مدیریت گوش و چشم.mp3
18.05M
📌دوره قاموس بندگی در نهجالبلاغه
#قسمت_سوم
📒با موضوع:
"مدیریت گوش و چشم"
🔸قابل استفاده برای عموم مردم عزیز بویژه سخنرانان محترم و مبلغین گرامی
#ماه_مبارک_رمضان
#سی_روز_سی_قدم_تا_خدا
#مدیریت_گوش_و_چشم
#استاد_مهدوی_ارفع
#قاموس_بندگی_در_نهج_البلاغه
( قُم اَيُّها المُزَّمِّل )
ای جامه بخود پیچیده،بپاخیز
اندکی از شب را..
🌌
شد گاه وصل دلدار، قُم اَيُّها المُزَّمِّل
آمد زمان ديدار، قم ايها المزمل
وقت سفر رسيده ، يعنى سحر رسيده
بيدار باش بيدار، قم ايها المزمل
مستانه گريه سر كن ، غم از دلت بدر كن
هشيار باش هشيار قم ايها المزمل
بزم طرب بپا كن ، ناى و چلپ بپا كن
مى خوان سرود ديدار قم ايها المزمل
در خلوت شبانه ، با دلبر يگانه
نجوى بود سزاوار قم ايها المزمل
دست دعا بر آور، شور و نوا بر آور
با سوز و آه بسيار، قم ايها المزمل
بر ماه و بر ستاره ، بارى نما نظاره
اندر دل شب تار قم ايها المزمل
اينك نه وقت خواب است كاين خواب تو حجاب است
از نيل فيض دادار قم ايها المزمل
اى بيخبر ز هستى ! گر از خوديت رستى
يابى به كوى دل بار قم ايها المزمل
بيرون ز ما و من باش ، آزاده چون حسن باش
در راه وصل دلدار قُم اَيُّها المُزَّمِّل
📖
نفس بده که نفس پای این علم بزنم
نفس بده که فقط از حسین دم بزنم
سرم فدای قدم هات آرزو دارم
که سرنوشت خودم را به خون رقم بزنم
سرم هوای تو دارد دلم هوای ضریح
چه می شود که سری گوشه ی حرم بزنم
🌙 #ماه_رمضان
🌷 #صلی_الله_علیک_یا_اباعبدالله
🌙 #شب_جمعه
...
1402.12.23 استاد ساجدی - فصل برکت.mp3
10.04M
🔸#دیدگاه_نخبگان | #فصل_برکت
☑️ «تردید» و «تمدن» در قرآن (بخش ۲)
شک یا ریب؟
🖋دکتر حبیبالله بابائی
✔️تردیدها همیشه یکسان نیستند، گاه این تردید، تردیدی علمی است و مقدمهای برای عبور از ندانستن به دانستن است (تردید برای کسب ایمان)؛ گاهی هم این تردید نه تردیدی قبل از علم، بلکه تردیدی بعد از علم و یقین و به منظور انکار حقیقت و تضعیف حقیقت است (تردید برای نفی ایمان). ریشۀ این قبیل از تردیدهای ثانوی ممکن است نه امری علمی و منطقی بلکه عاملی روانی و شاید نفسانی باشد.
✔️همینطور گاهی تردید، تردید یک عالم و یا یک محقق است که آنهم در یک فرایند علمی و تحقیقاتی رخ میدهد، و گاهی این تردید نه تردیدی از سوی یک عالم، بلکه تردیدی از ناحیۀ عموم مردم (خواص و عوام) در سطح جامعه است. همین طور گاه تردید در وضعیت قبل ازمدینه و شهر رخ میدهد و گاهی هم بعد از شکلگیری مدینه پدید میآید. و بالاخره اینکه گاهی این تردیدها برخاسته از بستر سنت است، و گاهی هم برآمده از فضای مدرن کنونی است. هریک از این شک و تردیدها در عرصههای فردی و اجتماعی احکام متفاوت و تحلیل متفاوتی را می طلبد.
✔️در این باره تفکیک «شک» از «ریب» در قرآن بسیار حائز اهمیت است. «شک» (که میگذرد) یک حالت علمی (همیشه برای شک کردن دلیل دارد)، اخلاقی (صادق است) و بلکه فطری در فرایند کسب علم، آگاهی، و یقین است؛ در حالی که «ریب» (که همواره میماند و نمیگذرد) امری غیرعلمی (دلیلی برای شک کردن ندارد)، غیراخلاقی (همیشه همراه با سوءظن و تهمت است) و بلکه نوعی بیماری قلبی است که در فرایند کفر و انکار رخ میدهد. برای تردید در اینکه باران می آید یا نه، نمیگویند «انی مرتاب فی المطر» بلکه گفته میشود «انی شاکّ فی المطر»، ولی آنگاه که به کسی بدگمان میشویم و او را در معرض اتهام قرار میدهیم میگوییم «انی مرتاب بفلان».
✔️به بیان دیگر، همواره «شک» در یک وضعیت برابر بین نقیضین رخ میدهد بی آنکه فرد شک کننده بخواهد یکی از دو طرف را تقویت کرده و دیگری را متهم کند، در حالی که «ریب» بر یک پیشفرض و داوریِ سوء نسبت به یکی از دو طرف نقیضین پیدا میشود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬نماز می خواند بیت المال را هم غارت می کند...
🎙️حجت الاسلام #دارستانی
🌴💎🌹💎