eitaa logo
🌻🌻🌻🌻 طلوع 🌻🌻🌻🌻
2.1هزار دنبال‌کننده
82هزار عکس
87.9هزار ویدیو
3.3هزار فایل
اسیرزمان شده ایم! مرکب شهادت ازافق می آیدتاسوارخویش رابه سفرابدی کربلاببرد اماواماندگان وادی حیرانی هنوزبین عقل وعشق جامانده اند اگراسیرزمان نشوی زمان شهادتت فراخواهدرسید. @tofirmo
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 درختی در تبریز که همپای دانش آموزان درس می‌خواند! این درخت ۵۰ساله در یک ملک شخصی رشد کرده بود وبعد از فروش ملک، مدرسه‌ای در آن احداث می‌شود و مسئولین مدرسه در راستای حفظ محیط زیست درخت کاج را حفظ کرده‌اند بطوریکه تنه و ریشه‌ی این درخت در داخل کلاس درس باقی میماند و شاخه‌های بلند آن نیز بیرون از سقف کلاس وبالای ساختمان قرار می‌گیرد اکنون حدود 2سال است که درخت در داخل کلاس و در وضعیتی سالم به حیات خود ادامه میدهد. ═ೋ❅🖋☕️❅ೋ═ ❥
قراره روحانی در جماران به مناسبت درگذشت هاشمی سخنرانی کنه. چه خوبه درباره این موضعش در سخنرانی ۲۹شهریور۷۵ درباره هم چند کلمه‌ای توضیح بده: قانون اساسی نوکر نظام است. ارزش این قانون به آرای مردم است ولی انسانهای استثنایی و شایسته در قالب قانون نمی‌گنجند!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سال خوش‌یمنِ ایران در اقتصاد 🔹چندی پیش صندوق‌ بین‌المللی پول گزارشی درباره وضعیت اقتصاد کشورها از جمله ایران در سال ۲۰۲۴ منتشر کرد. طبق این گزارش تولید ناخالص داخلی و صادرات ایران رشد خواهد داشت و تورم از ۴۰ به ۲۵ درصد کاهش خواهد یافت.
🔺اتفاق بی نظیر در شبکه سه سیما 🔹شبکه سه امروز اذان ظهر و نماز را به صورت زنده از فولاد مبارکه اصفهان پخش کرد.یکی از نیروهای فولاد مبارکه وسط سوله این شرکت اذان می‌گفت و دوربین در نمازخانه فولاد مبارکه رفته بود! این نوع فرهنگ سازی و احیای سنت‌های اسلامی که دوربین شبکه سه متمرکز برآن شده از جهات مختلف بسیار راهبردی و مهم است.
💢اینستاگرام عامل احساس حقارت و بدبختی! 🔹مجله آمریکایی «تایم» در گزارشی نوشت: نتايج یک مطالعه‌ بر روى جوانان و نوجوانان نشان می‌دهد اینستاگرام بدترین شبکه اجتماعی از لحاظ تاثیرات منفی بر روی سلامت روان جوانان است. 🔹طبق این تحقیق، کاربران این شبکه اجتماعی ۶۳درصد بیشتر از کاربران دیگر شبکه‌های اجتماعی احساس بدبختی می‌کنند
حقایق تکان دهنده یکی از اعضای جداشده گروهک تروریستی منافقین سال ۸۸ ماموریت داشتیم برای موسوی تبلیغ کنیم
💠تفاوت زن و مرد در شهادت دادن 🔴چرا شهادت دو زن، برابر با يک مرد است؟ 🔸فلسفه بسياري از احکام در متون ديني بيان نشده؛ اما اين مسلّم است که به دليل علم و حکمت الهي، تمام احکام ناشي از مصلحت و مفسده واقعياند؛ اگرچه نتوانيم مصالح و مفاسد را کشف کنيم. 👈با اين وجود، توجه به نکاتي به شناخت چرايي اين حکم کمک ميکند: 1️⃣قانون براي تنظيم روابط انسانها وضع ميشود و ملاک ارزشگذاري نيست. 2️⃣ اصل شهادت زن و مرد در اسلام پذيرفته شده؛ اما ميزان آن متفاوت است. براي اينکه ملاک، رسيدن به حقيقت و کشف واقعيت است، گاهي شهادت زن ميتواند اين هدف را تأمين کند و گاهي شهادت مرد، گاهي هم ترکيب اين دو شهادت. ▪️ از اين رو، از شهادت مردان در امور اجتماعي که غالباً مردان حضور پررنگتري دارند، بحث ميشود. ▪️در برخي امور نيز شهادت زنان پذيرفته ميشود؛ مثل اثبات ولادت، بکارت، اثبات عيوب زنان و...(1) 3️⃣در بعضيموارد، شهادتمردانبهشهادتزنان، ضميمهميشود؛ مثل زنا (2) که غالباً طبيعت زن اقتضاي مشاهده اين مسأله را ندارد؛ به دليل روحيه حساس زن و حيا و عفّت بيشتر او؛ همچنين ميتوان گفت شرطضميمه شهادتمردان، نوعيحمايتاز زناندر قبالخطراتشهادت دادن عليه ديگران است که جنبه حقوقي و قانوني پيدا ميکند.(3) 4️⃣در برخي موارد شهادت دو زن برابر با يک مرد است؛ مانند گرفتن شاهد بر انجام معامله که اين مورد نيز بيشتر مبتلا به مردان است و اين امور براي آنان اهميّت ويژهاي دارد. از آنجا که غالب زنان در اين امور دخالتي ندارند، احتمال فراموشي زنان نسبت به برخي جزئيات در آن بالاست. از اين رو، در قرآن فرموده: «دو تن از مردان خود (از مسلمانان عادل) گواه آريد، و اگر دو مرد نيابيد يک مرد و دو زن، از هر که (به عدالت) قبول داريد گواه گيريد تا اگر يک نفر از آن دو زن فراموش کند، ديگري به خاطرش آورد»(4) 🔹پس شهادت دادن تکليفي بر عهده شاهد ميآورد و آثاري به دنبال دارد. از آنجا که شهادت دادن مربوط به امور اجتماعي و خبر دادن از چگونگي روابط در اين عرصه است، موارد بسياري از آن بر عهده مردان که حضور اجتماعي پررنگتري دارند، قرار ميگيرد و آنچه به حريم بانوان مربوط است، از شهادت آنان استفاده ميشود و در موارد ديگر با شروطي همراه است که از ويژگيهاي زن ناشي ميشود. ********** 👈پی نوشت: 1. جواهر الکلام، ج41، ص170. 2. تحريرالوسيله، ج2، ص416. 3. کتاب نقد، 1378، شماره 12. 4-آیه 282 سوره بقره
🔰 14 (عليها السلام) به 1️⃣ گذشت روزگار هيچ‌كدام را فرسوده نمى‌کند؛ 🌹 امام رضا (ع) درباره قرآن فرمودند: «فَهُوَ فِي كُلِّ زَمَانٍ جَدِيد ...». (عيون الأخبار، ج ۲، ص ۸۷) 🌷 در روايات حضرت فاطمه (عليها السلام) به عنوان «سَيِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِين‌» (الكافي، ج 1، ص 459) معرفى شده كه برترى آن حضرت امرى مستمر و هميشگى است. 2️⃣ هردو داراى كرامت‌اند؛ 🌹 «إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِيمٌ». (واقعه: 77) 🌷 «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى السَّيِّدَةِ الْمَفْقُودَةِ الْكَرِيمَة». (بحار الأنوار، ج 99، ص 220) 3️⃣ هردو داراى سيادت‌اند؛ پيامبر اكرم (ص) فرمود: 🌹«يا علي سيد الكلام القرآن». (مجمع البيان في تفسير القرآن، ج 2، ص 626) 🌷 «فَاطِمَةَ سَيِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِين‌». (أمالي شيخ صدوق، ص 26) 4️⃣ هردو هستند؛ 🌹 پيامبر اكرم (ص): «عَلَيْكُمْ بِالْقُرْآنِ فَاتَّخِذُوهُ إِمَاماً». (كشف الغمة في معرفة الأئمة، ج 2، ص 164) 🌷 حضرت مهدى (ع) فرمودند: «فِي ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ ص لِي أُسْوَةٌ حَسَنَة». (كتاب الغيبة، ص 286) حضرت فاطمه (عليها السلام) نه تنها براى (ع)، بلكه براى همه انسان‌ها الگو است. 5️⃣ هردو موصوف به صداقت‌اند؛ 🌹 خداوند در قيامت به قرآن خطاب مى‌كند: « يَا حُجَّتِي فِي الْأَرْضِ وَ كَلَامِيَ الصَّادِقَ النَّاطِقَ ارْفَعْ رَأْسَكَ وَ سَلْ تُعْطَ وَ اشْفَعْ تُشَفَّعْ فَيَرْفَعُ رَأْسَهُ». (الكافي، ج 2، ص 597) 🌷 در زيارت‌نامه (عليها السلام) مى‌خوانيم: «السَّلَامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الصِّدِّيقَةُ الشَّهِيدَةُ». (من لا يحضره الفقيه، ج 2، ص 573) 6️⃣ هردو براى مؤمنان مايه بشارت‌اند؛ 🌹 (إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتي هِيَ أَقْوَمُ وَ يُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِينَ). (اسراء: 9) 🌷 در زيارت‌نامه آن حضرت مى‌خوانيم: «صَلِّ عَلَى‌ ... سَيِّدَةِ النِّسَاءِ وَ مُبَشَّرَةِ الْأَوْلِيَاء». (إقبال الأعمال، ج 2، ص 625) 7️⃣ هردو بينه و حجت هستند؛ 🌹(فَقَدْ جَاءَكُم بَيِّنَةٌ مِن رَبِّكُمْ). (انعام 157) 🌷 «أَشْهَدُ أَنَّكِ مَضَيْتِ عَلَى بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّكِ». (من لا يحضره الفقيه، ج 2، ص 573) 8️⃣ هردو از جانب خداوند هستند؛ 🌹 (وَ أَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ). (مائده: 48) 🌷بر درب بهشت نوشته شده فاطمه (عليها السلام) برگزيده خداوند است‌: «فَاطِمَةُ خِيَرَةُ اللَّه‌». (الجواهر السنية في الأحاديث القدسية، ص 597) 9️⃣ محبت به هردو مايه مصونيت از عذاب است؛ 🌹 خداوند قلبى كه قرآن را بپذيرد نمى‌كند: «لَا يُعَذِّبُ اللَّهُ قَلْباً وَعَى الْقُرْآن‌». (أمالي شيخ طوسي، ص 7) 🌷 قال رسول الله (ص): «إِنَّمَا سُمِّيَتْ ابْنَتِي فَاطِمَةَ لِأَنَّ اللَّهَ (عَزَّ وَ جَلَّ) فَطَمَهَا وَ فَطَمَ مَنْ أَحَبَّهَا مِنَ النَّارِ». (أمالي شيخ طوسي، ص 294) 0️⃣1️⃣ هردو مبارك‌اند؛ 🌹 (كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ مُبَارَكٌ). (انعام 92) 🌷 يكى از (عليها السلام) است‌،(أمالي شيخ صدوق، ص 592) علاوه بر اين كه وجود آن حضرت نيز براى اسلام و مسلمين مبارك بود. 1️⃣1️⃣ هردو هستند؛ 🌹 (وَ أَنْزَلْنَا إِلَيْكُمْ نُوراً مُبِيناً). (نساء 174) 🌷 جابر از امام حسين (ع) سؤال كرد چرا فاطمه (عليها السلام) را زهرا ناميدند؟ فرمودند چون خداوند او را از نور عظمت خود آفريد: «لِأَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَهَا مِنْ نُورِ عَظَمَتِهِ». (علل الشرائع، ج 1، ص 180) 2️⃣1️⃣ هردو عزيز و نفوذناپذيرند؛ 🌹 (وَ إِنَّهُ لَكِتَابٌ عَزِيزٌ). (فصلت: 41) 🌷فاطمه زهرا (عليها السلام) در روز قيامت در حالى كه در هودجى از نور نشسته و بر مركبى سوار است، در عرصه محشر ظاهر شده، آرى آن حضرت انسيه و عزيزه است‌ «عَلَيْهَا هَوْدَجٌ مِنْ نُورٍ فِيهِ جَارِيَةٌ إِنْسِيَّةٌ حُورِيَّةٌ عَزِيزَة». (بحار الأنوار، ج 27، ص 140) 3️⃣1️⃣ هردو شافع‌اند؛ 🌹 پيامبر اكرم (ص) فرمود: «نعم الشّفيع القرآن لصاحبه يوم القيمة». (نهج الفصاحة، ص 787) 🌷حضرت فاطمه (عليها السلام) نيز از علاقه‌مندانش مى‌كند: «إِنَّمَا أَمَرْتُ بِعَبْدِي هَذَا إِلَى النَّارِ لِتَشْفَعِي فِيهِ فَأُشَفِّعَك‌». (علل الشرائع، ج 1، ص 179) 4️⃣1️⃣ به هردو بى‌احترامى به خداوند است؛ 🌹 قال رسول الله (ص): «مَنْ لَمْ يُوَقِّرِ الْقُرْآنَ فَقَدِ اسْتَخَفَّ بِحُرْمَةِ اللَّهِ». (جامع الأخبار، ص 40) 🌷 قال رسول الله (ص): «مَنْ آذَى فَاطِمَةَ فَقَدْ آذَانِي وَ مَنْ آذَانِي فَقَدْ آذَى اللَّه‌». (بحار الأنوار، ج 29، ص 157) 📚 برگرفته از کتاب 25 سخن پيرامون شخصيت حضرت فاطمه زهرا عليهاالسلام، مرحوم استاد اکبر دهقان، ص 15-19. •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈•
💠روايتى از امام صادق (ع) در باره اقسام كفر 🔸در کتاب كافى از زبيرى از امام صادق علیه السلام روايت آورده كه گفت: به آنجناب عرضه داشتم: وجوه كفر را كه در كتاب خدا آمده برايم بيان بفرما. 🔹فرمود: كفر در كتاب خدا برپنج قسم است، اول كفر جحود، و جحود هم خود، دو جور است، سوم كفر بترك دستورات الهى، چهارم كفر برائت، پنجم كفران نعمت. ⏺الف) کفر جحود: دو قسم است؛ ⏺1️⃣انكار ربوبيت خدا است، و اين اعتقاد كسى است كه ميگويد: نه ربى هست، و نه بهشتى، و نه دوزخى، و صاحبان اين عقيده دو صنف از زنادقه هستند، كه بايشان دهرى هم مى‏ گويند، همانهايی كه قرآن كلامشان را حكايت كرده كه گفته‏ اند: “وَ ما يُهْلِكُنا إِلَّا الدَّهْرُ؛ جز روزگار كسى ما را نمى ‏ميراند “و اين دينى است كه از طريق امتحان و دل بخواه براى خود درست كرده ‏اند، و گفتارشان خالى از حقيقت و تحقيق است اما خداوند متعال در جواب آنها گفته است: “إِنْ هُمْ إِلَّا يَظُنُّونَ"‏[1] جز پندار دليل ديگرى ندارند” و نيز فرموده: “إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَواءٌ عَلَيْهِمْ أَ أَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لا يُؤْمِنُونَ‏، كسانى كه كافر شدند بر ايشان يكسان است، چه انذارشان كنى، و چه نكنى ايمان نمى‏آورند"[2] يعنى بدين توحيد ايمان نمى ‏آورند. ⏺2️⃣جحود بر معرفت است، و آن اين است كه كسى با اينكه حق را شناخته، و برايش ثابت شده، انكار كند. خداى عز و جل در باره آنها فرموده است:” وَ جَحَدُوا بِها، وَ اسْتَيْقَنَتْها أَنْفُسُهُمْ، ظُلْماً وَ عُلُوًّا،[3] دين خدا را انكار كردند، با اينكه در دل بحقانيت آن يقين داشتند، ولى چون ظالم، و سركش بودند، زير بار آن نرفتند". و نيز فرموده است: “وَ كانُوا مِنْ قَبْلُ يَسْتَفْتِحُونَ عَلَى الَّذِينَ كَفَرُوا فَلَمَّا جاءَهُمْ ما عَرَفُوا، كَفَرُوا بِهِ فَلَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الْكافِرِينَ‏، قبل از آمدن اسلام يهوديان بكفار مى‏گفتند بزودى پيامبر آخر الزمان مى‏آيد، و ما را بر شما پيروزى مى‏بخشد، ولى همين كه اسلام آمد، بدان كافر شدند، پس لعنت خدا باد بر كافران".[4] 3️⃣كفران نعمت است، خداى سبحان در باره ‏اش از سليمان حكايت كرده كه گفت: “هذا مِنْ فَضْلِ رَبِّي، لِيَبْلُوَنِي، أَ أَشْكُرُ؟ أَمْ أَكْفُرُ؟ وَ مَنْ شَكَرَ، فَإِنَّما يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ، وَ مَنْ كَفَرَ فَإِنَّ رَبِّي غَنِيٌّ كَرِيمٌ‏، اين از فضل پروردگارم است، تا مرا بيازمايد، آيا شكر مى‏گزارم؟ يا كفران مى‏كنم؟ و كسى كه شكر گزارد، بنفع خود شكر كرده و كسى كه كفران كند خدا بى نياز و كريم است"[5] و نيز فرموده: “لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ، وَ لَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابِي لَشَدِيدٌ، اگر شكر بگذاريد نعمت را برايتان زياده كنم، و اگر كفر بورزيد، بدرستى عذابم شديد است."[6] و نيز فرموده:“فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ، وَ اشْكُرُوا لِي، وَ لا تَكْفُرُونِ‏؛ بياد من افتيد تا بيادتان بيفتم و شكرم بگذاريد، وكفرانم مكنيد."[7] در اين چند آيه كلمه كفر بمعناى كفران نعمت است. 4️⃣ ترك دستورات خداى عز و جل ميباشد. خداوند متعال درباره آن فرموده: “وَ إِذْ أَخَذْنا مِيثاقَكُمْ لا تَسْفِكُونَ دِماءَكُمْ، وَ لا تُخْرِجُونَ أَنْفُسَكُمْ مِنْ دِيارِكُمْ، ثُمَّ أَقْرَرْتُمْ وَ أَنْتُمْ تَشْهَدُونَ ثُمَّ أَنْتُمْ هؤُلاءِ تَقْتُلُونَ أَنْفُسَكُمْ، وَ تُخْرِجُونَ فَرِيقاً مِنْكُمْ، مِنْ دِيارِهِمْ، تَظاهَرُونَ عَلَيْهِمْ بِالْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ، وَ إِنْ يَأْتُوكُمْ أُسارى‏، تُفادُوهُمْ، وَ هُوَ مُحَرَّمٌ عَلَيْكُمْ إِخْراجُهُمْ، أَ فَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتابِ‏؟ و تكفرون ببعض؟ و چون پيمان از شما گرفتيم، كه خون يكديگر مريزيد، و يكديگر را از ديارتان بيرون مكنيد، شما هم بر اين پيمان اقرار كرديد، و شهادت داديد، آن گاه همين شما يكديگر را كشتيد، و از وطن بيرون كرديد، و بر دشمنى آنان و جنايتكارى پشت به پشت هم داديد، و چون اسيرتان ميشدند، فديه مى‏گرفتيد، با اينكه فديه گرفتن و بيرون راندن بر شما حرام بود، آيا به بعضى احكام كتاب ايمان مى‏آوريد، و به بعضى كفر مى‏ورزيد؟)[8] (يعنى عمل نمى‏ كنيد)؟ در اين آيه منظور از كفر، ترك دستورات خداى عز و جل ميباشد، چون نسبت ايمان هم بايشان داده، هر چند كه اين ايمان را از ايشان قبول نكرده، و سودمند بحالشان ندانسته، و فرموده: (فَما جَزاءُ مَنْ يَفْعَلُ ذلِكَ مِنْكُمْ إِلَّا خِزْيٌ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا، وَ يَوْمَ الْقِيامَةِ يُرَدُّونَ إِلى‏ أَشَدِّ الْعَذابِ، وَ مَا اللَّهُ بِغافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ‏، پس چيست جزاى هر كه از شما چنين كند، بجز خوارى در زندگى دنيا، و روز قيامت بسوى شديدترين عذاب بر مى‏گردند، و خدا از آنچه مى‏كنيد غافل نيست).[9] ادامه در پست بعد 👇
💠روايتى از امام صادق (ع) در باره اقسام كفر قسمت دوم 5️⃣كفر برائت است، خداى عز و جل در باره‏ آن از ابراهيم خليل (ع) حكايت كرده، كه گفت: “كَفَرْنا بِكُمْ، وَ بَدا بَيْنَنا وَ بَيْنَكُمُ الْعَداوَةُ وَ الْبَغْضاءُ أَبَداً حَتَّى تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَحْدَهُ‏، از شما بيزاريم، و ميان ما و شما دشمنى و خشم آغاز شد، و دست از دشمنى برنميداريم، تا آنكه بخداى يگانه ايمان بياوريد."[10] در اين آيه كفر بمعناى بيزارى آمده است. و نيز از ابليس حكايت مى ‏كند، كه از دوستان انسى خود در روز قيامت بيزارى جسته، ميگويد: “إِنِّي كَفَرْتُ بِما أَشْرَكْتُمُونِ مِنْ قَبْلُ‏، من از اينكه شما مرا در دنيا شريك قرار داديد بيزارم)[11]. و نيز از قول بت ‏پرستان حكايت مى‏كند، كه در قيامت از يكدگر بيزارى ميجويند، و فرموده: (إِنَّمَا اتَّخَذْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْثاناً، مَوَدَّةَ بَيْنِكُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا، ثُمَّ يَوْمَ الْقِيامَةِ يَكْفُرُ بَعْضُكُمْ بِبَعْضٍ، وَ يَلْعَنُ بَعْضُكُمْ بَعْضاً، تنها علت بت‏پرستى شما در دنيا رعايت دوستى با يكديگر بود، ولى روز قيامت از يكديگر بيزارى جسته، يكديگر را لعنت خواهيد كرد)[12]. كفر در اين آيه نيز بمعناى بيزارى آمده‏[13]. *علامه طباطبائی: اين روايت در حقيقت ميخواهد بفرمايد: كه كفر شدت و ضعف مى‏پذيرد.[14] . [1] ( 1)- سوره جاثيه آيه 24 [2] ( 2)- سوره بقره آيه 6 [3] ( 3)- سوره نمل آيه 14 [4] ( 4)- بقره آيه 89 [5] ( 5)- سوره نمل آيه 40 [6] ( 6)- سوره ابراهيم آيه 7 [7] ( 1)- بقره آيه 152 [8] ( 2 و 3)- سوره بقره آيه 85 [9] ( 2 و 3)- سوره بقره آيه 85 [10] ( 4)- سوره ممتحنه آيه 4. [11] ( 5)- سوره ابراهيم آيه 22. [12] ( 6)- سوره عنكبوت آيه 26. [13] ( 7)- اصول كافى ج 2 ص 389 ح 1 [14] تفسیر المیزان،جلد1، ص84-85
💠عوامل زیاد شدن روزی 🔸خداوند در قرآن می فرماید: «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْض؛‏ [اعراف/96] ▪️و اگر اهل شهرها و آبادیها، ایمان مى ‏آوردند و تقوا پیشه مى‌‏كردند، برکت‌هایی از آسمان و زمین را بر آنها مى‌‏گشودیم‏» 🟢برخی ازعوامل زیاد شدن روزی 1️⃣راستگویی و نیکی به والدین :پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: «به هر که راستگویى در گفتار، انصاف در رفتار، نیكى به والدین و صله رحم الهام شود، اجلش به تأخیر مى افتد و روزیش زیاد مى‌شود(أعلام الدین؛ ص365) 2️⃣نیت خوب داشتن: امام باقر(علیه السلام ) می فرماید: هر که خوش نیت باشد، روزی اش افزایش می یابد. (بحار، ج ۵۷، ص ۱۷۵) 3️⃣سحرخیزی و دنبال روزی رفتن در آغاز روز: پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: «صبح زود در طلب روزى و حاجت‌هاى خود بروید، زیرا صبح- خیزى مایه بركت و رستگاریست(نهج‌الفصاحه، ص371) 4️⃣نماز شب: امام صادق(علیه‌السلام) فرمود: «َنماز شب، روزى را زیاد و قرض را ادا مى ‌نماید(ثواب‌الاعمال ،ص42) -خداوند رزق پاک و حلال به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد