هدایت شده از ثقلین بابِ حطه
🔴 زیارت امام زمان (عج) در روز جمعه
🔵 اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللهِ في اَرْضِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ اللهِ في خَلْقِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا نُورَ اللهِ الَّذي يَهْتَدي بِهِ الْمُهْتَدُونَ، وَيُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخآئِفُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْوَلِيُّ النّاصِحُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا سَفينَةَ النَّجاةِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ الْحَيوةِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ صَلَّي اللهُ عَلَيْكَ وَعَلي آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبينَ الطّاهِرينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ عَجَّلَ اللهُ لَكَ ما وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَظُهُورِ الاَْمْرِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يامَوْلايَ، اَنـَا مَوْلاكَ عارِفٌ بِاُوليكَ وَاُخْريكَ، اَتَقَرَّبُ اِلَي اللهِ تَعالي بِكَ وَبِآلِ بَيْتِكَ، وَاَنْتَظِرُ ظُهُورَكَ، وَظُهُورَ الْحَقِّ عَلي يَدَيْكَ، وَاَسْئَلُ اللهَ اَنْ يُصَلِّيَ عَلي مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد، وَاَنْ يَجْعَلَني مِنَ الْمُنْتَظِرينَ لَكَ وَالتّابِعينَ وَالنّاصِرينَ لَكَ عَلي اَعْدآئِكَ، وَالْمُسْتَشْهَدينَ بَيْنَ يَدَيْكَ في جُمْلَةِ اَوْلِيآئِكَ، يا مَوْلايَ يا صاحِبَ الزَّمانِ صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَعَلي آلِ بَيْتِكَ، هذا يَوْمُ الْجُمُعَةِ وَهُوَ يَوْمُكَ، الْمُتَوَقَّعُ فيهِ ظُهُورُكَ، َالْفَرَجُ فيهِ لِلْمُؤْمِنينَ عَلي يَدَيْكَ، وَقَتْلُ الْكافِرينَ بِسَيْفِكَ، وَاَنَا يا مَوْلايَ فيهِ ضَيْفُكَ وَجارُكَ، وَاَنْتَ يا مَوْلايَ كَريمٌ مِنْ اَوْلادِ الْكِرامِ، وَمَأْمُورٌ بِالضِّيافَةِ وَالاِْجارَةِ، فَاَضِفْني وَ اَجِرْني، صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَعَلي اَهْلِ بَيْتِكَ الطّاهِرينَ.
#جمعه
#امام_زمان
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
متن درس شانزدهم.pdf
1.08M
📗 #متن_کامل
#جلسه_شانزدهم کتاب «طرح کلّی اندیشه اسلامی در قرآن» ؛ فایل pdf
🔸 رستاخیز اجتماعی نبوّت
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
16 - طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن - رستاخیز اجتماعی نبوت.mp3
22.36M
📻 پای #منبر استاد سیدعلی حسینی #خامنهای حفظه الله 📻
📻 #صوت_کامل سلسله جلسات طرح کلی #اندیشۀ_اسلامی در قرآن/جلسه شانزدهم
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
📌در سومين جمله مىفرمايد: «تحمل ناراحتىها گور عيبهاست»؛ (وَ الْاِحْتِمَالُ قَبْرُ الْعُيُوبِ) . اشاره به اينكه بسيار مىشود انسان از رفتار بعضى از دوستان و آشنايان و يا حتى افراد عادى ناراحت مىگردد و يا مشكلات و مسائلى در زندگى پيش مىآيد كه انسان را نگران مىسازد. كسانى كه اينگونه ناملايمات را تحمل كنند به فضيلت بزرگى دست يافتهاند كه عيوب انسان را مىپوشاند و به عكس، افراد ناصبور و بىحوصله داد و فرياد بر مىآورند و به سخنان يا كارهايى آلوده مىشوند كه سر تا پا عيب است. اين احتمال در تفسير اين جمله نيز هست كه بسيارى از بىتابىهاى انسان بر اثر شكستهايى است كه در زندگى براى او پيش آمده كه اگر بىتابى نكند ديگران از اين شكستها كه بر اثر ندانمكارىها به وجود آمده باخبر نمىشوند و به اين ترتيب عيوب او پوشانيده خواهد شد. در غير اين صورت همه از نقطههاى ضعف او باخبر مىگردند. مرحوم سيّد رضى به دنبال اين سه جملۀ حكمتآميز اضافه مىكند كه در روايتى از امام عليه السلام تعبير ديگرى در اين باره ديده مىشود كه فرمود: «مسالمتجويى وسيلۀ پوشاندن عيبهاست»؛ (وَ رُوِيَ أَنَّهُ قَالَ فِي الْعِبَارَةِ عَنْ هَذَا الْمَعْنَى أَيْضاً: «الْمُسالِمَةُ خِبَاءُ الْعُيُوبِ») . «خباء» به معناى خيمه است و محلى كه چيزى را در آن مىتوان پيدا كرد. گر چه تعبير به «مسالمت» با «احتمال» تفاوت زيادى ندارد ولى «احتمال» اشاره به خويشتندارى و «مسالمت» اشاره به خوشرفتارى با مردم است. در واقع «احتمال» مفهومى در رابطه با خويشتن دارد و «مسالمت» در رابطه با ديگران
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
🔻سوال:
چرا اصلا خدا ما رو آفریده؟
خدا تو قرآن میگه جن و انس رو نیافریدم جزء برا عبادت، ولی متاسفانه قانع نمیشم و باز سوال میشه برام که مثلا عبادت کنیم که آخرش چی بشه؟به کمال برسیم؟ حالا فرضا به کمال هم رسیدم بعدش چی؟
✅پاسخ:
در این خصوص باید گفت:
🔻◽1️⃣اولا خدای متعال واجب الوجود است.یعنی در وجود خودش به هیچکس و هیچ چیز تکیه نداره لذا همه کمالات را دارد.
🔻▫️2️⃣ثانيا یکی از کمالات،"فیاض" بودن است؛یعنی در عطا کردن"جواد" است و بخيل نیست.
🔻▫️3️⃣ثالثا همه خیر و کمالات از وجود است.مثل "وجود" علم در مقابل جهل.که وجود علم کمال است.
🔻▫️4️⃣پس کمال چیزی در "بودن و وجود" آن است.پس فیاض بودن خدا با آفریدن و ایجادش محقق میشود و در واقع لازمه فیاض بودن خدا آفریدن است.
⭕▫️اگر چیزی لایق آفریده شدن باشه ولی خدا آن را خلق نکنه نشان از بخل است و این با فیاض بودن واجب الوجود سازگار نیست.
✅پس فیاض بودن خدا باعث شده بیافریند.اگر انتظار داشته باشیم فیاض نیافریند مثل این است که به خورشید تابان بگوییم چرا نور میدهی؟!!خب خورشید در نور دادن بخيل نیست اگر هم به جایی نور نمیرسد به خاطر خود آن چیز است که خود را از آن نور و آن تابش دور کرده است و لیاقت ندارد و الا ما چه خانه هایمان را پشت به خورشید بسازیم و چه رو به خورشید،خورشید خورشید است.
💠پس به کمال رسیدن، رسیدن به همان حقیقت انسانی است که واجب الوجود از آن انتظار دارد.خدای متعال میخواهد ما به بیشترین خوشی و راحتی برسیم.راحتی که ذره ای ملالت و خستگی و ناراحتی جسمی و روحی در آن بی معناست.وآن نهایت و قرب الهی و خوشی و راحتی محض، دیگر سوال ندارد.معقول نیست بپرسیم "به راحتی محض برسیم که چی شود؟!"
✍ابوالفضل نجفی
#شبهات
#شبهه
#خدا
#آفرینش
#زئوس
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
اجمالی از علم منطق،ج۲،ابوالفضل نجفی.m4a
18.48M
📌اجمالی از #علم_منطق
📎#جلسه_دوم
▫️منطق به لحاظ#ادبی
▪️ #منطق_تکوینی و #منطق_تدوینی
▫️ضرورت یادگیری منطق تدوینی
▪️منطق#صوری و#مادی
▫️#تصور و #تصدیق
▪️تعریف دانش منطق
◽ابوالفضل نجفی
#اندیشه
#عقل
#تفکر
#فلسفه
#منطق
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
ثقلین بابِ حطه
📗 #متن_کامل #جلسه_شانزدهم کتاب «طرح کلّی اندیشه اسلامی در قرآن» ؛ فایل pdf 🔸 رستاخیز اجتماعی نبوّت
▫️بسم الله الرحمن الرحيم ▫️
📌اجمالی از #درس_شانزدهم کتاب "طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن "
🔰رستاخیز اجتماعی نبوت
✍ابوالفضل نجفی
🔻▫️بعد از اینکه انقلاب در او(نبی) به وجود آمد،آن وقت نوبت آن است که همین انقلاب در محیط خارجی انجام بگیرد.(رستاخیز اجتماعی نبوت)
🔻▫️حکومت در جامعه اجتماعی بشریت یا حکومت جاهلی(فرعون) است یا نبوی.
🔻▪️انبیاء جامعه طبقاتی را به جامعه توحیدی تبدیل می کنند.حق، قانون منطبق با سرشت و فطرت است و باطل، خلاف آن.این قوانین نیز با در نظر گرفتن #اختیار انسان است.
🔻▫️پیغمبر ها نظام جاهلی را تبدیل به نظام الهی و قواره اجتماعی توحیدی میکنند.
🔻▫️پیغمبر ها میخواهند #جامعه قلمرو #حکومت خدا باشد،نه قلمرو حکومت #هوسها و هوی ها.
🔻▫️#مبارزاتشان با طواغیت هم به همین جهت است.و مبارزات طواغیت با آنها هم به همین جهت است.
▫️نکات این جلسه ناظر بر آیات ۱تا۶ سوره قصص می باشد.
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
حکمت ۶ نهج البلاغه
وَ مَنْ رَضِيَ عَنْ نَفْسِهِ كَثُرَ السَّاخِطُ عَلَيْهِ
📌شرح اجمالی👇👇
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110
سپس امام عليه السلام در چهارمين و آخرين نكته مىفرمايد: «آنكس كه از خود راضى باشد افراد خشمگين بر او بسيار خواهند بود»؛ (وَ مَنْ رَضِيَ عَنْ نَفْسِهِ كَثُرَ السَّاخِطُ عَلَيْهِ) . دليل آن روشن است، زيرا فرد از خود راضى انتظار دارد ديگران براى او احترام فراوان قائل شوند، همه به او سلام كنند، در مجالس، صدر مجلس را به او اختصاص دهند، روى حرف او سخنى نگويند و پيوسته زبان به مدح و ثنايش بگشايند. هنگامى كه اينگونه احترامات را نمىبيند و مردم او را در جايگاه اصلىاش مىشناسند نه آنچه خودش ادعا دارد نسبت به مردم بدبين مىشود و زبان به بدگويى مىگشايد و بىاعتنايى پيشه مىكند و همين امر مردم را به او خشمگين مىسازد. به ديگر سخن، اين صفت زشت هم او را نسبت به مردم خشمگين مىسازد كه به گمانش حق او را ادا نمىكنند و قدر او را نمىشناسند و هم مردم را نسبت به او. به عكس، كسانى كه خود را در جايگاه نقد و انتقاد قرار مىدهند متواضعانه با مردم برخورد مىكنند، هرگز خود را طلبكار نمىدانند و پيوسته براى ديگران احترام قائلند و اين امر دوستان فراوانى براى آنها جلب مىكند. در نامۀ مالك اشتر خوانديم كه فرمود: «إِيَّاكَ وَالْإِعْجَابَ بِنَفْسِكَ وَالثِّقَةَ بِمَا يُعْجِبُكَ مِنْهَا وَحُبَّ الْإِطْرَاءِ فَإِنَّ ذَلِكَ مِنْ أَوْثَقِ فُرَصِ الشَّيْطَانِ فِي نَفْسِهِ لِيَمْحَقَ مَا يَكُونُ مِنْ إِحْسَانِ الْمُحْسِنِينَ؛ از خودپسندى و تكيه بر نقاط قوت خويش و علاقه به مبالغه در ستايش (ستايشگويان) شديداً بپرهيز، زيرا اين صفات از مطمئنترين فرصتهاى شيطان است تا كارهاى نيك نيكوكاران را محو و نابود كند». در غرر الحكم نيز از امير مؤمنان عليه السلام نقل شده كه فرمود: «ثَمَرَةُ الْعُجْبِ الْبَغْضٰاءُ؛ ميوۀ درخت خودپسندى عداوت و دشمنى است». ابن ابىالحديد از بعضى از دانشمندان نقل مىكند كه كسى نزد او آمد و از كتابى كه نوشته بود بسيار راضى بود. آن عالم به او گفت: مردم چنين ارزشى براى كتاب تو قائل نيستند
━💠🍃🖤🍃💠━
@thaqalayn110