eitaa logo
🌻🌻🌻🌻 طلوع 🌻🌻🌻🌻
2هزار دنبال‌کننده
71.7هزار عکس
75هزار ویدیو
2.9هزار فایل
اسیرزمان شده ایم! مرکب شهادت ازافق می آیدتاسوارخویش رابه سفرابدی کربلاببرد اماواماندگان وادی حیرانی هنوزبین عقل وعشق جامانده اند اگراسیرزمان نشوی زمان شهادتت فراخواهدرسید. @tofirmo
مشاهده در ایتا
دانلود
ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 169.mp3
7.11M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 🌺 سهم روز صد و شصت و نهم خطبه ۱۵۵
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح حکمت ۴۹ قسمت ۱ شناخت بزرگوار و پست فطرت.mp3
2.53M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 🔸 شرح 1⃣ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 1 ) 🔹 شناخت بزرگوار و پست فطرت 🔰 در حکمت ۴۹ نهج‌البلاغه، مولا علی (علیه السلام) می‌فرمایند: 💠«إحْذَرُوا صَوْلَةَ الْكَرِيمِ إِذَا جَاعَ وَ اللَّئِيمِ إِذَا شَبِعَ» " یعنی از صولت ، قدرت، هیبت و یورش بزرگوار، در هنگامی که او را محروم می کنی و همچنین از سیری بیش از حدّ انسان پست، بپرهیز. " 🔰 در فهم این حکمت، چند نکته لازم است: 🔸 ۱. اولاً ارزش خود کریم النّفس بودن است؛ 🔻 مولا علی (علیه السلام) درباره اثر کرامت نفس، در حکمت ۴۴۹ می‌فرمایند: «مَنْ كَرُمَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ هَانَتْ عَلَيْهِ شَهَوَاتُهُ» ؛ " کسی که برای خودش احساس شخصیت با کرامت بکند، شهواتش نزد او کوچک و خوار می‌شود." یعنی گرفتار شهوات دلش نمی‌شود. 🔻 یا در حکمت ۴۳۶ می‌فرمایند: «أَوْلَى النَّاسِ بِالْكَرَمِ مَنْ عُرِفَتْ بِهِ الْكِرَامُ» «می‌دانید در بین اقشار مردم، چه کسی شایسته تر از بقیه است نسبت به احترام و تکریم؟ کسی که آنقدر صفت کرامت در او تجلّی دارد، که دیگران را در کرَم با او مقایسه می‌کنند.» 🔻و مولا علی (علیه السلام) در زیبایی رفتاری انسان های کریم النّفس، نکاتی دارند که یکی از آنها در حکمت ۲۲۲ است؛ می‌فرمایند: «مِنْ أَشْرَفِ أَعْمَالِ الْكَرِيمِ غَفْلَتُهُ عَمَّا يَعْلَمُ» " یکی از زیباترین و شریف ترین رفتارهای انسان های کریم النفس این است که اهل تغافل اند؛ عیوب مردم را که می‌بینند جار نمی‌زنند؛ خودشان را به غفلت می زنند. " 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ↩️ ادامه دارد...
🔴 از سخنان بهلول کسی که سخنانش نه راست است و نه دروغ ، فيلسوف است کسی که راست و دروغ برای او يکی است،  چاپلوس است کسی که پول مي گيرد تا دروغ بگويد، دلال است کسی که دروغ می گويد تا پول بگيرد، گدا است کسی که پول می گيرد تا راست و دروغ را تشخيص دهد، قاضی است کسی که پول می گيرد تا راست را دروغ و دروغ را راست جلوه دهد، وکيل است کسی که جز راست چيزی نمی گويد، بچه است کسی که به خودش هم دروغ می گويد، متکبر است کسی که دروغ خودش را باور می کند، ابله است کسی که سخنان دروغش شيرينست، شاعر است کسی که علی رغم ميل باطنی خود دروغ می گويد، همسر است کسی که اصلا دروغ نمی گويد، مرده است کسی که دروغ می گويد و قسم هم می خورد، بازاری است کسی که دروغ می گويد و خودش هم نمی فهمد، پرحرف است کسی که مردم سخنان دروغ او را راست می پندارند، سياستمدار است کسی که مردم سخنان راست او را دروغ می پندارند و به او می خندند، ديوانه است ═ೋ❅🖋☕️❅ೋ═
❤️ عجایب آیت الکرسی «ابوبکر بن نوح» می گوید: پدرم نقل کرد: دوستی در نهروان داشتم که یک روز برایم تعریف کرد که من عادت داشتم هر شب آیة الکرسی را می خواندم و بر در دکان و مغازه ام می دمیدم و با خیال راحت به منزلم می رفتم. یک شب یادم رفت آیةالکرسی را به مغازه بخوانم، و به خانه رفتم و وقت خواب یادم آمد، از همان جا خواندم و به طرف مغازه ام دمیدم. فردا صبح که به مغازه آمدم و در باز کردم، دیدم دزدی در مغازه آمده و هر چه در آنجا بوده جمع کرده، بعد متوجّه مردی شدم که در آنجا نشسته. گفتم: تو که هستی و در اینجا چه کار داری؟ گفت: داد نزن من چیزی از تو نبرده ام، نگاه کن تمام متاع تو موجود است، من اینها را بستم و همینکه خواستم بردارم وببرم در مغازه را پیدا نمی کردم، تا اثاثها را زمین می گذاشتم در را نشان می کردم باز تا می خواستم ببرم دیوار می شد. خلاصه شب را تا صبح به این بلا بسر بردم تا اینکه تو در را باز کردی، حالا اگر می توانی مرا عفو کن، زیرا من توبه کردم و چیزی هم از تو نبرده ام. من هم دست از او برداشتم و خدا را شکر کردم. 📕شفا و درمان با قرآن ، ص 50 ‌‎‌‌‌‎‌═ೋ❅🖋☕️❅ೋ═
خداوندا بدون نوازشهای تو بدون مهر و محبت تو بدون عشق تو میان دست های زندگی مچاله میشویم خدایا نوازش و مهربانیت را از ما نگیر به امید پیروزی و آزادی مردم مظلوم فلسطین❤️ ═ೋ❅🖋☕️❅ೋ═
🔴 فریب عبادت زیاد بعضی ها را نخورید امام علی علیه السلام به "کمیل بن زیاد"فرمود: ای کمیل! شیفته کسانی که نماز طولانی می خوانند و مدام روزه می گیرند و صدقه می دهند و گمان می کنند که آدمهای موفقی هستند، مباش و فریب آنها را نخور. زیرا ممکن است که به این عبادات "عادت" کرده باشند یا بخواهند عمداً مردم را فریب دهند. ای کمیل! شیطان وقتی قومی را دعوت به گناهانی مثل زنا، شراب خواری، ریا و آنچه شبیه این گناهان است می نماید، عبادات زیاد را با طول رکوع و سجود و خضوع و خشوع پیش آنان محبوب می گرداند. وقتی خوب آنها را به دام انداخت، آنگاه آنان را دعوت به ولایت و دوستی پیشوایان ظلم و ستم می نماید. بحارالانوار ، جلد ۸۱ ، صفحه ۲۲۹ ═ೋ❅🖋☕️❅ೋ═ ❥
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 خدا چرا این دنیای پر از ظلم رو آفرید؟! ═ೋ❅🖋☕️❅ೋ═
📚حکایت يكی از مسلمانان ثروتمند با لباس تميز و فاخر محضر رسول خدا صلی الله عليه و آله آمد و در كنار حضرت نشست، سپس فقيری ژنده پوش با لباس كهنه وارد شد و در كنار آن مرد ثروتمند قرار گرفت. مرد ثروتمند يكباره لباس خود را جمع كرد و خويش را به كناری كشيد تا از فقير فاصله بگيرد. پيامبر خدا صلی الله عليه و آله از اين رفتار متكبرانه سخت ناراحت شد و به او رو كرد و فرمود: آيا ترسيدی چيزی از فقر او به تو سرايت كند؟ مرد ثروتمند گفت: خير! يا رسول الله. پيامبر صلی الله عليه و آله: آيا ترسيدی از ثروت تو چيزی به او برسد؟ ثروتمند: خير! يا رسول الله. پيامبر صلی الله عليه و آله: پس چرا از او فاصله گرفتی و خودت را كنار كشيدی؟ ثروتمند: من همدمی (شيطان يا نفس اماره) دارم كه فريبم می دهد و نمی گذارد واقعيتها را ببينم، هر كار زشتی را زيبا جلوه می دهد و هر زيبايی را زشت نشان می دهد. اين عمل زشت كه از من سر زد، يكی از فريبهای اوست. من اعتراف می كنم كه اشتباه كردم. اكنون حاضرم برای جبران اين رفتار ناپسندم نصف سرمايه خود را رايگان به اين فقير مسلمان بدهم. پيامبر صلی الله عليه و آله به مرد فقير فرمود: آيا اين بخشش را می پذيری؟ فقير: نه! يا رسول الله. ثروتمند: چرا؟! فقير: زيرا می ترسم من نيز مانند تو متكبر و خودپسند باشم و رفتارم مانند تو نادرست و دور از عقل و منطق گردد. 📚بحار ج 22، ص 130 و ج 72، ص 13 ═ೋ❅🖋☕️❅ೋ═ ❥
🔴 حکایت‌های پندآموز ( فقر و تهیدستی) روزی مردی که آوازه‌ی بذل و بخشش‌های‌امام حسن مجتبی علیه‌السلام را شنیده بود، به خدمت آن حضرت آمد و به آن حضرت عرض کرد: ای پسر امیرمؤمنان ! تو را قسم می‌دهم به حق آن خدایی که نعمت های بسیاری را به شما عطا فرموده است ، و تو آن را به واسطه ی شفیع به درگاه او بدست نیاورده ای ، بلکه خدای متعال ، خود بر تو عطا کرده است ، به فریاد من برسید و مرا، از دست دشمنم نجات بدهید. زیرا من دشمنی دارم که بسیار ظالم و ستمکار است.به طوری که نه بر اطفال رحم می‌کند و نه احترام پیران را نگاه می‌دارد. امام حسن علیه‌السلام، که تکیه داده بودند ، با شنیدن این سخن، راست نشستند. و فرمود: بگو دشمن تو کیست، تا من داد تو را از او بستانم؟! آن مرد پاسخ داد: فقر و تهیدستی امام حسن علیه‌السلام، با شنیدن این سخن مدتی سر به زیر انداختند و چیزی نفرمودند . سپس آن حضرت، سر را بلند کردند و خادم خود را خواست و به او فرمود : هر مقدار پول پیش تو موجود است، حاضر کن. خادم آن حضرت، پنج هزار درهم نزد آن حضرت، حاضر کرد. امام مجتبی علیه‌السلام، به خادم خود فرمود: آن پولها را به این مرد بده. سپس امام حسن علیه‌السلام، به آن مرد فرمود : به حق همین سوگند هایی که مرا به آن قسم دادی ، تو را سوگند می دهم که هرگاه این دشمن ستمگرت نزد تو آمد ، برای دادخواهی نزد من بیایی. 📚بحارالأنوار ، ج 43 ، ص 350 ═ೋ❅🖋☕️❅ೋ═
🔴 گواهی حجرالاسود بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم ﺍﺑﻮ ﺳﻌﻴﺪ ﺧﺪﺭﻯ ﮔﻮﻳﺪ: ﻣﺎ ﺑﺎ ﻋﻤﺮ ﺩﺭ ﺍﻭّﻟﻴﻦ ﺣﺠّﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺧﻠﺎﻓﺘﺶ ﻛﺮﺩ، ﺣﺞّ ﻧﻤﻮﺩﻳﻢ. ﭼﻮﻥ ﻋﻤﺮ ﺩﺍﺧﻞ ﻣﺴﺠﺪﺍﻟﺤﺮﺍﻡ ﺷﺪ، ﺑﻪ ﺣﺠﺮﺍﻟﺎﺳﻮﺩ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺷﺪ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻮﺳﻴﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺩﺳﺖ ﻣﺎﻟﻴﺪ ﻭ ﺳﭙﺲ ﮔﻔﺖ: ﻣﻦ ﺣﻘﺎً ﻣﻰ ﺩﺍﻧﻢ ﻛﻪ ﺗﻮ ﺳﻨﮕﻰ ﺑﻴﺶ ﻧﻴﺴﺘﻰ! ﻧﻪ ﻧﻔﻌﻰ ﺍﺯ ﺗﻮ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻧﻪ ﺿﺮﺭﻯ ﻭ ﺍﮔﺮ ﻣﻦ ﻧﻤﻰ ﺩﻳﺪﻡ ﻛﻪ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﱠﱠﻪ ﺗﻮ ﺭﺍ ﻣﻰ ﺑﻮﺳﺪ ﻭ ﺩﺳﺖ ﺑﻪ ﺗﻮ ﻣﻰ ﻣﺎﻟﺪ، ﻫﺮ ﺁﻳﻨﻪ ﻫﻴﭻ ﮔﺎﻩ ﺗﻮ ﺭﺍ ﻧﻤﻰ ﺑﻮﺳﻴﺪﻡ ﻭ ﺩﺳﺖ ﻫﺎﻯ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺗﻮ ﻧﻤﻰ ﺯﺩﻡ. ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺟﺎ ﻋﻠﻰ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺍﻯ ﻋﻤﺮ! ﺍﻳﻦ ﺳﻨﮓ ﻫﺮ ﺁﻳﻨﻪ ﻧﻔﻊ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﻭ ﺿﺮﺭ ﻣﻰ ﺭﺳﺎﻧﺪ. ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺗﻌﺎﻟﻰ ﻣﻰ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: «ﻭ ﻳﺎﺩ ﺑﻴﺎﻭﺭ ﺍﻯ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺁﻥ ﺯﻣﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺫﺭّﻳﻪ ﺑﻨﻰ ﺁﺩﻡ ﺭﺍ ﺍﺯ ﭘﺸﺖ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻛﺸﻴﺪ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﮔﻮﺍﻩ ﮔﺮﻓﺖ ﻛﻪ ﺁﻳﺎ ﻣﻦ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺷﻤﺎ ﻧﻴﺴﺘﻢ؟ ﻫﻤﻪ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﺁﺭﻯ! » ﻭ ﭼﻮﻥ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻯ ﺗﻮﺣﻴﺪ ﮔﻮﺍﻩ ﮔﺮﻓﺖ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﻗﺮﺍﺭ ﻭ ﺍﻋﺘﺮﺍﻑ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺻﺎﺣﺐ ﻋﺰّﺕ ﻭ ﺟﻠﺎﻟﺖ ﺍﺳﺖ، ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﻋﻬﺪ ﻭ ﭘﻴﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺭﻭﻯ ﭘﻮﺳﺖ ﻧﺎﺯﻛﻰ ﻧﻮﺷﺖ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺳﻨﮓ (ﺣﺠﺮﺍﻟﺎﺳﻮﺩ) ﺧﻮﺭﺍﻧﻴﺪ. ﺁﮔﺎﻩ ﺑﺎﺵ ﺍﻯ ﻋﻤﺮ! ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺳﻨﮓ ﺳﻴﺎﻩ، ﺩﻭ ﭼﺸﻢ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﻳﻚ ﺯﺑﺎﻥ ﻭ ﺩﻭ ﻟﺐ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﮔﻮﺍﻫﻰ ﺑﻪ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﻫﺎ ﻭ ﺁﻣﺪﻥ ﻫﺎﻯ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﺪﻳﻦ ﺟﺎ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺍﻳﻦ ﺳﻨﮓ ﺍﻣﻴﻦ ﺧﺪﺍﻯ- ﻋﺰّﻭﺟﻞّ- ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﻜﺎﻥ ﺍﺳﺖ. ﻋﻤﺮ ﮔﻔﺖ: ﺍﻯ ﺍﺑﺎﺍﻟﺤﺴﻦ! ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﺮﺍ ﺩﺭ ﺟﺎﻳﻰ ﻛﻪ ﺗﻮ ﻧﺒﺎﺷﻰ ﺯﻧﺪﻩ ﻧﮕﺬﺍﺭﺩ. ﻣﻌﺎﺩ ﺷﻨﺎﺳﻰ، ﺝ 7، ﺹ 25 ﺑﺤﺎﺭﺍﻟﺎﻧﻮﺍﺭ، ﺝ 8 ﻭ ﺹ 298 .ﻣﻌﺎﺩ ﻣﻌﺎﺩ ﺷﻨﺎﺳﻰ، ﺝ 7، ﺹ 25 ﺑﺤﺎﺭﺍﻟﺎﻧﻮﺍﺭ، ﺝ 8 ﻭ ﺹ 298.ﻪ180 داستان ها و حکایت های حج ═ೋ❅🖋☕️❅ೋ═
📚 یک روز آموزگار از دانش آموزانی که در کلاس بودند پرسید آیا می توانید راهی غیرتکراری برای ابراز عشق ، بیان کنید؟ برخی از دانش آموزان گفتند : با بخشیدن،عشقشان را معنا می کنند. برخی «دادن گل و هدیه» و «حرف های دلنشین» را راه بیان عشق عنوان کردند. شماری دیگر هم گفتند «با هم بودن در تحمل رنجها و لذت بردن از خوشبختی» را راه بیان عشق می دانند. در آن بین ، پسری برخاست و پیش از این که شیوه دلخواه خود را برای ابراز عشق بیان کند، داستان کوتاهی تعریف کرد: یک روز زن و شوهر جوانی که هر دو زیست شناس بودند طبق معمول برای تحقیق به جنگل رفتند. آنان وقتی به بالای تپّه رسیدند درجا میخکوب شدند. یک ببر بزرگ، جلوی زن و شوهر ایستاده و به آنان خیره شده بود. شوهر،تفنگ شکاری به همراه نداشت و دیگر راهی برای فرار نبود.. رنگ صورت زن و شوهر پریده بود و در مقابل ببر، جرات کوچک ترین حرکتی نداشتند. ببر، آرام به طرف آنان حرکت کرد. همان لحظه، مرد زیست شناس فریادزنان فرار کرد و همسرش را تنها گذاشت. بلافاصله ببر به سمت شوهر دوید و چند دقیقه بعد ضجه های مرد جوان به گوش زن رسید. ببر رفت و زن زنده ماند. داستان به اینجا که رسید دانش آموزان شروع کردند به محکوم کردن آن مرد. راوی اما پرسید : آیا می دانید آن مرد در لحظه های آخر زندگی اش چه فریاد می زد؟ بچه ها حدس زدند حتما از همسرش معذرت خواسته که او را تنها گذاشته است! راوی جواب داد: نه، آخرین حرف مرد این بود که «عزیزم ، تو بهترین مونسم بودی.از پسرمان خوب مواظبت کن و به او بگو پدرت همیشه عاشقت بود. قطره های بلورین اشک، صورت راوی را خیس کرده بود که ادامه داد: همه زیست شناسان می دانند ببر فقط به کسی حمله می کند که حرکتی انجام می دهد و یا فرار می کند. پدر من در آن لحظه وحشتناک ، با فدا کردن جانش پیش مرگ مادرم شد و او را نجات داد. این صادقانه ترین و بی ریاترین ترین راه پدرم برای بیان عشق خود به مادرم و من بود. ═ೋ❅🖋☕️❅ೋ═ ❥
🔴 درختی در تبریز که همپای دانش آموزان درس می‌خواند! این درخت ۵۰ساله در یک ملک شخصی رشد کرده بود وبعد از فروش ملک، مدرسه‌ای در آن احداث می‌شود و مسئولین مدرسه در راستای حفظ محیط زیست درخت کاج را حفظ کرده‌اند بطوریکه تنه و ریشه‌ی این درخت در داخل کلاس درس باقی میماند و شاخه‌های بلند آن نیز بیرون از سقف کلاس وبالای ساختمان قرار می‌گیرد اکنون حدود 2سال است که درخت در داخل کلاس و در وضعیتی سالم به حیات خود ادامه میدهد. ═ೋ❅🖋☕️❅ೋ═ ❥
قراره روحانی در جماران به مناسبت درگذشت هاشمی سخنرانی کنه. چه خوبه درباره این موضعش در سخنرانی ۲۹شهریور۷۵ درباره هم چند کلمه‌ای توضیح بده: قانون اساسی نوکر نظام است. ارزش این قانون به آرای مردم است ولی انسانهای استثنایی و شایسته در قالب قانون نمی‌گنجند!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سال خوش‌یمنِ ایران در اقتصاد 🔹چندی پیش صندوق‌ بین‌المللی پول گزارشی درباره وضعیت اقتصاد کشورها از جمله ایران در سال ۲۰۲۴ منتشر کرد. طبق این گزارش تولید ناخالص داخلی و صادرات ایران رشد خواهد داشت و تورم از ۴۰ به ۲۵ درصد کاهش خواهد یافت.
🔺اتفاق بی نظیر در شبکه سه سیما 🔹شبکه سه امروز اذان ظهر و نماز را به صورت زنده از فولاد مبارکه اصفهان پخش کرد.یکی از نیروهای فولاد مبارکه وسط سوله این شرکت اذان می‌گفت و دوربین در نمازخانه فولاد مبارکه رفته بود! این نوع فرهنگ سازی و احیای سنت‌های اسلامی که دوربین شبکه سه متمرکز برآن شده از جهات مختلف بسیار راهبردی و مهم است.
💢اینستاگرام عامل احساس حقارت و بدبختی! 🔹مجله آمریکایی «تایم» در گزارشی نوشت: نتايج یک مطالعه‌ بر روى جوانان و نوجوانان نشان می‌دهد اینستاگرام بدترین شبکه اجتماعی از لحاظ تاثیرات منفی بر روی سلامت روان جوانان است. 🔹طبق این تحقیق، کاربران این شبکه اجتماعی ۶۳درصد بیشتر از کاربران دیگر شبکه‌های اجتماعی احساس بدبختی می‌کنند
حقایق تکان دهنده یکی از اعضای جداشده گروهک تروریستی منافقین سال ۸۸ ماموریت داشتیم برای موسوی تبلیغ کنیم
💠تفاوت زن و مرد در شهادت دادن 🔴چرا شهادت دو زن، برابر با يک مرد است؟ 🔸فلسفه بسياري از احکام در متون ديني بيان نشده؛ اما اين مسلّم است که به دليل علم و حکمت الهي، تمام احکام ناشي از مصلحت و مفسده واقعياند؛ اگرچه نتوانيم مصالح و مفاسد را کشف کنيم. 👈با اين وجود، توجه به نکاتي به شناخت چرايي اين حکم کمک ميکند: 1️⃣قانون براي تنظيم روابط انسانها وضع ميشود و ملاک ارزشگذاري نيست. 2️⃣ اصل شهادت زن و مرد در اسلام پذيرفته شده؛ اما ميزان آن متفاوت است. براي اينکه ملاک، رسيدن به حقيقت و کشف واقعيت است، گاهي شهادت زن ميتواند اين هدف را تأمين کند و گاهي شهادت مرد، گاهي هم ترکيب اين دو شهادت. ▪️ از اين رو، از شهادت مردان در امور اجتماعي که غالباً مردان حضور پررنگتري دارند، بحث ميشود. ▪️در برخي امور نيز شهادت زنان پذيرفته ميشود؛ مثل اثبات ولادت، بکارت، اثبات عيوب زنان و...(1) 3️⃣در بعضيموارد، شهادتمردانبهشهادتزنان، ضميمهميشود؛ مثل زنا (2) که غالباً طبيعت زن اقتضاي مشاهده اين مسأله را ندارد؛ به دليل روحيه حساس زن و حيا و عفّت بيشتر او؛ همچنين ميتوان گفت شرطضميمه شهادتمردان، نوعيحمايتاز زناندر قبالخطراتشهادت دادن عليه ديگران است که جنبه حقوقي و قانوني پيدا ميکند.(3) 4️⃣در برخي موارد شهادت دو زن برابر با يک مرد است؛ مانند گرفتن شاهد بر انجام معامله که اين مورد نيز بيشتر مبتلا به مردان است و اين امور براي آنان اهميّت ويژهاي دارد. از آنجا که غالب زنان در اين امور دخالتي ندارند، احتمال فراموشي زنان نسبت به برخي جزئيات در آن بالاست. از اين رو، در قرآن فرموده: «دو تن از مردان خود (از مسلمانان عادل) گواه آريد، و اگر دو مرد نيابيد يک مرد و دو زن، از هر که (به عدالت) قبول داريد گواه گيريد تا اگر يک نفر از آن دو زن فراموش کند، ديگري به خاطرش آورد»(4) 🔹پس شهادت دادن تکليفي بر عهده شاهد ميآورد و آثاري به دنبال دارد. از آنجا که شهادت دادن مربوط به امور اجتماعي و خبر دادن از چگونگي روابط در اين عرصه است، موارد بسياري از آن بر عهده مردان که حضور اجتماعي پررنگتري دارند، قرار ميگيرد و آنچه به حريم بانوان مربوط است، از شهادت آنان استفاده ميشود و در موارد ديگر با شروطي همراه است که از ويژگيهاي زن ناشي ميشود. ********** 👈پی نوشت: 1. جواهر الکلام، ج41، ص170. 2. تحريرالوسيله، ج2، ص416. 3. کتاب نقد، 1378، شماره 12. 4-آیه 282 سوره بقره
🔰 14 (عليها السلام) به 1️⃣ گذشت روزگار هيچ‌كدام را فرسوده نمى‌کند؛ 🌹 امام رضا (ع) درباره قرآن فرمودند: «فَهُوَ فِي كُلِّ زَمَانٍ جَدِيد ...». (عيون الأخبار، ج ۲، ص ۸۷) 🌷 در روايات حضرت فاطمه (عليها السلام) به عنوان «سَيِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِين‌» (الكافي، ج 1، ص 459) معرفى شده كه برترى آن حضرت امرى مستمر و هميشگى است. 2️⃣ هردو داراى كرامت‌اند؛ 🌹 «إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِيمٌ». (واقعه: 77) 🌷 «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى السَّيِّدَةِ الْمَفْقُودَةِ الْكَرِيمَة». (بحار الأنوار، ج 99، ص 220) 3️⃣ هردو داراى سيادت‌اند؛ پيامبر اكرم (ص) فرمود: 🌹«يا علي سيد الكلام القرآن». (مجمع البيان في تفسير القرآن، ج 2، ص 626) 🌷 «فَاطِمَةَ سَيِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِين‌». (أمالي شيخ صدوق، ص 26) 4️⃣ هردو هستند؛ 🌹 پيامبر اكرم (ص): «عَلَيْكُمْ بِالْقُرْآنِ فَاتَّخِذُوهُ إِمَاماً». (كشف الغمة في معرفة الأئمة، ج 2، ص 164) 🌷 حضرت مهدى (ع) فرمودند: «فِي ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ ص لِي أُسْوَةٌ حَسَنَة». (كتاب الغيبة، ص 286) حضرت فاطمه (عليها السلام) نه تنها براى (ع)، بلكه براى همه انسان‌ها الگو است. 5️⃣ هردو موصوف به صداقت‌اند؛ 🌹 خداوند در قيامت به قرآن خطاب مى‌كند: « يَا حُجَّتِي فِي الْأَرْضِ وَ كَلَامِيَ الصَّادِقَ النَّاطِقَ ارْفَعْ رَأْسَكَ وَ سَلْ تُعْطَ وَ اشْفَعْ تُشَفَّعْ فَيَرْفَعُ رَأْسَهُ». (الكافي، ج 2، ص 597) 🌷 در زيارت‌نامه (عليها السلام) مى‌خوانيم: «السَّلَامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الصِّدِّيقَةُ الشَّهِيدَةُ». (من لا يحضره الفقيه، ج 2، ص 573) 6️⃣ هردو براى مؤمنان مايه بشارت‌اند؛ 🌹 (إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتي هِيَ أَقْوَمُ وَ يُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِينَ). (اسراء: 9) 🌷 در زيارت‌نامه آن حضرت مى‌خوانيم: «صَلِّ عَلَى‌ ... سَيِّدَةِ النِّسَاءِ وَ مُبَشَّرَةِ الْأَوْلِيَاء». (إقبال الأعمال، ج 2، ص 625) 7️⃣ هردو بينه و حجت هستند؛ 🌹(فَقَدْ جَاءَكُم بَيِّنَةٌ مِن رَبِّكُمْ). (انعام 157) 🌷 «أَشْهَدُ أَنَّكِ مَضَيْتِ عَلَى بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّكِ». (من لا يحضره الفقيه، ج 2، ص 573) 8️⃣ هردو از جانب خداوند هستند؛ 🌹 (وَ أَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ). (مائده: 48) 🌷بر درب بهشت نوشته شده فاطمه (عليها السلام) برگزيده خداوند است‌: «فَاطِمَةُ خِيَرَةُ اللَّه‌». (الجواهر السنية في الأحاديث القدسية، ص 597) 9️⃣ محبت به هردو مايه مصونيت از عذاب است؛ 🌹 خداوند قلبى كه قرآن را بپذيرد نمى‌كند: «لَا يُعَذِّبُ اللَّهُ قَلْباً وَعَى الْقُرْآن‌». (أمالي شيخ طوسي، ص 7) 🌷 قال رسول الله (ص): «إِنَّمَا سُمِّيَتْ ابْنَتِي فَاطِمَةَ لِأَنَّ اللَّهَ (عَزَّ وَ جَلَّ) فَطَمَهَا وَ فَطَمَ مَنْ أَحَبَّهَا مِنَ النَّارِ». (أمالي شيخ طوسي، ص 294) 0️⃣1️⃣ هردو مبارك‌اند؛ 🌹 (كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ مُبَارَكٌ). (انعام 92) 🌷 يكى از (عليها السلام) است‌،(أمالي شيخ صدوق، ص 592) علاوه بر اين كه وجود آن حضرت نيز براى اسلام و مسلمين مبارك بود. 1️⃣1️⃣ هردو هستند؛ 🌹 (وَ أَنْزَلْنَا إِلَيْكُمْ نُوراً مُبِيناً). (نساء 174) 🌷 جابر از امام حسين (ع) سؤال كرد چرا فاطمه (عليها السلام) را زهرا ناميدند؟ فرمودند چون خداوند او را از نور عظمت خود آفريد: «لِأَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَهَا مِنْ نُورِ عَظَمَتِهِ». (علل الشرائع، ج 1، ص 180) 2️⃣1️⃣ هردو عزيز و نفوذناپذيرند؛ 🌹 (وَ إِنَّهُ لَكِتَابٌ عَزِيزٌ). (فصلت: 41) 🌷فاطمه زهرا (عليها السلام) در روز قيامت در حالى كه در هودجى از نور نشسته و بر مركبى سوار است، در عرصه محشر ظاهر شده، آرى آن حضرت انسيه و عزيزه است‌ «عَلَيْهَا هَوْدَجٌ مِنْ نُورٍ فِيهِ جَارِيَةٌ إِنْسِيَّةٌ حُورِيَّةٌ عَزِيزَة». (بحار الأنوار، ج 27، ص 140) 3️⃣1️⃣ هردو شافع‌اند؛ 🌹 پيامبر اكرم (ص) فرمود: «نعم الشّفيع القرآن لصاحبه يوم القيمة». (نهج الفصاحة، ص 787) 🌷حضرت فاطمه (عليها السلام) نيز از علاقه‌مندانش مى‌كند: «إِنَّمَا أَمَرْتُ بِعَبْدِي هَذَا إِلَى النَّارِ لِتَشْفَعِي فِيهِ فَأُشَفِّعَك‌». (علل الشرائع، ج 1، ص 179) 4️⃣1️⃣ به هردو بى‌احترامى به خداوند است؛ 🌹 قال رسول الله (ص): «مَنْ لَمْ يُوَقِّرِ الْقُرْآنَ فَقَدِ اسْتَخَفَّ بِحُرْمَةِ اللَّهِ». (جامع الأخبار، ص 40) 🌷 قال رسول الله (ص): «مَنْ آذَى فَاطِمَةَ فَقَدْ آذَانِي وَ مَنْ آذَانِي فَقَدْ آذَى اللَّه‌». (بحار الأنوار، ج 29، ص 157) 📚 برگرفته از کتاب 25 سخن پيرامون شخصيت حضرت فاطمه زهرا عليهاالسلام، مرحوم استاد اکبر دهقان، ص 15-19. •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈•
💠روايتى از امام صادق (ع) در باره اقسام كفر 🔸در کتاب كافى از زبيرى از امام صادق علیه السلام روايت آورده كه گفت: به آنجناب عرضه داشتم: وجوه كفر را كه در كتاب خدا آمده برايم بيان بفرما. 🔹فرمود: كفر در كتاب خدا برپنج قسم است، اول كفر جحود، و جحود هم خود، دو جور است، سوم كفر بترك دستورات الهى، چهارم كفر برائت، پنجم كفران نعمت. ⏺الف) کفر جحود: دو قسم است؛ ⏺1️⃣انكار ربوبيت خدا است، و اين اعتقاد كسى است كه ميگويد: نه ربى هست، و نه بهشتى، و نه دوزخى، و صاحبان اين عقيده دو صنف از زنادقه هستند، كه بايشان دهرى هم مى‏ گويند، همانهايی كه قرآن كلامشان را حكايت كرده كه گفته‏ اند: “وَ ما يُهْلِكُنا إِلَّا الدَّهْرُ؛ جز روزگار كسى ما را نمى ‏ميراند “و اين دينى است كه از طريق امتحان و دل بخواه براى خود درست كرده ‏اند، و گفتارشان خالى از حقيقت و تحقيق است اما خداوند متعال در جواب آنها گفته است: “إِنْ هُمْ إِلَّا يَظُنُّونَ"‏[1] جز پندار دليل ديگرى ندارند” و نيز فرموده: “إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَواءٌ عَلَيْهِمْ أَ أَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لا يُؤْمِنُونَ‏، كسانى كه كافر شدند بر ايشان يكسان است، چه انذارشان كنى، و چه نكنى ايمان نمى‏آورند"[2] يعنى بدين توحيد ايمان نمى ‏آورند. ⏺2️⃣جحود بر معرفت است، و آن اين است كه كسى با اينكه حق را شناخته، و برايش ثابت شده، انكار كند. خداى عز و جل در باره آنها فرموده است:” وَ جَحَدُوا بِها، وَ اسْتَيْقَنَتْها أَنْفُسُهُمْ، ظُلْماً وَ عُلُوًّا،[3] دين خدا را انكار كردند، با اينكه در دل بحقانيت آن يقين داشتند، ولى چون ظالم، و سركش بودند، زير بار آن نرفتند". و نيز فرموده است: “وَ كانُوا مِنْ قَبْلُ يَسْتَفْتِحُونَ عَلَى الَّذِينَ كَفَرُوا فَلَمَّا جاءَهُمْ ما عَرَفُوا، كَفَرُوا بِهِ فَلَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الْكافِرِينَ‏، قبل از آمدن اسلام يهوديان بكفار مى‏گفتند بزودى پيامبر آخر الزمان مى‏آيد، و ما را بر شما پيروزى مى‏بخشد، ولى همين كه اسلام آمد، بدان كافر شدند، پس لعنت خدا باد بر كافران".[4] 3️⃣كفران نعمت است، خداى سبحان در باره ‏اش از سليمان حكايت كرده كه گفت: “هذا مِنْ فَضْلِ رَبِّي، لِيَبْلُوَنِي، أَ أَشْكُرُ؟ أَمْ أَكْفُرُ؟ وَ مَنْ شَكَرَ، فَإِنَّما يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ، وَ مَنْ كَفَرَ فَإِنَّ رَبِّي غَنِيٌّ كَرِيمٌ‏، اين از فضل پروردگارم است، تا مرا بيازمايد، آيا شكر مى‏گزارم؟ يا كفران مى‏كنم؟ و كسى كه شكر گزارد، بنفع خود شكر كرده و كسى كه كفران كند خدا بى نياز و كريم است"[5] و نيز فرموده: “لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ، وَ لَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابِي لَشَدِيدٌ، اگر شكر بگذاريد نعمت را برايتان زياده كنم، و اگر كفر بورزيد، بدرستى عذابم شديد است."[6] و نيز فرموده:“فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ، وَ اشْكُرُوا لِي، وَ لا تَكْفُرُونِ‏؛ بياد من افتيد تا بيادتان بيفتم و شكرم بگذاريد، وكفرانم مكنيد."[7] در اين چند آيه كلمه كفر بمعناى كفران نعمت است. 4️⃣ ترك دستورات خداى عز و جل ميباشد. خداوند متعال درباره آن فرموده: “وَ إِذْ أَخَذْنا مِيثاقَكُمْ لا تَسْفِكُونَ دِماءَكُمْ، وَ لا تُخْرِجُونَ أَنْفُسَكُمْ مِنْ دِيارِكُمْ، ثُمَّ أَقْرَرْتُمْ وَ أَنْتُمْ تَشْهَدُونَ ثُمَّ أَنْتُمْ هؤُلاءِ تَقْتُلُونَ أَنْفُسَكُمْ، وَ تُخْرِجُونَ فَرِيقاً مِنْكُمْ، مِنْ دِيارِهِمْ، تَظاهَرُونَ عَلَيْهِمْ بِالْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ، وَ إِنْ يَأْتُوكُمْ أُسارى‏، تُفادُوهُمْ، وَ هُوَ مُحَرَّمٌ عَلَيْكُمْ إِخْراجُهُمْ، أَ فَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتابِ‏؟ و تكفرون ببعض؟ و چون پيمان از شما گرفتيم، كه خون يكديگر مريزيد، و يكديگر را از ديارتان بيرون مكنيد، شما هم بر اين پيمان اقرار كرديد، و شهادت داديد، آن گاه همين شما يكديگر را كشتيد، و از وطن بيرون كرديد، و بر دشمنى آنان و جنايتكارى پشت به پشت هم داديد، و چون اسيرتان ميشدند، فديه مى‏گرفتيد، با اينكه فديه گرفتن و بيرون راندن بر شما حرام بود، آيا به بعضى احكام كتاب ايمان مى‏آوريد، و به بعضى كفر مى‏ورزيد؟)[8] (يعنى عمل نمى‏ كنيد)؟ در اين آيه منظور از كفر، ترك دستورات خداى عز و جل ميباشد، چون نسبت ايمان هم بايشان داده، هر چند كه اين ايمان را از ايشان قبول نكرده، و سودمند بحالشان ندانسته، و فرموده: (فَما جَزاءُ مَنْ يَفْعَلُ ذلِكَ مِنْكُمْ إِلَّا خِزْيٌ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا، وَ يَوْمَ الْقِيامَةِ يُرَدُّونَ إِلى‏ أَشَدِّ الْعَذابِ، وَ مَا اللَّهُ بِغافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ‏، پس چيست جزاى هر كه از شما چنين كند، بجز خوارى در زندگى دنيا، و روز قيامت بسوى شديدترين عذاب بر مى‏گردند، و خدا از آنچه مى‏كنيد غافل نيست).[9] ادامه در پست بعد 👇
💠روايتى از امام صادق (ع) در باره اقسام كفر قسمت دوم 5️⃣كفر برائت است، خداى عز و جل در باره‏ آن از ابراهيم خليل (ع) حكايت كرده، كه گفت: “كَفَرْنا بِكُمْ، وَ بَدا بَيْنَنا وَ بَيْنَكُمُ الْعَداوَةُ وَ الْبَغْضاءُ أَبَداً حَتَّى تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَحْدَهُ‏، از شما بيزاريم، و ميان ما و شما دشمنى و خشم آغاز شد، و دست از دشمنى برنميداريم، تا آنكه بخداى يگانه ايمان بياوريد."[10] در اين آيه كفر بمعناى بيزارى آمده است. و نيز از ابليس حكايت مى ‏كند، كه از دوستان انسى خود در روز قيامت بيزارى جسته، ميگويد: “إِنِّي كَفَرْتُ بِما أَشْرَكْتُمُونِ مِنْ قَبْلُ‏، من از اينكه شما مرا در دنيا شريك قرار داديد بيزارم)[11]. و نيز از قول بت ‏پرستان حكايت مى‏كند، كه در قيامت از يكدگر بيزارى ميجويند، و فرموده: (إِنَّمَا اتَّخَذْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْثاناً، مَوَدَّةَ بَيْنِكُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا، ثُمَّ يَوْمَ الْقِيامَةِ يَكْفُرُ بَعْضُكُمْ بِبَعْضٍ، وَ يَلْعَنُ بَعْضُكُمْ بَعْضاً، تنها علت بت‏پرستى شما در دنيا رعايت دوستى با يكديگر بود، ولى روز قيامت از يكديگر بيزارى جسته، يكديگر را لعنت خواهيد كرد)[12]. كفر در اين آيه نيز بمعناى بيزارى آمده‏[13]. *علامه طباطبائی: اين روايت در حقيقت ميخواهد بفرمايد: كه كفر شدت و ضعف مى‏پذيرد.[14] . [1] ( 1)- سوره جاثيه آيه 24 [2] ( 2)- سوره بقره آيه 6 [3] ( 3)- سوره نمل آيه 14 [4] ( 4)- بقره آيه 89 [5] ( 5)- سوره نمل آيه 40 [6] ( 6)- سوره ابراهيم آيه 7 [7] ( 1)- بقره آيه 152 [8] ( 2 و 3)- سوره بقره آيه 85 [9] ( 2 و 3)- سوره بقره آيه 85 [10] ( 4)- سوره ممتحنه آيه 4. [11] ( 5)- سوره ابراهيم آيه 22. [12] ( 6)- سوره عنكبوت آيه 26. [13] ( 7)- اصول كافى ج 2 ص 389 ح 1 [14] تفسیر المیزان،جلد1، ص84-85
💠عوامل زیاد شدن روزی 🔸خداوند در قرآن می فرماید: «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْض؛‏ [اعراف/96] ▪️و اگر اهل شهرها و آبادیها، ایمان مى ‏آوردند و تقوا پیشه مى‌‏كردند، برکت‌هایی از آسمان و زمین را بر آنها مى‌‏گشودیم‏» 🟢برخی ازعوامل زیاد شدن روزی 1️⃣راستگویی و نیکی به والدین :پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: «به هر که راستگویى در گفتار، انصاف در رفتار، نیكى به والدین و صله رحم الهام شود، اجلش به تأخیر مى افتد و روزیش زیاد مى‌شود(أعلام الدین؛ ص365) 2️⃣نیت خوب داشتن: امام باقر(علیه السلام ) می فرماید: هر که خوش نیت باشد، روزی اش افزایش می یابد. (بحار، ج ۵۷، ص ۱۷۵) 3️⃣سحرخیزی و دنبال روزی رفتن در آغاز روز: پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: «صبح زود در طلب روزى و حاجت‌هاى خود بروید، زیرا صبح- خیزى مایه بركت و رستگاریست(نهج‌الفصاحه، ص371) 4️⃣نماز شب: امام صادق(علیه‌السلام) فرمود: «َنماز شب، روزى را زیاد و قرض را ادا مى ‌نماید(ثواب‌الاعمال ،ص42) -خداوند رزق پاک و حلال به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد