eitaa logo
🌻🌻🌻🌻 طلوع 🌻🌻🌻🌻
2.1هزار دنبال‌کننده
80.9هزار عکس
86.5هزار ویدیو
3.3هزار فایل
اسیرزمان شده ایم! مرکب شهادت ازافق می آیدتاسوارخویش رابه سفرابدی کربلاببرد اماواماندگان وادی حیرانی هنوزبین عقل وعشق جامانده اند اگراسیرزمان نشوی زمان شهادتت فراخواهدرسید. @tofirmo
مشاهده در ایتا
دانلود
۱۲ دی ۱۴۰۰
❇️ *در ادامه شرح خطبه ۱۹۳ نهج البلاغه آیت الله مکارم* ✴️ *برنامه شبانه پرهيزکاران* ✅امام(عليه السلام) در اين بخش از خطبه به ذکر برنامه شبانه پرهيزکاران مى پردازد و انگشت بر جزئيات آن مى نهد و راه را براى پيمودن جهت همگان هموار مى سازد. 🔰اين جمله ممکن است اشاره به *تلاوت قرآن در نماز شب* باشد، زيرا قرآن را در حال قيام و بعد از سوره حمد نماز مى خوانند و نيز ممکن است اين دو جداى از هم باشد; يعنى *به هنگام شب هم به نماز بر مى خيزند و هم تلاوت قرآن دارند.* 🔰شايان ذکر است که امام *روش قرآن خواندن پرهيزکاران* را در عبارت کوتاه و پرمعنايى بيان کرده است ; 💎اوّلا *قرآن را به صورت «ترتيل» مى خوانند و معناى «ترتيل» شمرده خواندن و تأمل در مفاهيم آيات است.* 🍃 افزون بر اين مى فرمايد: *آنها خود را کاملا مخاطب قرآن مى دانند، از بشارات قرآن، شاد و از انذارهاى قرآن در اندوه فرو مى روند و داروى همه دردهاى اخلاقى و معنوى خود را در جاى جاى آيات قرآن جستجو مى کنند که هم طبيب است و هم داروساز.* 🔰آرى! آنها قرآن را سرسرى نمى خوانند و همان گونه که در بالا گفته شد خود را مخاطبان واقعى آن مى دانند; بشارت هاى الهى آتش شوق را در دل هاى آنها شعله ور مى سازد و آنچه را در آخرت است در اين دنيا با چشم دل مى بينند و همين امر انگيزه آنها در برنامه «سير الى الله» است. 💠«و نيز هنگامى که به آيه اى مى رسند که بيم و انذار در آن است (انذار در برابر گناهان) گوش هاى دل خويش را براى شنيدن آن باز مى کنند و گويى فريادها و ناله هاى زبانه هاى آتش دوزخ در درون گوششان طنين انداز است»; 🔸آرى *ايمان آنها به مرحله شهود رسيده و حقايق عالم غيب و جهان آخرت را با چشم مى بينند و با همه وجودشان لمس مى کنند و هر گاه خواندن آيات قرآن بدين گونه باشد بهترين وسيله تربيت انسانهاست.* 🔰در يکى از سخنان مولا آمده است: « آگاه باشيد تلاوتى که در آن تدبّر نيست منشأ خير و برکتى نيست و عبادتى که در آن فهم و آگاهى نباشد، خيرى ندارد». 🔰در حديث ديگرى از امام سجاد(عليه السلام) آمده است: *« آيات قرآن گنجينه هاى الهى است هر گاه گنجينه اى گشوده شود، سزاوار است با دقّت در آن نظرافکنى (و از گوهرهاى گرانبهايش بهره گيرى)».* 🌴از آنجا که امام(عليه السلام) در جمله هاى قبل کيفيّت نماز پرهيزکاران را در حال قيام بيان فرمود که با تلاوت آيات قرآن و توأم با خضوع و خشوع و تدبّر و حضور قلب همراه است، در جمله هاى بعد به بيان دو رکن ديگر; يعنى رکوع و سجود مى پردازد. ‼️تعبيراتى که امام(عليه السلام) درباره رکوع و سجود بيان فرموده، تعبيرات زيبا و جالبى است که انسان را به عمق اين عبادات آشناتر مى سازد; خم شدن در پيشگاه خدا و فرش کردن پيشانى و دست و پاها بر زمين در برابر عظمت او با توجه و حضور قلب، دنيايى از معنويت را به همراه دارد و جالب اين که هدف نهايى آن را آزادسازى گردنها از زنجير اسارت بيان فرموده است; ‼️ آيا تنها آزاد ساختن از اسارت در چنگال آتش دوزخ است يا آزادسازى از هر گونه اسارت در چنگال هواى نفس و شيطان و انسانهاى شيطان صفت؟ تعبير امام، مطلق است و همه را شامل مى شود، هر چند در دعاها يا روايات، کراراً ديده شده که بعد از «فِکاکَ رَقَبَة» واژه «مِنَ النّارِ» ذکر مى شود. 💠آرى! *آزادى انسان تنها در بندگى خداست، هم در دنيا و هم در آخرت و ناپرهيزکاران اسير چنگال هوا و هوس و شيطان و مال و ثروت و مقام و شهوت اند.* ✅آنچه امام(عليه السلام) در اين فراز درباره پرهيزگاران بيان فرموده در واقع برگرفته از صفاتى است که قرآن مجيد در بخش آخر سوره فرقان آيه 64 و 65 . درباره «عباد الرحمان» بيان کرده است. آنجا که مى فرمايد: « کسانى که شبانگاه براى پروردگارشان سجده و قيام مى کنند و کسانى که مى گويند، پروردگارا! عذاب جهنّم را از ما برطرف گردان که عذابش سخت و پر دوام است». 🌴💎🌴💎🌴💎 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)(۳)👇 https://chat.whatsapp.com/BG86RZQPKs86humXPw0XLT 🍃🍃🍃🍃 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
۱۲ دی ۱۴۰۰
📚 *در ادامه👈 شرح خطبه ١٩٣ نهج البلاغه* ( آیت الله مکارم) ✴️ *برنامه روزانه پرهيزکاران* 💠امام(عليه السلام) در اين بخش از خطبه به برنامه روزانه پرهيزکاران مى پردازد (در برابر بخش گذشته که برنامه شبانه آنها را تشريح مى کرد) و در آغاز به پنج وصف از اوصاف آنها اشاره مى کند و مى فرمايد:⬇️ ✳️ *«پرهيزگاران به هنگام روز، دانشمندانى بردبار و نيکوکارانى با تقوا هستند. ترس و خوف (در برابر مسئوليتهاى الهى) بدنهاى آنها را همچون چوبه هاى تير، تراشيده و لاغر ساخته، آن گونه که بينندگان (ناآگاه) آنها را بيمار مى پندارند در حالى که هيچ بيمارى در وجودشان نيست و گوينده (بى خبر وغافل) مى گويند: آنها افکارشان به هم ريخته و بيمار دل اند، در حالى که انديشه اى بس بزرگ با فکر آنان آميخته است (انديشه مسئوليت در برابر فرمانهاى الهى)»;* 💎اوصاف پنج گانه اى که امام(عليه السلام) در برنامه روزانه پرهيزکاران بيان فرمود، نشانه روشنى بر اين حقيقت است که پرهيزکارى مورد نظر، هرگز پرهيزگارى منفى و جداى از جامعه نيست، بلکه *پرهيزگارى توأم با علم و دانش، مديريت و مسئوليت پذيرى و نيکوکارى و زندگى در دل جامعه* است. ✅ *علماى اخلاق گفته اند که صفت «حلم» حد وسط در ميان دو صفت رذيله است; يکى تن به ذلت دادن و ديگرى افراط در غضب.* ‼️به هر حال اين صفت در برخورد با جاهلان و بى خردان غالباً ظاهر مى شود، شخص حليم تا آنجا که سبب سوء استفاده نشود در برابر آنان ملايمت و مدارا به خرج مى دهد، شايد به راه آيند و دست از خيره سرى بردارند. ✅تعبير به « *علماء* » منحصر به عالمانى نيست که علوم رسمى را خوانده اند، بلکه *شامل افراد آگاهى مى شود که داراى معرفت بالا و قدرت درک حقايق اند.* ✴️ تعبير به «قَدْ بَرَاهُمُ الْخَوْفُ بَرْيَ الْقِدَاحِ» تنها مقصودش اين نيست که پرهيزگاران از خوف مسئوليتها لاغر اندامند، بلکه آنها بر اثر اين خوف فعاليت قوى تر و قاطع ترى در راه انجام وظيفه دارند، زيرا وقتى چوبه تير را مى تراشند براى خوردن به هدف، پرواز بهتر و نوک تيزترى دارد. 💎تعبير به اينکه «ناظران آنها را بيمار مى پندارند» اشاره به اين است که همواره عالمان بردبار و پرهيزگاران نيکوکار ـ در چشم افراد ساده لوح، انسان هاى غير قاطع با مديريت ضعيف محسوب مى شوند، به همين دليل مى بينيم غالب پيامبران از سوى امت هاى نادان به جهل و جنون متّهم شدند به خصوص اين که آنها همرنگ جماعت نيستند و آن کس که هم رنگ جماعت نباشند از نظر جاهلان سند رسوايى خود را امضا کرده و چنين کسى که نان به نرخ روز نمى خورد، عاقل نيست. 💠قرآن مجيد درباره پيشگامان در خيرات در سوره مؤمنون، آيه 60 اشاره کرده است. 🔰در شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد در ذيل اين آيه شريفه از پيامبر اکرم(صلى الله عليه وآله) نقل شده است که سؤال کردند : آيا منظور از آيه کسانى هستند که معصيت مى کنند و از گناه خود مى ترسند؟ 🔰فرمود : نه! *« منظور کسى است که روزه مى گيرد و در راه خدا انفاق مى کنند و در عين حال از اين بيم دارد که از او پذيرفته نشود».* 🌴💠🌴💠🌴💠 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)(۳)👇 https://chat.whatsapp.com/BG86RZQPKs86humXPw0XLT 🍃🍃🍃🍃 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
۱۲ دی ۱۴۰۰
🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷 ┄┅✿❀🌴 *یا مولا علی*🌴❀✿┅┄ 🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷
۱۲ دی ۱۴۰۰
📚 *در ادامه👈 شرح خطبه ١٩٣ نهج البلاغه* ( آیت الله مکارم) ✴️ *برنامه روزانه پرهيزکاران* 🌴سپس امام(عليه السلام) به ذکر *همت عالى پرهيزکاران* مى پردازد. 🔰 علوّ همت آنها و معرفت بالايشان به آنها اجازه نمى دهد که به اعمال کم راضى شوند و يا اعمال فراوان را بسيار ببينند برخلاف کوته فکران مغرور که به اندک عملى چنان از خود راضى مى شوند که گويى برترين خلق خدايند. 🔸گذشته از اين، آنها داراى صفت برجسته انتقاد از خويشتن اند که غالب افراد از آن گريزانند نه انتقاد ديگران را مى پذيرند و به طريق اولى نه از خود انتقاد مى کنند و کارى را که سبب تکامل و پيشرفت انسان است رها مى سازند. 💠 *آنها پيوسته از اين بيم دارند که حق نعمت خدا را ادا نکرده باشند و راه و رسم عبوديت پروردگار را ترک گفته باشند و در برابر خلق خدا مسئول باشند.* 📙در کتاب الغارات از بعضى ياران اميرمؤمنان على(عليه السلام) نقل شده که به او عرض کرد: چقدر در راه خدا صدقه مى دهى و انفاق مى کنى؟! آيا دست نگه نمى دارى؟ ‼️ فرمود: « اگر مى دانستم خداوند يکى از اينها را از من قبول کرده دست نگه مى داشتم; ولى به خدا سوگند نمى دانم آيا چيزى را از من قبول کرده يا نه؟». 🔸اين در واقع درسى است براى عموم مردم که به اعمال خويش، مغرور نشوند، هر چند زياد باشد، زيرا مسئله اخلاص بسيار مشکل و پيچيده است. 💠در حديث ديگرى از امام باقر(عليه السلام) مى خوانيم که فرمود: 🌴 *« سه چيز پشت انسان را مى شکند; کسى که اعمال خود را بسيار ببيند و گناهان خود را به فراموشى بسپارد و فکر خود را بسيار بپسندند (و افکار ديگران را به هيچ انگارد)».* 📚وسائل الشيعة، جلد 1، صفحه 73 💎آن گاه امام(عليه السلام) در ادامه همان مسئله *انتقاد از خويشتن* به نکته زيباى ديگرى اشاره مى کند، مى فرمايد : «هر گاه يکى از آنها را مدح و ستايش کنند. از آنچه درباره او گفته شده به هراس مى افتد و مى گويد : من از ديگران نسبت به خود آگاه ترم و پروردگارم به اعمال من از من آگاه تر است. بارالها! مرا به سبب نيکي هايى که به من نسبت مى دهند مؤاخذه مفرما! و مرا برتر از آنچه آنها گمان مى کنند قرار ده و گناهانى را که من دارم و آنها نمى دانند ببخش»; ✅مى دانيم يکى از موانع راه پيشرفت در درگاه خدا و در جامعه بشرى، مدح مداحان و تملق متملقان است که بسيارى از سران جهان را به خطا افکنده و گمراه ساخته است. پرهيزکاران پيوسته از ستايش ستايشگران بيمناک اند، نکند سبب غرور و عجب آنها گردد و مورد مؤاخذه پروردگار واقع شوند. ✳️در عين حال *از خدا مى خواهند که برتر از ستايش آنها باشند و اگر خطا و گناه مخفيانه اى دارند، خدا آنها را ببخشد.* 🌴💎🌴💎🌴💎 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)(۳)👇 https://chat.whatsapp.com/BG86RZQPKs86humXPw0XLT 🍃🍃🍃🍃 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
۱۲ دی ۱۴۰۰
🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷 ┄┅✿❀🌴 *یا مولا علی*🌴❀✿┅┄ 🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷
۱۲ دی ۱۴۰۰
📚 *در ادامه 👈شرح خطبه ۱۹۳ نهج البلاغه (آیت الله مکارم)* 💎🍃 *دوازده وصف ديگر از متقین* 🌴امام(عليه السلام) در اين بخش از خطبه به دوازده وصف ديگر از اوصاف برجسته پرهيزکاران، در عباراتى کوتاه و پرمعنا اشاره کرده *از قوّت آنها در دين آغاز مى کند و به دورى آنان از طمع ختم مى نمايد* ، 🔰تعبير به *قوّت در دين،* اشاره به اين است که *وسوسه گران و شبهه افکنان و منافقان نمى توانند در آنها نفوذ کنند و طوفانها و حوادث سخت زندگى، ايمان آنها را متزلزل نمى سازد.* ‼️و «حَزم در لين» اشاره به اين است که *آنها در عين دورانديشى که لازمه آن غالباً سختگيرى است ـ برخلاف «روزمرگى» که کارها را آسان مى کند ـ نرم خويى را فراموش نمى کنند و با کسانى که در انجام يک هدف اجتماعى با آنها همراه هستند رفتارى با رفق و محبت دارند.* 💎تعبير به « *ايمان در يقين* » اشاره به اين است که *ايمان مراتبى دارد و اعلى درجه آن، علم اليقين و حق اليقين است که گاه از طريق استدلالهاى قوى و محکم، حاصل مى شود و گاه از آن برتر; يعنى از راه شهود به دست مى آيد.* 🌴در حديثى از امام صادق(عليه السلام) مى خوانيم: « *ايمان از اسلام برتر است* (زيرا اسلام، اقرار در ظاهر است و ايمان، تصديق به قلب) و يقين، افضل از ايمان است (زيرا درجه عالى ايمان است) و هيچ چيز کمياب تر از يقين نيست». آرى پرهيزکاران واقعى به اين گوهر گران بهاى کمياب دست يافته اند. 💎 در حالى که دنياپرستان، حريص در جمع اموال اند. پرهيزکاران حريص در جمع علم اند، زيرا پرهيزکارى بدون علم، عمق و ريشه اى ندارد. ❇️ *منظور از آميختن علم با حلم، اين است که عالم در برابر جهل جاهلان نبايد خشمگين شود و تندخويى کند، بلکه با بردبارى و به صورت تدريجى در آنها نفوذ نمايد و جهلشان را بزدايد.* 💎 در *گفتگوى امام صادق(عليه السلام) با عنوان بصرى که براى درک علم به محضر آن حضرت آمده بود* نقل مى کند، مى خوانيم که فرمود:⬇️ ‼️ *حلم و بردبارى تو بايد به قدرى باشد که اگر کسى به تو بگويد اگر سخن نسنجيده اى درباره من بگويى ده برابر آن به تو مى گويم، تو در جواب بگويى اگر تو ده سخن ناسنجيده بگويى من يکى نخواهم گفت.* ‼️و در مورد علم به او مى فرمايد: *آنچه را نمى دانى از علما بپرس و از اينکه براى بهانه جويى و آزار يا آزمودن افراد از آنها سؤال کنى بپرهيز و از عمل به آراى شخصى و ظنى دورى کن.* 🌴🌺🌴🌺🌴🌺 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)(۳)👇 https://chat.whatsapp.com/BG86RZQPKs86humXPw0XLT 🍃🍃🍃🍃 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
۱۲ دی ۱۴۰۰
📚 *در ادامه 👈شرح خطبه ۱۹۳ نهج البلاغه (آیت الله مکارم)* 💎🍃 *دوازده وصف ديگر از متقین* 💠تعبير به «قَصْداً في غِنىً» اشاره به اين است که *آنها اگر غنى و ثروتمند شوند اعتدال و ميانه روى را فراموش نمى کنند و از اسراف و تبذير، پرهيز دارند و اضافه اموال خويش را در اختيار نيازمندان مى گذارند.* 🔰جمله «وَ خُشُوعاً فِي عِبَادَة» اشاره به اين است که⬇️ عبادت آنها سرسرى و بى روح نيست، بلکه حالت خضوع و خشوع و حضور قلب که روح عبادات است در اعمال عبادى آنها موج مى زند و هر نمازى از آنها نردبانى است براى صعود به اوج قرب خدا; و به همين دليل قرآن مجيد در سوره مؤمنون، آيه 2 . وصف مؤمنان رستگار را بیان می‌کند. ✅جمله «تَجَمُّلاً فِي فَاقَة» در واقع نقطه مقابل «قَصْداً في غِنىً» است. اشاره به اينکه *پرهيزگاران نه به هنگام تبذير و اسراف و طغيان دارند و نه به هنگام فقر زبان به شکوه و شکايت مى گشايند.* ✳️تعبير به «تجمّل» مفهومش اين است که *آنها هر چند فقير و نادار باشند، ظاهر خود را حفظ مى کنند* ، همان گونه که در قرآن آمده: سوره مبارکه بقره، آيه 273 . 💎 *اين گروه از فقيران آنچنان زندگى مى کنند که افراد نادان بر اثر خويشتن دارى، آنها را اغنيا مى پندارند.* 💠جمله «صَبْراً فِي شِدَّة» اشاره به *استقامت و شکيبايى آنها در برابر شدائد روزگار و حوادث ناگوار* است که به مصداق سوره بقره، آيه 156 . 💠 در حديثى از پيامبر اکرم(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم که فرمود : *ايمان دو نصف است; نيمى از آن صبر است و نيمى از آن شکر (صبر در برابر مشکلات و ناملايمات و شکر در برابر نعمتها)».* 📚بحارالانوار، جلد 74، صفحه 151 . 💠جمله «طَلَباً فِي حَلاَل» نشان مى دهد که *پرهيزگاران افرادى گوشه گير و بيگانه از فعاليتهاى زندگى نيستند، بلکه تلاش و کوشش براى معاش و پيشرفت جامعه اسلامى جزو برنامه هاى اصلى آنهاست.* 💠با اين قيد که دنياپرستان در فکر حلال و حرام نيستند و آنها پيوسته طالب حلال اند و اگر کارى بسيار پردرآمد باشد ولى بوى حرام دهد از آن مى گريزند. 🌴 در حديثى از پيامبر اکرم(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم: *« عبادت هفتاد جزء دارد که از همه برتر، به دنبال روزى حلال بودن است».* 📚 الکافى، جلد 5، صفحه 78 . ودر سوره مؤمنون، آيه 51 . 🌴💠🌴💠🌴💠 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)(۳)👇 https://chat.whatsapp.com/BG86RZQPKs86humXPw0XLT 🍃🍃🍃🍃 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
۱۲ دی ۱۴۰۰
📚 *در ادامه 👈شرح خطبه ۱۹۳ نهج البلاغه (آیت الله مکارم)* 💎🍃 *دوازده وصف ديگر از متقین* 💠تعبير به «نَشَاطاً فِي هُدًى» ناظر به اين است که *پيمودن راه هدايت براى آنها برخلاف افراد کوتاه فکر و کم معرفت مايه نشاط و شادى است; هرگز از پيمودن اين راه خسته نمى شوند و سلوک سبيل الهى هر دم بر نشاط آنها مى افزايد.* 💠منظور از جمله «وَ تَحَرُّجاً عَنْ طَمَع» اين است که *پرهيزکاران به کلّى از طمع دورند، زيرا طمع نتيجه وابستگى شديد به دنيا و سبب توجه به غير خدا و موجب مفاسد زيادى مى گردد.* 💠 از جمله يکى از عوامل ذلّت و کينه و عداوت و حقد و حسد است ; *طمعکاران هرگز از مال دنيا سير نمى شوند و پيوسته براى به دست آوردن آن از هر راهى که باشد تلاش مى کنند و در واقع گرفتار اسارت دائم اند،* همان گونه که امام(عليه السلام) در کلمات قصار ١٨٠ فرموده: *«طمع سبب بردگى جاويدان است».* ✅به علاوه، *طمع فکر و عقل را از کار مى اندازد و انسان را گرفتار لغزش هاى بزرگ مى کند* ، همان گونه که مولا در يکى ديگر از کلمات قصار ٢١٩ فرموده: *« بيشترين زمين خوردن عقلها، زير برقهاى طمع است».* 💠سپس امام(عليه السلام) به بيان سه وصف ديگر از اوصاف برجسته شخص پرهيزکار پرداخته 💠آرى! *اولياءالله اگر تمام اعمال صالح را انجام داده باشند باز از اين بيم دارند که حق عبوديت پروردگار را ادا نکرده و در انجام وظيفه خود کوتاهى کرده باشند،* 💠 همان گونه که در حديث آمده است: شخصى از امام صادق(عليه السلام) پرسيد *چه چيز مهمّى در وصيّت لقمان بود؟* فرمود: *«امور مهم و شگفت آورى، گفت و از همه شگفت آورتر اين که به فرزندش گفت: آن گونه از خدا بترس که اگر تمام اعمال نيک انس و جنّ را انجام داده باشى باز از اين بترسى که کوتاهى کرده اى و خداوند مجازاتت مى کند و آن قدر به رحمت خدا اميدوار باش که اگر تمام گناهان انس و جنّ را انجام داده اى، باز اميد به رحمت او داشته باشى».* 📚الکافى، جلد 2، صفحه 67 . مصداق سوره مؤمنون، آيه 60 . 🔰تعبير به «يمسى ...» اشاره به اين است که *آنها در آغاز روز که تلاش و کوشش را شروع مى کنند، با نام خدا آغاز مى کنند و در پايان روز که از مواهب الهى بهره کافى مى گرفتند، به شکر خدا مى پردازند.* 🌴درست همچون نشستن بر سر سفره غذا که با نام خدا شروع مى شود و با شکر پروردگار پايان مى پذيرد، 🔰 *شکر نعمت انسان را از بلاها و حوادث ناگوار در امان مى دارد* ». 📚غرر الحکم، 5664 . 🌴💠🌴💠🌴💠 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)(۳)👇 https://chat.whatsapp.com/BG86RZQPKs86humXPw0XLT 🍃🍃🍃🍃 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
۱۲ دی ۱۴۰۰
📣 *توجه* *این بخش با توجه بیشتری مطالعه شود* ⬇️⬇️ 📚 *در ادامه 👈شرح خطبه ۱۹۳ نهج البلاغه (آیت الله مکارم)* 💎🍃 *دوازده وصف ديگر از متقین* 💠آن گاه اشاره به دو وصف مهم ديگر از اوصاف اين پاک مردان مى کند و مى فرمايد: « *شب را سپرى مى کند، در حالى که ترسان است و صبح بر مى خيزد، در حالى که شادمان است.* و... 💠مفهوم اين سخن آن نيست که براى مسئله خوف و رجا تقسيم زمانى بيان کند; *خوف و رجا در هر زمان و در هر حال در دل پرهيزکاران است، بلکه از آنجا که پرهيزکاران بعد از پايان کار روزانه به محاسبه خويش مى پردازند و از اين نگرانند که در برنامه روزى که گذشت خطاها و لغزش هايى باشد،* 💠 سخن از خوف آنها به ميان آمده و لذا به ما دستور داده شده است که *شب هنگام قبل از آنکه به بستر استراحت رويم، استغفار کنيم.* 💠در حديثى از امام صادق(عليه السلام) مى خوانيم: *« کسى که شب هنگام وقتى به بستر استراحت مى رود يک صد مرتبه استغفار کند، گناهان او فرو مى ريزد آن گونه که برگ درختان (هنگام پاييز) فرو مى ريزد».* 📚وسائل الشيعة، جلد 4، صفحه 1028، حديث 7 💠 و از آنجا که روز آغاز فعاليتى نوين و اعمال صالح جديدى است فعاليتى که بايد با اميد آغاز گردد تجلى گاه صفت رجا و شادمانى است. 📣 آن گاه امام(عليه السلام) به بيان يکى ديگر از اوصاف برجسته انسان پرهيزگار که در ارتباط با *تهذيب نفس و خودسازى* است، پرداخته، مى فرمايد : 📣 «هر گاه نفس او در انجام وظايفى که از آن ناخشنود است سرکشى کند، او نيز از آنچه نفس دوست دارد محرومش مى سازد»; 📣 اين در واقع يکى از مراحل سلوک راهيان الى الله است که آن را مرحله «معاقبه» مى نامند که بعد از مراحل «مشارطه» و «مراقبه» و «محاسبه» قرار دارد; ⚠️يعنى صبحگاهان که برنامه تازه اى را در زندگى خود شروع مى کنند با نفس خويش شرط مى کنند که از هرگونه گناه بپرهيزد. 💠سپس در طول روز مراقب آن هستند و شبانگاه قبل از آنکه به بستر استراحت بروند به حساب اعمال روزانه رسيدگى مى کنند و اگر خلافى از آنها سرزده بود نفس خود را مجازات مى کنند. ✳️ به اين صورت که او را از آنچه به آن تمايل دارد موقّتاً باز مى دارد; مثلا از غذاى خوب، بستر نرم، خواب کافى و مانند آن محروم مى سازد تا نفس سرکش رام گردد و براى روزهاى آينده در مسير اطاعت خداوند قرار گيرد. ⚠️ اين برنامه براى تهذيب نفس، بسيار مؤثر و کارساز است و به يقين هرگاه انسان مدّتى بر آن مداومت کند، آثار و برکات عجيب آن را در جان و روح خويش مى بيند. 🌴💠🌴💠🌴💠 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)(۳)👇 https://chat.whatsapp.com/BG86RZQPKs86humXPw0XLT 🍃🍃🍃🍃 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
۱۲ دی ۱۴۰۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۲ دی ۱۴۰۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۲ دی ۱۴۰۰