eitaa logo
🌻🌻🌻🌻 طلوع 🌻🌻🌻🌻
2.1هزار دنبال‌کننده
79.6هزار عکس
84.5هزار ویدیو
3.3هزار فایل
اسیرزمان شده ایم! مرکب شهادت ازافق می آیدتاسوارخویش رابه سفرابدی کربلاببرد اماواماندگان وادی حیرانی هنوزبین عقل وعشق جامانده اند اگراسیرزمان نشوی زمان شهادتت فراخواهدرسید. @tofirmo
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 📣 مرحله دوم ختم صحیفه سجادیه 🔸 سهم روز صد و چهلم 📔 ادامه دعای ۴۵ بند ۵۵ تا ۵۶ 🤲 دعای وداع ماه مبارک رمضان (۵۵) اللَّهُمَّ تَجَاوَزْ عَنْ آبَائِنَا وَ أُمَّهَاتِنَا وَ أَهْلِ دِينِنَا جَمِيعاً مَنْ سَلَفَ مِنْهُمْ وَ مَنْ غَبَرَ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ. 🍀 پروردگارا! پدران و مادران ما، و همه هم کیشان و اهل دین ما، چه آنهایی که از دنیا رفته اند و چه آنهایی که تا قیامت خواهند آمد، همگی را ببخش و بیامرز. (۵۶) اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ نَبِيِّنَا وَ آلِهِ كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى مَلَائِكَتِكَ الْمُقَرَّبِينَ، وَ صَلِّ عَلَيْهِ وَ آلِهِ كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى أَنْبِيَائِكَ الْمُرْسَلِينَ، وَ صَلِّ عَلَيْهِ وَ آلِهِ كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ، وَ أَفْضَلَ مِنْ ذَلِكَ يَا رَبَّ الْعَالَمِينَ، صَلَاةً تَبْلُغُنَا بَرَكَتُهَا، وَ يَنَالُنَا نَفْعُهَا، وَ يُسْتَجَابُ لَهَا دُعَاؤُنَا، إِنَّكَ أَكْرَمُ مَنْ رُغِبَ إِلَيْهِ، وَ أَكْفَى مَنْ تُوُكِّلَ عَلَيْهِ، وَ أَعْطَى مَنْ سُئِلَ مِنْ فَضْلِهِ، وَ أَنْتَ عَلَى كُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ. 🍀 پروردگارا! بر پیامبر ما محمد و خاندانش درود بفرست آن سان که بر فرشتگان مقربت درود فرستاده ای و بر پیامبر و آلش درود فرست، همانگونه که بر پیامبران فرستاده شده ات، درود و رحمت فرستاده‌ای و بر او و خاندانش درود بفرست، همانگونه که بر بندگان صالح خود درود و رحمت فرستاده ای بلکه درودی بهتر از آن، ای پروردگار جهانیان! درودی که برکت و سودش به ما برسد و با برکت آن دعاهایمان برآورده شود، زیرا تو بزرگوار ترین کسی هستی که به او توجه شده و بی‌نیاز کننده‌ترین کسی هستی که به او اعتماد شده، و بخشنده ترین کسی هستی که از فضل و احسانش در خواست شده، و تو بر همه چیز توانایی. 🌹☘🍃🌷🍃☘🌹
📚 *شرح خطبه ۱۹۵ نهج البلاغه( آیت الله مکارم)* 💠 *قيام پيامبر در شرايط بسيار سخت:* ❇️ به راستى اگر کسى در جهان آفرينش از ذرات اتم گرفته تا منظومه هاى آسمانى و کهکشانها و از انواع گياهان و گلها و ميوه ها گرفته تا اقسام شگفت انگيز حيوانات، پرنده ها و درنده ها و ماهيان درياها و وحوش بيابانها و انواع عجيب حشرات و جانداران ذره بينى، دقت کند هر روز عجايب تازه و شگفتيهاى نوينى در آنها مى بيند و پيشرفت علم و دانش بشرى نيز هر روز پرده جديدى از اين شگفتيها را نشان مى دهد، به گونه اى که انسان در قدرت آفريدگار حيران مى شود و روز به روز اين حقيقت آشکارتر مى گردد که او بالاتر از خيال و قياس و وهم ماست و بالاتر است از آنچه ديده ايم و خوانده ايم و نوشته ايم. 💠سپس امام(عليه السلام) به سراغ *اقرار به شهادتين* مى رود; ولى هر يک از آن دو را با تعبيراتى تازه بيان مى کند. 💠و مى فرمايد: «و *گواهى مى دهم که معبودى جز خداوند يکتا نيست، گواهى برگرفته از ايمان و يقين و اخلاص و اذعان* »; 🔰اين چهار تعبير ( *ايمان و ايقان و اخلاص و اذعان* ) اشاره به *چهار مرحله از باورهاى دينى* است; 🔰 *ايمان* مرحله اوّل است که *انسان چيزى را مى پذيرد و باور مى کند،* هر چند ممکن است در اطراف آن، شکوک و شبهات جزئى وجود داشته باشد; 🔰ولى مرحله *ايقان* مرحله اى است که *گرد و غبار آن شبهات و شکها زدوده مى شود و باورهاى قلبى شفاف و درخشنده مى گردد.* 🔰مرحله *اخلاص* *مرحله نفى ما سوى الله است که همه چيز را غير خدا کنار مى زند، تنها او را مى بيند و به او عشق مى ورزد و با او سخن مى گويد و از او طلب مى کند* 🔰 و سرانجام مرحله *اذعان* فرا مى رسد که به گفته اهل لغت به معناى *اقرار آميخته با خضوع* است; يعنى *ايمان او در جاى جاى اعمال و گفتار و رفتار او آشکار مى شود و همه زندگى او به رنگ الهى در مى آيد* و مصداق (صِبْغَةَ اللهِ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللهِ صِبْغَةً) مى شود. ✅بديهى است *هر گاه ايمان و يقين و اخلاص در وجود انسان ريشه دار شود ثمره نهايى آن همان اعمال انسان است.* 💎آن گاه امام بعد از شهادت به يکتايى پروردگار، به شهادت نبوّت با ذکر صفات برجسته اى از پيامبر اکرم(صلى الله عليه وآله) و اشاراتى به اهداف نبوّت مى پردازد. و مى فرمايد: «و گواهى مى دهم که محمّد بنده و فرستاده اوست، هنگامى او را فرستاد که نشانه هاى هدايت کهنه و فرسوده، و جادّه هاى دين محو شده بود.و... 🔰اعلام هدى به معناى نشانه هايى است که در مسير راه مسافران قرار مى دهند تا جاده را گم نکنند (مانند علائم راهنمايى امروز که بر سر راهها مى گذراند تا هر کس مقصد خويش را بشناسد و پيش گيرد) و در اينجا اشاره به تعليمات آنها و پيشوايان دين و آموزه هاى کتب آسمانى است. ✳️جمله «وَ مَنَاهِجُ الدِّينِ طَامِسَةٌ» اشاره به قوانين آسمانى است که در عصر جاهليّت به فراموشى سپرده شده بود. ✴️آرى در چنين شرايط و چنين محيطى که ظلمت کفر، همه جا را فرا گرفته بود، پيغمبر اسلام قيام کرد و چهار برنامه را اجرا فرمود: نخست حق را در معارف دينى آشکارا بيان کرد. ✅سپس به خير خواهى مردم بر خاست و با اندرزها و نصايح خود آنها را به ترک گناه و فساد و زشتيها و نامرديها فرا خواند و در مرحله سوم آنها را به آنچه مايه تکامل انسان بود هدايت کرد و در چهارمين مرحله دعوت به عدل و داد و ميانه روى و اعتدال در همه چيز فرمود (درود و سلام پروردگار بر او و آلش باد). ‼️امام در اين عبارات کوتاه، هم ترسيم واضحى از وضع عصر جاهليت نموده و هم ارکان دعوت پيغمبر اسلام را بيان کرده است. 💠🌹💠🌹💠🌹 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)(۴)👇 https://chat.whatsapp.com/J0b3DjS6iwt5UrkOrNNe5g 🍃🍃🍃🍃 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
📚 *در ادامه👈 شرح خطبه ۱۹۵ نهج البلاغه (آیت الله مکارم)* ✴️ *شناخت صفات و افعال خدا* 💎 *خوان نعمت بى دريغش همه جا گسترده است:* 💠امام(عليه السلام) در اين بخش از خطبه به سه نکته اساسى اشاره مى فرمايد: نخست مسئله *هدف آفرينش* . سپس *نعمت هاى فراوان الهى که شامل حال همه بندگان مى شود* و سرانجام، بر *مراقبت دائمى و حضور الهى در همه جا و همه حال* تأکيد مى نهد. ✳️در قسمت اوّل مى فرمايد: «بدانيد اى بندگان خدا که خدا شما را بيهوده نيافريده و بى سرپرست رها نساخته است»; ✅اين سخن در واقع برگرفته از کلام خداست که مى فرمايد: « آيا چنين پنداشته ايد که ما شما را بيهوده آفريده ايم و به سوى ما باز نمى گرديد». ❇️به يقين خداوند حکيم و دانا هرگز کارى عبث و بيهوده انجام نمى دهد، گرچه منافع و سودهاى افعال خدا به خدا باز نمى گردد، چون او بى نياز مطلق است; ولى به يقين افعال او آثار و برکاتى دارد که به بندگانش باز مى گردد. ✳️چون *داشتن هادى و راهنما، نخستين شرط براى وصول به هدف* است، به دنبال جمله «لَمْ يَخْلُقْکُمْ عَبَثاً» جمله «لَمْ يُرْسِلْکُمْ هَمَلاً» آمده است، زيرا ارسال در اين گونه موارد به معناى رها ساختن و «همل» در اصل به گله بى چوپان گفته مى شود. بدين ترتيب، مسئوليت انسان با اين اشاره در برابر اهداف آفرينش و هدايت رهبران، روشن مى گردد. 🔰در قسمت دوّم مى فرمايد : « *خدا از مقدار و اندازه نعمت هايش بر شما آگاه است و مراتب احسان و نيکى خود را بر شما شماره فرموده است.* ‼️ *نعمت و احسان، شامل تمام نعمت هاى مادى و معنوى و حتى استعدادهاى گوناگون درونى مى شود* و اين بدان معناست که مردم از نعمت هاى او بهره گيرند و طريق ناسپاسى پيش نگيرند و نعمتهاى الهى را بيهوده به هدر ندهند و از سستى و تنبلى در بهره گيرى از آن بپرهيزند و بدانند براى رسيدن به هدف آفرينش و کمال مطلوب، همه اسباب و وسائل آماده است. 🔰آن گاه سومين مطلب را عنوان مى کند و مى فرمايد: «حال که چنين است (و همه وسائل سعادت آماده شده) از او درخواست گشايش و پيروزى بطلبيد، دست نياز را به سوى او دراز کرده و عطا و بخشش را از او بخواهيد، چرا که ميان شما و او حجابى نيست و درى بين او و شما بسته نشده است»; 💠اشاره به اينکه فيض از مبدأ فيّاض آماده شده، اکنون نوبت شماست که دست طلب به دامان لطفش بزنيد و درهاى رحمتش را بگشاييد و رستگارى را از او بطلبيد و مى دانيم هنگامى که فاعليت فاعل با قابليت قابل بياميزد نتيجه قطعى و حتمى است. 💎حضرت برخلاف پندار بت پرستان و مشرکان و پيروان آنها در عصر و زمان ما، که گمان مى کنند مستقيماً نبايد به درگاه خدا رفت، بلکه بايد غير او را پرستيد تا او راه را بگشايد، مى فرمايد: هيچ رادع و مانعى بر سر راه نيست و همه بندگان مى توانند به درگاه خدا بروند و اگر گاهى از آبروى شفيعان بهره مى گيرند آن هم تأکيد ديگرى است بر ارتباط مستقيم به ذات پاک خدا و عمل به دستور او. ┄┅✿❀🌴 *یا مولا علی*🌴❀✿┅┄ 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)(۴)👇 https://chat.whatsapp.com/J0b3DjS6iwt5UrkOrNNe5g 🍃🍃🍃🍃 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
┄┅✿❀🌴 *یا مولا علی*🌴❀✿┅┄
📚 *در ادامه👈 شرح خطبه ۱۹۵ نهج البلاغه (آیت الله مکارم)* ✴️ *شناخت صفات و افعال خدا* ❇️آن گاه در توضيح اين سخن اشاره به سه نکته ديگر مى کند و تفاوت *عطا و بخشش الهى* را با ديگران در اين سه نکته روشن مى سازد و مى فرمايد : « *او در همه جا و در هر لحظه و با هر کس از انس و جنّ همراه است. نه بخشش از دارايى اش مى کاهد و نه عطايا آسيبى به خزاين او مى رساند. نه درخواست کنندگان، نعمتش را تمام مى کند و نه بهره مندان از عطايش، به مواهب او پايان مى دهند* »; 💠به اين ترتيب، خداوند بخشنده اى است که در همه جا حضور دارد و دست همه نيازمندان به دامان کبريايى اش مى رسد، بلکه در همه جا با هر کسى همراه است و از سوى ديگر، عطاياى او حدّ و مرز و نهايتى ندارد و بيم اين نمى رود که اگر به افرادى ببخشد ديگران در مضيقه قرار گيرند. 💠زيرا او وجودى است از هر نظر نامتناهى، به همين دليل کرمش نامتناهى است و نعمت و عطايش نيز نامتناهى، بلکه مطابق آنچه در دعاى افتتاح آمده است: ✅ « فزونى بخشش جز بر جود و کرم او نمى افزايد»، اشاره به اينکه هر قدر بيشتر ببخشد مردم بيشتر به جود و کرمش اميدوار مى شوند. 🌴آن گاه به نکته سوم پرداخته، مى فرمايد : « (او همانند مخلوقاتش نيست) و توجه به کسى وى را از ديگرى غافل نمى سازد و شنيدن صدايى او را از شنيدن صداى ديگر باز نمى دارد. ✅ *عطا و بخشش او به کسى مانع از سلب نعمت (در آنجا که مصلحت باشد) نمى گردد، و غضبش او را از رحمت باز نمى دارد، و رحمتش او را از عذاب و کيفر (به هنگام لزوم) غافل نمى سازد، نه آنچه پنهان است او را از آنچه آشکار است باز مى دارد، و نه آنچه آشکار است او را از آنچه نهان است جدا مى سازد»* 🔰اين جمله هاى هفت گانه، از يک سو تشويقى است براى بندگان که هر چه مى خواهند ازا و بخواهند و بدانند. اگر همه مخلوقاتى که در پهنه جهان آفرينش وجود دارند، دست به دعا بردارند و همزمان خواسته هايى را مطرح کنند، او از همه خواسته هاى اين افراد آگاه و با خبر است. چيزى که در غير خداوند مطلقاً ديده نمى شود، حتى گاه سؤال يک نفر آنها را از سؤال نفر دوم غافل مى کند. 🔰از سوى ديگر، هشدارى است به همه بندگان، که مراقب حضور ذات پروردگار در همه حال باشند و بدانند همان گونه که نعمت و عطايش بى پايان است و هيچ خواننده اى از در او بى مقصود باز نمى گردد، همچنين رحمتش مانع غضب، و نعمتش مانع کيفر بدکاران و ظالمان نيست و آنچه در خلوت و جلوت و آشکار و نهان انجام مى دهند براى او نمايان است. 🔰اساساً آشکار و نهان، دور و نزديک درباره آن ذات نامتناهى، مفهوم ندارد. *اين مخلوقانند که محدودند و دور و نزديک و آشکار و نهان دارند.* 💠آن گاه امام(عليه السلام) با ذکر هفت جمله ديگر مربوط به اوصاف خداوند متعال، آنچه را در جمله هاى قبل آمد تشريح کرده و بر آن تأکيد مى نهد. 🔰همه اين اوصاف هفتگانه، در واقع از يک نقطه سر چشمه مى گيرد و آن اينکه او وجودى است نامتناهى از هر نظر و به همين دليل همه جا حضور دارد و در عين حال کنه ذات بى انتهايش از دسترس افکار دور است. 💠ظاهر و باطن، دور و نزديک، براى او يکسان است و با توجه به علم بى پايانش نيازى به فکر و انديشه به هنگام آفرينش ندارد و نيز به همين دليل خستگى و کلال در ذات او راه نمى يابد، زيرا اين از اوصاف مخلوقات است که قدرت و توان محدودى دارند به هنگامى که قدرتشان پايان گيرد خسته و ناتوان و وامانده مى شوند. ✳️امام(عليه السلام) نهايت فصاحت و بلاغت را در اين جمله ها به کار گرفته که حقيقت واحدى را در چهره هاى گوناگونى و با عباراتى زيبا و متنوّع منعکس ساخته است. ┄┅✿❀🌴 *یا مولا علی*🌴❀✿┅┄ 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)(۴)👇 https://chat.whatsapp.com/J0b3DjS6iwt5UrkOrNNe5g 🍃🍃🍃🍃 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
📚 *در ادامه 👈شرح ۱۹۵ نهج البلاغه( آیت الله مکارم)* 💠 *تقوا عامل سعادت دنیا و آخرت* 💎 *دورنماى هول انگيز قيامت:* ✳️در اين بخش از خطبه *همه انسان ها را به تقواى الهى سفارش مى کند و آثار مهم تقوا را بر مى شمرد.* ‼️و مى فرمايد: « *اى بندگان خدا، شما را به تقوا سفارش مى کنم که زمام و مهار انسان و قوام زندگى اوست* »; ✅تعبير به « *زمام* » که در اصل به معناى *افسار* است، اشاره به *نيروى بازدارندگى تقواست که انسان را در برابر گناهان مهار مى کند و از سقوط در پرتگاه هاى فساد و گناه و گرفتار شدن در دام شيطان و هواى نفس باز مى دارد.* ✅ « *قوام* » اشاره به اين است که *پايه هاى زندگى پاک و آميخته با سعادت، بر آن استوار است* و به تعبير ديگر : *تقوا از يک سو جنبه بازدارندگى دارد و از سوى ديگر جنبه سازندگى و هر گاه اين دو، دست به دست هم بدهد سعادت و نجات انسان کامل مى شود و در يک کلام با وجود تقوا، سعادت انسان از نظر مادى و معنوى کامل است.* ✅در ادامه سخن به عنوان توضيح و تأکيد مى افزايد: «به وسيله هاى مطمئن تقوا، تمسّک جوييد و به حقايق آن، چنگ زنيد تا شما را به سر منزل آرامش و جايگاه هاى پر وسعت و قلعه هاى محکم و سراهاى عزت برساند»; ❇️تعبير به « *وثائق* » جمع وثيقه به معناى *دستگيره محکم* ، اشاره به *جنبه هاى ظاهرى تقواست* و تعبير به *«حقائق» جمع حقيقت اشاره به جنبه هاى واقعى آن است.* 🔰جمله هاى چهارگانه اى که در عبارت بالا به عنوان نتيجه (و جزاى شرط مقدّر) ذکر شده، نشان مى دهد که *تمسّک به تقوا هم سبب آرامش است و هم گشايش و هم محفوظ ماندن از خطرات و هم برخوردارى از عزّت.* 🌴آرى! هنگامى که تقوا به معناى احساس مسئوليت الهى، بر جامعه حاکم شود، کمتر کسى به حقوق ديگرى تجاوز مى کند و دست به ظلم و ستم مى آلايد که نتيجه آن آرامش است و هنگامى که تقوا به معناى وظيفه شناسى حاکم شود، جامعه روز به روز گسترش پيدامى کند و هنگامى که تقوا به معناى حالت بازدارندگى در مقابل دشمن، حاکم گردد، جامعه از شرّ آنان مصون خواهد ماند و مجموعه اين امور مايه عزّت و آبرو و سربلندى است. 💠سپس امام(عليه السلام) در ادامه اين سخن مى افزايد : اين آثار چهارگانه به طور کامل در آخرت تحقّق مى يابد، نه به اين معنا که اين آثار، در زندگى دنيا هم نباشد، بلکه يعنى هدف اصلى و نهايى آنجاست. 💎اين اوصاف سه گانه مربوط به صيحه نخستين و زلزله پايان جهان است زيرا به قدرى وحشتناک و دهشت آفرين است که همه کس همه چيز را جز خود فراموش مى کند. ✳️همانگونه که قرآن در ترسيمى گويا مى گويد : « روزى که آن (زلزله رستاخيز) را مى بينيد هر مادر شيردهى، کودک شيرخوارش را فراموش مى کند و هر باردارى جنين خود را بر زمين مى نهد، و مردم را مست مى بينى در حالى که مست نيستند ولى عذاب الهى شديد است». 📙حج، آيه 2 ┄┅✿❀🌴 *یا مولا علی*🌴❀✿┅┄ 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)(۴)👇 https://chat.whatsapp.com/J0b3DjS6iwt5UrkOrNNe5g 🍃🍃🍃🍃 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
┄┅✿❀🌴 *یا مولا علی*🌴❀✿┅┄
📚 *در ادامه 👈شرح ۱۹۵ نهج البلاغه( آیت الله مکارم)* 💠 *تقوا عامل سعادت دنیا و آخرت* ❇️در ادامه اين سخن امام(عليه السلام) گوشه هاى ديگرى از *آغاز رستاخيز* را شرح مى دهد که دلها را مى لرزاند و افکار را حيران مى سازد، 💠از مجموع آيات قرآن به خوبى استفاده مى شود که *دو نوع تحوّل شديد و تکان دهنده در پايان جهان و آستانه رستاخيز رخ مى دهد که از آنها تعبير به نفخ صور (دميدن در شيپور) شده است* ، زيرا در گذشته هنگامى که مى خواستند لشکر را به حرکت درآورند يا اعلام جنگ کنند يا از خواب بيدار نمايند شيپور بيدارى يا شيپور حرکت يا جنگ نواخته مى شد و با آهنگ هاى مختلفى که صداى شيپور داشت، مطلب به گوش مى رسيد، بنابراين نفخ صور به معناى آغاز تحوّلى عظيم است. ‼️از آيات سور حج، آيه 1 و 2 و زمر، آيه 68. قرآن استفاده مى شود که همراه نفخ صور اوّل، زلزله عظيمى در سراسر جهان رخ مى دهد و همه موجودات زنده بر اثر شدّت آن، قالب تهى مى کنند که اين شيپور مرگ است. آيه شريفه اشاره به همين نفخ صور است. 🔰 *در نفخ صور دوم که همان شيپور تجديد حيات و زندگى است، تحوّل تازه اى رخ مى دهد و بر ويرانه هاى جهان پيشين جهانى نو پديدار مى شود و مردگان از قبرها بر مى خيزند و آماده حساب مى شوند.* 📙 در سوره «زلزال» اشاره به نفخه دوم شده، مى فرمايد: همچنين در ادامه آيه 68 سوره زمر که در بالا آمد، مى فرمايد:« سپس بار ديگر در صور دميده مى شود، ناگهان همه مردگان از قبر بر مى خيزد و در انتظارند». 💎 آنچه امام در اين بخش از خطبه بيان فرمود، اشاره به همان *نفخ صور اوّل است که سبب ويرانى جهان، درهم شکستن کوه ها و محو شدن آثار آن و تحيّر عجيب انسان ها و سپس مرگ آنان مى شود.* 🌴آنچه در ذيل اين خطبه آمده اشاره به حوادث بعد از نفخ دوم است که مى فرمايد : «(در آن روز) نه شفيعى است که شفاعت کند و نه دوستى که سودى بخشد و نه عذر موجّهى که عذاب الهى را برطرف سازد»; ✅اين سخن نيز برگرفته از آيات قرآن مجيد است که مى فرمايد : ✳️«براى ستمگران نه دوست پر محبّتى است و نه شفاعت کننده اى که شفاعتش پذيرفته شود» نيز مى فرمايد : « آن روز عذرخواهى ظالمان سودى به حالشان ندارد و توبه آنان پذيرفته نمى شود». ❇️ بديهى است عدم پذيرش معذرت همان گونه که از آيات بالا بر مى آيد، مخصوص کسانى است که با اعمال خود پلهاى ارتباطى شفاعت پشت سر خود را ويران کرده اند; ولى آنان که راه شفاعت را بازگردانده اند، مشمول شفاعت خواهند شد. ✳️قرآن مجيد مى فرمايد : « و (شافعان) شفاعت نمى کنند مگر براى کسانى که خداوند راضى به شفاعت آنان است». ┄┅✿❀🌴 *یا مولا علی*🌴❀✿┅┄ 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)(۴)👇 https://chat.whatsapp.com/J0b3DjS6iwt5UrkOrNNe5g 🍃🍃🍃🍃 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
❇️ *ادامه شرح دعای ۴۵ صحیفه سجادیه( حجت الاسلام و المسلمین حسین انصاریان)* ✴️ *آمرزش براى آباء و اجداد و مؤمنان‌* 🔰 *مرتبه بندگان صالح به اعتبار مرتبه عبوديّت و بندگى، نزد خداوند متعال متفاوت است؛* زيرا هر بنده‌اى از بندگان درستكار به اعتبار مقام يا اسمى كه در او غلبه ظهورى دارد مرتبه ويژه‌اى پيدا مى‌كند. ما در نماز بعد از سلام بر نبىّ مكرّم اسلام (صلى الله عليه و آله) منزلت آنان را با خطاب مخصوص‌ «السَّلامُ علينا و على عِبادِ اللّهِ الصَّالِحينَ» بيان مى‌كنيم. اگر چه در خطاب عباد، به ويژگى و صلاحيّت آنان اشاره دارد و خود را هم در شمار آنان مى‌داند ولكن مقصود مقامى است كه در كائنات و عرش الهى به آنان اختصاص داده‌اند، به ويژه كسانى كه در مراتب ايمان و اسلام و تقوا حقوق دينى برترى دارند. 🌴بسيارى از نياكان و پيشگامان حقيقى و حقوقى كه در عصرهاى پيشين مى‌زيسته‌اند؛ و به گردن همه نسل‌هاى جديد حق حيات و سرافرازى دارند؛ و در طلب مغفرت و عفو اهل استحقاق هستند. *محبّت و پيوند رشته‌هاى دوستى بين دو نسل گذشته و آينده در تحكيم مبانى اعتقادى و اخلاقى مؤثّر است.* 💠اميرالمؤمنين (عليه السلام) در حكمت‌هاى خويش مى‌فرمايد:⬇️ ✴️ *دوستى پدران، خويشاوندى بين فرزندان است، و خويشاوندى به دوستى محتاج‌تر از دوستى به خويشاوندى است.* ✳️و نيز مى‌فرمايد: *رساترين پندها نگاه كردن به آرامگاه مردگان و عبرت گرفتن از سرنوشت پدران و مادران است.* 🔰در روايت آمده است: امام موسى بن جعفر (عليه السلام) به مرد زشت‌رويى از اهالى عراق برخورد كرد و به او سلام كرد و در كنارش نشست و مدّتى طولانى با وى گفتگو كرد. و سپس فرمود: اگر برايت مشكلى يا حاجتى پيش آيد حاضرم آن را برآورده سازم. شخص ديگرى گفت: يابن رسول اللّه (صلى الله عليه و آله)! نزد اين مرد مى‌نشينى و سپس از نيازهايش مى‌پرسى، در صورتى كه او به شما نيازمندتر است، حضرت فرمود: او بنده‌اى از بندگان خداست و به حكم كتاب خدا با ما برادر است و در سرزمين خدا به سر مى‌برد. ما و او را، از بهترين پدران يعنى آدم (عليه السلام) و برترين اديان يعنى اسلام به هم پيوند داده است وشايد روزى زمانه ما را در كارى نيازمند او كند و آنگاه ما را ببيند كه ديروز بر او بزرگى فروختيم و امروز در برابرش فروتنى مى‌كنيم ... 💎🌹💎🌹💎🌹 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)(۴)👇 https://chat.whatsapp.com/J0b3DjS6iwt5UrkOrNNe5g 🍃🍃🍃🍃 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
❇️ *ادامه شرح دعای ۴۵صحیفه سجادیه(حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان)* 💠 *پيشگامان در نيكى‌ها و پيشينيان در اعمال صالح نبايد فراموش شوند؛* زيرا مقام معنوى آنان بالاتر از كاميابى مادّى آنهاست، به ويژه سبقت آنان در ايمان و جهاد و انفاق در راه خدا، براى تقرّب به پروردگار بوده است. و خداوند متعال هم در تجليل از آنان فرموده است: ﴿وَ السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ * أُولَٰئِكَ الْمُقَرَّبُونَ * فِي جَنَّاتِ النَّعِيمِ﴾ 💠و پيشى گيرندگان [به اعمال نيك‌] كه پيشى گيرندگان [به رحمت و آمرزش‌] اند،* اينان مقربان‌اند،* در بهشت‌هاى پر نعمت‌اند. ✴️ *منظور از قرب در آيه، قرب منزلتى است نه مكانى؛ و تقرّب به خداوند با ادّعا حاصل نمى‌شود؛ روش و دليل دارد.* 💠 يهوديان مى‌گفتند: ما مقربان درگاه خدا هستيم ولى خداوند در پاسخ آنان مقرّبان را كسانى مى‌داند كه در كمالات و ارزش‌هاى دينى پيش قدم باشند. آنانى كه در شرايط سخت و گرفتارى براى تعالى اسلام ايستادگى مى‌نمودند و همه تلخى‌ها را به جان مى‌خريدند تا نور حق بر دل‌هاى مردم تابيده شود. ✳️و خداوند هم در برابر حق‌شناسى و قدردانى از آنان، بالاتر از غفران و بهشت؛ درجه و مدال افتخار مقرّبان و رضايت خويش را به آنان عطا فرموده است: 💠 *پيشگامان نخستين از مهاجران و انصار و كسانى كه به نيكى و درستى از آنان پيروى كردند، خدا از ايشان خشنود است و آنان هم از خدا راضى هستند؛ براى ايشان بهشت‌هايى آماده كرده كه از زيرِ [درختانِ‌] آن نهرها جارى است، در آنجا براى ابد جاودانه‌اند؛ اين است كاميابى بزرگ.* 💠از مصاديق بارز «سابقون» مى‌توان به موارد ذيل اشاره كرد: ✴️ *انبيا و اولياى الهى به ويژه رسول اللّه (صلى الله عليه و آله) و اميرالمؤمنين (عليه السلام) و فاطمه زهرا عليها السلام و اهل بيت وانصار و مهاجرين و تابعين و مؤمنان و شهيدان و پدران و مادران صالحى كه براى هدايت و ديانت بسيار كوشا و جانفشانى كردند و جان عزيزشان را در راه هدف الهى به حق سپردند.* 💠و همه مسلمانان و نسل‌هاى بعد در قرون اخير، مديون پايدارى و همّت بلند آن بزرگواران هستند؛ زيرا آنان راه شناخت خدا و سعادت و راهيابى به بهشت را به ما نشان دادند. 💠ابن عباس مى‌گويد: از تفسير كلام خدا كه فرمود: ﴿وَ السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ * أُولَٰئِكَ الْمُقَرَّبُونَ * فِي جَنَّاتِ النَّعِيمِ‌﴾ از رسول خدا (صلى الله عليه و آله) پرسيدم، فرمود: جبرئيل به من گفته است: ✅ *اينان على و شيعيان اويند، آنانند كه به بهشت پيشى گيرند به خاطر كرامتى كه خداوند به آنان نموده و مقرّبان درگاه خداوند مى‌باشند.* 🌴 *مكتب كامل و شايسته:*⬇️ 💎 *مكتبى است كه براى پيروان و نسل آينده خود نيز طرح كمال و رشد داشته باشد و دعاى خير و استغفار براى گذشتگان، وظيفه آيندگان باشد.* 🔰 *سابقه در ايمان ارزش محسوب مى‌شود و برادرى واقعى در پرتو ايمان است و رحمت و رأفت حق پشتوانه قبول دعاهاست.*  💎🌹💎🌹💎🌹 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)(۴)👇 https://chat.whatsapp.com/J0b3DjS6iwt5UrkOrNNe5g 🍃🍃🍃🍃 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
🏵️🍃🏵️🍃🏵️🍃 🍃 *در ادامه شرح دعای 45 صحیفه سجادیه* ⬇️⬇️ ❇️ *اين ماه بعد از آنكه پايانش فرا رسيد، از ما مفارقت و هجرت كرد و ما را تنها گذاشت.* ❇️ آن كس كه اهل معنا بود خيرش در اين ماه بيشتر شد. ❇️و آن كس كه گرفتار گناه بود از گناهش كاسته شد. ❇️ ما كسي را وداع مي‌كنيم كه رفتنش براي ما بسيار گران و سخت است و ما را غمگين مي‌كند، ماهي كه شب و روزش رحمت بود. 🌟 *بزرگان فقه ما نظير مرحوم صاحب جواهر الكلام (رضوان‌الله‌عليه)* 🔹 *گفته‌اند:* ❇️ *پس از عيد فطر، شش روز از اوايل ماه شوال را به عنوان بدرقه، روزه بگيريد؛* ❇️ زيرا اگر كسي دوست عزيزي را بخواهد بدرقه كند، چند قدم به همراه او مي‌رود. ❇️ *ما دوست مهربان و پربركتي را از دست مي‌دهيم،* لذا به وحشت مي‌افتيم. از اين رو بود كه آخر ماه مبارك رمضان كه مي‌شد، *اولياي خدا احساس غربت مي‌كردند.* ❇️ *امام سجاد (ع) چندين بار به اين ماه سلام مي‌كند.* ❇️ماه رمضان اگر زماني گذارا بود و باطن و سرّ و حقيقت و روح نداشت، وليّ الله به او سلام نمي‌‌كرد. ❇️رمضان ماهي كه در آن بر آمدن آرزوهاي مشروع نزديك شد. 🌟 *وداع با صفاي باطن ونشاط* ✴️ *سلام بر تو اي نزديگي كه وقتي بودي گرامي بودي* ✴️ و حال كه در آستانهٴ رفتن هستي، رفتنت فاجعه است و ما را غمگين مي‌كند. ✴️همچون كسي كه عضو خانواده‌اش را از دست مي‌دهد. ✴️ *این ماه كه در جان انسان رسوخ داشت، وقتي از جان فاصله مي‌گيرد، جايش را غم پر مي‌كند؛* ✴️اين حرف انساني است كه با باطن روزهٴ اين ماه و با باطن ليله قدر در تماس بوده است. 🍃🌻 *🍃دلهاي رقيق و انديشه‌هاي زلال* ❇️سلام بر تو اي همسايهٴ عزيز كه ما در جوار رحمت تو بوديم. ❇️كه در اين مدّت در اثر حُسن همجواري با تو دلها رقيق و گناهان كم شد. ❇️آري، انجم مكروهات و گناهان كوچك، كم‌كم راه انسان را مي‌بندد. ❇️افكار و انديشه‌ها هم چنين است. اگر زلال باشد از جان مي‌جوشد، با زبان و قلم منتشر مي‌شود، به گوش و چشم مي‌رسد و از آنجا در دلهاي ديگران جاري مي‌گردد. ❇️ لذا يكي از القاب عالم «ماس معين» است كه اصل آن دربارهٴ حضرت ولي‌عصر (سلام‌الله‌عليه) گفته شده است. 📙الكافي، ج1، ص339، ح14. ❇️ امّا افكار و انديشه‌ها و خيالات باطل، مانند همان رسوبات و املاح معدني، راه قلب را مي‌بندند؛ كم‌كم دل، قسّي، سخت و مسدود مي‌گردد. ❇️ نه چيزي از آنجا به ديگران سرايت مي‌كند و نه حرف ديگران به آنجا مي‌رسد؛ 🌟 *امام سجاد (عليه‌السلام) فرمود: دلها در اين ماه نرم و رقيق و گناهان در اين ماه كم است.* 🏵️🍃🏵️🍃🏵️🍃 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)(۴)👇 https://chat.whatsapp.com/J0b3DjS6iwt5UrkOrNNe5g 🍃🍃🍃🍃 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin