eitaa logo
مرکز پاسخگویی به شبهات فضای مجازی
1.6هزار دنبال‌کننده
33 عکس
78 ویدیو
0 فایل
"مرکز پاسخگویی به شبهات" . |سایت| www.the14.ir . |اینستاگرام| instagram.com/the14ir . |تلگرام| t.me/the14ir . |سروش| sapp.ir/the14ir . |ایتا| eitaa.com/the14ir . |بله| ble.im/the14ir . |آپارات| aparat.com/the14 . |ارتباط با ما| @The14_admin .
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸در سفری به کربلا، ما را به محلی بردند و گفتند اینجا مقام شیر فضه است. آیا داستان شیر فضة معتبر است؟ کد: 5948 🔹پاسخ اجمالی: 1️⃣ در سندیت این داستان، ایراد جدی وجود دارد؛ ▫️اولین ایراد به این روایت، این است که به معصوم (ع) ختم نمی‌شود. ▫️مشکل دوم در سند روایت است. در سلسله سند این روایت، «ابوکریب»، «ابوسعیدالاشج» و «عبدالله بن ادریس» همگی مجهول اند و نامشان در هیچ کتاب معتبر رجالی نیامده است. 2️⃣ اما اِشکال دیگری که به خودِ این روایت وارد است، اینکه، اساس این داستان برپایه داستان دیگری به نام داستان «سفینه غلام آزاد شده پیامبر و خضوع شیر در برابر او» بنا شده است، حال آنکه خودِ این داستان دارای اعتبار نیست! 3️⃣ داستان سفینه و شکستن کشتی را، مرحوم محدث نوری از حسین بن حمدان نقل می‌کند. ▫️نجاشی در کتاب خود درباره حسین بن حمدان، می‌نویسد: «او مذهب فاسدی داشت». ▫️ابن غضائری هم درباره او می‌گوید: «دروغگو، مذهب فاسد و دارای کتاب گمراه کننده است که به روایات او نمی‌توان توجهی کرد». 🔅نتیجه: به هیچ عنوان نمی‌توان به داستان شیر و فضه اعتماد نمود و آن را معتبر دانست. 🔗پاسخ تفصیلی: the14.ir/5948 💠مرکز پاسخگویی به شبهات @the14ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶جمله «اسقونی شربةً من الماء» کلام امام حسین (ع) نیست 🔸مشهور است امام حسین(ع) در روز عاشورا و قبل از شهادت، خطاب به دشمنان فرمود: «اسقونی شربةً من الماء، نشطت کبدی ـ یعنی جرعه ای آب به من بدهید که جگرم از تشنگی می‌سوزد.» 🔹این درحالی است که وقتی به کتاب‌های معتبر روایی و مقاتل مراجعه می‌کنیم، چنین عبارتی را نمی‌بینیم. #کمی_تامل (1) 🔗لینک مطلب: the14.ir/5952 💠مرکز پاسخگویی به شبهات @the14ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | عبارت ««هل مِن ناصِر ینصُرُنی» عیناً در هیچکدام از کتاب های معتبر و مستندات مقاتل وجود ندارد. 🔹ولی عبارات دیگری که دارای همین مضمون و بلکه جانسوز تر از این عبارت است در کتاب لهوف، سید بن طاووس آورده شده است. (2) 🔗لینک مطلب: the14.ir/5957 💠مرکز پاسخگویی به شبهات @the14ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | برخلاف باور قالب مردم جمله «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» روایتی از معصوم (ع) نیست. 🔹اگر چه این جمله روایتی از معصوم نیست ولی با اینحال شعاری حماسی و جذاب است که تمسک به آن می‌تواند راهگشا باشد. (3) 🔗لینک مطلب: the14.ir/5961 💠مرکز پاسخگویی به شبهات @the14ir
🔸ازدواج عایشه با پیامبر (ص) در سن ۶ سالگی واقعیت ندارد. 🔸ازدواج عایشه با پیامبر (ص) در سن 6 سالگی، از دروغ‌هایی است که در زمان بنی‌امیه ساخته شده و با واقعیت‌های تاریخی سازگاری ندارد. 🔗لینک مطلب: the14.ir/4928 💠مرکز پاسخگویی به شبهات @the14ir
🔸آیا لازمه احترام به بشر، این نیست که اگر هر شخصی، هر عقیده ای را انتخاب نمود، آن را محترم بدانیم؟ کد: 5982 🔹پاسخ اجمالی: 🔅قبل از اینکه وارد حیطه پاسخ به این سئوال شویم، باید دو محدوده را مشخص و تبیین کنیم؛ ▫️یکی آزادی فکر و دیگری آزادی عقیده. 📌آنچه که امروزه معمولا باعث مشکل می‌شود، اشتباه گرفتن این دو است. باید بدانیم که ارزش هر انسان به تفکر اوست نه به عقیده او. اگر عقیده ای هم محترم است، عقیده ای است که ناشی از تفکر باشد. اسلام هم قویّاً پایبند به آزادی تفکر بوده و از این رو است که اصول دین را زمانی از انسان می‌پذیرد که بر پایه تفکر باشد، نه تقلید، بنابراین باید بیان کرد اسلام احترام به آزادی تفکر را پاس می‌دارد ولی احترام به هر عقیده ای را، خیر. چون بسیاری از عقائد ریشه در تفکر ندارند. 🔅اگر عقیده ای، پایه هایش در تفکر و تعقل و استنتاج علمی بود، از نظر اسلام و تمام عقول آزاده دنیا، محترم است ولی اگر به عکس، ریشه در عقل و علم نداشت، نه تنها دارای احترام نیست بلکه به عنوان سدّ راه رشد انسانیت شناخته می‌شود. 🔗پاسخ تفصیلی: the14.ir/5982 💠مرکز پاسخگویی به شبهات @the14ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | شعرِ «شیعتی مهما شربتم ماء عذب فاذکرونی…» منسوب به امام حسین (ع) دارای سند معتبری نیست 🔹«شیعتی مهما شربتم ماء عذب فاذکرونی/ او سمعتم بشهید او غریب، فاندوبونی؛ شیعیان من هرگاه آب گوارایی نوشیدید مرا یاد کنید و هرگاه صدای غربتی از شهید یا غریبی شنیدید برای من گریه کنید.» 🔹این شعر از لحاظ سندی مخدوش بوده و اعتبار روایی ندارد. 🔹اگرچه از حیث مفهومی روایتی از امام صادق (ع) نقل شده که نزدیک به همین مضمون است، بنابراین خواندن آن (شعر) به قصد زبانحال اشکالی ندارد. (4) 🔗لینک مطلب: the14.ir/5974 💠مرکز پاسخگویی به شبهات @the14ir
آیا مقتل ابومخنف معتبر است؟ کد: 5989 🔸متن سوال: اخیرا یکی از دوستان، تاکید زیادی روی مطالعه عاشورا بر اساس «مقتل ابومخنف» می‌نمود. آیا این مقتل معتبر است؟ و می‌شود به نقل های آن اعتماد نمود؟ 🔹پاسخ اجمالی: 1️⃣ یکی از مشهورترین مقاتل که پیرامون وقایع کربلا تاکنون نگاشته شده، «مقتل الحسین» معروف به مقتل ابومخنف است. 2️⃣ این کتاب تا حدود قرن چهارم هجری در دسترس بوده و مورد مراجعه علما و محققان قرار داشته است ولی پس از آن، این کتاب نیز مانند سایر آثار ابومخنف، از میان رفته است و اگر نبود نقل قول های طبری، شیخ مفید، ابوالفرج اصفهانی و… امروز کسی از وجود چنین مقتلی اطلاع نمی‌داشت. 🔅به همین دلیل می‌توان چنین گفت که، «مقتلی که امروزه به نام مقتل ابومخنف مشهور است، کتاب معتبری نیست و متعلق به قرن ششم هجری است». اما در دوران معاصر، برخی از پژوهشگران، سعی نموده اند، آنچه که در تاریخ طبری و دیگر کتاب های معتبر از ابومخنف و مقتل او نقل شده است گردآوری نموده و منتشر نمایند، که شاید بتوان تا حدودی به آنها اعتماد نمود. 🔗پاسخ تفصیلی: the14.ir/5989 💠مرکز پاسخگویی به شبهات @the14ir
🔸آیا بت شکنی حضرت ابراهیم (ع) مخالف با «آزادی عقیده» نیست؟ کد: 5998 🔹پاسخ اجمالی: 1️⃣ اسلام و فرهنگ متعالیِ مبتنی بر جهان بینی الهی، نه تنها برای آزادی فکر ارزش قائل است بلکه در صدد ترویج آن نیز هست. اما در آزادی عقیده چنین نیست. (ر.ک مطلب 5989) چرا که بسیاری از عقائد، ناشی از تفکر نبوده بلکه ریشه در یک سلسله عادت ها و تقلیدها و تعصب ها و... دارد که بیشتر مایه اسارت فکر است. ▫️حال اگر برای کسی چنین اسارتی اتفاق افتاد، بزرگترین خدمت به او، این است که او را از قید و بند این اسارت آزاد کنیم، دقیقا شبیه کاری که حضرت ابراهیم (ع) انجام داد. 2️⃣ وقتی حضرت ابراهیم (ع) از بت شکنی بعنوان استدلال استفاده کرد، وجدان‌های خفته آن‌ها تکان خورد. قرآن می‌فرماید: «فرجعوا الی انفسهم ـ این‌ها به خودشان بازگشتند و به وجدانشان رجوع کردند». (انبیاء/64) ▫️در نتیجه به خود گفتند: «انکم انتم الظالمون ـ واقعا که شما ظالمید!». پس کار حضرت ابراهیم (ع) همانطور که قرآن تمجید نموده، شایسته تقدیر و تعظیم است، چرا که اینکار، در راستای آزادی عقیده به معنای واقعی کلمه، یعنی آزادی اندیشه و تفکر بود. 3️⃣ آن حضرت با این حرکت، زنجیرهای اسارت از دست و پای تعقل آن‌ها باز کرد و آن‌ها را از خودبیگانگی نجات داد و آزادی تفکر را به آنان یادآوری نمود، در حالی که اگر سکوت می‌کرد، نه تنها این سکوت، احترام به «آزادی عقیده» نبود بلکه، احترام به «آزادی اسارت فکر»! بود. 🔗پاسخ تفصیلی: the14.ir/5998 💠مرکز پاسخگویی به شبهات @the14ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 |عبارتِ «ان کان دین محمد لم یستقم بقتلی…» کلام امام حسین(ع) نیست 🔹این عبارت، روایتی از امام حسین (ع) نیست، بلکه بیتی از اشعار یکی از شعرا و خطبای معروف شهر کربلا به نام شیخ محسن هویزی حائری، معروف به شیخ محسن ابوالحب حویزی است که در سال های 1235 ـ 1305 قمری زندگی می‌کرده است. 🔹این بیت هم بخشی از اشعار اوست که در دیوانش به نام «الحائریات» آورده است و بیش از یکصد سال است که به نام خود او در ایوان بالا سر سیدالشهدا (ع) ثبت و ضبط شده است. (5) 🔗لینک مطلب: the14.ir/6004 💠مرکز پاسخگویی به شبهات @the14ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #موشن_پاسخ| چرا اسلام با آزادی مطلق انسان مخالف است؟ 🔹پاسخ اجمالی: 1️⃣ اسلام مخالف «آزادی مطلق» نیست، بلکه این عقل و روابط اجتماعیِ انسان است که منکر و نفی کننده «آزادی مطلق» است. چرا که «آزادی مطلق» از جهت روابط اجتماعی، اساسا امکان ظهور و بروز ندارد. 2️⃣ «آزادی مطلق» یعنی اینکه «هرکسی» «هرکاری» که خواست، انجام دهد. با توجه به اینکه انسان موجودی اجتماعی است، طبیعتا آزادی مطلق هرکسی، تجاوز به آزادی و حقوق دیگران و محدود کننده یک «آزادی مطلق» دیگر است! 🔅پس نتیجه اینکه «آزادی مطلق» نه یک «ممنوع شرعی»، بلکه یک «محال عقلی» است. 🔗پاسخ تفصیلی: the14.ir/6010 💠مرکز پاسخگویی به شبهات @the14ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #موشن_پاسخ| آیا مشکلاتی مثل زلزله، سیل و… با تقوا حل می‌شود؟ 🔹پاسخ اجمالی: 1️⃣ اینکه خدای متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «هرکس تقوا پیشه کند خداوند راه خروج از مشکلات را برای او ایجاد می‌کند». شکی نیست که تقوا راه خروج از مشکلات است. 2️⃣ ولی قبل از هرچیز باید دانست که، مشکلات و گرفتاری هایی که برای انسان پیش می‌آید دو نوع است: ▫️نوع اول گرفتاری هایی که اراده انسان در آن دخیل نیست مثل: زلزله، سیل و… در این نوع گرفتاری ها به صراحت نمی‌شود اظهار نظر کرد اگرچه ممکن است قانونی مثل قانون استجابت دعا، از طرف خداوند در عالم حاکم شده باشد که افراد و جوامع با تقوا چه بسا از این نوع مشکلات نجات یابند. ▫️اما قطعا تقوا، راه خروج از مشکلات و گرفتاری های نوع دوم است گرفتاری هایی که اراده و اختیار انسان در آن ها دخیل است مثل گرفتاری های اخلاقی، شخصی و اجتماعی. 3️⃣ زیرا تقوا به انسان متقی، بصیرت و نوری عنایت می‌کند تا از این نوع گرفتاری ها به دور بوده یا راه خروجی برای او پیدا شود. 🔗پاسخ تفصیلی: the14.ir/6013 💠مرکز پاسخگویی به شبهات @the14ir