eitaa logo
🌻🌻🌻🌻 طلوع 🌻🌻🌻🌻
2هزار دنبال‌کننده
71.2هزار عکس
74.4هزار ویدیو
2.9هزار فایل
اسیرزمان شده ایم! مرکب شهادت ازافق می آیدتاسوارخویش رابه سفرابدی کربلاببرد اماواماندگان وادی حیرانی هنوزبین عقل وعشق جامانده اند اگراسیرزمان نشوی زمان شهادتت فراخواهدرسید. @tofirmo
مشاهده در ایتا
دانلود
🖇«در چنین روزگاری است که شهادت تضمین «حیات» یک ملت است. مایه بقای یک «ایمان» است. «گواه» آن است که جنایتی بزرگ، غصب و قساوت و جور حاکم است. «شاهد» اثبات حقیقتی است که انکار می‌شود. «نمود» ارزش‌های والایی است که پایمال می‌گردد، از یاد می‌رود. و بالاخره «اعتراض» سرخی است بر حاکمیت سیاه، فریاد خشمی است بر سر سکوتی که همه حلقوم‌ها را بریده است. شهادت، «شهادت» آن چیزی است که می‌خواهند در تاریخ، «غیب» شود و «نمونه‌ای» است از آنکه باید باشد و «گواهی» است بر آنچه در این «زمان» خاموشی و پنهانی، می‌گذرد...» 📚 علی شریعتی حسین وارث آدم
| 🔰 هدف‌ کشی از قیام امام حسین(ع) ✍️ دکتر محمد اسفندیاری، عاشوراپژوه 📍 امام حسین(ع) از شخصیت‌های «دوبارمظلوم» و «بازشهید» در تاریخ است. یک مظلومیتش این بود که او را کشتند و مظلومیت دیگرش اینکه هدفش را محو و مسخ کردند. یک بار در عاشورا به او ظلم شد و یک بار دیگر در عاشوراها. ظلم دوباره این بود که هدف‌کشی از قیام امام حسین(ع) شد. نام حضرت بود اما هدفش مطرح نبود یا مسخ شده بود... 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🔸 یک هدف‌کشی از امام حسین(ع) این بود که قیامش را امری شخصی و تکلیفی خصوصی معرفی کردند که نمی‌تواند و نمی‌باید الگوی دیگران باشد. هدف‌کشی دیگر نه محو هدف امام حسین(ع) که مسخ هدف آن حضرت است. بدین صورت که گفته می‌شود که آن حضرت تن به کشتن داد تا مردم بگریند و آمرزیده شوند. این نظریه تفسیر مسیحی از است؛ یعنی همان‌گونه که مسیح تن به صلیب داد تا گناهان انسان‌ها شود، امام حسین(ع) نیز تن به شهادت داد تا گناهان امت را بشوید و شفیع‌شان شود. 🔹 راست اینکه شیعه از ، چنان که باید استفاده نکرده و آنرا الگوی خویش نساخت و به این اهرم برای مبارزه با حکومت‌های ستمگر دست نینداخت و آنرا بیشتر دستمایه ساخت. حال آنکه عاشورا مالامال از شخصیت‌های الگوست و سرشار از درس‌های ستیهندگی و اقتدا به آن ضامن آزادگی و عدالت‌گستری. 🔸 اگر عاشورا، آری فقط عاشورا، الگو می‌شد هیچ حکومت ستمگری در سرزمین‌های اسلامی بر جای نمی‌ماند.ولی افسوس که در تاریخ، عاشورای به عاشورای مبدل گشت. گویا امام حسین(ع) به هدف عزاداری برای خویش قیام کرده بود و خود را به کشتن داد تا امتی را بگریاند و عزادار سازد؛ همین و همین. بدتر اینکه همان عزاداری‌ها هم به خرافات وبدعت‌هایی که اساسا هیچ ربطی به عزاداری ندارد و در هیچ جای دنیا این نوع مراسم عزاداری دیده نمی‌شود. 🔹 حال آنکه عاشورا در هر عصر باید یادآور حسینیان و یزیدیان آن عصر باشد. چون عاشورایی بر ملتی می‌گذرد باید آن ملت بیاندیشد که در این عاشورا، حسینیان و یزیدیان کیستند و تکلیف چیست و چه باید کرد و خود درکدام سوست و به سیره حسین(ع) در عاشورا اقتدا کند و در عاشورایی در عاشوراها به پا نماید. 🔸 فاش می‌گویم که هیچ شیعه‌ای بلکه هیچ مسلمانی، بلکه هیچ آزاده‌ای نمی‌تواند با عزاداری امام حسین(ع) مخالف باشد، چشمی که برای آن حضرت اشک نریزد و دلی که در ماتم او نسوزد، چشم و دل انسان نیست. آنکه با عزاداری امام حسین مخالفت می‌کند، بیش از هر چیز از عمال و اعوان امویان است. باری، کسی در سده اخیر به مخالفت با اصل عزاداری نپرداخته است. آنچه گفته می‌شود اصلاحات در عزاداری است و نه انتقاد از نفس عزاداری. اما عوام‌فریبان به عمد محل نزاع را خلط می‌کنند. 💢 عزاداری برای امام حسین(ع) کمترین و آسان‌ترین وظیفه ما در برابر آن حضرت است. این وظیفه آسان را بیش از اندازه بزرگ کردن، شانه خالی کردن از وظایف بزرگتر و دشوارتر است. ما نمی‌گوییم که عزاداری نه. ما می‌گوییم فقط عزاداری نه. ما می‌گوییم پاکسازی عزاداری هم. ما می‌گوییم حماسه‌داری امام حسین(ع) هم. ما می‌گوییم امام حسین(ع) هم.
♨️ چهره زشت اما واقعی ایدئولوگ‌ توسعه‌گرا!! محسن رنانی در توهینی آشکار را روستا خواند! 📍 از ایدئولوگ‌های توسعه‌خواه لیبرالیستی که حامی جریان اصلاحات است به دلیل اینکه مردم غیور اصفهان رأی‌های بیشتری به دکتر جلیلی دادند در یادداشتی با عنوان: «روستای نصف جهان» اصفهان را روستا خواند! این مطلب واکنش‌های مختلفی در فضای مجازی ایجاد کرد اما ایشان در یادداشت جدید خود به جای عذرخواهی بر دیدگاه خود اصرار ورزید...!
| 🔰 روشنفکران بد در سرزمین مادران خوب ✍️ شهروز شریعتی دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس 📍محسن رنانی آخرین بار که رأی مردم اصفهان را در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری دید، صدایش درآمد؛ اما کاش محسن رنانی و همفکرانش به‌جای عتاب و خطاب می‌توانستند چشم‌های خود را بشویند تا جور دیگر به اصفهان، مردم و پدیده انتخابات نگاه کنند. «شخصی ادعا می‌کرد که در شهر یزد از نهری به عرض شش گز پریده است. لطیفی آنجا بود؛ گفت: یزد دور است؛ اما گز دور نیست!»....
🔸محسن رنانی‌ها اما هرقدر گاهی منتقد پیرامون خود باشند، به‌گونه‌ای عجیب خود شخصیتی شبیه به آنچه به دیگران نسبت می‌دهند، دارند. آنان بیش از دیگران «درخودفرورفته»، «ساکن»، «به‌خودمشغول» و «قبیله‌باز» هستند و «افق نگاه کوتاه» دارند و صحنه بازی آنان «تنگ» است. هنگامی‌که روبه‌روی آن‌ها تکان می‌خوری، به درودیوار برمی‌خوری و صدای آنان درمی‌آید! 🔹سال‌هاست که از خود می‌پرسم مشکل این جماعت تحصیل‌کرده مدعی با آن مردمان بی‌ادعایی که با وصف آنکه ادعای دگراندیشی ندارند، اما ساده و صمیمی با دیگران سر می‌کنند و حتی گاه داوطلبانه حافظ جان و مال آنان هستند، چیست. نمی‌دانم در دانشگاه به ما چه می‌آموزند که برخی از ما فراموش می‌کنیم در کدام سرزمین هستیم و چه سرمایه‌های بی‌بدیلی داریم. سال‌هاست دریافتم دانشگاه برای ما نه‌فقط «دانش‌کاه» که معرفت ما را نیز کاسته است. مسئله حتی فراتر از ندیدن و تجاهل در قبال ظرفیت‌های کشور است. 🔸دانشگاه‌های ما تحت جریان موسوم به روشنفکری، با تولیت افرادی «تنبل» و «نق‌زن» است که در جامعه‌ای متکثر و با ادعای بلندنظری فقط و فقط یک طبقه از مردم را می‌داند و به رسمیت می‌شناسد!فضای دانشگاه به لطف روشنفکران جایی شده است که معرفت را از من و تو می‌گیرد و برگه‌ای مدرک به من و تو می‌دهد تا بدون سرسوزن ذوقی برویم و باشیم و به دیگران فخرفروشی کنیم و به ریش آنان بخندیم و بدتر آنکه بدون طبابت دردهای کهنه آنان گاهی نمک به زخم‌ها بپاشیم. 🔹کاش در دانشگاه، یک واحد درسی هم «سرسوزن ذوق» با ارجاع به سهراب سپهری ارائه می‌شد تا شاید اگر کسی ولو از سر مجاهله شهر زیبای خود را «روستای نصف‌جهان» می‌نامد، دیگران به او یادآور شوند که وقتی حال دلت خوب نیست، نباید حال و روزگار دیگران را بد کنی! 💢 یادم افتاد اهل کاشان و از خطه اصفهان بود و حال روزگارش هم آن‌گونه که خود ادعا می‌کرد، بد نبود!و باز یادم آمد سهراب سپهری در آن دست‌نوشته‌اش چه زیبا گفته بود: «… ایران مادرهای خوب دارد و غذاهای خوشمزه و “روشنفکران بد” و دشت‌های دلپذیر و همین.»
| 🔰شما در این روستا چطور روشنفکر شدید؟! ✍️غلامرضا صادقیان؛ نویسنده و پژوهشگر 📍روشنفکران ما عموماً ایران را تخطئه می‌کنند و نمی‌گویند در این روستای عقب‌افتاده آنان چگونه به این جایگاه بزرگ عقل و اندیشه رسیده‌اند. جبهه روشنفکری نه‌فقط در تمامی اظهار روشنفکری‌ها پشت‌هم هستند، بلکه در «حماقت‌ها» نیز پشت سر هم هستند! با این حال، ادعای این استاد دانشگاه را با استدلال‌های ضعیف و منحط نوشته‌اش مردود می‌دانیم نه با چیز دیگر. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🔸، استاد اقتصاد در دانشگاه اصفهان، در مطلبی با عنوان «روستای نصف‌جهان»، اصفهان را به این دلیل که رأی در این شهر بالاتر بوده، با تحقیر، «روستا» نامیده است! نوشته و ادعای او از آن مطالبی است که بدون اطلاع از محتوا و استدلال آن، می‌توان آن را رد کرد و فاقد ارزش دانست. پس روی سخن با ایشان نیست، بلکه با جبهه کشور است که ساکت مانده است، نوعی خفقان که یک بیماری خطرناک است. توجه کنید که ، فحش نیست، فقط یک است. 1️⃣ اول، از چه زمانی و و تجزیه‌چی‌بودن، استدلال شد؟! چطور رأی یک ملت را تقسیم به شهر‌ها و قومیت‌ها و روستا‌ها می‌کنید تا نتیجه بگیرید که کدام بد است و کدام خوب؟! 2️⃣دوم، چطور برای شما مسلم شد که رأی به یک نامزد در مقابل رأی نامزد دیگر، یعنی حقارت؟! آن‌هم با استعاره‌گرفتن از نام روستایی‌بودن؟! با این استدلال، کل امریکا که به رأی داد و صدای روشنفکری جهان را درآورد، یک روستاست! و هربار که در فرانسه قدرت کاملاً می‌چرخد و راست‌ها رأی می‌آورند و موجب رنجش روشنفکران چپ می‌شوند، فرانسه یک روستا می‌شود! 3️⃣سوم، هرچند مقایسه، غلط و مذموم است، اما رأی اصفهان با کدام استان‌ها مقایسه شده است؟ ۱۵ استان دیگر که ستون تمدن چندهزارساله ایرانی روی دوش این استان‌هاست، مانند فارس و یزد و کرمان و خراسان نیز مانند اصفهان رأی داده‌اند، پس چرا برای اینکه در پیری یاد مقاله جوانی شود، دروغ هم می‌گویند و رجز را می‌خوانند و ایران را به چند استان با آرای متفاوت تقسیم می‌کنند؟! 💢 به اصفهانی‌ها می‌گویند ! اما خودشان سال‌هاست تا گردن در خمره و فرو رفته‌اند تا جایی که هرکس مثل آن‌ها فکر نکرد و با آن‌ها در خمره نبود، پس روستایی حقیری است! به اصفهانی‌ها می‌گویند «افق نگاه‌تان کوتاه است» (و درواقع به ۱۵ استان تمدن‌ساز ایران!) درحالی که خودشان نمی‌توانند رأی مردم را در افق ایران ببینند، نه در افق یک استان! این عبارت که در اصفهان «تکان می‌خوری به در و دیوار بر‌می‌خوری و صدای عده‌ای در‌می‌آید» با عرض معذرت فقط می‌تواند تجربه شخصی یک نامتعادل باشد، و نه چیزی بیشتر.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎞 ظهور و قیام عاشورا دکتر هادی همایون 💢«اولین کسی که بعد از رجعت برمی‌گردد حقیقت سیدالشهداست. این نشان میدهد بین ماجرای سیدالشهدا و داستان ظهور ارتباط قوی وجود دارد. اولین حقیقتی که بعد از رشد ما بعد ظهور، به صورت عمومی شهود می‌کنیم حقیقت سیدالشهداست...» ➕فایل کامل نشست را در «آپارات» فکرت تماشا کنید.
🖇 «عاشورا روز تجدید حیات ماست. در این روز می‌خواهیم در کوثر حسینی شستشو کنیم، تجدید حیات کنیم، روح خودمان را شستشو بدهیم، خودمان را زنده کنیم، از نو مبادی و مبانی اسلام را بیاموزیم، روح اسلام را از نو به خودمان تزریق کنیم. ما نمی‌خواهیم حس امر به معروف و نهی از منکر، احساس شهادت، احساس جهاد، احساس فداکاری در راه حق، در ما فراموش بشود؛ نمی‌خواهیم روح فداکاری در راه حق در ما بمیرد. این فلسفه عاشوراست...» 📚 شهید مرتضی مطهری حماسه حسینی، ج1، ص 175
| 🔰 عاشورا علیه تحجر و اپوزسیون ✍️ سینا زعیم‌زاده جانشین سردبیر فرهیختگان 📍هر توصیفی از بیان آنچه این روزها در کوچه و خیابان و مسجد و حسینیه و روضه‌های خانگی و... می‌گذرد ناتوان است. درباره این همه زیبایی و شکوه بهتر است قلم تحلیل در نیام کشید و تماشا کرد، بهترین کسوت است برای سخن گفتن از این همه حس و و ، حماسه (ع) در قلب‌ها را مگر می‌توان با چیزی جز تماشا حلاجی کرد؟ دوباره ایران را کرده است، مرد و زن، پیر و برنا، شیخ و صوفی و... هرچه دارند و ندارند را به ‌میدان آورده‌اند تا به دمی یا دِرمی یا قدمی یا قلمی شریک حماسه حسین(ع) شوند....
🔸 چه کنیم که دو گروه تمام توش و توان‌شان را به‌میدان آورده‌اند تا در محرم این عظمت را نبینند و آن را پاژگونه فهم کنند و به ‌تصویر بکشند. دسته اول بخشی از اپوزیسیون ایران‌ستیز است که دیگر حیا را قورت داده و خودش را رسما درمقابل آیین و فرهنگ و اعتقادات مردم قرار داد. تحریمِ محرم دستورالعملی است که فقط از یک جریان ارتجاعی و کم‌خِرد در سیاست برمی‌آید، افتادن در مسیر بی‌عقلی مثل جاده رادیکالیسم آخر ندارد، مگر عشق تحریم‌شدنی است؟ مگر اسطوره تحریم‌شدنی است؟ مگر فرهنگ پهلوانی تحریم‌شدنی است؟ اساسا مگر فرهنگ، تحریم‌شدنی است؟ 🔹 آنها ایران را نمی‌شناسند و تصویری کاریکاتوری از این خاک دارند، تفاوت ایران با ملت‌ها و جوامعی که تاریخ 300-200 ساله دارند، این است که پشتوانه عظیم فرهنگی و فکری چندهزار ساله دارد. ملتی که شاهنامه دارد، زبانی به قوت و قدرت و جهان‌روایی فارسی و آیینی پرشور و شعور چون شیعه دارد که توانسته مغولان را هم استحاله کند. با فرهنگ‌های نوپا و بدون پشتوانه فرق دارد، چنین فرهنگی در تاریخ بدون اسطوره نمی‌تواند رشد کند و بالنده شود 🔸 به غیر از اپوزیسیون جریانی دیگر که شاید بتوان آنها را حداقل متحجر نامید هم این روزها درست صحنه را نمی‌بینند و خواسته یا ناخواسته نسخه‌ای برای جامعه ایرانی می‌پیچند که شبیه اپوزیسیون است و ریشه‌اش همان ایران‌نشناسی است، متحجران خوانشی کشکولی از دین و آیین و مذهب و سیاست دارند. آنها به‌جای منظومه‌ای دیدن دین کشکولی در بر دارند که در آن دست می‌کنند و هر آنچه خوشایندشان بود برمی‌کشند. 👈 جان‌مایه مرثیه محرم ظلم‌ستیزی است، کلان‌روایت قیام عاشورا مقاومت فعال علیه مستکبران عالم است. این روایت از نظر شکل ارائه سه عنصر سازنده دارد؛ سه مولفه‌ای که کمرنگ شدن هرکدام ممکن است روایت را به ضد خود تبدیل کند: 1️⃣ مولفه اول عقلانیت است، مقاومت فعال که در جای‌جای حرکت سیدالشهدا(ع) جاری است عین رفتار عُقلایی است، رفتار عقلایی به یک معنا جمع زدن بین چیزهای ظاهرا متناقض است، جمع بین حیات و فنا، فنا شدن در زیست محدود زندگانی دربرابر حیات بخشیدن به همه ارزش‌های انسانی. 2️⃣ مولفه دوم؛ مساله متحجران فقط عقلانیت نیست، موضوع در فهم روح حماسه هم هست. ریشه حرکت سیدالشهدا در عاشورا، شوریدن علیه سازوکاری است که می‌خواهد همه ارزش‌های انقلاب رسول‌الله(ص) را واژگون کند، حکومت رسول‌الله یک انقلاب تمام‌عیار در ارزش‌های حکمرانی جاهلی بود جریان تحجر سعی می‌کند بین انقلاب حسینی و انقلاب خمینی فاصله‌گذاری کند، این جریان متوجه نیست که اساسا طرح چنین دوگانه‌ای یعنی کمک به خوانش سکولار از قیام عاشورا. وقتی روح حاکم بر انقلاب ایران همان روح حاکم بر قیام عاشوراست طرح چنین موضوعی از اساس انحرافی است. 3️⃣ مولفه سوم احساس و عاطفه است، روایت عاشورا بدون جنبه‌های احساسی و عاطفی و حسی روایتی ناقص و ابتر است. در این مولفه است که زبان هنر وارد می‌شود، متن مسجع شکل می‌گیرد شعر آهنگین ساخته می‌شود، موسیقی فاخر لازم می‌شود و... و اساسا فرم یا پرفورمنس شکل می‌گیرد. جالب است که جریان اپوزیسیون اینجا هم با دعوای مبتذل مناسک در این منطق تشکیک می‌کند، این آیین در طول سال‌ها با حفظ اصالت‌ها و جهت‌گیری محتوایی به‌روز شده است. جریان تحجر اینجا هم دعوای انحرافی درست می‌کند و معتقد است باید در فرم هم آنچه را من می‌گویم انجام دهی و لاغیر.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎞 آیین فتوت در قیام عاشورا دکتر حسین شهرستانی 💢«امام حسین(ع) در عاشورا همه جلوه‌های تعین مفهوم فتوت و ارزش‌های اصیل را در یک درام تاریخی در فشردگی و خلاصه‌ به منصه ظهور رساندند و صحنه‌ای خلق کردند که گویی ماجرای همه انبیا و جوانمردان و اهل کرم و سخا و اهل ولایت و ولا که در طول تاریخ پراکنده شده بود در یکجا جمع شد...» ➕فایل کامل نشست را در «آپارات» فکرت تماشا کنید.
🔈 | موضوع |ایده علم بومی ▫️خوانشی تاریخی از خوارزمی تا امروز 🎙گفتگو با: دگتر جعفر آقایان چاووشی؛ استادیار دانشکده گروه فلسفه علم دانشگاه شریف
گفتگو با استاد آقایان چاوشی.mp3
38.86M
🔈 | ✅ موضوع |ایده ▫️خوانشی تاریخی از تا امروز 🎙گفتگو با: دگتر ؛ اهمیت ایران در سطح جهانی 1:05 چرایی پرداختن به این بحث 3:10 علم به تعریف واقعی 9:40 الگوریتم خوارزمی 12:35 فلسفه اروپایی به بن بست رسیده 25:30 متاسفانه علم دستخوش سیاست‌بازی شده 31:05 دانشگاه شریف سکوی پرتاب نخبگان به غرب شده 32:40 کشورهای بزرگ مثل چین و هند عناصر تمدن‌سازی ندارند 43:00 انتقاد به وزارت علوم 48:40 سلطه علم کشورهای استعماری 52:10 خودتحقیری در فضای علمی کشور 56:28 اهمیت کار پرفسور گلشنی 57:30
🔈 | موضوع |غم عاشورا و زندگانی ما سلسله پادکست‌های 🔹آینه‌ای در برابر آینه‌داران🔹 🎙راوی: کوروش اسکندری میهمان برنامه: حجت‌الاسلام حبیب‌الله بابایی مجلس هفتم
Rebaat_Ayene_E8~1.mp3
21M
🔈 | موضوع | و زندگانی ما سلسله پادکست‌های 🔹آینه‌ای در برابر آینه‌داران🔹 🎙راوی: کوروش اسکندری میهمان برنامه: حجت‌الاسلام مجلس هفتم رنج‌های متعالی در ادیان 3:20 رنج مسیحی چه نسبتی با رنج شیعی دارد؟ 5:40 آیا همه رنج‌ها یک معنا دارند؟ 8:36 تمایز رنج حسینی با رنج مسیحی 12:40 نقد شهادت فدیه‌ای 16:33
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤️به نام خداوند بخشنده مهربان
❤️پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند «اِنَّ الْحُسین مِصباحُ الْهُدی وَ سَفینَهُ الْنِّجاة» 🌹روبه شش گوشه ترین قبله ی عالم هر صبح 🌹بردن نام حسین بن علی میچسبد 🌹اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ 🌹وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ 🌹وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ 🌹وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
🌹🌹اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
🏴امام حسین علیه السلام فرمود: ▪️یا أَخی کُنْتَ الْعَلامَةَ مِنْ عَسْکَری وَ مُجْمِعَ عَدَدِنا، فَإِذا أَنْتَ غَدَوْتَ یَؤُلُ جَمْعُنا إِلَى الشِّتاتِ، وَ عِمارَتُنا تَنْبَعِثُ إِلَى الْخَرابِ» ▪️برادر جان! تو نشانه (شکوه و عظمت و) برپایى سپاه من و محور پیوستگى نفرات ما هستى. اگر تو بروى (و شهید شوى)، معیّت ما پراکنده، و ویران مى‌‌‏شود. 📚 بحارالانوار ج 45 ص 41.
🌹گذری بر زندگی و فضائل حضرت عباس بن اميرالمؤمنين عليه السلام 🌹عباس (۲۶ - ۶۱ق)، مشهور به ابوالفضل  و قمر بنی‌هاشم، فرزند امام علی علیه‌السلام  و ام البنین و سردار و پرچمدار سپاه امام حسین علیه السّلام در واقعه کربلا است. او در کربلا سقّای  سپاه بود؛ از این رو، در بین شیعیان به «سقای دشت کربلا» معروف است 🌹حضرت عباس علیه السلام در ۴ شعبان  سال ۲۶ق  در مدینه به دنیا آمد. در دوران کودکی از پدرش تحصیل علم کرد و امام علی (ع) فرمود:  اِنَّ وَلَدِی العَبّاسَ زُقَّ العِلمَ زَقّاً؛ همانا فرزندم عباس در کودکی علم آموخت و به سان نوزاد کبوتر، که از مادرش آب و غذا می‌گیرد، از من معارف فرا گرفت. 🌹در مدت ۱۴ سال که با پدر زیست، همیشه و در همه حال در کنار پدر حضور داشت ایشان در سال۳۷ق درجنگ صفین حضور داشت و سخنانی در توصیف شجاعت ایشان نقل شده است. 🌹کنیه‌ و القاب «ابوالفضل» مشهورترین کنیه عباس است. «ابوالقاسم» کنیه‌ دیگر او است که از زیارت اربعین بر گرفته شده. قمر بنی‌هاشم، ، طَیّار، سقّا پرچمدار و علمدار از القاب آن حضرت است ♦️امام سجاد علیه السلام :«خدا عمویم عباس را رحمت کند، به راستی ایثار و جانبازی نمود، جنگ نمایانی کرد تا دستانش قطع شد و خود را فدای برادرش نمود. خداوند در برابر این فدارکاری - همانند عمویش جعفر طیار- دو بال به اوعنایت کرد تا به یاری آنها، همراه فرشتگان در بهشت پرواز کند. همانا عباس نزد خداوند تبارک و  تعالی مقامی دارد که تمامی ، در روز قیامت، بر او غبطه می‌خورند و رسیدن به آن مقام را آرزو می‌کنند.» ♦️امام صادق علیه‌السلام در توصیف عباس (ع):«بصیرت نافذ، بینش عظیم، ایمان بسیار،  در  محضر امام حسین (ع)، جانبازی و ایثار، شهادت در راه امام خود، تسلیم در برابر جانشین رسول خدا (ص)، تصدیق امام زمانش، وفاداری، تلاش تا آخرین حد و....» ♦️همچنین در آغاز زیارتنامه ایشان می‌فرماید:«سلام بر تو ای بنده نیکوکار و فرمانبرِ خدا و پیامبر خدا(ص) و امیرالمؤمنین (ع) و حسن(ع) و حسین(ع)». ♦️امام زمان علیه السّلام : «سلام بر ابوالفضل العباس، پسر امیرمؤمنان(ع)، آن که جان خود را نثار برادرش کرد، دنیا را وسیله آخرت خود قرار داد و فدای برادرش شد. او که  نگهبان بود و بسیار کوشید تا آب را به لب تشنگان حرم برساند و دو دستش در جهاد فی سبیل الله قطع شد. خداوند قاتلان او، یزید بن رقاد و حکیم بن طفیل طائی را از رحمت خود دور سازد.» 📚 منابع روایات :خصال، ۱۴۱۰ق، ج۱، ص۶۸. اعیان الشیعه، ج۷، ص۴۳۰. کامل الزیارات، ۱۳۷۷ش، ص۷۸۶، بطل العلقمی، ج۲، ص۳۱۱
🏴مقتل خوانی /روضه سقا ▪️وقتی كه ابالفضل تنهائى برادر را ديد آمد خدمت حضرت امام حسین و گفت: يا أخاه! آيا رخصت جهاد به من میدهى؟ ▪️امام گریه شدیدی کرد و گفت: اى برادر! تو پرچمدار منى، اگه تو شهيد شوی لشكر من از هم می پاشد ▪️عباس علیه السلام عرضه داشت: آقا سينم تنگ شده و از زندگى خسته شده ام. ميخواهم از اين منافقین خونخواهى كنم.  ▪️امام حسين عليه السلام فرمود: مقدارى آب از براى اين كودكان طلب كن.  ▪️ناگاه شنيد كه كودكان فرياد ميزنند العطش! العطش!  ▪️تعداد چهار هزار نفر كه محافظ آب فرات بودند آن بزرگوار را محاصره كردند.  ▪️او را تير باران می کردند ولى او لشكر را شكافت  و.... 📚بحار الأنوار، ج‏45، ص41 🇮🇷
💎فضایل کمتر شنیده شده از قمر منیر بنی هاشم 1⃣ امام صادق (ع) در توصیف منزلت ولایی حضرت عباس (ع) فرمودند:  🔰كانَ عَمُّنَا العَبّاسُ بنُ عَلِيٍّ نافِذَ البَصيرَةِ صُلبَ الإيمانِ جاهَدَ مَعَ أبي عَبدِاللَّهِ و أبلي بَلاءً حَسَناً و مَضي شَهيدَاً 💠عموي ما؛ عبّاس بن علی، داراي بصیرتی نافذ و ايماني راسخ بود ؛ همراه با امام حسين‏ عليه السلام جهاد كرد و نيك آزمايش داد و به شهادت رسيد. 📖عمدة الطّالب، ص ۳۵۶ 2⃣ در معالی السّبطین آمده است که امام علی(ع) در بستر شهادت به حضرت عباس فرمودند: 🔰وَلَدی وَ سَتَقرّ ُبک فی یوم القیامة  💠فرزندم؛ بزودی چشمم در قیامت به وسیله ی تو روشن خواهد شد. 👌صد البته؛ فضیلت حضرت اباالفضل نه به قامت رعنایش بود و نه جمال دلربایش، بلکه ایشان را ادب و معرفت و ایمان استوار و اطاعت محض از اوامر الهی، به این مقام عظمی رساند. لذا آنچه که از حضرت عباس برای اهل البیت مایه ی زینت و مباهات؛ و برای امیرالمومنین موجب روشنی چشم شد، قامت نیکو و چهره ی زیبای قمر بنی هاشم نبود بلکه سنگینی ایمان و وزانت تقوایی ایشان بود. ❤️در همین ارتباط، اميرالمؤمنين(ع) میفرمایند: 🔰وَ اللَّهِ مَا سَأَلْتُ رَبِّي وَلَداً نَضِيرَ الْوَجْهِ وَ لَا سَأَلْتُهُ وَلَداً حَسَنَ الْقَامَةِ وَ لَكِنْ سَأَلْتُ رَبِّي وُلْداً مُطِيعِينَ‏ لِلَّهِ‏ خَائِفِينَ وَجِلِينَ مِنْهُ حَتَّى إِذَا نَظَرْتُ إِلَيْهِ وَ هُوَ مُطِيعٌ لِلَّهِ قَرَّتْ بِهِ عَيْنِي 💠به خدا قسم، من از پرودگارم نه فرزند زيبا رو خواسته ام و نه فرزندی نيكو قامت، بلکه از خدايم فرزندانی خواستم که مطيع فرمان خداوند باشند، خداترس باشند، تا هروقت ديدگانم به آنها افتاد که در حال اطاعت خداوند هستند، چشمم روشن شود. 📖بحار، ج ۴۳، ص۲۷۹ ✅پس مداحان مستحضر باشند که قسم جلاله امامشان این بوده که هرگز برای جمال زیبای فرزندان خود دغدغه و مسالت نداشته اند(هر چند جمال نیکو یک فضیلت و نعمت خدادادی است که کسی حتی امام نمیخواهد از آن برای فرزندانش بی بهره باشد لکن منظور این است که برای امام آن چیزی که دغدغه و تمنای اصلی او از رب العالمین است؛ داشتن فرزند صالح میباشد) لذا شایسته نیست در مقام مدح اباالفضل العباس؛ بیشتر شعر و مناقب خوانی در مرثیه یا مولودی را به قامت زیبا و جمال نیکوی ایشان معطوف کنند و از آن شاکله ی ایمانی و تقوایی ایشان خود و دیگران را مغفول نمایند. 3⃣ روایت شده که: «وقتی روز قیامت بر پا می شود ، پیامبر صلوات الله علیه و آله به مولا علی می فرمایند که به زهرا بگو ، برای شفاعت و نجات امت چه داری؟ ایشان در پاسخ می فرمایند: 🔰یا امیر المؤمنین ! کفانا لاجل ِ هذا المقام ِ الیدان ِ المَقطوعتان ِ مـِـن ابنی العباس “ 💠 یا امیر المؤمنین ! در این جایگاه شفاعت، دو دست بریده پسرم عباس برایمان کفایت میکند.   📖معالی السبطین ، ج۱، صفحه۴۵۲ 4⃣ امام سجاد(ع) عموی خود عباس را چنین توصیف می‌فرماید: 🔰رَحِمَ اللَّهُ عَمِیَّ الْعَبَّاسَ فَلَقَدْ آثَرَ وأَبْلی وفَدی أَخاهُ بِنَفْسِهِ حَتَّی قُطِعَتْ یَداهُ فَأَبْدَلَهُ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ مِنْهُما جِناحَیْن یَطیرُ بِهِما مَعَ الْمَلائِکَةِ فی‌ الْجَنَّةِ کَما جُعِلَ لِجَعْفَرِ بْنِ أَبی‌ طالِبْ علیه السلام؛ وَإنَّ لِلْعَبّاسِ عِنْدَ اللَّهِ تَبارَکَ وَتَعالی مَنْزِلَةٌ یَغبِطَهُ بِها جَمیعَ الشُّهدَاءِ یَوْمَ القِیامَة. 💠خدا عمویم عباس را رحمت کند که ایثار کرد و خود را به سختی افکند و در راه برادرش جانبازی کرد، تا آن‌که دست‌هایش از پیکر جدا گردید. آن‌گاه خداوند به جای آن‌ها دو بال به وی عنایت فرمود که در بهشت همراه فرشتگان پرواز کند؛ همان‌سان که برای جعفر طیار قرار داد.(کنایه از عروج گرفتن ایشان در فضای عالم قدس است)عباس نزد خداوند مقامی دارد که همه شهدا در قیامت بدان غبطه می‌خورند. 📖بحار الانوار ,ج۴۴ص۲۹۸ 5⃣ همچنین در فرازی از زیارت نامه ایشان از لسان مبارک امام صادق چنین آمده است: 💠گواهی می‌دهم که تو در خیر خواهی امّت، نهایت سعی و تلاش را کردی و تا آخرین توان خود برای پیروزی دین اهتمام ورزیدی تا اینکه خداوند تو را در مقام رفیع شهیدان برانگیخت و روح تو را با ارواح سعادتمندان پیشگاه خدا محشور کرد و خداوند از بهشتش عالی‌ترین وشکوه‌مندترین جایگاهش را به تو عنایت فرمود و نام تو را در بلندترین و باشکوه ترین جایگاه‌های عالم بلند کرد و تو را با پیامبران، صادقان و صالحان که برترین رفیقان هستند، محشور فرمود. 📖بطل العلقمی، ج ٢، ص ٣١١