📚 *در ادامه 👈شرح خطبه ۱۸۲ نهج البلاغه*
( آیت الله مکارم)
⚠️ *بخش 3: عجز ما از درک صفات او*
🔶همه مخلوقات زمان و تاريخ حدوثى دارند جز ذات پاک او که از ازل بوده و تا ابد ادامه دارد;
🔄از اين رو به دنبال اين وصف اشاره به يازده صفت از صفات سلبيه مى کند که همه آنها از نامتناهى بودن ذات پاکش سرچشمه مى گيرند.
🟥 *در جمله اول و دوم*
🔴مى فرمايد: «نه با فکر و عقل ژرف انديش درک مى شود و نه با نيروى فهم، اندازه اى برايش مى توان تعيين کرد»;
🔷 وهم اشاره به نيروى درک جزئيات است و فهم اشاره به درک کليّات.
🔷یا اشاره به قوّه تخمين و فرض باشد و فهم اشاره به درک و يقين;
🔷يعنى نه از طريق علم و نه از طريق ظن و گمان به او نمى توان رسيد.
🔻اضافه بر اين، جمله اول اشاره به درک اصل وجود او
🔺 و جمله دوم اشاره به اندازه گيرى ذات پاک اوست و چون بى نهايت است نه در وهم مى گنجد و نه با عقل اندازه گيرى مى شود.
🟨 *و در سومين و چهارمين وصف سلبى*
🟡 مى فرمايد: «هيچ درخواست کننده اى او را به خود (از ديگرى) مشغول نمى سازد و هيچ گاه عطا و بخشش از دارايى او نمى کاهد»;
🔶 انسان هر قدر باهوش و زيرک باشد، هنگامى که يک يا چند نفر درباره مطلب مهمى با او روبه رو بشوند نمى تواند مطلب ديگران را درک کند و پرداختن به شخصى او را از ديگرى باز مى دارد،
🔶زيرا وجودى است محدود و متناهى; ولى ذات پاک خداوند آنچنان است که اگر تمام مخلوقات در آنِ واحد، دست به درگاه او بردارند و حاجات خود را طلب کنند او صداى همه را مى شنود و از نيّات همه باخبر است و هيچ سائلى او را از ديگرى به خود مشغول نمى سازد.
🔶همچنين اگر همه بندگان به درگاه او آيند و هر چه مى خواهند از او بخواهند و خواسته هاى همه آنها را يکجا بدهد کمترين نقصانى در ملک او حاصل نمى شود و به تعبير روايتى همه آنها روى هم رفته به منزله رطوبتى هستند که در يک نخ از ملاقات با آب دريا جاى مى گيرد که کمترين اثرى در وضع آن دريا نمى گذارد، بلکه از آن هم کمتر است، زيرا او خلاّق ما يشاء و چشمه جوشان فيض است.
┄┅✿❀🌴 *یا مولا علی*🌴❀✿┅┄
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)(۴)👇
https://chat.whatsapp.com/J0b3DjS6iwt5UrkOrNNe5g
🍃🍃🍃🍃
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
📚 *در ادامه 👈شرح خطبه ۱۸۲ نهج البلاغه*
( آیت الله مکارم)
⚠️ *ادامه بخش 3 : عجز ما از درک صفات او*
🟩 *سپس در بيان پنجمين و ششمين وصف او*
🟢مى فرمايد: «خداوند نه با چشم مى بيند (زيرا جسم نيست) و نه در مکانى محدود مى شود (چون محدوديت مکانى از ويژگيهاى اجسام است);
💠آرى! او همه چيز و همه جا را مى بيند و همه عالم محضر اوست; در عين حال نه چشم دارد نه مکان، زيرا برتر از زمان و مکان و عوارض جسمانى است.
🟪 *حضرت در هفتمين و هشتمين وصف*
🟣 مى فرمايد: «نه همتا و همسر و شبيه و مانندى براى او بيان مى شود و نه در آفرينش نياز به وسيله اى دارد»;
☀️براى «ازواج» جمع «زوج» معانى زيادى ذکر کرده اند; مثل: همتا، همسر، شبيه، مانند، ضدّ و ترکيب. و مانعى ندارد که همه اين مفاهيم در جمله بالا جمع باشد; يعنى خداوند از همه اين امور منزّه است.
☀️جمله «لاَ يُخْلَقُ بِعَلاَج» اشاره به اين است که انسانها و مانند آنها اگر بخواهند چيزى بيافرينند ـ يا به تعبير صحيح تر ـ هيأت تازه اى از ترکيب اشيا بوجود آورند ناگزير از وسايل و ابزارى استفاده مى کند که گاهى ساده و گاهى بسيار پيچيده است.
☀️تنها آفريننده اى که هيچ گونه نيازى به ابزار و ادوات ندارد ذات پاک پروردگار است
📚مصداق سوره مبارکه یاسین آیه ۸٢
🟦 *در نهمين و دهمين وصف از اوصاف سلبيه خداوند*
🔵مى فرمايد: «با حواس درک نمى شود و با مردم مقايسه نمى گردد»;
🍃مى دانيم که قلمرو حواس انسان اجسام مادى است، بنابراين ذات پاکى که مافوق جهان ماده است جز با عقل و انديشه درک نمى شود و آنها که معتقدند خداوند در دنيا و آخرت با اين چشم ديده مى شوند سخت دچار اشتباه و آلوده به شرک اند.
🍃جمله «لاَ يُقَاسُ بِالنَّاسِ» بيانگر يک اصل کلى درباره صفات خداست که در هيچ مورد نبايد صفات او را با صفات مخلوق مقايسه کرد که سبب گمراهى و ضلالت است.
🟫 *سرانجام در بيان آخرين وصف چنين*
🟤 مى فرمايد: «او همان کسى است که با موسى سخن گفت و آيات بزرگش را به او نشان داد بى آن که نياز به اعضا و ابزار و زبان و حنجره داشته باشد»;
❇️ چون در گذشته صفات مختلفى از صفات مخلوقين نقل کرد، هر چند نتيجه آن را در عالى ترين وجه براى خدا اثبات نمود در اينجا نيز به مسئله تکلّم و سخن گفتن مى پردازد و مى فرمايد: «خدا با موسى سخن گفت; ولى نه مثل انسانها که با زبان و دهان و تارهاى صوتى مخارج حروف را تنظيم کند و کلمات را به وجود آورده بلکه او امواج صوتى را در فضا آفريد و از اين طريق با موسى سخن گفت و موسى سخن خدا را از شش جهت مى شنيد که اين خود از آيات عظيم پروردگار بود، بى آنکه نياز به جوارح و اعضاى صوتى داشته باشد».
❇️ظاهر کلام امام(عليه السلام) اين است که آيات عظيم پروردگار همان شنيدن سخنان خداوند از شش جهت بود،
💎🍃سپس امام(عليه السلام) براى تکميل اين اوصاف و اثبات عجز افکار بشرى از بيان واقعى پروردگار به دو بيان ديگر مى پردازد،
🔄اشاره به اينکه انسانى که از بيان اوصاف فرشتگان مقرّب الهى عاجز است و نمى تواند حقيقت وجود آنها و چگونگى صفاتشان را دريابد، چگونه انتظار دارد که اوصاف خالق آنها را درک کند و صفات جمال و جلالش را در چنبر انديشه درآورد. تازه اين فرشتگانى که ما از بيان اوصافشان عاجزيم خود آنها نيز در اين دايره، حيران و سرگردانند.
💎🍃آن گاه به نکته دوم که دليل روشن عقلى است پرداخته مى فرمايد: «کسى را مى توان باصفات شناخت که داراى هيأت و ابزار و اعضايى باشد و در زمان معينى عمرش سپرى گردد; و...
🔄سپس اين بخش را با يک نتيجه گيرى روشن پايان مى دهد و مى فرمايد: «بنابراين معبودى جز او نيست، معبودى که با نور خويش هر ظلمتى را روشن ساخته و با تاريکى هايى که آفريده هر نورى را در ظلمت فرو برده است»;
⚠️ *منظور اين است که با روشنايى روز، تاريکى شب را بر مى چيند و به همه جا نور و روشنايى مى تابد و با تاريکى شب اشعه نورانى روز را جمع مى کند و ظلمتى آميخته با آرامش و سکوت بر همه جا حاکم مى سازد.*
┄┅✿❀🌴 *یا مولا علی*🌴❀✿┅┄
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)(۴)👇
https://chat.whatsapp.com/J0b3DjS6iwt5UrkOrNNe5g
🍃🍃🍃🍃
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
📚 *ادامه شرح خطبه ۱۸۲ نهج البلاغه*
(آیت الله مکارم)
✴️ بخش 4 :*کجا رفتند فراعنه و عمالقه؟*
💠 امام(عليه السلام) در اين بخش از خطبه به دنبال بحثهاى مربوط به *صفات جمال و جلال خدا و عظمت جهان هستى* به *جنبه هاى عملى* مى پردازد، زيرا *اعمال صالح از عقيده صالح سرچشمه مى گيرد.*
🌴 امام(عليه السلام) همگان را در برابر آن همه نعمتهايى که خدا به بندگانش ارزانى داشته دعوت به تقوا مى کند و مى فرمايد: *«اى بندگان خدا شما را به تقوا و پرهيزگارى در برابر خداوند سفارش مى کنم، همان خدايى که لباس هاى فاخر به شما پوشانيد و وسايل زندگى را به فراوانى در اختيار شما قرار داد»;*
🔰 در واقع امام(عليه السلام) به *دو نعمت بزرگ* اشاره مى کند که *سرچشمه نعمتهاى فراوان ديگرى* است;
💎 نعمت اول *انواع لباسهاست که هم بدن را از سرما و گرما و انواع آسيبها حفظ مى کند و هم به انسان وقار، شخصيت، احترام و ارزش مى بخشد و او را از حيوانات جدا مى سازد.*
💎 نعمت ديگر *معاش* است; يعنى *انواع روزيهايى که انسان در زندگى به آن محتاج است.*
✅ با توجه به اينکه معاش از ريشه معيشت به معناى زندگى است، مفهوم وسيعى دارد که غذا و آب و هوا و مسکن و دارو و درمان را شامل مى شود و کليه مواهب حيات را در بر مى گيرد و اينکه بعضى تصوّر کرده اند مفهوم آن محدود به آب و غذاست صحيح به نظر نمى رسد، گرچه اين مفهوم عام، انواع لباس هاى فاخر را نيز شامل مى شود; ولى ممکن است ذکر آن به خصوص به جهت اهميّت فوق العاده اى که در زندگى انسان دارد، باشد.
چون *بى تقواييها و انواع گناهان از حبّ دنيا سرچشمه مى گيرد،*
💠 امام(عليه السلام) به ناپايدارى دنيا و فناى آن مى پردازد و مخصوصاً انگشت روى يک مصداق روشن آن مى گذارد و مى فرمايد: *«اگر کسى راهى به سوى بقا و جاودانگى يا جلوگيرى از مرگ پيدا مى کرد چنين کسى به يقين سليمان بن داود(عليه السلام) بود; همان که خداوند حکومت بر جنّ و انس را مسخّر وى ساخت. افزون بر نبوّت و مقام قرب پروردگار»;*
‼️آرى سليمان با آن همه جلال و جبروت و قدرت و عزّت و کرّ و فرّ، هرگز نتوانست راه را بر مرگ ببندد و درست در موعد مقرّر بدون اندک تأخيرى چشم از جهان فرو بست.
🔰 از همين رو امام(عليه السلام) در ادامه سخن مى فرمايد: *«ولى آن گاه که آخرين روزى اش را برگرفت و مدّت زندگانى اش را کامل ساخت کمانهاى فنا تيرهاى مرگ را به سوى او پرتاب کردند و دار و ديار از او خالى گشت و مسکنها (و قصرها)ى او بى صاحب ماند و گروهى ديگر آن را به ارث بردند (و در آنها ساکن گشتند)»;*
💠 امام(عليه السلام) *قانون فنا را به کمانهايى تشبيه کرده که تيرهاى آن مرگ است اين کمانها همگان را نشانه گيرى کرده اند و منتظرند آخرين لقمه روزى را بخورند و آخرين دقيقه عمر را به پايان ببرند;* بلافاصله تيرها رها شده و به اهداف خود اصابت مى کنند; خواه اين هدف مورچه ضعيفى باشد يا سليمان حاکم بر انس و جن و وحش و طيور.
🔰 *قانون فنا و مرگ از قوانينى است که هيچ گونه استثنا در آن راه ندارد;* خوبان و بدان، انبيا و اوليا و اشقيا و ظالمان و اقويا و ضعفا همه و همه را در بر مى گيرد و به هيچ کس رحم نمى کند و لحظه اى مهلت نمى دهد.
🔰 سپس امام(عليه السلام) در *نتيجه گيرى،* مى فرمايد: *«در قرون گذشته براى شما درسهاى عبرت فراوانى است. کجا هستند «عمالقه» و فرزندان عمالقه! کجايند فرعون ها و فرزندانشان و کجا هستند صاحبان شهرهاى «رسّ»; همانها که پيامبران را کشتند و چراغ پرفروغ سنّتهاى فرستادگان خدا را خاموش کردند و سنّتهاى جباران را زنده ساختند کجايند آنها که با لشکرهاى گران به راه انداختند و هزاران نفر را شکست دادند و متوارى ساختند همانها که سپاهيان فراوان گرد آوردند و شهرهاى بسيار بنا نهادند»;*
💠امام(عليه السلام) از قدرتمندانى که در زمان خود بر کشورها با جلال و جبروت حکومت مى کردند و امروز جز مشتى خاک از آنها باقى نمانده، ياد مى کند به خصوص روى چند گروه از آنها انگشت مى نهد:
1️⃣ « *عمالقه* » که از *فرزندان «عملاق» يکى از نوادگان نوح پيامبر بودند پيکرهاى قوى و نيرومندى داشتند و ساليان دراز بر شامات و غير شامات حکومت مى کردند.*
2️⃣ *فراعنه* يعنى *پادشاهان مصر* که از مقتدرترين شاهان تاريخ بودند
3️⃣ *صاحبان شهرهاى رسّ (رودخانه ارس يا چاهاى پرآبى که در بعضى از مناطق ايران وجود داشت)* ; همانها که در برابر پيامبران خداوند ايستادند، آنها را شهيد کردند، سنّتهاى الهى را خاموش ساختند و سنّتهاى ستمگران را احيا نمودند.
4️⃣ اشاره اى کلّى به *همه شاهان قدرتمند پيشين مى کند که صاحب لشکر فراوان بودند و شهرهاى زيادى بنا نهادند; ولى سرانجام همگى در برابر مرگ زانو زدند و از فراز تختهاى زرّين به زير خاکهاى سرد و خاموش منتقل شدند.*
🌴💠🌴💠🌴
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)(۵)👇
https://chat.whatsapp.com/JwbgQIvzEeG0I4Fm9uIJmT
🍃🍃?
🌸🍃🌼🌸🌼🍃🌸
✳️ *در ادامه شرح دعای 48 صحیفه سجادیه*
⬇️⬇️
🔸💎🔸 *ارزش و فضیلت جمعه و عید قربان*
💎 *فضيلت قربانى در روايات*
🌸🍃 *هيچ عملى در روز عيد قربان برتر نيست،*
💠 *مگر خونى كه* *براى قربانی ریخته شود*
💠 *و گامى در راه احسان به پدر و مادر برداشته شود*
💠 و *ديدار خويشى كه گسيخته باشد*
*و به خودگذشتگى و آغاز به سلام* بر وى پيشى گيرد.
💠 و يا *مردى از گوشت قربانى* خود
*به همسايگان و مستمندان و يتيمان اطعام نموده* و به ملاقات اسيران برود.
🌸🍃 قربانى به گوسفند يا شترى گفته مىشود كه *در عيد قربان ذبح گردد*
*و آن در غير ايام حج مستحبّ مؤكّد است*
در ايّام حج از اعمال واجبى مىباشد كه در سرزمين منى روز دهم يا يازدهم و دوازدهم و تا آخر ذيحجه برگزار مىگردد.
🌸🍃 *حاجى قربانى را سه بخش مىكند،*
🔹 *يك بخش را خود بر مىدارد*
🔹 *و بخش دوم را به فقرا مىبخشد*
🔹 *و بخش سوم را به دوستان هديه مىدهد* .
🌸🍃 آداب و اعمال عيد قربان، همانند عيد فطر است،
🔸 از جمله نماز و غسل و ادعيه و تكبيرات
🔸و حرمت روزه و اطعام مسكينان و فقيران با صدقات و گوشت قربانى
🔸به ويژه اينكه قربانى كردن در عيد قربان مستحبّ مؤكّد است.
💎 *رسول الله اعظم (صلى الله عليه و آله) فرمود:*
🌸🍃 *_خداوند روز أضحى را عيد قرار داد تا فقيران گوشت فراوان به دستشان رسد._*
پس به آنها گوشت بخورانيد.
بحارالانوار 96 /296،باب 52
💎 *حضرت على عليه السلام مىفرمايد:*
*اگر مردم مىدانستند كه قربانى در روز عيد قربان چه اجرى دارد، وام مىگرفتند و قربانى مىكردند؛*
*زيرا با اوّلين قطره خون، صاحب آن آمرزيده مىشود.*
📒 بحارالانوار. 96/ 297، باب 52
🌸🍃🌼🌸🌼🍃
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)(۵)👇
https://chat.whatsapp.com/JwbgQIvzEeG0I4Fm9uIJmT
🍃🍃🍃🍃
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
قطب عالم اسلام 🔺
علی بن ابی طالب )علیه السلام( در خرد، یگانه بود، او قطب اسلام و « : جرج جرداق 🔻
سرچشمه ی معارف و علوم عرب بود، هیچ دانشی در عرب وجود ندارد، مگر آن که اساسش را علی )علیه السلام(
.» پایه گذاری کرده، یا در وضع آن، سهیم و شریک بوده است
🌸🌸🍀🍀
هدایت شده از 🌻🌻🌻🌻 طلوع 🌻🌻🌻🌻
1_1125870962.mp3
3.36M
ما به معاد اعتقاد داریم✅✅✅
شهدا در عالم برزخ زنده اند💐💐💐
هدایت شده از 🌻🌻🌻🌻 طلوع 🌻🌻🌻🌻
1_1123760482.mp3
849.2K
انسانهای عاقل در مقابل حوادث ومشکلات ، صبور میباشند.✅✅✅
97.04.21.mp3
8.89M
مراحل مختلف استجابت دعا✅✅✅
https://chat.whatsapp.com/ENnW1N8v4nTBNxGjuhS8Lz
97.04.28.mp3
10.94M
شاه فکر میکرد که اگر به آمریکا متکی شود، اورا در شرایط خاص حفظ خواهد کرد✅✅✅
به غیر خدا تکیه نکنیم🔶🔶🔶
https://eitaa.com/tofirmo
🤐 شرح این تصویر بدون شرح بسیار دردناک است.پس اجازه دهید بدون شرح باقی بماند...
#جاهلیت_مدرن
*ا✿ ✵• ° ✸• ° ✵﷽✵ ° •✸ ° •✵ ✿*
📣 *قابل توجه مخاطبین بزرگوار و محترم*
💠 به لطف ایزد منان و با همراهی شما بزرگواران الحمدالله مرحله سوم نهج البلاغه را سپری می کنیم
🔶 *لازم به توضیح است که هدف ما در مرحله اول و دوم ختم نهج البلاغه آشنایی با متن این کتاب مهم و به نوعی فراموش شده بود که به مدت ۱۹٢ و ۲۴۰ روز گذراندیم*
⚠️ اما با توجه به اینکه هدف اصلی ایجاد این گروه، توجه به عمق مطالب این کتاب ارزشمند است
↩️ *لذا برای فهم و درک بهتر از آن در مرحله سوم به شرح و تفسیر این موضوعات پرداخته و لذا به این سبب زمان ختم، طولانی تر از مراحل قبل خواهد شد.*
👈 در ادامه
🤲 از خداوند منان خواهانیم ما را در مطالعه و به کار گیری این مطالب ارزشمند در زندگی، یاری کند تا حداقل به اندازه نمک غذا از آن بهره و استفاده ببریم.
انشاءالله
*ا┄┅══✼🍃🌟🍃✼══┅┄*
خطبه ۱۸۲ بند ۵ تا ۷.m4a
6.71M
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم
📣 مرحله سوم ختم نهج البلاغه
🔸سهم روز صد و هشتاد و دوم
📔 خطبه ۱۸۲ بند ۵ تا ۷
📣 صوت نهج البلاغه
📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣
📣 مرحله سوم ختم نهج البلاغه
🔸 سهم روز صد و هشتاد و دوم
📔 خطبه ۱۸۲ بند ۵ تا ۷
5️⃣ وصف حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشريف)
زِرِه دانش بر تن دارد و با تمامی آداب و با توجّه و معرفت کامل آن را فرا گرفته است. حکمت، گمشده اوست که همواره در جستجوی آن می باشد و نياز اوست که برای به دست آوردنش می پرسد. در آن هنگام که اسلام غروب می کند و چونان شتری در راه مانده ،دُم خود را به حرکت در آورده، گردن به زمين می چسباند. او پنهان خواهد شد (دوران غيبت صغری و کبری) او باقيمانده حجّت های الهی و آخرين جانشين از جانشينان پيامبران است.
6️⃣ پند و اندرز ياران
ای مردم! من پند و اندرزهايی که پيامبران در ميان امّت های خود داشتند، در ميان شما نشر دادم و وظائفی را که جانشينان پيامبران گذشته در ميان مردم خود به انجام رساندند تحقّق بخشيدم. با تازيانه شما را ادب کردم، نپذيرفتيد، به راه راست نرفتيد و با هشدارهای فراوان شما را خواندم ولی جمع نشديد. شما را به خدا، آيا منتظريد رهبری جز من با شما همراهی کند و راه حق را به شما نشان دهد؟ آگاه باشيد! آنچه از دنيا روی آورده بود پشت کرد و آنچه پشت کرده بود روی آورد و بندگان نيکوکار خدا آماده کوچ کردن شدند و دنيای اندک و فانی را با آخرت جاويدان تعويض کردند.
7️⃣ ياد ياران شهيد
"آری! آن دسته از برادرانی که در جنگ صفّين خونشان ريخت هيچ زيانی نکرده اند، گرچه امروز نيستند تا خوراکشان غم و غصّه و نوشيدنی آنها خونابه دل باشد. به خدا سوگند! آنها خدا را ملاقات کردند، که پاداش آنها را داد و پس از دوران ترس، آنها را در سرای امن خود جايگزين فرمود. کجا هستند برادران من که بر راه حق رفتند و با حق در گذشتند؟ کجاست عمّار؟ و کجاست پسر تيهان؟ (مالک بن تيهان انصاری) و کجاست ذوالشّهادتين؟ و کجايند همانند آنان از برادرانشان که پيمان جانبازی بستند و سرهايشان را برای ستمگران فرستادند؟ (پس دست به ريش مبارک گرفت و زمانی طولانی گريست و فرمود:) دريغا! از برادرانم که قرآن را خواندند و بر اساس آن قضاوت کردند، در واجبات الهی انديشه کرده و آنها را برپا داشتند، سنّت های الهی را زنده و بدعت ها را نابود کردند، دعوت جهاد را پذيرفته و به رهبر خود اطمينان داشته و از او پيروی کردند. (سپس با بانگ بلند فرمود:) جهاد! جهاد! بندگان خدا! من امروز لشکر آماده می کنم، کسی که می خواهد به سوی خدا رود همراه ما خارج شود.
نوف گفت: برای حسين(علیه السلام) ده هزار سپاه و برای قيس بن سعد ده هزار سپاه و برای ابو ايّوب ده هزار سپاه قرار داد و برای ديگر فرماندهان نيز سپاهی معيّن کرد و آماده بازگشت به صفّين بود که قبل از جمعه، ابن ملجم ملعون به امام ضربت زد و لشکريان به خانه ها بازگشتند و ما چون گوسفندانی بوديم که شبان خود را از دست داده و گرگ ها از هر سو برای آنان دهان گشوده بودند."
┄┄┅┅✿❀🍃🌹🍃❀✿┅┅┄┄