تلاوت قرآن صبحگاهی
سلام علیکم
@telavate_sobhgahi
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺨﺸﻨﺪﻩ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ
بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا
[ ﻭﻟﻲ ﺷﻤﺎ ﻣﻨﻜﺮﺍﻥ ﻟﺠﻮﺝ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺭﺍﻩ ﺭﺳﺘﮕﺎﺭﻱ ﻧﻤﻰ ﺭﻭﻳﺪ ] ﺑﻠﻜﻪ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺩﻧﻴﺎ ﺭﺍ [ ﺑﺮ ﺁﻥ ]ﺗﺮﺟﻴﺢ ﻣﻰ ﺩﻫﻴﺪ .(١٦)
وَالْآخِرَةُ خَيْرٌ وَأَبْقَىٰ
ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺁﺧﺮﺕ ﺑﻬﺘﺮ ﻭ ﭘﺎﻳﺪﺍﺭﺗﺮ ﺍﺳﺖ .(اعلی ١٧)
ﭘﻴﺎم ﻫﺎ:
١- ﻣﺎﻧﻊ ﺗﺰﻛﻴﻪ، ﻋﻠﺎﻗﻪ ﺑﻪ ﺩﻧﻴﺎﺳﺖ. «ﺑﻞ ﺗﺆﺛﺮﻭﻥ»
٢- ﺩﻧﻴﺎ ﺑﺪ ﻧﻴﺴﺖ، ﺁﻧﭽﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﻧﺘﻘﺎﺩ ﺍﺳﺖ ﺗﺮﺟﻴﺢ ﺁﻥ ﺑﺮ ﺁﺧﺮﺕ ﺍﺳﺖ. «ﺗﺆﺛﺮﻭﻥ»
٣- ﻫﺮﮔﺎﻩ ﺍﺯ ﭼﻴﺰﻱ ﺍﻧﺘﻘﺎﺩ ﻣﻲ ﻛﻨﻴﺪ، ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺧﻮﺏ ﻭ ﺭﺍﻫﻜﺎﺭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﻫﻴﺪ. «ﺗﺆﺛﺮﻭﻥ... ﻭ ﺍﻟﺎﺧﺮﺓ ﺧﻴﺮ»
٤- ﺭﺍﻩ ﭘﺎﻙ ﺷﺪﻥ ﺩﻝ ﻭ ﻓﻜﺮ ﺍﻧﺴﺎﻥ، ﺫﻛﺮ ﻣﺪﺍم ﻭ ﻣﺴﺘﻤﺮ ﻧﺎم ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﺳﺖ. «ﺗﺰﻛّﻲ ﻭ ﺫﻛﺮ ﺍﺳﻢ ﺭﺑّﻪ»
٥ - ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺟﻠﻮﻩ ﻫﺎﻱ ﺭﺑﻮﺑﻴّﺖ، ﻋﺎﻣﻞ ﻳﺎﺩ ﺧﺪﺍﺳﺖ. «ﺫﻛﺮ ﺍﺳﻢ ﺭﺑّﻪ»
٦- ﻧﻤﺎﺯ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﺫﻛﺮ ﻭ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﻧﻪ ﻏﺎﻓﻠﺎﻧﻪ ﻭ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﻋﺎﺩﺕ. «ﺫﻛﺮ ﺍﺳﻢ ﺭﺑّﻪ ﻓَﺼﻠّﻲ»
٧- ﻧﻤﺎﺯﮔﺰﺍﺭﺍﻥ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﺭﺳﺘﮕﺎﺭﻧﺪ ﻛﻪ ﺍﻫﻞ ﺗﺰﻛﻴﻪ ﻭ ﻳﺎﺩ ﺧﺪﺍ ﺑﺎﺷﻨﺪ. «ﺗﺰﻛّﻲ ﻭ ﺫﻛﺮ ﺍﺳﻢ ﺭﺑّﻪ ﻓﺼَﻠّﻲ»
٨ - ﻛﺘﺐ ﺁﺳﻤﺎﻧﻲ، ﻫﻤﺴﻮ ﻭ ﻫﻤﺎﻫﻨﮓ ﺑﺎ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﻫﺴﺘﻨﺪ. «ﺍﻥّ ﻫﺬﺍ ﻟﻔﻲ ﺍﻟﺼﺤﻒ ﺍﻟﺎﻭﻟﻲ»
٩- ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﻛﺘﺐ ﺁﺳﻤﺎﻧﻲ، ﻛﺘﺐ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﻭ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﻮﺳﻲ ﺍﻣﺘﻴﺎﺯ ﺧﺎﺻﻲ ﺩﺍﺭﺩ. «ﺻﺤﻒ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﻭ ﻣﻮﺳﻲ»
@telavate_sobhgahi
هدایت شده از هیئت امام حسن مجتبی (ع)
تلاوت قرآن صبحگاهی
سلام علیکم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺨﺸﻨﺪﻩ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ
فَأَمَّا الْإِنسَانُ إِذَا مَا ابْتَلَاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَنَعَّمَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَنِ
ﺍﻣﺎ ﺍﻧﺴﺎﻥ ، ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺵ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻴﺎﺯﻣﺎﻳﺪ ﻭ ﮔﺮﺍﻣﻰ ﺩﺍﺭﺩﺵ ﻭ ﻧﻌﻤﺘﺶ ﺑﺨﺸﺪ ، ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ : ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭم [ ﭼﻮﻥ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﻭ ﺳﺰﺍﻭﺍﺭ ﺑﻮﺩم ]ﻣﺮﺍ ﮔﺮﺍﻣﻰ ﺩﺍﺷﺖ ،(فجر١٥)
ﭘﻴﺎم ﻫﺎ:
١- ﺁﺯﻣﺎﻳﺸﻬﺎﻱ ﺍﻟﻬﻲ، ﺟﻠﻮﻩ ﺍﻱ ﺍﺯ ﺩﺭ ﻛﻤﻴﻦ ﺑﻮﺩﻥ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺳﺖ. «ﺍﻥّ ﺭﺑّﻚ ﻟﺒﺎﻟﻤﺮﺻﺎﺩ ﻓﺎﻣّﺎ ﺍﻟﺎﻧﺴﺎﻥ ﺍﺫﺍ ﻣﺎ ﺍﺑﺘﻠﺎﻩ...»
٢- ﺁﺯﻣﺎﻳﺶ، ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﻭ ﺭﺷﺪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺳﺖ. «ﺍﻟﺎﻧﺴﺎﻥ ﺍﺑﺘﻠﺎﻩ ﺭﺑّﻪ»
٣- ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﻫﺎﻱ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﻟﻄﻒ ﺍﻭﺳﺖ ﻧﻪ ﺍﺳﺘﺤﻘﺎﻕ ﻣﺎ. ﭘﺲ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ ﻏﺮﻭﺭ ﻭ ﻋﺠﺐ ﻧﺸﺪﻩ ﻭ ﺍﺯ ﺁﺯﻣﺎﻳﺶ ﻏﻔﻠﺖ ﻧﻜﻨﻴﺪ. «ﺍﻛﺮﻣﻪ ﻭ ﻧﻌّﻤﻪ»
تلاوت قرآن صبحگاهی
سلام علیکم
@telavate_sobhgahi
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺨﺸﻨﺪﻩ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ
وَأَمَّا إِذَا مَا ابْتَلَاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَهَانَنِ
ﻭ ﺍﻣﺎ ﭼﻮﻥ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻴﺎﺯﻣﺎﻳﺪ ، ﭘﺲ ﺭﻭﺯﻱ ﺍﺵ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺍﻭ ﺗﻨﮓ ﮔﻴﺮﺩ ، ﮔﻮﻳﺪ : ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭم ﻣﺮﺍ ﺧﻮﺍﺭ ﻭ ﺯﺑﻮﻥ ﻛﺮﺩ .(١٦)
كَلَّا بَل لَّا تُكْرِمُونَ الْيَتِيمَ
ﺍﻳﻦ ﭼﻨﻴﻦ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﻣﻰ ﭘﻨﺪﺍﺭﻳﺪ ، ﺑﻠﻜﻪ [ ﺯﺑﻮﻧﻲ ، ﺧﻮﺍﺭﻱ ﻭ ﺩﻭﺭ ﺷﺪﻥ ﺷﻤﺎ ﺍﺯ ﺭﺣﻤﺖ ﺧﺪﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ] ﻳﺘﻴﻢ ﺭﺍ ﮔﺮﺍﻣﻰ ﻧﻤﻰ ﺩﺍﺭﻳﺪ(فجر١٧)
ﭘﻴﺎم ﻫﺎ:
١- ﺁﺯﻣﺎﻳﺸﻬﺎﻱ ﺍﻟﻬﻲ، ﺟﻠﻮﻩ ﺍﻱ ﺍﺯ ﺩﺭ ﻛﻤﻴﻦ ﺑﻮﺩﻥ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺳﺖ. «ﺍﻥّ ﺭﺑّﻚ ﻟﺒﺎﻟﻤﺮﺻﺎﺩ ﻓﺎﻣّﺎ ﺍﻟﺎﻧﺴﺎﻥ ﺍﺫﺍ ﻣﺎ ﺍﺑﺘﻠﺎﻩ...»
٢- ﺁﺯﻣﺎﻳﺶ، ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﻭ ﺭﺷﺪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺳﺖ. «ﺍﻟﺎﻧﺴﺎﻥ ﺍﺑﺘﻠﺎﻩ ﺭﺑّﻪ»
٣- ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﻫﺎﻱ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﻟﻄﻒ ﺍﻭﺳﺖ ﻧﻪ ﺍﺳﺘﺤﻘﺎﻕ ﻣﺎ. ﭘﺲ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ ﻏﺮﻭﺭ ﻭ ﻋﺠﺐ ﻧﺸﺪﻩ ﻭ ﺍﺯ ﺁﺯﻣﺎﻳﺶ ﻏﻔﻠﺖ ﻧﻜﻨﻴﺪ. «ﺍﻛﺮﻣﻪ ﻭ ﻧﻌّﻤﻪ»
٤- ﻧﻪ ﻓﻘﺮ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﺍﻫﺎﻧﺖ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻧﻪ ﺩﺍﺭﺍﻳﻲ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻛﺮﺍﻣﺖ؛ ﺑﻠﻜﻪ ﻫﺮ ﺩﻭ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺁﺯﻣﺎﻳﺶ ﺍﺳﺖ. «ﺍﺑﺘﻠﺎﻩ... ﻓﺎﻛﺮﻣﻪ، ﺍﺑﺘﻠﺎﻩ ﻓﻘﺪﺭ ﻋﻠﻴﻪ ﺭﺯﻗﻪ»
٥ - ﻣﻬﻤﺘﺮ ﺍﺯ ﺟﺴﻢ ﻳﺘﻴﻢ ﺭﻭﺡ ﺍﻭﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﮔﺮﺍﻣﻲ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺷﻮﺩ. «ﺗﻜﺮﻣﻮﻥ»
٦- ﻛﻤﺒﻮﺩﻫﺎﻱ ﺭﻭﺣﻲ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺍﺣﺘﺮﺍم ﻭ ﻣﺤﺒﺖ ﺟﺒﺮﺍﻥ ﻛﻨﻴﺪ. (ﺍﻭﻟﻴﻦ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﻳﺘﻴﻤﺎﻥ ﺍﺣﺘﺮﺍم ﺑﻪ ﺷﺨﺼﻴّﺖ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺳﺖ) «ﺗﻜﺮﻣﻮﻥ ﺍﻟﻴﺘﻴﻢ»
@telavate_sobhgahi
هدایت شده از هیئت امام حسن مجتبی (ع)
تلاوت قرآن صبحگاهی
سلام علیکم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺨﺸﻨﺪﻩ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ
ﻳَﺂ ﺃَﻳَّﺘُﻬَﺎ ﺍﻟﻨَّﻔْﺲُ ﺍﻟْﻤُﻄْﻤَﺌِﻨَّﺔُ «٢۷» ﺍﺭْﺟِﻌِﻲ ﺇِﻟَﻲ ﺭَﺑِّﻚَ ﺭَﺍﺿِﻴَﺔً ﻣَّﺮْﺿِﻴَّﺔً «٢۸» ﻓَﺎﺩْﺧُﻠِﻲ ﻓِﻲ ﻋِﺒَﺎﺩِﻱ «۲۹» ﻭَﺍﺩْﺧُﻠِﻲ ﺟَﻨَّﺘِﻲ(فجر۳۰)
ﻫﺎﻥ ﺍﻱ ﺭﻭﺡ ﺁﺭﺍم ﻳﺎﻓﺘﻪ!ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺑﺎﺯﮔﺮﺩ ﻛﻪ ﺗﻮ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺭﺍﺿﻲ ﻭ ﺍﻭ ﺍﺯ ﺗﻮ ﺭﺍﺿﻲ ﺍﺳﺖ. ﭘﺲ ﺩﺭ ﺯﻣﺮﻩ ﻱ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﻣﻦ ﺩﺭﺁﻱ.ﻭ ﺑﻪ ﺑﻬﺸﺖ ﻣﻦ ﺩﺍﺧﻞ ﺷﻮ!
ﭘﻴﺎم ﻫﺎ:
١- ﺍﺻﺎﻟﺖ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﺎ ﺭﻭﺡ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺪﻥ، ﻣﺮﻛﺐ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ. «ﻳﺎ ﺍﻳّﺘﻬﺎ ﺍﻟﻨﻔﺲ» (ﺧﻄﺎﺏ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﻪ ﻧﻔﺲ ﺍﺳﺖ)
٢- ﺑﻬﺸﺖ ﺑﺪﻭﻥ ﻳﺎﺭ ﻭ ﻫﻤﺪم، ﺑﻬﺸﺖ ﻧﻴﺴﺖ. «ﺍُﺩﺧﻠﻲ ﻓﻲ ﻋﺒﺎﺩﻱ»
٣- ﺑﻬﺸﺖ، ﺍﻧﻮﺍﻉ ﻭ ﺩﺭﺟﺎﺗﻲ ﺩﺍﺭﺩ. «ﺟﻨّﺘﻲ» ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ ﻗﺮﺁﻥ ﺩﺭ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﻣﺘﻌﺪﺩ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ: «ﺟﻨّﺎﺕ ﻋﺪﻥ»
تلاوت قرآن صبحگاهی
سلام علیکم
@telavate_sobhgahi
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺨﺸﻨﺪﻩ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ
إِنَّ عَلَيْنَا لَلْهُدَىٰ
ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻛﺮﺩﻥ ﺑﺮ ﻋﻬﺪﻩ ﻣﺎﺳﺖ .(١٢)
وَإِنَّ لَنَا لَلْآخِرَةَ وَالْأُولَىٰ
ﻭ ﺑﻪ ﻳﻘﻴﻦ ﺩﻧﻴﺎ ﻭ ﺁﺧﺮﺕ ﺩﺭ ﺳﻴﻄﺮﻩ ﻣﺎﻟﻜﻴّﺖ ﻣﺎﺳﺖ .(لیل١٣)
ﭘﻴﺎم ﻫﺎ:
١- ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺳﻨّﺖ ﻫﺎﻱ ﺍﻟﻬﻲ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺮ ﺧﻮﺩ ﻭﺍﺟﺐ ﻛﺮﺩﻩ، ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻣﺮﺩم ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﻋﻘﻞ ﻭ ﻓﻄﺮﺕ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺍﺳﺖ. «ﺍﻥّ ﻋﻠﻴﻨﺎ ﻟﻠﻬﺪﻱ»
٢- ﭘﺬﻳﺮﺵ ﻫﺪﺍﻳﺖ، ﺑﻪ ﻧﻔﻊ ﺧﻮﺩ ﺷﻤﺎﺳﺖ، ﻭﮔﺮﻧﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﻲ ﻧﻴﺎﺯ ﺍﺳﺖ. «ﻭ ﺍﻥّ ﻟﻨﺎ ﻟﻠﺂﺧﺮﺓ ﻭ ﺍﻟﺎﻭﻟﻲ»
٣- ﻫﺸﺪﺍﺭ ﻭ ﺍﻧﺬﺍﺭ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺍﻟﻬﻲ ﺍﺳﺖ. «ﻓﺎﻧﺬﺭﺗﻜﻢ» (ﻫﺸﺪﺍﺭﻫﺎﻱ ﺍﻟﻬﻲ ﺭﺍ ﺑﺎﻳﺪ ﺟﺪﻱ ﮔﺮﻓﺖ، ﺯﻳﺮﺍ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﻛﺴﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﻧﻴﺎ ﻭ ﺁﺧﺮﺕ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺍﻭﺳﺖ)
٤- ﺁﺗﺶ ﺁﺧﺮﺕ، ﺍﻣﺮﻱ ﻧﺎﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﻭ ﻋﻈﻴﻢ ﺍﺳﺖ. «ﻧﺎﺭﺍً» ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻧﻜﺮﻩ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ
@telavate_sobhgahi
تلاوت قرآن صبحگاهی
سلام علیکم
@telavate_sobhgahi
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺨﺸﻨﺪﻩ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ
ﻭَﺳَﻴُﺠَﻨَّﺒُﻬَﺎ ﺍﻟْﺄَﺗْﻘَﻲ «١۷» ﺍﻟَّﺬِﻱ ﻳُﺆْﺗِﻲ ﻣَﺎﻟَﻪُ ﻳَﺘَﺰَﻛَّﻲ «١۸» ﻭَﻣَﺎ ﻟِﺄَﺣَﺪٍ ﻋِﻨﺪَﻩُ ﻣِﻦ ﻧِّﻌْﻤَﺔٍ ﺗُﺠْﺰَﻱ «۱۹» ﺇِﻟَّﺎ ﺍﺑْﺘِﻐَﺂءَ ﻭَﺟْﻪِ ﺭَﺑِّﻪِ ﺍﻟْﺄَﻋْﻠَﻲ «٢۰» ﻭَﻟَﺴَﻮْﻑَ ﻳَﺮْﺿَﻲ(لیل۲۱)
ﻭﻟﻲ ﺑﺎ ﺗﻘﻮﺍﺗﺮﻳﻦ ﻣﺮﺩم ﺍﺯ ﺁﻥ ﺁﺗﺶ ﺩﻭﺭ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ. ﻫﻤﺎﻥ ﻛﻪ ﻣﺎﻝ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻣﻲ ﺑﺨﺸﺪ ﺗﺎ ﭘﺎﻙ ﺷﻮﺩ.ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﺣﺪﻱ (ﺍﺯ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﺎﻝ ﻣﻲ ﺑﺨﺸﺪ،) ﻧﻌﻤﺖ ﻭ ﻣﻨﺘﻲ ﻛﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺟﺰﺍ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﻮﺩ، ﻧﺰﺩ ﺍﻭ ﻧﻴﺴﺖ.ﺟﺰ ﺭﺿﺎﻱ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺑﻠﻨﺪ ﻣﺮﺗﺒﻪ ﺍﺵ، ﻧﻤﻲ ﻃﻠﺒﺪ.ﻭ ﺑﻪ ﺯﻭﺩﻱ ﺧﺸﻨﻮﺩ ﺷﻮﺩ.
ﭘﻴﺎم ﻫﺎ:
١- ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺳﻨّﺖ ﻫﺎﻱ ﺍﻟﻬﻲ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺮ ﺧﻮﺩ ﻭﺍﺟﺐ ﻛﺮﺩﻩ، ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻣﺮﺩم ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﻋﻘﻞ ﻭ ﻓﻄﺮﺕ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺍﺳﺖ. «ﺍﻥّ ﻋﻠﻴﻨﺎ ﻟﻠﻬﺪﻱ»
٢- ﭘﺬﻳﺮﺵ ﻫﺪﺍﻳﺖ، ﺑﻪ ﻧﻔﻊ ﺧﻮﺩ ﺷﻤﺎﺳﺖ، ﻭﮔﺮﻧﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﻲ ﻧﻴﺎﺯ ﺍﺳﺖ. «ﻭ ﺍﻥّ ﻟﻨﺎ ﻟﻠﺂﺧﺮﺓ ﻭ ﺍﻟﺎﻭﻟﻲ»
٣- ﻫﺸﺪﺍﺭ ﻭ ﺍﻧﺬﺍﺭ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺍﻟﻬﻲ ﺍﺳﺖ. «ﻓﺎﻧﺬﺭﺗﻜﻢ» (ﻫﺸﺪﺍﺭﻫﺎﻱ ﺍﻟﻬﻲ ﺭﺍ ﺑﺎﻳﺪ ﺟﺪﻱ ﮔﺮﻓﺖ، ﺯﻳﺮﺍ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﻛﺴﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﻧﻴﺎ ﻭ ﺁﺧﺮﺕ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺍﻭﺳﺖ)
٤- ﺁﺗﺶ ﺁﺧﺮﺕ، ﺍﻣﺮﻱ ﻧﺎﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﻭ ﻋﻈﻴﻢ ﺍﺳﺖ. «ﻧﺎﺭﺍً» ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻧﻜﺮﻩ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ.
٥ - ﺷﻘﺎﻭﺕ ﻣﺜﻞ ﺗﻘﻮﺍ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﻣﺮﺍﺣﻠﻲ ﺍﺳﺖ. «ﺍﻟﺎﺷﻘﻲ ... ﺍﻟﺎﺗﻘﻲ» (ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺁﻥ ﻫﻤﻪ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﻱ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺭﺍ ﻧﺎﺩﻳﺪﻩ ﺑﮕﻴﺮﺩ ﺑﺪﺑﺨﺖ ﺗﺮﻳﻦ ﺍﺳﺖ «ﺍﺷﻘﻲ، ﺍﻟّﺬﻱ ﻛﺬّﺏ ﻭ ﺗﻮﻟﻲَّ»
٦- ﺗﻘﻮﺍ، ﻫﻤﺮﺍﻩ ﻛﻤﻚ ﺑﻪ ﻣﺤﺮﻭﻣﺎﻥ ﺳﭙﺮﻱ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺁﺗﺶ ﺩﻭﺯﺥ. «ﺳﻴﺠﻨّﺒﻬﺎ ﺍﻟﺎﺗﻘﻲ ﺍﻟّﺬﻱ ﻳﺆﺗﻲ ﻣﺎﻟﻪ»
٧- ﻛﻤﻚ ﺑﻪ ﻣﺤﺮﻭﻣﺎﻥ، ﺷﻴﻮﻩ ﺩﺍﺋﻤﻲ ﭘﺮﻫﻴﺰﮔﺎﺭﺍﻥ ﺍﺳﺖ. «ﻳﺆﺗﻲ»
٨ - ﻛﻤﻚ ﺍﺯ ﻣﺎﻝ ﺷﺨﺼﻲ ﺍﺭﺯﺵ ﺍﺳﺖ. «ﻣﺎﻟﻪ»
٩- ﻧﺸﺎﻧﻪ ﺗﻘﻮﺍ، ﻛﻤﻚ ﻫﺎﻱ ﻣﺎﻟﻲ ﺧﺎﻟﺼﺎﻧﻪ ﺍﺳﺖ. «ﺍﻟﺎﺗﻘﻲ ﺍﻟّﺬﻱ ﻳﻮﺗﻲ ﻣﺎﻟﻪ»
١٠- ﻛﻤﻚ ﺑﻪ ﻓﻘﺮﺍ، ﺭﺍﻫﻲ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺍﻱ ﺗﺰﻛﻴﻪ ﻭ ﺧﻮﺩﺳﺎﺯﻱ. «ﻳﺆﺗﻲ ﻣﺎﻟﻪ ﻳﺘﺰﻛﻲ»
١١- ﻛﻤﻚ ﻫﺎﻱ ﻣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﺳﺎﺱ ﺟﺒﺮﺍﻥ ﺧﻮﺑﻲ ﻫﺎﻱ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺑﺎﺷﺪ، ﻣﺎﻳﻪ ﺭﺷﺪ ﻧﻴﺴﺖ. «ﻣﺎ ﻟﺎَﺣﺪٍ ﻋﻨﺪﻩ ﻣﻦ ﻧﻌﻤﺔ» (ﺍﻧﻔﺎﻗﻲ ﺍﺭﺯﺵ ﺑﺎﻟﺎﻳﻲ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻣﺪﻳﻮﻥ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﻧﺒﺎﺷﺪ ﻭ ﭼﺸﻢ ﺩﺍﺷﺘﻲ ﻫﻢ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ)
١٢- ﻣﺘّﻘﻲ، ﺟﺰ ﺭﺿﺎﻱ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﭼﻴﺰ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﻧﻴﺴﺖ. «ﺍﻟﺎّ ﺍﺑﺘﻐﺎء ﻭﺟﻪ ﺭﺑّﻪ ﺍﻟﺎﻋﻠﻲ»
١٣- ﻗﺼﺪ ﻗﺮﺑﺖ، ﺷﺮﻁ ﻟﺎﺯم ﺍﺳﺖ. «ﺍﻟﺎّ ﺍﺑﺘﻐﺎء ﻭﺟﻪ ﺭﺑّﻪ»
١٤- ﺍﻧﻔﺎﻕ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﻫﺎﻱ ﺧﺪﺍﭘﺴﻨﺪﺍﻧﻪ ﺑﺎﺷﺪ. «ﻳﺆﺗﻲ ﻣﺎﻟﻪ... ﺍﺑﺘﻐﺎء ﻭﺟﻪ ﺭﺑّﻪ»
١٥- ﺍﻭ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺍﻋﻠﻲ ﺍﺳﺖ، ﭘﺲ ﻓﻘﻂ ﺭﺿﺎﻱ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﻛﻨﻴﺪ ﻛﻪ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺍﻋﻠﻲ ﻣﺮﺣﻤﺖ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. «ﺍﺑﺘﻐﺎء ﻭﺟﻪ ﺭﺑّﻪ ﺍﻟﺎﻋﻠﻲ»
١٦- ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻣﺨﻠﺺ، ﺑﻪ ﻣﻘﺎم ﺭﺿﺎ ﻣﻲ ﺭﺳﺪ ﻭ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺍﺯ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺧﺸﻨﻮﺩ ﺍﺳﺖ. «ﻭ ﻟﺴﻮﻑ ﻳﺮﺿﻲ»
@telavate_sobhgahi
تلاوت قرآن صبحگاهی
سلام علیکم
@telavate_sobhgahi
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺨﺸﻨﺪﻩ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ
ﻭَﺍﻟﻀُّﺤَﻲ «۱» ﻭَﺍﻟَّﻴْﻞِ ﺇِﺫَﺍ ﺳَﺠَﻲ «۲» ﻣَﺎ ﻭَﺩَّﻋَﻚَ ﺭَﺑُّﻚَ ﻭَﻣَﺎ ﻗَﻠَﻲ «۳» ﻭَﻟَﻠْﺂﺧِﺮَﺓُ ﺧَﻴْﺮٌ ﻟَّﻚَ ﻣِﻦَ ﺍﻟْﺄُﻭﻟَﻲ «۴» ﻭَﻟَﺴَﻮْﻑَ ﻳُﻌْﻄِﻴﻚَ ﺭَﺑُّﻚَ ﻓَﺘَﺮْﺿَﻲ(ضحی ۵)
ﺑﻪ ﺭﻭﺷﻨﺎﻳﻲ ﺁﻏﺎﺯ ﺭﻭﺯ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺑﻪ ﺷﺐ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺁﻧﮕﺎﻩ ﻛﻪ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﺑﺨﺸﺪ. ﭘﺮﻭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺗﻮ ﺭﺍ ﻭﺍﻧﮕﺬﺍﺷﺘﻪ ﻭ ﺧﺸﻢ ﻧﮕﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ.ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺁﺧﺮﺕ ﺑﺮﺍﻱ ﺗﻮ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺯ ﺩﻧﻴﺎ ﺍﺳﺖ. ﻭ ﺑﻪ ﺯﻭﺩﻱ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ (ﭼﻴﺰﻱ) ﺑﻪ ﺗﻮ ﻋﻄﺎ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﺧﺸﻨﻮﺩ ﺷﻮﻱ.
ﭘﻴﺎم ﻫﺎ:
١- ﺭﻭﺷﻨﻲ ﺭﻭﺯ ﻭ ﺗﺎﺭﻳﻜﻲ ﻭ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﺷﺐ ﺩﻭ ﻧﻌﻤﺖ ﺑﺰﺭﮒ ﺍﻟﻬﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ. «ﻭ ﺍﻟﻀّﺤﻲ ﻭ ﺍﻟّﻴﻞ ﺍﺫﺍ ﺳﺠﻲ»
٢- ﺑﺎ ﻗﺎﻃﻌﻴّﺖ، ﺯﺑﺎﻥ ﺑﺪﮔﻮﻳﺎﻥ ﺭﺍ ﻗﻄﻊ ﻭ ﺩﻝ ﭘﺎﻛﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺪﺳﺖ ﺁﻭﺭﻳﺪ. «ﻭﺍﻟﻀﺤﻲ ﻭ ﺍﻟّﻴﻞ ﺍﺫﺍ ﺳﺠﻲ ﻣﺎ ﻭﺩّﻋﻚ ﺭﺑّﻚ»
٣- ﺑﻪ ﻗﻀﺎﻭﺕ ﻫﺎ ﻭ ﭘﻴﺶ ﺩﺍﻭﺭﻱ ﻫﺎ ﻭ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻫﺎﻱ ﻧﺎﺩﺭﺳﺖ، ﺻﺮﻳﺤﺎً ﺟﻮﺍﺏ ﺑﺪﻫﻴﺪ. «ﻣﺎ ﻭﺩّﻋﻚ ﺭﺑُّﻚ»
٤- ﻣﺮﺑّﻲ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﻛﺴﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺗﺤﺖ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﺍﻭﺳﺖ ﺭﻫﺎ ﻛﻨﺪ. «ﻣﺎ ﻭﺩّﻋﻚ ﺭﺑُّﻚ»
٥ - ﻗﻄﻊ ﻣﻮﻗﺖ ﻟﻄﻒ ﺭﺍ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻏﻔﻠﺖ ﻭ ﻗﻬﺮ ﺍﻟﻬﻲ ﻧﺪﺍﻧﻴﺪ. «ﻣﺎ ﻭﺩّﻋﻚ ﺭﺑُّﻚ ﻭ ﻣﺎ ﻗﻠﻲ»
@telavate_sobhgahi
تلاوت قرآن صبحگاهی
سلام علیکم
@telavate_sobhgahi
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺨﺸﻨﺪﻩ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ
ﻓَﺈِﻥَّ ﻣَﻊَ ﺍﻟْﻌُﺴْﺮِ ﻳُﺴْﺮﺍً «۵» ﺇِﻥَّ ﻣَﻊَ ﺍﻟْﻌُﺴْﺮِ ﻳُﺴْﺮﺍً «۶» ﻓَﺈِﺫَﺍ ﻓَﺮَﻏْﺖَ ﻓَﺎﻧﺼَﺐْ «۷» ﻭَﺇِﻟَﻲ ﺭَﺑِّﻚَ ﻓَﺎﺭْﻏَﺐ(شرح۸)
ﭘﺲ (ﺑﺪﺍﻥ ﻛﻪ) ﺑﺎ ﻫﺮ ﺳﺨﺘﻲ ﺁﺳﺎﻧﻲ ﺍﺳﺖ. ﺁﺭﻱ، ﺑﺎ ﻫﺮ ﺩﺷﻮﺍﺭﻱ ﺁﺳﺎﻧﻲ ﺍﺳﺖ. ﭘﺲ ﻫﺮ ﻭﻗﺖ (ﺍﺯ ﻛﺎﺭﻱ) ﻓﺮﺍﻏﺖ ﻳﺎﻓﺘﻲ (ﺑﺮﺍﻱ ﻛﺎﺭ ﺟﺪﻳﺪ) ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺗﻌﺐ ﺍﻧﺪﺍﺯ. ﻭ ﺑﺎ ﺭﻏﺒﺖ ﻭ ﺍﺷﺘﻴﺎﻕ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺭﻭﻱ ﺁﻭر
پیامها
۱- ﺳﻨّﺖ ﻭ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺍﻟﻬﻲ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺪﻧﺒﺎﻝ ﻫﺮ ﺳﺨﺘﻲ، ﺁﺳﺎﻧﻲ ﺍﺳﺖ. «ﺍﻥّ ﻣﻊ ﺍﻟﻌﺴﺮ ﻳﺴﺮﺍ» (ﺩﺭ ﺟﺎﻱ ﺩﻳﮕﺮ ﻗﺮﺁﻥ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻧﻴﻢ: «ﺳﻴﺠﻌﻞ ﺍﻟﻠّﻪ ﺑﻌﺪ ﻋُﺴﺮ ﻳﺴﺮﺍ» ﺳﺨﺘﻲ ﻫﺎ ﻭ ﻣﺸﻜﻠﺎﺕ ﺯﻭﺍﻝ ﭘﺬﻳﺮﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺁﺳﺎﻧﻲ ﺗﺒﺪﻳﻞ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ).
ﺻﺒﺮ ﻭ ﻇﻔﺮ ﻫﺮ ﺩﻭ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﻗﺪﻳﻤﻨﺪ
ﺑﺮ ﺍﺛﺮ ﺻﺒﺮ ﻧﻮﺑﺖ ﻇﻔﺮ ﺁﻳﺪ
۲- ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻓﺎﺭﻍ ﺷﺪﻥ ﺍﺯ ﻫﺮ ﻛﺎﺭ ﻭ ﻣﺴﺌﻮﻟﻴّﺘﻲ، ﺁﻣﺎﺩﻩ ﭘﺬﻳﺮﺵ ﻣﺴﺌﻮﻟﻴّﺖ ﺩﻳﮕﺮ ﻭ ﺗﻠﺎﺵ ﻭ ﻛﻮﺷﺶ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﺎﺷﺪ. «ﻓﺎﺫﺍ ﻓﺮﻏﺖ ﻓﺎﻧﺼﺐ»
۳ - ﺗﻠﺎﺵ ﻫﺎ ﺑﺎﻳﺪ ﺟﻬﺖ ﺍﻟﻬﻲ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. «ﺍﻟﻲ ﺭﺑّﻚ ﻓﺎﺭﻏﺐ»
۴- ﺗﻠﺎﺵ ﻭ ﻛﻮﺷﺶ ﺑﺎﻳﺪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﺍﺧﻠﺎﺹ ﺑﺎﺷﺪ. «ﻓﺎﻧﺼﺐ... ﺍﻟﻲ ﺭﺑّﻚ ﻓﺎﺭﻏﺐ»
۵- ﺑﺮﺍﻱ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺎﻳﺪ ﻧﻬﺎﻳﺖ ﺗﻠﺎﺵ ﺭﺍ ﺑﻜﺎﺭ ﺑﺮﺩ. «ﻓﺎﻧﺼﺐ - ﺍﻟﻲ ﺭﺑﻚ ﻓﺎﺭﻏﺐ»
۶- ﭘﻴﻤﻮﺩﻥ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﺑﺎﻳﺪ ﻋﺎﺷﻘﺎﻧﻪ ﻭ ﺑﺎ ﺭﻏﺒﺖ ﺑﺎﺷﺪ. «ﺍﻟﻲ ﺭﺑّﻚ ﻓﺎﺭﻏﺐ»
۷- ﺭﻏﺒﺖ ﻫﺎ ﻭ ﺗﻤﺎﻳﻠﺎﺕ ﺗﻨﻬﺎ ﺳﺰﺍﻭﺍﺭ ﺍﻭﺳﺖ ﻧﻪ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ. «ﺍﻟﻲ ﺭﺑّﻚ ﻓﺎﺭﻏﺐ»
@telavate_sobhgahi
تلاوت قرآن صبحگاهی
سلام علیکم
@telavate_sobhgahi
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺨﺸﻨﺪﻩ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ
فَمَا يُكَذِّبُكَ بَعْدُ بِالدِّينِ
[ ﺍﻱ ﺍﻧﺴﺎﻥ ! ]ﭘﺲ ﭼﻪ ﭼﻴﺰﻱ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﻌﺪ [ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻫﻤﻪ ﺩﻟﺎﻳﻞ ] ﺑﻪ ﺗﻜﺬﻳﺐ ﺩﻳﻦ ﻭ [ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ] ، ﻭﺍﻣﻰ ﺩﺍﺭﺩ ؟(٧)
أَلَيْسَ اللَّهُ بِأَحْكَمِ الْحَاكِمِينَ
ﺁﻳﺎ ﺧﺪﺍ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺩﺍﻭﺭﺍﻥ ﻧﻴﺴﺖ ؟(تین ٨)
پیامها
۱- ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﺭ ﺍﺻﻞ ﺧﻠﻘﺖ ﭘﺴﺘﻲ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﺳﻘﻮﻁ ﺍﻭ ﺩﺭ ﻃﻲّ ﻣﺮﺍﺣﻞ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻭﺍﻗﻊ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. «ﺧﻠﻘﻨﺎ ﺍﻟﺎﻧﺴﺎﻥ ﻓﻲ ﺍﺣﺴﻦ ﺗﻘﻮﻳﻢ ﺛﻢّ ﺭﺩﺩﻧﺎﻩ ﺍﺳﻔﻞ ﺳﺎﻓﻠﻴﻦ»
۲ - ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻛﻪ ﺑﺮﺗﺮﻳﻦ ﻣﺨﻠﻮﻕ ﺍﺳﺖ، ﺳﻘﻮﻃﺶ ﻧﻴﺰ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﻣﻮﺟﻮﺩﺍﺕ ﭘﺴﺖ ﺗﺮ ﺍﺳﺖ. «ﺍﺣﺴﻦ ﺗﻘﻮﻳﻢ... ﺍﺳﻔﻞ ﺳﺎﻓﻠﻴﻦ» (ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ ﺩﺭ ﺁﻳﺎﺕ ﺩﻳﮕﺮ ﻧﻴﺰ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: «ﺍﻭﻟﺌﻚ ﻛﺎﻟﺎﻧﻌﺎم ﺑﻞ ﻫﻢ ﺍﺿﻞّ»)
۳- ﺩﻭﺭﻱ ﺍﺯ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ ﻋﻤﻞ ﺻﺎﻟﺢ ﺳﺒﺐ ﺳﻘﻮﻁ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﻳﻤﺎﻥ، ﻋﺎﻣﻞ ﺩﻭﺭﻱ ﺍﺯ ﻫﺮ ﮔﻮﻧﻪ ﭘﺴﺘﻲ ﻭ ﻧﺰﻭﻝ ﺍﺳﺖ. «ﺭﺩﺩﻧﺎﻩ ﺍﺳﻔﻞ ﺳﺎﻓﻠﻴﻦ ﺍﻟﺎّ ﺍﻟّﺬﻳﻦ ﺁﻣﻨﻮﺍ ﻭ ﻋﻤﻠﻮﺍ ﺍﻟﺼﺎﻟﺤﺎﺕ»
۴- ﺑﺎ ﺁﻧﻜﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺧﺎﻟﻖ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﺣﻖ ﺩﺍﺭﺩ ﺑﺎ ﻣﺨﻠﻮﻗﺶ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻛﻨﺪ، ﺍﻣّﺎ ﺍﻭ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﻋﺪﻝ، ﺣﻜﻢ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺩﺍﻭﺭﺍﻥ ﺍﺳﺖ. «ﺍﺣﻜﻢ ﺍﻟﺤﺎﻛﻤﻴﻦ»
@telavate_sobhgahi
تلاوت قرآن صبحگاهی
سلام علیکم
@telavate_sobhgahi
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺨﺸﻨﺪﻩ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ
وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَاءَ وَيُقِيمُوا الصَّلَاةَ وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ وَذَٰلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ
ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻧﻴﺎﻓﺘﻪ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﺟﺰ ﺁﻧﻜﻪ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﭙﺮﺳﺘﻨﺪ ، ﻭ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻭ ﺍﺯ ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ﺷﺮﻛﻲ ﺧﺎﻟﺺ ﻛﻨﻨﺪ ، ﻭ ﺣﻖ ﮔﺮﺍ ﺑﺎﺷﻨﺪ ، ﻭ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﺑﺮﭘﺎ ﺩﺍﺭﻧﺪ ، ﻭ ﺯﻛﺎﺕ ﺑﭙﺮﺩﺍﺯﻧﺪ ; ﻭ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﺁﻳﻴﻦ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ ﻭ ﺛﺎﺑﺖ .(بینه ٥)
ﭘﻴﺎم ﻫﺎ:
١- ﺳﻠﻴﻘﻪ ﻫﺎ ﻭ ﻫﻮﺳﻬﺎﻱ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﻣﺘﻐﻴّﺮ ﺍﺳﺖ. ﺩﻳﻦ ﭘﺎﻳﺪﺍﺭ ﻭ ﺛﺎﺑﺖ، ﺳﺮﺳﭙﺮﺩﮔﻲ ﺧﺎﻟﺼﺎﻧﻪ ﺑﻪ ﺧﺪﺍﻱ ﺛﺎﺑﺖ ﺍﺳﺖ. «ﻣﺨﻠﺼﻴﻦ ﻟﻪ ﺍﻟﺪﻳﻦ... ﺫﻟﻚ ﺩﻳﻦ ﺍﻟﻘﻴّﻤﺔ»
٢- ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﺪﻭﻥ ﻧﻤﺎﺯ ﻭ ﺯﻛﺎﺕ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ ﻧﻴﺴﺖ. «ﻳﻘﻴﻤﻮﺍ ﺍﻟﺼّﻠﺎﺓ ﻭ ﻳﺆﺗﻮﺍ ﺍﻟﺰﻛﺎﺓ ﻭ ﺫﻟﻚ ﺩﻳﻦ ﺍﻟﻘﻴّﻤﺔ»
٣- ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺳﺎﺑﻘﻪ ﻟﺠﺎﺟﺖ ﻫﺎ ﻭ ﺗﻔﺮﻗﻪ ﻫﺎ، ﺳﺒﺐ ﺗﺴﻠّﻲ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻭ ﭘﻴﺮﻭﺍﻥ ﺍﺳﺖ. «ﻭ ﻣﺎ ﺗﻔﺮّﻕ ﺍﻟّﺬﻳﻦ... ﺍﻟﺎّ ﻣﻦ ﺑﻌﺪ ﻣﺎ ﺟﺎءﺗﻬﻢ ﺍﻟﺒﻴّﻨﺔ»
٤- ﺗﻮﺣﻴﺪ ﻭ ﭘﺮﺳﺘﺶ ﺧﺎﻟﺼﺎﻧﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ، ﻋﺎﻣﻞ ﻭﺣﺪﺕ ﺍﺳﺖ. «ﻭ ﻣﺎ ﺗﻔﺮّﻕ ﺍﻟّﺬﻳﻦ ﺍﻭﺗﻮﺍ ﺍﻟﻜﺘﺎﺏ... ﻭ ﻣﺎ ﺍﻣﺮﻭﺍ ﺍﻟﺎّ ﻟﻴﻌﺒﺪﻭﺍ ﺍﻟﻠّﻪ»
٥ - ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ، ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺧﺪﺍ ﺩﻋﻮﺕ ﻣﻲ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻧﻪ ﺧﻮﺩ. «ﻭ ﻣﺎ ﺍﻣﺮﻭﺍ ﺍﻟﺎّ ﻟﻴﻌﺒﺪﻭﺍ ﺍﻟﻠّﻪ»
٦- ﺧﺎﻟﺺ ﻭ ﺑﻲ ﭘﻴﺮﺍﻳﻪ ﺑﻮﺩﻥ، ﺭﻣﺰ ﺑﻘﺎء ﺍﺳﺖ. «ﻣﺨﻠﺼﻴﻦ... ﺫﻟﻚ ﺩﻳﻦ ﺍﻟﻘﻴّﻤﺔ»
٧- ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺗﻮﺣﻴﺪ ﻭ ﻧﻤﺎﺯ ﻭ ﺯﻛﺎﺕ ﺩﺭ ﺗﻤﺎم ﺍﺩﻳﺎﻥ ﺁﺳﻤﺎﻧﻲ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. «ﻭ ﻣﺎ ﺍﻣﺮﻭﺍ ﺍﻟﺎّ ﻟﻴﻌﺒﺪﻭﺍ ﺍﻟﻠّﻪ...»
@telavate_sobhgahi
تلاوت قرآن صبحگاهی
سلام علیکم
@telavate_sobhgahi
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺨﺸﻨﺪﻩ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ
جَزَاؤُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا رَّضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ ذَٰلِكَ لِمَنْ خَشِيَ رَبَّهُ
ﭘﺎﺩﺍﺷﺸﺎﻥ ﻧﺰﺩ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺷﺎﻥ ﺑﻬﺸﺖ ﻫﺎﻱ ﭘﺎﻳﻨﺪﻩ ﺍﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺯﻳﺮِ [ ﺩﺭﺧﺘﺎﻥِ ] ﺁﻥ ﻧﻬﺮﻫﺎ ﺟﺎﺭﻱ ﺍﺳﺖ ، ﺩﺭ ﺁﻧﻬﺎ ﺟﺎﻭﺩﺍﻧﻪ ﺍﻧﺪ ، ﺧﺪﺍ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺧﺸﻨﻮﺩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﻫﻢ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﺧﺸﻨﻮﺩﻧﺪ ; ﺍﻳﻦ [ ﭘﺎﺩﺍﺵ ] ﺑﺮﺍﻱ ﻛﺴﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺵ ﺑﺘﺮﺳﺪ .(بینه٨)
ﭘﻴﺎم ﻫﺎ:
١- ﺑﻬﺸﺖ ﺟﺴﻢ، ﺑﺎﻍ ﻭ ﻧﻬﺮ ﻭ ﺑﻬﺸﺖ ﺭﻭﺡ، ﺭﺿﺎﻱ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﺳﺖ. «ﺟﻨّﺎﺕ ﻋﺪﻥ... ﺭﺿﻲ ﺍﻟﻠّﻪ ﻋﻨﻬﻢ»
٢- ﺧﺸﻴﺖ ﺍﻟﻬﻲ، ﺳﺮﭼﺸﻤﻪ ﻋﻤﻞ ﺑﻪ ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﺕ ﺍﻟﻬﻲ ﺍﺳﺖ. «ﺁﻣﻨﻮﺍ ﻭ ﻋﻤﻠﻮﺍ ﺍﻟﺼﺎﻟﺤﺎﺕ... ﺟﺰﺍﺅﻫﻢ... ﺟﻨّﺎﺕ... ﺫﻟﻚ ﻟﻤﻦ ﺧﺸﻲ ﺭﺑّﻪ»
٣- ﺟﺎﻭﺩﺍﻧﮕﻲ ﺑﻬﺸﺖ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻗﻄﻌﻲ ﺍﺳﺖ. (ﻛﻠﻤﺎﺕ «ﻋﺪﻥ»، «ﺧﺎﻟﺪﻳﻦ» ﻭ «ﺍﺑﺪﺍً» ﻫﻤﻪ ﺑﻴﺎﻧﮕﺮ ﻗﻄﻌﻲ ﺑﻮﺩﻥ ﺧﻠﻮﺩ ﺍﺳﺖ.) «ﺟﻨّﺎﺕ ﻋﺪﻥ... ﺧﺎﻟﺪﻳﻦ ﻓﻴﻬﺎ ﺍﺑﺪﺍً»
«ﻭﺍﻟﺤﻤﺪﻟﻠّﻪ ﺭﺏّ ﺍﻟﻌﺎﻟﻤﻴﻦ»
@telavate_sobhgahi
تلاوت قرآن صبحگاهی
سلام علیکم
@telavate_sobhgahi
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺨﺸﻨﺪﻩ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ
ﻳَﻮْﻣَﺌِﺬٍ ﻳَﺼْﺪُﺭُ ﺍﻟﻨَّﺎﺱُ ﺃَﺷْﺘَﺎﺗﺎً ﻟِّﻴُﺮَﻭْﺍْ ﺃَﻋْﻤَﺎﻟَﻬُﻢْ «۶» ﻓَﻤَﻦ ﻳَﻌْﻤَﻞْ ﻣِﺜْﻘَﺎﻝَ ﺫَﺭَّﺓٍ ﺧَﻴْﺮﺍً ﻳَﺮَﻩُ «۷» ﻭَﻣَﻦ ﻳَﻌْﻤَﻞْ ﻣِﺜْﻘَﺎﻝَ ﺫَﺭَّﺓٍ ﺷَﺮّﺍً ﻳَﺮَﻩ(زلزله ۸)
ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﻣﺮﺩم ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﭘﺮﺍﻛﻨﺪﻩ (ﺍﺯ ﻗﺒﺮﻫﺎ) ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺁﻳﻨﺪ ﺗﺎ ﻛﺎﺭﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﻮﺩ. ﭘﺲ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺑﻪ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﺫﺭّﻩ ﺍﻱ ﻛﺎﺭ ﻧﻴﻚ ﻛﺮﺩﻩ ﺑﺎﺷﺪ ﻫﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺒﻴﻨﺪ. ﻭ ﻫﺮﻛﺲ ﻫﻢ ﻭﺯﻥ ﺫﺭﻩ ﺍﻱ ﻛﺎﺭ ﺑﺪ ﻛﺮﺩﻩ ﺑﺎﺷﺪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺒﻴﻨﺪ
ﭘﻴﺎم ﻫﺎ:
١- ﺯﻟﺰﻟﻪ ﺑﺰﺭﮒ ﺯﻣﻴﻦ ﺩﺭ ﺁﺳﺘﺎﻧﻪ ﻗﻴﺎﻣﺖ، ﺍﻣﺮﻱ ﻗﻄﻌﻲ ﻭ ﺣﺘﻤﻲ ﺍﺳﺖ. «ﺍﺫﺍ ﺯﻟﺰﻟﺖ ﺍﻟﺎﺭﺽ ﺯﻟﺰﺍﻟﻬﺎ» (ﻛﻠﻤﻪ ﺍﺫﺍ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩﻱ ﺑﻜﺎﺭ ﻣﻲ ﺭﻭﺩ ﻛﻪ ﺍﻣﺮ ﻗﻄﻌﻲ ﺑﺎﺷﺪ)
٢- ﻣﻌﺎﺩ ﺟﺴﻤﺎﻧﻲ ﺍﺳﺖ. (ﺟﺴﻢ ﺍﻧﺴﺎﻧﻬﺎ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﺩﻓﻦ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺧﺎﺭﺝ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ، ﻧﻪ ﺭﻭﺡ ﺁﻧﻬﺎ) «ﺍﺧﺮﺟﺖ ﺍﻟﺎﺭﺽ ﺍﺛﻘﺎﻟﻬﺎ»
٣- ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺭﻭﺯ ﺗﺤﻴّﺮ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺳﺖ. «ﻗﺎﻝ ﺍﻟﺎﻧﺴﺎﻥ ﻣﺎ ﻟﻬﺎ»
٤- ﻫﺴﺘﻲ ﺷﻌﻮﺭ ﺩﺍﺭﺩ. «ﻳﻮﻣﺌﺬ ﺗﺤﺪﺙ ﺍﺧﺒﺎﺭﻫﺎ»
٥ - ﺯﻣﻴﻦ ﺍﺯ ﮔﻮﺍﻫﺎﻥ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺍﺳﺖ. «ﻳﻮﻣﺌﺬ ﺗﺤﺪّﺙ ﺍﺧﺒﺎﺭﻫﺎ»
٦- ﺩﺭ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺭﺍﻩ ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ﺍﻧﻜﺎﺭ ﺑﺴﺘﻪ ﺍﺳﺖ. «ﻳﺮﻭﺍ ﺍﻋﻤﺎﻟﻬﻢ»
٧- ﻫﻤﻪ ﻣﺮﺩم ﺩﺭ ﺩﺍﺩﮔﺎﻩ ﻋﺪﻝ ﺍﻟﻬﻲ ﻳﻜﺴﺎﻥ ﺍﻧﺪ. «ﻓﻤﻦ ﻳﻌﻤﻞ... ﻓﻤﻦ ﻳﻌﻤﻞ...»
٨ - ﻛﻴﻔﺮ ﻭ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺍﻟﻬﻲ، ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﻋﻤﻞ ﺍﺳﺖ. «ﻓﻤﻦ ﻳﻌﻤﻞ... ﻓﻤﻦ ﻳﻌﻤﻞ...»
٩- ﻋﻤﻞ ﻫﺮ ﭼﻪ ﻫﻢ ﻛﻮﭼﻚ ﺑﺎﺷﺪ، ﺣﺴﺎﺏ ﻭ ﻛﺘﺎﺏ ﺩﺍﺭﺩ. ﻟﺬﺍ ﻧﻪ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﺭﺍ ﻛﻮﭼﻚ ﺷﻤﺮﻳﺪ ﻭ ﻧﻪ ﻋﺒﺎﺩﺍﺕ ﺭﺍ. «ﻣﺜﻘﺎﻝ ﺫﺭّﺓ»
١٠- ﺗﺠﺴﻢ ﻭ ﺩﻳﺪﻥ ﻋﻤﻞ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﺧﻮﺩ ﻋﺬﺍﺏ ﻳﺎ ﻟﺬﺕ ﺍﺳﺖ. «ﻳﺮﻩ»
@telavate_sobhgahi