eitaa logo
ثقلین (قرآن و اهلبیت ع)
145 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
823 ویدیو
11 فایل
قران و تفسیر آیات، چهارده معصوم(ع) (داستان و احادیث)، اخلاق و سبک زندگی، شهدا، احکام شرعی، اخبار و مناسبت روز و عناوین متنوع دیگر. . . . . ارتباط با مدیر:. @jtmyaali
مشاهده در ایتا
دانلود
💖مهدےجان دلتنگم و جز روی خوشٺ در نظرم نیسٺ در گیتی وافلاڪ بہ جز تـــو قمرم نیسٺ با عشق تــــو شب را بہ سحرگاه رسانم بی لذٺ دیدارتوشب راسحرم نیسٺ @thaghlain 🌹
🌹امیرالمومنین حضرت علی (ع) : 🔴چهار چيز برای چهار مقصد ديگر آفريده شده اند : ❶ مال برای خرج کردن در احتياجات زندگی نه برای نگهداری ❷ علم برای عمل کردن به آن نه جدال و کشمکش و بحث ❸ انسان برای بندگی و اطاعت از خدا نه خوشگذرانی و معصيت ➍ دنيا برای جمع آوری توشه آخرت نه غفلت از آخرت و آباد ساختن دنيا 📚منبع : نصايح صفحه ۱۷۹ (ع) (ع) @thaghlain 🌹
🌷✨دو برادر با هم در مزرعه خانوادگی ڪار می ڪردند : 🌸🌼ڪه یڪی از آنهاازدواج ڪرده بود و خانواده بزرگی داشت و دیگری مجرد بود . 🌼🌸شب ڪه می شد دو برادر همه چیز از جمله محصول و سود را با هم نصف می ڪردند. یڪ روز برادر مجرد با خودش فڪر ڪرد و گفت :‌ 🌸🌼درست نیست ڪه ما همه چیز را نصف ڪنیم . من مجرد هستم و خرجی ندارم ولی او خانواده بزرگی را اداره می كند. 🌼🌸بنابراین شب ڪه شد یڪ ڪیسه پر از گندم را برداشت و مخفیانه به انبار برادر برد و روی محصول او ریخت . 🌷✨در همین حال برادری ڪه ازدواج ڪرده بود با خودش فڪر ڪرد و گفت :‌ 🌸🌼درست نیست ڪه ما همه چیز را نصف كنیم . من سر و سامان گرفته ام ولی او هنوز ازدواج نڪرده و باید آینده اش تأمین شود. 🌼🌸بنابراین شب ڪه شد یك ڪیسه پر از گندم را برداشت و مخفیانه به انبار برادر برد و روی محصول او ریخت . 🌸🌼سال ها گذشت و هر دو برادر متحیر بودند كه چرا ذخیره گندمشان همیشه با یڪدیگر مساوی است . تا آن كه در یڪ شب تاریڪ دو برادر در راه انبارها به یڪدیگر برخوردند. 🌼🌸آن ها مدتی به هم خیره شدند و سپس بی آن ڪه سخنی بر لب بیاورند ڪیسه هایشان را زمین گذاشتند و یكدیگر را در آغوش گرفتند. 🌷✨از "خوب" به "بد"رفتن به فاصله لذته پريدن از يڪ نهر باريڪ است اما برای برگشتن بايد از اقيانوس گذشت... @thaghlain 🌹
#آیه‌_ولایت 🔅خاتم‌بخشی 💠۲۴ذی الحجه روز نازل شدن آيۀ ولايت 🔹روز ۲۴ ذی‌الحجه قبل از سال هفتم هجرت، عبدالله‌ بن سلام با تعدادی از اقوامش که همگی قبلاً يهودی بودند و به تازگی مسلمان شده بودند، خدمت پيامبراکرم صلی الله علیه و آله و سلم رسيدند. عبدالله‌ به پيامبر گفت: ای پيامبر، حضرت موسی علیه السلام وقتی می‌خواست از دنيا برود، يوشع بن نون را وصیّ خود قرار داد. شما نيز وصیّ و جانشين و امام بعد از خودتان رابرای ما معرفی فرماييد. 👈در اين هنگام جبرئيل علیه السلام نازل شد و اين آيه را خدمت رسول خدا عرضه داشت: 🕋إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ؛ 🔸 صاحب اختیار و سرپرست شما(مؤمنین) فقط خدا و رسول خدا و آن مؤمنانی هستند که نماز را به پا می‌دارند و در حال رکوع انفاق می‌کنند! 🌀پس از دریافت آیه پيامبر فرمودند: همه به پا خیزید تا به سمت مسجد حرکت کنيم. وقتی به مسجد رسیدند، ديدند فقيری از مسجد خارج می‌شود. پيامبر پرسيدند: آيا در مسجد کسی به تو چيزی داد؟ فقير گفت: بلی، اين انگشتر را یکی از مؤمنین به من داد! ❓حضرت سؤال کردند: چه کسی آن را به تو داد؟ در حالی که امیرالمومنین علیه السلام را نشان می داد عرض کرد: آن مردی که در حال نماز خواندن است. حضرت سؤال کردند: در چه حالتی بود که انگشتر را به تو داد؟ او جواب داد: در حالت رکوع بود. پيامبر اکرم تکبير گفتند و با تکبير ايشان اهل مسجد تکبيرگفتند. بعد فرمودند: 🔹«عَلیُّ بْنُ أبی‌طالبٍ وَلِيُّكُمْ بَعْدی» 🔸«علی بن ابی‌طالب پس از من سرپرست و صاحب اختیار شماست .» 💠چندنکته 🔸۱.بر طبق این آیه است که پیامبر اکرم صلوات الله علیه فرمودند: «عَلیّ مِنّي وَ أنَامِن عَلی وَ هُوَ وَلیّكُم بَعدي یعنی علی از من است و من از علی او بعد از من صاحب اختیار شماست . 🔸۲. در اين آيه خداوند با کلمۀ «إنّما» ولايت و سرپرستی خلق را در خودش و رسولش و اميرالمؤمنين علی علیه السلام منحصر کرده است. زیرا نشانه‌هایی که در آیۀ شریفه آمده تنها با علی علیه السلام سازگار است. 🔸۳.ولايت خدا و رسول خدا صلى الله عليه واله و امير مؤمنان علیه السلام در این آیه در یک ردیف قرار گرفته است. يعنی ولايت حضرت علی علیه السلام همان ولايت خدا و ولايت رسول خداست. 🔸۴. اين آيه نیز خود دليلی بر عصمت امير مؤمنان علیه السلام است؛ زيرا ولايتِ مطلقه و سرپرستی همۀ امّت را برای ايشان اثبات می‌کند؛ و تنها از کسی که معصوم است می‌توان به طور کامل مانندِ پیروی کردن از خدای متعال پیروی کرد. کلمۀ «انّما» می‌رساند که انتخاب و انتصاب سرپرست امت فقط از طرف خداست و بدون امر خدا هيچ‌کس بر ديگری ولايتی ندارد. چرا که می‌فرماید: این است و جز این نیست که سرپرست شما مؤمنین فقط خدا و رسول خدا و آن مؤمنانی هستند که در حال رکوع زکات داده‌اند و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله مصداق آن را معرفی فرمودند که علی علیه السلام است! 💠شیعه و سنی شأن نزول این آیه را در مورد اميرالمؤمنين علیه السلام ذکر نموده‌ا‌ند. بنابراین، اين آيه شریفه نیز دليل دیگری بر افضليّت، عصمت و ولايت اميرالمؤمنين علیه السلام نسبت به ديگران است. @thaghlain 🌹
سلام امام زمانم♥ به تـو ســلام می دهم و به معنی سـلام فکر میکنم سـلام یعنی آرزوۍ ســـلامتی… جانت ســـلامت عزیز️ دل ما… جمعه دیگری آغاز شد باز هم تشنه ی دیــدار تــوام @thaghlain 🌹
🍀🍃🍀 ، ☀️آفتابى همچون غدير بود كه روزى طلوع كرد☀️ و براى هميشه چراغ راه شيعه در طول تاريخ شد. 24 ذی الحجه روز جلوه عظمت و فضیلت پیامبر و اهل بیت (ع) گرامی باد @thaghlain 🌹
✅1⃣ 🖌بررسی آیه ی مباهله: فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَتَ اللَّـهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ (آل عمران/61) هرگاه بعد از علم و دانشی که به تو رسیده، کسانی با تو به محاجّه و ستیز برخیزند، به آنها بگو:«بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما هم فرزندان خود را؛ ما زنان خویش را دعوت نماییم، شما هم زنان خود را؛ ما از نفوس خود دعوت کنیم، شما هم از نفوس خود؛ آنگاه مباهله کنیم؛ و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم.(آل عمران/61) 📋خداوند در آیه ‌ی مورد بحث به پیامبر خود دستور می‌دهد که هر گاه پس از این همه استدلال بر حقانیت اسلام و رد باورهای نادرست مسیحیان، باز کسی درباره‌ی حضرت عیسی (علیه السلام) با تو به محاجه پرداخت، به او پیشنهاد مباهله کن؛ به این صورت که شما و طرف مقابل هر دو، پسران، زنان و خودتان را حاضر سازید و نفرین کنید که خداوند طرف دروغگو را رسوا سازد. ✅ مسأله ‌ی مباهله به این شکل که تا آن زمان در بین عرب سابقه نداشت راه حل نهایی برای تشخیص حق از ناحق است و حکایت از ایمان و صداقت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در دعوت خود می کند؛ زیرا امکان ندارد کسی به تمام معنا به ارتباط خویش با پروردگار ایمان نداشته باشد و وارد چنین میدانی گردد و از مخالفان خود دعوت کند که بیایید با هم از درگاه خدا بخواهیم تا دروغگو را رسوا سازد؟! مسلماً ورود در چنین میدانی بسیار خطرناک است؛ زیرا اگر دعا به اجابت نرسد و اثری از مجازات مخالفان آشکار نشود، نتیجه‌ای جز رسوایی برای دعوت کننده عابد نخواهد شد و امکان ندارد آدم عاقل و فهمیده بدون اطمینان به نتیجه، در چنین مرحله‌ای گام بگذارد. 👌🏼از این جا است که گفته اند دعوت پیامبر به مباهله، یکی از نشانه های صدق دعوت و ایمان قاطع او است، قطع نظر از نتایجی که بعدا از مباهله به دست آمد. @thaghlain 🌹
✅2⃣ ⁉️آیا آیه ی مباهله اثبات امامت حضرت امیرالمومنین(علیه السلام) است؟(1) شیخ مفید(رحمه الله علیه)در اثبات برترى امام على‏ (علیه السلام) بر همگان به‏ جز رسول ‏خدا (صلی الله علیه و آله)، چند استدلال ذکر مى ‏کند و پیش از هر دلیل دیگرى به سراغ آیه مباهله (آل عمران: ۶۱) مى ‏رود و مى‏ گوید: ✅این آیه مى ‏فهماند که على‏ (علیه السلام) به ‏منزله جان رسول‏ خداست و مى ‏دانیم که رسول‏ خدا (صلی الله علیه و آله) در میان همه انسان‌ها افضل است [پس على افضل از همه انسان‌ها به ‏جز رسول ‏خداست.] ✅در این آیه «ابنائنا» بر حسن و حسین‏ (علیهما السلام) صدق مى‏کند و منظور از «نساءنا»، فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و مقصود از «انفسنا»، على‏ (علیه السلام) است و منظور از «نفس» چیزى همانند خون و هوا که قوام پیکره مادى انسان بدان مى‏ باشد، نیست و مراد از «انفسنا»، رسول‏خدا(صلی الله علیه و آله)نیست؛ چرا که درست نیست انسان به سوى خود، نفس خود را فراخواند بلکه مراد کسى است که در عزت، کرامت، محبت، ریاست، ایثار، بزرگى و جلالت در نزد خداوند سبحان جایگاهى چون رسول‏ خدا (صلی الله علیه و آله) داشته باشد و اگر هیچ دلیل دیگرى وجود نمى ‏داشت که حاکى از برترى پیامبر بر على‏ (علیه السلام) باشد. 📚شیخ مفید،رساله تفضیل امیرالمؤمنین(علیه السلام)،ص ۳۵ @thaghlain 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺 🕌منازل خود را نورانی کنید پيامبر اکرم صلّي الله عليه و آله: نوروا منازلکم بالصلاة و قرائة القران؛ خانه هایتان را با خواندن نماز و قرائت قرآن ، ببخشید. 🔹 کنز العمال ، ج ,15 ص 392 حديث 41518 (ص) @thaghlain 🌹
✨ شعر زیبا و شنیدنی درباره روز مباهله محمّد، با خودش آورد، محبوبش، حبیبش را حسن، آن باغ حُسنش را، حسین و عطر سیبش را زنی از راه می‌آید، که دارد آرزو مریم، به رویش وا کند، یک لحظه چشمان نجیبش را این پنج نور، علت زیبای خلقتند اسرار پنج حرفِ حروف «کرامت»ند این خانواده اشرف اولاد آدمند اینها طبیب درد طبیبان عالمند این پنج تن خلاصه‌ی احساس خالقند اندازه دل همه‌ی خلق، عاشقند خاکی شدند تا ره افلاک وا کنند «آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند» زیباترین سپاه به میدان رسیده بود وقت شکوه بزم دلیران رسیده بود آنان که لاف، پیش شه لافتی زدند تا چشمشان به هیبتش افتاد، جا زدند یک اخم مرتضی علی و ختم غائله اینگونه‌ شد خلاصه‌ی روز مباهله رسید از راه، روح‌الله و سرّالله و سیف‌الله شنید از آسمان، عیسی‌ابن‌مریم هم، نهیبش را نگاهی می‌کند یعسوب و می‌ترسند ترسایان چه کس، این‌گونه بیرون کرده از میدان، رقیبش را؟ بپرس از خیبر، ای نجران! که لرزان با تو واگوید چه خواهد شد اگر حیدر، کِشد تیغ مهیبش را «پدر» با ما، «پسر» با ما، دَمِ «روحُ‌القدس» با ماست بگو در پای حیدر، افکنَد ترسا، صلیبش را این خانواده جلوه‌ی رحمانند معنا و شرح، نه، خودِ قرآنند وجه خدا و چشم خدا هستند در پیش کفر، خشم خدا هستند این خشم، شور دیگری از عشق است غیرت، ظهور دیگری از عشق است گفتم ظهور و یار دلم را برد عطر خوش نگار دلم را برد صبحی ظهور می‌کند آن مهرو هر پنج نور پاک خدا، با او با او ببین نجابت کوثر را حال و هوا و هیبت حیدر را نور حسن، به روی درخشانش شور حسین در همه‌ی جانش با کوفیان مباهله خواهد کرد این بار ختم غائله خواهد کرد می‌آید و بشارت عیسی اوست ماه کنیسه‌ها و کلیسا اوست آرامش ندیده‌ی دنیا اوست سجده کنید، یوسف زهرا اوست   شاعر: قاسم صرافان @thaghlain 🌹