر و کلیت روایات و منابع دینی بشکل مهندسی شده ، هماهنگ و اصولی نظر دارد و احادیث و آیات طبی را نقطه ای ،بخشی ، با تقطیع و بدون بررسی اصولی نمی پذیرد. لذا شیخ صدوق رحمة الله علیه براساس همین اصل با دقت تمام در کتاب اعتقاداتش مى نويسد:
عقيده ما درباره اخبار و احاديثى كه درباره طب رسيده ، آن است كه اين احاديث ، بر چند گونه اند:
🔷 برخى از آنها با نظر به آب و هواى مكه و مدينه گفته شده اند و به كار بستن آنها در ديگر شرايط آب و هوايى ، درست نيست.(یعنی جغرافیا بایستی در برخی احادیث طبی در نظر گرفته شود و صد البته برخی دیگر از احادیث ،فرای جغرافیای خاص می باشند و قابل تعمیم به دیگر شرایط محیطی هستند، نکته ای که ناقلان نظر شیخرحمة الله علیه از آن غفلت می ورزند.)
🔷در برخى از آنها، معصوم (عليه السلام ) بر پايه آنچه از حال و طبع سؤ ال كننده مى دانسته ، پاسخ داده و از همان موضع ، فراتر نرفته است ؛ چه اين كه امام ، بيش از آن شخص به طبع وى آگاهى داشته است ؛(مدخلیت طبع در درمان از اصول پایه ای طب اسلامیست که مرحوم شیخ بدرستی به آن تاکید دارد البته در بسیاری از احادیث طبی معصومین علیهم السلام شرح حال شخص را پرسیده و یا خودشان تشریح نموده اند و از آنجایی که شرح حال طبایع شخص بیمار نقل سده است می تواند قانون و اصول اکتشاف نموده و این دستور العمل را در دیگر موارد مشابه تعمیم داد حکم الامثال فیما یجوز و لایجوز واحد)
🔷برخى از آنها را مخالفان ، با هدف زشت نماياندن چهره مذهب در نگاه مردم در ميان احاديث گنجانده اند؛(بررسی رجالی حدیث هم به معنی مجوز استناد به معصوم ضرورتیست که شیخ رحمة الله علیه به آن پرداخته است و این دلیل نفی احادیث مستند طبی که بسیار هم هست، نمی باشد )
🔷 در برخى از آنها، سهوى از راوى حديث ، سر زده است ؛(این مسئله هم مانند موارد دیگر اختصاص به احادیث طبی ندارد و فقیه وظیفه اش شناخت این مسئله هست.
🔷 در برخى از آنها بخشى از حديث حفظ شده و بخشى ديگر از آن ، فراموش شده است ؛(در این موارد هم مانند دیگر احادیث در صورتی که مخل نظام فهم حدیث باشد که کنار گذاشته می شود و اگر مخل معنی نبوده باشد قابل استفاده هست.)
اما آنچه درباره عسل روايت شده كه درمان هر دردى است ، روايتى است صحيح و معنايش نيز اين است كه عسل ، شفاى هر بيمارى اى است كه از برودت طبع برخيزد. (مهندسی روایات و برخورد اصولی با روایات از روش های برخورد اصولی-اجتهادی شیخ رحمة الله علیه است که وقتی حدیث مطلق باشد و قیدی به آن خورده باشد بایستی آن قید را لحاظ کرده و تخصیص زد.البته در این حدیث خاص که عسل شفای هر دردیست قیدی از روایات مبنی بر اختصاص به برودت و حرارت نداشته بلکه احادیثی که تاکید دارد عسل درمان امزجه مخالف هم می باشد یعنی هم درمان صفراست که گرمیست و هم درمان بلغم است که سردیست و به اصطلاح عسل هوشمند است و متناسب با طبع های مختلف عمل میکن چنانچه به تجربه کثیر رسیده است ضمن اینکه چند داروی مفرد و مرکب دیگر نیز در روایات آمده هستند که به این صورت عمل می کنند مانند بنفشه،بادنجان و مویز)
🔷آنچه نيز درباره استنجا به آب سرد براى مبتلايان به بواسير رسيده ، در موردى است كه بواسير شخص ، از حرارت طبع ، سرچشمه گرفته باشد. (درایه حدیث از ضروت های فهم غیر اخباری و اجتهادیست که به خوبی از دقت های شیخ استنباط می شود ضمن اینکه آگاهی تخصصی مرحوم صدوق رحمة الله علیه در علم طب را می رساند آگاهی از انواع بواسیر از جهت منشا مزاجی-طبعی از اصول اولیه درمانی طب اسلامی روایست.)
🔷آنچه هم در مورد بادنجان و درمانگر بودن آن روايت شده ، ناظر به هنگام رسيدن خرما و در مورد كسانى است كه خرما مى خورند، نه ناظر به ديگر اوقات .(مدخلیت مزاج فصل در درمان بیمار از فنی ترین مباحث طب معصومین هست که شیخ رحمة الله علیه به آن اشاره دارد واین مسئله نافی درمانگر بودن بادنجان در فصل خاص دیگر نیست یعنی مزاج دارو و مزاج فصل را باید در درمان طب اسلامی در نظر داشت.)
ادامه..
🔷و اما آنچه در مورد درمان درست بيمارى از امامان (عليهم السلام ) رسيده ، مضمون آيات و سوره هاى قرآن و يا دعاهايى است كه به حكم سندهاى قوى و طرق صحيحى كه به واسطه آنها به ما رسيده اند ، پذيرفته خواهند شد.(جالب این که ایشان دعا درمانی را پس از اتقان سندی بلا شرط می داند و بالکل می پذیرد حال سئوال اینست آن ها که به این دقت های شیخ در احادیث را نام رد دارو درمانی حدیثی می گذارند چرا به استناد همین سخنان دعا درمانی را ترویج نمی کنند؟!کجاست کلینک های دعا درمانی حوزه های علمیه؟منتظر هستیم از غرب که قبله فرهنگی ما شده است در دانشگاه ها شعبه افتتاح کنند تا شما هم با اخذ مجوز از ایشان مروج آن باشید؟بله کلینک های دعا درمانی در اروپا و آمریکا به شدت رونق گرفته است عجیبتر اینکه از ادعیه شیعه و قرآن هم بهره می برند! )
⭕️چند نکته پایانی:
🔷سزاوار نیست روش برخورد اصولی شیخ الفقها رحمة الله علیه را نفی احادیث طبی قلمداد کنیم.
🔷سزاوار نیست سئولات بیش از هزار ساله یک فقیه را هنوز پاسخ نداده باشیم و فقط با طرح سئوال از پاسخ آن شانه خالی کنیم.
🔷سزاوار نیست متنی را که شیخ مفید و علامه مجلسی رحمة الله علیهما نقل کرده و پس از آن از احادیث طبی دفاع نموده اند را تلقی به نفی کنیم.
🔷سزاوار نیست شیخ که از اعاظم اجتهاد و رجال است را متهم به اخباریگری کنیم.
🔷سزاوار نیست جایگاه علما دین با اطلاعات فراوان و فضل بسیار همچون شیخ صدوق رحمة الله علیه در طب اسلامی ، مزاج ، دارو و درمان به جانشینی علما بی اطلاع از این علم تبدیل شود.
🔷سزاوار نیست به ندانستن تحلیل بیش از یازده هزار حدیث طبی که قریب سه هزار حدیث آن بدون تکرار است افتخار کنیم.
🔷سزاوار نیست بدون تسلط بر این احادیث نقد طب اسلامی کرده و یا اسلام شناسی خود را کامل بدانیم.
🔷سزاور است حال که قاطبه علما و فضلای حوزه های علمیه سراسر کشور بویژه قم مقدسه ، قیام به احیای این علم شریف نموده اند ما نیز به تحقیق و تدقیق پرداخته موانع تحقق این امر را برداریم.
✍🏻م.م.ق
منبع:اعتقادات صدوق ص115 بحار ج62 ص
🌐طب الائمه الصادقین«استاد قاسمی»
https://eitaa.com/joinchat/2700214775Cc35748b316
🍈خربزه میوه ای کم نظیر🍈
✅بر شما باد خوردن خربزه ؛ چرا كه در آن ، ده ويژگى است :
غذاست، آب است ، شستشو دهنده است ، خوشبو كننده است ، مثانه را مىشويد، شكم را مىشويد، آب كمر را زیاد میکند، بر نيروى همبسترى مىافزايد، سردى مزاج را از ميان مىبَرَد، و پوست را تميز مىكند.
📚 بحارالأنوار،ج62،ص297
🌐طب الائمه الصادقین«استاد قاسمی»
https://eitaa.com/joinchat/2700214775Cc35748b316
💎از امام کاظم (عليه السلام) روايت شده است كه فرمودند:
مؤمن بايد هميشه پنج چيز همراه داشته باشد:
◀️مسواک
◀️شانه
◀️جانماز
◀️انگشتر عقيق
◀️تسبيحى از تربت كه ( لااقل ) سى و چهار دانه داشته باشد.
📚 مصباح المتهجّد، ص ۷۳۵
📚 بحارالأنوار، ج ۱۰۱، ص ۱۳۶، ح ۷۶
#سبک_زندگی_اسلامی
#طب_اسلامی
#جهاد_تبیین
🌐طب الائمه الصادقین«استاد قاسمی»
https://eitaa.com/joinchat/2700214775Cc35748b316
💎 #خواص_سرکه 💎
🌘 خداوند بر سر سفرهای که سرکه و نمک در آن باشد درود میفرستد.
🌘 سرکهی تهیه شده از انگور خواص بی شماری دارد و مزاج آن سرد و خشک است.
🌖 خواص مهم سرکه
🌘 سریع النفوذ است و اثر و قوای دارو را به اعضا میرساند.
🌘 لطیف کنندهی غذای غلیظ (دیر هضم)و کمک به هضم بهتر آنها
🌘 محرک اشتها ( اشتهاآور )
🌘 انسدادهای عروق و طحال را به خوبی برطرف میکند.
🌘 سرکه سوختهی اخلاط بدن را از بین میبرد.
🌘 قلب را زنده و احیا میکند.
🌘 عقل را محکم میکند.
🌘 میل به زِنا را از بین میبرد.
🌘 در تابستان و زمستان قابل مصرف است.
🌘 دریچههای قلب را نرمال و تقویت میکند.
🌘 گرفتگیهای کرونر قلب را باز میکند.
🌘 رسوب داخل رگها را از بین میبرد.
🌘 سرکه انگلهای شکم را از بین میبرد.
🌘 سرکه برای عصبانیتهای ناشی از صفرا مفید است ( مسکن صفرا)
🌐طب الائمه الصادقین«استاد قاسمی»
https://eitaa.com/joinchat/2700214775Cc35748b316
🔥درمان #ضعف_اعصاب و #عصبانیت🔥
👈 غالبا معلول غلبه #صفرا میباشد.
✅ درمان:
🍃 دمکرده گل بابونه
🍃 داروی تقویت عصب طب اسلامی
🍃 خوردن پیاز (تخم پیاز هم عصب را تقویت میکند.)
🍃 مداومت بر خوردن مویز (روزانه 21 عدد به صورت ناشتا)
🍃 روغن زیتون
🍃 برگ چغندر
🍃 صفرابر
🍃 سبزی خرفه
🍃 سویق عدس
🌐طب الائمه الصادقین«استاد قاسمی»
https://eitaa.com/joinchat/2700214775Cc35748b316
💎 درمان بیماریهای #گوارشی و داخلی
↩️ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلیالله علیه و آله لِرَجُلٍ اشْتَكَى بَطْنَهُ:
خُذْ شَرْبَةَ عَسَلٍ وَ أَلْقِ فِيهَا ثَلَاثَ حَبَّاتِ شُونِيزٍ أَوْ خمس [خَمْساً] أَوْ سبع [سَبْعاً] ثُمَّ اشْرَبْهُ تَبْرَأْ بِإِذْنِ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى ....
إِنَّمَا يَنْفَعُ أَهْلَ الْإِيمَانِ وَ لَا يَنْفَعُ أَهْلَ النِّفَاقِ وَ عَسَى أَنْ تَكُونَ مُنَافِقاً ....
کسی از درد شکم به رسول خدا صلیالله علیه و آله شکایت کرد.
حضرت فرمودند:
به اندازه یک قاشق مرباخوری #عسل که در آن ۳ یا ۵ یا ۷ دانه #سیاهدانه است ، سه مرتبه مصرف کن خوب می شوی... همانا برای اهل ایمان منفعت دارد و برای منافق فائده ای ندارد ....
📚 منبع : جعفریات ، بن اشعث ، ص۲۴۴
🌐طب الائمه الصادقین«استاد قاسمی»
https://eitaa.com/joinchat/2700214775Cc35748b316