eitaa logo
تیام
642 دنبال‌کننده
43 عکس
0 ویدیو
1 فایل
مرکز مطالعات فرهنگی وابسته به پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام تهران، میدان فلسطین، ابتدای طالقانی غربی، پلاک 397 ارتباط با ادمین @Tiyaam_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
✅فراخوان جذب پژوهشگر میدانی (ویژه خواهران) ❇️مرکز مطالعات فرهنگی تیام وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی برای پرسشگری در پژوهش های میدانی مرتبط با بانوان، به تعدادی نیروی خانم علاقه مند و مستعد نیازمند است. ✳️ افراد منتخب ضمن بهره مندی از دوره کارگاهی آموزشی کوتاه مدت، از دستمزد مناسب نیز بهره مند خواهند شد. ✅شرایط پذیرش : 🔹سکونت در تهران؛ 🔹ترجیحاً رشته های علوم اجتماعی، علوم تربیتی، روانشناسی و مانند آن؛ 🔹دارای روابط عمومی بالا و امکان ارتباط گیری با مردم؛ 🔹حداقل سن 22 سال و حداکثر 45 سال؛ 🔹 تعهد نسبت به الزامات کاری تعریف شده؛ 🔹داشتن فرصت کافی برای انجام پروژه های تعریف شده؛ 🔹قبولی در مصاحبه اولیه. ✅ زمان ثبت نام: 15 الی 30 آذرماه 402. ✅لینک ثبت نام: http://tiyaam.ir/reg/reg.aspx ✅لینک کانال اطلاع رسانی در پیام رسان ایتا : @tiyaam_cs ✅پشتیبانی: @cul_scholar ✅آدرس : تهران، میدان فلسطین، ابتدای طالقانی غربی، پلاک 397.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسمه تعالی 🟡 نگرش‌ها و کنش‌های اجتماعی - سیاسی بانوان باحجاب شهر تهران مقدمه🔻 🔸دینداری در جامعه ایران چهره‌های متعدد دارد و یکی از این چهره‌های جدی مسئله پوشش زنان است که در تاریخ معاصر ایران فراز و فرودهایی را تجربه کرده است؛ بیشترین تغییرات در دوره پنجاه‌ساله پیش از انقلاب صورت گرفت و البته پس از انقلاب نیز همچون سایر پدیده‌های متغیر فرهنگی، متأثر از عوامل موافق و مخالف بوده است. 🔸در نیمه سال 1401 و با زمینه‌چینی‌های پیشینی، حجاب زنان در مرکز یک آشوب اجتماعی قرار گرفت که ضرورت توجه را دوچندان ساخت. بر همین اساس مرکز مطالعات فرهنگی تیام وابسته به پژوهشکده کاربردی تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع)، یک پیمایش سه‌گانه را تعریف نمود که هر یک متصدی سنجش وضعیت یک گروه از زنان یعنی زنان مکشفه، زنان کم‌حجاب و نهایتاً زنان باحجاب گردید. 🔸با لطف ربوبی و پس از اجرای دو پیمایش نخست در انتهای سال 1401 و نیمه سال 1402 اینک در پایان یک سال کاری و در انتهای سال 1402 کار پیمایش سوم هم به اتمام رسیده که نتایج آن در شُرف آماده‌سازی و عرضه است. ابعاد پژوهش🔻 🔸در پیمایش اخیر یکی از اهداف، خوشه‌بندی(گونه‌شناسی) بانوان محجبه است. معمولاً بررسی نگرش‌ها و کنش‌های مذهبی، فرهنگی - اجتماعی و سیاسی به‌شکل گسسته انجام می‌شود درحالی‌که گونه‌های مختلف در تقاطع این عوامل متنوع شکل می‌گیرد. تصور غالب، طیف گرایش‌ها و کنش‌های مذهبی را به‌شکل کلیشه‌ای روی گرایش‌ها و کنش‌های فرهنگی - اجتماعی و نیز سیاسی تطبیق می‌دهد غافل از آن‌که تنوعات بسیاری در این میانه وجود دارد. سنجش وضعیت دینداری در ایران علاوه بر سنجش نسبت افراد با فرهنگ و تمدن غربی نیازمند سنجش نسبت ایشان با اسلام سیاسی و به طور خاص مناسبت آنان با طیف‌های متنوع سیاسی موجود پس از شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی است. ازاین‌رو در پرسشنامه اخیر با لحاظ مقطع زمانی انجام پرسشنامه و نزدیکی به انتخابات مجلس شورای اسلامی، بخشی از سؤالات ناظر به این رویداد و نیز رویدادهای برجسته دیگر سیاسی تنظیم گردید. 🔸با توجه به فرصت انتخابات مجلس شورای اسلامی، بر آن شدیم که بخش اول داده‌های جمعیت‌شناختی، نگرش‌ها و رفتارهای سیاسی را به‌سرعت در اختیار علاقه‌مندان و تحلیلگران قرار دهیم. امید است که در تحلیل و کنش کنشگران در صحنه انتخابات مؤثر افتد. البته باید در نظر داشت که نتایج باید در پیوستگی با نگرش‌ها و رفتارهای فرهنگی- اجتماعی و نیز نگرش‌های مذهبی و در نسبت با مسئله بنیادین دینداری جامعه ایرانی و خوشه‌بندی دینداران مورد ملاحظه و مطالعه قرار گیرد. از این رو خوشه‌بندی بانوان محجبه، تنها پس از نشر داده‌های مرتبط با نگرش‌ها و کنش‌های فرهنگی- اجتماعی و نیز نگرش‌ها و کنش‌های مذهبی، امکان‌پذیر است. روش و جامعه آماری 🔻 🔸این تحقیق به دنبال بررسی نگرش‌‏ها و رفتارهای اجتماعی ـ سیاسی بانوان باحجاب شهر تهران است. روش انجام این پژوهش پیمایش است. جامعه آماری آن، بانوان باحجاب بالای 18 سال مناطق 22 گانه شهر تهران و حجم نمونه آماری، 1200 نفر از آنان‌که به‌صورت خوشه‌ای و تصادفی انتخاب شده‌‏اند. بانوان محجبه در این پژوهش افرادی هستند که پوشش سر و گردن را به‌صورت کامل دارند؛ اعم از این که نوع پوشش بدن آن‌‏ها با چادر یا مانتو باشد. همچنین ابزار گردآوری داده‌‏ها، پرسشنامه است. این پرسشنامۀ محقق‌ساخته با جمع‌بندی نظرات اساتید حوزه و دانشگاه و همچنین فعالان اجتماعی از بانوان و آقایان تهیه و تنظیم شده است. به منظور اعتبارسنجی پرسشنامه، پیش‌آزمون با تعداد نمونه 60 تایی از جامعه آماری صورت گرفته و مبتنی بر نتایج پیش‌آزمون پرسشنامه نهایی شده است. میانگین پایایی سؤالات پرسشنامه مبتنی بر آزمون آلفای کرونباخ 0/79 است. سوالات پژوهش🔻 🔸 این پژوهش به دنبال بررسی تفکیکی سؤالات زیر است: ◽️دلایل انتخاب حجاب توسط بانوان باحجاب چیست؟ ◽️نگرش بانوان باحجاب در مورد بانوان کشف حجاب کرده چگونه است؟ ◽️نگرش بانوان باحجاب در مورد حجابشان و بانوان باحجاب دیگر چیست؟ ◽️میزان تقیدات شرعی بانوان باحجاب به نوع حجابشان چه میزان است؟ ◽️سبک زندگی مدرن چه میزان در زیست بانوان محجبه بروز و ظهور دارد؟ ◽️خط فکری فمینیسم چه میزان در دیدگاه بانوان باحجاب وجود دارد؟ ◽️نظر بانوان باحجاب در مورد مسئولین نظام جمهوری اسلامی چیست؟ ◽️دیدگاه بانوان باحجاب درباره روحانیت در جامعه امروز چیست؟ ◽️نظر بانوان باحجاب درباره ریشه مشکلات کشور چیست؟ ◽️میزان و نوع مشارکت بانوان باحجاب در انتخابات مجلس سال 1402 چگونه است؟ ◽️نوع رفتارهای انتخاباتی بانوان باحجاب در دوره ‏های قبل چگونه است؟ برای مشاهده نتایج پیمایش کلیک کنید. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ مرکز مطالعات فرهنگی تیام Tiyaam.ir https://eitaa.com/tiyaam_cs
📊 وضعیت پوشش: 🔸بیشترین درصد پاسخگویان: 47.8% را بانوان با پوشش مانتو تشکیل می‌دهند. 🔹چادر: 41.9% 🔸عبا: 0.3% ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ مرکز مطالعات فرهنگی تیام Tiyaam.ir https://eitaa.com/tiyaam_cs
📊 وضعیت تأهل: 🔸بیشترین درصد پاسخگویان: 65.9% را بانوان متأهل تشکیل می‌دهند. 🔹مجرد: 28.7% 🔸طلاق گرفته: 3% 🔹همسر فوت شده: 2.9% ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ مرکز مطالعات فرهنگی تیام Tiyaam.ir https://eitaa.com/tiyaam_cs
📉 رده سنی پاسخگویان: 🔹بیشتر درصد پاسخگویان (33.2 درصد) در رده سنی 33 تا 42 (دهه 60) قرار دارند 🔸گروه سنی 23 تا 32 سال (دهه 70): 21.8% 🔹گروه سنی 43 تا 52 سال (دهه 50): 21.3% 🔸گروه سنی 18 تا 22 سال (دهه 80): 11.6% 🔹و گروه سنی 53 تا 62 سال (دهه 40): 9% 🔸گروه سنی 63 تا 72 سال (دهه 30): 2.8% 🔹و گروه سنی 73 تا 82 سال (دهه 20): 0.3% در رتبه های بعدی قرار دارند. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ مرکز مطالعات فرهنگی تیام Tiyaam.ir https://eitaa.com/tiyaam_cs
📉 میزان تحصیلات پاسخگویان: 🔹بیشترین درصد پاسخگویان برابر 31.5% دارای مدرک کارشناسی هستند. 🔸مدرک دیپلم: 30.5% 🔹مدارک زیر دیپلم: 14.2% 🔸مدرک فوق دیپلم: 10.8% 🔹مدرک کارشناسی ارشد: 10.2.% 🔸مدرک دکترا: 2.6% 🔹و مدرک حوزوی: 0.2.% در رتبه های بعدی قرار دارند. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ مرکز مطالعات فرهنگی تیام Tiyaam.ir https://eitaa.com/tiyaam_cs
📝وضعیت شغل: 🔸42.4 درصد پاسخگویان را زنان خانه‏ دار تشکیل می‏دهند. 🔹شاغلین آزاد: 19.9درصد 🔸کارمندان دولتی: 12.7 درصد 🔹 کارمندان بخش خصوصی: 11.8درصد 🔸 دانشجویان: 10.9درصد 🔹بازنشستگان: 1درصد 🔸 بیکارها: 1درصد 🔹معلمان: 0.3 درصد در رتبه‏ های بعدی قرار دارند. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ مرکز مطالعات فرهنگی تیام Tiyaam.ir https://eitaa.com/tiyaam_cs
🖋میزان عمل زیبایی: 🔸50.3 درصد پاسخگویان هیچ گونه عمل زیبایی نداشته‏ اند. 🔹 24.6 درصد: تتوی ابرو 🔸 15.7 درصد: عمل بینی 🔹 و 9.3 درصد: کاشت ناخن داشته‏ اند. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ مرکز مطالعات فرهنگی تیام Tiyaam.ir https://eitaa.com/tiyaam_cs
🖋وضعیت پوشش مادر: 🔹79.6 درصد پاسخگویان اعلام داشته‏ اند که مادرشان نیز مانند آنان محجبه است. 🔸 7 درصد اعلام داشته‏ اند که مادرشان محجبه نیست. 🔹همچنین 13.4 پاسخگویان مادر ندارند. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ مرکز مطالعات فرهنگی تیام Tiyaam.ir https://eitaa.com/tiyaam_cs
🖋وضعیت پوشش خواهر: 🔹54.3 درصد پاسخگویان اعلام داشته‏ اند که خواهر یا خواهران‏شان همانند آنان محجبه‏اند. 🔸15.9 درصد اعلام داشته‏ اند که خواهر یا خواهرانشان مانند ایشان محجبه نیستند. 🔹21.7 درصد هم بیان داشته‏ اند که خواهر ندارند. 🔸همچنین 8.2 درصد اعلام داشته‏ اند که خواهرانشان در نوع پوشش متفاوتند؛ برخی محجبه‏ و برخی غیر محجبه‏ اند. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ مرکز مطالعات فرهنگی تیام Tiyaam.ir https://eitaa.com/tiyaam_cs
📝شغل پدر: 🔸47.9 درصد از پدر پاسخگویان مجرد دارای شغل آزاد هستند. 🔹کارمندان دولتی: 22.2 درصد 🔸 بازنشستگان: 11.2 درصد 🔹فوت شدگان: 7.7 درصد 🔸 کارمندان بخش خصوصی: 5.9 درصد 🔹 کارگران: 3.6 درصد 🔸و بیکارها: 1.6 درصد در رتبه‏ های بعدی قرار دارند. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ مرکز مطالعات فرهنگی تیام Tiyaam.ir https://eitaa.com/tiyaam_cs
📝شغل همسر: 🔸43.7 درصد همسر پاسخگویان دارای شغل آزاد هستند. 🔹کارمندان دولتی: 24.5 درصد 🔸 کارمندان بخش خصوصی: 14درصد 🔹کارگران: 4.9 درصد 🔸بازنشستگان: 4.7 درصد 🔹بیکارها: 1.4 درصد 🔸روحانیون: 0.3 درصد 🔹و دانشجویان؛ 0.1 درصد در رتبه‏ های بعدی قرار دارند. 🔸 6.4 درصد از بانوان متأهل نیز شغل همسر خود را بیان نکرده‏ اند. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ مرکز مطالعات فرهنگی تیام Tiyaam.ir https://eitaa.com/tiyaam_cs
📝تحصیلات همسر: 🔹27.8 درصد از همسر پاسخگویان مدرک دیپلم دارند. همسران پاسخگوی دارای مدرک: 🔸کارشناسی: 26.5 درصد 🔹زیر دیپلم: 14.9 درصد 🔸کارشناسی ارشد: 10.9درصد 🔹فوق‌دیپلم: 10.1 درصد 🔸دکترا: 4.3 درصد 🔹و حوزوی: 0.4 درصد در رتبه‏ های بعدی قرار دارند. 🔸4.9 درصد از بانوان متأهل نیز مدرک تحصیلی همسر خود را ابراز نکرده‏ اند. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ مرکز مطالعات فرهنگی تیام Tiyaam.ir https://eitaa.com/tiyaam_cs
🔴 پیمایش نگرش ها و رفتارهای اجتماعی-سیاسی بانوان باحجاب شهر تهران بخش دوم؛ نگرش ها و رفتارهای سیاسی🔻 ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ مرکز مطالعات فرهنگی تیام Tiyaam.ir https://eitaa.com/tiyaam_cs
📉میزان موفقیت آقای رئیسی: 🔸21 درصد از بانوان باحجاب شهر تهران موفقیت آقای رئیسی در دولت را در حد زیاد می‏ دانند. 🔹 28.8 درصد میزان موفقیت ایشان را در حد کم می‏ دانند. 🔸 24.3 درصد اصلا ایشان را در دولت موفق نمی‏ دانند. 🔹24.9 درصد نیز نظری در این موضوع ندارند. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ مرکز مطالعات فرهنگی تیام Tiyaam.ir https://eitaa.com/tiyaam_cs
📝 رفتار انتخاباتی بانوان باحجاب تهران در مجلس ۱۴۰۲ که ‌در سال ۱۴۰۰ به آقای رئیسی رای داده اند: از بانوان باحجاب تهرانی رأی دهنده به آقای رئیسی در سال 1400: 🔹52.2 درصد در انتخابات مجلس 1402 قطعاً شرکت می‏ کنند. 🔸12.5 درصد نیز بیان داشته‏ اند که احتمالاً شرکت می‏ کنند. 🔹14.5 درصد هنوز درباره شرکت در انتخابات تصمیمی نگرفته ‎اند. همچنین 4.4 درصد بیان داشته‏ اند که احتمالاً شرکت نمی‏ کنند. 🔸و 16.5 درصد نیز قطعاً شرکت نخواهند کرد. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ مرکز مطالعات فرهنگی تیام Tiyaam.ir https://eitaa.com/tiyaam_cs
📝 انتخاب سرلیستی بانوان باحجاب تهران در مجلس ۱۴۰۲ که در سال ۱۳۹۶ به آقای روحانی رأی داده اند: 🔰62.6 درصد از بانوان با حجاب تهران که در سال 1396 به آقای روحانی رأی داده‏ اند در انتخابات مجلس 1402 به سرلیستی آقای روحانی و خاتمی رأی نخواهند داد. 🔹42.1 درصد از بانوان باحجاب تهرانی رأی دهنده به آقای روحانی در انتخابات 1396 اعلام داشته‏ اند در انتخابات مجلس 1402 سرلیستی آقای احمدی نژاد را انتخاب می‏ کنند. 🔸 همچنین از کسانی که در انتخابات 1396 به آقای روحانی رأی داده‏ اند بیان کرده‏ اند در انتخابات مجلس 1402 سر لیستی آقایان 🔹روحانی: 19.5 درصد 🔸 خاتمی: 17.9 درصد 🔹قالیباف: 14.4 درصد 🔸جلیلی: 5.1 درصد 🔹و لاریجانی: 1درصد را انتخاب خواهند کرد. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ مرکز مطالعات فرهنگی تیام Tiyaam.ir https://eitaa.com/tiyaam_cs
انتخاب سرلیستی بانوان باحجاب تهران در مجلس ۱۴۰۲ که در سال ۱۳۹۶ به آقای رئیسی رأی داده اند: 🔹33.7 درصد از بانوان باحجاب تهرانی رأی دهنده به آقای رئیسی در انتخابات 1396 اعلام داشته‏ اند در انتخابات مجلس 1402 سرلیستی آقای احمدی نژاد را انتخاب می‏ کنند. 🔸 همچنین از کسانی که در انتخابات 1396 به آقای رئیسی رأی داده‏ اند بیان کرده‏ اند در انتخابات مجلس 1402 سر لیستی آقایان 🔹جلیلی: 25.9 درصد 🔸 قالیباف: 20.9 درصد 🔹روحانی: 9.4 درصد 🔸خاتمی: 6.4 درصد 🔹و لاریجانی: 3.7 درصد را انتخاب خواهند کرد. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ مرکز مطالعات فرهنگی تیام Tiyaam.ir https://eitaa.com/tiyaam_cs
📈میزان اهمیت دخالت دشمنان در ایجاد مشکلات کشور: 🔸58.3 درصد پاسخگویان دخالت دشمنان را ریشه مشکلات کشور، در حد زیاد و خیلی زیاد می‏ دانند. 🔹 21.7 درصد نیز دخالت دشمنان را ریشه مشکلات کشور، در حد کم و خیلی کم می‏ دانند. 🔸 همچنین به نظر 19.9 درصد، دخالت دشمنان هیچ اهمیتی در ریشه مشکلات کشور ندارد. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ مرکز مطالعات فرهنگی تیام Tiyaam.ir https://eitaa.com/tiyaam_cs
📈میزان اهمیت ضعف مدیریت در ایجاد مشکلات کشور: 🔸89.5 درصد پاسخگویان ضعف مدیریت را ریشه مشکلات کشور، در حد زیاد و خیلی زیاد می‏ دانند. 🔹8.1 درصد نیز ضعف مدیریت را ریشه مشکلات کشور، در حد کم و خیلی کم می‏ دانند. 🔸همچنین به نظر 2.4 درصد، ضعف مدیریت هیچ اهمیتی در ریشه مشکلات کشور ندارد. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ مرکز مطالعات فرهنگی تیام Tiyaam.ir https://eitaa.com/tiyaam_cs
📉میزان مشارکت بانوان باحجاب تهران در انتخابات ۱۴۰۲: 🔸31.4 درصد پاسخگویان بیان داشته‏ اند که حتماً در انتخابات مجلس 1402 شرکت خواهند کرد. 🔹8.6 درصد احتمالاً شرکت خواهند کرد. 🔸13.9 درصد هنوز تصمیم برای شرکت در انتخابات نگرفته‏ اند. 🔹5.4 احتمالاً شرکت نمی‏ کنند. 🔸و 40.7 درصد اینطور اعلام داشته اند که قطعا شرکت نخواهند کرد. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ مرکز مطالعات فرهنگی تیام Tiyaam.ir https://eitaa.com/tiyaam_cs
رفتار انتخاباتی بانوان باحجاب شرکت نکرده انتخابات 1400 در انتخابات مجلس 1402: 🔹70.9 درصد از بانوان باحجاب تهران که در انتخابات 1400 شرکت نکرده اند اعلام داشته اند که در انتخابات 1400 نیز شرکت نخواهند کرد. 🔸6.8 درصد از بانوان باحجاب تهران که در انتخابات 1400 شرکت نکرده اند در انتخابات 1402 قطعاً شرکت می کنند. 🔹3.1 درصد از بانوان باحجاب تهران که در انتخابات 1400 شرکت نکرده اند در انتخابات 1402 احتمالاً شرکت می کنند. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ مرکز مطالعات فرهنگی تیام Tiyaam.ir https://eitaa.com/tiyaam_cs
📝رفتار انتخاباتی بانوان باحجاب تهران در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰: 🔰44.9 درصد از بانوان باحجاب تهران در انتخابات 1400 شرکت نکرده ‏اند اما 40.7 درصد بانوان با حجاب تهران در انتخابات مجلس 1402 اعلام داشته ‏اند که قطعاً شرکت نمی ‏کنند. 🔻در انتخابات ریاست جمهوری1400: 🔸51.8 درصد بانوان باحجاب تهران به آقای رئیسی رأی داده ‏اند. 🔹 44.9 درصد در انتخابات شرکت نکرده ‏اند. 🔸رأی آقای همتی 1.7 درصد 🔹و آقای رضایی 1.6 درصد لازم به ذکر است که بر اساس جمع بندی داده ها: 🔹16 درصد از بانوان باحجاب تهران شرکت کننده در انتخابات ریاست جمهوری 1400 اعلام داشته ‏اند که در انتخابات مجلس 1402 قطعاً شرکت نخواهند کرد. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ مرکز مطالعات فرهنگی تیام Tiyaam.ir https://eitaa.com/tiyaam_cs
هدایت شده از ایران آینده🇮🇷
🔰به بهانه پیمایش بانوان باحجاب شهر تهران 🔖«این صخره مرجانی»: بازتولید دوباره زنان نهضت 🖊سیدعلی موسوی ◀️رئیس پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم ع 🔻بخش یک 🔸قشر مذهبی جامعه، موتور حرکت امروز جمهوری اسلامی ایران به سمت آرمان‌های متعالی‌اش است. در این میان مردم مذهبی پایتخت به دلیل مقاومت بی‌نظیرشان در برابر فشارهای فرهنگی ـ‌ سیاسی ـ اقتصادی نقش تعیین‌کننده‌تری دارند. پس از طی یک‌سال هجوم پرخاشگرانه و رادیکال علیه حجاب، طبعاً بانوان تهرانی به‌شکل خودآگاهانه‌ای حجاب خود را با «اراده»ی متمایزی برگزیده‌اند. از این‌رو عمق و قدرت «اراده حجاب» پس از این هجمه با قبل آن قابل مقایسه نیست. 🔹بانوان دارای حجاب دو طیف‌اند: 1⃣بانوان دارای حجابی که در حجابشان حدود شرعی را رعایت نکرده‌اند. 2⃣بانوانی که حجاب شرعی را رعایت نموده‌اند. در مقایسه این دو طیف، طیف دوم را بانوان محجبه (به معنای خاص کلمه) می‌نامیم. این طیف، هسته سخت بانوان در حرکت فرهنگی امروز انقلابی ما هستند. بر اساس نمونه‌گیری تیام، 52.2 درصد این بانوان دارای تحصیلات دانشگاهی و 56.3 درصد شاغل، دانشجو یا بازنشسته هستند. با توجه به دقت‌های لازم در انتخاب نمونه با اطمینان خوبی در مورد آن می‌توان سخن گفت. به آن معنا که بیش از نیمی از بانوان محجبه، با وجود گذار از دو پدیده دانشگاه و اشتغال که وجوه اساسی زیست مدرن زنانه‌اند، و با وجود این هجمه، به‌صورت کامل به حجاب خود پایبند بوده‌اند. این پدیده اجتماعی، حاکی از توسعه و عمق زیست پدیده‌ای است که در کتاب ارزندۀ «آن صخره مرجانی» به‌عنوان «زنان نهضت» از آن یاد می‌کند. این پدیده پیش از انقلاب اسلامی، پدیده‌ای نادر بود که با پوشش مانتو و روسری و عینک‌‌های آفتابی با قاب‌‌های کائوچویی درشت می‌توانستیم آن را پیدا کنیم. امروزه این پدیده به گستره‌ای بزرگ در پایتخت رسیده است. جالب‌تر ترکیب 41.9 درصدی چادری این طیف است، ترکیبی که 56.8 درصد آنان دارای تحصیلات دانشگاهی‌ و 51.4 درصد آنان شاغل یا بازنشسته‌اند. این ویژگی‌‌ها طبعاً نه توصیفی است از زن سنتی و نه توصیفی است از زن مدرن. این نوع زیست زنانه، پدیده‌ای زاییده نهضت اسلامی ایران معاصر است که توانسته مزیت‌‌های مورد ادعای دنیای مدرن را در عین حفظ مستحکم ارزش‌های اسلامی، همراه خود در پدیده پرمؤلفه و پیچیده‌ای به نام «زندگی» حمل کند. 🔹این به معنای فقدان چالش در این امر پیچیده تمدنی نیست. چالش، طبیعت گذار فرهنگی است. تولد و رشد نوپدیده‌‌های تمدنی چون زنان نهضت نتیجه همین چالش است. مسئله نسبت این طیف با خانه، خانواده، فرزندآوری و میزان پذیرش لایه‌ای از اندیشه‌‌های دارای گرایش فمنیستی، طبعاً مسئله زیرساختی این تحلیل است و داده‌‌های دیگر این پیمایش ـ که بعداً منتشر می‌گردد ـ می‌تواند در تحلیل آن مفید واقع شود. 🔸ازجمله چالش‌‌های مورد اشاره در داده‌‌های نشریافته در مورد بانوان محجبه آن است که درمجموع 9.3 درصد آنان (که از بین مانتویی‌‌ها 11.7 درصد و از بین چادری‌‌ها 2.6 درصد) کاشت ناخن و درمجموع 15.7 درصدشان (که از بین مانتویی‌ها 16 درصد و از بین چادری‌ها 10.7 درصد) عمل زیبایی بینی داشته‌اند. این به معنای آن است که 10-15 درصد از ایشان با فشار هنجاری عمل‌‌های زیبایی در جامعه زنان همراهی کرده‌اند. شاید در نگاه اول درصد کمی به نظر بیاید اما حکایت از یک اتفاق دارای امکان توسعه است. ورود این پدیده به زیست این قشر از زنان در ساخت گونه‌ای از زیست مذهبی که به دنبال بهره‌بردن از هنجاری‌های زیبایی عمومی است، مؤثر می‌باشد. تحقق چنین زیست‌‌های دوگانه‌ای، منطق «امکان» و «گزینه» را برای زیست اجتماعی بانوان محجبه فراهم می‌سازد. وجود چنین گزینه‌ای خود زمینه شکل‌گیری یک بلوک 10-15 درصدی را فراهم کرده است. ❓سؤال اصلی این است که این بلوک چقدر پایایی دارد؟ به عبارتی خانمی که کاشت ناخن کرده، چقدر آمادگی دارد در قدم بعد به جای مقنعه روسری بپوشد و در قدم بعد روسری‌اش را عقب تر بکشد؟ چقدر احتمال دارد با دانستن احکام شرعی مرتبط با این عمل، دل از آن بشوید تا زیست خود را در طیف مذهبی‌‌ها پایدارتر کند؟ 🔸اینجا است که نقطه تعیین‌کننده تغییر فرهنگی خود را نمایان‌تر می‌سازد. این بلوک اجتماعی، مهمترین نقطه تحول فرهنگی‌اند. به عبارتی دعوت‌کنندگان به خیر و فعالان فرهنگی انقلابی قبل از توجه به پدیده کشف حجاب و خانم‌‌های به اصطلاح ضعیف‌حجاب، باید نسبت به این پدیده احساس مسؤلیت کنند. در صورت فائق‌آمدن بر این پدیده امکان پیشروی به بلوک بعدی از خانم‌‌های دارای پایبندی کمتر نسبت به حجاب فراهم می‌شود و حرکت تحولی سمت‌وسوی خود را تغییر خواهد داد؛ همان‌طور که این آمار این پیشروی را نشان می‌دهد. ادامه 🔽🔽🔽 👇 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
هدایت شده از ایران آینده🇮🇷
🔻بخش دو 🔹همان‌طور که این آمار این پیشروی را نشان می‌دهد7 درصد بانوان محجبه بیان کرده‌اند که مادرشان محجبه نیست. این پیشروی ارزنده‌ای است که سمت‌وسوی بهره‌مندی از سرمایه‌گذاری‌‌های فرهنگی‌مان را به‌وضوح نشان می‌دهد. این طیف حجابشان زاییده فضای خانواده‌شان نیست و نهادهای اجتماعی و زیست عمومی در جمهوری اسلامی این فضای زیست را برای او فراهم ساخته است. 🔸اما به هر حال دشمن نیز در حال پیشروی در خاک ماست چرا که 24.1 درصد اذعان کرده‌‌‌اند که خواهر غیرمحجبه دارند و با لحاظ اینکه بخشی از ایشان مادران محجبه دارند لذا قسمتی از این درصد را می‌توان حوزه پیشرفت دشمن در خاک خودی دانست. از این‌رو باید با دقت روی همان بلوک 10-15 درصدی محجبه متمرکز شد. امکان تمرکز بر کل طیف‌‌های مختلف اجتماعی در قدم اول فراهم نیست؛ سنگ بزرگ علامت نزدن است. از یک نقطه کانونی باید آغاز کرد. نقطه مرکزی توجهات ما همین بلوک 10-15 درصدی مورد اشاره در میان خانم‌‌های محجبه تهرانی‌‌‌اند. این قشر تنها با یک منطق زیست همراه خواهد شد. این قشر به دنبال جمع دو پدیده زیست مذهبی و هنجار القائی از محیط است. تا وقتی منطق حجاب برای این طیف تبدیل به منطق هویتی پیشرو نشود، زیست‌‌های دوگانه این‌چنینی اقناع نخواهند شد. مسئله اساسی «نوع باور خود محجبه‌‌ها نسبت به حجاب است» . باید حجاب را به مانند ابتدای انقلاب تبدیل به «نماد هویتی زنان پیشرو نهضت» کنیم. این گونه است که تهدید تبدیل به فرصت می‌شود. همان‌طور که طبق شواهد کتاب ارزنده «آن صخره مرجانی»، قبل از پیروزی انقلاب، زن محجبه تبدیل به نماد زن پیشرو نهضت اسلامی شده و حتی زنان مدرن نیز برای رسیدن به این مرجعیت هویتی، محجبه شدند. آن‌گاه قدرت افسانه‌ای «این صخره مرجانی» را خواهیم دید. 👇 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a