﷽
🌍اوقات شرعی به افق تهران🌍
🖼️️امروزدوشنبه 24 شهریورماه 1398
🌞 اذان صبح: 05:20
☀️ طلوع آفتاب: 06:47
🌝 اذان ظهر: 13:00
🌑 غروب آفتاب: 19:12
🌖 اذان مغرب: 19:29
🌓 نیمه شب شرعی00:17
✅ @telaavat
#تفسیرنور
#تفسیرنورالثقلین
⏪سوره مائده آيه 80
(بسم الله الرحمن الرحیم)
⤵️تَرَى كَثِيراً مِّنْهُمْ يَتَوَلَّوْنَ الَّذِينَ كَفَرُواْ لَبِئْسَ مَا قَدَّمَتْ لَهُمْ أَنْفُسُهُمْ أَن سَخِطَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَفِى الْعَذَابِ هُمْ خَلِدُونَ
ترجمه🔻
⤵️بسیارى از آنان (بنى اسرائیل) را مىبینى كه با كافران دوستى مىورزند، (و آنان را سرپرست خود مىگیرند.)
🎑چه اعمال بدى از پیش فرستادند (كه در نتیجه،) خداوند بر آنان خشم نموده و در عذاب، همانان جاوید خواهند بود.
─┅─═ঊঈ💗ঊঈ═─┅─
نکته ها🔻تفسیرنور☀️
⤵️در این آیه، دلیل دیگر نفرین شدن بنى اسرائیل بیان شده است كه آنان با كافران، طرح دوستى دائمى و آشكارا داشتند. (كلمه ى «تَرى» نشانگر آشكار بودن و كلمهى «یتولّون» نشانگر دائمى بودن آن است)
💦امام باقرعلیه السلام در توضیح این آیه فرمود: این دسته كسانى بودند كه: «یتولّون الملوك الجبّارین و یزیّنون لهم اهوائهم لیصیبوا من دنیاهم» جبّاران را دوست داشتند و اعمال هوس آلود آنان را در نظرشان زیبا جلوه مىدادند تا از دنیایشان بهره گیرند.
📗 تفسیر نورالثقلین.
─┅─═ঊঈ💗ঊঈ═─┅─
پيام ها ⚡📬
1-💮 دوستى با كفّار، عامل خشم وغضب الهى است. «یتولّون الّذین كفروا... سخط اللَّه علیهم»
2-🌱 اهل كتاب، سلطه ودوستى كافران را مى پذیرفتند، ولى با مسلمانان كنار نمى آمدند. «یتولّون الّذین كفروا»
3-💮 خداوند حتّى براى اهل كتاب استقلال مىخواهد و وابستگى و ولایت پذیرى از مشركین را مورد مذمّت قرار مى دهد. «ترى كثیراً منهم یتولّون»
4-🌱 یكى از منكرات مهمّى كه در بنى اسرائیل از آن نهى نمى شد، رابطه ى ولائى با كفّار (ومشركان مكّه) بود. «لا یتناهون عن منكر فعلوه... ترى»
5 -💮 هر گناه، مقدّمهى انجام گناهان بزرگتر مىشود. (در آیات قبل سه گناه «عصوا... یعتدون... لایتناهون» مطرح شد و اینها مقدّمه قبول سلطه ى كفّار مىشود. «ترى... یتولّون»
─┅─═ঊঈ💗ঊঈ═─┅─
⏪سوره مائده آيه 81
⤵️وَ لَوْ كَانُواْ يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ النَّبِىِّ وَ مَآ أُنزِلَ إِلَيْهِ مَا اتَّخَذُوهُمْ أَوْلِيَآءَ وَلَكِنَّ كَثِيراً مِّنْهُمْ فَسِقُونَ
ترجمه 🔻
⤵️و اگر به خداوند و پیامبر و آنچه بر او نازل شده ایمان مى آوردند، هرگز آنان (كافران) را (سرپرست و) دوست خود نمىگرفتند، ولى بسیارى از آنان فاسقند.
─┅─═ঊঈ💗ঊঈ═─┅─
نکته ها🔻تفسیرنور☀️
🌙در معناى این آیه، چند احتمال دادهاند، از جمله:
الف:✨ اگر یهود مسلمان مىشدند، كفّاررا ولىّ خود قرار نمىدادند.
ب: ✨اگر یهود، به موسىعلیه السلام وتورات ایمان داشتند، هرگز مشركان را ولىّ خود نمىگرفتند.
ج: ✨اگر كفّار و مشركان مسلمان مىشدند، یهود آنان را دوست خود انتخاب نمى كرد.
🌙ظاهر آیه با توجّه به آیات قبل، احتمال اوّل را تقویت مىكند.
🔰 تفسیر نمونه.
─┅─═ঊঈ💗ঊঈ═─┅─
پيام ها ⚡📬
1-🍀 ایمان آوردن اهل كتاب، چنان بعید است كه به یك آرزو مى ماند. «ولو كانوا یؤمنون...» (كلمهى «لو»، در موردى به كار مى رود كه كار نشدنى باشد، مانند پیرمردى كه بگوید: اگر جوان مىشدم!)
2-🍁كسى كه به خدا و پیامبر ایمان قلبى داشته باشد، حاضر نیست ولایت غیر الهى را بپذیرد. «لو كانوا یؤمنون... مااتّخذوهم اولیاء» (راه رسیدن به استقلال واقعى و رهائى از سلطهى كفّار، ایمان است)
3-🍀 فسق و بى ایمانى، سبب پذیرش سلطه ى كفّار است. «لو كانوا یؤمنون... ما اتّخذوهم اولیاء»
4-🍁 ایمان، با ولایت كفار سازگار نیست. سلطه پذیر سازشكار، بىدین و فاسق است. «لو كانوا یؤمنون... ولكن كثیراً منهم فاسقون»
5 -🍀 فسق، با ایمان در تعارض است. «لو كانوا یؤمنون... ولكن ... فاسقون»
✅ @telaavat
👆👆👆
❓سؤال: مقصود از «مصیبت در دین» که در برخی دعاها آمده، چیست؟ نظیر: «لَا تَجْعَلْ مُصیبَتَنا فِی دِینِنا؛ خدایا مصیبت ما را در دینمان قرار مده».
🔹آیتالله بهجت قدسسره: همین مصیبتی که به آن مبتلا هستیم، یعنی فقد امام(عج). چه مصیبتی از این بزرگتر؟! خدا میداند که بهواسطۀ آن، چه محرومیتها داریم؟!
📚 (در محضر بهجت، ج٢، ص٢١٧)
✅ @telaavat
📖📖📖📖📖📖📖📖📖📖📖📖
✂️ برشی از یک کتاب
#دمِ_کوفیان_گرم
مکه ، مدینه ، بصره ... دمشق . آیا در این #دیار_خاموشان زنده ای باقی نمانده است که سِحر شیطان او را از خویشتن نربوده باشد ؟ آیا کسی هست که روحِ خویش را به شیطان نفروخته باشد ؟ وامحمدا ! چرا هیچ دستی و عَلَمی از هیچ جا به یاری حق بلند نمی شود ؟ آیا همه دست ها را بریده اند ؟ زبان ها را نیز ؟ پس چرا هیچ فریادی به دادخواهی بر نخاسته است ؟
امام حسین از روز جمعه سوم شعبان که #قافله_عشق به مکه رسیده است تا هشتم ذی الحجه که مکه را ترک خواهد کرد ، چهار ماه و چند روز در این شهر توقف داشته است ... چهار ماه و چند روز .
نه ، واقعه آن همه شتاب زده روی نداده است که کسی فرصت اندیشیدن در آن را نیافته باشد ... و با این همه ، از #هیچ_شهری جز #کوفه ندایی بر نخاست . ما کوفیان را بی وفا می دانیم ، مظهر بی وفایی ، و این حق است ؛ اما آیا نباید پرسید که از کوفه گذشته ، چرا از مکه و مدینه و بصره و دمشق نیز دستی به یاریِ حق از آستین بیرون نیامد جز آن هفتاد و چند تن که شنیده اید و شنیده ایم ؟ اگر نیک بیندیشیم ، شاید انصاف این باشد که #بگوییم_باز_هم_کوفیان !
📚 فتح خون ، مرتضی آوینی ، ص ۳۰
@telaavat
👆👆👆
🌼کلام امیر
✨وَ لَنِعْمَ دَارُ مَنْ لَمْ يَرْضَ بِهَا دَاراً، وَ مَحَلُّ مَنْ لَمْ يُوَطِّنْهَا مَحَلاًّ! وَ إِنَّ السُّعَدَاءَ بِالدُّنْيَا غَداً هُمُ الْهَارِبُونَ مِنْهَا الْيَوْمَ✨
💠دنيا چه سراى خوبى است براى کسى که آن را خانه هميشگى خود نداند و چه محلّ نيکويى است براى کسى که آن را وطن خود برنگزيند (آرى!) سعادتمندان به وسيله دنيا در قيامت، آنها هستند که امروز از آن مى گريزند»
📚نهج البلاغه.خطبه ۲۲۳
@telaavat
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📙 نام کتاب: نورالدین پسر ایران
📖 شماره صفحه: 441
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رحیم تیربارچی و باقی بچه ها سخت مشغول بودند وقتی متوجه منظور عراقیها شدم حجت و چند نفر از بچه ها را فرستادم به کناره های کانال و گفتم: «نذارین عراقیها جلو بیان.» آنها درگیر شدند و من دوباره برای سامان دادن به وضع بچه ها در کانال عقب دویدم. آن شب آنقدر در کانال دویده و فریاد کشیده بودم که همه بچه ها صدایم را شنیده بودند. در این رفت و آمدها و درگیریها تلفات را میدیدم و بی آنکه متوجه شوم دست و پای بچه هایی را که در کانال بودند له میکردم. بیش از دو ساعت بود که عراقیها ما را زمینگیر کرده بودند و بچه ها روحیه شان را باخته بودند. در حالی که از روحیه عراقیها بیخبر بودیم و فقط سرسختی شان را میدیدیم.
در همان لحظات، علی چرتاب آمد و وضعیت جلو را پرسید. گفتم که کانال را بسته ام.
ـ میتونم برم اونجا رو ببینم.
علی رفت و نمیدانستم در حین بستن کانال، سوراخ کوچکی در فاصله گونیها خالی مانده و تقدیر است از همانجا، علی سهمش را ـ که یک گلوله بود ـ بگیرد! دقایقی بعد علی چرتاب لنگان لنگان آمد.
ـ چی شده؟ میلنگی!
ـ هیچی! از کانالی که تو بستی تیری به من خورد!
همه امیدمان داشت به یأس بدل میشد. نیروهای مصطفی پیشقدم طرف دیگر درگیر بودند و نیروی پشتیبان دیگری در خط نبود تا به کمک ما بفرستند. باز هم زمزمه عقب نشینی بلند شد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📙 نام کتاب: نورالدین پسر ایران
📖 شماره صفحه: 442
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مرتب در طول کانال حرکت میکردم. جلو میرفتم تا ببینم وضعیت از چه قرار است و عقب برمیگشتم تا چاره ای بیابم؛ هروله ای میان بیم و امید در حالی که حاضر به خالی کردن کانال نبودم. در همان شرایط باز هم فکر استفاده از خمپاره ذهنم را مشغول کرد. ناگهان یاد خمپارهای که کنار تیربارچیمان دیده بودم، افتادم. معطل نکردم و به طرفش دویدم. خمپاره را برداشتم. انبار مهمات هم آن نزدیکی بود و عراقیها از قبل موشکهای خمپاره را داخل گونیها گذاشته بودند. خمپاره را برداشتم و گونی مهماتش را روی دوشم انداختم. سنگین بود اما آن لحظه همۀ امید ما به همان خمپاره بود. عقب میدویدم در حالی که در تاریکی کانال نمیتوانستم ببینم دست و پای چه کسی زیر قدمهای من له میشود؛ یک زخمی، یک شهید یا بچه هایی که در کانال پخش بودند و میان خستگی و ناامیدی گاهی رگبار میزدند. خمپاره را کنار برادر زاهدی زمین گذاشتم. حاجی غلام و دوستش هم آمدند و خمپاره را سوار کردیم. اما تا خواستیم اولین گلوله را توی خمپاره بگذاریم، متوجه شدیم ترکش به سر خمپاره خورده و دیگر به درد نمیخورد! بدجوری حالمان گرفته شد. در همان لحظه یادم آمد قبل از بستن کانال یک خمپاره طرف عراقیها دیده بودم. در همان وضع خستگی و اضطرار در کانال پیش رفتم. جایی که کانال را بسته بودم هنوز رحیم با تیربارش نشسته و درگیر بود. قادر و عده ای دیگر هم بودند. آن سوی کانال را دید زدم؛ خمپاره حدود پانزده متر با ما فاصله داشت و به عراقیها نزدیکتر بود تا ما. گفتم: «میرم طرف عراقیها تا اون خمپاره رو بیارم. شما آتیش بریزید...»
بچه ها نگران بودند و سعی میکردند منصرفم کنند.
✅ @telaavat
﷽
🌍اوقات شرعی به افق تهران🌍
🖼️️امروزسهشنبه 25 شهریورماه 1398
🌞 اذان صبح: 05:22
☀️ طلوع آفتاب: 06:48
🌝 اذان ظهر: 12:59
🌑 غروب آفتاب: 19:09
🌖 اذان مغرب: 19:26
🌓 نیمه شب شرعی00:16
@telaavat
🍃حضرت امام صادق عليه السلام :
تَلاقوا وتَحادَثُوا العِلمَ، فَإِنَّ بِالحَديثِ تُجلَى القُلوبُ الرائِنَةُ، وبِالحَديثِ إحياءُ أمرِنا، فَرَحِمَ اللّهُ مَن أحيا أمرَنا
به ديدار هم برويد و براي هم حديث بخوانيد همانا با حديث قلبهای زنگار گرفته جلا ميابد و با حديث امر ما زنده می شود پس خداوند رحمت كند كسی كه امر ما را زنده كند
📚بحارالأنوار جلد1 صفحه202
✅ @telaavat
#تفسیرنور
⏪سوره مائده آيه 82
(بسم الله الرحمن الرحیم)
⤵️لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَوَةً لِّلَّذِينَ ءَامَنُواْ الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُواْ وَ لَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُم مَّوَدَّةً لِّلَّذِينَ ءَامَنُواْ الَّذِينَ قَالُواْ إِنَّا نَصَرَى ذَ لِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسِينَ وَرُهْبَاناً وَأَنَّهُمْ لَا يَسْتَكْبِرُونَ
ترجمه 🔻
⤵️قطعاً سرسختترین مردم را در دشمنى نسبت به اهل ایمان، یهودیان و مشركان خواهى یافت،
🌴 و نزدیكترینشان را از نظر دوستى با مؤمنان، كسانى خواهىیافت كه مىگویند: ما نصرانى هستیم. این (دوستى) به آن جهت است كه برخى از آنان كشیشان وراهبانند وآنان تكبّر نمى ورزند.
─┅─═ঊঈ💗ঊঈ═─┅─
نکته ها🔻تفسیرنور☀️
⤵️«قِسّیس»، به معناى كشیش است و به عالمان دینى كه عهدهدار ریاست مذهبى مسیحیان هستند، گفته مىشود. و «رُهبان» به معنى تَرسا به عابدان مسیحى گفته مىشود.
🔻شأن نزول این آیه تا آیهى 85، خوشرفتارى نجاشى، پادشاه حبشه و مسیحیان آن كشور را با مسلمانان مهاجرى گفته اند كه به ریاست جعفربن ابى طالب علیهما السلام در سال پنجم بعثت از مكّه به آن دیار هجرت كردند و در حمایت نجاشى، از تعرّض مشركان و فرستادگانشان به حبشه مصون ماندند.
💠 در همان حال كه یهودیان مدینه با دیدن معجزات واخلاق والاى پیامبر، ایمان نمى آوردند و در توطئهها علیه مسلمانان شركت مىكردند، پیمان مى شكستند و فتنه بر مى انگیختند،
🔻روحانیون مسیحى در حبشه، با شنیدن آیات سورهى مریم، گریستند و از مسلمانان جانبدارى كردند.
💠امام صادق علیه السلام پس از تلاوت این آیه فرمود: «اولئك كانوا قوما بین عیسى و محمّد و ینتظرون محمّدصلى الله علیه وآله» این علماى مسیحى و راهبان گروهى بودند كه در زمانى میان حضرت عیسى علیه السلام و حضرت محمّدصلى الله علیه وآله زندگى مىكردند و منتظر آمدن پیامبر اسلام بودند
─┅─═ঊঈ💗ঊঈ═─┅─
پيام ها ⚡📬
1-🌼دشمنى یهود با مسلمانان، تاریخى و ریشهدار است. «لتجدنّ اشدّ النّاس عداوة... الیهود»
2-🌾 با دشمنان اسلام و غیر مسلمانان، باید با هر یك برخوردى مناسب با رفتار خودشان شود. «اشدّ النّاس عداوة... اقربهم مودّة»
3-🌼 دوستان و دشمنان خود را همراه با تحلیل صحیح و عوامل روحى و اجتماعى آنان بشناسیم. «اشدّ الناس عداوة... اقربهم مودةّ...»
4-🌾 زمینه هاى رشد در جامعه، سه چیز است: دانشمند بودن، خداترسى و نداشتن روحیّهى استكبارى. «قسّیسین و رهباناً و انّهم لایستكبرون»
5 - 🌼عالمان دینى و عابدان خداترس در اصلاح عقائد و اخلاق جامعه، نقش مؤثر دارند. «ذلك بان منهم قسیسین و رهباناً و انّهم لایستكبرون»
6-🌾 اگر علم و عبادت و اخلاق به هم پیوند خورد انسان حقّگرا مىشود و تعصب را كنار مىگذارد. «ذلك بانّ منهم قسیسین و رهبانا و انّهم لایستكبرون»
7-🌼اسلام تعصّب نابجا ندارد واز علماى سایر ادیان كه خدا ترس و با انصاف باشند، منصفانه تمجید مىكند. «ذلك بانّ منهم قسیسین و رهبانا و انّهم لایستكبرون»
8 - 🌾تبلیغ اسلام در بین مسیحیان مؤثّرتر است. «انّهم لایستكبرون» (با آنكه مسیحیان، عقیدهى انحرافى «تثلیث» دارند، ولى به خاطر روحیه سالمتر، آمادگى بیشترى براى حقّ پذیرى دارند.)
✅ @telaavat