eitaa logo
🌻🌻🌻🌻 طلوع 🌻🌻🌻🌻
2هزار دنبال‌کننده
76.4هزار عکس
80.3هزار ویدیو
3.1هزار فایل
اسیرزمان شده ایم! مرکب شهادت ازافق می آیدتاسوارخویش رابه سفرابدی کربلاببرد اماواماندگان وادی حیرانی هنوزبین عقل وعشق جامانده اند اگراسیرزمان نشوی زمان شهادتت فراخواهدرسید. @tofirmo
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ *شرح دعای ۳۰ صحیفه سجادیه* 📝 *حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان* 💎 *ادامه شرح فراز 1 از دعای 30 ( وامی که آبروی انسان را می‌ریزد )* 💠 *خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست و مرا از وامی که به خاطر آن آبرویم را بریزی به‌سلامت دار؛ وامی که ذهنم را پریشان می‌کند و فکرم را پراکنده می‌سازد و کارم را در چاره کردن آن طولانی می‌کند.* ✴️ *وام و شؤون آن در اسلام‌* 🔸من در اين سطور ابتدا به آيات شريفه قرآن در رابطه با قرض‌الحسنه و سپس به روايات و اخبار اهل بيت اشاره مى‌كنم، آنگاه رباى قرضى و معاملى را از نظر قرآن و روايات بررسى مى‌نمايم. ✴️ *قرض در قرآن مجيد* 🌹 *خدا از بنى اسرائيل [بر لزوم اطاعت از آيينش و پيروى از موسى‌] پيمان گرفت، و از ميان آنان دوازده سرپرست برانيگختيم [تا هر يك عهده‌دار امور قبيله‌اى از قبايل بنى اسرائيل باشد]، و خدا به آنان فرمود: يقيناً من با شمايم، اگر نماز را برپا داريد، و زكات بپردازيد، و به پيامبرانم ايمان آوريد، و آنان را تقويت و يارى كنيد و به خدا وامى نيكو دهيد، مسلماً گناهانتان را محو مى‌كنم، و شما را در بهشت‌هايى كه از زيرِ [درختانِ‌] آن نهرها جارى است در مى‌آورم؛ پس هر كه از شما بعد از اين كافر شود، يقيناً راه راست را گم كرده است.* 🌹مائده، ۱۲ ✳️از آيه شريفه استفاده مى‌شود كه *قرض‌الحسنه در امّت‌هاى قبل از اسلام هم به عنوان برنامه‌اى از برنامه‌هاى الهى و دستورى از دستورهاى حضرت حق، و عملى كه باعث دخول در بهشت است مطرح بوده، و اين كار شايسته و عمل پسنديده اختصاص به امّت اسلام و احكام شريعت محمّديه ندارد.* 🌹بقره ، ۲۴۶🔻🔻 🌹 *كيست آن كه به خدا وام نيكو دهد، تا آن را برايش چندين برابر بيفزايد؟و خداست كه [روزى را] تنگ مى‌گيرد و وسعت مى‌دهد؛ و [همه شما براى دريافت پاداش‌] به سوى او بازگردانده مى‌شويد.* ✅ *تفسيرى بر آيه شريفه‌* 🔻 ✅«با در نظر گرفتن اين نكته كه مالك حقيقى اموال پروردگار است و بشر تنها به عنوان نمايندگى خداوند در آنها تصرّف مى‌كند، و شرط سرپرستى و نمايندگى او اين است كه اضافه بر نيازمندى‌هاى خود با اين گونه اعمال و به عبارت ديگر انفاق، احتياجات عمومى را نيز برطرف كند، اما با همه اينها قرآن مى‌گويد: اين كمك مادّى خود را به عنوان قرض به خدا حساب كنيد، قرض به آفريدگار جهان كه همه چيز از اوست، و تازه هنگام استرداد چندين برابر آن را دريافت داريد. ✅و اين نهايت لطف پروردگار را نسبت به بندگان و كمال اهميّت موضوع قرض را مى‌رساند. با اين كه مالك و بخشنده اوست، باز برمى‌گردد و از بنده خود استقراض مى‌كند آنهم استقراضى كه با چنين سود فراوانى همراه است. ✅جمله آخر آيه‌ ﴿وَ اللَّهُ يَقْبِضُ وَ يَبْصُطُ﴾ گويا اشاره به اين است كه تصور نكنيد انفاق و بخشش اموال شما را كم مى‌كند، زيرا وسعت و محدوديّت سرمايه‌هاى شما به دست خداست، اوست كه مى‌تواند با بركات زمين و آسمان به شما وسعت بخشد و به جاى اموال انفاق شده چندين برابر در اختيار شما قرار دهد، بلكه با توجّه به ارتباط و بهم پيوستگى اجتماع، همان اموال انفاق شده در پايان به شما باز مى‌گردد. از همه اينها گذشته فراموش نكنيد كه شما به سوى خدا باز مى‌گرديد و جهان ديگرى در پيش داريد كه از اين كارهاى خير خود در آن‌جا بهره‌مند خواهيد شد.» 🔰آياتى در سوره‌هاى مباركه حديد، تغابن، مزّمّل به همين مضمون كه در آيه گذشته توضيح داده شد وارد شده است كه دلالت بر عظمت مسئله قرض دادن دارد با توجّه به اين نكته بسيار مهم كه *حضرت حق دستِ قرض گيرنده محتاج را دست خود به حساب آورده است.* 🌴💎🌴💎🌴💎 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H 💠🔸🔹🔸💠 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
❇️ *شرح دعای ۳۰ صحیفه سجادیه* 📝 *حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان* 💎 *ادامه شرح فراز 1 از دعای 30 ( وامی که آبروی انسان را می‌ریزد )* ✴️ *قرض در روايات‌* 🌴رسول خدا (صلى الله عليه و آله) *درباره كسى كه مى‌تواند به برادر مؤمنش قرض‌الحسنه بدهد ولى از اين عمل پسنديده خوددارى، مى‌كند مى‌فرمايد:* 🔻🔻🔻 💎 *كسى كه برادر مسلمانش در مسئله قرض به او نيازمند شود، و او قدرت بر دادن قرض داشته باشد ولى خوددارى كند خداوند بوى بهشت را بر او حرام مى‌كند.* 🔸و نيز آن حضرت فرمود:🔻 💎 *هر كس به مؤمنى قرض‌الحسنه بدهد و انتظار كشد تا قرض گيرنده فراخى يابد. آن مال ثواب زكات خواهد داشت و قرض دهنده مورد توجّه و درود فرشتگان باشد تا قرض گيرنده آن را ادا نمايد.* 🔸حضرت صادق (عليه السلام) فرمود:🔻 💎 *هيچ مسلمانى نباشد كه به مسلمان ديگرى قرض‌الحسنه بدهد جز آن كه خداوند هر روز ثواب صدقه دادن آن را به حساب وى ثبت كند تا زمانى كه‌ آن مال به او بازگردد.* 🔸و نيز آن حضرت فرمود:🔻 💎 *ثواب قرض هيجده برابر خواهد بود و چنانچه گيرنده بميرد يا قدرت ادا نداشته باشد مى‌توان آن را به حساب زكات گذاشت.* ✅راوى مى‌گويد: از حضرت صادق (عليه السلام) شنيدم:🔻 💠 *مالى را به قرض‌الحسنه دهم خوشتر دارم از آن كه آن را ببخشم. و نيز آن جناب فرمود: هر كس مالى را به قرض دهد و مدتى براى آن معيّن كند و قرض گيرنده نتواند در رأس مدت آن را بپردازد، به هر روزى كه آن تأخير اندازد، براى صاحب مال ثواب صدقه دادن يك دينار را در هر روز خواهد داشت.* ✳️حضرت صادق (عليه السلام) از رسول خدا (صلى الله عليه و آله) نقل مى‌كند:⬇️ 💠 *هزار درهم را چنانكه دوبار قرض الحسنه بدهم خوشتر دارم از آن كه يكبار صدقه دهم. و همان گونه كه براى آن كه از تو قرض گرفته جايز نيست مماطله نمايد و اداى آن را تأخير اندازد، پس همچنين براى تو جايز نخواهد بود با اين‌ كه بدانى دست تنگ است و قدرت اداى آن را ندارد از او مطالبه كنى.* 🔸رسول خدا (صلى الله عليه و آله) فرمود:⬇️ 🌴 *شب معراج مشاهده كردم بر در بهشت نوشته شده: صدقه به ده برابر، و قرض به هيجده برابر است.* 🌴حضرت صادق (عليه السلام) *علّت هيجده برابر بودن قرض‌الحسنه* را مى‌فرمايد:⬇️ 🌹براى اين كه *صدقه به دست محتاج و غير محتاج مى‌رسد، ولى قرض فقط به دست محتاج و دردمند داده مى‌شود.* 🔸رسول خدا (صلى الله عليه و آله) فرمود:⬇️ 🌴 *هر كس به دردمندى قرض بدهد، و درباز گرداندنش نيكو عمل كند، عمل خود را از سر بگيرد، (چرا كه مانند روزى شده كه از مادر متولد شده) و خداوند به هر درهمى هزار قنطار در بهشت به او عنايت مى‌كند.* 🔰در روايات و اخبار اسلامى سفارش زياد شده كه: ⬇️⬇️⬇️ 🔰 *از نگاهدارى دين و پولى كه قرض گرفته‌ايد خوددارى كنيد، چون زمان قرض به پايان رسيد پول مردم را برگردانيد كه ماندن مالِ قرض نزد شما، گناه سنگينى است و عدم پرداخت آن بسيار زشت است، امكان اين هست كه با خوددارى از پرداخت قرض درِ خير بسته شود، و بسيارى از بندگان خدا از فيض قرض محروم شوند.* 🔸از حضرت باقر (عليه السلام) روايت شده:⬇️ 🌴 *شهادت در راه خدا كفّاره تمام گناهان است مگر دَيْن كه كفّاره‌اى جز ادا كردن ندارد، يا اين كه دوستش آن را بپردازد، يا طلبكار از حقّ خود بگذرد.* 🔸ابوسعيد خدرى مى‌گويد: از رسول الهى (صلى الله عليه و آله) شنيدم:⬇️ 🌴 *به خداوند از كفر و دَيْن پناه مى‌برم. گفته شد: اى رسول خدا! آيا دَين همسنگ كفر است؟ فرمود: آرى.* 🔸امام صادق (عليه السلام) از پدرانش از رسول خدا (صلى الله عليه و آله) روايت مى‌كند: ⬇️ 🌴 *شما را از دَين بر حذر مى‌دارم كه دَين غصّه شب و ذلّت روز است.* 🌴💎🌴💎🌴💎 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H 💠🔸🔹🔸💠 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
❇️ *شرح دعای ۳۰ صحیفه سجادیه* 📝 *حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان* 💎 *ادامه شرح فراز 1 از دعای 30 ( وامی که آبروی انسان را می‌ریزد )* ✴️ *كوتاهى در پرداخت قرض‌* 💠از حضرت صادق (عليه السلام) يا امام باقر (عليه السلام) *درباره كسى كه دين خود را نپردازد در حالى كه قدرت بر پرداخت دارد و بميرد* روايت شده:⬇️ 🌴 *روز قيامت مديون را مى‌آورند در حالى كه از وحشت آنچه بر عهده اوست نگران است، اگر داراى حسنات باشد از حسناتش به صاحب مال مى‌دهند، و اگر فاقد حسنات باشد از گناهان صاحب مال در پرونده او مى‌گذارند.* 💠زمان رسول خدا (صلى الله عليه و آله) مردى از دنيا رفت در حالى كه دو دينار بدهكار بود، رسول خدا (صلى الله عليه و آله) را براى نماز خبر كردند، حضرت از نماز خواندن بر آن ميّت بدهكار خوددارى فرمودند. و اين عمل مهم را به اين خاطر ترك كردند تا كسى جرأت بر خوردن مال مردم، پيدا نكند. 💠ابوثمامه مى‌گويد: بر حضرت جواد (عليه السلام) وارد شدم و عرضه داشتم: *قصد حج دارم، اما به يكى از افراد مرجئه بدهكارم* چه مى‌فرمائيد؟ حضرت فرمود:🔻 💠 *برو دَينت را ادا كن، و مواظب باش خدا را با بر گردن داشتن دَين ملاقات نكنى، به حقيقت كه مؤمن خيانت نمى‌ورزد!* ⭕معاوية بن وهب مى‌گويد: به حضرت صادق (عليه السلام) عرضه داشتم:🔻 🌴به ما خبر رسيد مردى از انصار مُرد و بر عهده او دَين بود، رسول خدا (صلى الله عليه و آله) بر او نماز نخواند و فرمود: شما مردم هم بر او نماز نخوانيد تا دَين او را بپردازند. امام فرمود: صحيح است. ⭕حضرت صادق (عليه السلام) فرمود:🔻 🌴 *قرض و دَين را سبك كنيد كه در سبكى دَين، طول عمر است.* 🔰روايت بالا گويا جنبه روانى دارد، به اين صورت كه مديون بر اثر سنگينى دين در اضطراب و وحشت و ناامنى است، و اين حالات باعث سكته و فشارهاى عصبى است، و سكته و فشارهاى عصبى عمر را كوتاه مى‌كند. 🔸حضرت صادق (عليه السلام) فرمودند:⬇️ 🌴 *دزدان سه نفرند:* 🔻 ❌ *آن كه از پرداخت زكات خوددارى مى‌كند،* ❌ *آن كه خوردن مهر زنان را حلال دانسته و از اداى آن سرباز مى‌زند،* ❌ *آن كه پولى را قرض مى‌گيرد و نيّت اداى آن را ندارد.* 🔸رسول خدا (صلى الله عليه و آله) فرمود:⬇️ ✳️ *كسى كه نسبت به اداى حقّ ذى حقّى مماطله و كندى كند در صورتى كه قدرت بر اداى آن حق را دارد، هر روز گناه آن كسى كه به ناحق و به زور از مردم باج مى‌گيرد بر گردن اوست.* 🔸امام صادق (عليه السلام) فرمود:⬇️ 💎 *اى يونس! هر كس حقّ مؤمنى را حبس كند. خداوند در قيامت پانصد سال او را سر پا نگاه مى‌دارد تا از عرق او رودها جارى شود، و يك منادى از جانب خداوند فرياد برآورد كه: اين همان ظالمى است كه حق مؤمن را حبس كرده است. امام فرمود: پس چهل سال او را توبيخ مى‌كنند و سپس فرمان مى‌دهند تا او را به آتش ببرند.* 🔸و نيز آن حضرت فرمود:🔻 💠 *هر مؤمنى مانع مؤمنى از رسيدن به مالش شود، در حالى كه به آن نيازمند است، به خدا قسم از طعام بهشت نچشد و از رحيق مختوم ننوشد.* 🌴💎🌴💎🌴💎 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H 💠🔸🔹🔸💠 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
❇️ *شرح دعای ۳۰ صحیفه سجادیه* 📝 *حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان* 💎 *ادامه شرح فراز 1 از دعای 30 ( وامی که آبروی انسان را می‌ریزد )* ✴️ *مهلت دادن به بدهكار در قرآن‌* 🔰قرآن مجيد و روايات سفارش اكيد دارند كه *بدهكار تنگ‌دست را مهلت دهيد، تا در زمان وسعت كار و وسعت مال دين خود را ادا كند.* 💠بقره، ۲۸۰ 🔻 🌹 *و اگر [بدهكار] تنگ‌دست بود [بر شماست كه‌] او را تا هنگام توانايى مهلت دهيد؛ و بخشيدن همه وام [و چشم پوشى و گذشت از آن در صورتى كه توانايى پرداختش را ندارد] اگر [فضيلت وثوابش را] بدانيد براى شما بهتر است.* ✴️ *مهلت دادن به بدهكار در روايات‌* 💠رسول خدا (صلى الله عليه و آله) فرمود:⬇️ 💠 *بدهكارى كه قرضِ گرفته شده را در دايره اسراف نبرده و در معصيت خرج نكرده و از اداى دَين خود عاجز گشته، بر طلبكار است كه او را مهلت دهد تا از جانب حق براى او فرجى برسد و به اداى دين خويش موفّق گردد.* 🌴امام باقر (عليه السلام) مى‌فرمايد:⬇️ 🌴 *طايفه‌اى روز قيامت در سايه عرش حق مبعوث مى‌شوند، صورت و لباس آنان از نور است و بر كرسى‌هائى از نور قرار دارند، خلائق به محضر آنان مشرّف مى‌شوند و مى‌گويند: اينان انبيا هستند، منادى از زير عرش فرياد مى‌زند: نه اينان انبيا نيستند، مى‌گويند: پس اينان شهدايند، منادى فرياد مى‌كند: نه اينان شهدا نيستند، بلكه اين طايفه همانانند كه در دنيا بر مردم آسان گرفتند، و بدهكار تنگ‌دست را مهلت دادند تا به فراخى برسد.* 💎ابراهيم بن عبدالحميد مى‌گويد: به حضرت صادق عرضه داشتم: عبدالرحمن سيابه از شخصى طلب داشت، مديون از دنيا رفت به طلبكار گفتيم او را حلال كن‌ ولى او قبول نكرد، فرمود:⬇️ 💎 *واى بر او! اگر مى‌بخشيد به هر درهمى ده برابر ثواب مى‌برد، و اكنون كه حلال نكرده هر درهمى برابر يك درهم است.* 🔺رسول خدا (صلى الله عليه و آله) فرمود:⬇️ 🔺 *كسى كه مى‌خواهد خداوند او را در سايه عرشش جاى دهد، روزى كه سايه‌اى جز سايه او نيست، تنگ‌دست را مهلت دهد يا از حقّش بگذرد.* ✴️ *ضمانت در قرض‌* 🔰قرآن مجيد اصرار دارد *بين طلبكار و بدهكار سند ضمانتى ردّ و بدل شود، كه خداى ناخواسته مشكلى پيش نيايد.* 🌹بقره ، ۲۸۲🔻 🌹 *اى اهل ايمان! چنانچه وامى به يكديگر تا سر آمد معينى، داديد، لازم است آن را بنويسيد. و بايد نويسنده‌اى [سَنَدش را] در ميان خودتان به عدالت بنويسد. و نبايد هيچ نويسنده‌اى از نوشتن سند همان گونه كه خدا [بر اساس قوانين شرعى‌] به او آموخته است، دريغ ورزد. او بايد بنويسد، و كسى كه حقْ به عهده اوست بايد [كلامش را جهت تنظيم سند براى نويسنده‌] املا كند، و از خدا كه پروردگار اوست پروا نمايد و از حق چيزى را نكاهد. و اگر كسى كه حق به عهده اوست، سفيه يا ناتوان باشد، يا [به علتى‌] نتواند املا كند، ولىّ و سرپرست او به عدالت املا كند. و دو شاهد از مردانتان را [بر اين حق‌] شاهد بگيريد، و اگر دو مرد نبود، يك مرد و دو زن را از ميان شاهدانى كه مى‌پسنديد، شاهد بگيريد تا اگر يكى از آن دو زن [واقعيّت را] فراموش كرد، آن ديگرى او را يادآورى كند. و شاهدان هنگامى كه [براى اداى شهادت‌] دعوت شوند [از پاسخ دعوت‌] امتناع نورزند، و از نوشتن [سندِ وام‌] تا سرآمد معيّنش، كوچك باشد يا بزرگ، ملول نشويد، اين [كار] نزد خدا عادلانه‌تر و براى اقامه شهادت پابرجاتر، و به اين كه [در جنس وام، اندازه آن و زمان پرداختش‌] شك نكنيد [و ستيز و نزاعى پيش نيايد،] نزديك‌تر است. مگر آن كه داد و ستدى نقدى باشد كه آن را ميان خود دست به دست مى‌كنيد، در اين صورت بر شما گناهى نيست كه آن را ننويسيد.و هرگاه داد و ستد كنيد، شاهد بگيريد. و نبايد به نويسنده و شاهد زيان برسد و اگر زيان برسانيد، خروج از اطاعت خداست كه گريبانگير شما شده است و از خدا پروا كنيد و خدا [احكامش را] به شما مى‌آموزد و خدا به همه چيز داناست.* 🌴💎🌴💎🌴💎 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H 💠🔸🔹🔸💠 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
🌴 *در ادامه 👈 شرح نامه ۳۱ نهج البلاغه* ( شرح آیت الله مکارم شیرازی) 🌴 🟩 *بخش ششم : ضرورت توجه به معنویات* ⚠️ *همه چيز از سوى اوست:* 📜 امام(عليه السلام) در اين بخش از وصيّت نامه نخست به فرزندش دستور مى دهد که در آنچه او مى گويد دقت کند و فهم خود را به کار گيرد، مى فرمايد: «پسرم در فهم وصيتم دقت نما»; (فَتَفَهَّمْ يَا بُنَيَّ وَصِيَّتِي). ↩️ اين جمله در واقع اشاره به اهمّيّت بحثى است که بعد از آن بيان فرموده، اهميتى که در خورِ دقت فراوان است. 🔰 آن گاه به اين حقيقت اشاره مى کند که در اين عالم هر چه هست از سوى خداست; حيات و مرگ، صحت و بيمارى، تلخ و شيرين، نعمت و ابتلا و ... همه آنها حکيمانه است و اگر نتوانستى به حکمت آنها پى ببرى حمل بر بى اطّلاعى خود کن و در برابر اراده حکيمانه خدا تسليم باش. ↩️ اين سخن اشاره به توحيد افعالى است که در جهان بيش از يک مبدأ نيست: 🟪 «لا مُؤَثِّرَ فِى الْوُجُودِ إِلاَّ اللهُ» 🟣نه اينکه عالم دو مبدأ دارد، 🟣مبدأ خير و شر و يزدان و اهريمن; 🟣آن گونه که ثنويان و دوگانه پرستان مى پنداشتند. 🟪 اصولاً در خلقت خداوند شرى وجود ندارد و هرچه هست خير است و شرّ امرى نسبى است. ↩️📜آن گاه امام(عليه السلام) به ناپايدارى دنيا و آميخته بودن تلخ و شيرين در آن اشاره کرده. 🔰 آرى اين طبيعت دنياست و موافق حکمت خداوند است، زيرا اگر انسان هميشه غرق نعمت باشد، در ميان امواج غفلت غرق مى شود و اگر هميشه مبتلا باشد، يأس و نوميدى همه وجودش را فرا مى گيرد و از خدا دور مى شود. 💎🍃خداوند حکيم اين دو را به هم آميخته تا انسان پيوسته بيدار باشد و به سوى او حرکت کند و دست به دامان لطفش بزند. ↩️ سپس از آنجا که گاهى افراد نادان به سبب بى اطّلاعى از حکمتِ حوادث عالم، زبان به اعتراض مى گشايند. امام(عليه السلام) به فرزندش هشدار مى دهد. ↩️ اشاره به اينکه کسى مى تواند زبان به اعتراض بگشايد که نسبت به همه چيز آگاه باشد و فلسفه تمام حوادث را بداند و آن را موافق حکمت نبيند؛ در حالى که چنين نيست; 👌 *معلومات انسان در برابر مجهولاتش همچون قطره در مقابل درياست.* 📜 امام(عليه السلام) در پايان اين قسمت، فرزندش را دستور به تمسک به ظل عنايت و الطاف الهى و توجّه به ذات پاک او مى دهد که در هر حال کليد نجات است، ↩️ *اين چهار دستور کوتاه و پر معنا به يقين ضامن سعادت هر انسانى است:* اعتصام به ظل عنايت پروردگار و پرستش او و توجّه به ذات پاکش و ترس از مجازاتش. 🔰 در جمله «الَّذِي خَلَقَکَ وَ رَزَقَکَ وَ سَوَّاکَ» که برگرفته از اين آيات قرآن مجيد است: (الَّذِى خَلَقَ فَسَوَّى * وَالَّذِى قَدَّرَ فَهَدَى * وَالَّذِي أَخْرَجَ الْمَرْعَى) اعلى، آيه 2-4. 👈 نخست اشاره به آفرينش، سپس روزى و بعد تسويه و نظام بخشيدن به وجود انسان از نظر جسم و جان آمده است. 🔰 در حالى که مى دانيم نخست خلقت است و بعد تسويه و سپس رزق و روزى; اما با توجّه به اينکه عطف به واو هميشه دليل بر ترتيب نيست مشکلى از اين نظر در تفسير عبارت پيدا نمى شود. 🔰 اين احتمال نيز کاملاً پذيرفتنى است که نظر امام(عليه السلام) به دوران تکامل جنينى و رشد پس از تولد است; 🔰 و به دنبال آن مراحل تکامل را يکى پس از ديگرى سير مى کند. ↩️ باز هم مراحل تسويه و تکامل را تا مدت زيادى ادامه مى دهد، بنابراين مى توان گفت که روزى قبل از مراحل تکامل انسان شروع مى شود. *🌤اَلَّلهُمـّ؏جِّل‌لِوَلیِڪَ‌الفَرَج🌤* 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H 💠🔸🔹🔸💠 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
🌴 *در ادامه 👈 شرح نامه ۳۱ نهج البلاغه* ( شرح آیت الله مکارم شیرازی) 🌴 🟦 *در ادامه 👈بخش ٧ :* *خدا یکتاست* 💎🍃 *ايمان به يکتايى او:* 🔰 گاه در بيان سومين و چهارمين وصف مى افزايد: *«و هرگز زايل نخواهد شد و همواره بوده است»* ; 🔰دليل اينها روشن است، زيرا مى دانيم او *واجب الوجود* است، واجب الوجود حقيقتى است که به تعبير ساده، وجود او از ذاتش مى جوشد، بنابراين چنين وجودى ازلى است و بايد ابدى باشد. 🔰 *موجودى حادث است که وجودش از خود او نبوده و از بيرون آمده; موجودى فانى مى شود که وجودش از درون ذاتش نبوده و از خارج ذاتش به او رسيده باشد.* 🔰بنابراين پنجمين و ششمين وصف را هم مى توان از اينجا نتيجه گرفت که مى فرمايد: «او سرسلسله هستى است بى آنکه آغازى داشته باشد و آخرين آنها است بى آنکه پايانى برايش تصور شود»; 🔰اين دو وصف نيز از لوازم ازليت و ابديت ذات پاک اوست که آن هم نتيجه واجب الوجود بودن او است. 🔰در هفتمين وصف که آخرين وصفى است که امام(عليه السلام) در اينجا بيان کرده و مى فرمايد: « *بزرگ تر از آن است که ربوبيتش در احاطه فکر يا چشم قرار گيرد* »; 🔰دليل آن هم روشن است; ربوبيت او از ازل شروع شده و تا ابد ادامه دارد و همه عالم هستى را با مرزها و حدود ناشناخته اش در بر مى گيرد، 🔰 بنابراين چنين ربوبيت گسترده اى را نه با چشم مى توان مشاهده کرد و نه در فکر انسان مى گنجد، زيرا ربوبيتش نامحدود است و نامحدود در فکر محدود انسان نخواهد گنجيد. 🔰امام(عليه السلام) بعد از بيان عظمت خداوند و يگانگى و ازليت و ابديت و احاطه ربوبيت او بر جميع عالم، در ادامه سخن، فرزندش را مخاطب ساخته و او را به کوچکى و ناتوانيش و نيازهاى فراوانش در برابر خداوند توجّه مى دهد. 🔰امام(عليه السلام) در اينجا عمل شايسته را در سه چيز خلاصه کرده است: *اطاعت و فرمان، ترس از عقوبت و اشفاق از خشم او.* 🔰بديهى است که *خشيت و اشفاق در برابر عقوبت و خشم پروردگار، انگيزه طاعت است،* 🔰 بنابراين *ترس از عقوبت خداوند،* همچون ترس از حادثه وحشتناک نااميد کننده نيست، بلکه *ترسى آميخته با اميد به لطف و عطوفت و کرم پروردگار است.* 🌴💎🌴💎🌴💎 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H 💠🔸🔹🔸💠 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
🌴 *در ادامه👈 شرح نامه ۳۱ نهج البلاغه* (شرح آیت الله مکارم شیرازی) 🌴 🟧 *بخش ۸ : دنیا پرستان و آخرت طلبان* 🔰 *راهيان جهان ديگر دو گروهند:* 📜امام(عليه السلام) در اين بخش از وصيّت نامه خود، موقعيت دنيا و آخرت را از ديدگاه خداجويانِ طالب آخرت و دنياپرستان، ضمن دو مثال زيبا و گويا بيان مى کند. ↩️ هميشه مثال نقش بسيار مهمى در فهم و درک مسائل پيچيده، اعم از مسائل عقلى و حسى دارد و از طريق آن مى توان شنونده را به عمق مسائل رهنمون ساخت و او را براى انجام کارهاى مفيد و پرهيز از بدى ها و زشتى ها آماده کرد و تشويق نمود. 🥀🍃 قرآن مجيد از مثال هاى زيبا و پرمعنا بسيار استفاده کرده و بخش مهمى از قرآن را مثل هاى قرآن تشکيل مى دهد. 📜در کلمات امام(عليه السلام) در نهج البلاغه نيز مثال هاى فراوان پرمعنايى ديده مى شود که نهايت فصاحت و بلاغت در آن به کار گرفته شده است. ↩️ «به همين دليل آنها از هيچ يک از اين ناراحتى ها احساس درد و رنج نمى کنند و هزينه هايى را که در اين طريق مى پردازند از آن ضرر نمى بينند و هيچ چيز براى آنها محبوب تر از آن نيست که ايشان را به منزلگاهشان نزديک و به محل آرامششان برساند»; 🔰 آرى اين طرز فکر مؤمنان صالح و خداجويان اطاعت کار است، زيرا آنها هرگز فريفته زرق و برق دنيا نمى شوند; دنيا را مجموعه اى از ناراحتى ها، درد و رنج ها، گرفتى ها، نزاع ها و کشمکش ها مى بينند در حالى که ايمان به معاد و بهشت و نعمت هايش و اعتقاد به وعده هاى الهى به آنها اطمينان مى دهد که در آنجا جز آرامش و آسايش و نعمت هاى مادى و معنوى و خالى بودن از هرگونه درد و رنج و از همه مهم تر رسيدن به قرب پروردگار چيزى نيست و همين امر سبب مى شود که سختى هاى اين سير و سلوک را با جان و دل بپذيرند و هرگونه مشقتى را در اين راه متحمل شوند و چون عزم کعبه ی دوست کرده اند، خارهاى مغيلان در زير پاى آنها همچون حرير است و تلخى ها همچون شهد شيرين. 🔰 آرى; آنها مى دانند که سرنوشتشان دوزخ با آن عذاب هاى مرگبار است و زندگى دنيا با همه مشکلاتش در برابر آن بسيار گواراست. به همين دليل از مرگ، بسيار مى ترسند و از آينده خود بسيار در وحشتند، همان گونه که قرآن مجيد درباره گروهى از دنياپرستان بنى اسرائيل مى گويد: ↩️ « و (آنان نه تنها آرزوى مرگ نمى کنند، بلکه) آنها را حريص ترين مردم ـ حتى حريص تر از مشرکان ـ بر زندگى (اين دنيا، و اندوختن ثروت) خواهى يافت; (تا آنجا) که هر يک از آنها آرزو دارد هزار سال عمر به او داده شود، در حالى که اين عمر طولانى، او را از کيفر (الهى) باز نخواهد داشت». ↩️ نيز به همين دليل در روايت معروفى از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) آمده است: 💎🍃 « دنيا زندان مؤمن و بهشت کافر است و مرگ پلى است براى اين گروه (مؤمنان) به سوى بهشتشان وپلى است براى آن گروه (کافران) به سوى دوزخشان». ↩️به همين دليل در روايتى از امام حسن مجتبى(عليه السلام) آمده است که کسى از محضرش پرسيد: 🔴 « چرا از مرگ بيزاريم و از آن خوشمان نمى آيد؟». در پاسخ فرمود: 🔴 « زيرا شما آخرت خود را ويران ساخته ايد و دنيايتان را آباد،از اين رو شما کراهت داريد که از آبادى به سوى ويرانى رويد». *🌤اَلَّلهُمـّ؏جِّل‌لِوَلیِڪَ‌الفَرَج🌤* 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H 💠🔸🔹🔸💠 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
🌴 *در ادامه 👈 شرح نامه ۳۱ نهج البلاغه* ( شرح آیت الله مکارم شیرازی) 🌴 🟦 *بخش ٧ :* *خدا یکتاست* 💎🍃 *ايمان به يکتايى او:* 📜 امام(عليه السلام) در این بخش به سراغ *يکى از دلايل توحيد* مى رود، همان *توحيدى که پايه اصلى تمام دين و رکن رکين آن است.* 📜 امام(عليه السلام) در يک نگاه *براى نفى شريک و همتا براى خداوند به سه امر استدلال مى کند:* 📜 نخست اينکه اگر خدا شريک و همتايى مى داشت حتما حکيم بود و *خداوند حکيم بايد بندگان را از وجود خويش آگاه سازد و اوامر و نواهيش را توسط پيامبران خويش به گوش آنها برساند* در حالى که ما مى بينيم تمام انبيا بشر را به سوى خداى واحد دعوت کرده اند; 👌 *آيات قرآن و متون کتب آسمانى* گواه اين مطلب است. ✳️از سوى ديگر اگر پروردگار ديگرى وجود داشت بايد آثار ملک و قدرت و سلطان او در جهان نمايان گردد در حالى که هر چه در اين عالم بيشتر دقت مى کنيم به وحدت آن آشناتر مى شويم. 💠آن گاه امام(عليه السلام) در ادامه اين سخن به هفت وصف از صفات خداوند اشاره مى کند: 💎نخست مى فرمايد: «ولى او خداوند يگانه است، همان گونه که خودش را به اين صفت توصيف کرده است»; 💎اين وصف نتيجه استدلالى است که امام(عليه السلام) قبلاً بيان فرمود که *اگر پروردگار و معبود ديگرى بود، فرستادگان او به سراغ تو مى آمدند و آثار ملک و سلطانش را در همه جا مى ديدى و افعال و صفاتش را در جبين موجودات مشاهده مى کردى.* و چون چنين نيست نتيجه مى گيريم که او خداوندى است يکتا. ✅اضافه بر اين در قرآن مجيد نيز بارها خودش را به *يکتايى* توصيف کرده که نمونه بارز آن *سوره توحيد* است و از آنجا که او صادق است و کذب و دروغ که نتيجه نياز و عجز و هواپرستى است در ذات او راه ندارد، 💎در دومين وصف مى فرمايد: « *هيچ کس در ملک و مملکتش با او ضديت نمى کند* » اين همان توحيد در حاکميّت است که يکى از شاخه هاى توحيد افعالى است; مالک يکى است و حاکم يکى. 🔰دليل آن هم روشن است، زيرا وقتى بپذيريم خالق اوست طبعا مالک و حاکم جز او نمى تواند باشد. آن هم خالقيت مستمر، چرا که مى دانيم خلقتش دائمى است; يعنى ما لحظه به لحظه آفريده مى شويم درست مانند نور چراغ که به منبع مولّد برق ارتباط دارد و اگر يک لحظه رابطه اش قطع شود خاموش مى گردد. آرى او همه روز خالق است و همواره حاکم و مالک. 🌴💎🌴💎🌴💎 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H 💠🔸🔹🔸💠 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
✨﷽✨ ✍دوستی نقل می کرد، یکی از دوستان مدتی سردرد عجیبی گرفت . مشکوک به بیماری خطرناک مغزی بود. دکتر به او آزمایشات از مغز نوشت. بعد از تحمل استرس طولانی برای اخذ نتیجه آزمایشات و صرف هزینه زیاد، روزی که برای دریافت پاسخ آزمایش با من و یکی دیگر از دوستان بیمارستان رفتیم، چشمانش و قلبش می لرزید. متصدی آزمایشگاه با اصرار زیاد ما گفت : شکر خدا چیزی نیست. از خوشحالی از جا پرید انگار تازه متولد شد. متصدی آزمایشگاه به من کاغذ سفیدی داد و گفت: این هم نتیجه آزمایش تو ، چیزی نیست شکر خدا سالم هستی. در علت این کار او عاجز ماندم، متصدی که مرد عارفی بود گفت: دوستت بعد از تحمل استرس و هزینه مبلغ زیاد، الان که فهمید سالم است، دیدی چه اندازه خوشحال شد و اصلا ناراحت نشد هزینه کرده بود. پس من و تو که سالم هستیم اگر واقعا خدا را شاکر باشیم ، باید الان دست در جیب برده حداقل یک صدم هزینه ای که دوستمان کرد تا فهمید سالم است،صدقه ای به شکرانه این نعمت الهی بدهیم که بدون صرف استرس و پول، فهمیدیم مغزمان سالم است و بیماری نداریم..... 🍀 الشَّيْطانُ يَعِدُکُمُ الْفَقْرَ (268 بقره) شیطان با وعده و ترساندن شما از فقر ( مانع انفاق و بخشش شما و دیدن نعمت های الهی می شود) ┄┄┅┅┅❅🌼❅┅┅┅┄┄
🔹قصّه حضرت پیامبراکرم صلی الله علیه وآله وسلّم
👈هجرت پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم از مكه به مدينه 🌴يكى از داستان هاى مهم زندگى پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و سلم ماجراى عظيم هجرت او و يارانش از مكه به مدينه است، چنانكه قرآن در سوره انفال آيه 30، و سوره بقره آيه 207 به اين مطلب اشاره كرده است، كه خلاصه اش چنين است: 🌴هنگامى كه مسلمانان در مكه در فشار و آزار شديد مشركان قرار گرفتند، پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم، مسلمانان را به هجرت به مدينه دستور داد، مشركان احساس خطر شديد كردند و با خود گفتند: هجرت مسلمانان به مدينه موجب تشكل آنها در مدينه شده، و در آينده نزديك، كار را بر ما سخت خواهد كرد. سران آنها در دارالندوه مجلس شوراى خود اجتماع كردند، و هر كدام در مورد جلوگيرى از اسلام و دعوت پيامبر، پيشنهادى نمودند، چنان كه در آيه 30 سوره انفال به اين توطئه، اشاره شده است. 🌴سرانجام پيشنهاد ابوجهل تصويب شد، پيشنهاد او اين بود كه: از هر قبيله اى، يك جوان شجاع به عنوان نماينده انتخاب شود، و همه آن نمايندگان در يك شب، خانه پيامبر را محاصره كنند، و به سوى او حمله كرده و او را در رختخوابش بكشند. 🌴آن شب فرا رسيد، جبرئيل ماجراى توطئه كودتاچيان را به پيامبر خبر داد. پيامبر ماجرا را به على عليه السلام خبر داد، و به او فرمود: امشب در رختخواب من بخواب، تا كافران گمان كنند كه من در رختخواب خود خوابيده ام، به انتظار من در بيرون خانه بمانند و من پنهانى از خانه خارج شوم. 🌴با اين كه خوابيدن در رختخواب پيامبر و افكندن روپوش سبز پيامبر بر روى خود، صد در صد خطرناك بود، حضرت على عليه السلام با جان و دل، اين پيشنهاد را پذيرفت، و در رختخواب آن حضرت خوابيد. آن شب نمايندگان مشركان، با شمشيرهاى برهنه، خانه پيامبر را محاصره كردند، پيامبر شبانه، بى آن كه مشركان متوجه شوند، در تاريكى شب از خانه بيرون آمد و به سوى غار ثور كه در هفت كيلومترى جنوب مكه قرار گرفته، رفت و در آن جا مخفى شد، در اين هنگام ابوبكر نيز همراه پيامبر بود. 🌴سپس پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم از غار ثور به سوى مدينه هجرت نمود، آن حضرت در روز پنجشنبه اول ربيع الاول سال 13 بعثت از مكه خارج شد و در روز 12 همين ماه به مدينه وارد گرديد.(اقتباس از سيره ابن هشام، ج 2،ص 126 به بعد؛ ناسخ التواريخ، ج 1،ص 14) ✍ ادامه دارد....
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
14.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🇮🇷 کارتون زیبای مهارت های زندگی 🇮🇷 این قسمت : نیکی و نیکو
47.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🇮🇷 فیلم سینمایی اخراجی ها ۳ 🇮🇷 ، ، دار 🇮🇷 قسمت اول
29.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🇮🇷 سریال زیبای آب پریا 🇮🇷 قسمت ۱۴ ، بخش اول
در مکتب روح الله پای درس امام امت این قسمت : همسرداری روح الله هرگز در طول سالها زندگی مشترک از من چیزی حتی یک لیوان آب نخواستند. امام طی این سال های طولانی زندگی مشترک هرگز از من چیزی نخواستند حتی یک فنجان چای هم به ایشان نخواستند که بدهم. آقا چای را خودشان آماده می کردند و به محض نوشیدن چای فنجان شان را هم خودشان می شستند چون معتقد بودند که این کارها و اعمال شخصی هست و خانم نباید کارهای شخصی مرا انجام دهند گاهی همه ما نشسته بودیم امام بلند می شدند و می رفتند در آشپز خانه و برای همه چایی می ریختند و می آوردند هر چه می گفتیم ما هستیم چرا به ما نمی گویید آقا می گفتند چه اشکال داره که من کار انجام دهم و خدمت کنم 🎤 راوی :همسر امام 📚 برداشت هایی از سیره امام 👆👆👆👆👆 قابل توجه برای بعضی آقایان که در خانه فقط دستور می دهند لطفا با انجام کارها در خانه و کمک به همسر تربیت و احترام را به فرزندان بیاموزید
رفاقت به سبک شهیدان حاج قاسم و حسین پور جعفری دو یار و دو غمخوار و دو دلدار و دو دلبر دو دوست و دو رفیق و دو شهید از دنیا تا عقبی همراه و همگام از دفاع مقدس تا دفاع از حرم از رفاقت تا شهادت 🌷 شهیدی ڪه حاج قاسم همیشه او را با نامِ کوچک «حسین» صدا می زد و می گفت: «اگر دو نفر در این دنیا من را حلال کنند من می توانم شهید و وارد بهشت شوم؛ یکی خانمم و دیگری، حسین است». کسیکه خیلی وقت‌ها به خاطر مشغله کاری اش، قبل از اذان صبح دم در خانه حاج قاسم منتظر مے‌ایستاد.. حتی یک کارتن در ماشین داشت که نماز صبحش را روی آن می خواند و منتظر حاجی میماند!! موقع بازگشت هم وقتی مطمئن می شد حاج‌ قاسم داخل خانه شده است به منزل خودش برمی گشت. 👆👆👆👆👆 رفیق هم اگه پیدا میکنی باید اینجوری باشه که مثل جون خودش تو رو بخواد رفیقی نباشه که تا پول داری رفیقتم ، قربون بند کیفتم بخاطر مال دنیا رفیقت باشه بخاطر عشق و محبت و خدا باید رفیقت باشه و باعث سعادت و خوشبختی تو بشه نه شقاوت و بدبختی پس حواست به رفیقات باشه
🌹روبه شش گوشه ترین قبله ی عالم هر صبح 🌹بردن نام حسین بن علی میچسبد 🌹اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ 🌹وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ 🌹وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ 🌹وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
مبتلا به شرک .mp3
11.81M
🎤 من زجر می‌کشم وقتی که؛ کسی چیزی رو داره، و من ندارم! کسی در یک زمینه‌ای، موفق شده و من نشدم! کسی در نزد دیگران محبوب هست، و من نیستم! 💥بایــد هرجوری هست، خودمو برسونم! 🔺خطــــر؛ میگن ، به ندرت درمان میشه! پس چجوری باید از روحم جداش کنم؟
🌹هزاران جان شیرین هم اگر بود پرستـو بودم و وقت سفـر بود سـرم را داده‌ام ... الحمـدلله ڪه مرگ بی‌شهادت دردسر بود🕊 💐 ولادت : ۱٦ تیـر ۱۳٦۵ 🌷شهادت : ۱۸ آبان ۱۳۹٦ 🕊رجعت پیڪر: ۵ آذر ۱۳۹٦ 🥀 🌹🌹🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_899781565.mp3
10.2M
‌صدبارتوبه شکستم😢😢😢
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۰ ۰ ترتیل صفحه 261 قرآن/ حال و روز دشمنان خدا در قیامت+فیلم، متن و مفاهیم پیامبر (ص) می‌فرمایند: «مَن اَرادَ عِلمَ الاَوَّلینَ وَالآخَرینَ، فَلیُثَوِّرِ القُرآنَ» هرکه علم اولین و آخرین را می‌خواهد، باید آن را در قرآن بجوید.