eitaa logo
🌻🌻🌻🌻 طلوع 🌻🌻🌻🌻
2هزار دنبال‌کننده
76.1هزار عکس
80هزار ویدیو
3.1هزار فایل
اسیرزمان شده ایم! مرکب شهادت ازافق می آیدتاسوارخویش رابه سفرابدی کربلاببرد اماواماندگان وادی حیرانی هنوزبین عقل وعشق جامانده اند اگراسیرزمان نشوی زمان شهادتت فراخواهدرسید. @tofirmo
مشاهده در ایتا
دانلود
*حکایت برخی‌ها :* سعی میکرد با تبر درخت را قطع کند! وقتی خسته شد زیر سایه‌اش خوابش برد ... *بعضی‌ها اینجوری با وطن خود برخورد می کنند ، اما نمی‌دانند اگر سقوط کند او اولین کسی است که هلاک می‌شود!*
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*خانم بازیگری که سیمرغ گرفته عذرخواهی میکنه ومیگه عذرمیخوام موهام رو پوشوندم/چون رنگ کردم😐* چرا صدای از هیچ کس درنیامده..! مرد روزی که تریبون های نماز جمعه فساد وامربه معروف تذکر میداد *به امید روزی که جشنواره فجر هم رسالت خودش رو دنبال کند💬 *ان شاءالله
1_1464374010.mp3
17.68M
📗کتاب صوتی قسمت 3⃣ کتاب "سه روایت از یک مرد" نوشته محمد رضا بایرامی شامل خاطرات و داستانهایی از دلاور خوزستان و حماسه ساز هویزه "شهید سید حسین علم الهدی" است. هم چنان که از اسم کتاب پیداست، سه نفر از کسانی که ارتباط مستقیمی با این شهید داشته اند، به روایت ایشان از دریچه نگاه خود پرداخته اند. روایت اول، روایت «روح الله معبر» شکنجه گر معروف ساواک در شهر اهواز می باشد که به مبارزات شهید علم الهدی در سال های قبل از انقلاب و تعقیب و گریزی که با ساواک داشته می پردازد. روایت دوم ، روایت یکی از نزدیک ترین یاران شهید علم الهدی که از حوالی سقوط رژیم ستم شاهی با ایشان بوده اند، می باشد. این روایت از ابتدای تحرکات مرزی عراق در سال ۵۹ آغاز و با شهادت سید حسین علم الهدی و اسارت این رزمنده، به پایان می رسد. روایت سوم، روایت کوتاهی از زبان یکی از ملازمان شهید علم الهدی با نام حسن است که در ابتدا به قاچاق در مرز کشور اشتغال داشته و سپس از چگونگی آشنایی با شهید و جذب او به تشکیلات سپاه هویزه میپردازد. شهید سید حسین علم الهدی (۱۳۳۸-۱۳۵۹ ش) در دوران قبل از انقلاب از مبارزین فعال علیه رژیم پهلوی بود و پس از انقلاب و در دوران جنگ تحمیلی هم به مبارزه بر علیه دشمن ادامه داد. شهید علم الهدی در ۱۶ دی ماه ۱۳۵۹ در منطقه هویزه به همراه ۶۰ تن از برادران پاسدار، در محاصره ۴۰ تانک دشمن قرار می گیرند. پس از ساعاتی مبارزه، بر اثر اتمام مهمات و تشنگی و گرسنگی یکی یکی به شهادت می رسند که آخرین آنها شهید حسین علم الهدی بود. او با آر.پی.جی خود ۳ تانک را منهدم کرد
Final Master_Khalaji.mp3
7.22M
『 نماهنگ؛ هوای دلتنگی ...🌱•』
سیره_شهدا 🔷شهید مدافع‌حرم سعید مسافر ♨️ اسم چه اهمیتی دارد؟ 💙دوست شهید نقل می‌کند: سعید عادت داشت کمک را با واسطه به کسی که نیاز داشت برساند. حتی اگر کسی مستقیم برای دریافت کمک پیشش می‌آمد و مجبور بود همان‌لحظه کمک کند، کاری می‌کرد که طرف مقابل نفهمد سعید از مال خودش کمک می‌کند؛ می‌گفت: یه پولی برای کمک پیش من هست از اون بهت میدم، اصلا توی چشم نبود و دوست نداشت دیده شود. 💙نشریه صریر را که مدیرش بود، با نام مستعار چاپ می‌کرد که کسی نداند کار اوست. حتی یکبار زمانی که خودش تهران بود، عکس‌های برنامه افطاری ساده را که آقاسعید هم در عکس معلوم بود، منتشر کردیم. وقتی سعید آمد و دید، خیلی ناراحت شد. حتی دنبال این بود که روی آن قسمت نشریه، برچسبی از عکسهای دیگر برنامه بچسباند. می‌گفت: اسم و آرم چه اهمیتی دارد؟! ✨هدیه به روح مطهر شهید صلوات 🍓اَللهُمَّ‌صَلِّ‌عَلَى‌مُحمَّـدٍوآل‌مُحَمَّد🍓
🕊🌹🕊🌹🕊🌹🕊🌹🕊🌹🕊🌹 می‌خواهد ...! می‌خواهد ...! می‌خواهد ...! و راز و نیاز می‌خواهد ...! را می‌خواهد ...! تا به نامت کند را ...! عده‌ای به رفتند و به دستش آوردند و آن را بر روی خود کردند ...! .....🌷گمــــــــــــــــنامی🌷.....
۲۶بهمن ما سالروز شهادت مرد خدای محمد هادی ذوالفقاری 🌷شهید محمدهادی ذوالفقاری🌷 اولین بار که ایشان را دیدم با یک خودرو به سمت نجف برمی گشتیم، موقع اذان صبح بود که به ورودی نجف و کنار وادی السلام رسیدیم، هادی به راننده گفت: نگه دار، تعجب کردم، گفتم: شیخ هادی اینجا چکار داری؟ گفت: می خواهم برم وادی السلام. گفتم: نمی ترسی؟ اینجا پر از سگ و حیوانات است، صبر کن وسط روز برو توی قبرستان، هادی برگشت و گفت: مرد میدان نبرد از این چیزها نباید بترسد، بعد هم پیاده شد و رفت. بعدها فهمیدم که مدتها در ساعات سحر به وادی السلام می رفته و بر سر مزاری که برای خودش مشخص کرده بود مشغول عبادت می شده. ✍راوی: دوست عراقی شهید شادی روح پرفتوح همه شهدا صلواتی عنایت فرمایید وَعَجِّلْ‌فَرَجَهُمْ 🇮🇷 ای با شهدا کپی باذکر صلوات برمحمد آزاد است
AUD-20220215-WA0805.mp3
3.98M
‏*سوره صافات ترتیل صوتی قرآن حکیم* 👆 که خواندم و هدیه کردم به روح اموات اعضای کانال💐💐💐
*ا✿ ✵• ° ✸• ° ✵﷽✵ ° •✸ ° •✵ ✿* 📣 *قابل توجه مخاطبین بزرگوار و محترم* 💠 به لطف ایزد منان و با همراهی شما بزرگواران الحمدالله مرحله سوم نهج البلاغه را سپری می کنیم 🔶 *لازم به توضیح است که هدف ما در مرحله اول و دوم ختم نهج البلاغه آشنایی با متن این کتاب مهم و به نوعی فراموش شده بود که به مدت ۱۹٢ و ۲۴۰ روز گذراندیم* ⚠️ اما با توجه به اینکه هدف اصلی ایجاد این گروه، توجه به عمق مطالب این کتاب ارزشمند است ↩️ *لذا برای فهم و درک بهتر از آن در مرحله سوم به شرح و تفسیر این موضوعات پرداخته و لذا به این سبب زمان ختم، طولانی تر از مراحل قبل خواهد شد.* 👈 در ادامه 🤲 از خداوند منان خواهانیم ما را در مطالعه و به کار گیری این مطالب ارزشمند در زندگی، یاری کند تا حداقل به اندازه نمک غذا از آن بهره و استفاده ببریم. انشاءالله *ا┄┅══✼🍃🌟🍃✼══┅┄*
خطبه ۱۷۶ از بند ۶ تا ۸.m4a
4.17M
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 📣 مرحله سوم ختم نهج البلاغه 🔸سهم روز صد و هشتاد و هشتم 📔 خطبه ۱۷۶ بند ۶ تا ۸ 📣 صوت نهج البلاغه
📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣 📣 مرحله سوم ختم نهج البلاغه 🔸 سهم روز صد و هشتاد و هشتم 📔 خطبه ۱۷۶ از بند ۶ تا ۸ 6⃣ ويژگيهای قرآن 🔻همانا خداوند سبحان کسی را به چيزی چون قرآن پند نداده است که قرآن ريسمان استوار خدا و وسيله ايمنی بخش است. در قرآن بهار دل و چشمه های دانش است؛ برای قلب جلايی جز قرآن نتوان يافت، به خصوص در جامعه ای که بيداردلان در گذشته و غافلان و تغافل کنندگان حضور دارند. پس هرجا کار نيکی ديديد، ياری کنيد و هرگاه چيز بد و ناروايی مشاهده کرديد، دوری گزينيد، زيرا پيامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) همواره می فرمود: «ای فرزند آدم! کار نيک را انجام ده و کار بد را واگذار، اگر چنين کنی در راه راست الهی قرار خواهی داشت.» 7⃣ اقسام ظلم و ستم 🔻آگاه باشيد! که ظلم بر سه قسم است: ظلمی که نابخشودنی است و ظلمی که بدون مجازات نمی ماند و ظلمی که بخشودنی و جبران شدنی است؛ امّا ظلمی که نابخشودنی است، شرک به خدای سبحان است که فرمود: «خداوند هيچ گاه از شرک به خود در نمی گذرد.» و امّا ظلمی که بخشودنی است، ستمی است که بنده با گناهان بر خويشتن روا داشته است؛ و ظلمی که بدون مجازات نيست، ستمگریِ بعضی از بندگان بر بعض ديگر است که قصاص در آنجا سخت است؛ مجروح کردن با کارد يا تازيانه زدن نيست، بلکه اينها در برابرش کوچک است! پس مبادا در دين دورويی ورزيد، که همبستگی و وحدت در راه حق گرچه کراهت داشته باشيد از پراکندگی در راه باطل گرچه مورد علاقه شما باشد بهتر است، زيرا خداوند سبحان نه به گذشتگان و نه آيندگان، چيزی را با تفرقه عطا نفرموده است. 8⃣ ضرورت خودسازی ♦️ای مردم! خوشا به حال کسی که عيب شناسی نفس، او را از عيب جويی ديگران باز دارد و خوشا به حال کسی که به خانه و خانواده خود پردازد و غذای حلال خود را بخورد و به اطاعت پروردگار مشغول باشد و بر خطاهای خويش بگريد، همواره به خويشتنِ خويش مشغول باشد و مردم از او در امان باشند. ┄┄┅┅✿❀🌿🌸🌿❀✿┅┅┄┄
صحیفه دعای ۵۰ از بند ۱ تا ۴.m4a
6.12M
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 📣 مرحله دوم ختم صحیفه سجادیه 🔸سهم روز صد و هفتاد و هشتم 📔 دعای ۵۰ از بند ۱ تا ۴ 📣 صوت صحیفه سجادیه
ُ┅┅✿❀✨ *﷽* ✨❀✿┅┅ 📣 مرحله دوم ختم صحیفه سجادیه 🔸 سهم روز صد و هفتاد و هشتم 📔 دعای ۵۰ از بند ۱ تا ۴ 🌷وَ كَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ فِي الرَّهْبَةِ. 🤲 دعاى خوف از خدا. (۱) اللَّهُمَّ إِنَّكَ خَلَقْتَنِي سَوِيّاً، وَ رَبَّيْتَنِي صَغِيراً، وَ رَزَقْتَنِي مَكْفِيّاً 🍀پروردگارا! تو مرا درست اندم (بی عیب و نقص) و موزون آفریدی، و در کودکی پرورشم دادی، و به اندازه کافی به من روزی عطا نمودی. (۲) اللَّهُمَّ إِنِّي وَجَدْتُ فِيمَا أَنْزَلْتَ مِنْ كِتَابِكَ، وَ بَشَّرْتَ بِهِ عِبَادَكَ أَنْ قُلْتَ: يا عِبادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلى‌ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ، إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعاً ، وَ قَدْ تَقَدَّمَ مِنِّي مَا قَدْ عَلِمْتَ وَ مَا أَنْتَ أَعْلَمُ بِهِ مِنِّي، فَيَا سَوْأَتَا مِمَّا أَحْصَاهُ عَلَيَّ كِتَابُكَ 🍀پروردگارا! من در کتاب تو (قرآن مجید) که نازل کرده ای، و بندگانت را به آن بشارت داده ای، یافتم که فرموده ای: "ای بندگان من که در حق خود اسراف کرده اید، از رحمت خدا ناامید نشوید، زیرا خداوند همه گناهان را می آمرزد"، و در گذشته کارهایی( گناهان )کرده‌ام که تو خود می دانی، و از من به آن داناتری، پس ای وای بر من، از این رسوایی که در کتاب تو ثبت شده است. (۳) فَلَوْ لَا الْمَوَاقِفُ الَّتِي أُؤَمِّلُ مِنْ عَفْوِكَ الَّذِي شَمِلَ كُلَّ شَيْ‌ءٍ لَأَلْقَيْتُ بِيَدِي، وَ لَوْ أَنَّ أَحَداً اسْتَطَاعَ الْهَرَبَ مِنْ رَبِّهِ لَكُنْتُ أَنَا أَحَقَّ بِالْهَرَبِ مِنْكَ، وَ أَنْتَ لَا تَخْفَى عَلَيْكَ خَافِيَةٌ فِي الْأَرْضِ وَ لَا فِي السَّمَاءِ إِلَّا أَتَيْتَ بِهَا، وَ كَفَى بِكَ جَازِياً، وَ كَفَى بِكَ حَسِيباً. 🍀پس اگر جاهایی نبود که در آن به گذشت و بخشش تو که هر چیزی را فرا می‌گیرد، امید بسته‌ام، هر آینه از دست می رفتم، و اگر کسی می‌توانست از پروردگارش فرار کند، همانا من به فرار از تو سزاوارتر بودم، و تویی که چیزی در زمین و آسمان از تو پنهان نیست و آن را (در روز قیامت) حاضر و آشکار می کنی، و از هر جزا دهنده و حسابگری بی‌نیاز هستی. (۴) اللَّهُمَّ إِنَّكَ طَالِبِي إِنْ أَنَا هَرَبْتُ، وَ مُدْرِكِي إِنْ أَنَا فَرَرْتُ، فَهَا أَنَا ذَا بَيْنَ يَدَيْكَ خَاضِعٌ ذَلِيلٌ رَاغِمٌ، إِنْ تُعَذِّبْنِي فَإِنِّي لِذَلِكَ أَهْلٌ، وَ هُوَ- يَا رَبِّ- مِنْكَ عَدْلٌ، وَ إِنْ تَعْفُ عَنِّي فَقَدِيماً شَمَلَنِي عَفْوُكَ، وَ أَلْبَسْتَنِي عَافِيَتَكَ. 🍀پروردگارا! اگر فرار کنند تو جوینده من هستی، و اگر بگریزم مرا در می‌یابی، پس اینک، این منم که در پیشگاهت فروتن و خوار و ذلیل و سرافکنده (ایستاده ام) اگر مرا عذاب کنی، پس من شایسته آن هستم، و آن، از جانب تو - پروردگارا - عین عدالت است، و اگر مرا ببخشی، از پیش هم عفو و بخششت، شامل حالم بوده است، و لباس عافیت و تندرستی ات را بر من پوشانده ای. 🌺🌼🌸🌹🌸🌼🌺
📚 *ادامه شرح خطبه ۱۷۶ نهج البلاغه (آیت الله مکارم)* 🌺 *در قرآن بهار دل ها و چشمه جوشان علوم است:* 🌴 امام(عليه السلام) در اين بخش از خطبه، بار ديگر به سراغ *قرآن و بيان عظمت و آثار آن* مى رود تا آن چه را در بيانات قبل ذکر کرده است از اين طريق تحکيم و تکميل کند ; ❇️ در اين جا به چند نکته تازه درباره قرآن مى پردازد ; 💥نخست مى فرمايد: *«خداوند سبحان، احدى را به چيزى مانند قرآن، پند و اندرز نداده است»* 🔹زيرا *کتب آسمانى که از سوى خدا براى هدايت خلق نازل شده در بر گيرنده بهترين مواعظ الهى است.* *در ميان اين کتب، قرآن مجيد آفتابى است درخشان و به راستى مواعظ قرآن بى نظير و پند و اندرزهاى آن بى مانند است.* 🔸 *گاه مستقيماً با بندگان سخن مى گويد ;* 🔸 *گاه به صورت سؤالى که پاسخش از درون وجدان بر مى خيزد آن ها را اندرز مى دهد ;* 🔸 *گاه تاريخ مملوّ از عبرت پيشينيان را بازگو مى کند* 🔸و *زمانى با ذکر مثال هاى گويا و زيبا حقايق عقلى را لباس حسّى مى پوشاند* 🔸و *تمام اين ها با فصيح ترين عبارت و بليغ ترين تعبيرات بيان مى شود;* به همين دليل *مواعظى همچون مواعظ قرآن وجود ندارد.* 💎 سپس براى اين مطلب چند دليل ذکر مى کند ; مى فرمايد: 🍀 «زيرا *قرآن رشته محکم خدا و وسيله مطمئن اوست. در قرآن، بهار دل ها و چشمه هاى جوشان علم و دانش است و براى (زدودن زنگار غفلت وگناه از) قلب، صيقلى جز قرآن نيست»* 🌴 امام(عليه السلام) در اين پنج جمله، گفتنى ها را درباره قرآن فرموده است ; ✳️ نخست آن را *ريسمان محکم الهى* معرّفى مى کند که گويى از آسمان به زمين کشيده شده، تا بندگان به آن چنگ زنند و خود را به اوج آسمان ها برسانند و به مقام قرب او نزديک شوند. 💠 اين همان *عروة الوثقا* يى است که خداوند به آن اشاره کرده که هر کس به آن چنگ زند اهل نجات است: 🌸(فَمَنْ يَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِنْ بِاللهِ فَقَدْ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَى لاَ انفِصَامَ لَهَا). 💠 به يقين، *طريق ايمان به خدا و کفر به طاغوت، قرآن است.* ✳️ و در جمله دوّم آن را *«سبب امين»* مى شمرد; ⚜ يعنى *واسطه اى است در ميان خلق و خالق که هيچ گونه خطا و اشتباه و خيانتى در آن راه ندارد و آن چه در آن است، حقّ خالص است.* ✳️ در سوّمين جمله آن را *بهار دل ها* مى شمرد; ⚜ همان گونه که در فصل بهار، پيکر مرده درختان جان مى گيرد و شکوفه ها و برگ و گل بر شاخسار آن ها نمايان مى شود و مرغان چمن با شور و نشاط، نغمه حيات سر مى دهند، کسانى که در کنار قرآن قرار بگيرند روح و جانى تازه پيدا مى کنند و شکوفه ها و گل هاى ايمان و اخلاق و فضيلت بر شاخسار روحشان ظاهر مى شود; نغمه هاى قرآنى قلب آن ها را نوازش مى دهد و از عشق و محبّت پروردگار سرشار مى سازد. ✳️ در چهارمين جمله اشاره به اين مى کند که *سرچشمه هاى علوم در قرآن است ;* نه تنها علومى که به معرفت خدا منتهى مى شود و روح و تقوا و فضيلت را در انسان پرورش مى دهد، بلکه قرآن انگيزه اى براى پرداختن به علومى است که پيرامون آفرينش انسان، خلقت آسمان و زمين وانواع موجودات و گياهان سخن مى گويد و اشارات پرمعنايى در هر زمينه دارد. ✳️ در پنجمين جمله به اين حقيقت اشاره مى کند که *براى زدودن زنگارهايى که بر اثر غفلت و گناه بر قلب انسان مى نشيند و صفا و نورانيّت را از آن مى گيرد،* ✴️ *بهترين وسيله، تلاوت قرآن و انديشيدن در آن است* 🔰 و اين که مى فرمايد: *«تنها وسيله براى رسيدن به اين هدف، قرآن است»* اشاره به اين است که وسايل ديگر در واقع از قرآن کمک مى گيرند و خمير مايه همه آن ها در قرآن است. 🔰 مسلّماً، کتابى که داراى اين اوصاف پنج گانه است، بهترين موعظه الهى است. 🔴🔵🔴🔵🔴🔵 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)(۴)👇 https://chat.whatsapp.com/J0b3DjS6iwt5UrkOrNNe5g 🍃🍃🍃🍃 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
📚 *ادامه شرح خطبه ۱۷۶ نهج البلاغه (آیت الله مکارم)* 💠 *در قرآن بهار دل ها و چشمه جوشان علوم است:* 🔰 در ادامه *از وضع موجود مسلمين در برابر قرآن ابراز ناراحتى و نگرانى کرده،* مى فرمايد: ⬇️ ✳️«اما *متأسفانه آن ها که از قرآن پند مى گرفتند (و بيدار دل بودند) رفتند و فراموشکاران يا خود به فراموشى زدگان مانده اند»* ✅ اين سخن پاسخ اشکال مقدّرى است که اگر آثار بسيار سازنده قرآن که بدان اشاره شد در جامعه اسلامى کم رنگ شده، به *علت کم رنگى قرآن* نيست ; بلکه به جهت *غفلت غافلان يا تغافل منافقان از اين منبع فيض الهى* است. ❇️ اين سخن، شبيه چيزى است که اميرمؤمنان على(عليه السلام) در خطبه 182 فرموده است که بعد از اظهار تأسف شديد از شهادت دوستان آگاه و با وفا شديداً گريه کرد ; سپس فرمود: ✳️ *«دريغا از برادرانم که قرآن را خواندند و آن را استحکام بخشيدند و در واجبات الهى تدبّر کردند و آن ها را بر پا داشتند ; سنّت هاى الهى را زنده و بدعت ها را نابود کردند».* 💠 امام(عليه السلام) در اين جا *مردم را به سه گروه تقسيم مى کند:* 1⃣ *گروهى که بيدارند و از آيات الهى همواره بهره مى گيرند* 2⃣و *گروهى که در ماديات دنيا و هوا و هوس غرقند و قرآن را به فراموشى سپرده اند* 3⃣و *گروه سوّمى که آگاهانه خود را به فراموش کارى مى زنند ; پيام هاى قرآن را رها کرده و از کنار آن به سادگى مى گذرند ; با اين که با گوش خود اين پيام ها را مى شنوند.* 🔰 اگر زمانى جامعه اسلامى را از جهات مختلف بيمار ببينيم، نه به دليل کوتاهى طبيب است و نه به علت بى اثر بودن نسخه اوست ; بلکه *علت واقعى، به کار نبستن اين نسخه شفابخش الهى است.* 🌴 امام(عليه السلام) در ادامه اين سخن، گويا در پاسخ ايراد کسى که مى گويد اگر گروهى راه حق را فراموش کردند يا خود را به فراموشى زدند به جهت اين بوده است که راه حق شناخته نيست و چنان با طرق باطل آميخته شده که تشخص آن، آسان به نظر نمى رسد، مى فرمايد: ✴️ *«راه روشن است هرگاه کار نيکى را مشاهده کرديد به آن کمک کنيد و هر زمان کار شرّى را ديديد از آن بگذريد ;* 💠 زيرا *رسول خدا(صلى الله عليه وآله) مى فرمود: اى فرزند آدم، کار نيک انجام ده و بدى را رها کن که اگر چنين کنى در جاده مستقيم و ميانه (دور از افراط و تفريط) گام بر خواهى داشت»* ✅ خير و شرّ در اين عبارات، معناى وسيع و گسترده اى دارد ; بر خلاف آن چه بعضى از شارحان نهج البلاغه پنداشته اند که تنها ناظر به موضوع وفاى به بيعت و بيعت شکنى است. ✅ اين سخن اشاره اى به *حسن و قبح عقلى* نيز دارد که *انسان خير و شر را تا حد زيادى با عقل و فکر خود درک مى کند و اگر به آن عمل کند بخش مهمى از راه راست و جاده مستقيم را پيموده است.* 🔴🔵🔴🔵🔴🔵 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)(۶)👇 https://chat.whatsapp.com/EwB2NTu5EdF77l2lCbeIVN 🍃🍃🍃🍃 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
📚 *ادامه شرح خطبه ۱۷۶ نهج البلاغه (آیت الله مکارم)* 🛑 *اقسام ظلم و ستم* 🔰 در اين بخش از خطبه که بخش پايانى آن است، امام(عليه السلام) به *سه موضوع مهم* اشاره مى کند: 🔴 يکى اقسام سه گانه *ظلم* 🔴و ديگر موضوع *وحدت مسلمين و اهمّيّت آن* 🔴و سرانجام *توجّه به خودسازى به جاى عيب جويى ديگران.* 🔰 بحث هايى که در اين خطبه در مورد مسايل اخلاقى ذکر شد و نصايحى را که در اين زمينه بيان شد با ذکر اين سه مطلب تکميل مى شود. ✳️ نخست مى فرمايد: *«آگاه باشيد! ظلم بر سه گونه است: ظلمى که هرگز بخشوده نخواهد شد و ظلمى که بدون کيفر نخواهد بود و ظلمى که بخشوده مى شود و بازخواست ندارد»* 🔰 سپس به شرح هر يک از اين سه قسمت پرداخته، مى فرمايد: «اما *ظلمى که بخشوده نخواهد شد، شرک به خداست.* خداوند متعال مى فرمايد: *خدا هيچ گاه شرک به خود را نمى بخشد (و کسانى را که همتايى براى او قرار دهند مشمول عفو نخواهد ساخت* )» ❇️ البتّه با توجّه به صدر و ذيل آيه (وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِکَ لِمَنْ يَشَاءُ) *تنها يک گناه است که اگر انسان بدون توبه از آن، بميرد امکان بخشش ندارد و آن، شرک است* ; اما *گناهان ديگر کبيره باشد يا صغيره، هرگاه انسان بدون توبه از آن ها، از دنيا برود، احتمال شمول عفو الهى درباره او وجود دارد ; هر چند قطعى نيست و يقيناً مشمول اين عفو نيز حساب و کتابى دارد ;* 🔰 چرا که تعبير به «من يشاء» مفهومش اين نيست که بى حساب و کتاب گنهکاران بخشوده مى شوند ; زيرا *خداوند حکيم است و اراده و مشيّت او نيز حکيمانه است و تنها کسانى مشمول اين عفو مى شوند که زمينه هاى مناسب و شايسته براى عفو و بخشودگى دارند ;* درست همان گونه که در مورد عفو زندانيان معمول است که نگاه به حال زندانى مى کنند، هرگاه زمينه هاى مثبت در او باشد مشمول عفو مى شود. 🛑 يقيناً منظور از شرک در اين جا، *شرک جلّى* است ; ⚜همانند بت پرستى و امثال آن و اما *شرک خفىّ* (مانند رياکارى) نوعى از گناهان کبيره است که در ذيل آيه داخل است. 🔰 آن گاه به بيان قسم دوّم و سوّم ظلم مى پردازد و مى فرمايد: 💠 «امّا *ظلمى که بخشوده مى شود، ستمى است که بندگان با ارتکاب گناهان صغيره به خويشتن کرده اند* و امّا *گناهى که بدون کيفر نمى ماند، ظلم بندگان به يکديگر است که قصاص در آن جا شديد است.* اين قصاص، مجروح ساختن با کارد يا زدن با تازيانه نيست ; بلکه چيزى است که اين ها در برابرش کوچک است» 🔴🔵🔴🔵🔴🔵 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)(۶)👇 https://chat.whatsapp.com/EwB2NTu5EdF77l2lCbeIVN 🍃🍃🍃🍃 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
📚 *ادامه شرح خطبه ۱۷۶ نهج البلاغه (آیت الله مکارم)* 🛑 *اقسام ظلم و ستم* ✳️ در جمله اوّل، امام(عليه السلام) اشاره به *گناهان صغيره* مى کند که *وعده بخشش آن ها مشروط به ترک گناهان کبيره* در قرآن مجيد ذکر شده است (إِنْ تَجْتَنِبُوا کَبَائِرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُکَفِّرْ عَنْکُمْ سَيِّئَاتِکُمْ). 🔵 و يا اشاره به *گناهان کبيره اى است که جنبه حق الله دارد و انسان مى تواند با آب توبه و ندامت آن را بشويد و با اعمال صالح خود گذشته را جبران کند.* 🔵 و اما جمله دوّم که سوّمين نوع ظلم را بيان مى کند، اشاره به *حق الناس* است که اسلام، اهمّيّت فوق العاده اى براى آن قائل شده ومجازات آن شديد است و تا صاحب حق از آن نگذرد، خداوند نمى بخشد ; بنابراين تعبير به قصاص در عبارت مزبور اشاره به مجازات الهى است ; نه قصاص معروف و مصطلح ; لذا بعد از آن مى فرمايد: اين قصاص الهى نه همچون جراحات تير و خنجر است و نه همچون ضربات شلاق ; بلکه مجازات هايى است که همه اين ها در برابر آن ناچيز است ; از درون مى سوزاند و به برون سرايت مى کند; آن گونه که در قرآن بيان شده است: «(نَارُ اللهِ الْمُوقَدَةُ * الَّتِى تَطَّلِعُ عَلَى الاَْفْئِدَةِ); آتش سوزان الهى است که از قلب ها سر بر مى کشد». 💠 در حديثى از امام صادق(عليه السلام) مى خوانيم: *«خداوند به يکى از پيامبرانش ـ که در کشور يکى از جباران زندگى مى کرد ـ وحى فرستاد که نزد آن پادشاه جبار برو و به او بگو: من به تو حکومت نداده ام که خون مردم را بريزى و اموال آن ها را غصب کنى. من تو را بدان دليل به اين منصب گماردم که ناله مظلومان را که به درگاه من مى نالند خاموش کنى ; چرا که من از حقوق غصب شده آن ها صرف نظر نمى کنم ; هر چند کافر باشند!»* 🌴 امام باقر(عليه السلام) نيز مى فرمايد: *«هر کس به ديگرى ستم کند، خداوند در مقابل آن، وى را مجازات خواهد کرد ; مجازاتى در جانش و مالش; ولى ظلم هايى که بين انسان و خداست هرگاه توبه کند خدا او را مى بخشد».* 🌴 سپس امام(عليه السلام) به سراغ دوّمين موضوع مهم که وحدت صفوف مسلمين است مى رود و مى فرمايد: 🔶 *«مبادا در دين خدا به رنگ هاى مختلف در آييد; چرا که اتحاد و اجتماع در راه حق ـ هر چند خوشايند شما نباشد ـ از پراکندگى در راه باطلى که مورد علاقه شماست بهتر است و (بدانيد) خداوند سبحان به هيچ کس، نه از گذشتگان و نه باقى ماندگان به سبب اختلاف و تفرقه، نتيجه خوبى نبخشيده است»* 📙 تعبير «فَإِيَّاکُمْ وَالتَّلَوُّنَ فِي دِينِ اللهِ» اشاره به اين است که هر گروهى رنگى به خود بگيرد و برنامه اش را از ديگران جدا سازد، خواه در برنامه هاى عقيدتى باشد يا عملى، اين تلون و رنگارنگ شدن، سبب پراکندگى صفوف و به هدر رفتن نيروها و گاه جنگ هاى داخلى مى شود و سرنوشت جامعه و منافع آن را به خطر مى اندازد. 📘 هر گاه ـ همان گونه که امام(عليه السلام) در سخن ياد شده فرموده ـ افراد جامعه در مسائل ساده انعطاف به خرج دهند و در امورى که بر خلاف سليقه آن هاست دندان بر جگر بگذارند و تحمل پيشه کنند به يقين وحدت حاکم مى شود و آرامش و عظمت به جامعه باز مى گردد. 📗 هرگز در طول تاريخ ـ باز همان گونه که امام(عليه السلام) فرموده ـ اختلاف و پراکندگى صفوف منشأ خير و برکت نبوده و مشکلى را حل نکرده است. 🔴🔵🔴🔵🔴🔵 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)(۶)👇 https://chat.whatsapp.com/EwB2NTu5EdF77l2lCbeIVN 🍃🍃🍃🍃 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
📚 *ادامه شرح خطبه ۱۷۶ نهج البلاغه (آیت الله مکارم)* 💠 *خوشا به حال آن ها که مشغول اصلاح خويش اند:* 🌴 سپس امام(عليه السلام) در آخرين نکته که بخش پايانى خطبه را تشکيل مى دهد، همه مردم را به *خودسازى و اصلاح خويشتن و ترک عيب جويى* دعوت کرده، مى فرمايد: ⬇️ ✴️ *«اى مردم! خوشا به حال آن کس که پرداختن به حال خويش او را از توجّه به عيوب مردم باز داشته و خوشا به حال آن کس که در خانه نشسته، روزى خود را مى خورد و به طاعت پروردگارش مشغول است و بر گناه خويش مى گريد»* ❇️ آن گاه چنين نتيجه گيرى مى کند: ⬇️ 🔶 *«چنين کسى به اصلاح خويش مشغول و مردم از دست او در آسايش اند»* ✳️ اشاره به اين که *هر انسانى ـ جز اولياء الله و معصومين(عليهم السلام) ـ عيب يا عيوبى دارد ; هر گاه به عيب جويى ديگران پردازد از خود و اصلاح خويشتن غافل مى شود و هرگز از نظر تهذيب اخلاق و سير الى الله به جايى نمى رسد ; اما اگر گاهى در گوشه خانه بنشيند و در خويشتن فرو رود و عيوب خود را يک به يک بررسى کند و با آب زلال اطاعت پروردگار و قطره هاى اشکى که بر اثر ندامت نسبت به خطاهايش جارى مى کند، قلبش را شستشو دهد، هم در اصلاح خويشتن توفيق مى يابد و هم مردم از دست او در امان مى مانند.* 🔴🔵🔴🔵🔴🔵 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)(۴)👇 https://chat.whatsapp.com/J0b3DjS6iwt5UrkOrNNe5g 🍃🍃🍃🍃 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
┄┅✿❀✨ *﷽*✨❀✿┅ 💠 *در ادامه 👈شرح ☘️دعای☘️ 50 صحیفه☘️ سجادیه* 🛑 *آفرينش انسان، تربيت و پرورش، تكفّل روزى‌* 💎 *پراكندگى آفرينش انسان‌* 🟧 سنّت الهى در گوناگونى و پراكندگى آفرينش انسان بر اساس آزادى و انتخاب افكار و عقايد و اعمال نيك و شرّ بوده است. 🟧 اگر همه انسان‌ها يك دست و امّتى يكسان بودند، ديگر اختيار و انتخاب معنايى نداشت؛ 🟩 و اين اختلاف مردم در *انديشه و نژاد و ملّيّت* دليل بر قدرت آزادى و اراده استقلالى آنان است. 🟩 ولى خداوند متعال هم سايه رحمت خود را بر همه آفرينش افكنده است كه به تكامل روحى و معنوى برسند. 🟪 در آيات ديگر قرآن، فلسفه آفرينش بشر بر اساس عبادت و آزمايش و رحمت قرار گرفته است. 🟪 و هر سه محور، بر يك نقطه تمركز دارند و آن كمال آدمى است. 🟦 بنابراين همه مردم بلكه همه مخلوقات هستى اختلاف دارند، 🟦 مگر آنانى كه در سايه لطف و رحمت حقّ گرفتار اختلاف نشوند و براى اين منظور خداوند متعال وحدت كلمه را براى آنان آفريد. 🟦 پس انسان در انتخاب راه آزاد است ولى به خاطر پذيرش راه باطل جهنّمى مى‌شود. 🌸🍃 *نمونه روشن اختلاف مردم در مسأله امامت معصوم است.* 🌸 آن گروه كه در خط اهل بيت و پيشوايان معصوم عليهم السلام قرار گرفته‌اند مشمول رحمت شده‌اند. 🌸 و ديگر مردمانى كه از خط خارجند؛ منحرف هستند. 🍃🌸🍃 خداوند با قرار دادن فطرت و عقل از درون و انبياى گرامى و كتب آسمانى از بيرون، حجّت را بر همه تمام كرده است. 🌸🍃و عامل وحدت تنها امدادهاى الهى است و امكانات دنيوى و مادّى، امورى مقطعى و خيالى و نابود شدنى مى‌باشد؛ 🌸 *🍃زيرا راه شريعت و ديانت است كه هدف آفرينش بشر را سامان مى‌دهد* 🌸 و نفس آدمى كه مركز دگرگونى‌هاى خير و شرّ است؛ پرورش‌مى‌يابد. 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 https://chat.whatsapp.com/J0b3DjS6iwt5UrkOrNNe5g 🍃🍃🍃🍃 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
┄┅✿❀✨ *﷽*✨❀✿┅ 💠 *شرح ☘️دعای☘️ 50 صحیفه☘️ سجادیه* 🛑 *آفرينش انسان، تربيت و پرورش، تكفّل روزى‌* 🟩 خاك مرده و بى‌جان به اراده حضرتش به مواد غذايى و گوشت حلال گوشتان تبديل مى‌شود، 🟩 دهان و دندان غذا را مى‌جود، اندام‌ها بعد از دهان لقمه را به‌ معده مى‌رسانند، 🟩 اين آزمايشگاه شگفت‌انگيز هر كجاى بدن را به تناسب نيازش تغذيه مى‌كند، 🟦 آدميزاد، موجود پيچيده و مرموزى است كه از برترين و شگفت‌ترين اسرار خلقت پروردگار به حساب مى‌آيد. 🟦 تنها پديده‌اى كه در افكار و اعمال با اراده و اختيار و آزاد برپا شده است و ديگر موجودات چنين ويژگى‌هايى را ندارند. 🟦 تنها امتياز اين موجود، آميخته بودن او از عقل و هوس است و برترى هر يك بستگى به شيوه تربيت و پرورش او دارد. 🟧 اگر بر اساس اصول اخلاقى و دينى تربيت شود، به سوى افق كمال و سعادت مى‌رود. 🟧 و اگر بر پايه قانون طبيعت كه خوراك و خواب و شهوت‌رانى است؛ پرورش يابد به درّه پستى و سياه‌بختى سقوط كند. 🟧 *اين ماهيّت دو بعدى انسان است كه هيچ‌يك، نهايت و حدّى ندارد.* 💎 *فرشتگان برترند یا آدمیان!؟* 🟨 اميرمؤمنان على بن ابى طالب (عليه السلام) فرمود: 🟨 خداوند در فرشتگان تنها عقل نهاده است نه خواهش نفسانى. 🟨 و در ستوران ميل و خواهش نهاده است نه عقل. 🟨 و در بنى آدم هر دو را نهاده است، پس آن‌ كه خردش بر خواهش او چيره گردد، از فرشتگان بهتر است. 🟨 و هر كه هوس‌هايش بر عقل او پيروز گردد، از حيوانات بدتر است. 🟨اگر كودك عاقل و فهيم به دنيا مى‌آمد، 🟡وقت تولّد جهان هستى را انكار مى‌كرد و هنگامى كه با حيوانات، پرندگان و ديگر موجودات غريب رو به رو مى‌گشت و هر ساعت و هر روز پاره‌اى از شكل‌هاى گوناگون و شگفت عالم را كه از پيش نديده بود مى‌ديد، هر آينه عقل و انديشه‌اش سرگشته و گمراه مى‌گشت. 🟪 بدان كه: اگر عاقلى را به اسيرى از سرزمينى به سرزمين ديگر ببرند، 🟪 همواره حيران و سرگشته است و به خلاف كودكى كه در خردسالى اسير شود به سرعت‌ زبان و آداب آن سرزمين را فرا نمى‌گيرد. 🟪☀️🟪☀️🟪☀️🟪 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)(۶)👇 https://chat.whatsapp.com/EwB2NTu5EdF77l2lCbeIVN 🍃🍃🍃🍃 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin