13_2590(2).pdf
1.25M
بخشی از نتایج منتشر شده در روزنامه فرهیختگان مورخ ۲۵ اسفند ۱۴۰۱؛
🔻شامل:
▪️مقدمه
▪️چگونگی نمونه گیری
▪️شاخصه های پرسشنامه
▪️کنترل خودسانسوری در پرسشنامه
▪️نتایج نظرسنجی به همراه تحلیل
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
مرکز مطالعات فرهنگی تیام
Tiyaam.ir
https://eitaa.com/tiyaam_cs
.
بخش اول🔻
🔸هر از چند گاهی برخی از مسئلههای اجتماعی به دلایل مختلف موردتوجه رسانه ها، اندیشمندان و تریبون دارها قرار می گیرد.
«آمار بالای بدحجابی نشان می دهد مردم ایران خواستار آزادی در حوزه پوشش هستند و صرفاً از سوی اجبار حجاب را پذیرفته اند.»
«حجاب نه ملاک دینداری و بیدینی است و نه ملاک اینکه کسی از حقی برخوردار باشد یا نباشد. حجاب یک بحث ارزشی است که هرکس بخواهد آن را میپذیرد و هرکس نخواهد نمیپذیرد.»
این گزاره ها بخشی از دیدگاه های رسانه ای در این حوزه است که توانسته افکار عمومی جامعه اعم از مذهبی و غیرمذهبی و حتی حاکمیت را تا حد زیادی با خود همراه کند.
🔸نسبت بدحجابی با حاکمیت سیاسی نیز یکی از بزنگاه های اصلی دعوا است؛
برخی آن را اعتراضی سیاسی قلمداد می کنند و برخی با آن مخالفاند. امر آنجایی پیچیده میشود که جریانات سیاسی و فکری برای اثبات مواضعشان، گزینشی عمل کرده و یکی از خوانشها را می پذیرند. مثلاً گفته میشود «اعتراضات خیابانی، ضد حجاب است پس اعتراضات، ضد دین است» یا معتقدند «آمار بالای بدحجابی نشان میدهد زنان ایرانی با حاکمیت دین مخالفاند یا زندگی غیردینی را ترجیح میدهند». این نتیجه گیری ها موجب میشود کل افراد این گروه بهصرف یک رفتار مشابه (بدحجابی) در یک دسته گنجانده شوند تا مصادره به مطلوب آنها راحتتر صورت بگیرد. حالآنکه ندیدن تکثرات اجتماعی و فرهنگی و یککاسه کردن کل افراد، اغلب موجب فهم غلط از مردم و درنهایت منجر به تصمیمات غلط دربارۀ آنها شده است.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
مرکز مطالعات فرهنگی تیام
Tiyaam.ir
https://eitaa.com/tiyaam_cs
بخش دوم 🔻
🔸اما واقعیت چیست؟ کدامیک از گزارههای فوق تصویر درستی از وضعیت موجود بانوان بدحجاب را ترسیم میکند؟
مرکز مطالعات فرهنگی تیام وابسته به پژوهشکده باقرالعلوم (ع)، برای فهم بهتر این موضوع سراغ بانوانی در شهر تهران رفته که از منظر عرف، حجاب کامل ندارند و نمونه خود را از بین خانمهایی با آرایش غلیظ تا آرایش ملایم، پوشش با مانتوهای کوتاه و جلو باز، هودی، پافر، کاپشن، پالتو، شال و روسری و مانند آنکه بخشهایی از بدن و موی آنان پیدا بوده، انتخاب کرده است. در این پیمایش با نمونه ۱۰۳۳ نفری از بانوان بالای ۱۸ سال بهصورت حضوری در مناطق ۲۲ گانه شهر بهصورت تصادفی - خوشهای در بازه زمانی ۱۵ تا ۲۰ بهمن سال ۱۴۰۱ مصاحبه صورت گرفته و اعتبار محتوایی و صوری پرسشنامه با دریافت نظر کارشناسان و پایایی آن با آلفای کرونباخ ۷/۰ مورد تأیید قرار گرفته است.
🔹چگونه نمونهگیری کردیم؟
نمونهگیری در پیمایش از اهمیت بالایی برخوردار است. بهترین روش نمونهگیری بهمنظور تعمیمپذیر نتایج، انتخاب تصادفی و مصاحبه حضوری با افراد است. در مورد پیمایش حاضر، چون جامعه آماری آن تهران است، باید اقتضای کلانشهر بودن در انتخاب نمونه رعایت میشد. لذا نمونه بهصورت خوشهای، در مناطق ۲۲ گانه تهران که همه شهر را پوشش دهد و در میدانهای اصلی شهر بهصورت کاملاً تصادفی انتخاب شد. تعداد افراد نمونه مطابق فرمول کوکران حدود ۳۸۵ نفر است؛ اما برای اطمینان بیشتر نمونه را به ۱۰۳۳ نفر رساندیم. تصادفی بودن هم به این صورت بود که قاعدهای قرار دادیم و گفتیم با دهمین خانم بدحجابی که از این مسیر عبور میکند مصاحبه میکنیم. ممکن است فردی بگوید تمایلی به مصاحبه ندارم، برای اینکه تصادفی بودن اتفاق بیافتد صبر میکردیم تا نفر دهم بعدی بیاید. این روند باید ادامه یابد تا تعداد نمونه در آن منطقه به تعدادی که قرار است برسد. مثلاً اگر تعداد ۱۵ نمونه برای میدان ونک داشتیم باید این فرآیند انجام میشد تا کاملاً تصادفی نمونه کامل شود. در انتخاب نمونه هم دو طیف از بانوان را خارج کرده و سراغ آنها نرفتیم؛ یکی کسانی که حجاب کامل داشتند و طیف دوم کسانی که کشف حجاب کرده بودند. پرسشگران سراغ کسانی رفتند که در عرف به آنها بدحجاب گفته میشود.
🔹شاخصههای پرسشنامه چیست؟
دینداری یک مفهوم بسیار گسترده است و سنجش آن در یک پرسشنامه امکانپذیر نیست. این تحقیق مدعی نیست که تمامی ابعاد دینداری را سنجیده است. در این نظرسنجی شاخصههای مناسکی دینداری مانند نماز خواندن، ذکر خدا در طول روز، شرکت در مناسک مذهبی جمعی و مانند آنکه بخشی از دینداری را نمایش میدهد، موردسنجش قرار گرفته است و وارد مباحث عمیقتر نشده است. همچنین مؤلفههایی مخصوص دینداری خانمها مانند حفظ حریم زنانگی افراد که درواقع نوعی تقوای زنانگی است مورد سؤال قرار گرفته است. همچنین به دلیل اهمیت خانواده، پایبندی به حریم خانواده نیز بهعنوان یک شاخص مستقل دیده شده است. یک بخش هم در مورد اغتشاش و اعتراض بود و میخواستیم بدانیم خانمهای بدحجاب چقدر با فضای اغتشاش همراه هستند، لذا آن را هم مورد سؤال قرار دادیم.
🔹چه کردیم تا نمونهها خودشان را کمتر سانسور کنند؟
در پیمایشها حدی از خودسانسوری وجود دارد و اینگونه نیست که با اطمینان کامل بگویید فردی که در معرض شما قرار میگیرد و قرار است با آن مصاحبه کنید ملاحظاتی نداشته است. این حد از خودسانسوری در همه پیمایشها مخصوصاً در کشور ما وجود دارد. با اینحال افراد مصاحبهکننده میتوانند در کاهش خودسانسوری مؤثر باشند. لذا مصاحبهکنندگان پوشش چادر نداشتند و از نظر ظاهری، همسانی ظاهری با نمونه آماری داشتند تا بهواسطه ارتباطی که برقرار میشد این خودسانسوری به حداقل برسد.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
مرکز مطالعات فرهنگی تیام
Tiyaam.ir
https://eitaa.com/tiyaam_cs
بخش سوم 🔻
🔹تحلیل واقعیت چگونه محقق میشود؟
رفتار افراد یک جامعه تابع آگاهیهای فردی آنها نیست بلکه تابع آگاهیهای جمعی آنها است. بهعبارتیدیگر افراد جامعه بر اساس فرهنگی که در آن حضور دارند میاندیشند و سپس رفتار میکنند و در این میان رسانهها میتوانند نقش پررنگی در این آگاهی جمعی ایفا کنند. ازجمله نقشهای رسانهها ساخت کلیشه ذهنی برای مردم است. رسانهها بهواسطه نحوه بازنمایی که از واقعیت دارند و نیز بهواسطه تکرار آن بازنمایی، کلیشههایی برای ذهن عمومی جامعه میسازند و افراد با آن کلیشهها به واقعیت نگاه میکنند. به نظر میرسد در کشور ما با توجه به ضعفهایی که در حوزه رسانه داشتهایم جامعه به سمتی سوق پیدا کرده که نمیتواند نقاط مثبت خود را ببیند و ذائقه مخاطب به نحوی ساخته شده که اساساً نمیخواهد داشتههای خود را ببیند و آنها را روایت کند.
بعد از حوادث امسال، کاری توسط همکاران ما انجام شد تحت عنوان «گونهشناسی معترضین بازداشت شده». در آن زمان بازار اظهارنظرها در خصوص معترضان داغ بود و عموماً با نگاههای جزئی، برچسبهایی روی معترضین میخورد و بر اساس همین برچسبها، شرایط تحلیل میشد. مثلاً توسط برخی گفته میشد که عموم معترضان نسل Z هستند یا گیمر هستند و غیره. وقتی کار به برچسب زدن رسید، تکثرات اجتماعی و فرهنگی دیده نمیشوند و کل افراد بهصرف یک رفتار مشابه در یک دسته گنجانده شده و مصادره به مطلوب میشوند؛ لذا راه برای توصیف دقیق پدیده نیز بسته میشود و درنهایت منجر به تصمیمگیریهای غلط میشود. تحلیل دقیق یک پدیده اجتماعی قبل از هر چیز نیازمند توصیف دقیق آن پدیده است.
یکی دیگر از مسائل فرهنگی که اخیراً در جامعه مطرح شد موضوع بیحجابی، بدحجابی و مشتقات مربوط به آن بود. ما باید به یک توصیف نسبتاً دقیقی از این موضوع میرسیدیم و نمیشد با بازنماییهای رسانهای که از واقعیت بود آن را تحلیل کرد. یکی از این اقدامات طراحی و انجام همین نظرسنجی از خانمهای عرفاً بدحجاب بود. پاسخها با آن چیزی که در فضای بازنمایی وجود دارد، متفاوت بود. بهعنوانمثال اینکه افرادی از جامعه هستند که عرفاً به آنها بدحجاب گفته میشود اما اینها دین و معنویت را در زندگی خود احساس میکنند، ذکر خدا میگویند و .... یا اینکه این افراد نسبت به خانواده حس تعلق دارند و خانواده برای آنها مهم است و برای حفظ حریم خانواده خود تلاش میکنند و درعینحال موافق اعتراض آشوبی هستند.
به نظر میرسد ما برای اینکه بتوانیم تحلیل دقیقی از وضعیت جامعه داشته باشیم تا جایی که میتوانیم باید به واقعیت جامعه نزدیک شویم و از زوایای مختلف با پدیده ارتباط بگیریم و ابعاد مختلف آن پدیده را ببینیم و اینکه بخواهیم صرفاً بر اساس توصیفهای تکخطی و کلیشهای که از پدیدهها داریم برای مشکلات جامعه نسخه بپیچیم دردی از جامعه درمان نخواهد شد.
🔹نتایج نظرسنجی چیست؟
1️⃣ پوشش و حجاب موجب حفظ حریم خانواده
نتایج نشان میدهد که ۵۹/۵ درصد بانوان حفظ حجاب و پوشش در محیط اجتماعی را موجب حفظ حریم خانواده میدانند. نتایج نشان میدهد بانوان ما پوشش گریز نیستند و اگر زمینههای مناسب فرهنگی و اقتصادی ترویج پوشش زیبا و کامل را در کشور فراهم کنیم، بانوان به آن گرایش مثبت دارند. در فرهنگ اصیل ایرانی، خانواده و حریم زنان ارزشمند است و علیرغم تصویرسازیها این اصالت همچنان پابرجاست.
2️⃣ همراهی بانوان بدحجاب با اغتشاشات و اعتراضات خیابانی
از نتایج قابلتوجه دیگر این نظرسنجی این است که ۶۴/۵ درصد آنان با اعتراض آشوبی در خیابان، بازار و دانشگاه موافق هستند؛ بنابراین نمیتوان نتیجه گرفت که اعتراضات خیابانی ریشههای ضد حاکمیت دینی و کشف حجاب دارد؛ بلکه همین بانوان علیرغم موافقت با اغتشاش نگاه متفاوتی با برساختهای رسانهای دارند. لذا به نظر میرسد تا زمانی که زمینه اعتراضات قانونی فراهم نباشد این گرایش برای رساندن صدای اعتراض وجود داشته باشد.
3️⃣ حجاب و پوشش به نفع بانوان است نه به ضرر آنان
غالب زنان با پدیده کشف حجاب موافق نیستند و در عمل هم با آن همراه نبودهاند. ۶۲ درصد معتقدند حجاب و پوشش بیشتر به نفع آنان است تا به ضررشان.
4️⃣ بانوان بدحجاب به گزارههای دینی تعلقخاطر دارند
تعلق به امور مذهبی برخلاف آن چیزی است که از سوی مراکز مختلف تبلیغ میشود. ۸۸ درصد خدا را در زندگی روزمره خود احساس میکنند. نمود رفتاری احساس خداوند در زندگی روزمره هم با انجام واجبات مثل نماز قابلتأمل است. ۵۱.۱ درصد بانوان اهتمام بیشتری به انجام نمازهای واجب روزانه دارند (۱۵.۸ درصد همیشه، ۱۰.۲ درصد اکثر وقتها، ۲۵.۲ درصد گاهی اوقات) و ۲۱.۵ درصد نیز بهندرت به انجام آن مبادرت دارند.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
مرکز مطالعات فرهنگی تیام
Tiyaam.ir
https://eitaa.com/tiyaam_cs
تیام
💠 نشست ارائه نتایج پیمایش انگیزه شناسی بانوان بیحجاب شهر تهران برگزار شد.
🔷 مرکز مطالعات فرهنگی تیام در پیمایش حضوری با مشارکت 992 نفر از بانوان بیحجاب مناطق 22گانه شهر تهران که خردادماه 1402 انجام شد، عوامل فردی و اجتماعی مؤثر بر بیحجابی بانوان شهر تهران را بررسی کرد.
🔹به گزارش روابط عمومی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، در این نشست دکتر حبیب اسداللهی مدیر مرکز تیام عنوان کرد این پیمایش به موضوعاتی همچون انگیزههای سیاسی-اجتماعی کشف حجاب، دلایل فرهنگی کشف حجاب، انگیزههای فردی و زمینههای خانوادگی کشف حجاب و همچنین نوع واکنش بانوان بی حجاب به برخوردهای سلبی حاکمیت و زمینههای گفتگو با بانوان بیحجاب، پرداخته است.
↩️ وی افزود
🔻46.6 درصد پاسخگویان مجرد،
🔻42.8 درصد آنان متاهل،
🔻8.7 درصد طلاق گرفته
🔻و 1.9 درصد همسر فوتشده هستند
⬅️ و بیشترین درصد پاسخگویان معادل 39.2% در رده سنی 23 تا 32 سال (دهه 70) قرار دارند.
☑️ لازم به ذکر است
▫️گروه سنی 33 تا 42 سال (دهه 60) برابر (30.7%)،
▪️گروه سنی 18 تا 22 سال (دهه 80) برابر (19.9%)،
▫️گروه سنی 43 تا 52 سال (دهه 50) برابر (9.4%)
▪️و گروه سنی 53 تا 62 سال (دهه 40) برابر (8.%) در رتبههای بعدی قرار دارند.
📊 وی همچنین در خصوص وضعیت تحصیل پاسخگویان گفت:
🔻بیشترین درصد پاسخگویان(37.2%) مدرک دیپلم دارند.
🔻پاسخگویان دارای تحصیلات کارشناسی (32.1%)،
🔻فوقدیپلم (%18.1)،
🔻کارشناسی ارشد (9.4%)،
🔻دکترا (1.8%)
🔻و زیر دیپلم (1.4%) در رتبههای بعدی قرار دارند.
📈 براساس این پژوهش که نتایج آن طی روزهای آتی منتشر خواهد شد،
🔻بیشترین درصد پاسخگویان (34.9%) را زنان خانهدار تشکیل میدهند.
🔻دانشجویان (25.1%)،
🔻شاغلین آزاد (19.3%)،
🔻کارمندان (14.3%)
🔻بیکارها (4.1%)،
🔻معلمان (1%)،
🔻اساتید (0.8%)،
🔻پشت کنکوری ها (0.4%)
🔻و بازنشسته ها (0.1%) در رتبههای بعدی قرار دارند.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
مرکز مطالعات فرهنگی تیام
Tiyaam.ir
https://eitaa.com/tiyaam_cs
📉 رده سنی پاسخگویان:
🔹بیشترین درصد پاسخگویان معادل 39.2% در رده سنی 23 تا 32 سال (دهه 70) قرار دارند.
🔸گروه سنی 33 تا 42 سال (دهه 60) برابر (30.7%)،
🔹گروه سنی 18 تا 22 سال (دهه 80) برابر (19.9%)،
🔸گروه سنی 43 تا 52 سال (دهه 50) برابر (9.4%)
🔹و گروه سنی 53 تا 62 سال (دهه 40) برابر (8.%) در رتبههای بعدی قرار دارند.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
مرکز مطالعات فرهنگی تیام
Tiyaam.ir
https://eitaa.com/tiyaam_cs
📈 میزان تحصیلات:
🔻بیشترین درصد پاسخگویان(37.2%) مدرک دیپلم دارند.
🔻پاسخگویان دارای تحصیلات کارشناسی: (32.1%)
🔻فوقدیپلم: (%18.1)
🔻کارشناسی ارشد: (9.4%)
🔻دکترا: (1.8%)
🔻زیر دیپلم: (1.4%)
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
مرکز مطالعات فرهنگی تیام
Tiyaam.ir
https://eitaa.com/tiyaam_cs
📊 شغل:
🔻بیشترین درصد پاسخگویان: (34.9%) را زنان خانهدار تشکیل میدهند.
🔻دانشجویان: (25.1%)
🔻شاغلین آزاد: (19.3%)
🔻کارمندان: (14.3%)
🔻بیکارها: (4.1%)
🔻معلمان: (1%)
🔻اساتید: (0.8%)
🔻پشت کنکوری ها: (0.4%)
🔻بازنشسته ها: (0.1%)
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
مرکز مطالعات فرهنگی تیام
Tiyaam.ir
https://eitaa.com/tiyaam_cs
💠 وضعیت تأهل:
🔹46.6 درصد پاسخگویان: مجرد
🔸42.8 درصد: متاهل
🔹8.7 درصد: طلاق گرفته
🔸 1.9 درصد: همسر فوتشده هستند.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
مرکز مطالعات فرهنگی تیام
Tiyaam.ir
https://eitaa.com/tiyaam_cs
🔸داده ها و نتایج این پیمایش به مرور در کانال بارگزاری خواهد شد.
#انگیزه_شناسی_بانوان_بی_حجاب
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
مرکز مطالعات فرهنگی تیام
Tiyaam.ir
https://eitaa.com/tiyaam_cs
🔍پیمایش #انگیزه_شناسی ۹۹۲نفر از #بانوان_بی_حجاب
📅خرداد ۱۴۰۲تهران
📊توزیع درصد فراوانی پاسخگویان بر حسب #زمان_تصمیم و #اقدام_به_کشف_حجاب
پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام)
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
مرکز مطالعات فرهنگی تیام
Tiyaam.ir
https://eitaa.com/tiyaam_cs
🔍پیمایش #انگیزه_شناسی ۹۹۲نفر از #بانوان_بی_حجاب
📅خرداد ۱۴۰۲تهران
📊توزیع درصد فراوانی پاسخگویان در خصوص پذیرش تذکر مودبانه درباره پوشش
مرکز مطالعات فرهنگی تیام
پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام)
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
مرکز مطالعات فرهنگی تیام
Tiyaam.ir
https://eitaa.com/tiyaam_cs
🔍پیمایش #انگیزه_شناسی ۹۹۲نفر از #بانوان_بی_حجاب
📅خرداد ۱۴۰۲تهران
📊توزیع درصد فراوانی پاسخگویان در خصوص نقش مدیریت غرب در پدیده بی حجابی
پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام)
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
مرکز مطالعات فرهنگی تیام
Tiyaam.ir
https://eitaa.com/tiyaam_cs
🔍پیمایش #انگیزه_شناسی ۹۹۲نفر از #بانوان_بی_حجاب
📅خرداد ۱۴۰۲تهران
📊توزیع درصد فراوانی پاسخگویان در خصوص رضایت همسر از نوع پوشش
پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام)
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
مرکز مطالعات فرهنگی تیام
Tiyaam.ir
https://eitaa.com/tiyaam_cs
🔍پیمایش #انگیزه_شناسی ۹۹۲نفر از #بانوان_بی_حجاب
📅خرداد ۱۴۰۲تهران
📊توزیع درصد فراوانی پاسخگویان در خصوص رضایت خانواده از نوع پوشش
پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام)
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
مرکز مطالعات فرهنگی تیام
Tiyaam.ir
https://eitaa.com/tiyaam_cs
🔍پیمایش #انگیزه_شناسی ۹۹۲نفر از #بانوان_بی_حجاب
📅خرداد ۱۴۰۲تهران
📊توزیع درصد فراوانی رغبت بانوان بی حجاب تهران به مهاجرت در صورت امکان
پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام)
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
مرکز مطالعات فرهنگی تیام
Tiyaam.ir
https://eitaa.com/tiyaam_cs
🔍پیمایش #انگیزه_شناسی ۹۹۲نفر از #بانوان_بی_حجاب
📅خرداد ۱۴۰۲تهران
📊توزیع درصد فراوانی وضعیت اقتصادی بانوان بی حجاب شهر تهران
پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام)
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
مرکز مطالعات فرهنگی تیام
Tiyaam.ir
https://eitaa.com/tiyaam_cs
بخش اول ارائه پیمایش خرداد. دکتر حبیب اسد اللهی.mp3
23.72M
💠 ارائه نتایج پیمایش انگیزهشناسی ۹۹۲ نفر از بانوان بیحجاب شهر تهران
🔻بخش اول؛ روش گردآوری و تحلیل داده
🔸دکتر حبیب اسداللهی
📆 خرداد ۱۴۰۲
📍پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
مرکز مطالعات فرهنگی تیام
Tiyaam.ir
https://eitaa.com/tiyaam_cs
May 11
🔍پیمایش #انگیزه_شناسی ۹۹۲نفر از #بانوان_بی_حجاب
📅خرداد ۱۴۰۲تهران
📊توزیع درصد فراوانی دیدگاه بانوان بی حجاب شهر تهران درباره دستوری بودن حجاب از طرف خدا
پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام)
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
مرکز مطالعات فرهنگی تیام
Tiyaam.ir
https://eitaa.com/tiyaam_cs
May 11
🔍پیمایش #انگیزه_شناسی ۹۹۲نفر از #بانوان_بی_حجاب
📅خرداد ۱۴۰۲تهران
📊توزیع درصد فراوانی احساس جذابیت از بی حجابی در میان بانوان بی حجاب شهر تهران
پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام)
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
مرکز مطالعات فرهنگی تیام
Tiyaam.ir
https://eitaa.com/tiyaam_cs
🔍پیمایش #انگیزه_شناسی ۹۹۲نفر از #بانوان_بی_حجاب
📅خرداد ۱۴۰۲تهران
📊توزیع درصد فراوانی دیدگاه بانوان بی حجاب شهر تهران درباره انگیزه بی حجابی
پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام)
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
مرکز مطالعات فرهنگی تیام
Tiyaam.ir
https://eitaa.com/tiyaam_cs
🔻قابل توجه مخاطبین محترم
🔹بخش هایی از پیمایش انگیزه شناسی بانوان بی حجاب شهر تهران؛ خرداد ۱۴۰۲ که قابلیت انتشار عمومی داشت طی روزهای گذشته منتشر شد.
بخش های دیگر در جلسات کارشناسی به سمع و نظر نخبگان، اساتید و کارشناسان خواهد رسید.
پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام)
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
مرکز مطالعات فرهنگی تیام
Tiyaam.ir
https://eitaa.com/tiyaam_cs
✅فراخوان جذب پژوهشگر میدانی (ویژه خواهران)
❇️مرکز مطالعات فرهنگی تیام وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی برای پرسشگری در پژوهش های میدانی مرتبط با بانوان، به تعدادی نیروی خانم علاقه مند و مستعد نیازمند است.
✳️ افراد منتخب ضمن بهره مندی از دوره کارگاهی آموزشی کوتاه مدت، از دستمزد مناسب نیز بهره مند خواهند شد.
✅شرایط پذیرش :
🔹سکونت در تهران؛
🔹ترجیحاً رشته های علوم اجتماعی، علوم تربیتی، روانشناسی و مانند آن؛
🔹دارای روابط عمومی بالا و امکان ارتباط گیری با مردم؛
🔹حداقل سن 22 سال و حداکثر 45 سال؛
🔹 تعهد نسبت به الزامات کاری تعریف شده؛
🔹داشتن فرصت کافی برای انجام پروژه های تعریف شده؛
🔹قبولی در مصاحبه اولیه.
✅ زمان ثبت نام: 15 الی 30 آذرماه 402.
✅لینک ثبت نام: http://tiyaam.ir/reg/reg.aspx
✅لینک کانال اطلاع رسانی در پیام رسان ایتا : @tiyaam_cs
✅پشتیبانی: @cul_scholar
✅آدرس : تهران، میدان فلسطین، ابتدای طالقانی غربی، پلاک 397.
بسمه تعالی
🟡 نگرشها و کنشهای اجتماعی - سیاسی بانوان باحجاب شهر تهران
مقدمه🔻
🔸دینداری در جامعه ایران چهرههای متعدد دارد و یکی از این چهرههای جدی مسئله پوشش زنان است که در تاریخ معاصر ایران فراز و فرودهایی را تجربه کرده است؛ بیشترین تغییرات در دوره پنجاهساله پیش از انقلاب صورت گرفت و البته پس از انقلاب نیز همچون سایر پدیدههای متغیر فرهنگی، متأثر از عوامل موافق و مخالف بوده است.
🔸در نیمه سال 1401 و با زمینهچینیهای پیشینی، حجاب زنان در مرکز یک آشوب اجتماعی قرار گرفت که ضرورت توجه را دوچندان ساخت. بر همین اساس مرکز مطالعات فرهنگی تیام وابسته به پژوهشکده کاربردی تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع)، یک پیمایش سهگانه را تعریف نمود که هر یک متصدی سنجش وضعیت یک گروه از زنان یعنی زنان مکشفه، زنان کمحجاب و نهایتاً زنان باحجاب گردید.
🔸با لطف ربوبی و پس از اجرای دو پیمایش نخست در انتهای سال 1401 و نیمه سال 1402 اینک در پایان یک سال کاری و در انتهای سال 1402 کار پیمایش سوم هم به اتمام رسیده که نتایج آن در شُرف آمادهسازی و عرضه است.
ابعاد پژوهش🔻
🔸در پیمایش اخیر یکی از اهداف، خوشهبندی(گونهشناسی) بانوان محجبه است. معمولاً بررسی نگرشها و کنشهای مذهبی، فرهنگی - اجتماعی و سیاسی بهشکل گسسته انجام میشود درحالیکه گونههای مختلف در تقاطع این عوامل متنوع شکل میگیرد. تصور غالب، طیف گرایشها و کنشهای مذهبی را بهشکل کلیشهای روی گرایشها و کنشهای فرهنگی - اجتماعی و نیز سیاسی تطبیق میدهد غافل از آنکه تنوعات بسیاری در این میانه وجود دارد. سنجش وضعیت دینداری در ایران علاوه بر سنجش نسبت افراد با فرهنگ و تمدن غربی نیازمند سنجش نسبت ایشان با اسلام سیاسی و به طور خاص مناسبت آنان با طیفهای متنوع سیاسی موجود پس از شکلگیری نظام جمهوری اسلامی است. ازاینرو در پرسشنامه اخیر با لحاظ مقطع زمانی انجام پرسشنامه و نزدیکی به انتخابات مجلس شورای اسلامی، بخشی از سؤالات ناظر به این رویداد و نیز رویدادهای برجسته دیگر سیاسی تنظیم گردید.
🔸با توجه به فرصت انتخابات مجلس شورای اسلامی، بر آن شدیم که بخش اول دادههای جمعیتشناختی، نگرشها و رفتارهای سیاسی را بهسرعت در اختیار علاقهمندان و تحلیلگران قرار دهیم. امید است که در تحلیل و کنش کنشگران در صحنه انتخابات مؤثر افتد. البته باید در نظر داشت که نتایج باید در پیوستگی با نگرشها و رفتارهای فرهنگی- اجتماعی و نیز نگرشهای مذهبی و در نسبت با مسئله بنیادین دینداری جامعه ایرانی و خوشهبندی دینداران مورد ملاحظه و مطالعه قرار گیرد. از این رو خوشهبندی بانوان محجبه، تنها پس از نشر دادههای مرتبط با نگرشها و کنشهای فرهنگی- اجتماعی و نیز نگرشها و کنشهای مذهبی، امکانپذیر است.
روش و جامعه آماری 🔻
🔸این تحقیق به دنبال بررسی نگرشها و رفتارهای اجتماعی ـ سیاسی بانوان باحجاب شهر تهران است. روش انجام این پژوهش پیمایش است. جامعه آماری آن، بانوان باحجاب بالای 18 سال مناطق 22 گانه شهر تهران و حجم نمونه آماری، 1200 نفر از آنانکه بهصورت خوشهای و تصادفی انتخاب شدهاند. بانوان محجبه در این پژوهش افرادی هستند که پوشش سر و گردن را بهصورت کامل دارند؛ اعم از این که نوع پوشش بدن آنها با چادر یا مانتو باشد. همچنین ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه است. این پرسشنامۀ محققساخته با جمعبندی نظرات اساتید حوزه و دانشگاه و همچنین فعالان اجتماعی از بانوان و آقایان تهیه و تنظیم شده است. به منظور اعتبارسنجی پرسشنامه، پیشآزمون با تعداد نمونه 60 تایی از جامعه آماری صورت گرفته و مبتنی بر نتایج پیشآزمون پرسشنامه نهایی شده است. میانگین پایایی سؤالات پرسشنامه مبتنی بر آزمون آلفای کرونباخ 0/79 است.
سوالات پژوهش🔻
🔸 این پژوهش به دنبال بررسی تفکیکی سؤالات زیر است:
◽️دلایل انتخاب حجاب توسط بانوان باحجاب چیست؟
◽️نگرش بانوان باحجاب در مورد بانوان کشف حجاب کرده چگونه است؟
◽️نگرش بانوان باحجاب در مورد حجابشان و بانوان باحجاب دیگر چیست؟
◽️میزان تقیدات شرعی بانوان باحجاب به نوع حجابشان چه میزان است؟
◽️سبک زندگی مدرن چه میزان در زیست بانوان محجبه بروز و ظهور دارد؟
◽️خط فکری فمینیسم چه میزان در دیدگاه بانوان باحجاب وجود دارد؟
◽️نظر بانوان باحجاب در مورد مسئولین نظام جمهوری اسلامی چیست؟
◽️دیدگاه بانوان باحجاب درباره روحانیت در جامعه امروز چیست؟
◽️نظر بانوان باحجاب درباره ریشه مشکلات کشور چیست؟
◽️میزان و نوع مشارکت بانوان باحجاب در انتخابات مجلس سال 1402 چگونه است؟
◽️نوع رفتارهای انتخاباتی بانوان باحجاب در دوره های قبل چگونه است؟
برای مشاهده نتایج پیمایش کلیک کنید.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
مرکز مطالعات فرهنگی تیام
Tiyaam.ir
https://eitaa.com/tiyaam_cs
📊 وضعیت پوشش:
🔸بیشترین درصد پاسخگویان: 47.8% را بانوان با پوشش مانتو تشکیل میدهند.
🔹چادر: 41.9%
🔸عبا: 0.3%
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
مرکز مطالعات فرهنگی تیام
Tiyaam.ir
https://eitaa.com/tiyaam_cs
📊 وضعیت تأهل:
🔸بیشترین درصد پاسخگویان: 65.9% را بانوان متأهل تشکیل میدهند.
🔹مجرد: 28.7%
🔸طلاق گرفته: 3%
🔹همسر فوت شده: 2.9%
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
مرکز مطالعات فرهنگی تیام
Tiyaam.ir
https://eitaa.com/tiyaam_cs