eitaa logo
🌻🌻🌻🌻 طلوع 🌻🌻🌻🌻
2.1هزار دنبال‌کننده
76.4هزار عکس
80.3هزار ویدیو
3.1هزار فایل
اسیرزمان شده ایم! مرکب شهادت ازافق می آیدتاسوارخویش رابه سفرابدی کربلاببرد اماواماندگان وادی حیرانی هنوزبین عقل وعشق جامانده اند اگراسیرزمان نشوی زمان شهادتت فراخواهدرسید. @tofirmo
مشاهده در ایتا
دانلود
📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜 📣 مرحله سوم ختم نهج البلاغه 🔸 سهم روز صد و ششم ✍ نامه ۲۶ 📜نامه به برخی از ماموران مالیات که در سال٣٦ هجری برای فرمانداری اصفهان مخنف بن سلیم فرستاده شد 1⃣ اخلاق كارگزاران مالياتی ♦️او را به ترس از خدا در اسرار پنهانی، و اعمال مخفی سفارش می كنم، آنجا كه هيچ گواهی غير از او، و نماينده ای جز خدا نيست، و سفارش می كنم كه مبادا در ظاهر خدا را اطاعت، و در خلوت نافرمانی كند، و اينكه آشكار و پنهانش، و گفتار و كردارش در تضاد نباشد، امانت الهی را اداء، و عبادت را خالصانه انجام دهد. و به او سفارش می كنم با مردم تندخو نباشد، و به آنها دروغ نگويد، و با مردم به جهت اينكه بر آنها حكومت دارد بی اعتنایی نكند، چه اينكه مردم برادران دينی، و ياری دهندگان در استخراج حقوق الهی اند. بدان! برای تو در اين زكاتی كه جمع می كنی سهمی معين، و حقی روشن است، و شريكانی از مستمندان و ضعيفان داری ، همانگونه كه ما حق تو را می دهيم، تو هم بايد نسبت به حقوق آنان وفادار باشی، اگر چنين نكنی در روز رستاخيز بيش از همه دشمن داری، و وای بر كسی كه در پيشگاه خدا، فقرا و مساكين، و درخواست كنندگان و آنان كه از حقشان محرومند، و بدهكاران و ورشكستگان و در راه ماندگان، دشمن او باشند و از او شكايت كنند. 2⃣امانتداری ♦️كسی كه امانت الهی را خوار شمارد، و دست به خيانت آلوده كند، و خود و دين خود را پاك نسازد، درهای خواری را در دنيا به روی خود گشوده، و در قيامت خوارتر و رسواتر خواهد بود، و همانا! بزرگترين خيانت! خيانت به ملت، و رسواترين دغلكاری، دغلبازی با امامان است، با درود. 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
1_876414063.m4a
6.14M
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 📣 مرحله دوم ختم صحیفه سجادیه 🔸سهم روز نود و ششم 📔 دعای ۳۲ از بند ۲۳ تا ۲۶ 📣 صوت صحیفه سجادیه
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 📣 مرحله دوم ختم صحیفه سجادیه 🔸 سهم روز نود و ششم 📔 ادامه دعای ۳۲ از بند ۲۳ تا ۲۶ ✍ دعای اعتراف به گناه بعد از نماز شب (۲۳) اللَّهُمَّ وَ أَنْتَ حَدَرْتَنِی مَاءً مَهِیناً مِنْ صُلْبٍ مُتَضَایِقِ الْعِظَامِ ، حَرِجِ الْمَسَالِکِ إِلَى رَحِمٍ ضَیِّقَةٍ سَتَرْتَهَا بِالْحُجُبِ ، تُصَرِّفُنِی حَالاً عَنْ حَالٍ حَتَّى انْتَهَیْتَ بِی إِلَى تَمَامِ الصُّورَةِ ، وَ أَثْبَتَّ فِیَّ الْجَوَارِحَ کَمَا نَعَتَّ فِی کِتَابِکَ نُطْفَةً ثُمَّ عَلَقَةً ثُمَّ مُضْغَةً ثُمَّ عَظْماً ثُمَّ کَسَوْتَ الْعِظَامَ لَحْماً ، ثُمَّ أَنْشَأْتَنِی خَلْقاً آخَرَ کَمَا شِئْتَ .  🍀پروردگارا! تو مرا از آبی پست و کم ارزش و صلبی (پشت پدر) که استخوانهایش در هم فشرده و راه هایش باریک و تنگ است، به رحمی تنگ که آن را به وسیله پرده ها پوشانده ای، وارد ساختی و مرا از حالی به حالی دیگر در آوردی، تا این که به صورت کامل در آمده‌ام و اعضای بدنم را ثابت و پایدار نمودی، همان گونه که در کتاب خود توصیف کرده ای: (نخست) نطفه، سپس خون بسته شده، و بعد تکه ای گوشت، آنگاه استخوان را آفریدی و بعد آنها را با گوشت پوشاندی، سپس مرا آنگونه که خودت خواسته بودی آفریدی. (۲۴) حَتَّى إِذَا احْتَجْتُ إِلَى رِزْقِکَ ، وَ لَمْ أَسْتَغْنِ عَنْ غِیَاثِ فَضْلِکَ ، جَعَلْتَ لِی قُوتاً مِنْ فَضْلِ طَعَامٍ وَ شَرَابٍ أَجْرَیْتَهُ لِأَمَتِکَ الَّتِی أَسْکَنْتَنِی جَوْفَهَا ، وَ أَوْدَعْتَنِی قَرَارَ رَحِمِهَا .  🍀تا آن زمان که به رزق و روزی تو محتاج شدم و از یاری احسانت بی نیاز نبودم، از زیادی خوردنی و آشامیدنی کنیز خود (مادرم) که مرا در شکم او جای دادی و در رحم او به امانت سپردی، برای من روزی مقرر داشتی. (۲۵) وَ لَوْ تَکِلْنِی یَا رَبِّ فِی تِلْکَ الْحَالَاتِ إِلَى حَوْلِی ، أَوْ تَضْطَرُّنِی إِلَى قُوَّتِی لَکَانَ الْحَوْلُ عَنِّی مُعْتَزِلًا ، وَ لَکَانَتِ الْقُوَّةُ مِنِّی بَعِیدَةً .  🍀ای خدای من! اگر مرا در آن حالات به خودم وا می گذاشتی، و یا به استفاده از نیروی خودم ناچار می ساختی، همانا تدبیر و چاره جویی از من کناره می گرفت و قدرت و نیرو از من دور می شد. (۲۶) فَغَذَوْتَنِی بِفَضْلِکَ غِذَاءَ الْبَرِّ اللَّطِیفِ ، تَفْعَلُ ذَلِکَ بِی تَطَوُّلًا عَلَیَّ إِلَى غَایَتِی هَذِهِ ، لَا أَعْدَمُ بِرَّکَ ، وَ لَا یُبْطِىُ بِی حُسْنُ صَنِیعِکَ ، وَ لَا تَتَأَکَّدُ مَعَ ذَلِکَ ثِقَتِی فَأَتَفَرَّغَ لِمَا هُوَ أَحْظَى لِی عِنْدَکَ .  🍀پس همچون نیکوکاری مهربان از فضیلت به من غذا دادی و تا آنجا که رسیده‌ام آن لطف و مهربانی را از من دریغ نکرده ای، از نیکی تو محروم نمی‌شوم و حسن رفتارت درباره من به تاخیر نمی‌افتد، اما با وجود این همه لطف؛ اعتمادم استوار نیست تا به کاری که برایم در نظرت سودمندتر است تلاش و کوشش نمایم. 🌷🌲🌱🌴🌱🌲🌷
❇️ *در ادامه ی شرح دعای 32 صحیفه سجادیه* ⬇️ 👈 *ادامه* *راه های مقابله با تهدیدهای پنهان شیطان* 💥 *3_تقوی و خلوص* 💎💫تقوا سپری محکم است که می‌تواند انسان را از وسوسه‌های شیطان در امان نگه دارد. 💎💫برای پیشگیری و مقاومت در برابر هجمه‌های شیطان باید در مسیر زندگی دژ استواری بنا نهاد تا از نفوذ تیرهای زهرآگین وسوسه‌اش در امان بود. 💎💫 این قلعة حصین چیزی جز تقوا نیست: 💥﴿یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ﴾ (آل‌عمران/102). 💎💫 *حقّ تقوی* عبارت است از *عبودیّت خالص که آمیخته به باطل و فاسدی از سنخ خودش، مانند هوای نفسانی نباشد.* 💎💫 این معنا غیر از معنایی است که از این آیه به دست می‌آید: 💥 ﴿فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ﴾ (التّغابن/16) 💎💫از این آیات چنین استفاده می‌شود که نخست خدای تعالی همة مردم را دعوت به حقّ تقوی نموده است و آنگاه دستور داده که در این مسیر قرار گیرند، همه برای رسیدن به این مقصد تلاش کنند و هر کس به قدر توانایی خویش در این مسیر گام بردارد. (ر.ک؛ طباطبائی، 1417ق.، ج3: 367ـ368). 🌸🍃🌸🍃🌸🍃 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H 💠🔸🔹🔸💠 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
❇️ *در ادامه ی شرح دعای 32 صحیفه سجادیه* ⬇️ 💥 *بدگمانی، وسوسه شیطان در قلب انسان* 📜بدگمانی، صراحتاً در اسلام ناپسند شناخته شده است و اعتقاد بر این است که بدگمانی از سوی شیطان ایجاد می‌شود و مؤمنین را از آن برحذر می‌دارند. 💥«ای مومنان از بسیاری از گمان‌ها بپرهیزید که پاره‌ای از آن‌ها گناه است.» (حجرات: ۱۲) 📜علاوه بر جنبه گناه‌آلود بعضی از این گمان‌ها و وسوسه‌های شیطانی که می‌توانند سوء‌ظن را دامن بزنند، تفکرات و ذهن خود فرد می‌تواند عامل ایجاد گمان بد باشد. 📜وقتی سوء‌ظن وارد قلب انسان شد، رفته رفته شک و تردیدش افزایش می‌یابد و ایمان از قلبش زایل می‌شود و با متهم ساختن مومن دیگری، ریشه‌های ایمان را در قلب خویش سست می‌کند. 🌸🍃🌸🍃🌸🍃 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H 💠🔸🔹🔸💠 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
🌴 *شرح نامه ۲۶ نهج‌البلاغه (شرح آیت‌الله مکارم‌شیرازی)* 🌴 ✉️ *از نامه هاى امام(علیه السلام) است که براى بعضى از مأموران گردآورى زکات مرقوم داشته است.* 📝 *نامه در یک نگاه:* 📜 امام(علیه السلام) در این نامه، قبل از هر چیز، مخنف بن سلیم را از *نفاق و دوگانگى ظاهر و باطن* بر حذر مى دارد و *از بدرفتارى با مردم و خود برتربینى و بى اعتنایى به آنها نهى مى فرمايد.* 📜 و در بخش دیگرى تأکید مى کند که تو به عنوان عامل جمع آورى زکات حقى در آن دارى که ما به تو مى پردازیم; ولى بقیّه آن متعلق به نیازمندان امّت است که باید به آنها برسد. ✅حضرت در پایان نامه، *او را از هرگونه خیانت در این امانت برحذر مى دارد و خیانت به امّت و امام امّت را بدترین خیانت مى شمرد.* ✴️ *برخورد خوب با مؤديان مالياتى اسلامى:* 🔻 🌹امام(عليه السلام) در بخش اوّل اين نامه *سه دستور به کارگزار* خود مى دهد و هر کدام از اين دستورات با جمله «اَمَرَهُ» آغاز مى شود. ✅نخست *دستور به تقواى الهى در نهان و آشکار* مى دهد. شايان توجه است امام(عليه السلام) در اين جمله بر يکى از مهم ترين مصاديق تقوا انگشت مى گذارد; ✅يعنى *تقوا در امور پنهانى، اعم از نيّت درون و اعمال برون که هيچ کس جز خدا شاهد و گواه آن نيست و اين مهم ترين چيزى است که جز از طريق ايمان به خدا و اعتقاد به حضور او در همه جا و در هر زمان، حاصل نمى شود.* 🔸 مشکلاتى که در جوامع انسانى پيش مى آيد و آسيب هايى که به مردم مى رسد غالبا مربوط به همين قسمت است; 🔰تصميماتى به تنهايى گرفته مى شود و کارهايى دور از چشم مردم انجام مى گيرد و در آن منافع عموم فداى منافع نامشروع اشخاص مى گردد. ✅جمله «حَيْثُ لاَ شَهِيدَ غَيْرُهُ، وَلاَ وَکِيلَ دُونَهُ» به يقين ناظر به افراد عادى است که در خلوت حضور ندارند; ✅ ولى فرشتگانى که مأمور ثبت اعمال انسانند، در هر مکان و هر زمان با او هستند و مراقب اعمال اويند و از همه بالاتر ذات پاک پروردگار همه جا حضور دارد و چيزى از بندگان بر او مخفى نيست. 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H 💠🔸🔹🔸💠 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
🌴 *در ادامه 👈 شرح نامه ۲۶ نهج‌البلاغه (شرح آیت‌الله مکارم‌شیرازی)* 🌴 ✉️ *از نامه هاى امام(علیه السلام) است که براى بعضى از مأموران گردآورى زکات مرقوم داشته است.* 🔰سپس به او فرمان دوم را مى دهد و مى فرمايد: 🌴 *«به او امر کرده که هيچ عملى را از اطاعت هاى خدا آشکارا انجام ندهد که در پنهانى خلاف آن را انجام مى دهد»;* 🔰يعنى بايد ظاهر و باطن خود را يکى کرد، زيرا اختلاف ظاهر و باطن و خلوت و جلوت مصداق آشکار نفاق است و *مسلمان از نفاق بيگانه است.* 🔰سپس امام(عليه السلام) تعبيرى دارد که در واقع به منزله دليل براى دستور گذشته است، ✅مفهوم اين سخن آن است که آنهايى که پنهان و آشکارشان متفاوت است و گفتارشان با رفتارشان هماهنگ نيست، خائن و غير مخلص اند و به واقع چنين است. 🔰 چه خيانتى از اين بدتر که انسان اعمال نيک رياکارانه در برابر مردم انجام دهد و آن گاه که به خلوت مى رود کار ديگر کند; 🔰 يا با زبانش وعده هاى نيکى دهد و پاکى و تقوا را بستايد; ولى عملش بر ضد آن باشد و مايه بى اعتمادى و سلب عقيده مردم گردد. اين کارها از هر کس که باشد نازيباست و از دولت مردان اسلام نازيباتر. 🌹امام(عليه السلام) در اين فرمايش خود در *مسأله اخلاص و امانت،* روى دو چيز انگشت گذاشته اند: 🔰يکى *هماهنگى خلوت و جلوت* و ديگرى *هماهنگى گفتار و کردار* و در واقع *اخلاص بر همين دو رکن استوار است* و رياکاران هر دو يا يکى از آن دو را از دست مى دهند. 🔰البتّه رعايت اين اصل بيش از هرکس در مسئولان اموال بيت المال اهمّيّت دارد که بايد حفيظ و امين باشند. 🌹آن گاه امام(عليه السلام) در سومين امرش سه دستور به نماينده خود مى دهد. 🔰اينها نکات روانى بسيار مهم در مسأله جمع آورى حقوق بيت المال و به يک معنا در تمام امور مربوط به مديريت است; ✅ *برخورد خوب با مردم، اعتماد بر آنها و عدم برترى جويى، امورى هستند که مردم را براى اداى حقوق و انجام وظايف خود تشويق مى کنند و سبب مى شوند بدون نياز به بازرس و مأموران غلاظ و شداد و پرونده و دادگاه به وظايف خود در برابر حکومت يا کسى که مدير بر آنهاست عمل نمايند.* ✅ تجربيات عصر ما نيز صدق اين گفتار و صحت اين بيان را روشن ساخته است. ✅درست است که امکان دارد بعضى از اين مسأله سوء استفاده کنند و حقوق بيت المال را نپردازند; ولى به يقين ضايعات اين گونه رفتار بسيار کمتر از بى اعتنايى و برخورد خشن نسبت به آنهاست. 🌴💎🌴💎🌴💎 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H 💠🔸🔹🔸💠 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
*🌴 *در ادامه 👈 شرح نامه 26 نهج البلاغه* ( شرح آیت الله مکارم شیرازی) 🌴 🟪 *بخش دوم : امانت داری کار گزاران* ⚠️ کارى کن که نيازمندان در قيامت شاکى تو نباشند:* 📜 امام(عليه السلام) به نکته مهمى اشاره مى کند که مى تواند به منزله دليل براى گفتار سابقش باشد و آن اينکه کارگزار امام(عليه السلام)، نبايد اين حقيقت را فراموش کند که او تنها به عنوان عامل جمع آورى زکات، حقّ معينى دارد و گروه هاى ديگر از مستحقين زکات با او شريک اند و اگر رعايت حق آنها را نکند سرنوشتش در قيامت بسيار شوم و تاريک خواهد بود، ↩️ اشاره به اينکه مبادا در مورد زکات که طبق صريح آيه قرآن مجيد مال مشترکى است در ميان هشت گروه، معامله مال اختصاصى و شخصى کنى. 🔰 آن گاه به آثار زيان بار تخلف از اين دستور اشاره کرده. ↩️ اشاره به اينکه در دادگاه عدل الهى گاه انسان يک يا چند مخالف دارد، شايد بتواند به نحوى رضايت آنها را جلب کند و گاه هزاران هزار شاکى که جلب رضايت همه آنها غير ممکن است و کسانى که در زکات و اموال بيت المال خيانت کنند از اين گروه اند. 📜 حضرت در ادامه مى فرمايد: «بدا به حال کسى که در پيشگاه خداوند، فقرا و مساکين و سائلان و کسانى که از حقشان محروم شده اند و بدهکاران ورشکسته و در راه ماندگان (همگى) خصم و شاکى او باشند»; 🌴 واژه هاى «فُقَراء»، «مَساکين»، «سائِلُون» و «مَدْفُوعُون» همه اشاره به گروه نيازمندانند; 🌴 مسکين از فقير بيچاره تر است، گويى شدت فقر او به حدى است که او را زمين گير کرده است. 🌴 اى بسا به سبب شرم و حيا مطلقاً از کسى و حتى از بيت المال درخواست نکنند. 🌴 در حالى که «سائلون» شرم و حيا را کنار گذاشته و از باب ناچار درخواست کمک مى کنند. 🌴 و «مدفوعون» کسانى هستند که ممکن است بالقوه غنى و بى نياز باشند; يعنى اموال قابل ملاحظه اى دارند; اما اموالشان را غاصبان گرفته و آنها را از حقشان محروم ساخته اند و فعلا فقير و نيازمندند. 🔲 «غارِمُون» به معناى بدهکارانى است که از پرداخت بدهى خود عاجز شده اند يا بدون تقصير ورشکست گرديده اند. ┄┅✿❀🌸 *یا مولا علی*🌸❀✿┅┄ 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H 💠🔸🔹🔸💠 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
*🌴 *در ادامه 👈 شرح نامه 26 نهج البلاغه* ( شرح آیت الله مکارم شیرازی) 🌴 🟪 *در ادامه 👈 بخش دوم : امانت داری کار گزاران* 🔰 آن گاه امام(عليه السلام) در ادامه اين سخن به استدلال محکمى پرداخته و بدى حال خيانت کاران به بيت المال را اين گونه شرح داده. 🔲 اما ذلت و رسوايى در دنيا به سبب آن است که خيانت هاى گسترده معمولا پنهان نمى ماند و دير يا زود فاش مى شود و صاحب آن رسوا مى گردد و مردم با چشم حقارت به او نگاه مى کنند و در آخرت که نامه هاى افراد به دستشان داده مى شود، 🔲 و «يوم البروز» و روز آشکار شدن اعمال پنهانى است، پرونده آنها در برابر اهل محشر گشوده مى شود و ذلت و رسوايى بزرگ در آنجاست. ↩️ شايان توجّه اينکه امام(عليه السلام) تنها تعبير به خيانت در امانت نمى کند، بلکه سبک شمردن امانت را هم به عنوان «اسْتَهانَ بِالاْمانَةِ» عيب بزرگى مى شمرد و اين به علت اهمّيّت فوق العاده امانت است. 📜 آن گاه امام(عليه السلام) در پايان اين نامه به نکته ديگرى اشاره مى فرمايد که خيانت گاه درباره يک شخص است و گاه درباره يک امّت و به يقين خيانت درباره يک امّت بسيار زشت تر است و خطرناک تر است. ↩️ دليل آن روشن است، زيرا اگر انسان به يک يا چند نفر خيانت کند ممکن است روزى پشيمان شود و آنها را پيدا کند و به نحوى رضايتشان را جلب نمايد، ولى اگر خيانت به امتى صورت گيرد، جبران کردن آن بسيار مشکل و گاه محال است. 🌴به علاوه خيانت به امّت، خيانت به امام امّت نيز خواهد بود و جلب رضاى او نيز بسيار مشکل است. 📜 امام(عليه السلام) در اين عبارت از دو عنوان استفاده فرموده اند: ↩️ يکى مسأله خيانت و ديگرى غش (تقلب) و اين بدان جهت است که بسيارى از خيانت کاران از پنهان کارى و غش براى کار خود استفاده مى کنند و در واقع مرتکب دو خلاف مى شوند يکى غش و ديگرى خيانت از طريق غش، 📜 از اين رو امام(عليه السلام) به هر دو عنوان اشاره فرموده است. علت اينکه غش را در برابر امامان و پيشوايان(عليهم السلام) ذکر کرده، آن است که خائنان، از امام(عليه السلام) و پيشوايان(عليهم السلام) در هراسند به همين دليل خيانت خود را از طريق غش و پنهان کارى اعمال مى کنند. ┄┅✿❀🌸 *یا مولا علی*🌸❀✿┅┄ 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H 💠🔸🔹🔸💠 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
هدایت شده از دکتر محمد لطفی زاده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
منبر مطهر _ ۸ / مرور صفحات ۳۹ تا ۴۲ کتاب آزادی معنوی 🔴 مفهوم احیاء 🔴 شب را زنده نگه‌داریم یا در شب زنده باشیم؟! 🔴 چگونگی بازخوانی عمر انسان در قیامت 🔴 انسان‌ها هر شب دو گروه می‌شوند! ❇️ منبر اینترنتی ✅ دکتر محمد لطفی‌زاده
https://farsnews.ir/my/c/102730  انتشار : 17:45 , 1400 آبان 21آخرین پیگیری: 16 ساعت قبل   برای اعطالی گواهینامه شهرک آموزش رانندگی دایر شود آموزشگاه‌های تعلیم رانندگی صرفا به تعلیم رانندگی درسطح خیابانهای شهر در طول روز و در شرایط جوی مساعد اقدام می‌نمایند که به همین علت بیشتر افرادی‌که موفق به اخذ گواهینامه می‌شوند مشکلاتی را برای خود و دیگر خودروهای عبوری در حین ایجاد می‌‌نمایند. لذا پیشنهاد می‌شود جهت حل این نقیصه، راهنمایی و رانندگی علاوه برآموزشگاه‌های موجود، در شهرهای بزرگ شهرک آموزش رانندگی در شرایط خاص ایجاد نماید. ضمنا این طرح قبلا به راهور پیشنهاد شده است. ازهمه عزیزان دعوت میگردد در بخش حمایت میکنم فارس من مشارکت فرمایید🔶🔶
🌷 *بیشتر بیندیشیم❗* 🌺 *جرج جرداق مسیحی یک تنه ۲۰۰ بار نهج البلاغه را خوانده است.* 👌 *آیا ما شیعه مولا علی علیه السلام، ۲۰۰ نفر از ما، یک بار نهج البلاغه را خوانده ایم⁉️*
📣📣 *توجه* 📣📣 *توجه* 🌸 *اعضای محترم گروه* برای فهم و درک بهتر از مطالب این دو کتب پر محتوی ( *نهج البلاغه و صحیفه سجادیه* ) 🌷 لطفاً *شرح نهج البلاغه و صحیفه سجادیه* را که روزانه در گروه خادمین امیرالمومنین علیه السلام بارگذاری می شود را با دقت بیشتری مطالعه فرمایید. با تشکر.
🌸🌷🌸🌷🌸🌷🌸🌷 🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 📣 ختم نهج البلاغه و صحیفه سجادیه 📣 مرحله سوم ختم نهج البلاغه‌ و مرحله دوم ختم صحیفه سجادیه 🔷 سهم روز یکصد و هفتم 📣 نهج البلاغه نامه ۲۵ 📔 صحیفه سجادیه دعای ۳۲ بند ۲۷ تا ۲۹ 🌸 هر روز نهج البلاغه صحیفه سجادیه به همراه صوت و متن و شرح آنها در گروه بارگذاری می شود. 🌸🌷🌸🌷🌸🌷 🌷هدف گروه، ترویج فرهنگ نهج البلاغه خوانی است. 🌷 بزرگوارانی که عضو جدید گروه شدند می توانند با عضویت در کانال خادمین در ایتا، صوت و متن و شرح حکمت ها و نامه ها و خطبه های نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و رساله حقوق امام سجاد علیه السلام را پیگیری نمایند. 🌸🌷🌸🌷🌸🌷 گروه خادمین(۱) در واتساپ👇👇 https://chat.whatsapp.com/IwAJCISW1CXFkcagaU2wxa 🌸🌷🌸🌷🌸🌷 گروه خادمین(۲) در واتساپ👇👇 https://chat.whatsapp.com/CV0JxoWxoag3aD4gHaYvga 🌸🌷🌸🌷🌸🌷 گروه خادمین(۳) در واتساپ👇👇 https://chat.whatsapp.com/BG86RZQPKs86humXPw0XLT 🌸🌷🌸🌷🌸🌷 گروه خادمین(۴) در واتساپ👇👇 https://chat.whatsapp.com/J0b3DjS6iwt5UrkOrNNe5g 🌸🌷🌸🌷🌸🌷 گروه خادمین(۵) در واتساپ 👇👇 https://chat.whatsapp.com/JwbgQIvzEeG0I4Fm9uIJmT 🌸🌷🌸🌷🌸🌷 خادمین امیرالمومنین(ع)(۶)👇 https://chat.whatsapp.com/EwB2NTu5EdF77l2lCbeIVN 🌸🌷🌸🌷🌸🌷 خادمین امیرالمومنین(ع)(۷)👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H 🌸🌷🌸🌷🌸🌷 کانال خادمین در ایتا 👇👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin 🌷 نهج البلاغه و صحیفه سجادیه 👇👇👇👇👇👇👇
مرحله دوم نامه ۲۵.mp3
10.69M
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 📣 مرحله سوم ختم نهج البلاغه 🔸 سهم روز صد و هفتم ✍ نامه ۲۵ 📣 صوت نهج البلاغه
📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜 📣 مرحله سوم ختم نهج البلاغه 🔸 سهم روز صد و هفتم 📩 نامه ۲۵ ✍ نامه به مامور جمع آوری ماليات در سال٣٦ هجری 1⃣اخلاق اجتماعی كارگزاران اقتصادی ♦️با ترس از خدایی كه يكتاست و همتایی ندارد، حركت كن، در سر راه هيچ مسلمانی را نترسان، يا با زور از زمين او نگذر، و افزون تر از حقوق الهی از او مگير، هرگاه به آبادی رسيدی، در كنار آب فرود آی ، و وارد خانه كسی مشو، سپس با آرامش و وقار به سوی آنان حركت كن، تا در ميانشان قرارگيری، به آنها سلام كن، و در سلام و تعارف و مهربانی كوتاهی نكن. سپس می گویی: 《ای بندگان خدا، مرا ولی خدا و جانشين او به سوی شما فرستاده، تا حق خدا را كه در اموال شماست تحويل گيرم، آيا در اموال شما حقی است كه به نماينده او بپردازيد؟》 اگر كسی گفت: نه، ديگر به او مراجعه نكن، و اگر كسی پاسخ داد: آری ، همراهش برو، بدون آنكه او را بترسانی، يا تهديد كنی، يا به كار مشكلی وادار سازی، هر چه از طلا و نقره به تو رساند بردار، و اگر دارای گوسفند يا شتر بود، بدون اجازه اش داخل مشو، كه اكثر اموال از آن اوست. آنگاه كه داخل شدی مانند اشخاص سلطه گر، و سختگير رفتار نكن، حيوانی را رم مده، و هراسان مكن، و دامدار را مرنجان، حيوانات را به دو دسته تقسيم كن و صاحبش را اجازه ده كه خود انتخاب كند، پس از انتخاب اعتراض نكن، سپس باقيمانده را به دو دسته تقسيم كن و صاحبش را اجازه ده كه خود انتخاب كند و بر انتخاب او خرده مگير، به همين گونه رفتار كن تا باقيمانده، حق خداوند باشد. اگر دامدار از اين تقسيم و انتخاب پشيمان است، و از تو درخواست گزينش دوباره دارد همراهی كن، پس حيوانات را درهم كن، و به دو دسته تقسيم نما همانند آغاز كار، تا حق خدا را از آن برگيری و در تحويل گرفتن حيوانات، حيوان پير و دست و پا شكسته، بيمار و معيوب را به عنوان زكات نپذير، و به فردی كه اطمينان نداری، و نسبت به اموال مسلمين دلسوز نيست، مسپار. تا آن را به پيشوای مسلمين رسانده، در ميان آنها تقسيم گردد. 2⃣حمايت از حقوق حيوانات ♦️در رساندن حيوانات آن را به دست چوپانی كه خيرخواه و مهربان، امين و حافظ، كه نه سختگير باشد و نه ستمكار، نه تند براند و نه حيوانات را خسته كند، بسپار، سپس آنچه از بيت المال جمع آوری شد برای ما بفرست، تا در نيازهایی كه خدا اجازه فرمود مصرف كنيم، هرگاه حيوانات را به دست فردی امين سپردی، به او سفارش كن تا: (بين شتر و نوزادش جدایی نيفكند، و شير آن را ندوشد تا به بچه اش زيانی وارد نشود، در سوار شدن بر شتران عدالت را رعايت كند، و مراعات حال شتر خسته يا زخمی را كه سواری دادن برای او سخت است بنمايد، آنها را در سر راه به درون آب ببريد، و از جاده هایی كه دو طرف آن علفزار است به جاده بی علف نكشاند و هر چندگاه شتران را مهلت دهد تا استراحت كنند و هرگاه به آب و علفزار رسيد، فرصت دهد تا علف بخورند و آب بنوشند.) تا آنگاه كه به اذن خدا بر ما وارد شوند، فربه و سرحال، نه خسته و كوفته، كه آنها را بر اساس رهنمود قرآن، و سنت پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) تقسيم نماييم، عمل به دستورات يادشده مايه بزرگی پاداش و هدايت تو خواهد شد. ان شاءالله. 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
صحیفه دعای ۳۲ بند ۲۷ تا ۲۹.m4a
6.92M
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 📣 مرحله دوم ختم صحیفه سجادیه 🔸سهم روز نود و هفتم 📔 دعای ۳۲ از بند ۲۷ تا ۲۹ 📣 صوت صحیفه سجادیه
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 📣 مرحله دوم ختم صحیفه سجادیه 🔸 سهم روز نود و هفتم 📔 ادامه دعای ۳۲ از بند ۲۷ تا ۲۹ 🤲 دعای اعتراف به گناه بعد از نماز شب (۲۷) قَدْ مَلَكَ الشَّیطَانُ عِنَانِی فِی سُوءِ الظَّنِّ وَ ضَعْفِ الْیقِینِ، فَأَنَا أَشْكُو سُوءَ مُجَاوَرَتِهِ لِی، وَ طَاعَةَ نَفْسِی لَهُ، وَ أَسْتَعْصِمُكَ مِنْ مَلَكَتِهِ، وَ أَتَضَرَّعُ إِلَیكَ فِی صَرْفِ كَیدِهِ عَنِّی. 🍀 پروردگارا! شیطان مهار و افسار مرا در بدبینی و ضعف یقین به دست گرفته است، پس از همنشینی با شیطان و پیروی نفسم از او به تو شکایت می کنم و از تسلط او بر خودم به تو پناه می برم، و با تضرع و زاری از تو می خواهم که مکر او را از من دور کنی. (۲۸) وَ أَسْأَلُكَ فِی أَنْ تُسَهِّلَ إِلَى رِزْقِی سَبِیلًا، فَلَكَ الْحَمْدُ عَلَى ابْتِدَائِكَ بِالنِّعَمِ الْجِسَامِ، وَ إِلْهَامِكَ الشُّكْرَ عَلَى الْإِحْسَانِ وَ الْإِنْعَامِ، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ سَهِّلْ عَلَی رِزْقِی، وَ أَنْ تُقَنِّعَنِی بِتَقْدِیرِكَ لِی، وَ أَنْ تُرْضِینِی بِحِصَّتِی فِیمَا قَسَمْتَ لِی، وَ أَنْ تَجْعَلَ مَا ذَهَبَ مِنْ جِسْمِی وَ عُمُرِی فِی سَبِیلِ طَاعَتِكَ، إِنَّكَ خَیرُ الرَّازِقِینَ. 🍀 (پروردگارا!) از تو می خواهم که برای به دست آوردن روزی، راهی آسان برای من قرار دهی، پس حمد و ستایش مخصوص توست که نعمت های بزرگ را آغاز کردی و شکر و سپاس گزاری بر احسان و نیکی و نعمتهای خود را به من الهام نمودی، پس بر محمد و خاندانش درود بفرست و روزی را برایم آسان گردان و مرا به همان اندازه که برایم تعیین کرده‌ای قانع و خوشنود کن، و مرا از سهمی که نصیبم کرده ای راضی و خرسند نما، و آنچه از نیروی بدنم و دوران عمرم گذشته در راه بندگی خود قرار دهی، زیرا تو بهترین روزی دهندگان هستی.   (۲۹) اللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِكَ مِنْ نَارٍ تَغَلَّظْتَ بِهَا عَلَى مَنْ عَصَاكَ، وَ تَوَعَّدْتَ بِهَا مَنْ صَدَفَ عَنْ رِضَاكَ، وَ مِنْ نَارٍ نُورُهَا ظُلْمَةٌ، وَ هَینُهَا أَلِیمٌ، وَ بَعِیدُهَا قَرِیبٌ، وَ مِنْ نَارٍ یأْكُلُ بَعْضَهَا بَعْضٌ، وَ یصُولُ بَعْضُهَا عَلَى بَعْضٍ وَ مِنْ نَارٍ تَذَرُ الْعِظَامَ رَمِیماً، وَ تَسقِی أَهْلَهَا حَمِیماً، وَ مِنْ نَارٍ لَا تُبْقِی عَلَى مَنْ تَضَرَّعَ إِلَیهَا، وَ لَا تَرْحَمُ مَنِ اسْتَعْطَفَهَا، وَ لَا تَقْدِرُ عَلَى التَّخْفِیفِ عَمَّنْ خَشَعَ لَهَا وَ اسْتَسْلَمَ إِلَیهَا تَلْقَى سُكَّانَهَا بِأَحَرِّ مَا لَدَیهَا مِنْ أَلِیمِ النَّكَالِ وَ شَدِیدِ الْوَبَالِ‏ 🍀 پروردگارا! به تو پناه می برم از آتشی که آن را مایه سختگیری بر گناهکارانت قرار داده ای و به وسیله آن هر کس را که از راه خشنودی تو دور شده وعده عذاب داده ای، (و به تو پناه می برم)از آتشی که روشنایی آن، ظلمت و تاریکی است، و ملایم آن، دردناک و دورش، نزدیک است (و از دور هم می سوزاند)، و از آتشی که شعله هایش یکدیگر را می بلعند و برخی از آنها بر برخی دیگر حمله می‌کنند، و (به تو پناه می برم) از آتشی که استخوان‌ها را به خاکستر تبدیل می کند و اهل خود را از آب جوشان سیراب می نماید (و به تو پناه می برم) از آتشی که بر زاری کننده‌اش دلسوزی نمی‌کند و بر کسی که از او مهربانی و عطوفت می خواهد رحم نمی‌کند و بر تخفیف مجازات فردی که در مقابل او فروتنی کرده و تسلیم شده، توان ندارد و با ساکنان خود با دردناک ترین و سوزنده ترین شکنجه و شدیدترین عقوبت روبرو می شود. 🌾🍁🍂🥀🍂🍁🌾
❇️ *در ادامه ی شرح دعای 32 صحیفه سجادیه* ⬇️ 👈 *ادامه* *راه های مقابله با تهدیدهای پنهان شیطان* 💥 *4_استعاذه* 💎💫یوسف(ع) از طریق استعاذه و با ذکر ﴿مَعَاذَ اللّهِ﴾ (یوسف/23)، به خدا پناه برد و از شرّ شیطان رهایی یافت. 💎💫 حتّی خداوند هنگام خواندن قرآن به پیامبرش سفارش می‌کند که از شرّ شیطان رجیم به او پناه برد. (النّحل/98). 💥 *5_توکل* 💎💫 *توکّل به خداوند متعال به همراه ایمان راسخ، مانع تسلّط شیطان خواهد بود:* 💥﴿إِنَّهُ لَیْسَ لَهُ سُلْطَانٌ عَلَى الَّذِینَ آمَنُواْ وَعَلَى رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ﴾ (النّحل/99). 💎💫 *توکّل از لوازم ایمان است* و عبارت از *اعتماد قلبی و وابستگی به نیروی قاهری است که هیچ قدرتی نمی‌تواند بر آن غلبه کند،* 💎💫 بلکه *موجب ثبات و استقامت شخص متوکّل در انجام عمل می‌شود.* (ر.ک؛ حسینی همدانی، 1404ق.، ج 9: 540). 💎💫 در این صورت است که قدرت ایمان و توکّل شخص مؤمن و متوکّل بر ارادة شیطان غلبه می‌کند و سلطان او را بی‌اثر می‌کند. 🌸🍃🌸🍃🌸🍃 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H 💠🔸🔹🔸💠 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
❇️ *در ادامه ی شرح دعای 32 صحیفه سجادیه* ⬇️ 📜دشمنی شیطان از روی حسادت نسبت به مقام والای آدم سرچشمه می‌گیرد. 📜 گرچه شیطان بر انسان سلطه ندارد، امّا از ابزارهایی مانند نفس امّاره و اختیار انسان استفاده کرده است. 👈 و با شیوه‌هایی همچون: 📜وسوسه، وعده‌های دروغ، تفرقه‌افکنی، اغفال، فسادانگیزی و... آدمیان را به سوی گمراهی سوق می‌دهد. 📜امّا اگر انسان مؤمن و باتقوا به خدا پناهنده شود و بر او توکّل نماید، از شرّ شیطان ایمن خواهد بود. 🌸🍃🌸🍃🌸🍃 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H 💠🔸🔹🔸💠 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
🌴 *شرح نامه ۲۵ نهج البلاغه* ( شرح آیت الله مکارم شیرازی) 🌴 ✉️ از وصايا و سفارشهاى امام(عليه السلام) است که آن را براى مأموران جمع آورى زکات مرقوم مى داشت. 🔰 مرحوم شريف رضى مى گويد: ما بخشى از اين نامه را در اينجا آورديم تا معلوم گردد، 🔰 امام(عليه السلام) همواره ارکان حق را به پا مى داشت و فرمان به عدل مى داد; در کارهاى کوچک و بزرگ، پر ارزش يا کم ارزش. ⚠️ *توصیه های اخلاقی به ماموران زکات* 📝 *وصیت نامه در یک نگاه:* 📜 این وصیّت نامه که امام(علیه السلام) همواره به دست عاملان جمع آورى زکات مى داد، مشتمل بر نکات بسیار دقیق و ظریف و حساب شده اى است که ادب اسلامى و نهایت رعایت عدالت را درباره همه مسلمانان و فراتر از آن حتّى درباره حیوانات نشان مى دهد. 🟨 *در بخش اوّل این نامه،* ↩️ به مأموران جمع آورى زکات توصیه مى کند که با قصد قربت و نیّت خالصانه و تقواى الهى حرکت کنند و هرگز به تهدید و تخویف متوسّل نشوند و بیش از حق الهى را از کسى نگیرند. 🟨 *در بخش دوم* ↩️ به نکات ظریف و دقیقى در مورد نخستین برخورد با مردمى که زکات در اموال آنهاست، اشاره مى کند که آمیخته با نهایت لطف و محبّت و ادب است. 🟨 *در بخش سوم* ↩️ چگونگى جدا کردن حق الله از اموال مردم از طریق قرعه را شرح مى دهد تا هیچ گونه اجحافى به کسى در این قسمت نشود. 🟨 *در بخش چهارم* ↩️ دستورات متعدّدى مى دهد درباره خوش رفتارى با چهارپایانى که به عنوان زکات گرفته مى شوند که برتر و بالاتر از حقوقى است که مدعیان حمایت حیوانات اظهار مى کنند. 🔰 مرحوم کلینى بعد از آنکه این نامه را از امام صادق(علیه السلام) از على(علیه السلام) نقل مى کند مى افزاید: 💎🍃 امام صادق(علیه السلام) در اینجا گریست و به راوى که برید بن معاویه است فرمود: 💎🍃 اى برید به خدا سوگند که همه حرمتها (بعد از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله)) بر باد رفت و عمل به کتاب الله و سنّت پیغمبر(صلى الله علیه وآله) به فراموشى سپرده شد و بعد از شهادت امیرمؤمنان(صلى الله علیه وآله)، هیچ حقى در میان مردم برپا داشته نشد. ↩️ جالب اینکه نویسنده مصادر بعد از ذکر این بخش از کلام امام صادق(علیه السلام) مى گوید: 🔰 به خداوند متعال سوگند یاد مى کنم که پیش از اینکه به روایت مرحوم کلینى در کافى راجع به گریه امام صادق(علیه السلام) هنگام ذکر این روایت، دست یابم بارها به هنگام مطالعه این نامه اشک ریختم. ┄┅✿❀🌸 *یا مولا علی*🌸❀✿┅┄ 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H 💠🔸🔹🔸💠 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
🌴 *در ادامه 👈 شرح نامه ۲۵ نهج البلاغه* ( شرح آیت الله مکارم شیرازی) 🌴 ✉️ از وصايا و سفارشهاى امام(عليه السلام) است که آن را براى مأموران جمع آورى زکات مرقوم مى داشت. ⚠️ *اعتماد به مردم در گردآورى ماليات اسلامى:* 📜 آن گاه امام(عليه السلام) انگشت روى جزئيات مربوط به طرز مطالبه زکات گذارده و آن را به صورت جالبى شرح مى دهد. 🟩 *نخست اينکه* ⚠️ *در اين عبارت روى سه چيز تکيه شده است:* 🔸 *يکى اينکه* مردم بندگان خدا هستند. 🔸 *دوم اينکه* جمع آورى کننده زکات فرستاده ولىّ الله و خليفة الله است. 🔸 *سوم اينکه* آنچه را مى خواهد بگيرد حق الله است که در اموال آنها وجود دارد. 🔰 اين تعبيرات قلب هر شنونده اى را نرم مى کند و او را براى اداى زکات آماده مى سازد و تأثير روانى آن تا حدى است که با عشق و علاقه و شوق زکات را تحويل مى دهد. 🔰 پيش خود فکر مى کند که نماينده ولىّ الله آمده و مرا به عنوان بنده خدا معرفى کرده و از من چيزى جز حق خدا نمى خواهد. 🍃🌴🍃 جالب اينکه امام(عليه السلام) نهايت لطف و محبّت را درباره کسى که اظهار مى دارد، زکاتى در اموال او وجود دارد به خرج داده و در چهار جمله بسيار کوتاه، چهار دستور به مأمور گردآورى زکات مى دهد: 🔹 *نخست اينکه* نبايد او را بترساند که مثلا اگر زکاتت را به طور کامل ندهى مجازات خواهى شد. 🔹 *و ديگر اينکه* با تهديد چيزى از او نگيرد. 🔹 *و سوم اينکه* در گرفتن زکات سخت گيرى ننمايد. 🔹 *و چهارم اينکه* مشکلاتى براى او فراهم نسازد; ↩️ يعنى درست مانند يک شريک مهربان و بزرگوار و با گذشت با او رفتار کند. حال که او اعتراف به وجود حق الله در اموالش کرده، اين حق شناسيش را محترم بشمار و ادب و انسانيّت را با ادب و انسانيّت پاسخ بگو. ┄┅✿❀🌸 *یا مولا علی*🌸❀✿┅┄ 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H 💠🔸🔹🔸💠 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
🌴 *شرح نامه ۲۵ نهج البلاغه* ( شرح آیت الله مکارم شیرازی) 🌴 ✉️ از وصايا و سفارشهاى امام(عليه السلام) است که آن را براى مأموران جمع آورى زکات مرقوم مى داشت. ⚠️ *اعتماد به مردم در گردآورى ماليات اسلامى:* ✉️ امام(عليه السلام) در اين عبارت، افزون بر دستور به تقوا سه مطلب مهم را يادآور مى شود; 🟪 *نخست اينکه:* ↩️ مأمور جمع آورى زکات نبايد مردم را بترساند و با خشونت رفتار کند، ⚠️ زيرا در گذشته مأموران اخذ ماليات هنگامى که وارد منطقه اى مى شدند، مردم از ترس اينکه مبالغ سنگينى از آنها بخواهند که در طاقت آنها نباشد، در وحشت فرو مى رفتند; ⚠️ ولى هنگامى که بنا بر ارفاق باشد، نه تنها نمى ترسند بلکه از آنها استقبال مى کنند. 🟪 *در دستور دوم مى فرمايد:* ↩️ نه تنها نبايد آنها را بترسانى، بلکه نبايد از حضور تو ناخشنود باشند تو را مأمور از طرف اميرى بخشنده و مهربان، جواد و کريم بدانند و حضورت را گرامى دارند. 🟪 *در جمله سوم* ↩️ پيش از آنکه بفرمايد حق خدا را به طور کامل بگير، مى فرمايد: بيش از حق خداوند از آنها نگير و اين تأکيد بر نهايت تقوا و پرهيز از گرفتن بى دليل اموال مردم است. 🔰 آن گاه امام(عليه السلام) بعد از اين دستور کلى وارد جزئيات مى شود و تمام مسير گردآورى کنندگان زکات و کيفيت برخورد آنها را با مردمى که حقوق الهى در اموالشان است به طرز جالبى شرح مى دهد و مى فرمايد: 🔰 «و هنگامى که وارد آبادى قبيله شدى در کنار سرچشمه يا چاه آب فرود آى بى آنکه داخل خانه هاى آنها شوى»; ↩️ اشاره به اينکه نبايد خود را بر مردم تحميل کنى، زيرا ممکن است وضع مساعدى نداشته باشند که از ميهمان پذيرايى کنند درحالى که طبيعت آنها پذيرايى از ميهمان است و يا اينکه نخواهند از نزديک از وضع مالى آنها با خبر شوى و يا اينکه اگر وارد بر شخصى شوى ديگران ناراحت شوند که چرا نماينده امام(عليه السلام) به نزد آنها نيامده و يا صاحب خانه توقع امتيازى داشته باشد. 📜 بر اساس اين جهات امام(عليه السلام) دستور مى دهد در کنار چشمه يا چاه آب وارد شود و انتخاب چشمه يا چاه آب براى اين است که عبور همه به آنجا مى افتد و در واقع مرکزى است که براى همه آشناست و ظاهراً مأمور جمع آورى صدقه به تنهايى اين راه را طى نمى کرد بلکه نفراتى را به عنوان کمک با خود مى برد و خيمه و خرگاهى به همراه داشتند که آن را در کنار چشمه يا چاه آب برپا مى کردند و در آنجا ساکن مى شدند. ↩️ به يقين، با آرامش و وقار به سوى آنها رفتن و سلام و تحيّت کامل داشتن سبب آرامش آنان مى گردد و مردم از آمدن چنين مأمورانى وحشت و ناراحتى به خود راه نمى دهند. ┄┅✿❀🌸 *یا مولا علی*🌸❀✿┅┄ 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H 💠🔸🔹🔸💠 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
🌴 *شرح نامه ۲۵ نهج البلاغه* ( شرح آیت الله مکارم شیرازی) 🌴 ✉️ از وصايا و سفارشهاى امام(عليه السلام) است که آن را براى مأموران جمع آورى زکات مرقوم مى داشت. ⚠️ *نهايت احترام به خواسته هاى زکات دهندگان:* 📜 منظور از اين جمله آن است که احترام مالکان اموال را در مورد اموالشان حفظ کن، سرزده وارد آغل گوسفندان يا شتران نشو و به صورت افراد طلب کار و زورگو چيزى را مطالبه نکن حتى نسبت به چهارپايان نيز مدارا نما; ⚠️ حرکت يا صدايى که باعث وحشت آنها شود انجام مده، چرا که هم اين حيوانات و هم صاحب آنها ممکن است ناراحت شوند. 💐 و اين نهايت محبّت و ادبى است که امام(عليه السلام) به آن توصيه مى کند که حتى حقوق حيوانات هم به هنگام جمع آورى زکات رعايت بشود، چه رسد به حقوق و احترام انسان ها.💐 📜 آن گاه براى اينکه تقسيم عادلانه باشد و در انتخاب گوسفند يا شتر زکات نگرانى براى صاحبان اموال پيدا نشود و در انتخاب، اجحاف و ظلمى بر مالک و بيت المال حاصل نگردد، دستور به قرعه کشى مى دهد و هنگام قرعه کشى انتخاب را به صاحب مال وا مى گذارد. 👈 *در اينجا دو نکته حائز اهمّيّت است:* 🔴 *نخست اينکه مفهوم جمله هاى* بالا اين نيست که به هنگام تقسيم کردن خوب ها را در يک بخش قرار بدهند و متوسط ها را در بخش ديگر آن گاه مالک را مخير سازند که يکى از آن دو بخش را انتخاب کند، ↩️ زيرا اولا معمولا گوسفندان يا شتران در شرايط عادى مخلوط هستند و به هنگام تقسيم، طبعا بخشى از خوب در يک طرف و بخشى در طرف ديگر قرار مى گيرد. 🔴 *ثانياً اين کار نوعى قرعه کشى* است و در مفهوم قرعه کشى اين جمله نهفته است که بايد تقسيمى نسبتاً عادلانه صورت گيرد و بعد يکى از دو بخش را به وسيله قرعه يا انتخاب شخصى جدا کنند. ┄┅✿❀🌸 *یا مولا علی*🌸❀✿┅┄ 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H 💠🔸🔹🔸💠 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
🌴 *شرح نامه ۲۵ نهج البلاغه* ( شرح آیت الله مکارم شیرازی) 🌴 ✉️ از وصايا و سفارشهاى امام(عليه السلام) است که آن را براى مأموران جمع آورى زکات مرقوم مى داشت. ⚠️ *نهايت احترام به خواسته هاى زکات دهندگان:* ↩️ نکته ديگر اينکه مى دانيم که در زکات شتر، سن و سال آنها در مقدار زکات تأثير دارد و مثل زکات گوسفند نيست، 👈 بنابراين يا بايد مسأله سن و سال در اين تقسيم کردن رعايت گردد و يا بگوييم که اين نوع تقسيم ناظر به مسأله زکات گوسفند و گاو است. ⚠️در ضمن از مجموع اين کلام، اين مطلب استفاده مى شود که در پرداخت زکات هم مى توان قيمت را محاسبه کرد (به قرينه تعبير به ذهب و فضه که در آغاز اين کلام آمد) زيرا سخن تنها از زکات درهم و دينار نيست،⚠️ 👈 *بلکه منظور مطلق زکات است) و هم مى توان از عين مالى که زکات به آن تعلق گرفته پرداخت* 👉 👌اين نکته قابل توجّه است که در روايات اسلامى و کلمات فقها حيوانات ممتاز; ↩️ مانند گوسفند پروارى و شترهاى پرارزش و حيوان باردار و حيوانات نر که براى بارور ساختن حيوانات ماده از آنها استفاده مى شود، استثنا شده اند; ↩️ يعنى مأمور جمع آورى زکات براى جلب محبّت صاحبان اين اموال، نخبه ها را به خودشان واگذار مى کند تا زکات را با طيب خاطر بپردازند. 📜 *آن گاه امام(عليه السلام) دستور مى دهد که پنج نوع از حيواناتى که به نحوى ناقص و کم ارزش هستند به عنوان زکات انتخاب نشود;💎* 🔰 گفتنى است که اسلام از يک سو دستور مى دهد حيوانات معيوب، پير و فرتوت و بيمار را به عنوان زکات نپذيريد، زيرا ارزش زکات را به عنوان يک عبادت پايين مى آورد» 📙 در سوره مبارکه آل عمران، آيه 92 نیز اشاره شده است. 🔰 و از سويى ديگر دستور مى دهد اموال نخبه و گران قيمت را در اختيار صاحب قيمت بگذاريد و به عنوان زکات نگيريد، ↩️ زيرا بسيارى از مردم از اين کار ناراحت مى شوند و به مصداق « سوره مبارکه محمد، آيه 37، چرا که هرگاه اموال شما را طلب کند و بر آن تأکيد نمايد، بخل مى ورزيد; و کينه و خشم شما را آشکار مى سازد» ↩️ و به اين ترتيب تعادل را در مسأله اداى زکات کاملا رعايت کرده است. ┄┅✿❀🌸 *یا مولا علی*🌸❀✿┅┄ 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H 💠🔸🔹🔸💠 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
🌴 *شرح نامه ۲۵ نهج البلاغه* ( شرح آیت الله مکارم شیرازی) 🌴 ✉️ از وصايا و سفارشهاى امام(عليه السلام) است که آن را براى مأموران جمع آورى زکات مرقوم مى داشت. ⚠️ *رأفت اسلامى حتى درباره حيوانات:* 📜 امام(عليه السلام) در اين بخش از نامه، درباره چگونگى حفظ اين اموال و طرز رفتار با حيواناتى است که به عنوان زکات پرداخته شده اند. 📜 نخست امام(عليه السلام) صفات کسانى را که مأمور انتقال زکات به سوى بيت المال مى شوند، بيان مى کند و چندين ويژگى براى آنها بر مى شمرد. 🔷 *در نخستين و دومين صفت* 🔸بنابراين مهمترين شرط، در اين گونه مسائل امانت و وثاقت 🔸 و شرط دوم رفق، مدارا و دلسوزى است. 👈 و اگر اين دو شرط در متصديان بيت المال و خزانه داران کشورهاى اسلامى رعايت شود به يقين مشکلى در امور مالى پيدا نخواهد شد; نه خيانتى رخ مى دهد و نه حيف و ميل و افراط و تفريطى. ⬅️ سپس در ادامه اين سخن، هشت وصف ديگر براى مأموران انتقال اين اموال و چوپان ها بيان کرده و مى فرمايد: 📜«تنها کسانى را مأمور اين کار کن که خيرخواه و مهربان و امين و حافظ باشند، سخت گير و اجحاف گر نباشند، حيوانات را خسته نکنند و به زحمت نيندازند»; 🔰 چوپانى که ناصح و شفيق است قطعاً حيوانات را خسته نمى کند و تند نمى راند، زيرا هم حيوانات به زحمت مى افتند که بر خلاف عدل اسلامى است و هم وزن آنها کم مى شود و يا بيمار مى گردند که به زيان مصرف کنندگان است. ↩️ قابل توجّه اينکه اين دستورات را امام(عليه السلام) هنگامى بيان فرمود که نه از حقوق حيوانات سخنى در ميان دانشمندان جهان مطرح بود و نه از حقوق بشر; ⚠️ ولى اسلام به عنوان آئينى مملوّ از برنامه هاى اخلاقى، حرمت حيوانات و حقوق آنها را نيز فراموش نکرده و مشمول محبّت و رأفت قرار داده است. 💎🍃 آن گاه در دستور ديگرى مى فرمايد: 📜 «سپس آنچه نزد تو جمع شده فوراً به سوى ما روانه کن تا آن را در مصارفى که خداوند امر فرموده صرف کنيم»; 👈 *اين دستور به دو دليل داده شده است:* 🔴 نخست اينکه ممکن است نيازمندانى به صورت فوق العاده در انتظار کمک هاى بيت المال باشند که اگر حق آنها زودتر برسد، مشکلاتشان حل خواهد شد. 🔴 و ديگر اينکه تأخير در رساندن اين اموال، معرض آفات است و براى نجات از آن آفات بايد تعجيل کرد و اموال زکات را به ولى امر مسلمين رسانيد. ┄┅✿❀🌸 *یا مولا علی*🌸❀✿┅┄ 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H 💠🔸🔹🔸💠 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
🌴 *شرح نامه ۲۵ نهج البلاغه* ( شرح آیت الله مکارم شیرازی) 🌴 ✉️ از وصايا و سفارشهاى امام(عليه السلام) است که آن را براى مأموران جمع آورى زکات مرقوم مى داشت. ⚠️ *رأفت اسلامى حتى درباره حيوانات:* 📜 آن گاه امام(عليه السلام) درباره کيفيت نقل حيوانات زکَوى به نماينده خود دستورات ده گانه دقيق و ظريفى مى دهد. 👈 *در این شش قسمت دستوراتى* که امام(عليه السلام) براى مراعات حال حيوانات زکوى بيان فرموده، 🔹هم جنبه انسانى و اخلاقى دارد. 🔹و هم نشان مى دهد که اسلام حتى مراعات حال حيوانات را نيز لازم مى شمرد; 🔷 حيواناتى که زبان براى گفتن ندارند و قادر بر دفاع از خويشتن نيستند. 🔰 *آن گاه در ادامه اين سخن چند دستور ديگر مى دهد.* ↩️ در اين چهار دستور اخير امام(عليه السلام)، بيشتر به آب و علف اين حيوانات نظر دارد. 👈 هدف آن است که اينها تشنگى نکشند، گرسنه نشوند، در مسير راه به اندازه کافى آب بنوشند و در کنار جاده ها که غالبا علف وجود دارد، از آن استفاده کنند. 💠 اين دستورات افزون بر اينکه جنبه اخلاقى و انسانى دارد، به نفع بيت المال و نيازمندانى است که از حقوق بيت المال بهره مى گيرند; 🔰 لذا درآخر اين عبارات فرمود: بايد چنان کنند که اين حيوانات سالم و سرحال و چاق و فربه به نزد ما آيند. 💠 *در پايان اين نامه، به هدف نهايى اشاره کرده و مى فرمايد:* 📜 «هدف اين است که آنها را مطابق دستور خداوند و سنّت پيغمبرش(صلى الله عليه وآله) (در ميان نيازمندان) تقسيم کنيم (بى آنکه منافع شخصى در آن وجود داشته باشد)» ↩️ آن گاه اضافه مى کند: «عمل به اين برنامه پاداش تو را بيشتر و هدايت تو را افزون تر خواهد کرد; إن شاءالله»; ┄┅✿❀🌸 *یا مولا علی*🌸❀✿┅┄ 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H 💠🔸🔹🔸💠 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
؟! (ارتباط لخت شدن با اختلاس مسوولین !) 🔻این روزها عده ای به ظاهر ،در حال تبلیغات رسانه ای سنگین علیه مسأله ی موهوم تحت عنوان هستند.این عده اجبار حجاب را برخلاف پروتکل های سازمان و محدود کننده ی های مشروع زنان و دختران به شمار می آورند! ◀️اما آیا واقعا حجاب در ایران اجباریست ؟! 🔻با نگاهی به از دیدگاه اسلام معلوم می شود که اکنون در کشور ما حجاب اجباری نیست و مردم عملا در این زمینه آزادانه عمل می کنند .دلیل این مدعا آن است که همگان می دانند بر اساس تعالیم دینی، « به پوششی گفته می شود که زیبایی ها و جذابیت های بدن را پنهان کند ، مانع تبرج و شود و در نتیجه را به حداقل ممکن برساند .» بر اساس این تعریف بدیهی از حجاب - که همه ی مردم جامعه با آن آشنا هستند - روشن می شود آنچه هم اکنون عملا در کشور ما اجباری است، صرفا داشتن ستر و پوششی برای عورتین است نه حجاب اسلامی !البته همین اجبار در ستر عورتین هم مربوط به فرهنگ خود مردم است وگرنه ظاهرا حکومت در این باره هم هیچ قانونی را بر آنان تحمیل نکرده است. 🔻 به عبارت ساده تر این روزها و شدن در کوچه و خیابان، ممنوع فرهنگی و ممنوعیت آن مورد اتفاق خود مردم است، نه اینکه پوشیدن چادر و لباسی که ساتر زیبایی ها و اندام بانوان است، اجبار حکومتی داشته باشد ! 🔻حال در شرایطی که حیوانات نیز غالبا پوشش هایی در حد کرک ،پر،مو،پشم و مانند آن دارند، اگر عده ای همچنان معتقد باشند و ایرانی حتی در حد یک لایه ی نازک پارچه ، لباس بر تن نداشته باشند ،طبیعتا جز جابه جا کردن مرزهای لخت بودن،هدف دیگری را نمی توان برای اقداماتشان تصور کرد ! 🔻به نظر می رسد این عده اگر با مواجه و به حال خود رها شوند،هیچ بعید نیست در آینده ای نه چندان دور به تبلیغ رسانه ای ، تحت عنوان برای دختران و زنان ایرانی دست بزنند ! برای رسیدن به این مرحله کافی است این نوع لخت شدن را از یک سو جزء زنان و دختران و از سوی دیگر نوعی با هدف به نمایش گذاشتن جذابیت های زیر پوستی و معرفی کنند ! 🔻مقصر این وضعیت در درجه ی اول کشور هستند ؛چون با وجود عده ای از مسوولین و نابسامانی های معیشتی، اگر به کسی بگویی اولین پاسخش این است که پس چرا مسوولین می کنند ؟!! و در درجه ی دوم متولیان امور فرهنگی....
🔴 اعلان جنگ آبی ترکیه علیه ایران 🔹اردوغان اخیرا با افتتاح سد ۲ میلیارد دلاری ایلیسو در استان ماردین در جنوب شرقی ترکیه بار دیگر حجم آب دجله را کم کرده و به مشکلات زیست محیطی ایران، عراق و سوریه افزوده است. 🔹اردوغان در مراسم افتتاحیه این سد گفته است: ساخت این سد بهترین پاسخ به دشمنان قسم خورده ترکیه و دشمنان کشور و ملت ما است. او گفت که این سد بزرگترین سد بر روی رودخانه دجله و چهارمین نیروگاه برق آبی ترکیه است. این سد بزرگ پس از سد آتاتورک ترکیه، دومین سد بزرگ کشور و از نظر حجم پرکننده در بین انواع سدهای بتنی، بزرگترین سد جهان است. 🔹خشک شدن تالابهای میان ایران و عراق از اولین نتایج این سد است که عوارض منفی زیادی از جمله افزایش ریزگرد ها را به همراه دارد.
💝ازدواج (۷۸): نکوهش مجرد زیستن: 💝 امام صادق (ع) فرمود: "رسول خدا (ص) فرمود: بدترين مردگان شما عَزَب‏ها (بى‏زن‏ها) هستند". رسول خدا (ص) به يارانش فرمود: "بدترين مردگان شما عزب‏ها (كسانى كه ازدواج نكرده‏اند) هستند". رسول خدا (ص) فرمود: "بدان امّت من عزب‏ها هستند". رسول خدا (ص) فرمود: "اكثر جهنّمى‏ها عزب‏ها هستند". رسول خدا (ص) فرمود: "خداوند لعنت كرده و فرشتگان آمين گفته‏اند بر مردى كه كار ويژه زن را انجام دهد يعنى مفعول واقع شود و زنى كه خود را به مردى بزند [يعنى با مساحقه و هم‏جنس‏بازى از گرفتن شوهر خود را بى‏نياز كند] و مردى كه خود را محصور سازد (ازدواج نكند) پس از حضرت يحيى ديگر حصورى نيست (حصورى يعنى عدم نزديكى با زنان ...)". {شرح: خداوند به حضرت عیسی (ع) و حضرت یحیی (ع) اجازۀ محصور زندگی کردن را داده بود و لکن بعد از یحیی دیگر به شخصی این اجازه را نداده است}. پيامبر (ص) فرمود: "بدترين‏هاى شما عزب‏های شما هستند و عزب‏ها برادران شيطان‏ها هستند رسول خدا (ص) فرمود: خوبان امّتم كسانى هستند كه همسر گرفته‏اند و بدان امّتم عزب‏ها (كسانى كه همسر نگرفته‏اند) هستند". 💝 (منابع فقه شيعه، ج‏25، ص: 99)