هدایت شده از KHAMENEI.IR
6.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببينيد| فَقُتِلَ الْحُسين
▪️ مرثیهخوانی حضرت آیتالله خامنهای به زبان آذری در مورد سيدالشهدا(ع) در اردبیل
▫️ تحسین رهبرانقلاب از یک شعر کمنظیر در زمینه مرثیه. ۱۳۷۹/۵/۵
🏴 @Khamenei_ir
استاد علیپور-مسجد جوادالائمه97.6.28.mp3
2.35M
فایل صوتی سخنرانی استاد علیپور در مسجد جوادالائمه ولیعصر تبریز در تاریخ 97.6.28
🔵🔵 در جلسات ماهانه – مسجد امام خمینی (ره) – محله خطیب 👇
http://dl.nedayepakefetrat.ir/Sound/964-13970526.mp3
عناوین:
🔷محرومیت های جامعه و مسلمانان از هدایت ها و حکومت های اهل بیت علیهم السلام خسارت های جنایت کارانه بسیاری را ایجاد کرده است
🔶یکی از این خسارت ها این است که اسلام برای ما مثل اون تابلوی از طبیعت معرفی شد که درش انواع میوه ها و گل ها و لذت ها و زیبایی هاست که ما با دیدنش این قدر مست می شویم حالا اگر در خود اون فضا قرار بگیریم چه می شود؟
🔷آنچه از کلام معصومین استفاده می شود این است که ما این حقایق را لمس کنیم نه اینکه فقط در ذهن ما باشد و از حس این ها زندگیمون ایجاد بشه
🔶من عرف الخلق عرف الخالق
🔷حضرت می فرماید که رشد انسان اونقدر باید ادامه پیدا میکرد که از اون خلق و رزق خالق و رازق را حس می کرد
🔶انسان رشد رو باید اونقدر بالا ببرد که استعداد هایی در ما باز بشه و اون استعداد ها جنسش طوری است که با اون رب را احساس می کند
🔷مولا علیه السلام می فرماید: التفکر فی ملکوت السماوات و الارض عباده المخلصین(به فتح لام)
🔶قرار بود من وقتی درخت را می بینم با ملکوت درخت زندگی کنم نه اینکه با ماده درخت. با ملکوت آفتاب زندگی کنم
🔷در دعای ابوحمزه حضرت می فرماید: جبب الیی لقائک اگه لقاء و این حرفا گناهه و نجسه این دعا رو چیکار کنیم؟
🔶ابتدا می فرماید مرا عاشق لقاء خود بگردان و به من استعدا لقائت را عنایت کن و بعد می فرماید اجبب لقائی تو هم لقای مرا بپذیر و دوس داشته باش
🔷راحتی انسان از این لقاء هستش نه راحتی های موهوم و خیالی ما که می بافیم
🔶من تا قبل از اون لقاء در یک زندان تاریکم و فرج من با اون لقاء هست
🔷امام صادق علیه السلام می فرماید: مومن به روح خدا اتصالش از اتصال شعاع خورشید به خورشید شدید تر است
🔶امام سجاد علیه السلام می فرماید: این دنیا چرت زدنه و آخرت بیداریست و ما یه مشت خواب های آشفته ای هستیم که درش داریم زندگی می کنیم. کیست که به این کلام حضرت به اندازه کلام یک مغز الکلی اهمیت بده
🔷پیامبر صل الله علیه و آله می فرماید: غافلترین مردم اون کسی هست که از این دگرگونی ها و تغییر ها و حال به حال شدن هایی که در این دنیا دائما با اون مواجهه، پندی، اندرزی نمیگیرد و به آن ها توجه ندارد.
🔵🔵 در مسجد جوادالائمه ولیعصر تبریز👇
http://dl.nedayepakefetrat.ir/Sound/965-13970622.mp3
عناوین:
🔷زیارت های اهل بیت علیهم السلام از ابعاد مختلفی قابل دقت است
🔶از یک بعد قله های علم را برای ما باز می کند که بشر برای اینکه به ظاهر الفاط آن بتواند راه پیدا کند باید صد ها سال مقدماتی را فراهم کند
🔷اگر تمامی دانشمندان در تمامی رشته های فیزیک و شیمی و … جمع شوند نمی توانند این عالم هایی را که در زیارت هست بشمارند چه برسد برسند به معنای اینکه همه اینها گریه کرد بر این مصیبت
🔶خروجی آموزش ما که بر حسب شیوه غربی است ما با دست خودمون کاری کردیم که خروجی آموزش ما شده یا خود ملحد یا طرفدار ملحد یا انباری از شبهات اعتقادی و…
🔷در حالی که زیارات بهترین و اصیل ترین روش های تربیتی است که ما را به قله های دانش می رساند
🔶در زیارت که می گوییم اشهد این فرد اونقدری رشد کرده به برکت تربیت اهل بیت علیهم السلام که می گوید من مشاهده می کنم که آسمان ها و زمین گریه کردند
🔷اینکه می گوییم انی حرب لمن حاربکم یعنی مطلق هر جنگی که اتفاق بیفتد. یعنی جنگ فکری و اعتقادی و بینشی که با ائمه اتفاق می افتاد
🔶ائمه علیهم السلام در کلمات نورانیشان در سیره عملیشان اون موجودیت خودشان را هر زمان و هر لحظه ای در این عالم تا قیامت در دسترس انسان ها گذاشته اند
🔷بعد دیگری از زیارت ها توجه به بحث امت و امامت می کند که این بحث همیشه در طول تاریخ بوده
🔶تاریخ فقط بیان حوادث و تحلیل حوادث و ارتباط حوادث با ما نیست
🔷معنای تاریخ را از بیخ منحرف کرده اند و اون اصل و ماهیت و جوهره تاریخ که نحوه مدیریت انبیاء و اوصیاء علیهم السلام در زندگی بشر و برای بشر تاریخ می سازد بود را کلا گرفتند
🔶هر حادثه ای منهای این جریان یک حادثه مرده بیش نیست
🔷فناء یعنی آستانه یعنی بارگاه و حل یعنی فرود آمد
🔶در این فراز السلام علیک و علی الارواح التی حلت بفنائک می خواهد امت را تعریف کند
🔷رزمندگان غالبا با زیارت عاشورا تربیت می شدند و با تمام جان وجود زیارت را درک می کردند
🔶قضیه عاشورا یک مصداق عینی روشنی است برای جهان که اون حکومتی که اسلام می فرماید که حکومت امام و امت یعنی چی اینجا تحقق پیدا کرده.
🔵🔵 در مسجد جوادالائمه ولیعصر تبریز👇
http://dl.nedayepakefetrat.ir/Sound/966-13970623.mp3
عناوین:
🔷شخصیت های بزرگ وقتی سخن می گویند سخن آن ها حکمت است و برای انسان های عادل و حق جو نقطه تعیین کننده زندگی و راهنما هست
🔶امام حسین علیه السلام که از مدینه حرکت کردند در مواجهه با افراد مختلف به تناسب فهم آن ها و یا متناسب با آن شرایط انگیزه خود را در مورد نهضت خود ایراد می فرمودند
🔷مثلا در وقتی که شرایط جنگ به سخت ترین وضعیت می رسد عبارتی که از دهان مبارک ان حضرت بیرون می آید این است که هر چه که بر وارد شده از مصیبت ها و سختی ها در این نهضت برایم آسان است برای اینکه همه این ها در محضر خدا انجام می گیرد
🔶ظاهر کلام خیلی کوچک است ولی توجه به عمق کلام ما را به کدام نقطه محوری توجه می دهد؟
🔷در جایی دیگر که تنهای تنها می شود مرتبا این عبارت را تکرار می کند لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم
🔶در جایی دیگر در لحظات آخر در سخت ترین شرایط می فرماید به اسم الله و بالله و لا حول و لا قوه الا بالله و هذا قتیل فی رضا الله
🔷اونوقتی که از اسب خودشان بر گونه راست بر زمین می افتند می فرماید بسم الله و بالله و علی مله رسول الله صل الله علیه و آله و سلم
🔶پس ما می بینیم عبارت هایی که در این جایگاه از حضرت صادر می شود توجه های توحیدی است
🔷در فشار هایی که در جنگ بین عقل و جهل هست و از اول تاریخ این جنگ بوده و در کربلا به اوج خودش رسیده انسان ها به دو بخش تقسیم می شوند یک عده تحت تاثیر فشار ها مضطرب می شوند و اشتغالات فکری جدی پیدا می کنند و تحت تاثیر اون فشار ها از توجهات الهی کم میارند و یک عده درست برعکس هر چه که فشار ها بیشتر می شود در رشد این ها در عملکرد عبودیت به دین این ها قوی تر می شود
🔶بنابراین ما اگر بخواهیم وظیفه مهم و اساسی خودمون در حفط انقلاب و در حفظ نظام اسلامی در جامعه داشته باشیم اینه که حرکت های توحیدی و تقویت اعتقادات توحیدی و آخرتی رو که جا دارد تمام عمرمان را و تمام فعالیت هایمان را در این متمرکز کنیم اگر اصلاح بشه بقیه امور اصلا آثار و طراوشات این اعتقاد حقیقی معرفت اللهی است که در جامعه ظهور خواهد کرد.
🔵🔵 جلسه شهرستان اهر – ترکی 👇
http://dl.nedayepakefetrat.ir/Sound/967-13970627.mp3
عناوین:
🔷اهداف نهضت امام حسین علیه السلام با توجه به مکان ها و زمانهای خاص
🔶چگونگی آسان شدن مصیبت ها برای امام حسین علیه السلام در محضر الله
🔷توجهات توحیدی امام حسین علیه السلام در عاشورا
🔶وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِن بَنِي آدَمَ مِن ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ قَالُوا بَلَىٰ شَهِدْنَا أَن تَقُولُوا يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَٰذَا غَافِلِينَ :
ﻭ [ ﺑﻪ ﻳﺎﺩ ﺁﺭ ] ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﺭﺍ ﻛﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺍﺯ ﺻﻠﺐ ﺑﻨﻲ ﺁﺩم ﻧﺴﻠﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﭘﺪﻳﺪ ﺁﻭﺭﺩ ، ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ [ ﺩﺭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺑﺎ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﻳﺶ ] ﺑﺮ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﮔﻮﺍﻩ ﮔﺮﻓﺖ [ ﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ] ﺁﻳﺎ ﻣﻦ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺷﻤﺎ ﻧﻴﺴﺘﻢ ؟ [ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻭﺍﺑﺴﺘﮕﻲ ﻭﺟﻮﺩﺷﺎﻥ ﻭ ﻭﺟﻮﺩ ﻫﻤﻪ ﻣﻮﺟﻮﺩﺍﺕ ﺑﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﻱ ﻭ ﺭﺑﻮﺑﻴّﺖ ﺣﻖ ] ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﺁﺭﻱ ، ﮔﻮﺍﻫﻲ ﺩﺍﺩﻳﻢ . [ ﭘﺲ ﺍﻗﺮﺍﺭ ﺑﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﻱ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺩﻧﻴﺎ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﮔﺮﻓﺘﻴﻢ ] ﺗﺎ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﻧﮕﻮﻳﻴﺪ : ﻣﺎ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ [ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﻭ ﺭﻭﺷﻦ ] ﺑﻲ ﺧﺒﺮ ﺑﻮﺩﻳﻢ .(اعراف ، ۱۷۲)
🔷أَوْ تَقُولُوا إِنَّمَا أَشْرَكَ آبَاؤُنَا مِن قَبْلُ وَكُنَّا ذُرِّيَّةً مِّن بَعْدِهِمْ أَفَتُهْلِكُنَا بِمَا فَعَلَ الْمُبْطِلُونَ : ﻳﺎ ﻧﮕﻮﻳﻴﺪ :
ﭘﺪﺭﺍﻧﻤﺎﻥ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﻣﺎ ﻣﺸﺮﻙ ﺑﻮﺩﻧﺪ ، ﻭ ﻣﺎ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻧﻲ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻮﺩﻳﻢ [ ﻭ ﺭﺍﻫﻲ ﺟﺰ ﺗﻘﻠﻴﺪ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﺪﺍﺷﺘﻴﻢ ] ﺁﻳﺎ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﺎﻃﻞ ﮔﺮﺍﻳﺎﻥ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﺍﺩﻧﺪ ، ﻫﻠﺎﻙ ﻣﻰ ﻛﻨﻲ ؟(اعراف ، ۱۷۳)
🔷تفاوت علم اول با علم دوم
🔶رابطه علم دوم و غفلت
🔷خودآگاهی
🔶عذاب غفلت از حضرت ربّ
🔷مشاهده حضرت ربّ
🔶نقش قوه حیات در بینایی و شنوایی
🔷اسم حضرت ربّ
🔶زندگی در عاشورا
💠 جلسه بصیرتی معرفتی جمعه اول ماه قمری 💠
🔸سخنران بصیرتی: سردار خرم
🔸سخنران معرفتی: استاد علیپور
🔹زمان: جمعه ۹۷.۷.۲۰ ساعت ۹:۳۰ صبح
🔹 مکان: تبریز، نصف راه، خیابان خطیب، مسجد امام خمینی(ره)
🔹 با توجه به نزدیک بودن زمان نماز جمعه، حضور به موقع دوستان مورد انتظار می باشد.
https://eitaa.com/nedayepakefetrat_un
استاد علیپور-جلسه ماهانه-تبیین فعالیت ها 97.7.20.mp3
2.8M
💠 تبیین فعالیت ها و اهداف جلسات معرفتی و بصیرتی توسط استاد علیپور در جلسه ماهانه مسجد امام خمینی(ره) خطیب در تاریخ ۹۷.۷.۲۰
https://eitaa.com/nedayepakefetrat_un
استاد علیپور-جلسه ماهانه97.7.20.mp3
1.87M
💠 سخنرانی معرفت افزایی استاد علیپور در جلسه ماهانه مسجد امام خمینی (ره)خطیب در تاریخ ۹۷.۷.۲۰
https://eitaa.com/nedayepakefetrat_un
سردار خرم-جلسه ماهانه97.7.20.mp3
9.07M
💠 سخنرانی بصیرت افزایی سردار عابدین خرم، فرمانده سپاه عاشورا در جلسه ماهانه مسجد امام خمینی(ره) خطیب در تاریخ ۹۷.۷.۲۰
https://eitaa.com/nedayepakefetrat_un
💠اربعین و سبک زندگی مهدوی
🔶 شما در این پیاده روی می ببینید آدم هایی را که سنی از آنها گذشته و شأن و شخصیت و جایگاهی دارند اما جلوی زائران را می گیرند التماس میکنند تا کسی اجازه دهد به آنها خدمت شود و یا گریه می کنند تا کسی قبول کند به منزل آنها بیاید استراحت کند.
چه تبلیغی بالاتر از این !؟
اینها فانی در چه کسی هستند که اینگونه عمل می کنند؟
همه فلسفه دین ما ختم به این میشود که بگوید تو هیچ نیستی و هرچه هست فقط اوست.
اینها چیزی نیست که بتوان پای درس فلان استاد و در فلان کلاس به دست آورد.
اینها را فقط در پیاده روی اربعین میتوان دید و هیچ زمان دیگری این چنین بروزی وجود ندارد.
تمام نظام اعتباریات همه در این پیاده روی از بین میروند.
اینکه یک نفر دکتر ،مهندس یا دارای فلان سابقه و جایگاه است همه و همه کنار می رود. و همه در یک کلام خود را خادم حسین معرفی می کنند و لاغیر!
در آنجا مرزها از بین می رود. این که بگویی من ایرانی ام تو عراقی ، خنده دار است!
حتی تفاوت زبان هم به چشم نمی آید ، می دانید که زبان هم خودش یک حجاب است و جزء اعتباریات محسوب می شود. اما آنجا اصلا انگار همه عرب ها ، فارس اند و همه فارس ها ، عرب!
زبان همه حُب الحسین است.
پاکستانی ، آمریکایی ، عرب و .. هیچ کدام زبان هم را نمی دانند و فقط هرکس به دنبال خدمت کردن به دیگران است.
این «فنای همه در یک نفر» آنجا به عینیت می رسد و نمود دارد.
قرار بود این فنا در مکه و ایام حج اتفاق بیفتد اما نیفتاد. و خداوند این مسئله را فقط برای حسین ع در کربلا رخ داده است و تنها در پیاده روی اربعین است که دیده می شود.
در سوره مبارکه حج بیان شده است:
إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَيَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَالْمَسْجِدِ الْحَرَامِ الَّذِي جَعَلْنَاهُ لِلنَّاسِ سَوَاءً الْعَاكِفُ فِيهِ وَالْبَادِ ۚ... (حج:۲۵)
«آنان که کافر شده و (مردم را) از راه خدا منع میکنند و نیز از مسجد الحرامی که (ما حرمت احکام) آن را برای اهل آن شهر و بادیهنشینان یکسان قرار دادیم مانع میشوند....»
حضرت آیت الله جوادی آملی در تفسیر این آیه می فرمود «سَوَاءً الْعَاكِفُ فِيهِ وَالْبَادِ» یعنی در حج مقیم و مسافر نداریم. ایشان فتاوا را می خواندند که برخی از فقهای شیعه فتوا داده اند اقامت و صاحب خانه شدن در مکه حرام است. خانه ها را اجاره میدهند به افرادی اما ایام حج که میشود این خانه ها را تخلیه می کنند تا برای همه زائران باشد. هر کس هر جایی که خواست اقامت کند و همه خانه ها ، همه غذاها مال همه باشد.
یعنی همه ی من ها فانی میشود و بعد در روایت دیگر از امام باقر(ع) آمده است که؛
تَمَامُ الْحَجِّ لِقَاءُ الْإِمَام
«تمام بودن حجّ به زیارت امام است.»
حالا این را کجا میتوان دید که در یک خانه ، مسافر و صاحب خانه از هم سوا نمی شود ؟!
بله فقط در پیاده روی اربعین چنین چیزی ممکن است و تفسیر این آیه فقط در پیاده روی اربعین دیده می شود.
اینجا همه چیز متعلق به امام حسین (ع) است.
یک سال کار می کنند پول در می آورند که در ایام اربعین برای زائران امام حسین (ع) خرج کنند.
اینجاست که نظام اعتباری کلاً محو می شود و هیچ کس خود را مالک چیزی نمی داند!
شخصی رسید خدمت امام وگفت: آقا چرا قیام نمی کنید!؟
حضرت فرمود: آیا با دوستانتان این جور هستید که هر زمان پول نیاز داشتید دست در جیب همدیگر ببرید و آنچه که نیاز دارید را بردارید؟
گفت : نه!
فرمود : هر زمان شما اینطور شدید ، قیام می کنیم.
«قِیلَ لِأَبِی جَعْفَرٍ ع: إِنَّ أَصْحَابَنَا بِالْکُوفَةِ لَجَمَاعَةٌ کَثِیرَةٌ فَلَوْ أَمَرْتَهُمْ لَأَطَاعُوکَ وَ اتَّبَعُوکَ قَالَ: یَجِیءُ أَحَدُکُمْ إِلَى کِیسِ أَخِیهِ فَیَأْخُذُ مِنْهُ حَاجَتَهُ؟ فَقَالَ: لَا. فَقَالَ: هُمْ بِدِمَائِهِمْ أَبْخَلُ. ثُمَّ قَالَ... إِذَا قَامَ الْقَائِمُ جَاءَتِ الْمُزَامَلَةُ وَ أَتَى الرَّجُلُ إِلَى کِیسِ أَخِیهِ فَیَأْخُذُ حَاجَتَهُ فَلَا یَمْنَعُهُ. (اختصاص شیخ مفید/24)»
تا وقتی که انسانها درگیر نظام اعتباری خودشان هستند ،نمیتوانند در این راه برای تمدن امام زمان(ع) کاری انجام بدهند.
امینی خواه