eitaa logo
🌻🌻🌻🌻 طلوع 🌻🌻🌻🌻
2هزار دنبال‌کننده
71.6هزار عکس
74.8هزار ویدیو
2.9هزار فایل
اسیرزمان شده ایم! مرکب شهادت ازافق می آیدتاسوارخویش رابه سفرابدی کربلاببرد اماواماندگان وادی حیرانی هنوزبین عقل وعشق جامانده اند اگراسیرزمان نشوی زمان شهادتت فراخواهدرسید. @tofirmo
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ *فقیر محض کیه* ⁉️ سخنران: استاد دانشمند 🌷🌷کانال نورالشهدا(شهید سلیمانی)🌷 https://eitaa.com/tofirmo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*🎥 انواع مردم نسبت به خوبی و بدی* سخنران : دکتر رفیعی 🌷🌷کانال نورالشهدا(شهید سلیمانی)🌷 https://eitaa.com/tofirmo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مقام شهدا از نظر علامه حسن زاده آملی: *شهدا از اولیاءالله بالاترند* 🌷🌷کانال نورالشهدا(شهید سلیمانی)🌷 https://eitaa.com/tofirmo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ *بن بست...* ☝🏻☝🏻☝🏻 سخنران : استاد عالی 🌷🌷کانال نورالشهدا(شهید سلیمانی)🌷 https://eitaa.com/tofirmo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*📹ویژه | روایت خواب عجیب نوجوان شهید، از زبان حاج قاسم سلیمانی* 🌷🌷کانال نورالشهدا(شهید سلیمانی)🌷 https://eitaa.com/tofirmo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌کلیپ مهدوی امشب ☝🏻☝🏻☝🏻 سه‌ *مانـع‌* بزرگ‌ برای‌ دیـدار با *حضرت‌حجت* (عج): • *دنیـازدگی* (حبّ‌ دنیـا) • *غـرور، تکبـر* • *قطـع‌صله‌رحـم* ـــــــــــــــــــــــــــــ یک‌بار‌ جمالِ‌ دل‌ آرایت‌ را‌ ندیده‌ام..💔 *اللّٰھُمَ‌عجلْ‌لِّوَلیڪَ‌الفࢪَج* 』 🌷🌷کانال نورالشهدا(شهید سلیمانی)🌷 https://eitaa.com/tofirmo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 در *سه مورد خداوند* به *پیامبر اکرم (ص)* هشدار میدهند 🎙حجت الاسلام و المسلمین رفیعی *به عشق محمد(ص) گوش کن* 🌷🌷کانال نورالشهدا(شهید سلیمانی)🌷 https://eitaa.com/tofirmo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ کلیپ زیبا عشق عجیب حضرت شعیب علیه السلام به خداوند ❤️  🍃از *رسول خدا* صلّی الله علیه و آله نقل شده: حضرت شعیب علیه‌السلام به عشق خداآن قدر گریه کرد تا نابینا شد، خداوند او را بینا کرد، باز آن قدر گریست تا نابینا شد، ‌ باز خداوند او را بینا کرد، برای بار سوم نیز آن قدر به عشق الهی گریست که نابینا شد، خداوند باز او را بینا کرد، 🍃 در مرتبه چهارم خداوند به او چنین وحی کرد:«ای شعیب! تا کی به این حالت ادامه می‌دهی؟ اگر گریه تو از ترس آتش دوزخ است، آن را بر توحرام کردم، و اگر از شوق بهشت است، آن را برای تو مباح نمودم.» 🍃شعیب علیه‌السلام عرض کرد آقای من! تو می‌دانی که من نه از خوف آتش دوزخ تو گریه می‌کنم، و نه به خاطر اشتیاق بهشت تو، بلکه حبّ و عشق تو در قلبم گره خورده که قرار و صبر ندارم تا تو را (با چشم دل ) بنگرم و به درجه نهایی عرفان و یقین برسم، و مرا به عنوان حبیب درگاهت بپذیری.» 🍃خداوند به شعیب فرمود:«اکنون که دارای چنین حالتی هستی به زودی کلیم و هم سخن خود موسی علیه‌السلام را خدمتگزار تو می‌کنم.» 🌷🌷کانال نورالشهدا(شهید سلیمانی)🌷 https://eitaa.com/tofirmo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️به عشق مولا گناه نکنیم.☝🏻 سخنران: حجت الاسلام هاشمی نژاد *اللهم عجل لولیک الفرج و فرجنا به* *منتظر مهدی گناه نکن* 🌷🌷کانال نورالشهدا(شهید سلیمانی)🌷 https://eitaa.com/tofirmo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌼در این شب 🌺از *خدای* مهربان براتون 🌼یک حس قشنگ 🌺یک نفس عطر *خدا* 🌼دنیا دنیا آرزوهای خوب 🌺و آرامش خواستارم شبتون بخیر و در پناه *خدا* باشید ❤️ 🙏 *التماس دعا* 🌷🌷کانال نورالشهدا(شهید سلیمانی)🌷 https://eitaa.com/tofirmo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
« یا من اسمه دواء و ذکره شفاء » التماس دعا برای بیماران 🌷🌷کانال نورالشهدا(شهید سلیمانی)🌷 https://eitaa.com/tofirmo
📣📣 *توجه* 📣📣 *توجه* 🌸 *اعضای محترم گروه* برای فهم و درک بهتر از مطالب این دو کتب پر محتوی ( *نهج البلاغه و صحیفه سجادیه* ) 🌷 لطفاً *شرح نهج البلاغه و صحیفه سجادیه* را که روزانه در گروه خادمین امیرالمومنین علیه السلام بارگذاری می شود را با دقت بیشتری مطالعه فرمایید. با تشکر.
🌷 *بیشتر بیندیشیم❗* 🌺 *جرج جرداق مسیحی یک تنه ۲۰۰ بار نهج البلاغه را خوانده است.* 👌 *آیا ما شیعه مولا علی علیه السلام، ۲۰۰ نفر از ما، یک بار نهج البلاغه را خوانده ایم⁉️*
🌸🌷🌸🌷🌸🌷🌸🌷 🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 📣 ختم نهج البلاغه در ۲۴۰ روز 📣 مرحله سوم ختم نهج البلاغه‌ و مرحله دوم ختم صحیفه سجادیه 🔷 سهم روز هشتاد و هشتم 📣 نهج البلاغه نامه ۳۷ تا ۳۶ 📔 صحیفه سجادیه دعای ۲۷ بند ۱۱ تا ۱۲ 🌸 هر روز نهج البلاغه صحیفه سجادیه به همراه صوت و متن و شرح آنها در گروه بارگذاری می شود. 🌸🌷🌸🌷🌸🌷 🌷هدف گروه، ترویج فرهنگ نهج البلاغه خوانی است. 🌷 بزرگوارانی که عضو جدید گروه شدند می توانند با عضویت در کانال خادمین در ایتا، صوت و متن و شرح حکمت ها و نامه ها و خطبه های نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و رساله حقوق امام سجاد علیه السلام را پیگیری نمایند. 🌸🌷🌸🌷🌸🌷 گروه خادمین(۱) در واتساپ👇👇 https://chat.whatsapp.com/IwAJCISW1CXFkcagaU2wxa 🌸🌷🌸🌷🌸🌷 گروه خادمین(۲) در واتساپ👇👇 https://chat.whatsapp.com/CV0JxoWxoag3aD4gHaYvga 🌸🌷🌸🌷🌸🌷 گروه خادمین(۳) در واتساپ👇👇 https://chat.whatsapp.com/BG86RZQPKs86humXPw0XLT 🌸🌷🌸🌷🌸🌷 گروه خادمین(۴) در واتساپ👇👇 https://chat.whatsapp.com/J0b3DjS6iwt5UrkOrNNe5g 🌸🌷🌸🌷🌸🌷 گروه خادمین(۵) در واتساپ 👇👇 https://chat.whatsapp.com/JwbgQIvzEeG0I4Fm9uIJmT 🌸🌷🌸🌷🌸🌷 خادمین امیرالمومنین(ع)(۶)👇 https://chat.whatsapp.com/EwB2NTu5EdF77l2lCbeIVN 🌸🌷🌸🌷🌸🌷 خادمین امیرالمومنین(ع)(۷)👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H 🌸🌷🌸🌷🌸🌷 کانال خادمین در ایتا 👇👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin 🌷 نهج البلاغه و صحیفه سجادیه 👇👇👇👇👇👇👇
مرحله دوم نامه ۳۶و ۳۷.mp3
7.97M
🌸بسم الله الرحمن الرحیم 📣 مرحله سوم ختم نهج البلاغه 🔸 سهم روز هشتاد و هشتم ✍ نامه ۳۷ و ۳۶ 📣 صوت نهج البلاغه
📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜 📣 مرحله سوم ختم نهج البلاغه 🔸 سهم روز هشتاد و هشتم 📜 نامه ۳۷ و ۳۶ 📩 نامه ۳۷ ✍ نامه به معاويه در سال٣٧ هجری، پیش از آغاز نبرد صفین 🔹افشای ادعای دروغين معاويه ♦️پس خدای را سپاس! معاويه! تو چه سخت به هوس های بدعت زا، و سرگردانی پايدار، وابسته ای! حقيقت ها را تباه كرده، و پيمانها را شكسته ای، پيمانهایی كه خواسته خدا و حجت خدا بر بندگان او بود. اما پرگویی تو نسبت به عثمان و كشندگان او را جواب آن است كه: تو عثمان را هنگامی ياری دادی كه انتظار پيروزی او را داشتی، و آنگاه كه ياری تو به سود او بود او را خوار گذاشتی ، با درود. 📩 نامه ۳۶ ✍ نامه به برادرش عقيل نسبت به کوچ دادن دشمن 1⃣ آمادگی رزمی امام (علیه السلام ) ♦️ لشكری انبوه از مسلمانان را به سوی او (بسر بن ارطاه كه به يمن يورش برده بود ) فرستادم، هنگامی كه اين خبر به او رسيد، دامن برچيد و فرار كرد، و پشيمان بازگشت، اما در سر راه به او رسيدند و اين به هنگام غروب آفتاب بود، لحظه ای نبرد كردند، گويا ساعتی بيش نبود، كه بی رمق با دشواری جان خويش از ميدان نبرد بيرون برد. برادر! قريش را بگذار تا در گمراهی بتازند، و در جدایی سرگردان باشند، و با سركشی و دشمنی زندگی كنند، همانا آنان در جنگ با من متحد شدند آنگونه كه پيش از من در نبرد با رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) هماهنگ بودند، خدا قريش را به كيفر زشتی هايشان عذاب كند، آنها پيوند خويشاوندی مرا بريدند، و حكومت فرزند مادرم (پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم)) را از من ربودند. 2⃣اعلام مواضع قاطعانه در جنگ ♦️اما آنچه را كه از تداوم جنگ پرسيدی، و رای مرا خواستی بدانی، همانا رای من پيكار با پيمان شكنان است تا آنگاه كه خدا را ملاقات كنم، نه فراوانی مردم مرا توانمند می كند، و نه پراکندگی آنان مرا هراسناک می سازد .هرگز گمان نكنی كه فرزند پدرت، اگر مردم او را رها كنند، خود را زار و فروتن خواهد داشت، و يا در برابر ستم سست می شود، و يا مهار اختيار خود را به دست هركسی می سپارد، و يا از دستور هر كسی اطاعت می كند، بلكه تصميم من آنگونه است كه آن شاعر قبيله بنی سليم سروده: 《اگر از من بپرسی چگونه ای؟ همانا من در برابر مشكلات روزگار شكيبا هستم. بر من دشوار است كه مرا با چهره ای اندوهناك بنگرند، تا دشمن سرزنش كند و دوست ناراحت شود.》 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
صحیفه نیایش ۲۷ بند ۱۱ و ۱۲.m4a
3.93M
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 📣 مرحله دوم ختم صحیفه سجادیه 🔸سهم روز هفتاد و هشتم 📔 دعای بیست و هفتم بند ۱۱ و ۱۲ 📣 صوت صحیفه سجادیه
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 📣 مرحله دوم ختم صحیفه سجادیه 🔸 سهم روز هفتاد و هشتم 📙 ادامه دعای بیست و هفتم بند ۱۱ و ۱۲ 🤲 دعاى براى مرزداران ﴿11﴾ اللَّهُمَّ أَخْلِ قُلُوبَهُمْ مِنَ الْأَمَنَةِ ، وَ أَبْدَانَهُمْ مِنَ الْقُوَّةِ ، وَ أَذْهِلْ قُلُوبَهُمْ عَنِ الِاحْتِيَالِ ، وَ أَوْهِنْ أَرْكَانَهُمْ عَنْ مُنَازَلَةِ الرِّجَالِ ، وَ جَبِّنْهُمْ عَنْ مُقَارَعَةِ الْأَبْطَالِ ، وَ ابْعَثْ عَلَيْهِمْ جُنْداً مِنْ مَلَائِكَتِكَ بِبَأْسٍ مِنْ بَأْسِكَ كَفِعْلِكَ يَوْمَ بَدْرٍ ، تَقْطَعُ بِهِ دَابِرَهُمْ وَ تَحْصُدُ بِهِ شَوْكَتَهُمْ ، وَ تُفَرِّقُ بِهِ عَدَدَهُمْ . 🍀 پروردگارا! دلهایشان را از آرامش و بدن هایشان را از توانایی و نیرومندی خالی کن و قلب و اندیشه آنان را از چاره جویی غافل گردان، و هنگام نبرد با مسلمانان ارکان وجودشان (بدنشان) را سست کرده و آنها را از جنگ با قهرمانان بترسان و بر آنان سپاهی از فرشتگانت برانگیز -مانند کاری که در روز "بدر" انجام دادی- تا عذاب بر سر آن ها بریزند و به این وسیله بنیاد شان را قطع کن و شوکت و بزرگی آنها را از بین ببر و بین آنها تفرقه انداز. ﴿12﴾ اللَّهُمَّ وَ امْزُجْ مِيَاهَهُمْ بِالْوَبَاءِ ، وَ أَطْعِمَتَهُمْ بِالْأَدْوَاءِ ، وَ ارْمِ بِلَادَهُمْ بِالْخُسُوفِ ، وَ أَلِحَّ عَلَيْهَا بِالْقُذُوفِ ، وَ افْرَعْهَا بِالُْمحُولِ ، وَ اجْعَلْ مِيَرَهُمْ فِي أَحَصِّ أَرْضِكَ وَ أَبْعَدِهَا عَنْهُمْ ، وَ امْنَعْ حُصُونَهَا مِنْهُمْ ، أَصِبْهُمْ بِالْجُوعِ الْمُقِيمِ وَ السُّقْمِ الْأَلِيمِ . 🍀 پروردگارا! آب آشامیدنی آنهارا به وبا و خوردنی های شان را به امراض آلوده کن و شهرهایشان را در زمین فرو برده و پی‌درپی بر آنها سنگ بریز و به قحطی و خشکسالی دچار شان نما و آذوقه آنان را در بی برکت ترین جای زمین و دور از دسترس آنها قرار بده و سنگرهای زمین را از حفاظت و پناه بردن به آنها باز دار و آن ها را به گرسنگی دائم و بیماری دردناک مبتلا کن. 🌴☘🍂🌾🍂☘🌴
🌴 *شرح نامه ۳۷ نهج‌البلاغه* (شرح آیت الله مکارم شیرازی) 🌴 ⚫ *افشای چهره واقعی معاویه* ✉️ از نامه هاى امام(عليه السلام) است که در پاسخ معاويه نگاشته. 📝 *نامه در یک نگاه:* 📜 براى فهم تمام نامه لازم است آغاز آن را نیز در اینجا بیاوریم و قبل از آن به این نکته نیز باید توجّه داشت که این یک نامه ابتدایى از امام(علیه السلام) به معاویه نبود، 👌 بلکه پاسخى بود به نامه اى که معاویه خدمت آن حضرت فرستاد. ↩️ گرچه متن نامه معاویه در دست نیست و هیچ یک از شارحان نهج البلاغه نیز آن را ذکر نکردند ولى از پاسخ امام(علیه السلام) فى الجمله معلوم مى شود که معاویه به سه نکته در نامه خود اشاره کرده: 🟣 *نخست اینکه براى حقانیّت خود* به اینکه از طرف عمر به این مقام منصوب شده استناد جسته است. 🟣 و *دیگر اینکه به امام(علیه السلام)* پیشنهاد کرده شام و مصر را در اختیار او بگذارد و اجازه دهد بعد از امام(علیه السلام) سرپرستى تمام حکومت اسلامى را به دست بگیرد. 🟣 و *دیگر اینکه در مورد قتل عثمان،* امام(علیه السلام) را متهم ساخته و داعیه خون خواهى قتل او و انتقام از قاتلان را دارد. 📜 امام(علیه السلام) در پاسخ او چنین مى نویسد: 📝 « اما بعد (از حمد و ثناى الهى بدان) دنیا ظاهراً شیرین و سرسبز و زیبا و بهجت انگیز است. هرکس به آن برسد او را مشغول زرق و برق خود مى سازد و از آنچه براى او سودمندتر است باز مى دارد، در حالى که ما مأمور به آخرت هستیم و بر آن تشویق و ترغیب شده ایم. اى معاویه آنچه را فانى مى شود رها کن و براى آنچه باقى و پایدار است عمل نما و از مرگى که پایان کار تو و حسابى که سرانجام توست بپرهیز و بدان خداوند متعال هرگاه خیر بنده اى را بخواهد میان او و آنچه خداوند آن را ناپسند مى شمارد مانع مى شود و او را براى اطاعت خود موفق مى دارد و هنگامى که براى بنده اى بد بخواهد، او را به دنیا تشویق مى کند و آخرت را از خاطر او مى برد، آرزویش را دور و دراز مى کند و از آنچه صلاح اوست او را باز مى دارد. نامه تو به من رسید دیدم به سویى تیر پرتاب مى کنى که هدف تو نیست و به دنبال چیزى غیر از گمشده خود مى گردى و در مسیر خود با نابینایى و در وادى ضلالت گام برمى دارى و بدون دلیل سخن مى گویى و به ضعیف ترین شبهه چنگ مى زنى. اما اینکه از من خواسته اى در برابر متارکه جنگ، حکومت شام (و مصر) را به تو واگذارم اگر من امروز آماده چنین کارى بودم دیروز (که هنوز جنگى در کار نبود) انجام مى دادم و اما اینکه گفته اى: عمر تو را به این مقام منصوب کرد (فراموش نکن که) عمر افرادى را که قبل از او ابو بکر به مقاماتى منصوب کرده بود عزل نمود و عثمان نیز کسانى را که عمر نصب کرده بود معزول داشت. امام و پیشوا براى این نصب شده است که مصالح امّت را در نظر بگیرد خواه براى آن کس که پیش از او بوده آشکار و یا عیب او (والى) پنهان شده باشد و امور یکى پس از دیگرى رخ مى دهد و هر پیشوایى رأى و اجتهاد خود را دارد، بنابراین منصوب شدن تو از طرف عمر به ولایت شام هیچ امتیازى براى تو ایجاد نمى کند. 🔶 آنچه مرحوم سیّد رضى در نهج البلاغه آورده در دنبال این بخش از نامه است. به هر حال، آن قسمت را که در نهج البلاغه آمده مى توان به دو بخش تقسیم کرد: 🔶 نخست سرزنش معاویه به علت پیروى از هواى نفس و نادیده گرفتن حقایق و پیمان هاى الهى. 🔶 و دیگر، پاسخ به دفاع هاى معاویه از عثمان و مطالبه قاتلان او از امام(علیه السلام). 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H 💠🔸🔹🔸💠 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomeni
🌴👈 *در ادامه شرح نامه ۳۷ نهج‌البلاغه* (شرح آیت الله مکارم شیرازی) 🌴 ⚫ *افشای چهره واقعی معاویه* ✉️ از نامه هاى امام(عليه السلام) است که در پاسخ معاويه نگاشته. ⚠️ *تو را با خونخواهى عثمان چکار؟* 📜 از اين قسمت نامه امام(عليه السلام) که معاويه را شديدا به سبب هوا پرستى سرزنش مى کند چنين بر مى آيد که او سخنانى جسورانه و نابخردانه در نامه خود به امام(عليه السلام) نوشته است، 📜 امام(عليه السلام) در اين گفتار کوتاه و پر معنا عوامل انحراف معاويه را در چهار چيز خلاصه مى کند: نخست پيروى از هوا و هوس و ديگر متابعت از عوامل سرگردانى و سوم چشم فرو بستن بر واقعيّت ها و چهارم شکستن عهد و پيمان هاى الهى است. 👌روشن است که هر يک از اينها به تنهايى مى تواند انسان را به پرتگاه سقوط بکشاند تا چه رسد که همه اينها در کسى جمع باشد. 🔶 حقايقى را که امام(عليه السلام) به آن اشاره کرده و مى فرمايد معاويه آنها را ضايع نموده، ويژگى هاى منحصر به فرد امام(عليه السلام) در اسلام است که از آغاز بعثت پيغمبر(صلى الله عليه وآله) تا آخرين ايام انجام گرفت. 🔶 فراموش کردن سوابق خود معاويه در عصر جاهليّت و فجايع پدر و مادرش به گونه اى است که هيچ عاقلى به خود اجازه نمى دهد ويژگى هاى امام(عليه السلام) را با او مقايسه کند. 🔶 با اين حال وى مى خواست جانشين امام گردد و در حيات امام(عليه السلام) نيز بخش عظيمى از کشور اسلامى در اختيارش باشد. 🔰«وَثائق» (پيمان ها) اشاره به پيمان هايى است که از هر آدم با ايمانى گرفته شده که در برابر حکم الهى تسليم باشد و جمله «الّتى هِىَ للهِِ طِلْبَةٌ» ـ با توجّه به اينکه «طلبة» به معناى مطلوب است اشاره به اين است که خداوند وفاى به تمام اين پيمان ها را از بندگانش مطالبه مى کند. 🔰 از يک سو هر انسان با ايمانى امانت دار الهى است و از سوى ديگر اطاعت فرمان خدا و پيامبر(صلى الله عليه وآله) از او خواسته شده و از سوى سوم ترک عبادت و پيروى شيطان از او طلب شده است. 🔰 اينها و مانند آن همه پيمان هاى الهى هستند و خدا حجت را بر بندگانش به مقتضاى آنها تمام کرده است. 💎🍃 *آن گاه امام(عليه السلام) در بخش دوم* 📜چه تعبير جالبى در اينجا مى فرمايد، زيرا مى دانيم و تاريخ نيز شاهد و گوياى اين مطلب است که عثمان از معاويه کمک خواست و معاويه لشکرى براى کمک به او فرستاد; اما دستور داد در نزديکى مدينه اطراق کنند و پيش نروند گويا مى خواست عثمان کشته شود و زمينه براى خلافت او فراهم گردد و بعد هم بگويد من به ياريش شتافتم اما دير رسيدم. 🔰 *بلاذرى مورخ معروف مى گويد:* هنگامى که عثمان کسى را به سوى معاويه فرستاد و از او تقاضاى کمک کرد معاويه «يزيد بن اسد قسرى» را با لشکرى به سوى او گسيل داشت و به او دستور داد هنگامى که به «ذى خشب» (محلى در نزديکى مدينه) رسيدى در آنجا بمان و از آنجا حرکت نکن. نگو حاضر چيزى را مى بيند که غايب نمى بيند حاضر منم و غايب تويى. 🟠 يزيد در ذى خشب ماند تا عثمان کشته شد. در اين هنگام معاويه دستور بازگشت به او داد و او با لشکرش به شام باز گشت. 🟠 بلاذرى در اينجا مى افزايد: منظور معاويه اين بود که عثمان کشته شود و او مردم را به سوى خود بخواند. 🟠 براى اطلاع بيشتر از اين موضوع کتابى را که عقاد درباره معاويه نوشته بايد مطالعه کرد. *🌤اَلَّلهُمـّ؏جِّل‌لِوَلیِڪَ‌الفَرَج🌤* 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H 💠🔸🔹🔸💠 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
🌴 *شرح نامه ۳۶ نهج‌البلاغه* (شرح آیت الله مکارم شیرازی) 🌴 ⚫ *دشمنی قریش با امیرالمومنین* ✉️ از نامه هاى امام(عليه السلام) است که آن را به عنوان پاسخ به برادرش عقيل بن ابى طالب درباره لشکرى که به سوى بعضى از دشمنان گسيل داشته، نوشته است. 📝 *نامه در یک نگاه:* 📜 ماجراى این نامه چنین است که بعد از داستان حکمین، چون معاویه شنید على(علیه السلام) بار دیگر آماده پیکار با او مى شود، در وحشت فرو رفت و براى تضعیف اراده مردم کوفه و عراق دست به برنامه هاى ایذایى زد از جمله ضحاک بن قیس را با سه هزار نفر لشکر به عراق فرستاد و گفت: ⚫ هر کجا مى رسید طرفداران على را به قتل برسانید و اموالشان را غارت کنید و هرگز در یک جا نمانید; شب در یک جا و روز در جاى دیگر و از مقابله با لشکر على بپرهیزید. ضحاک که مرد مغرورى بود خود را به نزدیکى کوفه رسانید. 💎🍃 امام(علیه السلام) سپاه بزرگى به فرماندهى حجر بن عدى فراهم کرد و او و لشکریانش را در هم کوبید. عده اى کشته شدند و بقیه از تاریکى شب استفاده کرده و فرار را بر قرار ترجیح دادند. ⚫🟢 ماجراى حمله ضحاک اجمالا به عقیل که در مکّه بود رسید. سخت نگران شد و در این هنگام نامه اى به برادرش امیرمؤمنان على(علیه السلام) نوشت که خلاصه نامه اش چنین بود: 💎🍃خداوند تو را از هرگونه ناراحتى حفظ کند و از بلیات نگه دارد. من براى عمره به مکّه آمدم. 🔶 عبدالله بن سعد (برادر رضاعى عثمان بن عفان) را در مسیر دیدم که با چهل نفر از جوانان از فرزندان طلقا آمده بود. در چهره هاى آنها آثار ناراحتى دیدم. ⚠️ گفتم: اى فرزندان دشمنان پیغمبر اسلام(صلى الله علیه وآله) به کجا مى روید؟ ⚠️ مى خواهید به دشمنان اسلام ملحق شوید شما از قدیم الایام دشمن ما بوده اید آیا مى خواهید نور الهى را خاموش کنید؟ 🔶 سپس هنگامى که به مکّه آمدم دیدم مردم درباره حمله ضحاک بن قیس به اطراف کوفه و غارت گرى هاى او سخن مى گویند. 🔶 اف بر این دنیا که مرد پستى همچون ضحاک را در برابر تو جسور ساخته; مردى که کمترین ارزشى ندارد و من چنین پنداشتم که شیعیان و دوستانت دست از یاریت برداشته اند. 🟢 برادر! دستورت را براى من بنویس ما مى خواهیم تا زنده ایم با تو باشیم و با تو بمیریم. به خدا قسم دوست ندارم لحظه اى بعد از تو زنده بمانم. به خداوند عز و جل سوگند که زندگى بعد از تو ناگوار است. 💎🍃 امام(علیه السلام) در پاسخ او نامه مورد بحث را نوشت و به او اطمینان داد که لشکریان ضحاک متلاشى شده اند و بعد از دادن تلفاتى فرار کردند و عقیل خوشحال شد. 🔰جالب توجّه است نویسنده مصادر نهج البلاغه پس از ذکر این نامه (نامه عقیل) مى نویسد: 👌 با توجّه به اینکه حمله ضحاک در اواخر عمر على(علیه السلام) واقع شده و عقیل چنین نامه اى حاکى از محبّت شدید و تسلیم فرمان على(علیه السلام) به برادرش نوشته، پس آنچه بعضى مى گویند که عقیل سرانجام برادرش امیر مؤمنان(علیه السلام) را رها کرد و به معاویه پیوست، دروغى بیش نیست. ✉️👌 *این نامه به چند نکته اشاره دارد:* ⬇️⬇️ 🔴 1. حمله جمعى از طرفداران معاویه به اطراف کوفه و برخورد شدید سپاهیان امام(علیه السلام) با او که منجر به شکست سخت آنها شد. 🔴 2. شکایت امام(علیه السلام) از قریش و اینکه آنها همان گونه که بر ضد رسول خدا(صلى الله علیه وآله) با یکدیگر متحد شدند، بر ضد امام(علیه السلام) نیز متّفق گشتند. 🔴 3. نظر امام(علیه السلام) در مورد کسانى که بیعت با آن حضرت را شکستند و به دشمن پیوستند و اینکه پیکار با آنها لازم است تا به سوى حق بازگردند. 🔴 4. یادآورى این نکته که اقبال و ادبار افراد در روح او اثر نمى گذارد و همچنان محکم و استوار در مقابل دشمن ایستاده و خم به ابرو نمى آورد. *🌤اَلَّلهُمـّ؏جِّل‌لِوَلیِڪَ‌الفَرَج🌤* 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H 💠🔸🔹🔸💠 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
🌴👈 *در ادامه شرح نامه ۳۶ نهج‌البلاغه* (شرح آیت الله مکارم شیرازی) 🌴 ⚫ *دشمنی قریش با امیرالمومنین* 📜 *داستان ضحاک بن قيس:* 📜به هر حال امام(عليه السلام) در آغاز نامه پس از حمد و ثناى الهى و دعاى خير براى عقيل اعلام مى کند که نامه او به وسيله عبدالله بن عبيد ازدى به او رسيده و نگرانى او را از ماجراى حمله ضحاک به اطراف کوفه درک نموده است. 📜 *آن گاه براى رفع نگرانى برادر* ماجراى لشکرکشى معاويه را به وسيله ضحاک چنين شرح مى دهد 🔷 مطابق بعضى از روايات، عدد لشکر امام(عليه السلام) در اينجا چهار هزار نفر بود از افراد تازه نفس و آماده که همچون عقاب بر سر دشمن وارد شدند و به همين دليل ضحاک و لشکرش فرار را بر قرار ترجيح دادند و از حمله خود به اطراف کوفه پشيمان گشتند; 🔶 ولى لشکر امام(عليه السلام) به تعقيب آنها پرداخت و نزديک غروب به آنها رسيد که شرح ماجرا در جمله هاى بعد از همين نامه خواهد آمد. 🔷 تعبير به «مِنَ الْمُسْلمين» اشعار به اين دارد که لشکر مخالف و فرمانده اصلى آنها در شام از مسلمانان نبودند. 🔶 تعبير به «شمّر هارباً» در واقع سخريه اى است نسبت به ضحاک، زيرا «شمّر» معمولا به معناى دامن همت به کمر زدن براى انجام کار مهمى است، نه براى فرار که ضحاک آن را انتخاب کرده بود. 🔷 جمله «قد طفّلت الشمس» ـ با توجّه به اينکه طفول به معناى نزديک شدن است ـ اشاره به اين است که دو لشکر هنگامى به هم رسيدند که خورشيد نزديک غروب بود و تعبير به «اياب» کنايه از اين است که خورشيد صبحگاهان گويا از مقر خود به سوى ما مى آيد و عصرگاهان به مقرش باز مى گردد و اين تعبير لطيفى است براى غروب آفتاب. 🔰 *آن گاه در ادامه اين سخن* 🟣 تعبير به «کَلاَ وَ لاَ» به معناى اين است که اين کار به سرعت انجام گرفت هماهنگ تلفظ کردن «لا و لا» و در بعضى از تعبيرات در کلمات عرب «لا و ذا» گفته مى شود و هر دو اشاره به همان کوتاهى زمان است که در فارسى به جاى آن مى گوييم: مانند يک چشم بر هم زدن. 🟣 تعبير به «بَعْدَ مَا أُخِذَ مِنْهُ بِالْمُخَنَّقِ» ـ با توجّه به اينکه مُخنّق به معناى گلوگاه است که اگر آن را فشار دهند انسان خفه مى شود ـ اشاره به اين است که لشکريان امام(عليه السلام) ضحاک را تا پاى مرگ پيش بردند به گونه اى که جز رمقى از او باقى نمانده بود. اين تعبير هم در عربى معمول است و هم در فارسى که وقتى شخصى را تحت فشار شديد قرار مى دهند مى گويند: گلويش را فشرد. *🌤اَلَّلهُمـّ؏جِّل‌لِوَلیِڪَ‌الفَرَج🌤* 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H 💠🔸🔹🔸💠 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
🌴 *در ادامه شرح نامه ۳۶ نهج‌البلاغه* (شرح آیت الله مکارم شیرازی) 🌴 ⚫ *دشمنی قریش با امیرالمومنین* 🔰 *داستان ضحاک بن قيس:* 🔶 قابل توجّه است که ابراهيم ثقفى در کتاب الغارات ماجرايى را نقل مى کند که تفسيرى است بر جمله امام(عليه السلام): «وَلَمْ يَبْقَ مِنْهُ غَيْرُ الرَّمَقِ; جز رمقى از ضحاک باقى نمانده بود» ⬅️ مى گويد: 🟢 هنگامى که ضحاک از دست فرمانده لشکر على(عليه السلام) «حجر بن عدى» فرار کرد شديدا تشنه شد، زيرا شتر حامل آب را گم کرد. در اين حال لحظه اى خواب خفيفى بر او عارض شد و به همين جهت از جاده منحرف گرديد. 🟢 هنگامى که بيدار گشت تنها چند نفر از لشکرش با او بودند و هيچ کس آب به همراه نداشت. بعضى از آنها را فرستاد تا آب پيدا کنند ولى پيدا نشد. 🟢 ناگهان مردى پيدا شد به او گفت اى بنده خدا تشنه ام مرا سيراب کن. گفت: به خدا سوگند نمى دهم تا قيمت آن را بپردازى. 🟢 گفت: قيمت آن چيست؟ گفت: قيمتش دين توست. سپس داستان را ادامه مى دهد تا اينکه سرانجام به جمعيتى رسيدند که در آنجا آب بود و سيراب شدند. 🔲 تعبير به «لاَْياً بِلأْي» با توجّه به اينکه لأى به معناى شدت است مفهومش اين است که ضحاک و باقيمانده لشکرش با شدتى بعد از شدت، از آن مهلکه نجات يافتند. 💎🍃سپس امام(عليه السلام) اشاره به بخش ديگرى از نامه برادرش عقيل مى کند که نوشته بود: 📜 عبدالله بن سعد (برادر رضاعى عثمان بن عفان) را در مسير ديدم که با چهل نفر از جوانان قريش به سوى مقصد نامعلومى مى روند از آنها پرسيدم به کجا مى رويد اى فرزندان دشمنان پيغمبر اسلام(صلى الله عليه وآله) آيا مى خواهيد به معاويه ملحق شويد. 📜 امام(عليه السلام) مى فرمايد: « «خدا قريش را به کيفر اعمالشان برساند آنها پيوند خويشاوندى را با من بريدند و خلافت فرزند مادرم (پيامبر اکرم(صلى الله عليه وآله)) را از من سلب کردند»; 🔲 مکافات اعمال قريش دامان آنها را بگيرد و گرفتار عواقب سوء اعمال خويش بشوند و اين در واقع نفرينى است براى آنها که نه حق خويشاوندى را رعايت کردند و نه اجازه دادند امام(عليه السلام) به خلافتى که خدا براى او مقرر داشته بود و پيامبر اکرم(صلى الله عليه وآله) بر آن تأکيد فرموده بود و ضامن سعادت دين و دنياى مسلمانان بود برسد. 🔶 آرى آنها در عصر پيامبر(صلى الله عليه وآله) سرسخت ترين دشمنان آن حضرت بودند و آتش تمام جنگ هاى ضد اسلام به وسيله قريش و رؤساى آنها برافروخته شد و آخرين گروهى بودند که در برابر پيامبر اکرم(صلى الله عليه وآله) تسليم شدند و به او ايمان آوردند، در حالى که ايمان بسيارى از آنها صورى بود نه واقعى. 🔶 بعد از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) با خليفه و جانشين او امير مؤمنان على(عليه السلام) نيز همان رفتار را کردند، بلکه بر اثر انگيزه انتقام جويى شدت عمل بيشترى به خرج دادند. 💎🍃در حديثى از پيامبر اکرم(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم که روزى به على(عليه السلام) خطاب کرد در حالى که گريان بود و اشک مى ريخت و فرمود: 💎« براى اين گريه مى کنم که کينه هايى در سينه هاى گروهى وجود دارد و امروز قادر بر اظهار آن نيستند; ولى بعد از من در برابر تو اظهار خواهند کرد». *🌤اَلَّلهُمـّ؏جِّل‌لِوَلیِڪَ‌الفَرَج🌤* 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H 💠🔸🔹🔸💠 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
👈 *در ادامه شرح نامه ۳۶ نهج‌البلاغه* ( شرح آیت الله مکارم شیرازی) 🌴 ⚠️ *ایستادگی در مبارزه با باطل* ⚠️ *دست از مبارزه با خائنان بر نمى دارم:* 📜سخن امام(عليه السلام) در اين بخش از نامه، ناظر به مطلبى است که عقيل در پايان نامه خود که سابقاً گذشت آورده بود که: 📜 «فرزند مادرم! نظر خود را درباره جنگ با مخالفان صريحا اظهار کن. 👌اگر مى خواهى تا پاى مرگ بجنگى من و فرزندانم با تو هستيم و من هرگز دوست ندارم لحظه اى بعد از تو زنده بمانم»، 📜 امام(عليه السلام) مى فرمايد: «و اما آنچه درباره جنگ از من پرسيده اى و رأيم را خواسته اى، عقيده من اين است، با کسانى که پيمان شکنى (و نقض بيعت) و پيکار با ما را حلال مى شمرند بجنگم تا آن گاه که خدا را ملاقات کنم (و چشم از جهان بپوشم)»; 🔰 تعبير به «مُحِلِّينَ» يا اشاره به کسانى است که بيعت او را شکستند و در بصره پرچم جنگ جمل را برافراشتند و کسانى که بعدا به آنها پيوستند. 🔰 و يا اشاره به ستمگران شام است که جنگ با او را در صفين حلال شمردند و بعد از واقعه صفين نيز همان راه نادرست شيطانى را ادامه دادند. ظاهر اين است که هر دو گروه را شامل مى شود. 📜 آن گاه امام(عليه السلام) براى اينکه اراده قاطع خود را در اين مبارزه پيگير به برادرش نشان دهد و به او اطمينان بخشد که مخالفت گروه زيادى از اين پيمان شکنان تأثيرى در اراده او ندارد. 📜 مى فرمايد: «(در اين راه) نه کثرت جمعيّت مردم در اطرافم بر عزت و قدرت من مى افزايد و نه پراکندگى آنها از اطراف من موجب وحشتم مى شود»; 💎🍃 شعارى است آميخته با شعور و معرفت بسيار و برگرفته از آيات شريفه قرآن: (أَلَيْسَ اللهُ بِکَاف عَبْدَهُ)و يا (وَلاَ تَخْشَوُا النَّاسَ وَاخْشَوْنِ) و امثال آن و نشان مى دهد که اولياى الهى و مردان بزرگ الهى با تکيه بر پروردگار هرگز از انبوه مخالفان وحشت نمى کردند و از کثرت موافقان مغرور نمى شدند. 🟢 اگر همه مسلمانان اين سخن بزرگ امام(عليه السلام) را شعار خويش سازند به يقين در برابر هجمه سياسى و نظامى و فرهنگى غرب، حالت انفعالى به خود راه نمى دهند و سرانجام در تمام اين جبهه ها پيروز خواهند شد. *🌤اَلَّلهُمـّ؏جِّل‌لِوَلیِڪَ‌الفَرَج🌤* 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H 💠🔸🔹🔸💠 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
👈 *در ادامه شرح نامه ۳۶ نهج‌البلاغه* ( شرح آیت الله مکارم شیرازی) 🌴 ⚠️ *ایستادگی در مبارزه با باطل* ⚠️ *دست از مبارزه با خائنان بر نمى دارم:* 💎🍃سپس امام(عليه السلام) در گفتارى پرمعنا و کوبنده، برادرش را خطاب کرده 📜 اين عبارت چهارگانه که امام(عليه السلام) بيان فرموده مراحل مختلف تسليم در مقابل دشمن را بيان مى دارد که هر يک از ديگرى بدتر است; 🟣 نخست اينکه در برابر دشمن به تضرع و خشوع و تقاضا بنشيند. 🟣 و ديگر اينکه از قدرت دشمن بهراسد و سستى کند و تسليم شود. 🟣 و سوم اينکه افزون بر تسليم، زمام خود را به دست او بسپارد که تا هر جا خاطر خواه اوست ببرد. 🟣 و سرانجام اينکه پشت خود را خم کند و در مسير خواسته هاى دشمن به او سوارى دهد. 🔰چه تعبيرات دقيق و زيبا و گويايى که از نهايت فصاحت و بلاغت کلام امام(عليه السلام) حکايت دارد و حضرت تسليم در برابر دشمن را در تمام اشکالش ترسيم کرده و از خود نفى مى کند. 🔰 تعبير به «مُتَقَعِّدِ» که در بعضى از نسخ «مقتعد» آمده، به معناى کسى است که جايى را محل نشستن خود انتخاب کرده و اشاره به سوارى است که بر مرکب خود نشسته و تنها در مسير از آن استفاده نمى کند، بلکه در تمام حاجات خود از آن بهره مى گيرد; 🔰گاه مى ايستد و با کسى سخن مى گويد، گاه همان طور که سوار است چيزى مى خرد و گاه چيزى به ديگرى تحويل مى دهد. خلاصه بر مرکب نشسته و بى خيال از سنگينى وزنش بر دوش مرکب همه کارهاى خود را سواره انجام مى دهد. 📜 امام(عليه السلام) در پايان اين نامه براى تأکيد بيشتر بر عزم راسخ و اراده آهنين خود در برابر دشمن به شعر شاعرى از طايفه بنى سليم متمثل مى شود و مى فرمايد: 🍃«ولى وضع من همان گونه است که شاعر بنى سليم گفته است: 🍃هرگاه از من بپرسى چگونه اى مى گويم: در برابر مشکلات زمان صبور و بااستقامتم. 🍃بر من سخت است که غم و اندوه در چهره ام ديده شود که موجب شماتت دشمن يا ناراحتى دوست گردد»; *🌤اَلَّلهُمـّ؏جِّل‌لِوَلیِڪَ‌الفَرَج🌤* 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H 💠🔸🔹🔸💠 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin