خطبه ۱۳۲.m4a
4.42M
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم
📣 مرحله سوم ختم نهج البلاغه
🔸سهم روز دویست و سی و هفتم
📔 خطبه ۱۳۲
📣 صوت نهج البلاغه
📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣
📣 مرحله سوم ختم نهج البلاغه
🔸سهم روز دویست و سی و هفتم
📣 خطبه ۱۳۲
📣 در پارسايی در دنيا
1⃣ ستايش پروردگار
♦️خدا را ستايش می کنيم بر آنچه گرفته و آنچه بخشيده و بر نعمت هايی که عطا کرده و آزمايش هايی که انجام داد. خداوندی که بر هر چيزِ پنهانی آگاه و در باطن هر چيزی حضور دارد. به آنچه در سينه هاست آگاه و بر آنچه ديده ها دزدانه می نگرد داناست و گواهی می دهم که خدا يکی است و جز او خدايی نيست و گواهی می دهم که حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) برگزيده و فرستاده اوست، آن گواهی که با او درون و بيرون، قلب و زبان هماهنگ باشد.
2⃣ ضرورت یاد مرگ
♦️به خدا سوگند! اين که می گويم بازی نيست، جدّی و حقيقت است، دروغ نيست و آن چيزی جز مرگ نيست، که بانگ دعوت کننده اش رسا و به سرعت همه را ميرانَد! پس انبوه زندگان و طرفداران تو را فريب ندهند. همانا گذشتگان را ديدی که ثروت ها اندوختند و از فقر و بيچارگی وحشت داشتند و با آرزوهای طولانی فکر می کردند در أمانند و مرگ را دور می پنداشتند، ديدی چگونه مرگ بر سرشان فرود آمد؟ و آنان را از وطنشان بيرون راند؟ و از خانه أمن کوچشان داد؟ که بر چوبه تابوت نشستند و مردم آن را دست به دست می کردند و بر دوش گرفته و با سرانگشت خويش نگاه می داشتند؟ آيا نديديد آنان را که آرزوهای دور و دراز داشتند و کاخ های استوار می ساختند و مال های فراوان می اندوختند، چگونه خانه هايشان گورستان شد؟ و اموال جمع آوری شده شان تباه و پراکنده و از آنِ وارثان گرديد؟ و زنان آنها با ديگران ازدواج کردند؟ نه می توانند چيزی به حسنات بيفزايند و نه از گناه توبه کنند.
3⃣ تقوی و روش برخورد با دنيا
♦️کسی که جامه تقوا بر قلبش بپوشاند، کارهای نيکوی او آشکار شود و در کارش پيروز گردد. پس در به دست آوردن بهره های تقوا فرصت غنيمت شماريد و برای رسيدن به بهشت جاويدان رفتاری متناسب با آن انجام دهيد، زيرا دنيا برای زندگیِ هميشگی شما آفريده نشده، گذرگاهی است تا در آن زاد و توشه آخرت برداريد. پس با شتاب آماده کوچ کردن باشيد و مرکب های راهوار برای حرکت مهيّا داريد.
┄═❁❀❈🌿🌸🌿❈❀❁═┄
حق ۳۹ مدعی علیه.m4a
1.65M
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم
📚 مرحله دوم ختم رساله حقوق امام سجاد علیه السلام
📔 حق ۳۹ : حق مدعی علیه
🍀 " و اما حق خصمی که نسبت به او ادعا داری این است که اگر تو راست می گویی، برای خاتمه و خروج از دعوا، نیکو سخن بگویی، زیرا ادعا، درشتی و سنگینی در گوش طرف به وجود میآورد پس برهان خود را به نرمی و آرامی بگو و از بیان روشن و ملاطفت و متانت در گفتارت بهره گیر، چون فریاد و ستیز در منازعه، دلیل و برهان را از تو می گیرد و بعد از آن نمی توانی جبران کنی و اگر در ادعایت، دروغ می گویی؟ از خدای عزوجل، حیا و توبه کن و دعوا را رهاکن و حول و قوه ای جز از طرف خدا نیست " . ❇️
🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀
🌹 *رساله حقوق امام سجاد علیه السلام( شرح نراقی)* 🌹
در ادامه... 👈 *حق مدعی و مدعی علیه*
*بازرسی دقیق نسبت به اعمال قضات*
🟠 اسلام *پس از تأسیس اصل استقلال قاضی و تعیین مستمری کافی و حقوق سرشار برای قضات انتظار دارد* ، که قاضی وظیفه عدالت پروری و حق پرستی را به طور شایسته و بدون تعلل و مسامحه ایفا کند .
⬅️ از این جهت به بازرسی دقیق نسبت به اعمال قضات می پردازد.➡️
💎 امیرالمؤمنین علیه السلام به مالک اشتر به منظور تأسیس همین اصل چنین می فرماید:
⚠️ پس از آن که استقلال و *رفاه معیشت قاضی را تأمین کردی می باید* امور دادگاه را مورد بازرسی دقیق قرار دهی و بر حسن جریان قضا نظارت مستمر، معمول داری.
‼️ *زیر نظر داشتن قاضی*‼️
🔵 *حکومت اسلامی علاوه بر بازرسی دقیقی* که در قضایا و احکام معمول میدانسته، زندگی شخصی و دخل و خرج معاملات قاضی را نیز زیر نظر می گرفته و *هر گاه اسراف و بی اعتدالی* مشاهده می کرده او را مورد مؤاخذه و استیضاح و *توبیخ قرار می داده است.*
🚫 *پرهیز از منازعه و دعوا* ⛔
فراموش کردن و بی توجهی به رفق و مدارا و انتخاب شیوه و *تندی انسان را از همه خیرات زندگی محروم میکند.*
⚠️ اگر کسی علیه انسان به اشتباه ادعایی کرد باید با رفق و مدارا و با بیان لین، *او را به اشتباهش آگاه کرد.* ⚠️
🔄‼️اما اگر انسان پستی است که نیت زورگویی و ظلم دارد، *نباید با او درگیر شده* ، خود را اسیر فردی لئیم کرد. ⚠️
✅⚠️در روایات سفارش شده است که انسان باید سعی کند *از هر نوع برخوردی با این افراد پرهیز داشته باشد* و با آنها وارد دعوا نشود. ❌
💎 امیرالمؤمنین علیه السلام:
‼️ اگر کسی با *افراد پست* و فرومایه *وارد دعوا شود* سیادت و *عزت خود را لکه دار کرده است* ⚠️
⚫ *و موجب معیوب شدن عقل می شود*⬛
تنصیف غررالحکم ص ۴۸۲
⬅️ *معیوب شدن عقل، به چند طریق می تواند بروز کند:* ⚠️
🟠 *گاه اعتبار اجتماعی فرد زیر سوال میرود.*
🟠و *گاه درگیر شدن طولانی با نادان آرامش* و متانت فرد را از بین برده، کم کم همرنگ او می شود.
⚠️⚫⚠️‼️⚠️⚫⚠️
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)(۶)👇
https://chat.whatsapp.com/EwB2NTu5EdF77l2lCbeIVN
🍃🍃🍃🍃
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
🌹 *رساله حقوق امام سجاد علیه السلام( شرح نراقی)* 🌹
در ادامه... 👈 *حق مدعی و مدعی علیه*
❇️ *استقلال قاضی و حریت او*
💠 اگر چه شدت اهتمام اسلام *اجرای عدالت و اقامه حد* از دقت شریعت در انتخاب قاضی مشهود و محسوس است.
🟤 قاضی هرچند که به عالی ترین و ممتازترین صفات صلاحیت و اهلیت هم آراسته باشد، در صورتی که محیط مساعد و آزادی کامل در اختیار نداشته باشد نخواهد توانست عدالت را به طور شایسته اجرا کند.
✅ این شریعت برای نخستین بار در تاریخ قضایی جهان، اصل مهم و اساسی *استقلال قاضی* را تأسیس می کند و *امیرالمؤمنین علیه السلام که مبین مقاصد و مفسر اهداف این شریعت است* ،
✅ در *فرمان خود به مالک اشتر* راجع به این اصل این گونه توصیه می کند. 🔻🔻🔻
🔰 *قاضی را در قلمرو و فرمانرواییت چنان مقام و منزلتی ببخش* که هیچ یک از خواص و نزدیکان تو در آن منزلت و مقام طمع بندد *تا در اوج آن مقام شامخ از اندیشه مکر بد اندیشان ایمن باشد و نمّامان را فرصت فتنه انداختن درباره او دست ندهد.*
✴️ سپس *امیرالمؤمنین* علیه السلام به منظور *توجه فرمانروای مصر* به اهمیت این اصل جمله موثری در پایان آن توصیه،
می افزاید:🔻
و به این وسیله او را به تدبر و تأمل بلیغ درباره این دستور فرا می خواند.
🔻🔻
💠 *قضاوت بر اساس اجتهاد*
⚜️✨ *قضای اسلامی بر پایه اجتهاد و استنباط و بر اساس رعایت مصالح عمومی بنیاد شده* و در پرتو همین خصیصه ملاحظه می شود که نظام قضایی اسلام در میان سایر نظامات قضایی جهان به صورت نظامی برجسته و ارزشمند در آمده و از وسیعترین معانی استقلال و آزادی و حق پرستی و عدالت پروری برخوردار شده است.
❇️ *تنها محدودیت قاضی از این جهت بود که می باید احکامش از حدود قواعد مقرره و اصول مسلمه فقه اسلامی تجاوز نکند.*
👈 *توجه*⬇️⬇️
فیلسوف روشنضمیر اسکاتلندی توماس کار بل در این باره می گوید:🔻
🔰 جهان بشریت در تاریخ طولانی خود قضایی عالی تر از از قضای اسلام و احکامی مهربانتر از حکام مسلمین به خود ندیده است.
🟣 *تأمین زندگی مرفه برای قاضی*
چنانچه گفتیم موضوع قضا و حکومت میان خلق، در نظر اسلام، از جمله عبادات است و از این رو *قاضی حق ندارد در مقابل انجام این وظیفه مزدی از متداعیین بپذیرد.*
*بلکه مزدش را از بیت المال دریافت می کند.*
✴️ *اسلام که شریعتی عملی و ناظر به حقایق واقعی حیات بشری است برای سد احتیاج و رفع نیازمندیهای قضات مقرر داشته است تا حقوق کافی و مستمری وافی از بیت المال درباره ایشان منظور دارند و از لحاظ معیشت آسوده خاطرشان سازند.*
🌺🍃امیرالمؤمنین علیه السلام در فرمان معروف خود به فرمانروای مصر، *اصل تأمین زندگی مرفه و آبرومند برای قضات* را اینگونه تأکید می کند.
🔻🔻
🔰 *در بذل و بخشش به قاضی چندان دست جود و سخا را گشوده دار که او را از علت تهیدستی برهاند و با دریافت آن عطا احتیاجش به مردم تخفیف یابد.*
📚 نهج البلاغه (نامه ۵۳)
💐🍀💐🍀💐🍀
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H
💠🔸🔹🔸💠
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
📚 *شرح خطبه ۱۳۲ نهج البلاغه*
(آیت الله مکارم)
✴️ *حمد و وصف خداوند*
📙 *خطبه در يك نگاه:*
🔰 اين خطبه، همان گونه كه در بالا اشاره شد، مشتمل بر *«مواعظ» و پند و اندرز و توصيه به «زهد» در دنياست.* و به طور دقيق تر از *چهار بخش* تشكيل شده است:
1- *حمد و ثناى الهى با ذكر اوصاف ويژه اى از خداوند و شهادت خالصانه به نبوت پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله.*
2- اشاره *به فرارسيدن پايان عمر، وجدا شدن انسان از تمام سرمايه هاى زندگى دنيا.*
3- *لزوم عبرت گرفتن از زندگى پيشينيان، آنهايى كه اموال و ثروتهاى فراوانى جمع كردند و سرانجام خانه هايشان قبرشان شد، و اموال و همسرانشان به دست ديگران افتاد.*
4- *لزوم بهره گيرى از فرصتهايى كه در دنيا در دست داريم، براى فراهم ساختن زاد و توشه آخرت.*
💠 *اوصاف ويژه پروردگار:* 🔻
🌴امام (عليه السلام) خطبه را با ستايش پروردگار و ذکر اوصاف ويژه اى آغاز مى کند.
✴️منظور از « *أَخَذَ* » *گرفتن نعمتها و مواهب الهى* است و منظور از « *أَعْطَى* » *بخشيدن* آنهاست و نيز منظور از « *أَبْلَى* » *دادن نعمت* و منظور از « *وَابْتَلَى* » *آزمودن به وسيله گرفتن نعمتهاست.*
🔸 احتمال دارد اوّلى اشاره به نعمتهاى مادى و دوّمى اشاره به نعمتهاى معنوى باشد; زيرا واژه اخذ بيشتر در امور مادى به کار مى رود.
🔰 از تعبيرات بالا به خوبى استفاده مى شود که، *ممکن است گرفتن نعمتها نيز خودش نعمتى باشد زيرا گاه وفور نعمت سبب غرور و دورى از خدا وبيگانگى از خلق مى گردد.*
🔸اضافه بر اين حمد در برابر سلب نعمتها نشانه تسليم مطلق در برابر مشيّت الهى است.
🔸سپس به ذکر سه وصف ديگر از اوصاف پروردگار که در واقع هشدارى است به همه انسانها که مراقب خويش و اعمال و نيّات خويش باشند اشاره کرده،
💠اين اوصاف، به خوبى نشان مى دهد که *علم پروردگار علم حضورى است.*
🔻🔻
🟠يعنى او در هر کجا حاضر و ناظر است،
پنهان و آشکار براى او مفهوم ندارد،
حضور و غياب براى او يکسان است،
اسرار درون سينه ها را مى داند،
گردش چشمهايى را که به خيانت مى گردد مى بيند.
و از باطن و درون هر کس و هر چيز آگاه است.
✅ به راستى اگر انسان به هنگام حمد و ستايش پروردگار و ذکر اين اوصاف در حقيقت آنها بينديشد، و به آن ايمان راسخ داشته باشد همه عالم را محضر خدا بداند و خدا را در درون جان و روح و فکر خود حاضر ببيند، چگونه ممکن است آلوده گناه و يا حتّى فکر گناه شود.
💠 سپس در پايان اين فراز شهادت خالصانه به وحدانيّت حق و نبوّت پيامبر داده
💠 بديهى است گواهى به اين دو اصل اساسى که پايه هاى ايمان را تشکيل مى دهد، انسان را به نفى معبودهاى ديگر دعوت مى کند و از عبادت شيطان و هواى نفس امّاره، بر حذر مى دارد و گواهى به نبوّت پيامبر اسلام (صلى الله عليه وآله) او را به اطاعت فرمانهايش فرا مى خواند، به ويژه شهادتى که تنها بر زبان جارى نيست بلکه قلب و جان انسان نيز با آن هم صداست.
🌴💎🌴💎🌴
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H
💠🔸🔹🔸💠
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
📚در ادامه *شرح خطبه ۱۳۲ نهج البلاغه*
(آیت الله مکارم)
⁉️ديدى چه سان مرگ بر آنها فرود آمد؟
🌴امام (عليه السلام) در اين بخش از کلمات پر معنى خود در اين خطبه همگان را هشدار مى دهد که اين زندگى به هر حال پايان مى گيرد و دير يا زود ـ که در هر حال زود است ـ بايد از اين جهان رخت بر بندد و به سراى جاويدان عزيمت کند و در برابر اعمال خويش، قرار گيرد.
💠 مى فرمايد : *صداى منادى مرگ از هر سو به گوش مى رسد، و بانگ «الرحيل» فضاى جهان را پر کرده، و فرشته مرگ پير و جوان و کودک را نمى شناسد و در کنار همه کمين کرده و در انتظار فرمان خداست.*
💎جمله «فَلاَ يَغُرَّنَّکَ سَوَادُ النّاسِ»، دو معنا مى تواند داشته باشد :
📙 نخست اين که : *اگر توده هاى مردم را مى بينى که زنده و سالمند، تو را فريب ندهند و از مرگ غافل نسازند،*
📙ديگر اين که : *توده هاى مردم تو را وسوسه نکنند و فريب ندهند که به فکر زندگى باش، نه به فکر مرگ.*
🔰مفهوم جمله «حَذِرَ الاْقْلاَلَ»، در اين جا اين است که :
*با جمع کردن اموال، خود را از فقر (به گمان خويش) دور ساختند.*
📙و جمله «أَمِنَ الْعَوَاقِبَ»، مفهومش اين است که :
*به خاطر آرزوهاى دور و دراز و اين که هنوز براى مردن زود است خودرا از عاقبت کار در امان مى پنداشتند، ولى على رغم همه اين آرزوها و پندارها ناگهان مرگ بر سر آنها فرود آمد و با شتاب و شدّت آنها را از وطن مألوفشان خارج ساخت، و از جايگاه امنشان بيرون راند.*
🌴امام (عليه السلام) در اين تعبيرات صريح و گويا و تکان دهنده، پايان زندگى ثروتمندان بى خيال و مغروران جاه و جلال را، مخصوصاً به هنگام مرگ ناگهانى، به بهترين وجهى ترسيم فرموده،
📙تعبيراتى که پرده هاى غفلت را از مقابل چشم انسان دور مى سازد، و هر شنونده اى را از خواب بى خبرى بيدار مى کند، و به راستى اگر هاديان راه و معلّمان انسانها، گهگاه با اين گونه عبارات بانگ بيدار باش سر ندهند معلوم نيست عاقبتِ کارِ انسان به کجا برسد.
‼️آرى ! *هنگامى انسان از خواب غفلت بيدار مى شود که سيلى اجل بر صورت او نواخته شود، و در آن لحظه پرونده هاى اعمال را به کلّى مى بندند، نه چيزى بر حسنات، مى توان افزود و نه چيزى از سيئات، مى توان کاست.*
❇️ *اگر تمام زندگى انسان را از او مى گرفتند ولى پرونده هاى اعمال گشوده بود و راه براى جبران باز بود غصّه اى نداشت; غم و اندوه بى پايان، آن زمان وجود انسان را فرا مى گيرد که راه را براى جبران گذشته، به کلّى بسته ببيند.*
🌴💠🌴💠🌴
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H
💠🔸🔹🔸💠
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
📚 در ادامه *شرح خطبه ۱۳۲ نهج البلاغه*
(آیت الله مکارم)
⚠️ *دنیا محل توشه گرفتن*
👈 *گذرگاهى به نام دنيا:* 🔻
🌴امام (عليه السلام) بعد از مقدمات حساب شده اى که در آغاز و بخش ميانه اين خطبه در مورد علم و آگاهى خداوند نسبت به همه چيز مخصوصاً نسبت به اعمال و نيّات بندگان، و همچنين نزديک بودن مرگ و عبرت انگيز بودن سرگذشت پيشينيان، بيان فرمود،
چنين نتيجه گيرى مى فرمايد : *«بنابراين هر کس تقوا را در کانون قلب خويش قرار دهد کارهاى نيک او ظاهر مى شود، وعملش به پيروزى مى رسد»*
✅روشن است *اگر تقواى الهى در اعماق دل انسان ريشه بدواند، شاخ و برگ و ميوه هايش از دست و زبان و چشم و گوش او ظاهر مى شود، چرا که تقوا همان حالت خدا ترسى درون است که انگيزه اى است نيرومند براى اعمال نيک و عامل بازدارنده اى است در برابر گناه.*
💠سپس مى افزايد : *«پس براى تحصيل تقوا فرصت را غنيمت شمريد و براى بهشت (جاويدان) عمل شايسته آن را انجام دهيد»*
✴️اشاره به اين که : *بهشت و سعادت را رايگان به کسى نمى دهند، و با گمان و پندار و ادعاهاى تو خالى حاصل به دست نمى آيد، کليد بهشت همان اعمال صالح است و اعمال صالح از تقوا بر مى خيزد.*
⚠️و در ادامه، اشاره به وضع دنيا و آخرت و موقعيت هر کدام از اين دو گروه :
🔻🔻
❇️جهان بينى اسلامى که بارها در قرآن و در نهج البلاغه آمده است دنيا را يک گذرگاه، يک پل، يک ميدان تمرين، و سرانجام يک بازار تجارت و مقدمه اى براى آخرت که جايگاه اصلى انسان است معرفى مى کند،
💠و اگر با اين ديدگاه به دنيا بنگريم همه چيز در نظر ما رنگ ديگرى به خود مى گيرد و ما را از آلودگى به گناه و ظلم و ستم باز مى دارد و به سوى نيکيها دعوت مى کند.
🔰ولى *پيروان مکتبهاى مادى که دنيا و مواهب آن را هدف نهايى خود مى پندارند و از سراى آخرت به کلى غافلند، آلودگى به گناهان و کشمکشهاى پايان ناپذير براى جلب اموال و دست آوردن مقامات ظاهرى در انتظار آنهاست،*
هرگز آتش جنگ در ميانشان فروکش نمى کند و درگيريها در ميان آنان پايان نمى پذيرد.
🟪و در آخرين جمله اين خطبه در يک نتيجه گيرى کوتاه و زيبا و پر معنا :
🟦اشاره به اين که : *وقت بسيار تنگ است و موانع فراوان، و زمان کوچ کردن کاملاً نامعلوم است، نه تنها پيران که جوانان نيز بايد هميشه به حالت آماده باش، باشند. چه بسيار پدران پير و رنجور و ناتوان ماندند و جوانان سالم و نيرومند رفتند.*
🌴💠🌴💠🌴
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H
💠🔸🔹🔸💠
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
📚 *در ادامه شرح خطبه ١٣٢ نهج البلاغه*
(آیت الله مکارم)
✴️ *نکته* :
❇️ *نتيجه خطبه:*
🌴امام (عليه السلام) در اين خطبه به نکته هاى مهمّى اشاره مى کند که به طور خلاصه چنين است :
🔻🔻🔻
1 ـ *در آغاز خطبه همه را توجه به حضور خداوند در همه جا و آگاهى او از اسرار درون وجود انسان جلب مى کند، تا همگان مراقب اعمال خويش باشند.*
2 ـ *گواهى حقيقى بر وحدانيّت حق و نبوت پيامبر را آن آگاهى مى شمرد که درون و برون با هم هماهنگ باشد و از هرگونه نفاق و دورويى جدا گردد.*
3 ـ *توجه همگان را به نزديک بودن مرگ و کوچ از دنيا که سبب بيدارى و آگاهى است جلب مى کند.*
4 ـ *مخاطبان خودرا به مطالعه تاريخ گذشتگان در کتابها و در آثارى که از آنها در شهرها و بيابانها باقى مانده، دعوت مى نمايد، تا بدانند هر که باشند و به هر جا برسند سرانجام چنين سرنوشتى را دارند.*
5 ـ *به دنبال اين اندرزها همه را به تقوا فرا مى خواند، همان تقوايى که در درون قلب انسان جاى گيرد و آثارش در تمام اعمال او ظاهر شود.*
6 ـ *اين نکته را به همه مخاطبان يادآور مى شود که بهشت را بى حساب و کتاب به کسى نمى دهند، به بها مى دهند، به بهانه، نمى دهند.*
7 ـ *سرانجام اين نکته مهم را يادآور مى شود که دنيا گذرگاهى است نه جايگاه اقامت، بازار*
🌴💠🌴💠🌴
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H
💠🔸🔹🔸💠
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
*✨بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم*✨
✍🏻 *فضیلت قرائت سوره مبارکه القلم:*
🍁شصت و هشتمین سوره قرآن کریم است که 52 ایه دارد و در مکه نازل شده است. این سوره به «ن والقلم» نیز شهرت دارد.(1)
واقع در جزء ۲۹
🍁رسول خدا صلی الله علیه وله وسلم در فضیلت این سوره فرمودند: هر کس سوره قلم را قرائت نماید خداوند ثواب افراد خوش اخلاق را به او عطا می کند. (2)
🍁از امام صادق علیه السلام نیز در این باره روایت شده است: هر کس سوره قلم را در نمازهای واجب یا مستحبی قرائت کند هیچگاه به فقر مبتلا نمی شود و پس از مردن از تاریکی قبر در امان خواهد بود.(3)
🤲🏻 *اللهم عجل لولیک الفرج بحق یس و القرآن الحکیم و بحق طه و القرآن العظیم*
_______________
📚پی نوشت:
(1) درمان با قرآن، ص124
(2) مجمع البیان، ج10، ص82
(3) ثواب الاعمال، ص119
*✨بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم*✨
✍🏻 *فضیلت و خواص سوره الحاقه:*
🍁شصت و نهمین سوره قرآن کریم است که مکی و 52 آیه دارد.
واقع در جزء ۲۹
🍁حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم فرموده اند: هر کس سوره حاقه را قرائت نماید خداوند در حسابرسی او آسانگیری می کند.(1)
🍁امام صادق علیه السلام نیز فرموده اند: سوره حاقه را زیاد بخوانید زیرا قرائت آن در نمازهای واجب و مستحب از نشانه های ایمان به خدا و رسول اوست، این سوره درباره امیرالمومنین علی علیه السلام و معاویه نازل شده است دین قاری سوره، از او سلب نخواهد شد تا اینکه خداوند را دیدار کند.(2)
🍁در روایتی دیگر از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم آمده ست: هر که یازده آیه از سوره حاقه را بخواند خدای تعالی او را از فتنه دجّال نگاه می دارد و اگر همه سوره را بخواند موجب نورانی شدن او از سر تا پا می شود.(3)
🤲🏻 *اللهم عجل لولیک الفرج بحق یس و القرآن الحکیم و بحق طه و القرآن العظیم*
______________
📚پی نوشت:
(1) مجمع البیان، ج10، ص102
(2) ثواب الاعمال، ص119
(3) روض الجنان و روح الجنان، ج19، ص373
1_1559956109.mp3
12.38M
#اوج_قله_تقدیر ۳
#استاد_شجاعی
#استاد_فرحزاد
✖️ من نمیدونم چرا نمیتونم " قدرِ "خودمو بدونم،
ناخواسته وارد بحثها و کارایی میشم، که شخصیتم رو لِه میکنند!
✖️ من نمیدونم چرا شخصیتم وزن نداره، و هر اتفاقی میفته، منو توی دام غمها و اضطرابهاش گرفتار میکنه!
💥 خطر!
شما اول باید یاد بگیری، "قدرِ" خودت رو بدونی، تا بتونی "شب قدر" رو درک کنی❗️
*♦️چگونه از قرآن کریم در تشخیص حق از باطل بهره گیریم ؟*
*🔸شیوه تدبر در قرآن(۲)*
*🔻قرآن همواره مسائل را به صورت كلى و اصولى طرح مى كند ولى استنباط و تطبيق كلى بر جزئى ، بسته به فهم و درك صحيح ماست.*
*🔻 مثلًا در قرآن ننوشته در جنگى كه در فلان روز بين على و معاويه در مى گيرد حق با على است.*
*🔻در قرآن همين قدر آمده است كه:*
*«اگر دو گروه از مؤمنان كارزار كردند، آشتى دهيد آنان را*
*و اگر يكى بر ديگرى سركشى و ستمگرى كند، با آن كه ستمگر است نبرد كنيد تا به سوى فرمان خدا برگردد.»(حجرات: ۹)*
*اين قرآن و طرز بيان قرآن.*
*🔻 اما قرآن نمى گويد در فلان جنگ فلان شخص حق است و ديگرى باطل.*
*🔻قرآن يكى يكى اسم نمى برد، نمى گويد بعد از چهل سال يا كمتر و يا بيشتر مردى به نام معاويه پيدا مى شود و با على جنگ مى كند، شما به نفع على وارد جنگ شويد*
*و نبايد هم وارد جزئيات بشود.*
*🔻قرآن نبايد موضوعات را شماره كند و انگشت روى حق و باطل بگذارد. چنين چيزى ممكن نيست.*
*🔻قرآن آمده است تا جاودانه بماند.*
*پس بايد اصول و كليات را روشن كند تا در هر عصرى باطلى رو در روى حق قرار مى گيرد، مردم با معيار آن كليات عمل كنند.*
*🔻اين ديگر وظيفه خود مردم است كه با ارائه اصل «وَ إِنْ طائِفَتانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا ...»*
*چشمشان را باز كنند و فرقه طاغى را از فرقه غير طاغى تشخيص دهند.*
*♦️قرآن مى خواهد مسلمانان رشد عقلى و اجتماعى داشته باشند و به موجب همان رشد عقلى، مرد حق را از غير مرد حق تميز دهند.*
*🔻قرآن نيامده است كه براى هميشه با مردم مانند ولىّ صغير با صغير عمل كند،*
*جزئيات زندگى آنها را با قيموميت شخصى انجام دهد*
*و هر مورد خاص را با علامت و نشانه حسى تعيين نمايد.*
*🔻اساساً شناخت اشخاص و ميزان صلاحيت آنها و حدود شايستگى و وابستگى آنها به اسلام و حقايق اسلامى، خود يك وظيفه است*
*و غالباً ما از اين وظيفه خطير غافليم.*
*▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (جاذبه و دافعه على عليه السلام)، ج۱۶، ص: ۳۳۷-۳۳۴- با تلخیص و ویرایش جزئی*