دو خوانش غزل ۲۶۵ حافظ.mp3
4.71M
غزل شمارهٔ ۲۶۵
برنیامد از تمنای لبت کامم هنوز
بر امید جام لعلت دردی آشامم هنوز
روز اول رفت دینم در سر زلفین تو
تا چه خواهد شد در این سودا سرانجامم هنوز
ساقیا یک جرعه ده زان آب آتشگون که من
در میان پختگان عشق او خامم هنوز
از خطا گفتم شبی موی تو را مشک ختن
میزند هر لحظه تیغی مو بر اندامم هنوز
نام من رفتهست روزی بر لب جانان به سهو
اهل دل را بوی جان میآید از نامم هنوز
در ازل دادهست ما را ساقی لعل لبت
جرعه جامی که من مدهوش آن جامم هنوز
پرتو روی تو تا در خلوتم دید آفتاب
می رود چون سایه هر دم بر در و بامم هنوز
ای که گفتی جان بده تا باشدت آرام دل
جان به غمهایش سپردم نیست آرامم هنوز
در قلم آورد حافظ قصه لعل لبت
آب حیوان میرود هر دم ز اقلامم هنوز
#استاد_آهی
#استاد_موسوی_گرمارودی
#حافظ_خوانی_و_ادبیات
حکمت-4-زهد-3.oga
903.8K
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت4 8⃣
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
🌹 شرح #حکمت4
🔴 قسمت هشتم
🔷2.1.2 زهد عاقلانه – زهد احمقانه
بنابراین زهد از منظر امیرالمؤمنین به معنای بی رغبتی به دنیاست. رغبت به دنیا یعنی اسیر دنیا شدن. حالا اگر کسی خانه خوب، امکانات خوب و دنیای خوب داشته باشد؛ اما دلبسته نباشد و بهترین لذت را از آن ببرد، استفاده درست بکند اما وابسته و دلبسته نباشد این هیچ منافاتی با زهد ندارد. عدم درک این معنای دقیق از زهد باعث شده است تا در طول تاریخ غلبه به سمت زهد احمقانه و منفعلانه باشد، تا جایی که در خطبه ۲۰۹ نهج البلاغه قصه جالبی را می خوانیم .
🔻در خطبه ۲۰۹ آورده شده است که : امام امیرالمؤمنین پس از جنگ بصره با دعوت علاء بن زياد که ظاهرا هیچ سمت و پست دولتی نداشت وارد منزل او شد. وقتى خانه بسيار مجلّل و وسيع او را ديد، فرمود: «ای برادر تو با این خانه وسیع در دنیا چه می کنی در حالی که در آخرت به آن محتاج تری . بعد بلافاصله فرمودند البته اگر زرنگ باشی می توانی با همین خانه بزرگ، آخرت خودت را هم بسازی. چگونه؟ حقوق الهی را پرداخت کنی، با اقوام و خویشاوندان خودت در این خانه صله رحم بکنی و مجالس برپا کنی. آنگاه تو می توانی با همین خانه وسیع به آخرت برسی». وقتی این مرد از این نگاه مترقی دین که از زبان امیرالمؤمنین خارج شده بود خیلی خوشحال و خرسند شد ؛ از برادرش نزد مولا علی (علیه السلام) شکایت کرد.
🔻 حضرت وقتی دلیل شکایت را پرسیدند ایشان گفتند: « برادری دارم که عبایی به دوش انداخته است و از کار و کاسبی و زندگی کنارهگیری کرده است و به عبادت مشغول است. حضرت علی (علیه السلام) که خانه وسیع این مرد را دیده و اصلا عصبانی نشد و حتی راه اینکه با همین خانه وسیع چگونه میتواند آخرت خودش را هم بسازد به او یاد داد، از شنیدن اینکه کسی زهد را دوری از دنیا و کار و کاسبی و حلال لذت ها معنی کرده است عصبانی شدند و فرمودند او را بیاورید. وقتی این مرد آمد حضرت با لحن خطاب و عتاب فرمودند: « ای دشمنک حقیر خویشتن، تو در تیررس شیطان قرار گرفته ای، آیا به زن و فرزندان خود رحم نمی کنی؟ آیا تو فکر می کنی که خدا نعمتهایش را حلال کرده اما دوست ندارد تو از آنها بهره ببری؟ تو درنزد خدا حقیر تر از آن هستی که با تو اینگونه رفتار کند».
🔻اما این نادان به جای اینکه متنبه بشود؛ اعتراض را به خود مولا برگرداند و گفت: یا امیرالمؤمنین! پس تو خود چرا با آن غذای جشب و آن لباس خشن زندگی می کنی؟ حضرت عصبانی شدند و فرمودند: وای بر تو! تو خودت را با من مقایسه نکن. و بعد یک قاعده گفتند که این مخصوص حضرت علی نیست؛ فرمودند: «خدا بر حاکمان حکومت اسلامی واجب کرده است که همواره وضع زندگی شان را در حد مردم ضعیف نگه دارند تا مردم طغیان نکنند» و بگویند که اگر ما نداریم رهبر ما هم مثل ما ساده زندگی می کند.
🔻مثل روزگارما مردم می گویند اگر ما ساده زندگی میکنیم خوب رهبر ما هم ساده زندگی می کند ؛ روزی می گفتند اگر ما نداریم ، رجایی هم که رئیسجمهور ما است ساده زندگی می کند ، امام هم ساده زندگی میکند.
🔻 بنابراین یک زهد عاقلانه داریم که پشت آن یک حکمت و فلسفه درست خوابیده است و یک زهد احمقانه داریم که به خاطر برداشت غلط از دین برسر ما می آید.
🔷 2.1.3 جایگاه زهد:
نکته تکمیلی در چیستی زهد جایگاه زهد است، در حکمت ۳۱ نهج البلاغه اینگونه فرمودند: «که ایمان چهار رکن دارد و اولین رکن از آن چهار رکن صبر است. خود صبر هم چهار رکن دارد که سومین رکن آن زهد است». امیرالمؤمنین فرمودند: «صبر بر چهار پایه استوار است،شوق و هراس، زهد و انتظار؛ و بعد در تبیین نسبت زهد با صبر فرمودند: «هر کس در دنیا زهد بورزد مصیبت ها را کوچک می شمارد.»
🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
↩️ ادامه دارد...
حکمت-4-ورع-1.mp3
715.6K
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت4 9⃣
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
✨ بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹 شرح #حکمت4
🔴 قسمت نهم
🔻امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) در بخش چهارم از حکمت ۴ نهج البلاغه می فرمایند: «ورع سپر است». در نهج البلاغه ی شریف و غریب ده نکته پیرامون ورع بیان شده است که تلاش می کنیم به صورت یک هندسهٔ منظّم و نظام مند ارائه گردد.
🔷 1. تعریف ورع:
ورع یعنی دوری کردن از منطقه ای که احتمال به حرام افتادن در آن وجود دارد.
🔹1.1 نسبت ورع با تقوا:
نسبت ورع با تقوا را می شود دو جور بیان کرد: ورع مرتبه ی عالی تقوا است، چون تقوا یعنی "گناه نکردن و واجبات را انجام دادن" اما ورع یعنی "حتی نزدیک به گناه نشدن و جایی که شبهه ی حرام هم هست دوری کردن". از طرفی هم می شود گفت " تقوا یک چیز است و ورع چیز دیگری است، چون تقوا ترک کردن خود حرام است، اما ورع ترک کردن چیزی است که شبهه ی حرام دارد."
🔻در نهج البلاغه در حکمت ۱۱۳ آمده است: «وَ لَا وَرَعَ كَالْوُقُوفِ عِنْدَ الشُّبْهَةِ »؛ هیچ ورعی مانند توقف هنگام شبهه ناک بودن امری نیست .
🔺 با این نگاه که ورع را از تقوا متفاوت بدانیم میشود ورع را یکی از شعبه های زهد دانست.
🔻حضرت امیر (علیه السلام) در خطبه ی ۸۱ می فرمایند : «ای مردم زهد ورزیدن عبارت است از
🔸 1. کوتاه کردن آرزوها
🔸 2. شکرگزاری کردن هنگامی که نعمتی به شما میرسد
🔸 3. ورع ورزیدن هنگام حرام ها»
بنابراین با این نگاه می شود ورع را شعبه ای از زهد نامید.
🔹1.2 نسبت ورع با سایر ارزشهای بنیادین اخلاقی :
میدانیم که ارزش های اخلاقی هم ارزش و هم رتبه نیستند و برخی از آنها ارزش های بنیادینی هستند که با آمدنشان دین به کمال می رسد و با رفتنشان انسان کاملاً بی دین می شود؛ مثلاً درباره حیا در روایات داریم "لا دینَ لمَنْ لا حیاءَ لَه" ؛ کسی که حیا ندارد دین ندارد. با این نگاه ورع با ارزشهای بنیادین اخلاقی نسبت هایی دارد که در نهجالبلاغه چند موردش بیان شده است.
🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
↩️ ادامه دارد...
🌳شجره آشوب« قسمت هفتاد و هفتم »
📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام
🔻بعد از جنگ صفین، معاویه با استفاده از بستر مناسب شهر بصره که تمایلات عثمانی داشتند، سعی میکرد این منطقه را از تحت حاکمیت امام خارج کند و از آنها برای به هم زدن نظم داخلی حکومت مولا، بهره ببرد. در نهایت، او با اعزام شخصی به نام «عبدالله بن حضرمی» به سمت بصره، تصمیم گرفت فتنه جدیدی را خلق کند.
🔻او ضمن شوراندن مردم بصره برای خونخواهی نسبت به خون عثمان، از آنها خواست با معاویه همراهی کنند. ابن حضرمی بعد از ورود به بصره، با تحریک مردم، تلاش کرد تا بر شهر مسلط شود. امام بعد از آگاهی از این موضوع، نماینده خود به نام «اعین بن ضبیعه» را برای آرام کردن اوضاع به بصره فرستاد، اما طرفداران ابن حضرمی، او را به شهادت رساندند.
🔻امام که از این مطلب، باخبر شد، این بار، «جاریه بن قدامه» را بهسوی بصره اعزام کرد.
🔻 جاریه بن قدامه بعد از محاصره ابن حضرمی و یارانش، دستور داد تسلیم شوند؛ اما جز تعدادی از یاران او تسلیم نشدند. نهایتاً ابن قدامه دستور داد خانه را بسوزانند. در نهایت با کشته شدن ابن حضرمی این قائله به پایان رسید و نشان داد این شهر، چگونه دستخوش فتنههایی شد که ناشی از تحریکات معاویه بود.
📚 کتاب شجره آشوب
💬 نویسندگان: آقایان یوسفی و آقامیری
↩️ ادامه دارد...
🌳شجره آشوب« قسمت هفتاددو هشتم »
📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام
🔻 نقش عناصر نفوذی معاویه (بنی امیه) در جمل
🔻در سطور پیشین گفتیم که بنی امیه، برای مشغول کردن امام و فرصت خریدن و تأخیر نبرد، تلاش کردند با حمایت از عناصر فتنه گر جامعه اسلامی در عصر امیرالمومنین، آشوب و غائله ای را راه بیندازند. در این میان، نباید از نقش عناصر نفوذی بنی امیه در سپاه جمل غافل شد. این افراد، تأثیر بسزایی در روند جنگ داشته و فعالیت های آنان سبب دست اندازی هایی در مسیر امام می شد. ما به معرفی برخی از این عناصر ذیلا می پردازیم:
🔻الف)مروان بن حکم
ما در اینجا قصد بررسی جزییات زندگی مروان را نداریم. فقط باید یادآوری کرد که او پس حکم بن ابی العاص، مطرود پیامبر، است. مروان کسی برای معاویه در شام می برد تا از این طریق بهانه ای برای معاویه علیه امام، ترتیب دهد؟ در تاریخ آمده است نعمان بن بشیر، مرد اموی معروف که در زمان قیام مسلم بن عقیل حاکم کوفه بود، این کار را می کند.
🔻 او پیراهن عثمان و انگشتان نائله را برای معاویه می برد و معاویه نیز با علم کردن آن ها، مردم شام را علیه امیرالمومنین تحریک می کرد. این اقدام معاویه، سبب تشدید کینه و غیظ اهل شام نسبت به امام می شد. هر بار که اهل شام، دچار سستی می شدند، عمروعاص دستور می داد تا پیراهن و انگشتان را در دید مردم قرار دهند.
📚 کتاب شجره آشوب
💬 نویسندگان: آقایان یوسفی و آقامیری
↩️ ادامه دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حاضری از حقت بگذری؟
فهرست ائتلاف امنا منتشر شد
🔹دبیرکل شریان در گفتوگو با خبرنگار فارس اسامی ۳۰ نامزد ائتلاف امنا برای تهران را به شرح زیر اعلام کرد:
🔸حمید رسایی، سید نظامالدین موسوی، سید محمود نبویان، بیژن نوباوه، ابراهیم عزیزی، مهدی شاهآبادی، ابوالقاسم جراره، مجتبی رحماندوست، سمیه رفیعی، ریحانه اخلاقی
🔸پریسا دانشجو، زینب قیصری، طهورا نوروزی، مهدی کوچکزاده، امیرحسین ثابتی، صالح اسکندری، روحالله ایزدخواه، احمدعلی یوسف، حسین صمصامی، احمد نادری
🔸پیمان فلسفی، ابوالفضل ظهرهوند، محمد رویانیان، سیدمجید موسویان، سیدمحمود ابوالمعالی، محمد سراج، کامران غضنفری، مقداد ذکیزاده، سعید کرمی، سیدعلی یزدیخواه.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
همین قدر هم این وطن و هم رهبرش مظلوم هستند .
خدا لعنت کند مسئولی را که وظیفه ای که بر دوش او بود انجام نداد و بار سنگین حرفها را باید رهبری به دوش بکشد
-1546313984_-1825637222.mp3
9.66M
🗣📚*کتاب صوتی*🗣📚
نام کتاب:کوری
نویسنده:ژوزه ساراماگو
مترجم:مینو مشیری
گوینده: معصومه نهر کارون
تدوین: معصومه نهر کارون
قسمت: ششم
🔻 مستحبات و مکروهات را بشناسیم ....
🔴 تقسیم ارزاق در شب #نیمه_شعبان
▪️ امام رضا سلام الله علیه فرمودند ؛
كانَ أمیرُالمؤمنینَ علیه السّلام لایَنامُ ثلاثَ لیالٍ لَیلةَ ثلاثٍ و عِشرِینَ مِن شَهرِ رَمَضانَ ، و لَیلةَ الفِطرِ ، و لَیْلةَ النِّصفِ مِن شَعبانَ ، و فیها تُقسَمُ الأرزاقُ و الآجالُ و ما یَكُونُ فی السَّنَةِ .
أمیرالمؤمنین سلام الله علیه سه شب را نمىخوابیدند ، شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان ، شب عید فطر ، و شب نیمه ماه شعبان .
در این شب، ( در شب نیمه شعبان ) روزیها تقسیم و مدّت عمر و هر آنچه در آن سال رخ خواهد داد ، تعیین مىشود .
📚بحارالأنوار ۹۱ / ۱۲۳ ، حدیث ۱۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️🌺گلآرایی حرمین عسکریین علیهما سلام
🍃🌸در آستانه میلاد_امام_زمان عجل الله تعالی فرج الشریف در سامرا🍃🌸
🍃رفیقِ همهبیرفیقان؛کجایی؟!
🍃🌻🍃🌺🍃🌻🍃
أَلَا بِذِڪْرِ اللَّهِ تَطْمَئِـنُّ الْقُلُــوبُ
بِسْمِٱللهِٱلرَّحْمٰنِٱلرَّحیٖمِ
#دعایاولشبنیمهشعبان
🟢خواندن این دعا به منزلهی زیارت امام زمان (عج) است.
💠اَلْـݪّٰـهُـمَّ
✨بِـحَـقِّ لَـیْـلَـتِـنـٰا (هٰـذِهِ) وَ مَـوْلُـودِهـٰا
🌸وَ حُـجَّـتِـکَ وَ مَـوْعُـودِهَـٱ ٱݪّـَـتـیٖ قَـرَنْـتَ اِلـیٰ فَـضْـلِـهـٰا فَـضْـلََٱ
☘فَـتَـمَّـتْ كَـلِـمَـتُـکَ صِـدْقـاً وَ عَـدْلََٱ
🌸لٰا مُـبَـدِّلَ لِـكَـلِـمـٰاتِـکَ وَ لٰا مُـعَـقِّـبَ لِـآیـٰاتِـکَ
☘نُـورُکَ ٱلْـمُـتَـاَلِّـقُ وَ ضـیٖـٰاؤُکَ ٱلْـمُـشْـرِقُ
🌸وَ ٱلْـعَـلَـمُ ٱݪــنُّـورُ فِــۍطَـخْــیٖـٰاءِ ٱݪــدَّیْـجُـورِ ٱلْـغـٰائِـبُ ٱلْـمَـسْـتُـورُ
☘جَـلَّ مَـوْلِـدُهُۥ وَ كَـرُمَ مَـحْـتِـدُهُۥ وَٱلْـمَـلٰائِـكَـةُ
🌸 شُـهَّـدُهُۥ وَٱللّٰـهُ نـٰاصِـرُهُۥ
وَ مُـؤَیِّـدُهُۥ اِذٰا اَنَ مـیٖـعـٰادُهُۥ وَٱلْـمَـلٰائِـكَـةُ اَمْـدٰادُهُۥ
☘سَـیْـفُ ٱللّٰـهِ ٱݪّـَـذیٖ لٰا یَـنْـبُـو وَ نُـورُهُ ٱݪّـَـذیٖ لٰا یَـخْـبُـو
🌸وَ ذُۅٱلْـحِـلْـمِ ٱݪّـَـذیٖ لٰا یَـصْـبُـوٱ مَـدٰارُ ٱݪـدَّهْـرِ وَ نَـوٰامـیٖـسُ ٱلْـعَـصْـرِ
☘وَ وُلٰاةُ ٱلْـاَمْـرِ وَٱلْـمُـنَـزَّلُ عَـلَـیْـهِـمْ مـٰا یَـتَـنَـزَّلُ فـیٖ لَـیْـلَـةِ ٱلْـقَـدْرِ
🌸وَ اَصْـحـٰابُ ٱلْـحَـشْـرِ وَٱݪــنَّـشْـرِ تَـرٰاجِـمَـةُ وَحْـیِـهــٖ وَ وُلٰاةُ اَمْـرِهــٖ وَ نَـهْـیِـهــٖ
💠اَلْـݪّٰـهُـمَّ
✨فَـصَـلِّ عَـلـیٰ خـٰاتِـمِـهْـم
☘وَ قـٰائِـمِـهِـمُ ٱلْـمَـسْـتُـورِ عَـنْ عَـوٰالِـمِـهِـم
💠اَلْـݪّٰـهُـمَّ
✨وَ اَدْرِکَ بِـنـٰا اَیّـٰامَــهُۥ وَ ظُـهُـورَهُۥ وَ قـیـٰامَــهُۥ
🌸وَٱجْـعَـلْـنـٰا مِـنْ اَنْـصـٰارِهــٖ وَٱقْـرِنْ ثـٰارَنـٰا
☘بِـثـٰارِهــٖ وَٱكْـتُـبْـنـٰا فـیٖ اَعْـوٰانِـهــٖ وَ خُـلَـصّـٰائِـهــٖ وَ اَحْـیِـنـٰا
🌸فـیٖ دَوْلَـتِـهــٖ نـٰاعِـمـیٖـنَ وَ بِـصُـحْـبَـتِـهــٖ غـٰانِـمـیٖـنَ
☘وَ بِـحَـقِّـهــٖ قـٰآئِـمـیٖـنَ وَ مِـنَ ٱݪــسُّـوَّءِ سـٰالِـمـیٖـنَ
🌸یـٰا اَرْحَـمَ ٱݪــرّٰاحِـمـیٖـنَ وَٱلْـحَـمْـدُلِلّٰـهِ رَبِّ ٱلْـعـٰالَـمـیٖـنَ
☘وَ صَـلَـوٰاتُـهُ عَـلـیٰ سَـیِّـدِنـٰا مُـحَـمَّـدٍ خـٰاتَـمِ ٱݪــنَّـبـیّٖــیٖـنَ
🌸وَ ٱلْـمُـرْسَـلـیٖـنَ وَ عَـلـیٰ اَهْـلِ بَـیْـتِـهِ ٱݪــصّـٰادِقـیٖـنَ
☘وَ عِـتْـرَتِـهَ ٱݪــنّـٰاطِـقـیٖـنَ وَٱلْـعَـنْ جَـمـیٖـعَ ٱݪــظّـٰالِـمـیٖـنَ
🌸 وٱحْـكُـمْ بَـیْـنَـنـٰا وَ بَـیْـنَـهُـمْ یـٰا اَحْـكَـمَ ٱلْـحـٰاكِمـیٖـنَ .