eitaa logo
موسسه فقه الطب، طِبُنا
1.3هزار دنبال‌کننده
212 عکس
72 ویدیو
47 فایل
کانال رسمی موسسه تخصصی فقه الطب، طِبُنا وب سایت: www.tebona.ir سامانه پيامكي: 5000 54 216 ارتباط (نقد، نظر، پیشنهادات): @tebona_admin حمایت مالی از موسسه: https://idpay.ir/tebona کانال شخصی مدیر موسسه: @ali_amiry_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
ادامه یادداشت👆👆👆👆👆 8⃣ از خود پرسیده اید روحانیون باید فرهنگ ساز و مروج کدام خط و مشی در حوزه سلامت باشند؟ آیا روحانیون باید مروج برنامه هایی باشند که سرپنجه های صهیونیسم جهانی آنرا طرح زده است؟! آیا سروران میدانند پشت پرده سیاست های روز حوزه سلامت چیست؟ آیا میدانند نبض پزشکی و سلامت دنیا، به دست یهودیان شناسنامه داریست که مِن البَدوِ الی الخَتم، برای این نظام مقدس و نسل مسلم و شیعه دسیسه کرده اند؟! مُحال است و غیر ممکن! کسی ماهیت شوم صنعت پزشکی را بداند و به ابعاد پنهان جریانات بدفرجامی مانند تراریخته پی ببرد و راضی شود روحانیت مروج این سیاست ها باشد. هرچند انتظار نمیرود با این سبک رایج فقاهت، وحیانی بودن طب استنباط شود و نسبت و نقش مرویات طبی با تمدن سازی اسلامی ادراک شود. اما دیگر انتظار هم نمیرود آب بر آسیاب دشمن ریخته و با بی اعتنایی به داشته های حدیثی چشم امید اعداء الله شویم! افسوس که مدیران و تصمیم گیرانمان را، همیشه باید در صف آخر بصیرت و روشنبینی بیابیم. 🆔 @tebona 9⃣ در آخر صمیمانه و خیرخواهانه و البته مُصِرانه و مُجِدانه؛ از مدیران و مسئولین گِرام حوزه خواستارم، تا دستورات اسلام و مرویات ائمه (ع) را به عنوان شاه کلید و اساس ارتقاء سلامت جدی گرفته و قدری به هشدارها و دلسوزی های عالمان و فاضلان عرصه طب گوش دهند، تا هم جامعه را به دست حوزه های علمیه جاني دوباره بخشند و هم حوزه های علمیه را به دست علم طب از رخوت زدگی رَختی دوباره پوشند. و آخر دعوانا أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِين علی امیری — 1 جمادی الثانی 1438 __________________________ ✅ لینک و آدرس یادداشت در سایت موسسه: http://tebona.ir/?p=313 http://tebona.ir/?p=313 🔘موسسه تخصصی فقه الطب، طِبُنا ____________________________________ 🆔 @tebona
◀️ آب به کدام آسیاب میریزید؟! ✍یادداشت اختصاصی استاد امیری– شماره 4 - آسیب شناسی و تحلیل همایش روحانیون پزشک ____________________________________ 🆔 @tebona بسم الله الرحمن الرحیم 1⃣ به تازگی همایش «روحانیون پزشک و فرزندان پزشک روحانیون» به دست معاونت سلامت مرکز خدمات حوزه های علمیه با هدف «ارتقا سلامت جامعه از طریق روحانیون» و با حضور قائم مقام وزارت بهداشت و آیت الله مقتدایی (حفظه الله) برگزار شد. هر چند دیر هنگام! اما همینکه تا حدی تصمیم گیران و مدیران حوزه، به ضرورت ارتقاء سلامت در جامعه و ورود حوزویان به این عرصه پی بردنند، موجب اِمتنان است. 🆔 @tebona 2⃣ همانطور که پیش بینی هم میشد مانند اغلب نشست های حوزوی، حُکمَاً در این همایش هم نباید به انتظار دَراَنداختن طرحی نادیده و حرفی نوآفرید نشست اما همزمان با برگزاری این همایش، سوالی پیش آمد که لازم میبینم آنرا بی تکلف و سرگشاده بپرسم. چگونه است که مسئولان برگزاری همایش، عنوان " فرزندان حوزه در عرصه سلامت" را زیبنده این جلسه دیده اند، اما هیچ دعوتی از فعالان عرصه طب اسلامی، روحانیون و عالمانی که در جایگاه جریان سازان و روشنگران راستین سلامت در کشور هستند؛ به عمل نیاورده اند؟! این از یادرفتگی شگرف؛ علاوه بر پشت کردن به توان علمی و پژوهشی حوزویان عرصه طب و سلامت؛ پذیرش ظلمیست که از سوی متولیان سلامت مدتهاست به جامعه تحمیل شده است و از سویی با واژگان "همایش" و "سلامت" آشکارا تناقض دارد! 🆔 @tebona 3⃣ اگر نخواهیم مانند گذشته خود را به خوش بینی زده و به حساب نسیان دست اندرکاران بگزاریم، لابُدِ از این هستیم که پرده از روی واقع بینی خود کشیده و حقایقی را با حنجره قلم، فریاد زنیم. آن این است که اساسا حوزه علمیه مفتون مَعالم و مَظاهر دنیای مدرن شده است! چندیست حوزه وقارش را در تواضع مقابل مدرنیسم و محصولات آن میابد و از بيم تجهيل می لرزد که مبادا انگ تحجر خورده و به مُحاق رود و زبان به تَملق وَضعيت موجود می چرخاند که مبادا متهم به ولنگاری شود. حوزه شکوه و جلالش را در تاویل آیات کریمه به کشفیات عصر مدرن و وفق دادن احادیث ماثوره با آرا منورالفکران میبیند. اگر هم گاهی و از سر رفع تکلیف، مخالفتی دَراَندازد و غرش و کرنشی کند، به مثابه شیر بی یال و دمیست که نه حراسی دارد و نه حسابی! 🆔 @tebona 4⃣ آنچه آزاره خاطر است، بی اعتنایی مرکز خدمات و خاصه معاونت سلامت حوزه های علمیه نسبت به عدم نگرورزی به داشته های حدیثی خود در امر سلامت و بی توجهی به رهنمون های مراجع عِظام در باب احیای علم طب در حوزه و هشدارهای اندیشوران حوزوی، به پیامد های پزشکی مدرن و نقد بی پرده سیاست های روز سلامت مانند مسئله منحوس تراریخته هاست. مع الاسف به این تحذیر ها وَقعی نمی نهند که هیچ، بلکه بعضی فخر خود را در پا کوبیدن به درگاه وزارت بهداشت (بخوانید موالیان سازمان صهیونیستی بهداشت جهانی) میبینند. 🆔 @tebona 5⃣ مثَلِ این همایش مَثَلِ شخصی روشندل است که برای رسیدن به مقصد، دست به دامانِ روشندلی دیگر شده و در آخر هر دو بر طریق می مانند. اگر سروران پیش از برپایی همایش نظری به آمار مهلک امراض در سالهای اخیر انداخته بودند و تناسب آن را با سیاست های روز سلامت و پزشکی تحلیل میکردند و صد البته، اگر هم گوشه جانی به فَغان های اهالی طب اسلامی میسپردند؛ ای بسا روا شدن حاجتشان را در دَخیل بستن به این وزارتخانه نمی دیدند. 🆔 @tebona 6⃣ به راستی اگر مسئولان خاطره ناگوار «کنترل جمعیت» را مشق شب دشمن شناسی کرده بودند، فی الحال به نظاره چنین همایشی جلوس نکرده بودیم. اگرچه «دیر فهمیدن» سنت دیرینه مدیران بوده و خواهد بود! تا کی قرار است مسئولین حوزه ندانند که آب به کدام آسیاب میریزند؟! چرا باید مُصِر باشند تا از یک سوراخ چند بار گزیده شویم؟ تا کی قرار است ضربات سهمگین بر پیکره مسلمین وارد شود و ایشان امتثال امر کنند؟! ما تا کی باید سر در گریبان کرده و زبان در نیام نگهداریم و گردن نهیم به تصمیمات مغلوط؟! 🆔 @tebona 7⃣ جناب قائم مقام بهداشت و معاونت سلامت مرکز خدمات، باهم و همصدا در بخشی از ایرادات خود، روحانیون را ملزم کردند به تبعیت و حمایت از قوانین و سیاست ‌های روز حوزه سلامت! حضرت آیت الله مقتدایی (حفظه الله) این همایش را خدمتی بی بدیل به جامعه روحانیت خواندند و بر ترویج و فرهنگ سازی سیاست های روز حوزه سلامت آنهم به دست روحانیت تاکید کردنند! هر چند شَان خود را این نمیبینم که پاسخ جناب قائم مقام و هم قطارانشان در وزارت بهداشت را داده تا غَث و سمین آشکار شود، اما لازم میدانم نکاتی را خطاب به مدیران خَدوم مرکز خدمات، عالمان و سروران دلسوز حاضر در جلسه عرضه دارم. ادامه یادداشت👇👇👇👇👇 .
#یادداشت_اختصاصی ✍یادداشت اختصاصی استاد امیری– شماره 4 ◀️ موضوع: آسیب شناسی و تحلیل همایش روحانیون پزشک ✅ لینک و آدرس یادداشت در سایت موسسه: http://tebona.ir/?p=313 http://tebona.ir/?p=313 🔘موسسه تخصصی فقه الطب، طِبُنا ____________________________________ 🆔 @tebona
. ادامه 👆👆👆👆 اتفاقا یکی از مثال ها برای همان منهج ناصواب، کتابیست که آنرا از طریق پسران بسطام منسوب به ائمه (س) میکنید و داروییست که آنرا «جامع» خوانده و آنرا معجزه میدانید. به صراحت از جنابتان میخواهم حجت تمام کنید و ادله علمی خود را نسبت به مَعاجینی که آنها را دارو های طب اسلامی می دانید مرقوم فرمایید و نشان دهید فی المَثل «داروی جامع» از چه محمل سترگی استنباط شده و انتساب آنرا به اسلام و ائمه (ع) برای همگان مبرهن سازید! 🆔@tebona 🔴🔴 مرگ بر مخالف من! 8⃣ برادر بزرگوار! رویه ای که در پیش گرفته اید، غیر از رمی و تکفیر نیست! و این خلاف آن چیزی است که خودتان به آن تذکر دادید! لطفا با سعه صدر بیشتری با نظریات مخالف خود برخورد کنید و نگذارید شعار «مرگ بر مخالف من» از حنجره قلمتان شنیده شود. اگر بناست باب رمی و تکفیر باز کرده و برداشت های خود را محور کونین بشماریم و اندیشه هم سنگران و هم لباسان خود را برنتابیم و یکدیگر را با القابی چون، «عقب افتاده ی علمی»، «بدون تحقیق سخن گفتن»، «افرادی که غرائض شخصی دارند»، «کم مطالعه در علوم دینی» و «... با سابقه دو سال تقلید در طب» خطاب کنیم؛ از جنابتان می پرسم، آتیه ی علم طب و احیاء این علم وحیانی را چگونه تصور می کنید؟! شما و هم مَشربانتان، بگونه ای برخورد میکنید که گویی ناقدین این مَسلک، مرتکبِ استخفاف به حکم الله شده اند؟! یادتان نرود که صادق آل محمد (ص) فرمود: «مَن تَعَصَّب ... فَقَد خَلَع رِبقَة الْإِيمَان مِن عُنُقه» با دقتی که از حضرتتان سراغ دارم تمایل داشتم بعد از اینکه همه خبايا و زواياي یادداشت ها و نوشته های اینجانب را کاویدید، خطی را بعنوان مصداق اشتباه تئوریک و خبط علمی بیان میکردید، تا اینجانب را به اغلاطم واقف و شرمسار سازید. برادر عزیز! در میدان اندیشه تنها یک قانون باید حکمفرما باشد و آن استدلال است! «حوزه آیت اللهی» (برفرض وجود این حوزه)، نباید چراغ نقد را از محافل ما خاموش کرده و شهامت آزاد اندیشی را بستاند. بدترین مواجه با یک اندیشه این است که بپرسیم: «چه کسی گفته؟ چند ساله است؟ استادش که بوده؟ و یا چند سال سابقه دارد؟». 🆔@tebona 🔴🔴 حسن مرقومه! 9⃣ در آخر عرض میکنم، لطف آنچه که در الفاظ گنجانده و مکتوب فرمودید آن بود، که بار دیگر به مناعت و شموخی که در ناصیه تان سراغ داشتم پی ببرم! و حسن مرقومه تان نیز این شد دعوت حضرتعالی را برای یک گفتگوی علمی در مرئای اساتید و روحانیون صاحب تشخیص اجابت کنم، تا اندیشه ها بتمامه شنیده شود و وزن حرفها، نه در فضای مجازی و یادداشت ها بلکه دور میز نقد و نظر سنجیده شود. انشا الله خالق تبارک، از جنابتان به شایستگی قبول فرماید، و این نیم مَنِ سراپا تقصیر را، سزوار رحمت و لطفش بگرداند. ✍ علی امیری 22 جمادی الثانی 1438 __________________________ ✅ لینک و آدرس یادداشت در سایت موسسه: http://tebona.ir/?p=411 http://tebona.ir/?p=411 ___________________________ 🆔 @tebona
. ادامه 👆👆👆👆 نوشته اید: «اخلاق حکم میکند مباحث علمی ... به دور از هرگونه حاشیه و اخبار نیز بر اساس واقعیت و با رعایت احترام و موازین اخلاقی باشد». ای کاش مصداقی از عملکرد موسسه و یا سطری از سخنرانی ها و یا خطی از یادداشت های اینجانب آورده بودید که بیانگر حاشیه رفتن یا نشر اخبار غیر واقعی و یا عدم رعایت احترام و موازین اخلاقی بود که اگر قطع حاصل شود، بر اینجانب فرض است خود را مستحق عتاب و استغفار از ایزد بدانم و اگر هم اینگونه نباشد، جنابتان را متهم به یک رفتار ژورنالیستی خواهند کرد. 🆔@tebona 🔴🔴 از دو حال خارج نیست! 5⃣ برادر بزرگوار، حقیر را متهم کردید که غرائض شخصی را بهانه کرده و آنرا داخل در مباحث علمی کردم! فرض میگیریم اینگونه است که مرقوم نمودید. از دو حال خارج نیست! یا مباحث علمی را صائب میدانید، که باید آنرا اجابت کنید و دست از منهجتان بردارید، و یا خبط و غلط میدانید، که بی صبرانه شایق پاسخ علمیتان هستیم. همچنین در محضر کریمه آل علی (ع) به احدیت سوگند یاد میکنم که در ورای تمام یادداشت ها، اقدامات و مَساعی بنده در موسسه طبنا و چه خارج از آن، قصدی جز تعالی علم طب و احیاء آن مد نظر نبوده و با اَحَدی غرض شخصی نداشته و ندارم، چه برسد به آنکه غرائض نداشته ام را در مباحث علمی داخل کنم، که اگر اینگونه نباشد، بی گمان خانه ی دوزخی برای خود آباد نموده ام! 🆔@tebona 🔴🔴 مشکل یکی مثل حقیر! 6⃣ جناب آقای حکیمی فرد! لطفا در تحریرات خود اِمعان بیشتری کنید. کسی که با استدلال می گوید روش و اسلوب حاضر مسلکی اخباریست و قطعا مترود، به خاطر نفهمیدن نیست، بلکه گاه به خاطر خوب فهمیدن است! توجه داشته باشید که اگر بنده می خواستم «اخباریگری» را بعنوان یک برچسب مطرح سازم، از خودتان میپرسم! چه نیازی به برگزاری نشست علمی و تخصصی در بین اساتید علوم حدیث و یا کارگاه های تخصصی نقد و نظر شیوه استنباط در احادیث طبی و ده ها کار پژوهشی و آموزشی دیگر بود؟!‌ (که احتمالا از بخشی از آنها بی خبر باشید) مشکل یکی مثل حقیر این است که آنچه را همه در پَس میگویند بنده در پیش می گویم و زودتر از برخی متوجه انحراف در مبانی، اسلوب و برداشت های غلط (و نه سهو های علمی) شدم و مدتهاست که از آن روی برتافته و اعراض کرده ام. این مهم، ما را تحریض داد به زدودن دامان علم طب، از پَلشتی هایی که به آن بی آبرو شده و از تُرَّهاتی که به آن ننگین! تا شاید داد سخن و تبری جستن، نذر مشکل گشای این فاجعه شود. 🆔@tebona 🔴🔴 همشیره اَبَویِ پاپ بندیکت شانزدهم! 7⃣ نوشته‌اید: «مردم ما هیچگاه نتیجه نگرفتن از دارو و درمان را از چشم دین و امام نمیبینند». از خودتان میپرسم! دارو و درمانی را که انتسابی به اسلام و ائمه (ع) نداشته یا دستِ کم در انتساب آن تردید هست، اگر موکدا با برچسب دین عرضه کرده و مصرانه بر طبل پیوند آن با اسلام بکوبید و اِلحاح کنیم که این معاجین را اهل بیتی (ع) بنامیم؛ با این همه پافشاری، توقع دارید عوام الناس، نتیجه نگرفتن از دارو و درمان را، به پای هَمشیره اَبَویِ پاپ بندیکت شانزدهم گذارند؟! نوشته اید: «مردم از همانجائی که داروی جامع را میگیرند میآموزند که شفا در دست خداوند است و ممکن است تاثیری نبینند.». در مثالتان مناقشه کرده و عرض می کنم! چطور شما داروی جامع را از اهل بیت (ع) میدانید (که ما نمیدانیم) و اثر بخشی آنرا (بر فرض اثر بخشی) مویدی بر حقانیت و صدور از جانب ائمه (ع) میخوانید، اما جواب نگرفتن و عدم اثر بخشی آنرا حتی مویدی هم برای عکس آن نمی شمارید؟! و جالب تر آنکه تنها حِکمت جواب نگرفتن را، عدم شفا از جانب باری تعالی میخوانید! گویی برداشت خود را شانه به شانه کلام الله زده و حتی حاضر نیستید احتمال سهو استنباط دهید! ادامه 👇👇👇👇 .
◀️ حدیث انگاری مجعولات، به قتلگاه بردن طب است! ✍یادداشت اختصاصی استاد امیری– شماره 5 - جوابیه استاد امیری به یادداشت استاد حکیمی فرد. ____________________________________ 🆔 @tebona بسم الله الرحمن الرحیم 1⃣ پیش از هر چیز، از فاضل ارجمند آقای مهدی حکیمی فرد ممنونم که عملکرد موسسه طبنا و یادداشت های اینجانب را سزاوار نظر و نقد دیدنند، اما ای کاش پیش از اظهار مکنونات، عرائض بنده را استماع میکردند و اگر فرصت نداشتند، دست کم با احتیاط بیشتری قلم میچرخاندند. هرچند بنای بنده در وهله اول، مراسله ی مکتوم بود، اما با عنایت به اینکه مرقومه ایشان به اوراق فضای مجازی سپرده شد و در آن مطالبی را نثار حقیر کرده بودند، لازم دیدم برای تنویر افکار به اختصار نکاتی را به عرض برسانم: 🆔@tebona 🔴🔴 این عمارت قابل سکونت نیست! 2⃣ این که طب اسلامی اکنون با چه اسم هایی شهرت یافته و یا گره خورده، اصلا اهمیتی ندارد. آنچه مه م است مَنهَج، مَسلک و مذهب غلطی است که برای استنباط (بخوانید روخوانی) از مَرویات طبی مرسوم شده است! دعوای حیدری _ نعمتی راه انداختن و نزاع اصولی _ اخباری سر دادن، نه این قافله را از رهسپردن به تُرکستان باز میدارد و نه این بَنای کج را راست میکند! الآن آنچه مهم است بَنای کجیست که تراث این منهج است! اشکال بنده به این عمارت، رنگ آجر نماهایش و جنس دستگیره های دربش و یا نقش های ایوانش نیست که قابل مماشات بوده و ایراد گرفتن بر آن تنگ نظری خوانده شود. بلکه اشکال در سنگ بنای آن است، که از بنیان کج نهاده شد! بَنایی که با نابلدی معمارانش خشت نهاده شد و با ناپختگی کارگرانش مستقر! فارغ از آنکه بدانیم این بَنای کج را چه کسی خشتِ کج نهاد و چه کسانی آجر روی آجرهایش! در چنین وضعیتی، بلاهت است که دل در گروی نقش و نگار ایوان داده و زیبایی ظاهر این عمارت را به قیمت جان، معامله کنیم. حال این عمارت را نه کسی شهامت سکونت دارد و نه کسی پروای تخریب! هر چند ساختمان کج، دوایی جز تخریب و ساخت مجدد ندارد! و تا آن زمان بنده و امثال بنده کپر نشینی را به پنت هاوس این ساختمان کج ترجیح می دهیم! و داد سرخواهیم داد که این عمارت قابل سکونت نیست! 🆔@tebona 🔴🔴 مسلخِ بی اعتباری کل احادیث طبی! 3⃣ فی الحال در مَقامِ بحث علمی نیستم! فقط صمیمانه و خیرخواهانه خدمت آقای حکیمی فرد عرض میکنم، برادر بزرگوار! نقد بنیان های متزلزل، مبانی سقیم و برداشت های غلط، اذعان به نقائص و ضعف ‌هاست و نه ابزاری برای هلاکت! بنده و امثال بنده از نقد و آسیب شناسی این مسلک و منهج (که جنابتان آنرا اجتهاد کاربردی خوانده و اینجانب آنرا روخوانی از مرویات مجعوله و ماثوره) نه تنها طَرفی برای دنیایمان نبسته‌ایم بلکه خود را آماج بدگمانی ‌ها و بی ‌مهری ‌ها قرار داده ایم. به صراحت عرض میکنم با این مبنا و مذهب، علم طب به مسلخِ بی اعتباری کل احادیث طبی خواهد رفت! و اگر دیر به خود آییم و لَختی نیندیشیم، با حدیث انگاری مرویات مجعوله قطعا علم طب را به قتلگاه برده ایم! 🆔@tebona 🔴🔴 هذا اول الکلام! 4⃣ نوشته اید: «ارتباط بین توقیفی بودن طب و جریان اخباری گری ... بی معنی است.». عمیقا معتقدم علم طب متوقف است بر وحی! متوقف است بر دو لبان مبارک معصومین (ع)! و یگانه طریق تحصیل آنرا «السمع عن العالم» می دانم و بس! اما هذا اول الکلام! مگر شما تمام مرویات موجود را کلام معصومین میدانید که عمل به آنرا مصداق «السمع عن العالم» میشمارید؟! گمان برده اید توقیفی بودن علم طب، یعنی معتبر دانستن همه مرویات موجود و قرار دادن آنها در عملیات استنباط؟! پس جایگاه اعتبار سنجی یک روایت یا یک رساله حدیثی کجاست؟! (لازم میدانم متذکر شوم منظور از اعتبار سنجی، علم رجال و یا علم اصول نیست و توضیح منظور، در این مَقال نمی گنجد.) ادامه. 👇👇👇👇👇 .
✍یادداشت اختصاصی استاد امیری– شماره 5 ◀️ موضوع: جوابیه استاد امیری به یادداشت استاد حکیمی فرد. ✅ لینک و آدرس یادداشت در سایت موسسه: http://tebona.ir/?p=411 http://tebona.ir/?p=411 🔘موسسه تخصصی فقه الطب، طِبُنا ____________________________________ 🆔 @tebona
#یادداشت_اختصاصی ✍ جوابیه استاد امیری به یادداشت استاد حکیمی فرد بزودی منتشر خواهد شد... ◀️ موسسه طبنا _________________________ 🆔 @tebona
ادامه یادداشت استاد حکیمی فرد👆👆👆👆👆 ◀️ به نظر میرسد منتقد در مواقع مطالعه کتاب دقت کافی نداشته اند که انشاالله همینطور باشد. تمام اینها اما باعث مصونیت آیت الله تبریزیان از نقصهایشان نیست. ایشان نقص دارند همان طور که همه انسانها نقص دارند. مهمتر از همه این که مردم ما هیچگاه نتیجه نگرفتن از دارو و درمان را از چشم دین و امام نمیبینند. ادعای آیت الله تبریزیان نیز هیچ مخاطره ای برای اسلام ندارد. مردم از همانجائی که داروی جامع را میگیرند میآموزند که شفا در دست خداوند است و ممکن است تاثیری نبینند. 🆔 @tebona ◀️ آنچه امروزه جامعه و مردم ما را به فساد و بدبینی کشیده است فقاهتی است که نتیجه آن ربا، اختلاس، دزدی، رانت، رشوه، تبعیض، بزه، فقر و فحشا است نه فقاهتی که میکوشد تا بیماریهای ساده مردم با قال الصادق برطرف شود تا با انواع محرمات. بهتر است دلسوزان فعال در علوم دینی به خواست رهبر و مراجع لبیک گفته و پس از گذشت ۴ دهه از انقلاب و تشکیل حکومت اسلامی برای برطرف شدن ربا چارهای اندیشه کنند. 🆔 @tebona ◀️ آنچه بر زشتی این نتیجه گیری های غلط میافزاید انتشار آن توسط مجموعه ای است که ظاهرا برای خبرگزاری تأسیس شده اما گوئی کاری به جز تخریب آیت الله تبریزیان ندارد. کانالی که تا کنون از ۴ یادداشت اختصاصیش ۳ مورد و از ۳ گزارش سخنرانیش ۲ مورد در نقد یکطرفه آیت الله تبریزیان است. اخلاق حکم میکند مباحث علمی دوطرفه و به دور از هرگونه حاشیه و اخبار نیز بر اساس واقعیت و با رعایت احترام و موازین اخلاقی باشد. در شرایط حال حاضر حوزه آیت اللهی هر ملاکی داشته باشد آیت الله تبریزیان اگر بیشتر از آن را نداشته باشند حتما حائز تمامیت آن هستند. هرچند در این کانال تنها آیت الله تبریزیان برازنده آقائی بوده اند از شأن آیت اللهی ایشان کاسته نخواهد شد. 🆔 @tebona ◀️ این در حالی است که افرادی با سابقه دو سال تقلید در طب اکنون در این کانال با پسوند هائی چون حجه الاسلام استاد، استاد و پژوهشگر و مدرس حوزه و از این دست القاب و عناوین معرفی میشوند. ◀️ بهتر است پله های ترقی با نردبان احترام به دیگران، مناظرههای علمی، تحقیق، مطالعه و تحمل سختی طی شود و نه با نردبان تخریب دیگران. بهتر است نقص، ضعف، اشتباهات و اجتهاد های غلط افراد در متون و مناظره های علمی و فضاهای دوستانه به آنها گوشزد شود تا در تریبونهای یکطرفه غیر اخلاقی و غیر علمی آغشته به تهمت. و السلام علی من اتبع الهدی مهدی حکیمی فرد ◀️ موسسه طبنا _________________________ 🆔 @tebona
✍ بیانیه استاد مهدی حکیمی فرد، از اساتید طب اسلامی: بسم الله الرحمن الرحیم ◀️ از آنجا که در دهه های اخیر، طب اسلامی به طور اجتهادی و کاربردی برای اولین بار توسط آیت الله تبریزیان مطرح شده و به شکل چشمگیری در حال گسترش است؛ به ناچار طب اسلامی و آیت الله تبریزیان با هم چنان گرهای خورده اند که فارغ از صحیح یا غلط بودن آن باعث شده منتقدان به شخص آیت الله تبریزیان و طب اسلامی بدون تفکیک این دو از هم در فضائی غیر عالمانه و گاه احساسی از ضعف یکی برای ناکارآمدی دیگری استفاده کنند. ◀️ آنان که طب اسلامی را قبول ندارند از سهوهای آیت الله تبریزیان استفاده میکنند و آنان که با ایشان مشکل شخصی دارند موثق نبودن روایات و گاه کتب روائی را بهانه قرار میدهند. 🆔 @tebona ◀️ این نوع عقب افتادگی علمی موقعی به اعلا درجه قباحت میرسد که از طریق طلاب، اساتید و مدعیان حوزه علمیه و بدون تحقیق مطرح شود. شکی نیست که آیت الله تبریزیان از قویترین علمای حاضر اصول فقه حوزه علمیه بوده و سابقه تدریس و مهمتر از آن تألیف کتب فقهی و روائی ایشان دلیلی بر این مدعا است. ◀️ اما آنچه باعث شده افرادی ایشان را در زمره اخباریون قرار دهند فهم دقیق و قدرت بالای ایشان در نقد اصول فقه است. در واقع اگر ایشان بدون فهم صحیح از اصول فقه آنچه را که دیگر علما تحریر فرموده بودند تقریر کرده و کورکورانه در کرسی های درسشان به قیل و قال های دیگر علما می پرداختند حتما از بهترین علمای حاضر علم اصول بودند اما اکنون که قدم فراتر گذاشته و با ذکاوت و البته پشتکاری که به خرج داده به نقد مکتب اصولی علما پرداخته اند باید مورد بدترین هجمه موجود در حوزه علمیه واقع شوند. 🆔 @tebona ◀️ این در حالی است که انگ اخباری گری از قویترین ابزار هلاکت متهمان است. اخباری گری در حوزه علمیه همانند ضد ولایت فقیه در سیاست است و ضعیف ترین افراد برای نقد مخالفانشان از این حربه استفاده میکنند. این که چرا مدعیان کارشناسی علوم دینی این گونه با این مسئله برخورد میکنند جای بسی تعجب دارد گذشته از این که افرادی دیگر بدون ذره ای تحقیق به نشر آن می پردازند. به نظر میرسد با وضوحی که در اشکالات وارده به اتهامات نداشته این استاد وجود دارد، غرائض شخصی بیشتر دخیل هستند تا نقدهای علمی. 🆔 @tebona ◀️ آقایان علما که هیچ، عامه مردم می دانند در مباحث علمی هیچ گاه گفت و شنود های مهمانی و پای سفره برای اثبات ادعا ملاک نیست هرچند این گفت و شنود ها حول مسائل علمی باشد. علم فضای خاص خود را دارد مخصوصا برای کسی که ده ها تالیف و صدها سخنرانی دارد. واقعا اگر فضائی علمی برای مباحثه های رودررو بین آقایان و آیت الله تبریزیان وجود ندارد بهتر است به تألیفات و یا سخنرانیهای علمی و نه تبلیغی ایشان استناد شود تا به گفتگوهای داخل مهمانی و موقع نوشیدن چائی. ◀️ از طرفی ارتباط بین توقیفی بودن طب و جریان اخباری گری برای افرادی که کمترین مطالعه در علوم دینی دارند بی معنی است. این نظریه چندین قرن قبل از پیدایش مسلک اخباری گری توسط یکی از قوی ترین علمای اصول مطرح شده. شیخ مفید )ره (از عالمان بزرگ قرن پنجم شیعه در کتاب شریف «تصحیح اعتقادات الإمامیه «با نقد دیدگاه استادش شیخ صدوق )ره (میفرماید: الطب صحیح و العلم به ثابت و طریقه الوحی و إنما أخذه العلماء به عن الأنبیاء ع و ذلک أنه لا طریق إلى علم حقیقة الداء إلا بالسمع و لا سبیل إلى معرفة الدواء إلا بالتوقیف فثبت أن طریق ذلک هو السمع عن العالم بالخفیات تعالى. تصحیح اعتقادات الإمامیة ؛ ص ۱۴۴ . از این گذشته روایات ما که مستقیم یا غیر مستقیم متضمن این مفهوم هستند در حد تواتر است. توصیه میشود متن رساله اهلیلچ امام صادق، توحید مفضل، و حدیث تسعه عشر به عنوان نمونه مطالعه شود. ◀️ از اینجا معلوم میشود منتقدان، یا طب را در زمره علوم دینی نمیدانند که در اینصورت نیازی نیست به نقد آیت الله تبریزیان بپردازند و حتی اگر خود صاحب نظر نیستند میتواندن به نظرات علمائی چون شیخ صدوق) ره (استناد کنند و یا اینکه اطلاعات کافی حوزه طب ندارند که نباید خود را کارشناس تمام علوم دینی بدانند. 🆔 @tebona ادامه یادداشت👇👇👇👇👇 .
✍ بیانیه استاد مهدی حکیمی فرد، از اساتید طب اسلامی ⏮ بخشی از این یادداشت در انتقاد به عملکرد موسسه طبنا و یادداشت های استاد امیری نوشته شده است. ◀️ موسسه طبنا _________________________ 🆔 @tebona
◀️ یک مثقال مُداقِّه٬ یک خروار اصابت ... ✍یادداشت اختصاصی استاد امیری– شماره 3 - ویژه تأنی و مداقه بیشتر در اخبار وارده در طب ____________________________________ 🆔 @tebona بسم الله الرحمن الرحیم 1⃣ لطفا بیایید کمی با دقت این جملات را مرور کنیم: 1.. کنجد یکی از عللی است که در روایات آمده، حافظه را ضعیف می کند. 2.. از دیگر علل ضعف حافظه مصرف کنجد است و امروزه اضافه کردن کنجد به نان بسیار رایج شده است. 3.. یکی از فرق های طب اسلامی و طب سنتی این است که بر اساس آموزه های اهل بیت ع کنجد حافظه را ضعیف میکند لذا از مصرف کنجد پرهیز کنید. 🆔 @tebona 2⃣ مدتیست در اَفواه، فضای مجازی، برخی سایتها و یا گعده های طبی، مطالبی تحت این عنوان که مصرف کنجد، یکی از علل ضعف حافظه است دیده و شنیده میشود. این کلام زمانی بیشتر جلب توجه میکند که مُستَنبط از روایات اهل بیت و مستند به احادیث شمرده شود. 3⃣ با اندک تَتَبُعی در می یابیم منشا این انتساب، تنها وجود یک روایت٬ آن هم درکتاب طب النبي (ص) نوشته شخصي به نام ابوالعباس جعفر مستغفري نسفی است که حنفی مذهب بودن او محل اتفاق کثیری از حدیث پژوهان است. فی الحال فارغ از اینکه مرویات کتاب طب النبي (ص) تا چه حد قابل اِستناد است (به تفصیل در مورد کتاب طب النبی مستغفری بحث شد) ابتدا روایت مورد مناقشه را بررسی میکنیم. 🆔 @tebona 4⃣ در کتاب طب النبي (ص) از قول نبی اکرم (ص) نقل شده است که حضرت فرمودند: عَشر خِصال تُورِث النِسيان، ... و الجُلجُلان و... . از نگاه لغت کلمه « السِّمْسِم » به معنای کنجد و «الکُزبُرَه» به معنای گشنیز است؛ اما کلمه «الجُلجُلان» که در روایت بالا موجب نسیان و فراموشی شمرده شده یک اسم مشترک بین «کنجد» و«گشنيز» است. حتی در متون کهن طبی، «الجُلجُلان» به هر دو معنای گشنیز و کنجد استعمال شده است. فی الواقع با چشم پوشی از منشا نقل حدیث، نسیان آور بودن، مردد بین گشنیز و کنجد باقی می ماند. حل این ابهام ، بسیار سهل است. با کمی تورق در متون دسته اول حدیث شیعی، به وضوح میابیم که روايت مورد بحث، در منابع شیعی هم آمده است، اما با اندکی اختلاف! البته همین اختلاف گِره مسأله را باز میکند و اگر مستمسک ما تراث اصیل شیعی باشد، دچار اشتباهاتی چنین نمیشویم. 🆔 @tebona 5⃣ در کتاب «من لا يحضره الفقيه» از قول نبی اکرم (ص) نقل شده است که فرمودند : يا علي تِسعَه اَشياء تُورِثُ النِسيان، ... و أکل الکُزبُرَه و... . همان طور که نگاشته شد «الکُزبُرَه» به معنای گشنیز است. یعنی در کتاب گرانسنگی مثل «من لا يحضره» روایت با لفظ «الکُزبُرَه» ضبط شده است و نه «الجُلجُلان»! قابل توجه اینست که در کتب حدیثی متاخر مثل «وافي» و «وسائل الشیعه» هم با لفظ «الکُزبُرَه» ضبط شده است و نه «الجُلجُلان»! آنچه مرحوم صدوق نقل کرده‌اند ابهام را از واژه«الجلجلان» منقول در کتاب المستغفری ، برطرف کرده و روشن می کند منظور از «الجُلجُلان» معنای اول آن، یعنی «گشنیز» است. 6⃣ جمع جبری فوق بر مبنای تسامح در پذیرش روایت مستغفری بود و حال اینکه اساسا روایت کتاب طب النبی (ص) وُرودی در عملیات استنباط ندارد. علی ای حال در مقایسه روایت خطیب مستغفری و روایت «من لا يحضر» معلوم می شود نسبت لفظ «الجُلجُلان» (لفظ مشترک بین معنای گشنیز و کنجد) براي نسیان آور بودن، از جانب کتب اهل سنت است و نسبت لفظ «الکُزبُرَه» (گشنیز) از جانب کتب معتبر شیعی است. البته مؤيدات ديگري هم هست.مثل آنکه در روايات سفارش به ترک آن توسط تازه عروسان شده است. بدين ترتيب معلوم میشود روايات نسيان آور بودن مربوط به گشنيز است و روايات عامّه و روایات شیعه در این زمینه با هم هماهنگ می شوند. 🆔 @tebona 7⃣ در آخر باید عرض شود نه تنها محمل سترگی برای این مدعا وجود ندارد٬ بلکه بعنوان تجربه قطعی حکمای شیعی کنجد سبب تقويت حافظه میشود و مصرف زیاد گشنیز را سبب ضعف حافظه شمرده اند که اتفاقا موافق روایات هم هست. این امر در منابع متعدد تصریح شده است. 8⃣ اندکی تأنی و مداقه بیشتر در اخبار٬ قطعا از سهوها و برداشت های شتاب زده می کاهد و نظر را ورز می دهد و پخته می کند. آنچه به رشته نوشته درآوردم مشتی بود از خَروار٬ که امید می رود باعث تنبه خاطر و انبساط خامه گردد تا پس از این کمتر شاهد گذرهای سریع و بدون مکث از کنار کلمات حکیمانه خداوند و نمایندگان او باشیم. و آخر دعوانا أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِين علی امیری — 26 ربیع الاول 1438 ___________________________ ✅ لینک و آدرس یادداشت در سایت موسسه: http://tebona.ir/?p=278 http://tebona.ir/?p=278 ___________________________ 🆔 @tebona
#یادداشت_اختصاصی ✍یادداشت اختصاصی استاد امیری– شماره 3 ◀️ موضوع: ویژه تأنی و مداقه بیشتر در اخبار وارده در طب ✅ لینک و آدرس یادداشت در سایت موسسه: http://tebona.ir/?p=278 http://tebona.ir/?p=278 🔘موسسه تخصصی فقه الطب، طِبُنا ____________________________________ 🆔 @tebona
#مصاحبه ⏪ بخشی از مصاحبه مدیر موسسه طبنا، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی دعوت. 🔴 مصاحبه: http://daawat.ir/?fkeyid=&siteid=1&pageid=127&newsview=1425 _________________________ 🆔 @tebona
🆔 @tebona ⬅️ در شهریور ماه 94، به همت موسسه طب الائمه و موسسه طبنا اردوی طرح تربیت مدرس طب اسلامی در شهر کهک، برای حدود 150 نفر از طلاب و روحانیون درس خارج برگزار شد. در شب اول اردو استاد امیر نادری و استاد محمد سوری به مناظره و گفتگو پرداختند. ⬅️ بخشی از مباحث مطرح شده در مناظره: ⚪️ بررسی استناد بعضی از داروهای طب اسلامی ⚪️ بررسی قاعده تسامح در ادله و اخبار من بلغ در احادیث طبی ⬅️ خلاصه ای از رزومه دو استاد معزز: 1⃣ حجه الاسلام استاد محمد سوری استاد و مدرس حوزه پژوهشگر و نویسنده در عرصه متون حدیثی 2⃣ حجه الاسلام استاد امیر نادری استاد و مدرس حوزه درمانگر و داروساز طب اسلامی پژوهشگر و نویسنده کتاب داروسازی طب اسلامی ✅ لینک و آدرس فیلم مناظره را میتوانید از سایت موسسه طبنا دانلود و یا مشاهده نمایید: http://tebona.ir/?p=389 http://tebona.ir/?p=389 🔘موسسه تخصصی فقه الطب، طِبُنا ____________________________________ 🆔 @tebona
#مناظره ◀️ مناظره استاد امیر نادری و استاد محمد سوری ✅ لینک و آدرس فیلم مناظره: http://tebona.ir/?p=389 http://tebona.ir/?p=389 🔘موسسه تخصصی فقه الطب، طِبُنا ____________________________________ 🆔 @tebona
🆔 @tebona ⚪️ یک عالم دینی می‌‌تواند منشأ خدمات مهم پزشکی برای جامعه اسلامی شود. ◀️ بخشی از بیانات حضرت آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی: 1⃣ در اسلام، علم دین و علم طب ارتباط تنگاتنگی با هم دارند و هیچ ‌گاه از هم جدا نیستند و بسیاری از علمای قدیم ما در علم طب هم وارد بودند. 2⃣ در فقه، تعلیم و تعلم پزشکی واجب کفایی است، یعنی آن قدر باید وارد این رشته شوند و آن را کامل بیاموزند که کفایت جامعه اسلامی را کرده و دیگر محتاج نباشیم. 🆔 @tebona 3⃣ اسلام اهمیت ویژه‌ای برای این دو علم، یعنی فقه و طبابت قائل است. اسلام، در رشته‌‌های مختلف پزشکی توصیه‌‌های مهمی دارد، چه اصل طبابت و چه مسائل پرستاری از بیمار که چقدر ثواب برای آن قائل شده است. 4⃣ همه بدانند چطور حدیث نبوی و شریف العلم علمان علم الادیان و علم الابدان، این ارتباط را به درستی بیان فرمود که فقه و طبابت جدانشدنی است و یک عالم دینی می‌‌تواند منشأ خدمات مهم پزشکی برای جامعه اسلامی شود. ⚪️ موسسه تخصصی فقه الطب ___________________________ 🆔 @tebona
#اخبار_حوزه #احیای_طب_در_حوزه ⏮ حضرت آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی: ⬅️ یک عالم دینی می‌‌تواند منشأ خدمات مهم پزشکی برای جامعه اسلامی شود. ◀️ موسسه طبنا ___________________________ 🆔 @tebona
◀️ پشت پرده داروهای اهل بیت علیهم السلام! ✍یادداشت اختصاصی استاد امیری– شماره 2 - با موضوع نقد کتاب طب الائمه ابنا بسطام ____________________________________ 🆔 @tebona بسم الله الرحمن الرحیم 1⃣ مرکب یک، مرکب دو، مرکب سه،‌ مرکب چهار، جامع امام رضا ع، قرص خون، شافیه، حضرت محمد ص و بخور مریم و ... . 2⃣ اینها اسامی داروهایی است که از سوی برخی روحانیون و دغدغه مندان احیای طب، بعنوان تُراثِ اهل بیت (ع) و تنها داروهای ماثور روایی، تبلیغ، ترویج و عرضه می شود. 🆔 @tebona 3⃣ مبنای پیدایش و ساخت این مَعاجین، نه مُستنبِط از کتابُ الله است و نه مرویات اصیل و معتبر مجامع امامیه! و نه حتی عامه! این داروها نه از طُرُقِ کلینی و صدوق رسیده است و نه مفید و طوسی و رضی (رحمهم الله اجمعین)! و نه حتی توثیق هیچ فقیه و عالم و طبیبیست! نه مکاشفه و شهود و رویای صادقه است! نه حتی اوامر موالیان سازمان بهداشت جهانی در وزارت بهداشت! نه مداقه و مشاهده بالینیست و نه حتی آزمایش شده بر موش های آزمایشگاهی! و نه در قوطی عطاران پیدا شده است! و نه حتی نسخه مادربزرگ های ماست! 4⃣ بلکه جملگی داروهای فوق الذکر، روایات منقول درکتاب طب الائمه، نوشته دو برادر به نامهاى عبد الله و حسين فرزندان بسطام است. 🆔 @tebona 5⃣ فی الحال فارغ از اينکه آيا واقعا دو برادر به نامهای پسران بسطام وجود خارجی داشته اند و يا نه، پرسش اين است که اين کتاب محصول چه محفل و چه گرايشی است؟ درکتاب طب الائمه ابنی بسطام، روایات کثیری از مفضل جعفي، محمد بن سنان، يونس بن ظبيان و برخی ديگر از رُوات، که سخت مورد توجه غُلات بوده اند به چشم میخورد. برخی ديگر از راويان در اسناد کتاب تنها به طور روشن مورد استناد محافل غلات بوده اند. شماری از آنان هم کسانی هستند که نامشان در کتابهای رجالی ديده نمی شود و احتمالا برگرفته از سنت غاليانی بوده اند که آثار آنان در کتابهای بعدی اماميه يا حذف شده و يا اساسا اين راويان ساخته و پرداخته آن سنتها هستند و لذا مورد بی اعتنايی رجاليان و محدثان مکتبهای قم و بغداد قرارگرفته اند. 🆔 @tebona 6⃣ همچنین با در نظر گرفتن تأخر نسخه های خطی کتاب طب الأئمة که تنها از دوره علامه مجلسی و هم عصران او، مورد شناسايی قرار گرفته، قطعا اين کتاب بر مبنای سماع و قرائت به دست ما نرسیده است و در مدخل کتاب هم از راوی متن سخن به ميان نیامده، اما از متن کتاب به خوبی روشن است که راوی اين متن، در واقع گردآورنده، سازنده و نويسنده اصلی این کتاب بوده است و او دو راوی مذکور را تنها به صورت ساختگی برای اين متن در نظر گرفته بوده است. 7⃣ مع ذلک کتاب طب الائمه که تنها منبع دارو های یاد شده است به احتمال قوی متعلق به غاليان شیعی است که آنان را می توان متعلق به اوائل دوره غيبت صغری دانست. از آنجا که شماری از افراد خاندان حکومتگر آل بسطام، علائق غاليانه داشته اند، اين احتمال طرح می شود که پسران بسطام ارتباط و انتساب به آن خاندان داشته باشند. 🆔 @tebona 8⃣ اما سوالات ما از مُدَعیان و مروجان این داروها: 1.. با چه حجت شرعی و متد فقیهانه ای بر این مَعاجین، برند اسلامی زده و همه را با شلاق دوری از کلام اهل بیت، توبیخ میکنید؟! 2..کدام یک از محدثان کهن اماميه که طُرُقِ مشهور حدیثی را می شناختند این کتاب را نقل کرده اند که حال شما داعیه دار آن شده اید؟! 3.. چرا کتابی که اسانيد حديثی آن عمدتا آشفته، ناشناخته و يا به روشنی ساختگی به نظر می رسد، به اهل بیت و اسلام نسبت میدهید؟! 4..آیا کتابی که متن آن سراسر تعارض و تناقض با اصول طب اسلامی است میتوان به عنوان طب اهل بیت به مردم عرضه شود؟ 🆔 @tebona 8⃣ فی الحال با کمی نگاه محققانه و بدون تعصب و با چشم پوشی از تمایلات اقتصادی، به وضوح میابید که احادیث موجود در کتاب پسران بسطام هیچ نسبتی با مرویات کهن امامیه ندارد و نسبت دادن آن به اهل بیت (ع) ظلم و بدعتی نابخشودنی خواهد بود. ◀️ جهت مطالعه بیشتر در مورد استنادات کتاب طب الائمه و انتساب این کتاب به مجامع غالی شیعی، عریضه ای مختصر، گردآوری شده است که میتوانید فایل pdf آن را دانلود نمایید. ⬅️ انشا الله به زودی مقاله ای در حوزه نقد محتوایی کتاب طب الائمه تقدیم میگردد، که در خانه اگر کس است... . و آخر دعوانا أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِين علی امیری — صفر 1438 ___________________________ ✅ لینک و آدرس یادداشت در سایت موسسه: http://tebona.ir/?p=268 http://tebona.ir/?p=268 ___________________________ 🆔 @tebona
#یادداشت_اختصاصی ✍یادداشت اختصاصی استاد امیری– شماره 2 ◀️ موضوع: نقد کتاب طب الائمه ابنا بسطام ✅ لینک و آدرس یادداشت در سایت موسسه: http://tebona.ir/?p=268 http://tebona.ir/?p=268 🔘موسسه تخصصی فقه الطب، طِبُنا ____________________________________ 🆔 @tebona
🆔 @tebona ◀️ آقای تبریزیان، مکتب اصول فقه را قبول ندارد و اخباری مسلک است! ⚪️ بخشی از سخنرانی حجه الاسلام دکتر خسروپناه در دوره تخصصی علم دینی و غیر دینی در دانشگاه اصفهان: 👇👇👇 1⃣ من چند ساعت با آقای تبریزیان بحث و گفتگو داشتم. چند وقت پیش، ایشان منزل ما آمدند و بحث مفصلی داشتیم. ایشان درحوزه طب، 4 جلد کتاب دارد و من تمام 4 جلد را کامل خوانده ام. ایشان به طب برگرفته از قرآن و روایات معتقد است. 🆔 @tebona 2⃣ در باب علم دینی و طب اسلامی نظری هم هست که البته این نظر در بین فرهیختگان و علما نیست. اخباری مسلکان به آن معتقدنند. آن اعتقاد اینست که طب را تماما باید از قرآن و روایات گرفت و یک قدم آن طرف تر هم نرفت. 3⃣ در واقع تمام علوم را اینان توقیفی میدانند. یعنی علم طب فقط باید از قرآن و روایات باشد. عقل نمیتواند بفهمد دارو چیست. در نگاه اینان تجربه به هیچ دردی نمیخورد و عقل و تجربه نمیتواند بداند که این دارو یا گیاه، درمانگر است یا درمانگر نیست؟! این نظر بین اخباریون است. 🆔 @tebona 4⃣ لذا آقای تبریزیان که در قم چنین نظری را نقل میکند ایشان کاملا اخباریست. یعنی مکتب اصول فقه را قبول ندارد، اخباری مسلک است. 5⃣ با این تفاوت که اخباریون دوران صفویه میگفتند هرجا ما روایت ندایم احتیاط می کنیم. ایشان میگویند هرجا روایت نداشتیم اصل برائت را جاری می کنیم. یعنی میگویم بنا بر برائت مثلا حرام نیست. 6⃣ ایشان اصول فقه را قبول ندارد. تفکر ایشان تفکر نقلی محض است. 7⃣ صاحبان این تفکر در حوزه علمیه قم خیلی خیلی اندک هستند، ولی خب، ایشان چون وارد بحث های پزشکی شده، کار نوعی است و طبیعتا مورد اقبال از سوی عده ای قرار خواهد گرفت. 8⃣ آخوند هایی که این بساط را راه انداختند خطرش بسیار بالاست، چون بیماری که با قال الصادق ع و قال الباقر ع خوب نشود بی دین هم میشود. میگوید من چرا به نماز و روزه هم اطمینان کنم . آن هم دروغ است! ⚪️ موسسه تخصصی فقه الطب ___________________________ 🆔 @tebona
#اخبار_حوزه #احیای_طب_در_حوزه ⏮ حجه الاسلام دکتر خسروپناه: ⬅️ آقای تبریزیان، مکتب اصول فقه را قبول ندارد و اخباری مسلک است! ◀️ موسسه طبنا ___________________________ 🆔 @tebona
🆔 @tebona ◀️ ما به «طب اسلامی» با نگاه اجتهادی معتقدیم، نه با مسلک اخباری! ⚪️ بخشی از سخنرانی حجه الاسلام دکتر سوزنچی در دوره تخصصی مفهوم شناسی، چیستی و ضرورت پزشکی اسلامی: 👇👇👇👇👇👇 1⃣ ما به « طب اسلامی » معتقدیم، اما با تعریف درست! تعریف درست از « طب اسلامی » یعنی علمی که مبتنی بر منابع و روش های معتبر باشد، نه هر منبع و با هر روشی. 2⃣ از فراگیر شدن و شهرت اجتماعی مدعیان (دروغین) طب اسلامی نهراسید. این جریان به زودی جمع خواهد شد. این وضعیت را ما در دهه 60 در حوزه علوم انسانی داشتیم که همه میگفتند: « همه علوم اسلامی است ، روانشناسی اسلامی، اقتصاد اسلامی، جامعه شناسی اسلامی و ... . » 3⃣ نگران نباشید، در بلند مدت این جریانات نمیتوانند جریان ساز باشند. الان این افراد اقبال عمومی دارند و جامعه علمی باید سریعا برای اقبال عمومی و جذب مردم به این اشخاص فکری کند. این که عموم مردم به حرف های سطحی این افراد میدان میدهند قطعا اشتباه است. 🆔 @tebona 4⃣ در حوزه طب اگر روایات ما جدی گرفته شود و مبنا قرار بگیرد، قطعا تحولی در جامعه رخ میدهد. اما طب اسلامی را به نحو اجتهادی جدی بگیرید نه به نحو اخباریگری! 5⃣ مدعیان (دروغین) طب اسلامی چون بسیار عوام فریب هستند در جامعه موج ایجاد میکنند. 6⃣ بهترین راه برای مقابله با مدعیان (دروغین) طب اسلامی این است که مثلا 100 بیمار را به این افراد بدهید و سپس چک کنید که آیا معالجه شدند یا نه؟ باید شواهدی از افرادی که درمان نشده اند را آورد تا نشان دهیم که اینان دروغ میگویند و این همه بیماری که ادعا میکنند مداوا نکرده اند. 🆔 @tebona 7⃣ سوال مهم اینست که چرا خود این مدعیان فکر میکنند طب با مسلک اخباری جواب درمانی میدهد؟ آیا دروغ میگویند؟ من معتقدم امر برای خود این افراد هم مشتبه شده است. 8⃣ دلیل من برای این که امر برای خود این افراد هم مشتبه شده اینست که وقتی شما به 100 بیمار نسخه و دارو دادید، بالاخره 2 تا از اینها هم خوب میشوند. این 2 نفر هم که جواب گرفته اند پیش آن شخص میروند و میگویند: « حاج آقا نمیدونی چقدر نسخه تو و دست تو شفا داد. شما معجزه گری و ... » اون 98 نفرم که از همه جا ناامید بودند میگویند: « بابا اینم رو همش! عیب نداره دیگه! تا الان خوب نشدیم اینم روش! » این 98 نفر نمی آیند اعتراض کنند. نمی آیند پیش آن شخص و بگویند شما دروغ گفتید و ما هنوز خوب نشده ایم. اصلا نمی آیند! برای اینست که امر برای خود مدعیان هم مشتبه میشود. بهترین کار برای مقابله اینست که شما آمار درمانی بگیرید. آیا مراجعین این به این اشخاص خوب شده اند یا نه؟ ⚪️ موسسه تخصصی فقه الطب ___________________________ 🆔 @tebona
#اخبار_حوزه #احیای_طب_در_حوزه ⏮ حجه الاسلام دکتر سوزنچی: ⬅️ به علم «طب اسلامی» با نگاه اجتهادی معتقدیم، نه با مسلک اخباری! ◀️ موسسه طبنا ___________________________ 🆔 @tebona
⚪️ نقد مشهورات_ شماره یک 🆔 @tebona ◀️ چکیده مقاله بررسی کتاب طب النبی. 1⃣ طب النبي كتابي باز مانده از قرن چهارم يا اوائل قرن پنجم است. گرچه اين كتاب داراي مزايايي هم چون قدمت، شهرت و مشخص بودن هويت كتاب است ولي به هر حال حنفی بودن مذهب نویسنده خود از ارزش آثار او مي كاهد. 2⃣ براي حدود يك پنجم روايات كتاب مي توان مويداتي از كتب اوليه ي شيعه يافت کرد اما وجود آسيبهاي متني فراوان از جمله عدم شباهت الفاظ و نوع بیان روایات در مقایسه با روایات اولیه و معتبر شیعه و ناسازگاري برخي روايات با عقل، عدم نظم منطقي مشخص در چينش روايات، نداشتن مقدمه و خاتمه، وجود تصحيف و برخي متون ركيك از ارزش اين كتاب كاسته است. 🆔 @tebona 3⃣ هنگام مواجهه با كلامِ منسوب به معصومان ، نبايد پيش از بررسي عالمانه، آن را بصورت قطعي پذيرفت و يا انتساب آن را به معصوم مردود دانست. زيرا تا وقتي صدور كلامي از معصوم ثابت نشود، نسبت دادن آن به ايشان روا نيست و عمل و اعتقاد به آن - الزاما- تامين كننده سعادت بشر نخواهد بود 4⃣ با نگاهی منصفانه و البته با رویکردی فقاهتی و نه با مسلکی اخباری باید گفت روايات كتاب طب النبي به تنهايي قابل استناد نيست و قطعا کسی که به این کتاب عمل کند هیچ حجت شرعی نخواهد داشت مگر در صورتي كه مويد يا قرينه اي بر صدور آن از معصوم در منابع معتبر وجود داشته باشد که در آن صورت هم واقع امر نقل روایت از آن منابع معتبر است نه کتاب طب النبی! 5⃣ در پایان متن کامل مقاله مختصر « نقد و ارزش یابی کتاب طب النبی‌ » را برای مطالعه دوستان در قالب فایل pdf قرار داده ایم. ◀️◀️ موسسه تخصصی فقه الطب ___________________________ 🆔 @tebona
◀️ تیشه به ریشه طب نزنید! ✍یادداشت اختصاصی استاد امیری– شماره 1 - با موضوع ادعاهای کذب برخی روحانیون مبنی بر درمان تمام بیماری ها با طب اسلامی ____________________________________ 🆔 @tebona بسم الله الرحمن الرحیم 1⃣ چند صباحیست، برخی هم لباسان ما، با عنواینی مثل: پدر طب اسلامی، طب الرسول (ص) و ...، بدون نگاه فقیهانه به احادیث و با برداشت های ناصواب، سطحی و با مسلکی اخباری، از روایات طبی، دست به درمان، ویزیت و فروش دارو زده اند. 2⃣ حضرات گاها بیش از 500 مریض را در روز ویزیت میکنند. جالب آنکه ویزیت این افراد حتی چند ثانیه هم طول نمیکشد. تشخیص، گرفتن شرح حال از بیمار، مداقه در احوال بیمار؛ هیچ کدام انجام نمیشود و فقط، بیمار پشت سر بیمار! 3⃣ گوش فلک الافلاک را ادعایشان پر کرده است. که وا اسلاما! وا دینا! ما تمام بیماری ها را درمان میکنیم. درمان سرطان و ام اس، برای ما از سرماخوردگی هم راحت تر است! ما آمده ایم ریشه ی بیماری را در ایران بخشکانیم. 4⃣ اما مع الاسف بنابر گزارشات،‌ مشاهدات عینی و مستندات موجود؛ این جریان اخباری مسلک در بعضی موارد حتی یک مورد بیمار بهبود یافته هم نداشته است، مثل بخور منسوب به حضرت مریم (س)! عجب آنکه، بعد از مراجعت بیماران بهبود نیافته، و عرض شکایت از بی نتیجه بودن درمان خود، این بیماران پاسخ هایی چنین میشنوند: « ما درمان ها و داروهای، امام صادق (ع) و اما باقر (ع) را گفته ایم و بروید از این بزرگواران علت عدم درمان خود را بپرسید! و یا حتما علت درمان نشدن شما ابتلا و آزمایش الهی است و خدا نمیخواهد درمان شوید! و... ..» 5⃣ به خدا قسم،‌ اینان تیشه به ریشه این طب الهی میزنند! سطحی نگری، نگاه عوامانه به احادیث، برداشت های ناصواب و بدون مداقه در احادیث، نتیجه ای جز بدبین کردن مردم به اهل بیت (علیهم السلام) و اسلام ندارد. 6⃣ انشا الله در آینده ای نزدیک همایشی با عنوان « نقد اخباریگری در طب اسلامی » از طرف موسسه طبنا، برگزار خواهد شد و به نقد و بررسی علمی، حدیثی و روشی این جریان اخباری مسلک در طب پرداخته خواهد شد. 7⃣ در پایان شایان ذکر است که لیست برخی از اساتید، حکما و پزشکانی که با تجربه و دانش خود در حوزه طب سالهاست فعالیت درمانی دارند منتشر خواهد شد. 8⃣ لازم به ذکر است اطباء و حکمایی که اسامی آنها بعنوان درمانگر معرفی شده است صد در صد مورد تایید نیستند اما من باب ضرورت و عدم دسترسی به اطباء حاذق، میتوان به این عزیزان مراجعه کرد و به قول معروف « خیر الموجودین » معرفی شده اند. و آخر دعوانا أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِين علی امیری مسئول موسسه طبنا ___________________________ ✅ لینک و آدرس یادداشت در سایت موسسه: http://tebona.ir/?p=253 http://tebona.ir/?p=253 ___________________________ 🆔 @tebona
#یادداشت_اختصاصی ✍یادداشت اختصاصی استاد امیری– شماره 1 ◀️ موضوع: پیرامون ادعاهای کذب برخی روحانیون مبنی بر درمان تمام بیماری ها با طب اسلامی ✅ لینک و آدرس یادداشت در سایت موسسه: http://tebona.ir/?p=253 http://tebona.ir/?p=253 🔘موسسه تخصصی فقه الطب، طِبُنا ____________________________________ 🆔 @tebona
بسم الله الرحمن الرحیم