صحیفه نیایش ۳۱ از بند ۲۸ تا ۳۰.mp3
6.79M
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم
📣 مرحله دوم ختم صحیفه سجادیه
🔸سهم نودمین روز
📔 دعای ٣١ بند ۲۸ تا ۳۰
📣 صوت صحیفه سجادیه
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم
📣 مرحله دوم ختم صحیفه سجادیه
🔸 سهم روز نود و یکم
📔 ادامه دعای سی و یکم از بند ۲۸ تا ۳۰
🤲 دعای توبه
﴿28﴾ اللَّهُمَّ إِنْ يَكُنِ النَّدَمُ تَوْبَةً إِلَيْكَ فَأَنَا أَنْدَمُ النَّادِمِينَ ، وَ إِنْ يَكُنِ التَّرْك لِمَعْصِيَتِكَ إِنَابَةً فَأَنَا أَوَّلُ الْمُنِيبِينَ ، وَ إِنْ يَكُنِ الِاسْتِغْفَارُ حِطَّةً لِلذُّنُوبِ فَإِنِّي لَك مِنَ الْمُسْتَغْفِرِينَ.
🍀پروردگارا! اگر پشیمانی به سوی تو، توبه است، من پشیمان ترین پشیمان ها هستم، و اگر ترک گناه، بازگشت است، پس من اولین بازگشتگان هستم، و اگر درخواست آمرزش، موجب از بین رفتن گناهان است، پس من در زمره استغفار کنندگان هستم.
﴿29﴾ اللَّهُمَّ فَكَمَا أَمَرْتَ بِالتَّوْبَةِ ، وَ ضَمِنْتَ الْقَبُولَ ، وَ حَثَثْتَ عَلَى الدُّعَاءِ ، وَ وَعَدْتَ الْإِجَابَةَ ، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ اقْبَلْ تَوْبَتِي ، وَ لَا تَرْجِعْنِي مَرْجِعَ الْخَيْبَةِ مِنْ رَحْمَتِكَ ، إِنَّكَ أَنْتَ التَّوَّابُ عَلَى الْمُذْنِبِينَ ، وَ الرَّحِيمُ لِلْخَاطِئِينَ الْمُنِيبِينَ .
🍀 پروردگارا! همانطور که به توبه امر کردهای و پذیرفتن آن را ضمانت نمودهای و بر دعا کردن تشویق کردهای وعده ی اجابت دادهای، پس بر محمد و خاندانش درود بفرست، و توبه ام را بپذیر و مرا به ناامیدی از رحمتت باز نگردان، و این تویی که توبه گناهکاران را میپذیری و با خطاکاران توبه کننده مهربان هستی.
﴿30﴾ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، كَمَا هَدَيْتَنَا بِهِ ، وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، كَمَا اسْتَنْقَذْتَنَا بِهِ ، وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، صَلَاةً تَشْفَعُ لَنَا يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ يَوْمَ الْفَاقَةِ إِلَيْكَ ، إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ، وَ هُوَ عَلَيْكَ يَسيِرٌ .
🍀 پروردگارا! بر محمد و خاندانش درود بفرست، همانطور که ما را به سبب وجود او هدایت کردی، و بر محمد و خاندانش درود بفرست، همانطور که ما را به سبب وجود آن حضرت (از جهل و نادانی) نجات دادی، و بر محمد و خاندانش درود بفرست، درودی که در روز قیامت و در روز نیاز ما را شفاعت نماید، زیرا تو بر هر چیز قادر و توانایی و این کار برای تو سهل و آسان است.
🌷🌾🍂🎄🍂🌾🌷
🌴 *در ادامه 👈شرح نامه ۳٠ نهج البلاغه* ( شرح آیت الله مکارم شیرازی) 🌴
✉️ از نامه هاى امام(عليه السلام) است به معاويه.
⚠️ به فکر عاقبت کار خود باش!
براى روشن شدن اهداف امام(عليه السلام) از اين نامه جا داشت نامه معاويه را در اينجا مى آورديم،
↩️ زيرا جواب نامه هميشه ناظر به متن آن نامه است; ولى متأسفانه نامه او در هيچ کتابى ـ تا آنجا که اطلاع داريم ـ نقل نشده است،
⚠️ گرچه نامه امام(عليه السلام)آغازى دارد که مرحوم سيّد رضى آن را نقل نکرده و با توجّه به آغاز آن بخش هايى از محتواى نامه معاويه نيز روشن مى شود،
↩️ زيرا امام(عليه السلام) در آغاز اين نامه مطابق آنچه در کتاب «تمام نهج البلاغه» آمده است چنين مى فرمايد:⬇️⬇️
🗞️📝🗞️📝🗞️
📝 «به نام خداوند بخشنده مهربان. اين نامه اى است از بنده خدا على امير مؤمنان به معاويه بن ابى سفيان. اما بعد نامه تو به من رسيد که در آن مرا متهم ساخته بودى که بر ضد تو فتنه برپا کرده ام و مردم را شورانده ام و کمک کردن به من را در برنامه هايم زشت شمرده و چنين پنداشته اى که من ستمگرم و در اداى حق الهى مقصر. سبحان الله چگونه تو غيبت (و تهمت) را مجاز مى شمرى؟ به يقين من مردم را جز در انجام امر به معروف و نهى از منکر به هيجان نياورده ام و جز بر طغيان گران و خارجان از دين يا ملحدان منافق (کافر) ستم روا نداشته ام و من در اين راه به گفته خداوند (در قرآن مجيد) تمسک جسته ام آنجا که مى فرمايد: «هيچ قومى را که ايمان به خدا و روز رستاخيز دارند نمى يابى که با دشمنان خدا و پيامبرش دوستى کنند، هرچند پدران يا پسران آنها باشند» مجادله، آيه 22 .
و اما اينکه گفته اى من در حق خداوند متعال کوتاهى کرده ام، پناه بر خدا هرگز چنين نبوده; کسى در حق خداوند متعال کوتاهى مى کند که حقوق مسلم الهى را تعطيل کند و تکيه بر هوا و هوس ها و بدعت ها نمايد و همواره به سراغ ضلالت هاى حيران کننده برود. شگفتا اى معاويه تو از نيکى سخن مى گويى; ولى با برهان عقل مخالفت مى کنى و پيمان هاى الهى را که خداوند از بندگانش گرفته مى شکنى. اسلام را رها ساخته، احکام را ضايع نموده و نشانه هاى الهى را محو کرده اى و در مسير هوا و هوس به سوى هلاکت گام بر مى دارى».✉️🗞️
🗞️📝🗞️📝🗞️📝🗞️
👈 آنچه مرحوم سيّد رضى آورده در ادامه اين مقدمه است به اين ترتيب که:⬇️
💎🍃امام(عليه السلام) به دنبال آن مقدمه *معاويه را از طرق گوناگون نصيحت مى کند* و اندرز مى دهد و اتمام حجت مى فرمايد;
💎🍃 *نخست در سه جمله کوتاه و پر معنا مى فرمايد:*
📜 «از خداوند در مورد آنچه در اختيار دارى بترس و در حق خداوند بر خود نظر کن و به معرفت و شناسايى چيزى که در ندانستن آن معذور نيستى باز گرد»;
👈 *جمله اوّل:* «فَاتَّقِ اللهَ فِيمَا لَدَيْکَ» ممکن است اشاره به مقامى باشد که در اختيار گرفته يا اموال مسلمين و يا همه نعمت هاى الهى که به او داده شده است.
↩️ امام(عليه السلام) به او هشدار مى دهد مقامى را که غصب کرده اى باز گردان و نعمت هاى الهى را در طريق طاعت او صرف کن.
👈 *جمله دوم:* «وَانْظُرْ فِي حَقِّهِ عَلَيْکَ» اشاره به اين است که خداوند در برابر آن همه نعمت که به بندگانش داده حقى بر آنان دارد و آن اينکه او را اطاعت کنند و از آنچه نهى کرده است خوددارى نمايند که اگر اين حق را ادا نکنند در آخرت عذاب دردناکى خواهند داشت.
👈 *جمله سوم:* «وَارْجِعْ إِلَى مَعْرِفَةِ مَا لاَ تُعْذَرُ بِجَهَالَتِهِ» به عقيده جمعى از مفسّران نهج البلاغه اشاره به معرفت امام(عليه السلام) واجب الاطاعة است که در روايتى معروف آمده:
🌸 « کسى که از دنيا برود در حالى که امام(عليه السلام) زمان خود را نشناخته باشد مرگ او همچون مرگ عصر جاهليّت است».
⚠️ اين احتمال در تفسير اين جمله نيز هست که اشاره به تمام معارف الهيّه و دينى باشد که انسان در برابر جهل به آن معذور نيست.
👈💎🍃 به اين ترتيب امام(عليه السلام) معاويه را به معرفت اصول و فروع دين و وظايفى که در برابر خدا و خلق دارد، توصيه مى کند.
┄┅✿❀🌸 *یا مولا علی*🌸❀✿┅┄
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)(۶)👇
https://chat.whatsapp.com/EwB2NTu5EdF77l2lCbeIVN
🍃🍃🍃🍃
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
🌴 *در ادامه 👈شرح نامه ۳٠ نهج البلاغه( شرح آیت الله مکارم شیرازی)* 🌴
✉️ *از نامه هاى امام(عليه السلام) است به معاويه.*
⚠️ *به فکر عاقبت کار خود باش!*
✳️امام(عليه السلام) در اين گفتار معاويه اتمام حجت مى کند که هرگز در قيامت نمى توانى بگويى راه تاريک بود و پر پيچ و خم و من آن را نشناختم مى فرمايد:⬇️
💎 نشانه هاى آن روشن است; آيات بينات از يک سو، احاديث معتبر پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) از سوى ديگر و دلايل روشن عقلى از سوى سوم همگى نشانه هاى اين راه هستند که در جاى جاى آن خودنمايى مى کنند.
🔰 به علاوه جاده تاريک نيست: «سُبُلاً نَيِّرَةً» و مسير شاه راه است نه کوره راه: «مَحَجَّةً نَهْجَةً» و هدف نهايى آن که سعادت جاويدان است نيز براى همه معلوم است.
🔰جالب اينکه امام هم «سُبُل» را که جمع سبيل است در کلام خود آورده و هم «مَحَجَّة» را که به معناى جاده وسيع و آشکار است،
🔰زيرا انسان معمولا از جاده هاى فرعى حرکت مى کند تا خود را به جاده اصلى برساند.
🔰سپس به سوى مقصد پيش برود و اگر «سُبُل» با صيغه جمع و «مَحَجَّة» با صيغه مفرد آمده، ناظر به همين است که جاده فرعى که آغاز حرکت است متعدّد است; اما جاده اصلى معمولا يکى است.
🔰 امام(عليه السلام) مى فرمايد: *اطاعت خداوند داراى هدف مطلوبى است که منظور از آن قرب الى الله و رسيدن به سعادت جاويدان و نجات در آخرت و شمول لطف و رحمت الهى در دنياست.*
🔰هوشمندان به سراغ اين هدف مى روند، چون حاضر نيستند سعادت جاويدان و رضاى پروردگار را با اموال و مقامات و شهوات دنيا معاوضه کنند،
🌹همان گونه که در حديثى از امام اميرالمؤمنين(عليه السلام) آمده است:
⬇️⬇️
✳️« *هوشمند کسى است که فضايلش را احيا کند و رذايلش را بميراند* »
🔰در مقابل، *فرومايگان* با اين هدف مخالف اند و تنها به *زرق و برق دنياى زودگذر و ناپايدار و بى اعتبار قناعت مى کنند و گرانبهاترين متاع را به کم ارزش ترين آن مى فروشند که خود دليل بر سفاهت آنهاست.*
🌴💎🌴💎🌴💎
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)(۶)👇
https://chat.whatsapp.com/EwB2NTu5EdF77l2lCbeIVN
🍃🍃🍃🍃
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
🌴 *در ادامه 👈شرح نامه ۳٠ نهج البلاغه( شرح آیت الله مکارم شیرازی)* 🌴
✉️ *از نامه هاى امام(عليه السلام) است به معاويه.*
⚠️ *به فکر عاقبت کار خود باش!*
🌹🍃امام(عليه السلام) در ادامه اين سخن در چهار جمله، *به معاويه هشدار مى دهد که از صراط مستقيم و طاعت خداوند منحرف مشو،*
🌹🍃 امام(عليه السلام) *نخست به نتيجه مستقيم انحراف از مسير طاعت خدا که دورى از حق و سرگردانى است اشاره مى کند* و سپس به نتيجه نهايى آن که *محروم ماندن از نعمت هاى الهى و گرفتار شدن در چنگال عذاب اوست* ، مى پردازد.
دو جمله اوّل در واقع به منزله مقدمه و دو جمله سوم و چهارم به منزله نتيجه و ذى المقدمه است و اين گفتار امام(عليه السلام) گويا اشاره به آيه شريفه است که مى فرمايد:🔰
🎇انفال، آيه 53.
🌹🍃سپس امام(عليه السلام) مى افزايد:
💎 « *زنهار زنهار مراقب خويشتن باش که خداوند سرنوشت نهايى تو را از اين راه که مى روى روشن ساخته و...*
🔰اين تعبير در واقع برگرفته از همان تعبيرى است که در قرآن مجيد آمده است:⬇️
🎇مائده، آيه 105.
🎇«(عَلَيْکُمْ أَنْفُسَکُمْ); 🎇مراقب خود باشيد»
🌴💎 و تعبير امام(عليه السلام) اشاره به اين است که اين راهى را که در پيش گرفته اى سرانجامى جز بدبختى و خسران و کفر ندارد; از خواب غفلت بيدار شو و باز گرد.
🔰جمله «قَدْ بَيَّنَ اللهُ لَکَ سَبِيلَکَ» را بسيارى از شارحان اين گونه معنا کرده اند که خداوند راه روشن نجات را براى تو تبيين کرده در حالى که اين مطلب در عبارات قبل آمده بود و نيازى به تکرار نداشت.
🔰منظور از اين جمله چيز ديگرى است و آن اينکه مى فرمايد:⬇️
✴️« *خداوند اين مسير خطايى را که مى پيمايى و خداوند نتيجه شوم آن را براى تو بيان ساخته* ».
🌸🍃امام(عليه السلام) در بخش پايان اين نامه (مطابق آنچه مرحوم سيّد رضى آورده است) *با چهار جمله ديگر معاويه را به عاقبت شوم اعمالش آشناتر مى سازد* و مى فرمايد: ⬇️
✅«زيرا *هواى نفست تو را به درون شر وارد ساخته و در پرتگاه ضلالت و گمراهى انداخته و در مهلکه ها داخل نموده و راه هاى نجات را بر تو دشوار ساخته است* »;
🔰هر يک از اين جمله هاى چهارگانه *به يکى از ابعاد عاقبت شوم اعمال معاويه و هر کس که راه او را طى کند اشاره دارد.*
🔰نخست *گرفتار شر شدن.* *چه شرى از اين بدتر که دست انسان به خون بى گناهان آلوده شود و اموال بيت المال را به غير اهلش بدهد و چه غىّ و گمراهى از اين فراتر که انسان از حد خود تجاوز کند و قدر خود را نشناسد و با نداشتن لياقت ها و شايستگى ها، ادعاى خلافت و پيشوايى خلق و جانشينى پيامبر اکرم(صلى الله عليه وآله) کند و چه مهلکه اى از اين بدتر که انسان خود را در مسيرهايى بيفکند که به جهنم منتهى مى شود و چه مشکلى از اين مشکل تر که انسان آنقدر گناه کند که راه بازگشت را به روى خود ببندد*
🌴💎🌴💎🌴💎
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)(۶)👇
https://chat.whatsapp.com/EwB2NTu5EdF77l2lCbeIVN
🍃🍃🍃🍃
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
🌴 *شرح نامه ۲۹ نهجالبلاغه* (شرح آیت الله مکارم شیرازی) 🌴
✉️ *از نامه هاى امام(عليه السلام) است که به اهل بصره نگاشت.*
📝 *نامه در یک نگاه:*
📜🟡 همان گونه که در شرح سند نامه ذیلا آمده، این نامه مربوط به فتنه اى است که معاویه در بصره به راه انداخت و ماجراى آن به طور فشرده چنین بود که بعضى از اطرافیان معاویه بعد از اشغال مصر به دست عمرو بن عاص و کشته شدن محمد بن ابى بکر به او گفتند:
📜 🟡 فردى را به بصره بفرست تا آنجا را نیز از تحت حکومت على(علیه السلام) خارج سازد.
📜🔴 معاویه این پیشنهاد را پذیرفت و با عمرو عاص مشورت کرد او نیز روى موافق نشان داد.
📜🔴 سرانجام یکى از فرماندهان لشکر خود، به نام ابن حضرمى را روانه بصره کرد و این در حالى بود که عبدالله بن عباس والى بصره براى تسلیت به امیرمؤمنان(علیه السلام) در مورد شهادت محمد بن ابى بکر به کوفه رفته بود و زیاد بن ابیه را به جاى خود گماشته بود.
📜🟢 معاویه به ابن حضرمى دستور داده بود که از احساسات خون خواهى عثمان و کینه اى که گروهى از جنگ جمل در دل داشتند بهره گیرى کند و از قبایل مختلف بصره براى این هدف بهره گیرى نماید.
📜🟢 عبدالله بن عباس به سرعت به بصره برگشت و جریان فتنه را براى امام(علیه السلام) گزارش داد. امام(علیه السلام) یکى از مردان خود را به نام اعیَن که در بصره نفوذ داشت مأمور کرد تا به بصره برود و مردم را از اطراف ابن حضرمى پراکنده سازد.
📜🟠 اعین تا حد زیادى در کار خود موفق شد; ولى چون به دست گروهى از خوارج به شهادت رسید و خبر شهادت او به امام(علیه السلام) واصل گشت امام(علیه السلام) فرد نافذ الکلمه دیگرى را به نام جاریة بن قدامه همراه نامه مورد بحث که در واقع تهدیدى است براى شورشیان و متمردان بصره، به سوى بصره گسیل داشت و دستور داد نامه را براى عموم مردم بخواند.
آنچه در نهج البلاغه آمده تنها بخشى از این نامه است.
📜🟠 مخالفان امام(علیه السلام) پس از یک درگیرى شدید شکست خوردند و ابن حضرمى در خانه اى پناهنده شد. جاریه دستور داد خانه را آتش زدند.
⚠️ ابن حضرمى و هفتاد نفر از طرفدارانش هلاک شدند و فتنه خاموش شد.
┄┅✿❀🌸 *یا مولا علی*🌸❀✿┅┄
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)(۶)👇
https://chat.whatsapp.com/EwB2NTu5EdF77l2lCbeIVN
🍃🍃🍃🍃
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
🌴 *در ادامه 👈 شرح نامه ۲۹ نهجالبلاغه* (شرح آیت الله مکارم شیرازی) 🌴
✉️ *از نامه هاى امام(عليه السلام) است که به اهل بصره نگاشت.*
⚠️ *خاموش کردن آتش فتنه در بصره:*
📝 امام(عليه السلام) در اين نامه کوتاه و پر معنا و بسيار حساب شده براى خاموش کردن آتش فتنه معاويه در بصره *بر دو اصل تکيه مى کند:*
📜 *نخست تهديد بسيار کوبنده اى نسبت* به پيمان شکنان دارد و به آنها يادآور مى شود که اگر دست از فتنه گرى بر ندارند با لشکرى انبوه به سراغ آنها مى آيد و چنان آنان را در هم مى کوبد که جنگ جمل را فراموش کنند.
📜 *سپس بر اصل رحمت و عطوفت* نسبت به کسانى که وفادارند يا از کرده خود پشيمانند تکيه مى فرمايد و به آنها بشارت مى دهد که جان و مال و عرضشان محفوظ خواهد بود.
📜در آغاز مى فرمايد:
«پراکندگى شما (از اطراف من) و دشمنى و پيمان شکنى شما (در آستانه جنگ جمل) چيزى نبود که شما از آن آگاه نباشيد و...
💎🍃در واقع امام(عليه السلام) با اين سخنان خود، سمپاشى معاويه و گروه طرفداران او را خنثى مى کند.
◼️او تصميم داشت با يادآورى خاطره جنگ جمل آنها را بر ضد امام(عليه السلام) بشوراند;
🟢 ولى امام(عليه السلام) با يادآورى خاطره آن جنگ مى خواهد آتش فتنه و فساد را خاموش کند.
مى فرمايد:
💎🍃 شما پيمان شکنى کرديد و بر ضد من قيام کرديد; *ولى* پس از شکست نه فرمان قتل عام دادم و نه اجازه تعقيب مجرمان; *فرمان عفو عمومى صادر کردم* و مجرمان شما را بخشيدم و کسانى که به سوى من آمدند آنها را پذيرفتم و گذشته آنان را به فراموشى سپردم، بنابراين حق شناس باشيد و با دشمنان من طرح دوستى نريزيد.
💎🍃نيز دستور داد منادى ندا دهد:
🍃«آن کس که به خانه خود بازگردد و در خانه را ببندد در امان است و آن کس که اسلحه بر زمين بگذارد در امان است».
👈 اين دستور شبيه فرمان عفو عمومى پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) به هنگام فتح مکّه است.
📜آن گاه براى خاموش کردن اين آتش، سخن از شدت عمل در برابر افراد خيره سر و لجوج به ميان مى آورد.
↩️ اشاره به اينکه در جنگ جمل عِدّه و عُدّه و جمعيّت و آمادگى من بسيار کم بود; ولى امروز لشکر من منسجم و انبوه است و هرگونه وسيله اى در اختيار آنان قرار دارد، بنابراين اگر جنگى رخ دهد قابل مقايسه با آن نخواهد بود و آن محبت هاى جنگ جمل نيز در آن محلى ندارد، چرا که آن محبت ها را فراموش کرديد و گويا سبب جرأت و جسارت شما شد.
🟦 ولى براى اينکه مبادا دشمن از اين سخن سوء استفاده کند و تصور نمايد امام(عليه السلام) با اين سخن همه اهل بصره را تهديد مى کند و مى گويد خشک و تر را با هم مى سوزانم و بى گناه و گناهکار را کيفر مى دهم اضافه مى فرمايد:
📜 «در عين حال از فضل و برترى مطيعان شما آگاهم و حق ناصحان را به خوبى مى شناسم و هرگز به جهت وجود متهمى، شخص بى گناه را کيفر نمى دهم و وفادار را به خاطر پيمان شکن مجازات نمى کنم»;
👈در بعضى از روايات آمده است، زياد که از معاونين ابن عباس، فرماندار بصره بود و به هنگام مسافرت ابن عباس به کوفه براى تسليت شهادت محمد بن ابوبکر خدمت امام(عليه السلام)، زمام امور بصره را در دست داشت، خطبه داغى خواند و طى آن تهديد کرد که من ميان گنهکار و بى گناه تفاوت نمى گذارم و پدر را به خاطر فرزند و همسايه را به جرم همسايه کيفر مى دهم و همه را در هم مى کوبم مگر اينکه به راه راست آييد.
🔰احتمال دارد اين سخن به گوش امام(عليه السلام) رسيده باشد و امام(عليه السلام) مى خواهد با بيان نورانى خود که عدل اسلامى در آن موج مى زند گفتار زياد را اصلاح کند.
┄┅✿❀🌸 *یا مولا علی*🌸❀✿┅┄
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)(۶)👇
https://chat.whatsapp.com/EwB2NTu5EdF77l2lCbeIVN
🍃🍃🍃🍃
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
🌴 *شرح نامه ۲۹ نهجالبلاغه* (شرح آیت الله مکارم شیرازی) 🌴
✉️ *از نامه هاى امام(عليه السلام) است که به اهل بصره نگاشت.*
📝 *نامه در یک نگاه:*
📜🟡 همان گونه که در شرح سند نامه ذیلا آمده، این نامه مربوط به فتنه اى است که معاویه در بصره به راه انداخت و ماجراى آن به طور فشرده چنین بود که بعضى از اطرافیان معاویه بعد از اشغال مصر به دست عمرو بن عاص و کشته شدن محمد بن ابى بکر به او گفتند:
📜 🟡 فردى را به بصره بفرست تا آنجا را نیز از تحت حکومت على(علیه السلام) خارج سازد.
📜🔴 معاویه این پیشنهاد را پذیرفت و با عمرو عاص مشورت کرد او نیز روى موافق نشان داد.
📜🔴 سرانجام یکى از فرماندهان لشکر خود، به نام ابن حضرمى را روانه بصره کرد و این در حالى بود که عبدالله بن عباس والى بصره براى تسلیت به امیرمؤمنان(علیه السلام) در مورد شهادت محمد بن ابى بکر به کوفه رفته بود و زیاد بن ابیه را به جاى خود گماشته بود.
📜🟢 معاویه به ابن حضرمى دستور داده بود که از احساسات خون خواهى عثمان و کینه اى که گروهى از جنگ جمل در دل داشتند بهره گیرى کند و از قبایل مختلف بصره براى این هدف بهره گیرى نماید.
📜🟢 عبدالله بن عباس به سرعت به بصره برگشت و جریان فتنه را براى امام(علیه السلام) گزارش داد. امام(علیه السلام) یکى از مردان خود را به نام اعیَن که در بصره نفوذ داشت مأمور کرد تا به بصره برود و مردم را از اطراف ابن حضرمى پراکنده سازد.
📜🟠 اعین تا حد زیادى در کار خود موفق شد; ولى چون به دست گروهى از خوارج به شهادت رسید و خبر شهادت او به امام(علیه السلام) واصل گشت امام(علیه السلام) فرد نافذ الکلمه دیگرى را به نام جاریة بن قدامه همراه نامه مورد بحث که در واقع تهدیدى است براى شورشیان و متمردان بصره، به سوى بصره گسیل داشت و دستور داد نامه را براى عموم مردم بخواند.
آنچه در نهج البلاغه آمده تنها بخشى از این نامه است.
📜🟠 مخالفان امام(علیه السلام) پس از یک درگیرى شدید شکست خوردند و ابن حضرمى در خانه اى پناهنده شد. جاریه دستور داد خانه را آتش زدند.
⚠️ ابن حضرمى و هفتاد نفر از طرفدارانش هلاک شدند و فتنه خاموش شد.
┄┅✿❀🌸 *یا مولا علی*🌸❀✿┅┄
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)(۶)👇
https://chat.whatsapp.com/EwB2NTu5EdF77l2lCbeIVN
🍃🍃🍃🍃
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
🌴 *در ادامه 👈 شرح نامه ۲۹ نهجالبلاغه* (شرح آیت الله مکارم شیرازی) 🌴
✉️ *از نامه هاى امام(عليه السلام) است که به اهل بصره نگاشت.*
⚠️ *خاموش کردن آتش فتنه در بصره:*
📝 امام(عليه السلام) در اين نامه کوتاه و پر معنا و بسيار حساب شده براى خاموش کردن آتش فتنه معاويه در بصره *بر دو اصل تکيه مى کند:*
📜 *نخست تهديد بسيار کوبنده اى نسبت* به پيمان شکنان دارد و به آنها يادآور مى شود که اگر دست از فتنه گرى بر ندارند با لشکرى انبوه به سراغ آنها مى آيد و چنان آنان را در هم مى کوبد که جنگ جمل را فراموش کنند.
📜 *سپس بر اصل رحمت و عطوفت* نسبت به کسانى که وفادارند يا از کرده خود پشيمانند تکيه مى فرمايد و به آنها بشارت مى دهد که جان و مال و عرضشان محفوظ خواهد بود.
📜در آغاز مى فرمايد:
«پراکندگى شما (از اطراف من) و دشمنى و پيمان شکنى شما (در آستانه جنگ جمل) چيزى نبود که شما از آن آگاه نباشيد و...
💎🍃در واقع امام(عليه السلام) با اين سخنان خود، سمپاشى معاويه و گروه طرفداران او را خنثى مى کند.
◼️او تصميم داشت با يادآورى خاطره جنگ جمل آنها را بر ضد امام(عليه السلام) بشوراند;
🟢 ولى امام(عليه السلام) با يادآورى خاطره آن جنگ مى خواهد آتش فتنه و فساد را خاموش کند.
مى فرمايد:
💎🍃 شما پيمان شکنى کرديد و بر ضد من قيام کرديد; *ولى* پس از شکست نه فرمان قتل عام دادم و نه اجازه تعقيب مجرمان; *فرمان عفو عمومى صادر کردم* و مجرمان شما را بخشيدم و کسانى که به سوى من آمدند آنها را پذيرفتم و گذشته آنان را به فراموشى سپردم، بنابراين حق شناس باشيد و با دشمنان من طرح دوستى نريزيد.
💎🍃نيز دستور داد منادى ندا دهد:
🍃«آن کس که به خانه خود بازگردد و در خانه را ببندد در امان است و آن کس که اسلحه بر زمين بگذارد در امان است».
👈 اين دستور شبيه فرمان عفو عمومى پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) به هنگام فتح مکّه است.
📜آن گاه براى خاموش کردن اين آتش، سخن از شدت عمل در برابر افراد خيره سر و لجوج به ميان مى آورد.
↩️ اشاره به اينکه در جنگ جمل عِدّه و عُدّه و جمعيّت و آمادگى من بسيار کم بود; ولى امروز لشکر من منسجم و انبوه است و هرگونه وسيله اى در اختيار آنان قرار دارد، بنابراين اگر جنگى رخ دهد قابل مقايسه با آن نخواهد بود و آن محبت هاى جنگ جمل نيز در آن محلى ندارد، چرا که آن محبت ها را فراموش کرديد و گويا سبب جرأت و جسارت شما شد.
🟦 ولى براى اينکه مبادا دشمن از اين سخن سوء استفاده کند و تصور نمايد امام(عليه السلام) با اين سخن همه اهل بصره را تهديد مى کند و مى گويد خشک و تر را با هم مى سوزانم و بى گناه و گناهکار را کيفر مى دهم اضافه مى فرمايد:
📜 «در عين حال از فضل و برترى مطيعان شما آگاهم و حق ناصحان را به خوبى مى شناسم و هرگز به جهت وجود متهمى، شخص بى گناه را کيفر نمى دهم و وفادار را به خاطر پيمان شکن مجازات نمى کنم»;
👈در بعضى از روايات آمده است، زياد که از معاونين ابن عباس، فرماندار بصره بود و به هنگام مسافرت ابن عباس به کوفه براى تسليت شهادت محمد بن ابوبکر خدمت امام(عليه السلام)، زمام امور بصره را در دست داشت، خطبه داغى خواند و طى آن تهديد کرد که من ميان گنهکار و بى گناه تفاوت نمى گذارم و پدر را به خاطر فرزند و همسايه را به جرم همسايه کيفر مى دهم و همه را در هم مى کوبم مگر اينکه به راه راست آييد.
🔰احتمال دارد اين سخن به گوش امام(عليه السلام) رسيده باشد و امام(عليه السلام) مى خواهد با بيان نورانى خود که عدل اسلامى در آن موج مى زند گفتار زياد را اصلاح کند.
┄┅✿❀🌸 *یا مولا علی*🌸❀✿┅┄
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)(۶)👇
https://chat.whatsapp.com/EwB2NTu5EdF77l2lCbeIVN
🍃🍃🍃🍃
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
هدایت شده از دکتر محمد لطفی زاده
6.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مهدویت _ ۳۸ / آشنایی با جناب عثمان بن سعید از نواب اربعه
🔴 منبر اینترنتی
🔵 دکتر محمد لطفیزاده
تأسیس دانشگاه پارلمان برای ادوار آینده مجلس -https://farsnews.ir/my/c/102194
انتشار : 11:57 , 1400 آبان 17آخرین پیگیری: 19 ساعت قبل
تأسیس دانشگاه پارلمان برای ادوار آینده مجلس
همانطور که مستحضرید اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان مجلس در هر دوره از انتخابات آن جدیدالورود هستند که جهت اشراف به امور ذاتی مجلس مدتی را باید صرف نموده تا تسلط کافی به فرایند کار مجلس پیدا نمایند که این نقیصه برای کشور خساراتی به لحاظ مادی و معنوی متوجه عموم جامعه خواهد شد.
لذا پیشنهاد میگردد تأسیس دانشگاه پارلمان برای ادوار مجلس در دستورکار دستگاههای ذیربط قرار گرفته تا علاوه براینکه کاندیدا داشتن همه شرایطی که قانون برای یک نماینده از قبل مشخص نموده را باید دارا باشند، شرط فارغالتحصیلی از دانشگاه فوق هم نیز به آن اضافه گردد.
ضمنا پیشنهاد تأسیس دانشگاه در سال ۹۷ مطرح که از سوی رئیس مجلس مورد استقبال قرار گرفته و جهت بررسی بیشتر به مرکز پژوهشهای مجلس و همچنین مشاور بینالملل مجلس ابلاغ که متاسفانه علیرغم پیگیریهای مکرر منتج به نتیجه نشد.
عزیزان دغدغه مند از پیشنهاد فوق درفارس من حمایت کرده تا در دستور کار قرار گیرد✅