✳️بسم الله الرحمن الرحیم
◀️ سخنرانی حاج آقای رجالی به مناسبت میلاد امام حسن عسکری علیهالسلام.
👈فردا یکشنبه ۲۳ آبان، ساعت ۱۰ تا ۱۱ صبح
⬅️مکان :مسجد جمکران سمت باب القبله (پشت مسجد حوالی چاه قدیمی)
ورود به صورت مجازی با آدرس
https://b2n.ir/seghlain11
https://eitaa.com/daftaremarefat
💠به مناسبت 24 آبانماه، سالگرد ارتحال آیتالله علامه سیدمحمدحسین طباطبایی(ره)
🔻مختصری پیرامون ویژگیهای مکتب تربیتی علامهطباطبائی(ره)
🔹آیا در سلوک الیالله، یک نظام دقیق و قابل دفاعِ علمی، عملی، عقلی و نقلی داریم یا خیر؟ گاهی چنین القا میشود که سلوک یک امر ذوقی است و هرکس از سر احساس و سلیقه در این باره سخنی گفته است.
حال آنکه سلوک مبنای قرآنی دارد و چهبسا بتوان گفت که از اوجب واجبات در قرآن کریم، مسئله سیروسلوک است!
🔹مسئله تربیت بر مبنای قرآن و روایات معصومین(ع) همواره در طول تاریخ شیعه مورد توجه علمای اخلاق بوده و هریک سعی کردهاند بر این اساس، مبانی سیروسلوک را منقح کنند. در روند تطور مکاتب اخلاقی شیعه تا دوران معاصر، علامه طباطبایی(ره) جایگاه و نقشی ویژه دارند.
🔻در این مختصر قصد داریم به ویژگیهای اصلی مکتب علمی- تربیتی ایشان بپردازیم:
۱. تقید جدی به رعایت ظاهر فرامین شرع مقدس
رعایت شرع، نخستین شاخصهای است که در مکاتب اخلاقی قدما مطرح بوده است، به این معنا که مبنای اصلی، رعایت دستورات شرع مقدس اسلام بوده است و همه پرچمداران این مکاتب، شاگردان خود را به رعایت سنن رسول خدا(ص) و دستورات الهی ملزم میکردند، به دیگر سخن، دستور محوری در این مکاتب عبارت از تقید قاطع و رعایت ظاهر فرامین شرع مقدس اسلام در محرمات و واجبات بوده است، البته باید توجه داشت که با رجوع به مکتب تربیتی علامه، مشخص میشود که این مرحله در این مکتب، به منزله مقدمه تلقی میشود.
۲. منطبق بودن دستورات و مبانی با قرآن و روایات
خصلت اساسی در مکتب تربیتی علامۀ طباطبایی(ره) -همچون سایر بزرگان این طریق- انطباق تمام دستورات و مبانی این مکتب با قرآن و کلمات اهلبیت عصمت و طهارت(ع) است؛ یعنی در سلسلۀ بزرگان طریقت از جناب ابنفهدحلی گرفته تا جناب سیدبنطاووس(رض) و همچنین علامۀ بحرالعلوم(رض)- که هرکدام برای خود، مبانی و دستوراتی اخلاقی داشتند و بیان میکردند-، و همچنین در مکتب تربیتی مرحوم ملاحسینقلی همدانی و شاگردان ایشان تا علامۀطباطبایی(ره) و آیتالله سعادتپرور(ره)، این اصل مسلّم، به چشم میخورد که ریشۀ تمام دستورات و مبانی و هر آنچه که در سیروسلوک توحیدی بیان میشود، منطبق با کتاب و سنت است.
۳. بینیازی از دیگر مکاتب
جامعیت رجوع علامه(ره) به قرآن و روایات، به نحوی است که سبب شده، اندیشه و یا مکتبی اخلاقی شکل گیرد که سالک را از مراجعه به دیگر کتب و علمای اخلاق، تا حدودی بینیاز کند. توضیح آنکه، نمیتوان دستاوردهای علمای سلف را نادیده گرفت و در این سلسله، تمام اساتید به آموزههای علمای اخلاق اعم از علامه طباطبایی(ره) و... اهتمام دارند، اما تفاوت مکتب یا اندیشه اخلاقی علامه طباطبایی(ره) در انسجام و جامعیت آن است و در یک نگاه کلان میتواند مبانی اصلی قرآنی و روایی سلوک به سوی قله توحید را در اختیار سالک قرار دهد.
۴. نظم دستورات سلوکی
ویژگی بعد که در مکتب تربیتی علامه به روشنی به چشم میآید، نظم سلوکی است که در نظم دستورات جلوهگر است؛ این نظم موجّه را میتوان هم با برهانهای عقلی اثبات کرد، و هم با برهانهای نقلی که در قرآن و روایات اهلبیت(ع) آمده است. این نظم و انسجام ریشه در مبانی منجسمی دارد که وجهه نظر کلی مکتب را شکل دادهاست.
📚 متن فوق برگرفته از این کتاب است: «درآمدی بر مکتب تربیتی علامه طباطبایی(ره)؛ تاریخچه و ویژگیهای نظری و عملی» از استاد محمدتقی فیاضبخش. برای آشنایی بیشتر با این کتاب و خرید آن، به این لینک بروید:
🌐https://b2n.ir/maktabeallameh
☑️ کانال جلوه نور علوی
🆔@jelvehnooralavi
12.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید| مکتب علامه ، مکتب احراقیه
[راه ازاله رذایل در مکتب تربیتی علامهطباطبائی(ره) رفع موضوع رذایل است، نه دفع رذایل]
استاد فیاضبخش
☑️ کانال جلوه نور علوی
🆔@jelvehnooralavi
🔻مکتب علامه ، مکتب احراقیه
[راه ازاله رذایل در مکتب تربیتی علامهطباطبائی(ره) رفع موضوع رذایل است، نه دفع رذایل]
🔹مکتب تربیتی مرحوم علامه طباطبائی(ره) به خلاف بسیاری از مشارب تربیتی، اساسش دفع رذایل نیست، بلکه رفع آنها است. به این معنا که در کشتن و کنار زدن نفس اماره صرفا به ازاله یکیک رذایل نمیپردازد، بلکه موضوع رذایل را یکباره کنار میزد. این همان مطلبی است که ایشان در المیزان دارد: "بعبارة أخرى إزالة الأوصاف الرذيلة بالرفع لا بالدفع." جوهره این مطلب در واقع بهآتش کشیدن خود و انانیت است. این انانیت که کنار رفت، موضوع تمام رذایل کنار رفته است.
🔹مرحوم علامه میفرماید: این همان روش احراقیه در مکتب تربیتی مرحوم آقا سید علی آقای قاضی است. ایشان میگوید روزی به مرحوم آقای قاضی گفتم: حتی کسانی که در سیر و سلوک، توحید را میخواهند، بالاخره این را هم برای خودشان میخواهند. بنابراین این هم به نوعی همان خودپرستی است. مرحوم آقا سید علی آقا فرمودند: نه ، ما روش دیگری داریم که روش احراقیه است. ایشان توضیحی ندادند ولی منظورشان این بود که در این روش باید نفس اماره را یک دفعه آتش زد.
🔹خوب قطعاً منظور از آتش زدن نفس، آن کاری نیست که صوفیها و مرتاضها انجام میدهند. کار آنها آتش زدن نفس نیست، بلکه زنده کردن بت بزرگتر است. منظور از «احراق» در روش مرحوم آقای قاضی، نابود کردنِ بستر و زمینهای است که انسان را به غیر حق دعوت میکند.
🔹لذا مکتب تربیتی مرحوم علامه طباطبائی(ره) همان مکتب مشایخ عظامشان یعنی طریقه احراقیه است.
👈 برگرفته از دوره فلسفه اخلاق توحیدی: جلسه دوم.
☑️ کانال جلوه نور علوی
🆔@jelvehnooralavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 چهره نورانی و جذاب علامه طباطبایی(ره) و خواندن قسمتی از اشعارشان
من خسی بی سر و پایم که به سیل افتادم
او که میرفت مرا هم به دل دریا برد
🔰به مناسبت سالگرد ارتحال علامه طباطبایی(ره)
💎النظر الی وجه العالِم عبادة (نگاه کردن به سیمای عالِم عبادت است)
#علامه_طباطبایی
🌏 آدرس پایگاه:
🌐www.nomov.ir
📱 کانال «نُمو»:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/3512729642C9c7c6bf908
علامه.pdf
763.5K
📘مجموعه بیانات مقام معظم رهبری در مورد علامه طباطبایی(ره)
#علامه_طباطبایی
🌏 آدرس پایگاه:
🌐www.nomov.ir
📱 کانال «نُمو»:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/3512729642C9c7c6bf908
🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶
🔶سومین دوره سلسله نشست های معرفتی
🔷با حضور استاد محمد تقی فیاض بخش
🔶 صبح سه شنبه ها ساعت ۱۰:۳۰ به وقت ایران
🔷نشست به زبان فارسی خواهد بود.
🔶لینک ادابی کانکت:
https://tr.miu.ac.ir/hikmet-pinari/
🔷لینک اینستگرام: https://instagram.com/temsilcilikelmustafa?utm_medium=copy_link
🔶لینک فیس بوک: https://www.facebook.com/almustafatemsilciligi
🔷لینک یوتیوب: https://youtube.com/channel/UC24UkTRIWvCklBFWamNRTeg
🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷
👈شکوفه های سعادت
👉 @sh_saadat
ویژگیهای حضرت معصومه س.docx
21.1K
📙ویژگی های حضرت معصومه سلام الله علیها
📌برای مطالعه ...
#حضرت_معصومه
🌏 آدرس پایگاه:
🌐www.nomov.ir
📱 کانال «نُمو»:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/3512729642C9c7c6bf908