eitaa logo
تریبون مستضعفین
1هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
1.6هزار ویدیو
52 فایل
کانال رسمی پایگاه اطلاع رسانی تریبون مستضعفین Www.teribon.ir تریبونی برای آنان که رسانه‌ای ندارند
مشاهده در ایتا
دانلود
‍ ⭕️اسلام انقلابی علیه اسلام مناسک میان­‌تهی 🔺روز هشتم ربیع­‌الأول روز شهادت امام حسن عسکری(ع) است و پس از آن امامت امام عصر(عج) آغاز می­‌شود. برخی معتقدند باید این روز را جشن گرفت. اخیراً برخی جریان­‌ها عنوان «جشن بیعت» را برای این روز به کار می­‌برند.همچنین به کرات در جشن­‌ها، سخنرانی­‌ها و اعلامیه­‌های این قبیل مراسم­‌ها از تعبیر «جشن تاج‌گذاری امام زمان(عج)» استفاده شده است. برآمدن مناسکی جدید تحت عنوان «جشن بیعت»یا مناسک مرتبط با آن، بیش از هر چیز مدیون نگرش شاهنشاهی و سلطنتی به امامت است. مضمونی که اگر چه اجمالاً با قدرت و سیاست ارتباط دارد ولی فعلا از موضوع بحث ما خارج است. آن­چه مسئله ماست این است که پیدایش چنین آیین­‌هایی ارتباط مستقیم با انحطاط معرفت دینی در جامعه ما دارد. 🔺وقتی دیروز متفکرینی همچون مطهری برای ما روضه می­‌خواندند و امروز روضه­‌خوان­‌ها و منبری­‌ها متفکر و تحلیل­‌گر شده­‌اند. هر طرف که سر می­‌چرخانیم افرادی را می­‌بینیم که در حد سطح دو حوزه یا حتی لیسانس حساب­داری تحصیل کرده­‌اند اما سابقه­‌ی هزاران ساعت سخنرانی در دانشگاه­‌ها و مساجد و غیره را در کارنامه دارند! آن­هم حرف­‌هایی سست و بی­‌بنیاد در همه زمینه­‌ها؛ از مذهب و مهدویت گرفته تا تمدن و تحول در حوزه و طب اسلامی و الگوی اسلامی پیشرفت و غیره. در شرایطی که آثار اندیشه­‌ای و اندیشه­‌ی متفکرین صدر انقلاب، بی­‌جایگزین مهجور و مهجورتر از گذشته می­‌شود طبیعی است جامعه از نابرابری­‌های دهشتناک رنج ببرد و دیندارانی در حاشیه­‌ی این وضعیت به شرکت در مناسک و احتکار ثواب­‌ها ی اخروی دلخوش باشند. طبیعی است در چنین جامعه­‌ای کارگری برای گرفتن حقوق معوقه­‌ی خود شلاق بخورد و با گذشت ماه­‌ها و سال­‌ها، پرونده­‌ی برداشت­‌های نجومی از بیت­‌المال بی سرانجام باشد. کسانی سپرده­‌های خود را از دست بدهند و نورچشمانی از وام­‌های کلان بی­‌بهره بهره­مند شوند. 🔺چه نباید کرد؟ چه باید کرد؟ چاره رواداری و تفکر است نه طرد و تکفیر. بسیاری از کسانی که به واسطه­‌ی نیت خالصانه به محافلِ اسلام مناسک میان­‌تهی می­‌پیوندند، حتی به احتمال زیاد برخی مجلس­‌گردانان و منبری­‌های این محافل، دل در گرو انقلاب دارند و تنها در اثر مراتبی از غفلت به این ورطه دچار شده­‌اند. وقتی سال­‌هاست از نگرانی­‌های امام خمینی درباره­‌ی اسلام متحجرانه و مقدس‌مآبانه می­‌گذرد و ما آن را به سکوت طی کرده­‌ایم؛ وقتی سی­‌سال است از طرح مفهوم بدیع و پر ظرفیت «اسلام مناسک میان‌تهی» توسط رهبر انقلاب می­‌گذارد اما هنوز یک جزوه یا یک مطلب یا حتی یک صفحه نوشته در این­‌باره تولید نشده است؛ وقتی در اثر تفوق سیاست­‌زدگی و چالش­‌های دیگر، همه وقت­‌مان به مجادلات سیاسی یا کارهای موسوم به فرهنگی گذشته و فرصت برای اندیشیدن درباره این مفاهیم نداشته­‌ایم؛ طبیعی است به چنین دردی دچار باشیم. ✍🏻 🔹متن کامل این یادداشت مهم را در سایت تریبون مستضعفین بخوانید: https://www.teribon.ir/archives/329683/ ✅به تریبون مستضعفین بپیوندید: http://Eitaa.com/teribon_ir
⭕️چه کسانی با داعش و تکفیریها "هم دست" بودند؟ 🔺اعترافاتی از عبدالمالک ریگی http://Eitaa.com/teribon_ir
⭕️عدالت خواهی: الهیاتی یا حقوقی؟! 1️⃣ ▫️گاهی عدالتخواهی ای به یک قانون مصوّب و مُمضای شورای نگهبان یا حکم قضائی دادگاه صالحه اصابت می کند. بدون مناقشه در مثال از ده ونک تا آسیه پناهی و روستای ابالفضل و برخی محکومیت های قضائی در بدو امر اینگونه به نظر می رسد! ❓در این موارد چه باید کرد؟! جلوی قانون و حکم ج.ا.ا ایستاد و کماکان با ادبیات الهیاتی عدالتخواهی کرد؟! آن قانون را هم زیر سؤال برد و ظلم مضاعف خواند؟! یا به عدالتخواهی حقوقی تنزّل کرد؟! یعنی به قانون و حکم تمکین کرد و آن پرونده را از دور خارج نمود؟! 🔻چالش این سالهای جوانان انقلابی، یکی همین تقاطع بوده است: 🔸عده ای "عدالتخواهی حقوقی" را ترجیح داده اند. صرفاً در چارچوب قوانین و احکام موجود، "مطالبه گری" می کنند. 🔹برخی تئوریسین های این بخش از نیروهای انقلاب برای برتری مفهوم مطالبه گری نسبت به مفهوم عدالتخواهی، وجوهی برشمردند. عنوان "جنبش مطالبه گری" بجای "جنبش عدالتخواهی" نیز تفنن در عبارت نیست؛ عقبه تئوریک دارد. 🔸فرق اساسی "مطالبه گری" با "عدالتخواهی" در این است که : مطالبه گری، متاخر از امر (قانون، حکم، فرامین) است؛ اما عدالتخواهی، مقدم بر آن(البته در الهیات عدلیه نه اشاعره). به بیان دیگر، تا امری، قانونی، حُکمی نباشد؛ مطالبه معنا نمی یابد. لکن عدالت، عارض بر همان امر و قانون و حکم هم می شود. شهید مطهری دراینباره دارند:《فقهای ما توجه ندارند که اصل "اِنَّ اللهَ یَامُرُ بِالعَدلِ وَ الاِحسانِ"، به منزله روح و مشخص سایر مقررات حقوق اسلامی است و لهذا بر ظواهر و قوالب، جمود می کنند و روح را از دست می دهند.》(۱) 🔹عده ای دیگر از اینسو عدالت خواهیِ الهیاتی را ترجیح داده و از چند و چون قوانین و احکام هم پرسش می کنند. طیفی از این دسته نه فقط در "نظر" بلکه در "عمل" هم تمکین به قانون و حکمی -که ناعادلانه می شمارند- نمی کنند. در مقابل اجرای آن مقاومت کرده، برچسب آنارشیست برخود هموار کرده اند! 🔺نمونه ای از عدالت خواهی الهیاتی پیش از انقلاب در کلام رهبران انقلاب: 🔸《اگر چنانچه قائل به باشی در جامعه اختلاف طبقاتی و تبعیض معنی ندارد. آن جامعه ای که سری و تَهی دارد، بالایی و پایینی دارد آن جامعه، "جامعه توحیدی" نیست》.《در یک کلمه قیافه و اندام جامعه توحیدی، با قیافه و اندام جامعه غیرتوحیدی متفاوت است. این جور نیست که اگر در یک جامعه توحیدی یک قانونی اجرا می شود، آن قانون یا ده تا مثل آن قانون در یک جامعه غیر توحیدی اجرا شد، آن هم توحیدی است؛ نه. قواره جامعه توحیدی، شکل قرار گرفتن اجزای یک جامعه، اندام عمومی اجتماعی که براساس توحید و یکتاپرستی و یکتا گرایی است، با غیر این چنین جامعه ای به کلی متفاوت است. در یک کلمه آنچه امروز به آن می گویند: نظام اجتماعی. نظم اجتماعی و سیستم اجتماعی و شکل اجتماعیِ جامعه توحیدی یک چیزی است به کلی مغایر و مباین و احیاناً متعارض و متضاد با جامعه غیر توحیدی》. 🔹این ادبیات الهیاتی، "قانون" را هم می گرفت:《بنابراصل توحید، انسانها حق ندارند هیچ کس و هیچ چیز جز خدا را عبودیت و اطاعت کنند》.《از جمله چیزهایی که اگر پیروی اش کردی عبادت آن را کردی، "قانون" است...پس به کدام قانون عمل کنیم؟ آیا به قانون عمل نکنیم؟ از نظمی و نظامی پیروی نکنیم؟ چرا. لکن سعی کن این همه، خدایی باشد تا تو در حال اطاعت، در حال تبعیت، بنده خدا و مشغول عبادت خدا باشی》. 🔸حتی "تفسیر از دین" را هم با همان الهیات، مورد ارزیابی قرار می داد:《اگر دینی دیدی که در جهت عکس فلسفه ادیان[اقامه قسط] حرکت می کند، بدان یا الهی نیست یا خرابش کردند》(۲) ❓آیا چنین سطحی از عدالتخواهی و ارزش گذاری فقط در دستگاه جور و حکومت طاغوت، درست است؟! به حکومت اسلامی که رسید، دیگر هم در "نظر" و هم در "عمل"، قانون اسلامی فصل الخطاب است؟! ❗️برخی دوستان انقلابی بدین نظر مایلند (تقریرشان بیان خواهد شد) ❓از سوی دیگر آیا هیچ فرقی در حکومت اسلامی و ولیّ مشروع با حکومت طاغوت در مواجهه با قانون و اجرا وجود ندارد؟! اگر قانونی ناعادلانه تشخیص داده شد، مجوز ایستادگی در مقابل آن، صادر است؟! برخی عدالتخواهان نیز بدین مایلند.(تقریرشان خواهد آمد) ⬅️ آنچه درست بنظر می رسد حد وسط بین آندوست: در حکومت ولیّ مشروع، التزام "عملی" به قانون، همزمان با مطالبه تصحیح حکم و قانون با عدالتخواهیِ الهیاتی و بسنده نکردن به مطالبه گری در حد قوانین موجود (توضیحش خواهد آمد). .................................... ۱.یادداشتها ج۳ص۲۷۱ ۲.طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن آیت الله خامنه ای به ترتیب صفحات: ۲۰۷و۲۲۹و۲۲۹و۲۵۲و۲۰۷ حجه الاسلام محسن قنبریان ۹۹/۸/۴ http://Eitaa.com/teribon_ir
⭕️عدالت‌خواهی: الهیاتی یا حقوقی؟! (۲) وقتی عدالت‌خواهیِ آرمانی با ادبیات الهیاتی به قوانین و ساختارهای موجود اصابت می کند؛ یک عکس‌العمل واحد از عدالت‌خواهان سرنمی‌زند. 🔹طیفی از آنها: - عدالت‌خواهی خویش را تسلیم ساختارها و قوانین موجود نمی کنند. - "ولایت" و تاییدات او بر نظام موجود را، کاهنده و جبران کننده ی آنچه ظلم و تبعیض می دانند؛ نمی گیرند. - به مرور در مختصات قبل ۵۷ قرار می گیرند! 🔺وجه مشترک همه، کوتاه نیامدن در مقابل قوانین و ساختارهای موجود در قبال عدالت‌خواهی + امید نداشتن به اصلاح ساختارها و قوانین و رویه‌هاست. 🔘سه تقریر از باب نمونه: ▫️۱.مقاومت عملی در مقابل احکام قضاییِ تخلیه (مثل ده ونک و روستای ابالفضل و...) و در مقابلِ اجرای احکام جزایی (مثل مقاومت بهاری ها و سلسله بست نشینی ها). ▫️۲.اعلان توقف انقلاب اسلامی و جدایی نظام موجود از تشیع علوی: این قرائت حتی اگر قائل به مشروعیت ولایت فقیه در زمان غیبت باشد(۱)، اسلام را در اجرای غیر معصوم، "نظام عامل بالعدل" می‌داند و غیر آنرا[حتی اگر دست فقیه باشد] حکومت مسلمانان، نه اسلام می‌شمارد.《 مصداق صحیح حکومت مذهبی در عصر غیبت، همان حکومت مسانخ [هم سنخ با معصوم] است نه جز آن... تنزّل کردن از عهدنامه مزبور[عهدنامه مالک اشتر: نامه ۵۳ نهج‌البلاغه] تنزّل از اسلام است در اجرای غیر معصوم》. معیار حکومت اسلامی در این قرائت بیش از آنکه "چه کسی حکومت می‌کند؟" باشد، "برای چه حکومت می‌کند؟" است. معیار نزدشان، "برقراری عدالت" است و نشانه برقراری عدالت هم از "بین رفتن فقر" است. قضاوت اینان درباره انقلاب اسلامی و نظام موجود این است که: انقلاب اسلامی به سوی اهداف و آرمان‌هایش به ویژه عدالت اقتصادی طی طریق نکرد بلکه "متوقف شد".《گاندی با اسوه جویی از قهرمانان اسلام، ملت هند را نجات می‌دهد و ما با ترک روش بزرگان اسلام، ملت نجات یافته را دوباره به وادی پرخطر و هولناک مشکلات گوناگون سوق دادیم》.《در مبارزه با ظلم اقتصادی... مهلت و تراخی جایز نیست... سست‌گیری در کار انقلاب از ترک انقلاب بدتر است》.《در انقلاب، عدالت ذره‌ای اجرا نشد و برعکس چپاول‌های اموال عمومی سربه فلک کشید》!《با وجود شکاف‌های طبقاتی عمیق در جامعه و پیدایش قله‌های ثروت در کنار دره‌های عمیق فقر... جالب توجه (بلکه باعث تعجب و تاسف) اینکه در عین حال حکومت هم "اسلامی" نامیده می شود(یعنی مبتنی بر احکام قرآن) و هم "مردمی" (یعنی مورد درخواست و رضایت قلبی تمام قشرها)》.(۲) ▫️۳. آنارشیست بجای استیت! این قرائت در سال‌های اخیر از سوی برخی جوانان موسوم به چپ نو مسلمان ارائه می‌شود که جای اصلاح ساختار و قوانین، پیشنهاد عملی دیگری دارد. صورت بندی اجمالی این قرائت: - حکمرانی مدرن(استیت) قواعد و لوازم خاص خودش را دارد و از یک منظر جبر روزگار ماست. قابل تسخیر و اسلامی شدن نیست و فرهنگ و آثار سیاسی و اقتصادی خود را برجا می نهد. - انقلاب اسلامی در مرحله پس از پیروزی و تبدیل به دولت، به استیت تبدیل شده است. استیتی که لاجرم با تکنیک‌های حکمرانی مدرن [بروکراسی، تکنوکراسی و...] باید اداره شود. - اصلاح ساختار سیاسی یا قوانین، اقتضائات این غول[لویاتان] را تغییر نمی دهد. [از اینرو جابجایی اعتراضات از مصادیق بی‌عدالتی به تصحیح قوانین و اصلاح ساختار، عبث است چون ساختار جدید هم جزیی از همان استیت است] -راه حل، آنارشسیت است. نه به معنای غلط هرج و مرج بلکه《به معنی احیای جایگزین های اداره، خارج از منطق استیت》. آنارشیسم "هدفش نه اصلاح ساختار سیاسی" بلکه "در پی زیر و رو کردن و انداختن طرحی نو در بنیان همه چیز از اقتصاد و هنر گرفته تا سیاست و تمدن است".《 نوآوری ها و خلاقیت‌های ملهم از مذهب را باید در امور خرد، جوامع کوچک و به شکل عملیاتی جستجو کرد》 - در این رویکرد، دفاع کنش گران مذهبی از حقوق مردم در ماجرای ده ونک(۱۳۹۷) نمونه‌ای از این راه حل و اصلا نقطه شروع چپ نو اسلامی قلمداد می شود. در مقابل ابتکاراتی مثل برنامه ثریا حتی با رویکرد انتقادی‌اش، تلاشی برای کارآمدی حکمرانی مدرن ایرانی قلمداد میشود. [چون دست آخر به راه حلهایی جهت تصحیح ساختار و قوانین می انجامد].(۳) - ادامه دارد... ................................... ۱.ر.ک: الحیات ج۲/ ۲.جمع بندی این قرائت توسط یکی از شاگردان استاد محمد رضا حکیمی(محمد اسفندیاری) در کتاب راه خورشیدی در مقاله ی "انقلابی که متوقف شد" آمده است./ ۳. ر.ک: میلاد دخانچی پسا اسلامیسم و... حجه الاسلام محسن قنبریان ۹۹/۸/۵ http://Eitaa.com/teribon_ir
⭕️ امروز سرآغاز فهرست بلند مسائل کشور، است. دانشجوی جوان به و پرکردن شکاف‌های طبقاتی به چشم یک آرزوی بزرگ و بی‌بدیل می‌نگرد. http://Eitaa.com/teribon_ir
⭕️ نمایندگانی که مخالف استیضاح هستند توضیح دهند چطور می‌خواهند دولت را به‌کار بکشند. 🔻نامه مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران به آقایان محمدباقر قالیباف، علیرضا زاکانی، احمد امیرآبادی فراهانی، علی خضریان، مالک شریعتی محمود نبویان، مجتبی توانگر و روح‌الله نجابت 🔸️متن نامه: سلام علیکم 🔻همانطور که مستحضرید نظارت بر دولت‌ها از وظایف قانونی مجلس و از جمله وعده‌های انتخاباتی شما بوده‌است که در پیام آغاز به کار مجلس یازدهم هم مورد تاکید مقام معظم رهبری واقع شد. بنا به این وظیفه و پیرو مطالب منتشر شده از حضرات‌عالی پیرامون مخالفت با استیضاح رئیس جمهور، مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران از شما دعوت می‌کند که در جلسه‌ای با حضور اصحاب رسانه به سوالات دانشجویان در ارتباط با راهکار شما برای مهار دولت پاسخ دهید و با موافقین «استیضاح» مناظره کنید. 🔸️لازم به ذکر است که حضور شما در این جلسات بنابر منویات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم حضور مسئولین در دانشگاه‌ها جهت پاسخگویی تکلیف شما بوده و نشان دهنده عیار گفته‌های شما خواهد بود. http://Eitaa.com/teribon_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ در ماجرای کمبود روغن، تحریم بهانه است، فقط سوء‌مدیریت داریم/ مخازن روغن ما همین الان پر است/ مافیای روغن نگذاشت، توزیع روغن سیستمی شود 👤 جواد اسماعیلی، رئیس سابق ستاد بسیج اقتصادی و پدر کوپن ایران در گفتگو با «نود اقتصادی»: کمبودی در روغن نداریم و تحریم هم بهانه است ما سوء مدیریت داریم./ ما روی خودکفایی روغن کار نکردیم و کشاورزان را برای کاشت محصولات کلزا تشویق نکردیم./ ما داشتیم توزیع روغن را سیستمی می کردیم ولی مافیای روغن نگذاشت ما این کار را انجام دهیم./ عده‌ای هستند که با ایجاد کمبود و بازار سیاه مردم را آزار می‌دهند. http://Eitaa.com/teribon_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️جوابِ "هایی" که هوی نبود! "خون" بود... 🔹نتیجه وحشتناک مجلس لعن 🔺آیت الله بهجت: اگر يك قطره ى خون از شیعیان ريخته شود، ما بواسطه این مجالس مسبب آن و يا شريك جرم خواهيم بود http://Eitaa.com/teribon_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️وقت نمازِ “مرگ بر آمریکا” https://t.me/teribon_media/114 اینجا هرچند خانه و وطن ماست اما بدان که قصد اقامت نکرده‌ایم باید نماز قصر بخوانیم زیرا مسافریم اینجا باید به خون خویش وضو کرد یا با خاکِ خون‌گرفته تیمم کرد برخیز تا نماز بخوانیم جای نماز عشق همینجاست وقت نماز “مرگ بر آمریکا”ست پاداشِ این نماز کم از آن نیست ▪️8 آبان، سالروز کوچِ 🔻پ ن1:او از دانشجویانِ حاضر در تسخیر لانۀ جاسوسیِ آمریکا (13 آبان 1358) بود و این شعر را به همین مناسبت، در همان ایام سروده است. 🔻پ ن2: کلیپ زیر گوشه ای از روحیات انقلابی و عدالتخواهانه قیصر است، آنجایی که میگوید: از وقتی که سکه دادند، دیگه برای جنگ هم شعر نگفتم، چون دیدم آلوده شده! ✅به تریبون مستضعفین بپیوندید: http://Eitaa.com/teribon_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ از راهکارهای عاقلانه برای فقرا تا التماس دعا برای ارزانی❗️ جهانگیری (۲۲ اردیبهشت ۹۶): 🔹‌ما راهکارهای عاقلانه و عالمانه در این ۴ سال پیش‌بینی کردیم که بتوانیم به زندگی رسیدگی بکنیم. جهانگیری (۷ آبان ۹۹): 🔸 برای کاهش قیمت‌ها دعا کنید. http://Eitaa.com/teribon_ir
هدایت شده از دی‌بی‌سی فارسی
16.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻بخش خبری دی‌بی‌سی فارسی🔻 🔰 ۸ آبان ۱۳۹۹ | ۲۹ اکتبر 2020 🔰 ◽️ گزارش شبکه دی‌بی‌سی از جنجال‌های انتخاباتی در آمریکا ترامپ: برنده قطعی انتخابات با نسبت آرای بسیار زیاد اینجانب هستم 🔻 نشانی اینستاگرام👇 https://www.instagram.com/dbcpersian/ 🆔 @DBCpersian 🆔 @DBCpersian
⭕️‏اهداف آمریکا از تحریم های جدید و تکراری 1️⃣ عملیات روانی و القای شرایط بحرانی در کشور اولین هدف ‎ از اعمال تحریمهای نمادین و تکراری تشدید عملیات روانی و القای شرایط بحرانی و قحطی در کشور است. با شرطی سازی اقتصاد و گره زدن حل مسائل کشوربه خارج این حربه توانسته تاحدی موثر واقع شده ‌‏ 2️⃣ دومین هدف که با توصیه FDD است، اعمال راهبرد «تحکیم دیوار تحریم» یا FSW است. ‎ با وضع ‎ های جدید به دنبال تقویت و استحکام دیوار تحریمهاست تا در آینده نتوان به سادگی این مسیر را تغییر داد ‏3️⃣ آمریکا به دنبال آن است که این تحریم های تکراری را به عنوان امتیاز در مذاکرات احتمالی آینده به طرف ایرانی غالب کند. آمریکا قصد دارد با پیچیده و چندلایه کردن ‎، دست برتر را در توافقات احتمالی آینده داشته باشد و آنها را به عنوان برگه هایی در مذاکرات احتمالی استفاده کند. http://Eitaa.com/teribon_ir