1_709196221.mp3
12.52M
🔊 فایل صوتی برنامه سمت خدا
👤 #حجت_الاسلام_کاشانی
📚 با موضوع: وقایع جنگ صفین و سیره امیرالمومنین علی علیه السلام در آن واقعه
📂 حجم: ۱۲ مگابایت
🗓 سه شنبه دوم دی ماه ۱۳۹۹
1_607054621.mp3
5.11M
🌺شرح خطبه سیزدهم نهج البلاغه
🔴خطبه ١٣-بخشاوّل
⏲ زمان 21:11
🎤#استاد_محمدعلی_انصاری
🌸شرح خطبه سیزدهم نهج البلاغه توسط استاد محمد علی انصاری
✨كُنْتُمْ جُنْدَ الْمَرْاَةِ، وَ اَتْباعَ الْبَهيمَةِ، رَغا فَاَجَبْتُمْ، وَ عُقِرَ فَهَرَبْتُمْ. اَخْلاقُكُمْ دِقاقٌ، وَعَهْدُكُمْ شِقاقٌ، وَ دينُكُمْ نِفاقٌ، وَ مَاؤُكُمْ زُعاقٌ.
🔹شما سپاه آن زن و پیروان آن چارپا بودید. بانگ برزد، پس پذیرفتید و پیشد، پس گریختید. خُلق و خویتان، پستی است و پیمانتان، گسستگی و دینتان، دورویی و آبتان، ناگوارا.
#شرح_خطبه_١٣
1_625276196.mp3
6.17M
🌺شرح خطبه سیزدهم نهج البلاغه
🔴 شرح خطبه ١٣-بخشدوّم
⏲ زمان 24:35
🎤#استاد_محمدعلی_انصاری
🔴شرح خطبه سیزدهم نهج البلاغه توسط استاد محمد علی انصاری
✨ وَالْمُقيمُ بَيْنَ اَظْهُرِكُمْ مُرْتَهَنٌ بِذَنْبِهِ، وَ الشّاخِصُ عَنْكُمْ مُتَدارَكٌ بِرَحْمَة مِنْ رَبِّهِ. كَأَنِّى بِمَسْجِدِكُمْ كَجُؤْجُؤِ سَفينَة، قَدْ بَعَثَ اللّهُ عَلَيْهَا الْعَذابَ مِنْ فَوْقِها وَ مِنْ تَحْتِها، وَ غَرِقَ مَنْ فى ضِمْنِها.
🔹اقامت گزیده در میانتان، در گرو گناه خویش است و برون رونده از میانتان، برخوردارِ از رحمتی از پروردگارش. گویا در نظر من، مسجدتان چون سینه کشتیای است که بیشک خداوند بر آن از فرازش و از فرودش عذاب انگیخته و هرکه در آن است، غرق شده.
✨و فى رِوايَة: وَ ايْمُ اللّهِ لَتَغْرَقَنَّ بَلْدَتُكُمْ حَتّى كَاَنّى اَنْظُرُ اِلى مَسْجِدِها كَجُؤْجُؤِ سَفينَة، اَوْ نَعامَة جاثِمَة.
🔹 (و در روايت آمدهاست) سوگند به خدا قطعاً شهرتان غرق میشود تا آنگاه که گویا من به مسجدش مینگرم که همچون سینهی کشتیای است یا شترمرغی سینه بر زمین نهاده .
✨ و فى رِوايَة: كَجُؤْجُؤ طَيْر فى لُجَّةِ بَحْر
(و در روايت آمدهاست) همچون سینهی پرندهای در ژرفای دریایی.
✨و فى رِوايَة أُخْرى: بِلادُكُمْ اَنْتَنُ بِلادِ اللّهِ تُرْبَةً: اَقْرَبُها مِنَ الْماءِ، وَ اَبْعَدُها مِنَ السَّماءِ، وَ بِها تِسْعَةُ اَعْشارِ الشَّرِّ. الْمُحْتَبَسُ فيها بِذَنْبِهِ، وَالْخارِجُ بِعَفْوِ اللّهِ. كَاَنِّى اَنْظُرُ اِلى قَرْيَتِكُمْ هذِهِ قَدْ طَبَّقَهَا الْماءُ حَتّى ما يُرى مِنْها اِلاّشُرَفُ الْمَسْجِدِ، كَاَنَّهُ جُؤْجُؤُ طَيْر فى لُجَّةِ بَحْر.
🔹 (و در روايت آمدهاست) (خاک) سرزمینتان گندیدهترین خاکِ شهرهای خداست. نزدیکترینشان به آب است و دورترینشان از آسمان و نُهدَهم بدی در آن است. (ساکن) در آن، در بند گناه و بیرونرونده (از آن) از بخشایش الهی برخوردار. گویا من به این شهرِ شما مینگرم که آب آنرا فرا گرفته تا آنجا که از آن جز بلندیهای مسجد دیده نمیشود، گویا که آن سینهی پرندهای ست در ژرفای دریایی.
#شرح_خطبه_١٣
📌 متن آیات تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 جلسه: 158
🔖 آیات: ۶۵ - ۶۶
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه ۶۵ بقره:
«ولقد علمتم الذین اعتدوا منکم فی السبت فقلنا لهم کونوا قردة خاسئین»
به طور قطع از حال کسانی از شما، که در روز شنبه نافرمانی و گناه کردند، آگاه شدهاید! ما به آنها گفتیم: «به صورت بوزینههایی طردشده درآیید!»
✅ آیه ۶۶ بقره:
«فجعلناها نکالا لما بین یدیها وما خلفها وموعظة للمتقین»
ما این کیفر را درس عبرتی برای مردم آن زمان و نسلهای بعد از آنان، و پند و اندرزی برای پرهیزکاران قرار دادیم.
📇 خلاصه متنی تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 جلسه: 158
🔖 آیات: ۶۳-۶۴
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
1⃣ حوادثی برای بنی اسراییل اتفاق افتاد تا برایشان عبرت باشد. یکی از این حوادث دستور به «عدم ماهیگیری در روز شنبه» بود. کسانیکه تخلف کردند به #بوزینه تبدیل شدند. در آیه ۱۵۴ نساء فرمود ما به بنی اسراییل گفتیم در روز سبت(شنبه) که تعطیل است تعدی نکنید. «سبت» همان سکوت است چنانکه شب برای سبات و آرامش است«و جعلنا نومکم سباتا». فرمود بنی اسراییل میدانند که جریان محلی که نزدیک دریا بود در روز شنبه چیست پس ای پیامبر از آنها #قضیه_روز_شنبه را بپرس! اینها در روز تعطیل نباید کار میکردند و کارشان هم ماهیگیری بود و خدا گفت ما آنها را امتحان کرده و آن عمل را حرام کردیم.
2⃣وقتی حرام شد ماهیان کم کم در روز شنبه احساس امنیت کردند و به خواست خدا به ساحل نزدیک شدند چنانکه همه ماهیان را میدیدند(شُرَّعاً) تا خدا بنی اسراییل را بیازماید. اهل آن قریه نیز از فرصت سوءاستفاده کرده و در روز تعطیلی شنبه، به ماهیگیری پرداختند یا اینکه با #حیله_شرعی اینکار را کردند مثلا شنبه تور میانداختند تا جلوی برگشت ماهیان را بگیرند و روز بعد میرفتند تور و ماهیان را جمع میکردند! می گفتند حبس متفاوت از صید است!
3⃣#شریعه یعنی بخشی از دریا و رود که نزدیک ساحل است و شیب نرم دارد و میتوان از آنجا آب برداشت. در کربلا هم همان جا را بر اهل بیت و خانوادهشان بستند تا هم یاران امام حسین نتوانند آب بردارند و هم دیگران از روستاها و شهرها از راه آب نتوانند خود را به نیروهای امام حسین برسانند. در این داستان هم خدا عمداً ماهیان را به شریعه رساند تا افراد ببینند و آزمایش شوند. همیشه اینگونه است که دستور در کنار #آزمایش است!
4⃣وقتی بنی اسراییل تعدی کردند خدا عذاب فرستاد و به آنها امر کرد «بوزینه» شوند و امر خدا هم لفظی نیست بلکه عین عمل است. خدا اینها را به عنوان #گروه_شرور معرفی میکند. مانند همیشه خدا این قصه را به عنوان یک #سنت_الهی برای گذشتگان و آیندگان ذکر میکند نه اینکه یک داستانی از گذشتگان بگوید.
5⃣در سوره نساء میفرماید که ای یهودیان و مسیحیان، #مسلمان شوید قبل از اینکه عذاب شوید(و ظاهرتان هم مثل باطنتان، صورت به پشت سر برگردد) تصور نکنید که گناه و عذاب، #امر_اعتباری هستند بلکه گناه، باطن و #حقیقت_انسان را تغییر میدهد و عذاب هم برای حقیقت اوست. سپس خدا میفرماید ما اصحاب سبت را لعنت کردیم. لعنت یعنی ما وی را از #رحمت_خاصه منع و محروم کردیم. گناه #حقیقت_انسان را تبدیل به حیوان میکند لذا اولیای الهی همین الان هم میتوانند باطن و حقیقت انسانها را ببینند.
6⃣امر خدا تخلف نمیپذیرد زیرا تمام آسمانها و زمین سرباز خدایند و چیزی و کسی امکان تخلف از دستور الهی ندارد. ما انسانها که بی صبریم گوییم چرا خدا زودتر #بنی_اسراییل را لعنت و عذاب نکرد؟! نقض عهدهای مکرر بعد از دیدن معجزات حسی فراوان می کردند و خدا هم مرتبا از آنها میگذشت.
7⃣انسان چگونه میتواند به #بوزینه تبدیل شود؟ ظاهر آیه گوید بوزینه شدند و دلیل عقلی و نقلی قطعی هم در برابر آن ارائه نشده است لذا واقعا بوزینه شدند نه اینکه یک تمثیل باشد. قرآن در این موارد یا قضیه را بصورت مثلی آورده (مانند کمثل الحمار یحمل اسفارا)و یا بصورت مثل نیست. در اینجا صحبت از مثل نیست. همچنین در جاهای دیگر قرآن هم مواردی هست که انسان را به بوزینه و خوک تبدیل کرد. پس ظاهرش این است که واقعا بوزینه شدند. دلیل عقلی هم خلافش نیست. #مسخ دو گونه است: مُلکی و ملکوتی. دلیل عقلی بر احاله در مسخ مُلکی وجود دارد اما در مسخ ملکوتی وجود ندارد حتی دلیل عقلی و نقلی بر ضرورت مسخ ملکوتی وجود دارد.
8⃣#مسخ_مُلکی آن است که روح شخصی در طبیعت، از جسم یک شخص خارج شود وارد جسم انسان، گیاه یا جمادی قرار بگیرد.
#مسخ_ملکوتی یعنی شیئی که هم حرکت بیرونی و هم حرکت درونی دارد بیرونش با درونش هماهنگ نیست. درونش طور دیگریست و روزی که حق و حقایق آشکار شود درونش ظاهر میشود و بیرونش با درونش هماهنگ میشود. انسان هر کاری که میکند بخشی از ملکات را قوام میبخشد.
9⃣ملکات با تکرار و تمرین ایجاد میشوند چنانکه تخصصها اینطورند. حال اگر ملکات با تمرین زیاد، راسخ شد باطن انسان را میسازد و انسان بالقوه را تبدیل به انسان بالفعل میکند. کودکی که حیوان بالفعل و انسان بالقوه است با راسخ شدن #ملکات_انسانی به انسان بالفعل تبدیل میشود و اگر #ملکات_حیوانی که خلاف فطرت است را در خود راسخ کرد اوایل، «اولئک کالانعام» میشود و اواخر «بل هم اضلّ» یا «کونوا قردةً خاسئین» میشود. قیافه همیشه با درون یکی نیست.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دلم را بردی سلیمانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تاریخ ذلت بار درحال تکرار
استاد پای تخته نوشت:
در پرونده گناهتان تجدید نظر کنید...خدا متهم نیست
"ان الله لیس بظلام للعبید"
و این شروع بحث یک ساعت و نیم کلاس تفس قرآن آن روز ما شد، استاد در تفسیر و توضیح این عبارت آنقدر شیوا و شیرین سخن میگفت که من تمام مدت مات و مبهوت کلامش شده بودم، اصلا تاحالا هیچ کدام از این آیاتی را که میخواند از این زاویه نگاه نکرده بودم، ته ته قلبم هیجان زده شده بودم و ذوق میکردم از این که ظاهرا این کلاس و این درس بهانه ای خواهد بود برای حل معماهای ذهنم.
میگفت این سخن برگرفته از خود قرآن است که در زندگی انسان لحظه خنثی وجود ندارد، و ما آدم ها در تمام طول روز به طور مرتب در حال دریافت نور و ظلمت هستیم و این دریافت صرفا بسته به نوع اعمال ما نیست بلکه کوچکترین و گذرا ترین افکار ذهنیمان هم نور و ظلمت را دریافت میکنند.
استاد با استناد به روایت یکی از معصومین(ع) گفت که همه ی ما بر گردن یکدیگر حق داریم؛ ولو به اندازه ثانیه ای که در خیابانی شلوغ از کنار یکدیگر عبور میکنیم و این دریافت ها و تفکرات کوچک ذهنی انسان است که شخصیت و من وجود انسان را شکل میدهد و با این اوصاف در ثانیه ثانیه ی زندگی باید حواسمان نه تنها به رفتارمان بلکه به جنس افکارمان هم باشد.
میگفت وقتی صبح زود از خانه بیرون می آیی و مغازه داری را در حال باز کردن درب مغازه اش میبینی به جای او بسم الله بگو و از صمیم قلب برای برکت و روزی حلال آن روزش دعا کن
وقتی میبینی راننده ای در خیابان به بدترین نحو و خطرناک ترین شکل در حال رانندگی است به جای حواله ی فحش و ناسزا با تمام وجودت برای سلامتی اش دعا کن
حتی از کنار اعلامیه های ترحیم روی در و دیوار هم بی تفاوت نگذر، برای شادی روحشان صلواتی بفرست و هزاران هزار مثال دیگر
یکی از تفاسیر آیه ی فمن یعمل مثقال ذره خیرا یره همین است تمام ذهن و فکرت را لبریز کن از خیر خواهی و دریافت نور، می دانی که در قیامت همین انرژی وجودی آدم هاست که بهشت و دوزخشان را میسازد؛ همین افکار و اعمال ساده.
و من برخود نهیب می زدم که چقدر شگفت آور است که رفتار ما انسان ها خدا را به دفاع از خود وا دارد این که بیاید و صریحا به ما بگوید آخر چرا فکر کرده ای من باید به تو ظلم کنم، من رحمن و رحیم بودنم را اول هر سوره به تو یادآوری میکنم و تو من را ظالم در حق خود می پنداری؟ به جای متهم کردن من باید بنشینی و خودت را مرور کنی.
لحظه خنثی درزندگی وجودندارد.