📣📣 *توجه* 📣📣 *توجه*
🌸 *اعضای محترم گروه*
برای فهم و درک بهتر از مطالب این دو کتب پر محتوی ( *نهج البلاغه و صحیفه سجادیه* )
🌷 لطفاً *شرح نهج البلاغه و صحیفه سجادیه* را که روزانه در گروه خادمین امیرالمومنین علیه السلام بارگذاری می شود را با دقت بیشتری مطالعه فرمایید.
با تشکر.
🌸🌷🌸🌷🌸🌷🌸🌷
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم
📣 ختم نهج البلاغه و صحیفه سجادیه
📣 مرحله سوم ختم نهج البلاغه و مرحله دوم ختم صحیفه سجادیه
🔷 سهم روز یکصد و ششم
📣 نهج البلاغه نامه ۲۶
📔 صحیفه سجادیه دعای ۳۲ بند ۲۳ تا ۲۶
🌸 هر روز نهج البلاغه صحیفه سجادیه به همراه صوت و متن و شرح آنها در گروه بارگذاری می شود.
🌸🌷🌸🌷🌸🌷
🌷هدف گروه، ترویج فرهنگ نهج البلاغه خوانی است.
🌷 بزرگوارانی که عضو جدید گروه شدند می توانند با عضویت در کانال خادمین در ایتا، صوت و متن و شرح حکمت ها و نامه ها و خطبه های نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و رساله حقوق امام سجاد علیه السلام را پیگیری نمایند.
🌸🌷🌸🌷🌸🌷
گروه خادمین(۱) در واتساپ👇👇
https://chat.whatsapp.com/IwAJCISW1CXFkcagaU2wxa
🌸🌷🌸🌷🌸🌷
گروه خادمین(۲) در واتساپ👇👇
https://chat.whatsapp.com/CV0JxoWxoag3aD4gHaYvga
🌸🌷🌸🌷🌸🌷
گروه خادمین(۳) در واتساپ👇👇
https://chat.whatsapp.com/BG86RZQPKs86humXPw0XLT
🌸🌷🌸🌷🌸🌷
گروه خادمین(۴) در واتساپ👇👇
https://chat.whatsapp.com/J0b3DjS6iwt5UrkOrNNe5g
🌸🌷🌸🌷🌸🌷
گروه خادمین(۵) در واتساپ 👇👇
https://chat.whatsapp.com/JwbgQIvzEeG0I4Fm9uIJmT
🌸🌷🌸🌷🌸🌷
خادمین امیرالمومنین(ع)(۶)👇
https://chat.whatsapp.com/EwB2NTu5EdF77l2lCbeIVN
🌸🌷🌸🌷🌸🌷
خادمین امیرالمومنین(ع)(۷)👇
https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H
🌸🌷🌸🌷🌸🌷
کانال خادمین در ایتا 👇👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
🌷 نهج البلاغه و صحیفه سجادیه
👇👇👇👇👇👇👇
مرحله دوم نامه ۲۶.m4a
3.52M
🌸بسم الله الرحمن الرحیم
📣 مرحله سوم ختم نهج البلاغه
🔸 سهم روز صد و ششم
✍ نامه ۲۶
📣 صوت نهج البلاغه
📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜
📣 مرحله سوم ختم نهج البلاغه
🔸 سهم روز صد و ششم
✍ نامه ۲۶
📜نامه به برخی از ماموران مالیات که در سال٣٦ هجری برای فرمانداری اصفهان مخنف بن سلیم فرستاده شد
1⃣ اخلاق كارگزاران مالياتی
♦️او را به ترس از خدا در اسرار پنهانی، و اعمال مخفی سفارش می كنم، آنجا كه هيچ گواهی غير از او، و نماينده ای جز خدا نيست، و سفارش می كنم كه مبادا در ظاهر خدا را اطاعت، و در خلوت نافرمانی كند، و اينكه آشكار و پنهانش، و گفتار و كردارش در تضاد نباشد، امانت الهی را اداء، و عبادت را خالصانه انجام دهد. و به او سفارش می كنم با مردم تندخو نباشد، و به آنها دروغ نگويد، و با مردم به جهت اينكه بر آنها حكومت دارد بی اعتنایی نكند، چه اينكه مردم برادران دينی، و ياری دهندگان در استخراج حقوق الهی اند. بدان! برای تو در اين زكاتی كه جمع می كنی سهمی معين، و حقی روشن است، و شريكانی از مستمندان و ضعيفان داری ، همانگونه كه ما حق تو را می دهيم، تو هم بايد نسبت به حقوق آنان وفادار باشی، اگر چنين نكنی در روز رستاخيز بيش از همه دشمن داری، و وای بر كسی كه در پيشگاه خدا، فقرا و مساكين، و درخواست كنندگان و آنان كه از حقشان محرومند، و بدهكاران و ورشكستگان و در راه ماندگان، دشمن او باشند و از او شكايت كنند.
2⃣امانتداری
♦️كسی كه امانت الهی را خوار شمارد، و دست به خيانت آلوده كند، و خود و دين خود را پاك نسازد، درهای خواری را در دنيا به روی خود گشوده، و در قيامت خوارتر و رسواتر خواهد بود، و همانا! بزرگترين خيانت! خيانت به ملت، و رسواترين دغلكاری، دغلبازی با امامان است، با درود.
📜🌹🕊
📜🌿🌹
📜📜📜📜
1_876414063.m4a
6.14M
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم
📣 مرحله دوم ختم صحیفه سجادیه
🔸سهم روز نود و ششم
📔 دعای ۳۲ از بند ۲۳ تا ۲۶
📣 صوت صحیفه سجادیه
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم
📣 مرحله دوم ختم صحیفه سجادیه
🔸 سهم روز نود و ششم
📔 ادامه دعای ۳۲ از بند ۲۳ تا ۲۶
✍ دعای اعتراف به گناه بعد از نماز شب
(۲۳) اللَّهُمَّ وَ أَنْتَ حَدَرْتَنِی مَاءً مَهِیناً مِنْ صُلْبٍ مُتَضَایِقِ الْعِظَامِ ، حَرِجِ الْمَسَالِکِ إِلَى رَحِمٍ ضَیِّقَةٍ سَتَرْتَهَا بِالْحُجُبِ ، تُصَرِّفُنِی حَالاً عَنْ حَالٍ حَتَّى انْتَهَیْتَ بِی إِلَى تَمَامِ الصُّورَةِ ، وَ أَثْبَتَّ فِیَّ الْجَوَارِحَ کَمَا نَعَتَّ فِی کِتَابِکَ نُطْفَةً ثُمَّ عَلَقَةً ثُمَّ مُضْغَةً ثُمَّ عَظْماً ثُمَّ کَسَوْتَ الْعِظَامَ لَحْماً ، ثُمَّ أَنْشَأْتَنِی خَلْقاً آخَرَ کَمَا شِئْتَ .
🍀پروردگارا! تو مرا از آبی پست و کم ارزش و صلبی (پشت پدر) که استخوانهایش در هم فشرده و راه هایش باریک و تنگ است، به رحمی تنگ که آن را به وسیله پرده ها پوشانده ای، وارد ساختی و مرا از حالی به حالی دیگر در آوردی، تا این که به صورت کامل در آمدهام و اعضای بدنم را ثابت و پایدار نمودی، همان گونه که در کتاب خود توصیف کرده ای: (نخست) نطفه، سپس خون بسته شده، و بعد تکه ای گوشت، آنگاه استخوان را آفریدی و بعد آنها را با گوشت پوشاندی، سپس مرا آنگونه که خودت خواسته بودی آفریدی.
(۲۴) حَتَّى إِذَا احْتَجْتُ إِلَى رِزْقِکَ ، وَ لَمْ أَسْتَغْنِ عَنْ غِیَاثِ فَضْلِکَ ، جَعَلْتَ لِی قُوتاً مِنْ فَضْلِ طَعَامٍ وَ شَرَابٍ أَجْرَیْتَهُ لِأَمَتِکَ الَّتِی أَسْکَنْتَنِی جَوْفَهَا ، وَ أَوْدَعْتَنِی قَرَارَ رَحِمِهَا .
🍀تا آن زمان که به رزق و روزی تو محتاج شدم و از یاری احسانت بی نیاز نبودم، از زیادی خوردنی و آشامیدنی کنیز خود (مادرم) که مرا در شکم او جای دادی و در رحم او به امانت سپردی، برای من روزی مقرر داشتی.
(۲۵) وَ لَوْ تَکِلْنِی یَا رَبِّ فِی تِلْکَ الْحَالَاتِ إِلَى حَوْلِی ، أَوْ تَضْطَرُّنِی إِلَى قُوَّتِی لَکَانَ الْحَوْلُ عَنِّی مُعْتَزِلًا ، وَ لَکَانَتِ الْقُوَّةُ مِنِّی بَعِیدَةً .
🍀ای خدای من! اگر مرا در آن حالات به خودم وا می گذاشتی، و یا به استفاده از نیروی خودم ناچار می ساختی، همانا تدبیر و چاره جویی از من کناره می گرفت و قدرت و نیرو از من دور می شد.
(۲۶) فَغَذَوْتَنِی بِفَضْلِکَ غِذَاءَ الْبَرِّ اللَّطِیفِ ، تَفْعَلُ ذَلِکَ بِی تَطَوُّلًا عَلَیَّ إِلَى غَایَتِی هَذِهِ ، لَا أَعْدَمُ بِرَّکَ ، وَ لَا یُبْطِىُ بِی حُسْنُ صَنِیعِکَ ، وَ لَا تَتَأَکَّدُ مَعَ ذَلِکَ ثِقَتِی فَأَتَفَرَّغَ لِمَا هُوَ أَحْظَى لِی عِنْدَکَ .
🍀پس همچون نیکوکاری مهربان از فضیلت به من غذا دادی و تا آنجا که رسیدهام آن لطف و مهربانی را از من دریغ نکرده ای، از نیکی تو محروم نمیشوم و حسن رفتارت درباره من به تاخیر نمیافتد، اما با وجود این همه لطف؛ اعتمادم استوار نیست تا به کاری که برایم در نظرت سودمندتر است تلاش و کوشش نمایم.
🌷🌲🌱🌴🌱🌲🌷
❇️ *در ادامه ی شرح دعای 32 صحیفه سجادیه* ⬇️
👈 *ادامه* *راه های مقابله با تهدیدهای پنهان شیطان*
💥 *3_تقوی و خلوص*
💎💫تقوا سپری محکم است که میتواند انسان را از وسوسههای شیطان در امان نگه دارد.
💎💫برای پیشگیری و مقاومت در برابر هجمههای شیطان باید در مسیر زندگی دژ استواری بنا نهاد تا از نفوذ تیرهای زهرآگین وسوسهاش در امان بود.
💎💫 این قلعة حصین چیزی جز تقوا نیست:
💥﴿یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ﴾
(آلعمران/102).
💎💫 *حقّ تقوی* عبارت است از *عبودیّت خالص که آمیخته به باطل و فاسدی از سنخ خودش، مانند هوای نفسانی نباشد.*
💎💫 این معنا غیر از معنایی است که از این آیه به دست میآید:
💥 ﴿فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ﴾
(التّغابن/16)
💎💫از این آیات چنین استفاده میشود که نخست خدای تعالی همة مردم را دعوت به حقّ تقوی نموده است و آنگاه دستور داده که در این مسیر قرار گیرند، همه برای رسیدن به این مقصد تلاش کنند و هر کس به قدر توانایی خویش در این مسیر گام بردارد.
(ر.ک؛ طباطبائی، 1417ق.، ج3: 367ـ368).
🌸🍃🌸🍃🌸🍃
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H
💠🔸🔹🔸💠
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
❇️ *در ادامه ی شرح دعای 32 صحیفه سجادیه* ⬇️
💥 *بدگمانی، وسوسه شیطان در قلب انسان*
📜بدگمانی، صراحتاً در اسلام ناپسند شناخته شده است و اعتقاد بر این است که بدگمانی از سوی شیطان ایجاد میشود و مؤمنین را از آن برحذر میدارند.
💥«ای مومنان از بسیاری از گمانها بپرهیزید که پارهای از آنها گناه است.» (حجرات: ۱۲)
📜علاوه بر جنبه گناهآلود بعضی از این گمانها و وسوسههای شیطانی که میتوانند سوءظن را دامن بزنند، تفکرات و ذهن خود فرد میتواند عامل ایجاد گمان بد باشد.
📜وقتی سوءظن وارد قلب انسان شد، رفته رفته شک و تردیدش افزایش مییابد و ایمان از قلبش زایل میشود و با متهم ساختن مومن دیگری، ریشههای ایمان را در قلب خویش سست میکند.
🌸🍃🌸🍃🌸🍃
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H
💠🔸🔹🔸💠
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
🌴 *شرح نامه ۲۶ نهجالبلاغه (شرح آیتالله مکارمشیرازی)* 🌴
✉️ *از نامه هاى امام(علیه السلام) است که براى بعضى از مأموران گردآورى زکات مرقوم داشته است.*
📝 *نامه در یک نگاه:*
📜 امام(علیه السلام) در این نامه، قبل از هر چیز، مخنف بن سلیم را از *نفاق و دوگانگى ظاهر و باطن* بر حذر مى دارد و *از بدرفتارى با مردم و خود برتربینى و بى اعتنایى به آنها نهى مى فرمايد.*
📜 و در بخش دیگرى تأکید مى کند که تو به عنوان عامل جمع آورى زکات حقى در آن دارى که ما به تو مى پردازیم; ولى بقیّه آن متعلق به نیازمندان امّت است که باید به آنها برسد.
✅حضرت در پایان نامه، *او را از هرگونه خیانت در این امانت برحذر مى دارد و خیانت به امّت و امام امّت را بدترین خیانت مى شمرد.*
✴️ *برخورد خوب با مؤديان مالياتى اسلامى:* 🔻
🌹امام(عليه السلام) در بخش اوّل اين نامه *سه دستور به کارگزار* خود مى دهد و هر کدام از اين دستورات با جمله «اَمَرَهُ» آغاز مى شود.
✅نخست *دستور به تقواى الهى در نهان و آشکار* مى دهد.
شايان توجه است امام(عليه السلام) در اين جمله بر يکى از مهم ترين مصاديق تقوا انگشت مى گذارد;
✅يعنى *تقوا در امور پنهانى، اعم از نيّت درون و اعمال برون که هيچ کس جز خدا شاهد و گواه آن نيست و اين مهم ترين چيزى است که جز از طريق ايمان به خدا و اعتقاد به حضور او در همه جا و در هر زمان، حاصل نمى شود.*
🔸 مشکلاتى که در جوامع انسانى پيش مى آيد و آسيب هايى که به مردم مى رسد غالبا مربوط به همين قسمت است;
🔰تصميماتى به تنهايى گرفته مى شود و کارهايى دور از چشم مردم انجام مى گيرد و در آن منافع عموم فداى منافع نامشروع اشخاص مى گردد.
✅جمله «حَيْثُ لاَ شَهِيدَ غَيْرُهُ، وَلاَ وَکِيلَ دُونَهُ» به يقين ناظر به افراد عادى است که در خلوت حضور ندارند;
✅ ولى فرشتگانى که مأمور ثبت اعمال انسانند، در هر مکان و هر زمان با او هستند و مراقب اعمال اويند و از همه بالاتر ذات پاک پروردگار همه جا حضور دارد و چيزى از بندگان بر او مخفى نيست.
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H
💠🔸🔹🔸💠
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
🌴 *در ادامه 👈 شرح نامه ۲۶ نهجالبلاغه (شرح آیتالله مکارمشیرازی)* 🌴
✉️ *از نامه هاى امام(علیه السلام) است که براى بعضى از مأموران گردآورى زکات مرقوم داشته است.*
🔰سپس به او فرمان دوم را مى دهد و مى فرمايد:
🌴 *«به او امر کرده که هيچ عملى را از اطاعت هاى خدا آشکارا انجام ندهد که در پنهانى خلاف آن را انجام مى دهد»;*
🔰يعنى بايد ظاهر و باطن خود را يکى کرد، زيرا اختلاف ظاهر و باطن و خلوت و جلوت مصداق آشکار نفاق است و *مسلمان از نفاق بيگانه است.*
🔰سپس امام(عليه السلام) تعبيرى دارد که در واقع به منزله دليل براى دستور گذشته است،
✅مفهوم اين سخن آن است که آنهايى که پنهان و آشکارشان متفاوت است و گفتارشان با رفتارشان هماهنگ نيست، خائن و غير مخلص اند و به واقع چنين است.
🔰 چه خيانتى از اين بدتر که انسان اعمال نيک رياکارانه در برابر مردم انجام دهد و آن گاه که به خلوت مى رود کار ديگر کند;
🔰 يا با زبانش وعده هاى نيکى دهد و پاکى و تقوا را بستايد; ولى عملش بر ضد آن باشد و مايه بى اعتمادى و سلب عقيده مردم گردد. اين کارها از هر کس که باشد نازيباست و از دولت مردان اسلام نازيباتر.
🌹امام(عليه السلام) در اين فرمايش خود در *مسأله اخلاص و امانت،* روى دو چيز انگشت گذاشته اند:
🔰يکى *هماهنگى خلوت و جلوت* و ديگرى *هماهنگى گفتار و کردار* و در واقع *اخلاص بر همين دو رکن استوار است* و رياکاران هر دو يا يکى از آن دو را از دست مى دهند.
🔰البتّه رعايت اين اصل بيش از هرکس در مسئولان اموال بيت المال اهمّيّت دارد که بايد حفيظ و امين باشند.
🌹آن گاه امام(عليه السلام) در سومين امرش سه دستور به نماينده خود مى دهد.
🔰اينها نکات روانى بسيار مهم در مسأله جمع آورى حقوق بيت المال و به يک معنا در تمام امور مربوط به مديريت است;
✅ *برخورد خوب با مردم، اعتماد بر آنها و عدم برترى جويى، امورى هستند که مردم را براى اداى حقوق و انجام وظايف خود تشويق مى کنند و سبب مى شوند بدون نياز به بازرس و مأموران غلاظ و شداد و پرونده و دادگاه به وظايف خود در برابر حکومت يا کسى که مدير بر آنهاست عمل نمايند.*
✅ تجربيات عصر ما نيز صدق اين گفتار و صحت اين بيان را روشن ساخته است.
✅درست است که امکان دارد بعضى از اين مسأله سوء استفاده کنند و حقوق بيت المال را نپردازند; ولى به يقين ضايعات اين گونه رفتار بسيار کمتر از بى اعتنايى و برخورد خشن نسبت به آنهاست.
🌴💎🌴💎🌴💎
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H
💠🔸🔹🔸💠
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
*🌴 *در ادامه 👈 شرح نامه 26 نهج البلاغه* ( شرح آیت الله مکارم شیرازی) 🌴
🟪 *بخش دوم : امانت داری کار گزاران*
⚠️ کارى کن که نيازمندان در قيامت شاکى تو نباشند:*
📜 امام(عليه السلام) به نکته مهمى اشاره مى کند که مى تواند به منزله دليل براى گفتار سابقش باشد و آن اينکه کارگزار امام(عليه السلام)، نبايد اين حقيقت را فراموش کند که او تنها به عنوان عامل جمع آورى زکات، حقّ معينى دارد و گروه هاى ديگر از مستحقين زکات با او شريک اند و اگر رعايت حق آنها را نکند سرنوشتش در قيامت بسيار شوم و تاريک خواهد بود،
↩️ اشاره به اينکه مبادا در مورد زکات که طبق صريح آيه قرآن مجيد مال مشترکى است در ميان هشت گروه، معامله مال اختصاصى و شخصى کنى.
🔰 آن گاه به آثار زيان بار تخلف از اين دستور اشاره کرده.
↩️ اشاره به اينکه در دادگاه عدل الهى گاه انسان يک يا چند مخالف دارد، شايد بتواند به نحوى رضايت آنها را جلب کند و گاه هزاران هزار شاکى که جلب رضايت همه آنها غير ممکن است و کسانى که در زکات و اموال بيت المال خيانت کنند از اين گروه اند.
📜 حضرت در ادامه مى فرمايد: «بدا به حال کسى که در پيشگاه خداوند، فقرا و مساکين و سائلان و کسانى که از حقشان محروم شده اند و بدهکاران ورشکسته و در راه ماندگان (همگى) خصم و شاکى او باشند»;
🌴 واژه هاى «فُقَراء»، «مَساکين»، «سائِلُون» و «مَدْفُوعُون» همه اشاره به گروه نيازمندانند;
🌴 مسکين از فقير بيچاره تر است، گويى شدت فقر او به حدى است که او را زمين گير کرده است.
🌴 اى بسا به سبب شرم و حيا مطلقاً از کسى و حتى از بيت المال درخواست نکنند.
🌴 در حالى که «سائلون» شرم و حيا را کنار گذاشته و از باب ناچار درخواست کمک مى کنند.
🌴 و «مدفوعون» کسانى هستند که ممکن است بالقوه غنى و بى نياز باشند;
يعنى اموال قابل ملاحظه اى دارند; اما اموالشان را غاصبان گرفته و آنها را از حقشان محروم ساخته اند و فعلا فقير و نيازمندند.
🔲 «غارِمُون» به معناى بدهکارانى است که از پرداخت بدهى خود عاجز شده اند يا بدون تقصير ورشکست گرديده اند.
┄┅✿❀🌸 *یا مولا علی*🌸❀✿┅┄
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H
💠🔸🔹🔸💠
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
*🌴 *در ادامه 👈 شرح نامه 26 نهج البلاغه* ( شرح آیت الله مکارم شیرازی) 🌴
🟪 *در ادامه 👈 بخش دوم : امانت داری کار گزاران*
🔰 آن گاه امام(عليه السلام) در ادامه اين سخن به استدلال محکمى پرداخته و بدى حال خيانت کاران به بيت المال را اين گونه شرح داده.
🔲 اما ذلت و رسوايى در دنيا به سبب آن است که خيانت هاى گسترده معمولا پنهان نمى ماند و دير يا زود فاش مى شود و صاحب آن رسوا مى گردد و مردم با چشم حقارت به او نگاه مى کنند و در آخرت که نامه هاى افراد به دستشان داده مى شود،
🔲 و «يوم البروز» و روز آشکار شدن اعمال پنهانى است، پرونده آنها در برابر اهل محشر گشوده مى شود و ذلت و رسوايى بزرگ در آنجاست.
↩️ شايان توجّه اينکه امام(عليه السلام) تنها تعبير به خيانت در امانت نمى کند، بلکه سبک شمردن امانت را هم به عنوان «اسْتَهانَ بِالاْمانَةِ» عيب بزرگى مى شمرد و اين به علت اهمّيّت فوق العاده امانت است.
📜 آن گاه امام(عليه السلام) در پايان اين نامه به نکته ديگرى اشاره مى فرمايد که خيانت گاه درباره يک شخص است و گاه درباره يک امّت و به يقين خيانت درباره يک امّت بسيار زشت تر است و خطرناک تر است.
↩️ دليل آن روشن است، زيرا اگر انسان به يک يا چند نفر خيانت کند ممکن است روزى پشيمان شود و آنها را پيدا کند و به نحوى رضايتشان را جلب نمايد، ولى اگر خيانت به امتى صورت گيرد، جبران کردن آن بسيار مشکل و گاه محال است.
🌴به علاوه خيانت به امّت، خيانت به امام امّت نيز خواهد بود و جلب رضاى او نيز بسيار مشکل است.
📜 امام(عليه السلام) در اين عبارت از دو عنوان استفاده فرموده اند:
↩️ يکى مسأله خيانت و ديگرى غش (تقلب) و اين بدان جهت است که بسيارى از خيانت کاران از پنهان کارى و غش براى کار خود استفاده مى کنند و در واقع مرتکب دو خلاف مى شوند يکى غش و ديگرى خيانت از طريق غش،
📜 از اين رو امام(عليه السلام) به هر دو عنوان اشاره فرموده است. علت اينکه غش را در برابر امامان و پيشوايان(عليهم السلام) ذکر کرده، آن است که خائنان، از امام(عليه السلام) و پيشوايان(عليهم السلام) در هراسند به همين دليل خيانت خود را از طريق غش و پنهان کارى اعمال مى کنند.
┄┅✿❀🌸 *یا مولا علی*🌸❀✿┅┄
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H
💠🔸🔹🔸💠
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin