eitaa logo
🌻🌻🌻🌻 طلوع 🌻🌻🌻🌻
2.1هزار دنبال‌کننده
80.3هزار عکس
85.6هزار ویدیو
3.3هزار فایل
اسیرزمان شده ایم! مرکب شهادت ازافق می آیدتاسوارخویش رابه سفرابدی کربلاببرد اماواماندگان وادی حیرانی هنوزبین عقل وعشق جامانده اند اگراسیرزمان نشوی زمان شهادتت فراخواهدرسید. @tofirmo
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 *ادامه شرح خطبه ۱۷۶ نهج البلاغه (آیت الله مکارم)* ✴️ *ضرورت کنترل زبان* ❇️ در ادامه اين سخن در تأکيد همين مطلب مى فرمايد:⬇️ 🌻 *«به خدا سوگند! باور نمى کنم بنده اى زبانش را حفظ نکند، به درجه اى از تقوا برسد که به او سود نبخشد»* 🔰 اين تأکيد امام(عليه السلام) که با سوگند به ذات پاک خدا مقرون شده، اشاره به آن چيزى است که همه پويندگان راه حق و ارباب سير و سلوک قائل اند که نخستين گام در اين راه را اصلاح زبان مى شمارند و تا کسى از اين گردنه صعب العبور نگذرد، هرگز به حقيقت تقوا و پرهيزکارى و قرب الى الله نخواهد رسيد. 🔰 سپس در ادامه سخن براى بيان *اهمّيّت حفظ زبان* ، *يکى از تفاوت هاى مؤمنان و منافقان* را در همين موضوع بر مى شمرد و مى فرمايد: ⬇️ 💎 *«زبان مؤمن، پشت قلب او قرار دارد و قلب منافق، پشت زبان اوست ;* ✅ چرا که *مؤمن هرگاه بخواهد سخنى بگويد نخست مى انديشد* ; اگر خير بود اظهار مى کند و اگر شرّ بود آن را پنهان مى سازد ; ولى *منافق آن چه بر زبانش جارى مى شود مى گويد ; در حالى که نمى داند کدام به سود اوست و کدام به زيان او»* ❇️ به يقين، زبان هر کس در دهان اوست و قلب ـ خواه به معناى اين عضو مخصوصى که در وسط سينه است تفسير شود و يا به معناى عقل ـ از زبانش جداست و ظاهراً ميان مؤمن و منافق، فرقى نيست ; ولى در بيان حضرت، کنايه لطيفى است براى بيان اين معنا که مؤمن، اوّل مى انديشد و سپس سخن مى گويد; ولى منافق ; اوّل سخن مى گويد و سپس مى انديشد; همان گونه که امام(عليه السلام) در ادامه سخنش تفسير فرموده است. 🔹🔸نيز در روايت ديگرى از آن حضرت نقل شده است: *« قلب احمق در دهان اوست و زبان عاقل در قلب اوست».* ❇️ همه اين عبارات، يک حقيقت را دنبال مى کند که *مؤمن و عاقل مى انديشد و مى گويد و احمق و منافق مى گويد و نمى انديشد.* ⁉️ پرسش: منافقان معمولا افرادى هوشيار و در کارهاى تخريبى خود داراى برنامه ها و نقشه هاى دقيق اند; چگونه مى توان آن ها را احمق يا کسى که « نمى داند که چه چيزى به سود و چه چيز به زيان است» معرفى کرد؟! ‼️ پاسخ: با دقت در آيات مربوط به منافقان در قرآن مجيد، پاسخ اين سؤال را مى توان دريافت و آن اين که گرچه منافقان در مراحل ابتدايى، داراى هوش و نقشه هاى شيطنت آميزاند و به همين دليل، خود را هوشمند و مؤمنان راستين را سفيهان مى پندارند، ولى در مرحله نهايى سفيه واقعى آن هايند; 🌸 قرآن مجيد مى گويد: «(وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ ءَامِنُوا کَمَا ءَامَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ کَمَا ءَامَنَ السُّفَهَاءُ أَلاَ إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَـکِنْ لاَّ يَعْلَمُونَ); و هنگامى که به آن ها گفته شود: همانند (ديگر) مردم ايمان بياوريد، مى گويند: آيا همچون ابلهان ايمان بياوريم؟! بدانيد اين ها همان ابلهانند; ولى نمى دانند». ✅ بنابراين در يک محاسبه دقيق، حماقت آن ها و هوشيارى مؤمنان روشن مى شود; چه آن که *خط نفاق، خواه ناخواه خود را نشان مى دهد و سبب رسوای دنيا و آخرت مى شود و منافقان، سرمايه هاى اصلى خود را از دست مى دهند ; بى آن که بهره اى براى سعادت جاويدانشان از آن ببرند.* ❇️ سپس در ادامه اين سخن، امام(عليه السلام) به حديث پرمعنايى از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) استدلال مى کند و مى گويد: ⬇️ 🍀«رسول خدا(صلى الله عليه وآله) فرمود: *ايمان هيچ بنده اى صاف و استوار نخواهد شد تا قلبش صاف شود و هيچ گاه قلبش صاف و استوار نمى شود تا زبانش چنين گردد* » 💎 رابطه اى که ميان اصلاح زبان و قلب و ايمان در اين حديث آمده، دقيق و حساب شده است. 🌴💠🌴💠🌴💠 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)(۶)👇 https://chat.whatsapp.com/EwB2NTu5EdF77l2lCbeIVN 🍃🍃🍃🍃 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
📚 *ادامه شرح خطبه ۱۷۶ نهج البلاغه (آیت الله مکارم)* ✴️ *ضرورت کنترل زبان* 🛑 تجربه نشان داده که *آلودگى زبان به انواع گناهان و سخنان لغو و بيهوده، قلب را تاريک و روح را تهى از معنويت مى کند و بديهى است هنگامى که قلب، تاريک شود جاى درخشش نور ايمان نخواهد بود.* 🌴 قرآن مجيد در يک تعبير حساب شده مى گويد: «(يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللهَ وَقُولُوا قَوْلا سَدِيداً * يُصْلِحْ لَکُمْ أَعْمَالَکُمْ) ; اى کسانى که ايمان آورده ايد، تقواى الهى پيشه کنيد و سخن حق بگوييد تا خدا اعمال شما را اصلاح کند». 🔰 آن چه در جمله هاى بالا آمد همه مربوط به *اصلاح زبان* بود که *مهم ترين گام در راه خودسازى و قرب الى الله* است. ✳️ آن گاه امام(عليه السلام) به *سه موضوع مهم* ديگر در پايان اين عبارت از خطبه اشاره کرده، مى فرمايد:⬇️ 🍀 *«هر کس از شما بتواند خدا را در حالى ملاقات کند که دستش از خون و اموال مسلمانان پاک باشد و زبانش از تعدى بر آبروى آنان سالم بماند، بايد چنين کند»* ✅ *به يقين چنين کسى از تقواى فراوانى برخوردار است و در سايه آن مشمول برترين عنايات الهى خواهد شد.* ✅ چه تقوايى از اين بالاتر که اذيت و آزار انسان به هيچ کس نرسد و *اصول سه گانه احترام انسان ها* را رعايت کند: *احترام جان و مال و آبرو* . ✅ *اين موضوع به قدرى مهم است که رعايت آن، نشانه مسلمان بودن است و ترک آن دليل بر بيگانگى از اسلام است.* 💎در حديث معروفى از پيامبر اکرم(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم: 🍀 *«مسلمان، کسى است که مسلمانان از زبان و دست او در امان باشند و کمترين تعرضى به جان و مال و آبروى افراد نداشته باشد».* 💎 حتى در حديث ديگرى امام صادق(عليه السلام) مطلب را از دايره اسلام و مسلمين فراتر برده، مى فرمايد: 🍀 *«مسلمان، کسى است که مردم از دست و زبانش در امان باشند و مؤمن کسى است که مردم او را بر مال و جان خود امين بشمرند».* 🌴💠🌴💠🌴💠 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)(۶)👇 https://chat.whatsapp.com/EwB2NTu5EdF77l2lCbeIVN 🍃🍃🍃🍃 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
📚 *ادامه شرح خطبه ۱۷۶ نهج البلاغه (آیت الله مکارم)* ✴️ *نکته ها:* 1⃣ *زبان عجيب ترين عضو بدن:* ✅ اين يک قطعه گوشت ساده که آن را زبان مى ناميم هم از نظر ظاهر و هم از نظر باطن، مسئوليت هاى بزرگى به عهده دارد. 🔸اگر اندکى در سخن گفتن افراد دقيق شويم، مى بينيم زبان با سرعت عجيبى در دهان گردش مى کند و با شتاب، مقاطع حروف را مشخص مى کند و باز با سرعت شگفت آورى کلمات و جمله ها را مى سازد و هرگز خسته نمى شود! اگر کمى مسير حرکت خود را اشتباه کند، کلمات مهمل و گاه خنده آور ايجاد مى شود! 🔸و نيز به هنگام غذاخوردن با سرعت و دقت بى نظيرى لقمه غذا را به زير دندان ها مى فرستد و خود را به عقب مى کشد تا غذا در زير چکش هاى دندان نرم شود. اگر در هفته، يا ماه و سال يک بار در اين کار دقيق اشتباه کند و لاى دندان ها بماند، چنان ضربه اى مى خورد که خون از آن جارى مى شود و در اين جاست که مى گوييم: «زبان مان را گاز گرفتيم». 🔸کار مهم ديگر او جمع کردن غذاهاى جويده و فرستادن آن به درون حلق است که اگر زبان نبود، بلعيدن آب و غذا کار بسيار مشکل و پيچيده اى بود ; اين از نظر ظاهر. 🔸و اما از نظر برنامه هاى معنوى و اخلاقى باز هم نقش زبان، بسيار مهم است ; چرا که *ساده ترين وسيله عبادت و مهم ترين وسيله گناه است* ; ❇️ *بهترين عبادات (نماز، تلاوت قرآن، تعليم و تربيت، امر به معروف و نهى از منکر و...) با زبان انجام مى شود ;* ❌همان گونه که *حدود سى گناه کبيره (غيبت، تهمت، آزار مؤمن، حکم به باطل، ايجاد فساد و اختلاف و...) با زبان انجام مى گيرد.* ❌ *زبان، خطرناک ترين وسيله گناه است* ; زيرا در هر زمان و مکان و در هر شرايط بدون هيچ هزينه اى در اختيار انسان قرار دارد ; از آن بدتر اين که گناهان زبان بر اثر کثرت و وسعت، غالباً قبح و زشتى خود را در ميان مردم از دست داده است ; به همين دليل *نخستين گام در اصلاح خويش، اصلاح زبان است و پيمودن مراحل قرّب به خدا از مسير اصلاح زبان مى گذرد.* ✅ *براى نجات از گناهان زبان، دو راه مهم وجود دارد* که امام(عليه السلام) در سخنان مزبور به آن اشاره فرموده است:⬇️ 💎نخست، *کم سخن گفتن و از فضول کلام پرهيز نمودن که يک وسيله مهم براى برکنار ماندن از آفات زبان است.* 💎 ديگر اين که، *انسان هر سخنى مى خواهد بگويد، اوّل در آن بينديشد; سپس بر زبان جارى کند ;* به تعبير زيباى مولا «زبانش در پشت قلبش باشد ; نه همچون منافقان احمق که قلبشان در پشت زبانشان قرار دارد. هرگاه به اين دو دستور مهم که در سخنان امام(عليه السلام) در اين بخش از خطبه آمد، عمل کنيم به يقين از آفات زبان برکنار خواهيم بود. 🌺 امام صادق(عليه السلام) از پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) چنين نقل مى کند: 💥 *«خداوند، زبان (گنهکار) را (در قيامت) کيفرى مى دهد که هيچ يک از اعضاى بدن را آن گونه کيفر نمى دهد.* عرضه مى دارد: پروردگارا! چنان کيفرى به من دادى که به هيچ يک از اعضا ندادى، به او گفته مى شود: سخنى از تو بيرون آمد و به شرق و غرب جهان رسيد و بر اثر آن، خون بى گناهان ريخته شد و اموال مردم غارت گشت و نواميس مردم بر باد رفت. به عزت (و جلالم) سوگند! تو را چنان عذابى کنم که هيچ يک از اعضاى تو را آن گونه عذاب نکنم». 🌴💠🌴💠🌴💠 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)(۶)👇 https://chat.whatsapp.com/EwB2NTu5EdF77l2lCbeIVN 🍃🍃🍃🍃 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
📚 *ادامه شرح خطبه ۱۷۶ نهج البلاغه (آیت الله مکارم)* ✴️ *نکته ها:* 2⃣ *سرمايه هاى اصلى انسان* ❇️ *عمده ترين سرمايه ما سه چيز است: جان، مال و آبرو.* 🔰 *آبرو* از بعضى جهات در درجه اوّل اهمّيّت است که انسان، حاضر است جان خود را هم فداى آن کند و در درجه بعد، *جان* قرار دارد و بعد از آن *اموال انسان* است. 💠 اسلام، اهمّيّت فوق العاده اى براى هر سه قائل شده و همان گونه که در خطبه ياد شده نقل شد، *کسى در قيامت اهل نجات است که دست او از خون و اموال مردم پاک باشد و زبانش از تعرّض به آبروى مردم.* ✳️ *اسلام، احترام اموال مردم را همچون احترام جان آن ها مى داند و احترام جان يک انسان را به اندازه احترام تمام بشر مى شمرد و تضييع آبروى مؤمنى را با ارتکاب يک غيبت به منزله خوردن گوشت برادر خود بعد از مرگش مى شمرد.* 💠 در حديثى مى خوانيم که پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) در «حجة الوداع» در سرزمين «منى» (که مسلمانان از نقاط مختلف در آن جا گردهم مى آيند) بعد از پايان مناسک حج، خطبه مهمى خواند و در ضمن آن خطاب به مردم فرمود: «کدام روز سال از همه روزها مهم تر است؟ عرض کردند: امروز! فرمود: کدام ماه از همه ماه ها مهم تر است؟ عرض کردند: همين ماه! فرمود: کدام نقطه از جهان مهم تر است؟ عرض کردند: همين سرزمين! فرمود: ✳️ «احترام خون و مال شما همچون احترام امروز و اين ماه در اين سرزمين است و اين ادامه دارد تا روز قيامت و در آن روز خداوند از اعمال شما پرسش مى کند». سپس فرمود: من آن چه را بايد بگويم گفتم؟ عرض کردند: آرى. فرمود: خدايا گواه باش» 🌴💠🌴💠🌴💠 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)(۶)👇 https://chat.whatsapp.com/EwB2NTu5EdF77l2lCbeIVN 🍃🍃🍃🍃 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
📚 *ادامه شرح خطبه ۱۷۶ نهج البلاغه (آیت الله مکارم)* ✴️ *خطرات بدعت ها:* 💎 امام(عليه السلام) در اين بخش از خطبه يکى ديگر از *آفات مهم دينى و اجتماعى* را بيان مى فرمايد و با آن، بحث آفات پيش گفته را تکميل مى کند و آن *آفت بدعت و تغيير احکام خدا بر طبق خواسته هاى دل و هواى نفس و بدعت گزارى در دين خداست* ; مى فرمايد: ⬇️ 🌺 *«بدانيد اى بندگان خدا! انسان با ايمان آن چه را سال گذشته حلال مى شمرد، امسال هم حلال مى شمرد و آن چه را سال گذشته حرام مى دانست امسال هم حرام مى داند (و پيوسته بر احکام الهى و سنّت پيامبر ثابت مى ماند»* ❇️ اشاره به اين که مؤمنان راستين، احکام الهى را بازيچه هوا و هوس خود نمى سازند و با افکار ناقص خويش آن را تغيير نمى دهند ; چه اين که اگر باب بدعت در احکام الهى گشوده شود تمام ظالمان و تبهکاران و هوسبازان آن چه را بر خلاف منافع نامشروع خود مى بينند تغيير مى دهند و بعد از زمان کوتاهى چيزى از اصول و فروع دين باقى نمى ماند. اين سخن اشاره به بدعت هايى است که بعد از پيامبر اکرم(صلى الله عليه وآله) در دين خدا گذارده شده ; نه تنها قياس را در موارد عدم دسترسى به نصوص کتاب و سنت به کار گرفتند، بلکه بر خلاف نصّ صريح قرآن يا پيامبر(صلى الله عليه وآله) برخاستند. ❌ خليفه سوّم روشى را که پيامبر(صلى الله عليه وآله) در تقسيم بيت المال گذارده بود و مساوات را در حدّ نيازها در نظر مى گرفت، به کلّى دگرگون ساخت و اعيان و اشراف و از آن فراتر، اقوال و بستگان خويش بر همه مقدّم شمرد و همه چيز را در اختيار آن ها گذاشت ❌ و خليفه دوّم با صراحت گفت: دو چيز در زمان پيامبر(صلى الله عليه وآله) حلال بوده و من آن ها را حرام مى کنم و هر کس با من مخالفت کند او را مجازات خواهم کرد: «متعة النساء (عقد موقّت) و متعة الحج (حج به صورت حج تمتّع)» و بدعت هاى فراوان ديگرى که در عصر خلفا روى داد که در بعضى کتاب ها جمع آورى شده و مقدار قابل توجّهى است. 🌴 *امام(عليه السلام) با درايت فوق العاده اى که داشت، مى ديد اگر جلوى اين کار گرفته نشود، همه احکام اسلام به خطر مى افتد و چهره نورانى اين آيين پاک به کلّى دگرگون مى شود ; از اين رو پرهيز از بدعت را نشانه ايمان شمرد.* 🌴 و در ادامه سخن مى فرمايد: *«(بدانيد) بدعت هايى را که مردم گذارده اند آن چه را بر شما حرام شده، حلال نمى کند; حلال همان است که خدا حلال کرده و حرام همان است که خدا حرام نموده»* ❇️ به اين معنا که شما در عمر خود مشاهده کرديد که بدعت هاى پيشين چه مشکلات و نابسامانى ها و بدبختى هايى براى مسلمين به ارمغان آورد. بدعت هاى زمان عثمان، سبب شورش عظيمى شد که خون او بر باد رفت و چنان شکافى ميان مسلمين پيدا شد که آثارش همچنان باقى است و بدعت هاى عصر خليفه دوّم از جمله تبعيض در ميان موالى (غير عرب) و عرب سبب شکاف عظيمى در ميان مسلمانان گشت و حتى خون خليفه نيز در همين راه ريخته شد. 💎 به علاوه خداوند در قرآن مجيد، داستان يهود و بدعت ها و تحريفات آن ها را نقل کرده و عواقب سوء آن را نشان داده است ; شما خود نيز مفاسد بدعت را تجربه کرده ايد و هم تاريخ پيشينيان به شما اندرز داده است ; لذا من شما را به مطلب واضحى دعوت کردم که دلايل حسى و تجربى و نقلى معتبر دارد. 💎🍃💎🍃💎🍃 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)(۶)👇 https://chat.whatsapp.com/EwB2NTu5EdF77l2lCbeIVN 🍃🍃🍃🍃 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
📚 *در ادامه 👈شرح خطبه ۱۷۶ نهج البلاغه* (آیت الله مکارم) ⚠️ *خطرات بدعت ها :* و در ادامه مى فرمايد: «آن کس که از آزمون هاى الهى وتجربه ها، سودى نبرد، از هيچ پند و اندرزى سود نخواهد برد و کوته فکرى و کوته نگرى، آشکارا دامان او را مى گيرد ; تا آن جا که بد را خوب و خوب را بد مى بيند» ⚠️ *تجربيات حسى و آزمايش هاى الهى مهم ترين وسيله بيدارى انسان هاست.* ⚠️🔄 اگر واقعاً کسى از اين طريق بيدار نشود بسيار بعيد است پند و اندرز واعظان و نصيحت خيرخواهان در وى اثر بگذارد و يکى از سرنوشت هاى حتمى او اين است که به جايى مى رسد که خوبى ها در نظرش بدى و بدى ها به شکل خوبى جلوه مى کند ; 📚مصداق آیه کهف، آيات 103 و 104. 🟤 در صدر اسلام، معاويه، طلحه و زبير خود را مدافع خون مظلوم (خون عثمان!) مى پنداشتند و در عصر ما بدعت گذاران وهّابى خود را مصلحان امّت مى پندارند! همواره بدعت گذاران در طول تاريخ، چهره اصلاح طلب به خود گرفته اند. 💎🍃امام(عليه السلام) در پايان اين عبارت براى جداسازى صفوف بدعت گذاران از پيروان راستين آيين خدا *مردم را به دو گروه تقسيم مى کند که سوّم ندارد ;* 💎🍃 *مى فرمايد: «مردم دو گروه بيش نيستند ;* 🟩 گروهى تابع شريعت و آيين خدا 🟫 و گروهى بدعت گزار که دليلى از سوى خدا و از سنّت پيامبر و نورى از حجّت و برهان (عقل) با خود ندارند!» 🔄 به اين ترتيب، هر کس بايد صف خود را در اين ميان مشخص کند. 👈🟩 اگر متشرّع است به دنبال کتاب و سنّت و دليل عقلى يقينى باشد. 👈🟫 و اگر جز اين است، در صف بدعت گذارانى جاى گيرد که احکام خدا را با اميال برخاسته از هوا و هوس تغيير مى دهند; ⚠️ *نه دليلى از کتاب و سنّت دارند و نه نور و ضيايى از عقل.* 👈بنابر آن چه ذکر شد، «برهان سنّت»، اشاره به دلايل نقلى و «ضياى حجت» اشاره به دليل عقلى است و به اين ترتيب، امام(عليه السلام) بدعت گذاران را افرادى معرفى مى کند که تنها تابع هواى نفس و يا خيالات باطل و خام اند. ┄┅✿❀🌴 *یا مولا علی*🌴❀✿┅┄ 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)(۳)👇 https://chat.whatsapp.com/BG86RZQPKs86humXPw0XLT 🍃🍃🍃🍃 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin