eitaa logo
ثقلین (قرآن و اهلبیت ع)
144 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
823 ویدیو
11 فایل
قران و تفسیر آیات، چهارده معصوم(ع) (داستان و احادیث)، اخلاق و سبک زندگی، شهدا، احکام شرعی، اخبار و مناسبت روز و عناوین متنوع دیگر. . . . . ارتباط با مدیر:. @jtmyaali
مشاهده در ایتا
دانلود
❓سوال: بازی با ، بدون برد و باخت و به منظور تقویت فکر و حافظه، چه حکمی دارد؟ 📝آیات عظام خامنه ای، فاضل، مکارم،نوری: اگر در نظر عرف از آلت قمار بودن خارج شده باشد، بازی با آن اشکال ندارد. 📝آیات عظام وحید و بهجت: اگر بدون برد و باخت هم باشد، بنابر احتیاط واجب جایز نیست. 📝آیات عظام سیستانی و صافی: بازی با شطرنج حرام است و انگیزه یاد شده هیچ تاثیری در حکم ندارد @thaghlain 🌹
فراخوان ثبت نام هیئت‌های مذهبی برای دریافت صفحه اختصاصی در سایت هیئت‌آنلاین پخش زنده و رایگان مراسم‌های مذهبی به همراه دریافت پنل پیامک رایگان (ویژه هیئات مذهبی) با مراجعه به لینک زیر و تکمیل فرم ثبت نام لینک اختصاصی هیئت خود را دریافت کنید https://HeyatOnline.ir/registration هیئت آنلاین بستر پخش زنده و رایگان هیئت های مذهبی https://heyatonline.ir @thaghlain
22 مرداد سال 1350 پهلوی استان بحرین رو فروخت! حالا استدلال شاه برای فروش بحرین چی بود!؟ میگفت: اکثریت ساکنان جزیره‌ی بحرین عرب هستند و به زبان عربی سخن میگویند! یعنی اگه زمان شاه صدام حمله می‌کرد به ایران می‌گفت خوزستانی‌ها عربی صحبت می‌کنن پس بدیم بره! @thaghlain 🌹
✅2⃣ ❓ما شیعه ها چرا نماز را سه وقت می خوانیم در حالی که در قرآن پنج وقت امر شده علت نخواندن پنج وقت چیه؟ 🔰 دلایل شیعه برای جایز بودن خواندن نماز در سه وقت، آیات و روایات در این زمینه است.  🌟هرچند قرآن کریم در موارد متعددی از اصل وجوب نماز بحث کرده وبه جزئیات نپرداخته است؛ ولی در مورد اوقات نماز می فرماید:  نماز را از زوال خورشید (هنگام ظهر) تا نهایت تاریکی شب ( نیمه شب‏) برپا دار؛ و همچنین فجر (نماز صبح) را؛ چرا که قرآن فجر، مشهود (فرشتگان شب و روز) است، بنابراین در قرآن کریم سه وقت برای نماز ذکر شده است نه پنج وقت. ⭐️اما روایات: در روایتی آمده است که پیامبر اکرم (ص) بین نماز ظهر و عصر جمع کرد. و همینطور بین نماز مغرب و عشاء.از او در این مورد پرسیدند فرمود: اینگونه عمل کردم تا حرج و مشقت بر امتم نباشد. 🔺امام صادق علیه السلام می‏فرماید: هنگامی که خورشید به حد زوال رسید وقت نماز ظهر وعصر فرا می‏رسد؛ جز آنکه نماز ظهر قبل از نماز عصر انجام می‏گیرد. آنگاه تو آزادی که آن دو را در هر وقتی خواستی بخوانی تا زمانی که خورشید غروب کند. در روایات اهل سنت نیز روایاتی وجود دارد که مطلب بالا را تأیید می کند. مطالب مفصل برای مطالعه بیشتر 👇 https://www.islamquest.net/fa/archive/fa2334 @thaghlain 🌹
💖مهدےجان دلتنگم و جز روی خوشٺ در نظرم نیسٺ در گیتی وافلاڪ بہ جز تـــو قمرم نیسٺ با عشق تــــو شب را بہ سحرگاه رسانم بی لذٺ دیدارتوشب راسحرم نیسٺ @thaghlain 🌹
🌹امیرالمومنین حضرت علی (ع) : 🔴چهار چيز برای چهار مقصد ديگر آفريده شده اند : ❶ مال برای خرج کردن در احتياجات زندگی نه برای نگهداری ❷ علم برای عمل کردن به آن نه جدال و کشمکش و بحث ❸ انسان برای بندگی و اطاعت از خدا نه خوشگذرانی و معصيت ➍ دنيا برای جمع آوری توشه آخرت نه غفلت از آخرت و آباد ساختن دنيا 📚منبع : نصايح صفحه ۱۷۹ (ع) (ع) @thaghlain 🌹
🌷✨دو برادر با هم در مزرعه خانوادگی ڪار می ڪردند : 🌸🌼ڪه یڪی از آنهاازدواج ڪرده بود و خانواده بزرگی داشت و دیگری مجرد بود . 🌼🌸شب ڪه می شد دو برادر همه چیز از جمله محصول و سود را با هم نصف می ڪردند. یڪ روز برادر مجرد با خودش فڪر ڪرد و گفت :‌ 🌸🌼درست نیست ڪه ما همه چیز را نصف ڪنیم . من مجرد هستم و خرجی ندارم ولی او خانواده بزرگی را اداره می كند. 🌼🌸بنابراین شب ڪه شد یڪ ڪیسه پر از گندم را برداشت و مخفیانه به انبار برادر برد و روی محصول او ریخت . 🌷✨در همین حال برادری ڪه ازدواج ڪرده بود با خودش فڪر ڪرد و گفت :‌ 🌸🌼درست نیست ڪه ما همه چیز را نصف كنیم . من سر و سامان گرفته ام ولی او هنوز ازدواج نڪرده و باید آینده اش تأمین شود. 🌼🌸بنابراین شب ڪه شد یك ڪیسه پر از گندم را برداشت و مخفیانه به انبار برادر برد و روی محصول او ریخت . 🌸🌼سال ها گذشت و هر دو برادر متحیر بودند كه چرا ذخیره گندمشان همیشه با یڪدیگر مساوی است . تا آن كه در یڪ شب تاریڪ دو برادر در راه انبارها به یڪدیگر برخوردند. 🌼🌸آن ها مدتی به هم خیره شدند و سپس بی آن ڪه سخنی بر لب بیاورند ڪیسه هایشان را زمین گذاشتند و یكدیگر را در آغوش گرفتند. 🌷✨از "خوب" به "بد"رفتن به فاصله لذته پريدن از يڪ نهر باريڪ است اما برای برگشتن بايد از اقيانوس گذشت... @thaghlain 🌹
#آیه‌_ولایت 🔅خاتم‌بخشی 💠۲۴ذی الحجه روز نازل شدن آيۀ ولايت 🔹روز ۲۴ ذی‌الحجه قبل از سال هفتم هجرت، عبدالله‌ بن سلام با تعدادی از اقوامش که همگی قبلاً يهودی بودند و به تازگی مسلمان شده بودند، خدمت پيامبراکرم صلی الله علیه و آله و سلم رسيدند. عبدالله‌ به پيامبر گفت: ای پيامبر، حضرت موسی علیه السلام وقتی می‌خواست از دنيا برود، يوشع بن نون را وصیّ خود قرار داد. شما نيز وصیّ و جانشين و امام بعد از خودتان رابرای ما معرفی فرماييد. 👈در اين هنگام جبرئيل علیه السلام نازل شد و اين آيه را خدمت رسول خدا عرضه داشت: 🕋إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ؛ 🔸 صاحب اختیار و سرپرست شما(مؤمنین) فقط خدا و رسول خدا و آن مؤمنانی هستند که نماز را به پا می‌دارند و در حال رکوع انفاق می‌کنند! 🌀پس از دریافت آیه پيامبر فرمودند: همه به پا خیزید تا به سمت مسجد حرکت کنيم. وقتی به مسجد رسیدند، ديدند فقيری از مسجد خارج می‌شود. پيامبر پرسيدند: آيا در مسجد کسی به تو چيزی داد؟ فقير گفت: بلی، اين انگشتر را یکی از مؤمنین به من داد! ❓حضرت سؤال کردند: چه کسی آن را به تو داد؟ در حالی که امیرالمومنین علیه السلام را نشان می داد عرض کرد: آن مردی که در حال نماز خواندن است. حضرت سؤال کردند: در چه حالتی بود که انگشتر را به تو داد؟ او جواب داد: در حالت رکوع بود. پيامبر اکرم تکبير گفتند و با تکبير ايشان اهل مسجد تکبيرگفتند. بعد فرمودند: 🔹«عَلیُّ بْنُ أبی‌طالبٍ وَلِيُّكُمْ بَعْدی» 🔸«علی بن ابی‌طالب پس از من سرپرست و صاحب اختیار شماست .» 💠چندنکته 🔸۱.بر طبق این آیه است که پیامبر اکرم صلوات الله علیه فرمودند: «عَلیّ مِنّي وَ أنَامِن عَلی وَ هُوَ وَلیّكُم بَعدي یعنی علی از من است و من از علی او بعد از من صاحب اختیار شماست . 🔸۲. در اين آيه خداوند با کلمۀ «إنّما» ولايت و سرپرستی خلق را در خودش و رسولش و اميرالمؤمنين علی علیه السلام منحصر کرده است. زیرا نشانه‌هایی که در آیۀ شریفه آمده تنها با علی علیه السلام سازگار است. 🔸۳.ولايت خدا و رسول خدا صلى الله عليه واله و امير مؤمنان علیه السلام در این آیه در یک ردیف قرار گرفته است. يعنی ولايت حضرت علی علیه السلام همان ولايت خدا و ولايت رسول خداست. 🔸۴. اين آيه نیز خود دليلی بر عصمت امير مؤمنان علیه السلام است؛ زيرا ولايتِ مطلقه و سرپرستی همۀ امّت را برای ايشان اثبات می‌کند؛ و تنها از کسی که معصوم است می‌توان به طور کامل مانندِ پیروی کردن از خدای متعال پیروی کرد. کلمۀ «انّما» می‌رساند که انتخاب و انتصاب سرپرست امت فقط از طرف خداست و بدون امر خدا هيچ‌کس بر ديگری ولايتی ندارد. چرا که می‌فرماید: این است و جز این نیست که سرپرست شما مؤمنین فقط خدا و رسول خدا و آن مؤمنانی هستند که در حال رکوع زکات داده‌اند و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله مصداق آن را معرفی فرمودند که علی علیه السلام است! 💠شیعه و سنی شأن نزول این آیه را در مورد اميرالمؤمنين علیه السلام ذکر نموده‌ا‌ند. بنابراین، اين آيه شریفه نیز دليل دیگری بر افضليّت، عصمت و ولايت اميرالمؤمنين علیه السلام نسبت به ديگران است. @thaghlain 🌹
سلام امام زمانم♥ به تـو ســلام می دهم و به معنی سـلام فکر میکنم سـلام یعنی آرزوۍ ســـلامتی… جانت ســـلامت عزیز️ دل ما… جمعه دیگری آغاز شد باز هم تشنه ی دیــدار تــوام @thaghlain 🌹
🍀🍃🍀 ، ☀️آفتابى همچون غدير بود كه روزى طلوع كرد☀️ و براى هميشه چراغ راه شيعه در طول تاريخ شد. 24 ذی الحجه روز جلوه عظمت و فضیلت پیامبر و اهل بیت (ع) گرامی باد @thaghlain 🌹
✅1⃣ 🖌بررسی آیه ی مباهله: فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَتَ اللَّـهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ (آل عمران/61) هرگاه بعد از علم و دانشی که به تو رسیده، کسانی با تو به محاجّه و ستیز برخیزند، به آنها بگو:«بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما هم فرزندان خود را؛ ما زنان خویش را دعوت نماییم، شما هم زنان خود را؛ ما از نفوس خود دعوت کنیم، شما هم از نفوس خود؛ آنگاه مباهله کنیم؛ و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم.(آل عمران/61) 📋خداوند در آیه ‌ی مورد بحث به پیامبر خود دستور می‌دهد که هر گاه پس از این همه استدلال بر حقانیت اسلام و رد باورهای نادرست مسیحیان، باز کسی درباره‌ی حضرت عیسی (علیه السلام) با تو به محاجه پرداخت، به او پیشنهاد مباهله کن؛ به این صورت که شما و طرف مقابل هر دو، پسران، زنان و خودتان را حاضر سازید و نفرین کنید که خداوند طرف دروغگو را رسوا سازد. ✅ مسأله ‌ی مباهله به این شکل که تا آن زمان در بین عرب سابقه نداشت راه حل نهایی برای تشخیص حق از ناحق است و حکایت از ایمان و صداقت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در دعوت خود می کند؛ زیرا امکان ندارد کسی به تمام معنا به ارتباط خویش با پروردگار ایمان نداشته باشد و وارد چنین میدانی گردد و از مخالفان خود دعوت کند که بیایید با هم از درگاه خدا بخواهیم تا دروغگو را رسوا سازد؟! مسلماً ورود در چنین میدانی بسیار خطرناک است؛ زیرا اگر دعا به اجابت نرسد و اثری از مجازات مخالفان آشکار نشود، نتیجه‌ای جز رسوایی برای دعوت کننده عابد نخواهد شد و امکان ندارد آدم عاقل و فهمیده بدون اطمینان به نتیجه، در چنین مرحله‌ای گام بگذارد. 👌🏼از این جا است که گفته اند دعوت پیامبر به مباهله، یکی از نشانه های صدق دعوت و ایمان قاطع او است، قطع نظر از نتایجی که بعدا از مباهله به دست آمد. @thaghlain 🌹
✅2⃣ ⁉️آیا آیه ی مباهله اثبات امامت حضرت امیرالمومنین(علیه السلام) است؟(1) شیخ مفید(رحمه الله علیه)در اثبات برترى امام على‏ (علیه السلام) بر همگان به‏ جز رسول ‏خدا (صلی الله علیه و آله)، چند استدلال ذکر مى ‏کند و پیش از هر دلیل دیگرى به سراغ آیه مباهله (آل عمران: ۶۱) مى ‏رود و مى‏ گوید: ✅این آیه مى ‏فهماند که على‏ (علیه السلام) به ‏منزله جان رسول‏ خداست و مى ‏دانیم که رسول‏ خدا (صلی الله علیه و آله) در میان همه انسان‌ها افضل است [پس على افضل از همه انسان‌ها به ‏جز رسول ‏خداست.] ✅در این آیه «ابنائنا» بر حسن و حسین‏ (علیهما السلام) صدق مى‏کند و منظور از «نساءنا»، فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و مقصود از «انفسنا»، على‏ (علیه السلام) است و منظور از «نفس» چیزى همانند خون و هوا که قوام پیکره مادى انسان بدان مى‏ باشد، نیست و مراد از «انفسنا»، رسول‏خدا(صلی الله علیه و آله)نیست؛ چرا که درست نیست انسان به سوى خود، نفس خود را فراخواند بلکه مراد کسى است که در عزت، کرامت، محبت، ریاست، ایثار، بزرگى و جلالت در نزد خداوند سبحان جایگاهى چون رسول‏ خدا (صلی الله علیه و آله) داشته باشد و اگر هیچ دلیل دیگرى وجود نمى ‏داشت که حاکى از برترى پیامبر بر على‏ (علیه السلام) باشد. 📚شیخ مفید،رساله تفضیل امیرالمؤمنین(علیه السلام)،ص ۳۵ @thaghlain 🌹