بسم الله الرحمن الرحیم
#تفسیرآیه۸۷سوره حجرازنظراهل بیت علیه السلام
🌴آیه وَ لَقَدْ آتَيْناكَ سَبْعاً مِنَ الْمَثاني وَ الْقُرْآنَ الْعَظيمَ [87]
ما به تو سورهی حمد و قرآن عظيم داديم!(آیه۸۷سوره حجر)
🌴سماعهبنمهران گوید: از حضرت صادق (علیه السلام) تفسیر این آیه را پرسیدم: وَ لَقَدْ آتَیْناکَ سَبْعاً مِنَ المَثانِی وَ الْقُرْآنَ الْعَظِیمَ فرمود: «به خدا قسم ما سبع مثانی هستیم و وجه اللَّه که میان شما قرار داریم هرکه ما را بشناسد و نشناسد در پیش او مرگ خواهد بود».
🌴به امیرالمؤمنین (علیه السلام) گفته شد: «ای آقا! به ما خبر ده آیا بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ جزء فاتحهًْ الکتاب است»؟ فرمود: «آری، پیغمبر (صلی الله علیه و آله) آن را میخواند و آیهای از فاتحه الکتاب میشمرد و میفرمود: «فاتحهًْ الکتاب سبع مثانی است».
🌴احمدبنمحمّدسیّاری در کتاب تنزیل و تحریف از امام صادق (علیه السلام) آورده است که درباره کلام خداوند: وَ لَقَدْ آتَیْناکَ سَبْعاً مِنَ الْمَثانِی وَ الْقُرْآنَ الْعَظِیمَ. بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ، فرمود: «آن اسم بزرگ خداوند هست و سبع مثانی امالکتاب که در هر نمازی دو بار [خداوند] بهوسیلهی آن ستایش میشود».
🌴غیاثبنابراهیم از امام صادق (علیه السلام)، از پدرش (علیه السلام)، از جدّش (علیه السلام) روایت میکند که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: «سَبْعاً مِنَ المَثانِی را آموختم و امّتم در خاک، برای من نمایش داده شده، بهطوری که کوچک و بزرگ آنها را دیدم و به تمام آسمانها نظرا انداختم؛ چون نگاه کردم، تو را دیدم ای علی (علیه السلام)! بنابراین برای تو و شیعیانت تا روز قیامت از خداوند متعال آمرزش خواستم».
✅تفسیراهل بیت علیه السلام
@roshangarydiny
طب اسلامی
اگر بتوانیم یک حدیث را خوب بفهمیم و عمل کنیم، دنیا و آخرت همگی مون بهشت خواهدشد: حب الدنیا، رأس کلّ
حبّ دنیا، اعم از حبّ مال، مقام، شهوت جنسى، تفوق طلبى، برترى جوئى، تن پرورى، انتقام جوئى، و مانند اینها، گاه، چنان طوفانى در روح انسان ایجاد مى کند که تمام معلومات او را بر باد مى دهد، و حتى گاه، حس تشخیص او را از میان مى برد، و در نتیجه، حیات دنیا را بر آخرت مقدم مى دارد.
این که در روایات اسلامى کراراً حبّ دنیا به عنوان سرچشمه تمام گناهان شمرده شده است، یک واقعیت عینى و محسوس است که در زندگى خود و دیگران بارها آن را آزموده ایم.
بنابراین، براى قطع ریشه هاى گناه، راهى جز این نیست که حبّ و عشق دنیا را از دل بیرون کنیم.
باید به دنیا همچون وسیله اى، گذرگاهى، پلى، و یا همچون مزرعه اى بنگریم.
ممکن نیست عاشقان دنیا بر سر دو راهى «وصول به متاع این جهان و نیل به رضاى خدا»، دومى را مقدم شمرند.
اگر پرونده هاى جنائى را بنگریم، واقعیت حدیث فوق را در آنها به خوبى مشاهده مى کنیم.
هنگامى که علل جنگ ها، خونریزى ها، کشت و کشتارها (حتى میان برادران و دوستان) را مورد توجه قرار مى دهیم، جاى پاى حبّ دنیا در همه آنها مشهود و نمایان است.
اما، چگونه مى توان حبّ دنیا را از دل بیرون کرد، با این که ما همه فرزند دنیائیم، و علاقه فرزند به مادر، یک امر طبیعى است؟!
این نیاز به آموزش فکرى، فرهنگى و عقیدتى، و سپس تهذیب نفس دارد.
و از جمله امورى که مى تواند بالاترین کمک را به سالکان راه در این مسیر کند، ملاحظه عاقبت کار دنیاپرستان است.
فراعنه با آن همه قدرت و امکانات مالى، سرانجام چه کردند؟
قارون از این همه گنج هائى که کلید آنها را چندین انسان نیرومند به زحمت مى کشیدند، چه اندازه با خود برد؟!
قدرت هاى عظیمى را که در عصر و زمان خود به چشم خود دیدیم، که با نسیمى دفتر زندگانیشان بر هم خورد، و با یک گردش لیل و نهار از تخت قدرت فرو افتادند، و کاخ ها و ثروت هایشان را گذاردند و گریختند، و یا زیر خاک پنهان شدند، خود بهترین واعظ و معلم ماست.
این سخن دامنه دار را با حدیثى از امام على بن الحسین(علیهما السلام) که بسیار رسا و گویا است پایان مى دهیم:
از حضرتش پرسیدند: افضل اعمال نزد خدا چیست؟
فرمود: ما مِنْ عَمَل بَعْدَ مَعْرِفَةِ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ مَعْرِفَةِ رَسُولِهِ أَفْضَلُ مِنْ بُغْضِ الدُّنْیا: «هیچ عملى بعد از معرفت خداوند و رسولش افضل از دشمنى با دنیا نیست»!
آنگاه افزود: زیرا براى حبّ دنیا شعب بسیارى است، و معاصى نیز شعب بسیارى دارد، اولین چیزى که با آن معصیت خدا شد، تکبر ابلیس بود، در آن زمان که ابا کرد، «تکبّر» ورزید و از کافران شد.
سپس «حرص» بود که سرچشمه معصیت (و ترک اولاى) آدم و حوا گشت، در آن زمان که خداوند متعال به آنها فرمود: «از هر جاى بهشت مى خواهید بخورید، ولى نزدیک این درخت (ممنوع) نشوید که از ستمکاران خواهید بود» ولى آنها به سراغ چیزى رفتند که به آن نیاز نداشتند! و همین براى فرزندان آنها تا روز قیامت باقى ماند; چرا که غالب چیزهائى را که انسان مى طلبد به آن نیازى ندارد (نیازها غالباً منشأ گناه نیستند، آنچه منشأ گناه است، هوس ها و امور زائد بر نیاز است)، سپس «حسد» بود که سرچشمه گناه فرزند آدم شد، نسبت به برادرش حسد ورزید و او را به قتل رساند.
و از شعب آن، حبّ زنان، حبّ دنیا، حبّ ریاست، حبّ راحتى، حبّ سخن، حبّ برترى، و حبّ ثروت است، اینها هفت خصلتند که همگى در حبّ دنیا جمع اند، و لذا، پیامبران و دانشمندان بعد از آگاهى بر این حقیقت، گفته اند: «حُبُّ الدُّنْیا رَأْسُ کُلِّ خَطِیئَة».
* * *
خداوندا! حبّ دنیا که ریشه همه گناهان است را از دل ما بیرون ببر!
پروردگارا! خودت در مسیر پر پیچ و خم تکامل، دست ما را بگیر، و به سرمنزل مقصود هدایت فرما!
بار الها! تو از پنهان و آشکار آگاهى، گناهان مخفى و آشکار ما را به لطف و کرمت ببخشا!
آمِیْنَ یا رَبَّ العالَمِیْنَ
چه زیبا گفت #دکتر_شریعتی:
برای کسی که میفهمد
هیچ توضیحی لازم نیست
و
برای کسی که نمیفهمد
هر توضیحی اضافه است
آنانکه میفهمند
عذاب میکِشند
و
آنانکه نمیفهمند
عذاب می دهند
مهم نیست که چه مدرکی دارید
مهم اینه که چه درکی دارید👌🏻
#امام_علی علیه السلام
جز به خدا، به هیچکس اميد نداشته باشيد
✨لا يَرْجُوَنَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ إِلَّا رَبَّهُ✨
📗نهج البلاغه حکمت۸۲
#اللهم_عجلـــ_لولیڪ_الفرجـ 🤲🌷
امام جعفرصادق(عليهالسلام):
عَلَيكَ بِالدُّعاءِ فَاِنَّه شِفاءٌ مِن كُلِّ داءٍ.
هميشه خودت را به دعا ملزم کن، دعا شفادهنده هر درد و بيماری است.
(اصول کافی، ج ٤، ص ٢١٧)
🍀جابربن یزید جعفى از امام باقر علیه السلام روایت کرده است:
عَنْ جَابِرِ بْنِ یَزِیدَ الْجُعْفِیِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِیٍّ علیه السلام یَقُولُ : طِینُ قَبْرِ الْحُسَیْنِ علیه السلام شِفَاءٌ مِنْ کُلِّ دَاءٍ وَ أَمَانٌ مِنْ کُلِّ خَوْفٍ وَ هُوَ لِمَا أُخِذَ لَه .
خاک قبر امام حسین علیه السلام شفاى از هر دردى است و امان از هر ترسى است و به هر نیتى که خورده شود برآورده شود.
📗الحر العاملی، الشیخ محمد بن الحسن، متوفای: 1104،الفصول المهمة فی أصول الأئمة، ج3، ص34، تحقیق: تحقیق وإشراف: محمد بن محمد الحسین القائینی، چاپ اول،سال چاپ: 1418 - 1376 ش، ناشر: مؤسسة معارف إسلامی إمام رضا (ع).
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📿ذکری که مثل بولدوزر
مسیر زندگیت وصاف میکنه ...!
🎙#حاج_آقا_دانشمند
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•