🌹 *رساله حقوق امام سجاد علیه السلام( شرح نراقی)* 🌹
در ادامه... 👈 *حق مدعی و مدعی علیه*
❇️ *استقلال قاضی و حریت او*
💠 اگر چه شدت اهتمام اسلام *اجرای عدالت و اقامه حد* از دقت شریعت در انتخاب قاضی مشهود و محسوس است.
🟤 قاضی هرچند که به عالی ترین و ممتازترین صفات صلاحیت و اهلیت هم آراسته باشد، در صورتی که محیط مساعد و آزادی کامل در اختیار نداشته باشد نخواهد توانست عدالت را به طور شایسته اجرا کند.
✅ این شریعت برای نخستین بار در تاریخ قضایی جهان، اصل مهم و اساسی *استقلال قاضی* را تأسیس می کند و *امیرالمؤمنین علیه السلام که مبین مقاصد و مفسر اهداف این شریعت است* ،
✅ در *فرمان خود به مالک اشتر* راجع به این اصل این گونه توصیه می کند. 🔻🔻🔻
🔰 *قاضی را در قلمرو و فرمانرواییت چنان مقام و منزلتی ببخش* که هیچ یک از خواص و نزدیکان تو در آن منزلت و مقام طمع بندد *تا در اوج آن مقام شامخ از اندیشه مکر بد اندیشان ایمن باشد و نمّامان را فرصت فتنه انداختن درباره او دست ندهد.*
✴️ سپس *امیرالمؤمنین* علیه السلام به منظور *توجه فرمانروای مصر* به اهمیت این اصل جمله موثری در پایان آن توصیه،
می افزاید:🔻
و به این وسیله او را به تدبر و تأمل بلیغ درباره این دستور فرا می خواند.
🔻🔻
💠 *قضاوت بر اساس اجتهاد*
⚜️✨ *قضای اسلامی بر پایه اجتهاد و استنباط و بر اساس رعایت مصالح عمومی بنیاد شده* و در پرتو همین خصیصه ملاحظه می شود که نظام قضایی اسلام در میان سایر نظامات قضایی جهان به صورت نظامی برجسته و ارزشمند در آمده و از وسیعترین معانی استقلال و آزادی و حق پرستی و عدالت پروری برخوردار شده است.
❇️ *تنها محدودیت قاضی از این جهت بود که می باید احکامش از حدود قواعد مقرره و اصول مسلمه فقه اسلامی تجاوز نکند.*
👈 *توجه*⬇️⬇️
فیلسوف روشنضمیر اسکاتلندی توماس کار بل در این باره می گوید:🔻
🔰 جهان بشریت در تاریخ طولانی خود قضایی عالی تر از از قضای اسلام و احکامی مهربانتر از حکام مسلمین به خود ندیده است.
🟣 *تأمین زندگی مرفه برای قاضی*
چنانچه گفتیم موضوع قضا و حکومت میان خلق، در نظر اسلام، از جمله عبادات است و از این رو *قاضی حق ندارد در مقابل انجام این وظیفه مزدی از متداعیین بپذیرد.*
*بلکه مزدش را از بیت المال دریافت می کند.*
✴️ *اسلام که شریعتی عملی و ناظر به حقایق واقعی حیات بشری است برای سد احتیاج و رفع نیازمندیهای قضات مقرر داشته است تا حقوق کافی و مستمری وافی از بیت المال درباره ایشان منظور دارند و از لحاظ معیشت آسوده خاطرشان سازند.*
🌺🍃امیرالمؤمنین علیه السلام در فرمان معروف خود به فرمانروای مصر، *اصل تأمین زندگی مرفه و آبرومند برای قضات* را اینگونه تأکید می کند.
🔻🔻
🔰 *در بذل و بخشش به قاضی چندان دست جود و سخا را گشوده دار که او را از علت تهیدستی برهاند و با دریافت آن عطا احتیاجش به مردم تخفیف یابد.*
📚 نهج البلاغه (نامه ۵۳)
💐🍀💐🍀💐🍀
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H
💠🔸🔹🔸💠
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
📚 *شرح خطبه ۱۳۲ نهج البلاغه*
(آیت الله مکارم)
✴️ *حمد و وصف خداوند*
📙 *خطبه در يك نگاه:*
🔰 اين خطبه، همان گونه كه در بالا اشاره شد، مشتمل بر *«مواعظ» و پند و اندرز و توصيه به «زهد» در دنياست.* و به طور دقيق تر از *چهار بخش* تشكيل شده است:
1- *حمد و ثناى الهى با ذكر اوصاف ويژه اى از خداوند و شهادت خالصانه به نبوت پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله.*
2- اشاره *به فرارسيدن پايان عمر، وجدا شدن انسان از تمام سرمايه هاى زندگى دنيا.*
3- *لزوم عبرت گرفتن از زندگى پيشينيان، آنهايى كه اموال و ثروتهاى فراوانى جمع كردند و سرانجام خانه هايشان قبرشان شد، و اموال و همسرانشان به دست ديگران افتاد.*
4- *لزوم بهره گيرى از فرصتهايى كه در دنيا در دست داريم، براى فراهم ساختن زاد و توشه آخرت.*
💠 *اوصاف ويژه پروردگار:* 🔻
🌴امام (عليه السلام) خطبه را با ستايش پروردگار و ذکر اوصاف ويژه اى آغاز مى کند.
✴️منظور از « *أَخَذَ* » *گرفتن نعمتها و مواهب الهى* است و منظور از « *أَعْطَى* » *بخشيدن* آنهاست و نيز منظور از « *أَبْلَى* » *دادن نعمت* و منظور از « *وَابْتَلَى* » *آزمودن به وسيله گرفتن نعمتهاست.*
🔸 احتمال دارد اوّلى اشاره به نعمتهاى مادى و دوّمى اشاره به نعمتهاى معنوى باشد; زيرا واژه اخذ بيشتر در امور مادى به کار مى رود.
🔰 از تعبيرات بالا به خوبى استفاده مى شود که، *ممکن است گرفتن نعمتها نيز خودش نعمتى باشد زيرا گاه وفور نعمت سبب غرور و دورى از خدا وبيگانگى از خلق مى گردد.*
🔸اضافه بر اين حمد در برابر سلب نعمتها نشانه تسليم مطلق در برابر مشيّت الهى است.
🔸سپس به ذکر سه وصف ديگر از اوصاف پروردگار که در واقع هشدارى است به همه انسانها که مراقب خويش و اعمال و نيّات خويش باشند اشاره کرده،
💠اين اوصاف، به خوبى نشان مى دهد که *علم پروردگار علم حضورى است.*
🔻🔻
🟠يعنى او در هر کجا حاضر و ناظر است،
پنهان و آشکار براى او مفهوم ندارد،
حضور و غياب براى او يکسان است،
اسرار درون سينه ها را مى داند،
گردش چشمهايى را که به خيانت مى گردد مى بيند.
و از باطن و درون هر کس و هر چيز آگاه است.
✅ به راستى اگر انسان به هنگام حمد و ستايش پروردگار و ذکر اين اوصاف در حقيقت آنها بينديشد، و به آن ايمان راسخ داشته باشد همه عالم را محضر خدا بداند و خدا را در درون جان و روح و فکر خود حاضر ببيند، چگونه ممکن است آلوده گناه و يا حتّى فکر گناه شود.
💠 سپس در پايان اين فراز شهادت خالصانه به وحدانيّت حق و نبوّت پيامبر داده
💠 بديهى است گواهى به اين دو اصل اساسى که پايه هاى ايمان را تشکيل مى دهد، انسان را به نفى معبودهاى ديگر دعوت مى کند و از عبادت شيطان و هواى نفس امّاره، بر حذر مى دارد و گواهى به نبوّت پيامبر اسلام (صلى الله عليه وآله) او را به اطاعت فرمانهايش فرا مى خواند، به ويژه شهادتى که تنها بر زبان جارى نيست بلکه قلب و جان انسان نيز با آن هم صداست.
🌴💎🌴💎🌴
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H
💠🔸🔹🔸💠
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
📚در ادامه *شرح خطبه ۱۳۲ نهج البلاغه*
(آیت الله مکارم)
⁉️ديدى چه سان مرگ بر آنها فرود آمد؟
🌴امام (عليه السلام) در اين بخش از کلمات پر معنى خود در اين خطبه همگان را هشدار مى دهد که اين زندگى به هر حال پايان مى گيرد و دير يا زود ـ که در هر حال زود است ـ بايد از اين جهان رخت بر بندد و به سراى جاويدان عزيمت کند و در برابر اعمال خويش، قرار گيرد.
💠 مى فرمايد : *صداى منادى مرگ از هر سو به گوش مى رسد، و بانگ «الرحيل» فضاى جهان را پر کرده، و فرشته مرگ پير و جوان و کودک را نمى شناسد و در کنار همه کمين کرده و در انتظار فرمان خداست.*
💎جمله «فَلاَ يَغُرَّنَّکَ سَوَادُ النّاسِ»، دو معنا مى تواند داشته باشد :
📙 نخست اين که : *اگر توده هاى مردم را مى بينى که زنده و سالمند، تو را فريب ندهند و از مرگ غافل نسازند،*
📙ديگر اين که : *توده هاى مردم تو را وسوسه نکنند و فريب ندهند که به فکر زندگى باش، نه به فکر مرگ.*
🔰مفهوم جمله «حَذِرَ الاْقْلاَلَ»، در اين جا اين است که :
*با جمع کردن اموال، خود را از فقر (به گمان خويش) دور ساختند.*
📙و جمله «أَمِنَ الْعَوَاقِبَ»، مفهومش اين است که :
*به خاطر آرزوهاى دور و دراز و اين که هنوز براى مردن زود است خودرا از عاقبت کار در امان مى پنداشتند، ولى على رغم همه اين آرزوها و پندارها ناگهان مرگ بر سر آنها فرود آمد و با شتاب و شدّت آنها را از وطن مألوفشان خارج ساخت، و از جايگاه امنشان بيرون راند.*
🌴امام (عليه السلام) در اين تعبيرات صريح و گويا و تکان دهنده، پايان زندگى ثروتمندان بى خيال و مغروران جاه و جلال را، مخصوصاً به هنگام مرگ ناگهانى، به بهترين وجهى ترسيم فرموده،
📙تعبيراتى که پرده هاى غفلت را از مقابل چشم انسان دور مى سازد، و هر شنونده اى را از خواب بى خبرى بيدار مى کند، و به راستى اگر هاديان راه و معلّمان انسانها، گهگاه با اين گونه عبارات بانگ بيدار باش سر ندهند معلوم نيست عاقبتِ کارِ انسان به کجا برسد.
‼️آرى ! *هنگامى انسان از خواب غفلت بيدار مى شود که سيلى اجل بر صورت او نواخته شود، و در آن لحظه پرونده هاى اعمال را به کلّى مى بندند، نه چيزى بر حسنات، مى توان افزود و نه چيزى از سيئات، مى توان کاست.*
❇️ *اگر تمام زندگى انسان را از او مى گرفتند ولى پرونده هاى اعمال گشوده بود و راه براى جبران باز بود غصّه اى نداشت; غم و اندوه بى پايان، آن زمان وجود انسان را فرا مى گيرد که راه را براى جبران گذشته، به کلّى بسته ببيند.*
🌴💠🌴💠🌴
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H
💠🔸🔹🔸💠
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
📚 در ادامه *شرح خطبه ۱۳۲ نهج البلاغه*
(آیت الله مکارم)
⚠️ *دنیا محل توشه گرفتن*
👈 *گذرگاهى به نام دنيا:* 🔻
🌴امام (عليه السلام) بعد از مقدمات حساب شده اى که در آغاز و بخش ميانه اين خطبه در مورد علم و آگاهى خداوند نسبت به همه چيز مخصوصاً نسبت به اعمال و نيّات بندگان، و همچنين نزديک بودن مرگ و عبرت انگيز بودن سرگذشت پيشينيان، بيان فرمود،
چنين نتيجه گيرى مى فرمايد : *«بنابراين هر کس تقوا را در کانون قلب خويش قرار دهد کارهاى نيک او ظاهر مى شود، وعملش به پيروزى مى رسد»*
✅روشن است *اگر تقواى الهى در اعماق دل انسان ريشه بدواند، شاخ و برگ و ميوه هايش از دست و زبان و چشم و گوش او ظاهر مى شود، چرا که تقوا همان حالت خدا ترسى درون است که انگيزه اى است نيرومند براى اعمال نيک و عامل بازدارنده اى است در برابر گناه.*
💠سپس مى افزايد : *«پس براى تحصيل تقوا فرصت را غنيمت شمريد و براى بهشت (جاويدان) عمل شايسته آن را انجام دهيد»*
✴️اشاره به اين که : *بهشت و سعادت را رايگان به کسى نمى دهند، و با گمان و پندار و ادعاهاى تو خالى حاصل به دست نمى آيد، کليد بهشت همان اعمال صالح است و اعمال صالح از تقوا بر مى خيزد.*
⚠️و در ادامه، اشاره به وضع دنيا و آخرت و موقعيت هر کدام از اين دو گروه :
🔻🔻
❇️جهان بينى اسلامى که بارها در قرآن و در نهج البلاغه آمده است دنيا را يک گذرگاه، يک پل، يک ميدان تمرين، و سرانجام يک بازار تجارت و مقدمه اى براى آخرت که جايگاه اصلى انسان است معرفى مى کند،
💠و اگر با اين ديدگاه به دنيا بنگريم همه چيز در نظر ما رنگ ديگرى به خود مى گيرد و ما را از آلودگى به گناه و ظلم و ستم باز مى دارد و به سوى نيکيها دعوت مى کند.
🔰ولى *پيروان مکتبهاى مادى که دنيا و مواهب آن را هدف نهايى خود مى پندارند و از سراى آخرت به کلى غافلند، آلودگى به گناهان و کشمکشهاى پايان ناپذير براى جلب اموال و دست آوردن مقامات ظاهرى در انتظار آنهاست،*
هرگز آتش جنگ در ميانشان فروکش نمى کند و درگيريها در ميان آنان پايان نمى پذيرد.
🟪و در آخرين جمله اين خطبه در يک نتيجه گيرى کوتاه و زيبا و پر معنا :
🟦اشاره به اين که : *وقت بسيار تنگ است و موانع فراوان، و زمان کوچ کردن کاملاً نامعلوم است، نه تنها پيران که جوانان نيز بايد هميشه به حالت آماده باش، باشند. چه بسيار پدران پير و رنجور و ناتوان ماندند و جوانان سالم و نيرومند رفتند.*
🌴💠🌴💠🌴
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H
💠🔸🔹🔸💠
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
📚 *در ادامه شرح خطبه ١٣٢ نهج البلاغه*
(آیت الله مکارم)
✴️ *نکته* :
❇️ *نتيجه خطبه:*
🌴امام (عليه السلام) در اين خطبه به نکته هاى مهمّى اشاره مى کند که به طور خلاصه چنين است :
🔻🔻🔻
1 ـ *در آغاز خطبه همه را توجه به حضور خداوند در همه جا و آگاهى او از اسرار درون وجود انسان جلب مى کند، تا همگان مراقب اعمال خويش باشند.*
2 ـ *گواهى حقيقى بر وحدانيّت حق و نبوت پيامبر را آن آگاهى مى شمرد که درون و برون با هم هماهنگ باشد و از هرگونه نفاق و دورويى جدا گردد.*
3 ـ *توجه همگان را به نزديک بودن مرگ و کوچ از دنيا که سبب بيدارى و آگاهى است جلب مى کند.*
4 ـ *مخاطبان خودرا به مطالعه تاريخ گذشتگان در کتابها و در آثارى که از آنها در شهرها و بيابانها باقى مانده، دعوت مى نمايد، تا بدانند هر که باشند و به هر جا برسند سرانجام چنين سرنوشتى را دارند.*
5 ـ *به دنبال اين اندرزها همه را به تقوا فرا مى خواند، همان تقوايى که در درون قلب انسان جاى گيرد و آثارش در تمام اعمال او ظاهر شود.*
6 ـ *اين نکته را به همه مخاطبان يادآور مى شود که بهشت را بى حساب و کتاب به کسى نمى دهند، به بها مى دهند، به بهانه، نمى دهند.*
7 ـ *سرانجام اين نکته مهم را يادآور مى شود که دنيا گذرگاهى است نه جايگاه اقامت، بازار*
🌴💠🌴💠🌴
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H
💠🔸🔹🔸💠
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
*✨بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم*✨
✍🏻 *فضیلت قرائت سوره مبارکه القلم:*
🍁شصت و هشتمین سوره قرآن کریم است که 52 ایه دارد و در مکه نازل شده است. این سوره به «ن والقلم» نیز شهرت دارد.(1)
واقع در جزء ۲۹
🍁رسول خدا صلی الله علیه وله وسلم در فضیلت این سوره فرمودند: هر کس سوره قلم را قرائت نماید خداوند ثواب افراد خوش اخلاق را به او عطا می کند. (2)
🍁از امام صادق علیه السلام نیز در این باره روایت شده است: هر کس سوره قلم را در نمازهای واجب یا مستحبی قرائت کند هیچگاه به فقر مبتلا نمی شود و پس از مردن از تاریکی قبر در امان خواهد بود.(3)
🤲🏻 *اللهم عجل لولیک الفرج بحق یس و القرآن الحکیم و بحق طه و القرآن العظیم*
_______________
📚پی نوشت:
(1) درمان با قرآن، ص124
(2) مجمع البیان، ج10، ص82
(3) ثواب الاعمال، ص119
*✨بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم*✨
✍🏻 *فضیلت و خواص سوره الحاقه:*
🍁شصت و نهمین سوره قرآن کریم است که مکی و 52 آیه دارد.
واقع در جزء ۲۹
🍁حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم فرموده اند: هر کس سوره حاقه را قرائت نماید خداوند در حسابرسی او آسانگیری می کند.(1)
🍁امام صادق علیه السلام نیز فرموده اند: سوره حاقه را زیاد بخوانید زیرا قرائت آن در نمازهای واجب و مستحب از نشانه های ایمان به خدا و رسول اوست، این سوره درباره امیرالمومنین علی علیه السلام و معاویه نازل شده است دین قاری سوره، از او سلب نخواهد شد تا اینکه خداوند را دیدار کند.(2)
🍁در روایتی دیگر از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم آمده ست: هر که یازده آیه از سوره حاقه را بخواند خدای تعالی او را از فتنه دجّال نگاه می دارد و اگر همه سوره را بخواند موجب نورانی شدن او از سر تا پا می شود.(3)
🤲🏻 *اللهم عجل لولیک الفرج بحق یس و القرآن الحکیم و بحق طه و القرآن العظیم*
______________
📚پی نوشت:
(1) مجمع البیان، ج10، ص102
(2) ثواب الاعمال، ص119
(3) روض الجنان و روح الجنان، ج19، ص373
1_1559956109.mp3
12.38M
#اوج_قله_تقدیر ۳
#استاد_شجاعی
#استاد_فرحزاد
✖️ من نمیدونم چرا نمیتونم " قدرِ "خودمو بدونم،
ناخواسته وارد بحثها و کارایی میشم، که شخصیتم رو لِه میکنند!
✖️ من نمیدونم چرا شخصیتم وزن نداره، و هر اتفاقی میفته، منو توی دام غمها و اضطرابهاش گرفتار میکنه!
💥 خطر!
شما اول باید یاد بگیری، "قدرِ" خودت رو بدونی، تا بتونی "شب قدر" رو درک کنی❗️
*♦️چگونه از قرآن کریم در تشخیص حق از باطل بهره گیریم ؟*
*🔸شیوه تدبر در قرآن(۲)*
*🔻قرآن همواره مسائل را به صورت كلى و اصولى طرح مى كند ولى استنباط و تطبيق كلى بر جزئى ، بسته به فهم و درك صحيح ماست.*
*🔻 مثلًا در قرآن ننوشته در جنگى كه در فلان روز بين على و معاويه در مى گيرد حق با على است.*
*🔻در قرآن همين قدر آمده است كه:*
*«اگر دو گروه از مؤمنان كارزار كردند، آشتى دهيد آنان را*
*و اگر يكى بر ديگرى سركشى و ستمگرى كند، با آن كه ستمگر است نبرد كنيد تا به سوى فرمان خدا برگردد.»(حجرات: ۹)*
*اين قرآن و طرز بيان قرآن.*
*🔻 اما قرآن نمى گويد در فلان جنگ فلان شخص حق است و ديگرى باطل.*
*🔻قرآن يكى يكى اسم نمى برد، نمى گويد بعد از چهل سال يا كمتر و يا بيشتر مردى به نام معاويه پيدا مى شود و با على جنگ مى كند، شما به نفع على وارد جنگ شويد*
*و نبايد هم وارد جزئيات بشود.*
*🔻قرآن نبايد موضوعات را شماره كند و انگشت روى حق و باطل بگذارد. چنين چيزى ممكن نيست.*
*🔻قرآن آمده است تا جاودانه بماند.*
*پس بايد اصول و كليات را روشن كند تا در هر عصرى باطلى رو در روى حق قرار مى گيرد، مردم با معيار آن كليات عمل كنند.*
*🔻اين ديگر وظيفه خود مردم است كه با ارائه اصل «وَ إِنْ طائِفَتانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا ...»*
*چشمشان را باز كنند و فرقه طاغى را از فرقه غير طاغى تشخيص دهند.*
*♦️قرآن مى خواهد مسلمانان رشد عقلى و اجتماعى داشته باشند و به موجب همان رشد عقلى، مرد حق را از غير مرد حق تميز دهند.*
*🔻قرآن نيامده است كه براى هميشه با مردم مانند ولىّ صغير با صغير عمل كند،*
*جزئيات زندگى آنها را با قيموميت شخصى انجام دهد*
*و هر مورد خاص را با علامت و نشانه حسى تعيين نمايد.*
*🔻اساساً شناخت اشخاص و ميزان صلاحيت آنها و حدود شايستگى و وابستگى آنها به اسلام و حقايق اسلامى، خود يك وظيفه است*
*و غالباً ما از اين وظيفه خطير غافليم.*
*▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (جاذبه و دافعه على عليه السلام)، ج۱۶، ص: ۳۳۷-۳۳۴- با تلخیص و ویرایش جزئی*
*┄┅═✧﷽✧═┅*
*خوش بحال کسانی که اهل خواندن نماز شب هستند قیامت چه مقامی دارند(نماز شب را بخوانیم و. از دست ندهیم)*
*حجت الاسلام حاج شیخ حسین انصاریان*
*┄┅═✧﷽✧═┅*
*کیفیّت خواندن نماز شب*
✍ *نماز شب مجموعا یازده رکعت است که به دو روش خوانده می شود یک روش ساده و مختصر و یک روش طولانی و با آداب و شرایط*
*صورت مختصر نماز شب آنست که در این یازده رکعت فقط حمد و سوره بخوانیم (مثل نماز صبح) یا حمد به تنهایی میخوانیم و نماز را تمام کنیم*
*اما اگر بخواهیم نماز شب را آنطوری که دستور داده شده طبق آداب و شرایط به جا آوریم بایستی به کتاب شریف و ارزشمند مفاتیح الجنان مراجعه کنیم که مُفصّلا در آنجا در آداب سحر خیزی و کیفیت خواندن نماز شب توضیحاتی داده شده*
*ولی اجمالا کیفیت خواندن نماز شب به صورت خلاصه محضرتان تقدیم میشود*
*ابتدا باید هشت رکعت نماز به نیت نماز شب بخوانیم{یعنی چهار تا نماز دو رکعتی}در دو رکعت اوّل در هر رکعت بعد از خواندن حمد، یک مرتبه سورهی توحید بخوانیم و یا آنکه در رکعت اوّل بعد از حمد، سوره توحید را بخوانیم و در رکعت دوم بعد از حمد سورهی کافرون را بخوانیم،در شش رکعت بعد که به صورت سه تا نماز دو رکعتی خوانده میشود بعد از خواندن حمد، هر سورهای که دوست داشتیم می خوانیم مثل سورهی توحید و نیز جایز است به خواندن حمد اکتفا کنیم و دیگه سوره را نخوانیم {چون در نمازهای مستحبی خواندن سوره واجب نیست فقط خواندن حمد واجب است}*
*بعد از خواندن هشت رکعت نماز شب،دو رکعت نماز به نیّت نماز «شَفع» و سپس یک رکعت نماز به نیّت نماز «وتر» می خوانیم. در این سه رکعت، بعد از حمد، یک مرتبه سورهی توحید می خوانیم که پاداش آن بمنزلهی ختم قرآن مى باشد. چرا که سوره «توحید» به منزله ثُلث قرآن است و یا آن که در رکعت اوّل نماز «شفع» بعد از خواندن حمد سورهی ناس بخوانیم و در رکعت دوم، بعد از خواندن حمد سورهی فلق بخوانیم و در نماز وتر که یک رکعت است بعد از خواندن حمد یکمرتبه سورهی توحید بخوانیم نیز درنماز وتر می توانیم سه مرتبه سورهی توحید و یک مرتبه سوره ناس و فلق را بخوانیم*
*در نماز «وتر» بعد از حمد و سوره، دست ها را براى قنوت بردار و هرچه مى خواهى در قنوت دعا کن و حاجات دنیا و آخرت را از خدا بخواه*
*در روایتى آمده است که کسى از امام(علیه السلام) مى پرسد: آیا در قنوت «وتر» لازم است که دعاى خاصّى خوانده شود؟؟ فرمود: خیر (هرآنچه که به دلت افتاد و به ذهنت وارد شد مى توانى بخوانى و درخواست کنى) ثنا و حمد خدا بجا آور و بر رسول مکرّم صلوات بفرست و براى گناهان بزرگت استغفار کن و بدان که هر گناهى بزرگ است*
*«شیخ طوسى» نیز در «مصباح المتهجّد» گفته است: در قنوت وتر هر دعایى که دوست دارى بخوان و مستحب است انسان در قنوت از ترس خدا (یا عشق به او) گریه کند و یا حالت گریه به خود بگیرد، و براى برادران مؤمن دعا کند و خوب است نام چهل نفر را در دعاى خویش ببرد{مثلاً بگوید: اللّهمّ اغفر لحسن اللّهم اغفر لمحمّد اللهم اغفر لفاطمه و...) چرا که اگر کسى براى چهل مؤمن دعا کند، دعایش مستجاب مى شود. ان شاء الله*
*سزاوار است که هفتاد مرتبه بگوید: اَسْتَغْفِرُ اللّهَ رَبّى وَ اَتُوبُ اِلَیْهِ همچنین برای شمردن چهل نفر از مؤمنان بهتر است دست چپ را بلند کند و استغفار را با دست راست با تسبیح انجام دهد*
*از رسول اکرم(صلى الله علیه* *وآله) روایت شده است که آن حضرت در نماز وتر هفتاد مرتبه استغفار مى کرد و هفت*
*مرتبه مى گفت*
*هذا مَقامُ الْعائِذِ بِکَ مِنَ النّارِ*
*{این جایگاه پناه برنده به توست از آتش دوزخ}*
*و همچنین از امام زین العابدین علیه السلام روایت شده است که در نماز وتر سیصد مرتبه مى گفت: اَلْعَفْوَ، اَلْعَفْوَ، اَلْعَفْوَ*
*پس از آن بگوید: رَبِّ اغْفِرْلى وَارْحَمْنى،وَتُبْ عَلَىَّ اِنَّکَ اَنْتَ التَّوّابُ الرَّحیمُ.*
*پروردگارا مرا بیامرز و به من رحم کن و توبه ام بپذیر که براستى تویى توبه پذیر و مهربان.*
*بنابراین، دعا به چهل مؤمن (مرد یا زن) و هفتاد مرتبه استغفار و هفت مرتبه «هذا مقام العائذ بک من النار» و سیصد مرتبه «العفو» از مستحبات قنوت وتر است ولى اگر هیچ کدام را هم نگوید اشکالی ندارد و نماز او صحیح است*
*شایسته است که قنوت را طول بدهد و پس از آن به رکوع و سجده رود و نماز را تمام کند*
*یادآوری مى کنیم: شاخ و برگهاى نماز شب بسیار خوب و سازنده است ولى اگر کسى نتواند همه را بجا آورد، هرقدر که مى تواند بجا آورد مهم انجام اصل نماز، یعنى هشت رکعت نماز شب، دو رکعت نماز شفع و یک رکعت نماز وتر است; حتّى اگر کسانى نتوانند تمام یازده رکعت را بجا آورند، مى توانند به سه رکعت نماز شفع و وتر اکتفا کنند و از برکات آن بهره مند شوند*
(منبع مفاتیح نوین آیت الله مکارم)
---------------------------------------
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*┄┅═✧﷽✧═┅*
*ثواب عظیم خواندن قرآن در این ماه(در این ماه زیاد قرآن بخوانیم)*
*حجت الاسلام فرحزاد*