eitaa logo
🌻🌻🌻🌻 طلوع 🌻🌻🌻🌻
2هزار دنبال‌کننده
71.2هزار عکس
74.4هزار ویدیو
2.9هزار فایل
اسیرزمان شده ایم! مرکب شهادت ازافق می آیدتاسوارخویش رابه سفرابدی کربلاببرد اماواماندگان وادی حیرانی هنوزبین عقل وعشق جامانده اند اگراسیرزمان نشوی زمان شهادتت فراخواهدرسید. @tofirmo
مشاهده در ایتا
دانلود
Part02_گزیده داستان راستان.mp3
6.06M
🔹قسمت ۲: مرد شامی و امام حسین / مردی که اندرز خواست / علی و عاصم / مستمند و ثروتمند / بازاری و عابر
Part03_گزیده داستان راستان.mp3
5.32M
🔹قسمت ۳: غزالی و راهزنان / نصیحت زاهد / در بزم خلیفه
یک آیه یک قصه (28).mp3
3.55M
قسمت 8️⃣2️⃣ 📜سوره مبارکه عبس آیه ۲۴ 🔹فلْيَنْظُرِ الْإِنْسَانُ إِلَى طَعَامِهِ🔹
یک آیه یک قصه (29).mp3
3.45M
قسمت 9️⃣2️⃣ 📜سوره مبارکه آل عمران آیه ۹۲ 🔹لن تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّىٰ تُنفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ ۚ وَمَا تُنفِقُوا مِن شَيْءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ🔹
1_958298969.mp3
3.4M
قسمت 0⃣3⃣ 📜سوره مبارکه فرقان آیه ۲۸ 🔹يا وَيْلَتَىٰ لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِيلًا🔹
قهرمانان کربلا . حسین(ع).mp3.mp3
19.11M
📗کتاب صوتی قسمت 1️⃣ ☘️حسین (ع) کشتی نجات 🎤با صدای ✅رده سنی
Part01_حماسه حسینی.mp3
8.54M
📗📗 حماسه حسینی مجموعه ای مشتمل بر همه سخنرانی ها و یادداشت های استاد شهید مرتضی مطهری درباره حادثه کربلا است. این کتاب تفسیر استاد مطهری از نهضت و قیام حسینی است با رویکرد اجتماعی، شخصیتی و سیاسی امام حسین( ع ). «حماسه حسینی» تاریخ نگاری نیست، بلکه تحلیل تاریخ است و در آن به جنبه درس آموزی و الگوگیری از قیام امام و لزوم پیراستن آن از تحریفات تکیه و تأکید شده است. ماهیت و تحلیل قیام حسینی ، تحریفات در واقعه تاریخی کربلا، شعارهای عاشورا و جایگاه امر به معروف و نهی ازمنکر از موضوعات کتاب است.
41.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 درخواست آمریکا از ایران: کمک به یمن را متوقف کنید / عراق مجددا مراکز آمریکا را هدف گرفت / تحولات فلسطین / درخواست وزیر جنگ آمریکا از ایران: لطفا موشک به یمن نفرستید / عراق مجددا مراکز آمریکا را هدف قرار داد / ۷۵۰ هزار یمنی به بسیج مردمی پیوستند / قسمت ۱۴۶۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷🇵🇸 🎥 تکبیرِ جالبِ زندانیان سیاسی تواب در دهه شصت که به مناسبت برای اولین بار منتشر شد 🍃🌹🍃 🔸 خیلی باحال بود |
Part01_آخرین سفر شاه.mp3
10.37M
📗📗 «آخرین سفر شاه» اثر ویلیام شوکراس از نخستین کتاب‌ها درباره مسایل سال‌های آخر حکومت محمدرضا پهلوی است ، در این کتاب مسائلی نظیر: جریان‌های دوره انقلاب، زندگی محمدرضا پهلوی در تبعید، سیر بیماری وی، جنجال معالجه و چگونگی مرگ وی به رشته تحریر درآمده است. نویسنده کتاب روزنامه‌نگار انگلیسی است که به استناد کتاب‌ها، گزارش‌ها، مقالات و مصاحبه با اشخاص بسیاری که با شاه و دربار ارتباط داشتند، به روایت زندگی آخرین شاه ایران پرداخته که بی تردید سرشار از نکات ناگفته و افشاگری های حیرت انگیز درباره فسادها، خودکامگی ها و وابستگی های رژیم طاغوت است. كتاب، «آخرين سفر شاه» از نگاه يك فرد غربي براي دريافت تجارب تاريخي ايران، اثر بسيار ارزشمندي است، بويژه اينكه در پايان كتاب، نوع نگاه همگان حتي كساني كه از قبل شاه سود كلاني بردند و به يك عنصر پشت كرده به مصالح ملت خود، تبديل شدند، بخوبي بيان شده است. تعابير آمريكايي‌ها در اين زمينه بسيار گويا و عبرت آميز است.
قابل توجه اعضای محترم کانال🌻🌻 طلوع 🌻🌻 باتوجه به اینکه جبهه باطل تمام توان خود را درجهت به انحراف کشاندن جامعه مسلمین گذاشته ، متاسفانه در مقابله با آن، جبهه حق جدیت لازم را نداشته است. لذا پیشنهاد میگردد تک تک اعضای در ایتا کانال ایجاد نموده و ضمن جذب مخاطبان خود در این امر خطیر سهیم گردند. لازم به توضیح می‌باشد مطالب کانال طلوع بدون لینک بوده واین امکان وجود دارد که در دیگر کانالها بارگذاری شود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 در غزه، نور ظهور دیده می‌شود 🔹ولی الله کلامی زنجانی - شاعر و مداح اهل بیت(ع):در جنگ غزه، نور ظهور را می‌بینیم؛ ما وارد وادی انقلاب شدیم چون بوی امید و نور ظهور را دیدیم و امروز مردم غزه، حق مطلب را در مورد مقاومت ادا کرده‌اند. 🔹پیروزی مقاومت، نشانه‌ای از نزدیک قله بودن جامعه‌ی بزرگ مسلمانان و شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی است.
📌کشورهای منطقه که به ظاهر همراه غزه هستند ولی در عمل با مراودات تجاری که دارند از رژیم صهیونسیتی حمایت می کنند
🔻و خدا می فرماید 🔻سوره فجر 🔹فجربه معنای سپیده‌دم است که خدا در آیه اول به آن قسم می‌خورد و در تفسیرهای روایی مصداق آن امام مهدی علیه السلام است 🔹سوره فجر به سرگذشت قوم عاد، ثمود و فرعون و فساد و طغیان آنان اشاره می‌کند و می‌گوید انسان‌ها در معرض آزمایش الهی قرار دارند؛ اما عده‌ای به دلیل فراموشی نعمت‌های الهی در این آزمایش شکست می‌خورند. 🔹سوره فجر به سوره امام حسین علیه السلام نیز شهرت دارد و در احادیث منظور از «نفس مطمئنه» در آیات پایانیِ آن، امام حسین علیه‌السلام معرفی شده است. 🔹سوره «فجر» پس از سوره «لیل» نازل شده است؛ همچنان که در طبیعت هم سپیده دم فجر پس از شب فرا می‌رسد. 🔻وجه تناسب این سوره با امام حسین علیه السلام: 🔹قیام امام حسین علیه‌السلام خود انفجار فجری از ایمان و جهاد در ظلمت شب جور و شرک بنی امیه بود و همچنان که با فجر و آغاز روز، حرکت و حیات مردم آغاز می‌شود، با خون امام حسین علیه‌السلام و یارانش در عاشورا، اسلام جانی تازه گرفت و حیاتی دوباره یافت 🔻امام صادق علیه السلام: 🔹سوره فجر را در نمازهای واجب و مستحب خود بخوانید؛ زیرا آن، سوره حسین بن علی علیه‌السلام است. هر کس آن را تلاوت کند، در قیامت با آن حضرت در درجه او از بهشت خواهد بود 🔹و فرمودند: هر کس این سوره را در شب‌های ده‌گانه تلاوت کند، خدا او را می‌بخشد و اگر در بقیه روزها تلاوت کند، نوری در قیامت همراه او خواهد بود.
توفیر: درخطبة‌الأشباح بودیم و وآن فرازی‌که امیرمؤمنان علی علیه‌السلام علم الهی به جزئیات موجودات و حوادث عالم هستی را از ذره تا کهکشان بیان می‌فرمایند. درادامه آنچه جلسه پیش داشتیم به این جمله رسیدیم‌که می‌فرماید:. ✨وَ مُسْتَقَرِّ كُلِّ نَسَمَةٍ✨ خداوند محل استقرار یعنی آمدوشد و جایگاه و خانه و قرارِهرموجودی را می‌داندکه‌ می‌فرماید: ﴿ وَ مَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَيَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا ۚ﴾(هود:۶) همه را خدا می‌داند. این موجود که از خانه یا لانه خود خارج شده چه وقت و چگونه به آن باز خواهد گشت. "مُسْتَقَرِّ" : محل استقرار "نَسَمَةٍ" : موجود جاندار ✨وَ مِثْقَالِ كُلِّ ذَرَّةٍ ✨ وزن هر ذره را می‌داند. می‌فرماید: ﴿ وَمَا يَعْزُبُ عَنْ رَبِّكَ مِنْ مِثْقَالِ ذَرَّةٍ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي السَّمَاءِ﴾ (یونس:۶۱) ازعلم خدا دور نیست چیزی هم‌وزن یک ذره، چه درزمین باشد، چه در آسمان. "مِثْقَالِ" : وزن/ آنچه‌که موجب ثِقل می‌شود. "ذَرَّةٍ" : گاهی به یک مورچه کوچک گفته می‌شود، گاهی به آن ذرّاتی‌که درآفتاب می‌بینیم و از این تعبیر کوچکتر زبان اجازه نمی‌داده است. تعبیر اتم یک تعبیر رایجی نبوده، تا چه رسد به جزئیات اتم، ولی این نشان‌دهنده آن است‌که وزن همه را خدا می‌داند. یعنی کمیّت منسوب به آن ذره. مثلاً الکترون وزن ندارد، اما دارد و همان، کمیت منسوب به الکترون است. گاهی اوقات هم کمیت‌های دیگری به اجزای ریز منسوب است؛ حال وزن باشد یا چیز دیگر، خدا آن‌را می‌داند. ✨وَ هَمَاهِمِ كُلِّ نَفْسٍ هَامَّةٍ✨ صدای نفَس‌نفَس زدن هرنفْسی، چه انسانی و چه حیوانی، را خدا می‌داند. "هَمَاهِمِ" : جمع همهمه است؛ لیکن این از واژه‌هایی است‌که در زبان عربی و فارسی معانی متفاوتی دارد. همهمه در زبان فارسی یعنی سروصدا، اما معنای اصلی آن یعنی تردّدالنفس‌فی‌الصدر/ حرکت رفت‌و‌برگشت تنفس(نفَس‌نفَس زدن) "هَامَّةٍ" : از ریشه هَمّ بمعنای آن موجودی‌که غم و همتی دارد. همت هم از همین ریشه به معنای غمّ است. آن‌کس‌که برای رسیدن به مقصود خودش تلاش می‌کند و دراثرآن تلاش و تحرک، همهمه دارد؛ یعنی نفَس‌نفَس می‌زند. حال تعداد و شدت نفس‌ها و اینکه فرد برای این همّی‌که دارد، چقدر تحت فشار قرار می‌گیرد، همه‌را او می‌داند. ✨وَ مَا عَلَيْهَا مِنْ ثَمَرِ شَجَرَةٍ✨ مرجع ضمیر "علیها" حُکمی است و لفظی یا معنوی نیست؛ مثل آنجا که در قرآن کریم می‌خوانیم: ﴿إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ﴾ / ضمیر هُ به قرآن کریم بازمی‌گردد (ما این قرآن‌را درشب قدر نازل کردیم) کسی‌که با آیات و فرهنگ قرآن آشنا باشد، آنجا می‌داند که این مرجع قرآن است. اینجا هم با توجه به جملات پیشین خطبه متوجه می‌شود که این ضمیر "ها" به "أرض" برمی‌گردد. یعنی آنچه‌که روی زمین است؛ میوه‌های درختان، از همه نوع، اینکه کجا واقع شده❓ چه مقدارمیوه❓کدام میوه رسیده است❓ چه مقدار از درخت جدا شده❓ چه تعداد را حیوانات خورده‌اند❓ چقدر را انسان‌ها چیده‌اند❓ سرنوشت هرکدام از این میوه‌ها چه خواهد بود❓ به کجا می‌رود❓ به کجا می‌رسد❓همه را خدا می‌داند. آنجا که درذکر شریف دعای ذی‌الحجه می‌خوانیم: لاإِلٰهَ إِلّا اللّٰهُ عَدَدَ الشَّوْكِ وَالشَّجَرِ... و لازم است در برابر دانه‌ به دانه‌اش لاإِلٰهَ إِلّا اللّٰهُ بگوییم و تسبیح کنیم، آیا می‌توانیم❓ اگر همه با هم جمع بشویم، تسبیح میوه‌های یک درخت را هم نمی‌توانیم بگوییم، تا چه رسد به همه درختان❗️ / خ۹۱ / بخش‌بیست‌و‌نهم 🌴🌴🌴 توفیر: ✨أَوْ سَاقِطِ وَرَقَةٍ✨ یا هربرگی‌که از درخت ساقط می‌شود، که قرآن می‌فرماید: ﴿وَمَا تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلَّا يَعْلَمُهَا﴾ (انعام:۵۹) برگی‌که از درخت جدا می‌شود، چندبارچرخ می‌خورد تا به زمین بیفتد، سرعتش و شتابش درلحظه جدا شدن چقدراست❓در لحظه اصابت روی زمین چقدراست❓چگونه پایین می‌آید❓روی کدام نقطه سقوط می‌کند❓این برگ چقدرش زرد است، چه‌مقدارش سرخ است❓چقدرش سبزاست❓وزنش چقدر است❓و نهایتاً سرنوشتش چه خواهدشد❓خداوند تمام گذشته و آینده هرتک برگی‌که از درخت جدا می‌شود را می‌داند. ✨أَوْ قَرَارَةِ نُطْفَةٍ✨ یا اینکه این نطفه کجا قرار می‌گیرد❓ ﴿ ثمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فِي قَرَارٍ مَكِينٍ﴾ (مؤمنون:۱۳) قرارمکین این نطفه کجا و به چه صورت است❓نه فقط نطفه انسان، بلکه نطفه هر ذی‌نطفه‌ای❗️ ✨أَوْ نُقَاعَةِ دَمٍ وَ مُضْغَةٍ✨ برخی‌از شارحان به‌درستی گفته‌اند که اینجا "نُقَاعَةِ" بمعنای "عَلَقَة" است، کمااینکه می‌فرماید: نُقَاعَة الدَم.
جوهری در صِحاح گفته است دَمُ‌الناقع (خون تازه) حال اینجا چون نُقَاعَةالدَم بین نطفه و مُضْغَةٍ واقع شده است، و ما می‌دانیم‌که بین این‌دو عَلَقَة است، بنابراین منظور همان عَلَقَة است. اینکه هر نطفه‌ای کجا قرارمی‌گیرد و چگونه به عَلَقَة تبدیل شده و پس از آن به مُضْغَة مبدّل می‌شود، کیفیت همه‌را خدا می‌داند. از تک سلولش می‌داند، تا کلّ بافتش که مثلاً این مُضْغَة قرار است کدام قسمت از بافت بدن را تشکیل دهد❓ این چه جنینی خواهد شد❓چگونه متولد می‌شود❓وقتی مدرسه می‌رود، نمره علوم یا ریاضی‌اش چند می‌شود❓همه را از ابتدا تا انتها خدا می‌داند. اگر اینگونه عمیق بیاندیشیم آن وقت متوجه خواهیم شد که جز مهر و محبت و خشیت این خدا در انسان ایجاد نمی‌شود. ✨أَوْ نَاشِئَةِ خَلْقٍ وَ سُلاَلَةٍ✨ این موجودی‌که نشئت (نشأت) و هستی پیدا کرده و مخلوق خدا شده است، کجاست و چگونه پیدایش خواهد یافت. ﴿وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنْ سُلَالَةٍ مِنْ طِينٍ﴾ ( مؤمنون:۱۲) هرموجودی، هرسُلاله‌ای، هر نسلی‌که ایجاد می‌شود، این چگونه ایجاد می‌شود❓این‌ را خدا می‌داند و اشراف و اطلاع دارد. کُنه و بُنه و ظاهرش برای خدا یکی است و فرقی نمی‌کند؛ یعنی خدا آنچنان باطنش را می‌داند که ظاهرش را آگاه است. ما ظاهر چیزها را آن‌طور که باید توجه نداریم، هرچند مقابل چشمانمان باشد. مثلاً در تصحیح متون هرچقدر هم دقت می‌شود باز یک چیزهایی از قلم میُفتد،با اینکه از روی آن می‌خوانیم، دیگر چه رسد به باطن آنها. "سُلَالَةٍ" : خلاصه بعد از این فرازی‌که امام علیه‌السلام علم خداوند به جزئیات و حوادث عالم را بیان فرمود، در حقیقت به نحوی نتیجه‌گیری از این قضیه است‌که خیلی از اوقات ما به این نتایج توجهی نداریم؛ از جمله: 👈 اولاً می‌فرماید: شما تصور نکنید این همه علم و دانش و این حجم عظیم و بلکه نامتناهی از اطلاعات، خدا را خسته می‌کند و بر او فشاری وارد می‌شود. دانشجویان موقع امتحان می‌گویند: استاد این فصل را حذف کنید، مطلب زیاد است و به ذهن ما فشار می‌آید. حال این همه اطلاعات، مشکلی ایجاد نمی‌کند❓ ✨لَمْ يَلْحَقْهُ فِي ذَلِكَ كُلْفَةٌ✨ هیچگونه فشار و زحمتی از این همه اطلاعاتی که درتَزایُد هم هست (البته ازنظرظاهر) برای او وجود ندارد. علم ذاتی خدا که تزاید ندارد، اینها علم فعلی است. یعنی چون حوادث جدید پیش می‌آید، آن‌را هم خدا می‌داند. هم در مرتبه ذات قبلاً اطلاع داشته (علم آن‌را) و هم درمرتبه فعل هرچه محقق می‌شود را خدا می‌داند و ابداً به او سختی و فشاری وارد نمی‌آید. ✨وَ لاَ اِعْتَرَضَتْهُ فِي حِفْظِ مَا اِبْتَدَعَ مِنْ خَلْقِهِ عَارِضَةٌ✨ و خداوند در حفظ آنچه‌که از موجودات ابداع کرده (تازه آورده) مشکل و عارضه‌ای برایش پیش نمی‌آید. عارضه مثل نِسیان، که فراموش کند. به‌طورمثال مادران قدیم که چند فرزندداشتند، گاهی اسم بچه‌ها را فراموش کرده یا جابجا صدا می‌زدند. مادری‌که آنها را دررحم پرورانده و بعد بزرگ کرده دچار فراموشی می‌شود؛ اما در مورد خداوند هیچ عارضه‌ای بر او وارد نیست. فراموشی و سَهو برای خدا معنا ندارد. / خ۹۱ / بخش‌بیست‌و‌نهم 🌴🌴🌴 توفیر: نتیجه‌گیری از اینجا شروع می‌شود:👇 ✨وَ لاَ اِعْتَوَرَتْهُ فِي تَنْفِيذِ اَلْأُمُورِ وَ تَدَابِيرِ اَلْمَخْلُوقِينَ مَلاَلَةٌ وَ لاَ فَتْرَةٌ✨ ابداً در تنفیذ امور و تدبیر مربوط به هر مخلوقی، سختی و کسالت و سستی بر خداوند عارض نمی‌شود. برای اینکه امور اینها را امضاء کند و راه بیاندازد. تمام این مخلوقات دارند و رزق فقط شامل خوراک نیست. حتی یک ذره که در پرتو آفتاب درحال چرخیدن و رقصیدن است، رزقش همان نوری است‌که به آن می‌رسد. با این نور می‌تواند چرخش داشته باشد، تا برسد به ذرات دیگر. تک‌تک سلول‌ها جداجدا مخلوق و عِیال خدا هستند، نه این‌که فکرکنید یک برگ یک‌ مرتبه عیال خدا شد. همان برگ تک‌تک سلول‌هایش عیال خدا هستند. چون به هر سلولی از سلول‌های بدن باید خون برسد. شما می‌دانید بدن انسان ده میلیون میلیارد سلول دارد (۱۰ به توان ۱۶) آن‌وقت اینها با هربار تپش قلب بایستی این خون داخل مویرگ‌ها ۳۶۰ کیلومتر مسیر را طی کند تا برسد به تک‌تک این سلول‌ها، سلام و احوال‌پرسی کند، غذارسانی کند و دی‌اکسید و زباله‌ها را بگیرد و اکسیژن بدهد و به قلب بازگردد. چندبار در دقیقه❓۷۰ بار در دقیقه. همه این رسیدگی‌ها، اطلاع از سرآمدن عمر هر سلولی، به‌وجود آمدن هر سلول جدید، همه را خدا می‌داند. برای خدا این تک سلول که ۱۰میلیون میلیاردش در بدن انسان است با خودِ انسانی که مثلاً نامش ابن سینا است، برقی نمی‌کند.
بعد بنده‌ی سراپا گناه می‌گوید خدایا یادت رفت شب قدر این‌همه از تو خواستم، یکی‌را از قلم انداختی❗️ این حرفها چیست⁉️ مگر می‌شود او ندهد، ما نمی‌بینیم، ما توجه نداریم که باعث شرمندگی‌ما هم در دنیا و هم در آخرت می‌شود. 👈 "يَعْلَمُ ضَمِيرَ الصَّامِتِينَ" آنجا می‌گوییم هرکس از تو بخواهد و هرکس از تو نخواهد، به همه می‌دهی، تو منتظر خواستن نیستی❗️ این خواستن‌ها فقط یک ظرفیت و زمینه‌را در ما ایجاد می‌کند. نه فقط عدل خدا، که فضل او نیز دایرمدار خواستِ ما نیست. 👈اینکه فرموده: "اسئل الله من فضله" برای اینکه ما حفظ شود. چقدر خداوند مخلوق دارد که اصلاً منکر خدا هستند، و خدا به آنها می‌دهد. / خ۹۱ / بخش بیست‌و‌نهم 🌴🌴🌴
برای خدا چیزی از قلم نمیفتد و چیزی لنگ نمی‌شود. 👈این نتیجه است. آن بحث علم مربوط به اینجا بود، نه اینکه ما فقط بگوییم خدا همه چیز را می‌داند. علم خدا با علم من و شما فرق دارد. ما ممکن است چیزی را بدانیم و بعد به دنبال کارِمان برویم. مثلاً ما شماره تلفن شخصی را بدانیم و هیچ کاری با او نداشته باشیم. در حافظه تلفن ذخیره کردیم، ولی پنج سال است‌که با او ارتباطی نداریم؛ درحالیکه . اگر من شماره تلفن یکی را دارم، به نسبت ارتباطی‌که با من دارد (از ارحام، دوستان، شیعیان و...) ، باید از حال او باخبر باشم. گاهی اینگونه است، عالم بی‌عمل ❗️ خدا که عالم بی‌عمل نیست. خدا اگر به موجودی علم دارد که دارد، هستیِ آن موجود وابسته به این علم خداست. تدبیرش، رزقش و نیازهایش همه با خداست. " اِعْتَوَرَ": بمعنای همان اعترضَ است. مثال: برای ما مهمان می‌آید و فکرمی کنیم پنج نفر هستند و ۵ استکان چای می‌ریزیم، وقتی سینیِ چای را می‌بریم متوجه نفر ششم می‌شویم و سریع باز می‌گردیم و یک استکان چای دیگر اضافه می‌کنیم؛ پس علم (دانستن) عمل می‌خواهد. 👈 هر علمی مسئولیت‌آور است. به ما گفته‌اند: العلم بِلا عمل کالشَّجر بِلا ثَمر حال خودِ خدا که اینها را به پیامبرش یاد داده است، عامل نیست❓معاذالله پس اگربه چیزی علم دارد، به دنبال این علم، تمام موجبات ادامه هستیِ آن موجود و ذره را نیز باید فراهم آوَرَد و می‌کند. اصلاً خدا شده است که این کار را بکند. بعد از آن امام نتیجه‌گیری می‌فرمایند: 👇 ✨بَلْ نَفَذَهُمْ عِلْمُهُ وَ أَحْصَاهُمْ عَدَدُهُ✨ علم خدا به تمام اینها نفوذ دارد و شمارِ همه اینها احصاء کرده است. ✨وَ وَسِعَهُمْ عَدْلُهُ✨ و عدلش به اینها می‌رسد. گاهی اوقات ما صدنفر میهمان داریم، اولین ظرف غذا را پُر می‌کشیم، آخرین ظرف نصفه می‌ماند، می‌گوییم غذا نمی‌رسد و عدل اینگونه ضایع می‌شود؛ برای اینکه منبع ما محدود است. اگر غذا بی‌نهایت بود که آخری‌را هم مثل اولی می‌دادیم. آیا خدا هم می‌تواند اینگونه باشد⁉️ خداوند عدلش به تمام ذرات می‌رسد. ✨وَ غَمَرَهُمْ فَضْلُهُ✨ (نه فقط عدل او) که فضل او نیز به همه می‌رسد. 👈 عدل مقدمه فضل است. گاهی شخص دو فرزند دارد و نمی‌تواند بین آنها عدالت را رعایت کند، چه رسد به اینکه بخواهد از روی فضل چیزی به اینها بدهد. آن‌وقت خداوند اینها را در فضل خودش غوطه‌ور کرده است.(غَمَرَ) شما یک‌وقت یک ظرف برداشته و سرِچشمه برده و در آب فرو می‌برید تا لبریز از آب شود، این‌را "غَمر" می‌گویند. خداوند همه چیز را در فضل خودش فرو برده است؛ از اتم‌ها گرفته تا کهکشانها، هیچ چیز از فضل خدا جا نمانده است. /خ۹۱ / بخش‌بیست‌و‌نهم 🌴🌴🌴 توفیر: ✨مَعَ تَقْصِيرِهِمْ عَنْ كُنْهِ مَا هُوَ أَهْلُهُ✨ تازه این دربرابر تقصیر موجودات است؛ چون موجودات که نمی‌توانند حق خدا را اداء کنند. ﴿وَمَا قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ﴾ (زمر:۶۷) "مَا عَبَدْناكَ حَقَّ عِبَادَتِكَ و ما عرفناک حق معرفتک" (پیامبراکرم صلوات‌الله‌علیه) با وجوداین مطلب، فضل و عدل خداوند مشروط به سپاسگزاری اینها نیست. اگر فرموده است: " لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ " برای اضافه‌هاست. تازه این شکر برای بالابردن ظرفیت است، نه برای محدود بودن نعمتش که اگر شکر نکنیم، نعمتش برما کم شود❗️ 👈 با شکرگزاری ظرفیت ما بالاتر رفته و سعه نفس ما بیشتر می‌شود. خداوند با بندگانش داد و ستد نمی‌کند، که اگر شکر کنی نعمت می‌دهم❗️او یک‌طرفه می‌دهد و می‌بخشد. خدا همه را می‌داند. در دعاهای ماه رجب می‌خوانیم‌که: يَا مَنْ يَمْلِكُ حَوائِجَ السَّائِلِينَ، وَ يَعْلَمُ ضَمِيرَ الصَّامِتِينَ، لِكُلِّ مَسْأَلَةٍ مِنْكَ سَمْعٌ حَاضِرٌ، وَجَوَابٌ عَتِيدٌ . این مسأله، یعنی بالابردن ظرفیت، چون تا انسان چیزی‌را نخواهد و نیازی‌را احساس نکندکه مسئلت نمی‌کند. وقتی ما احساس کمبود می‌کنیم (درهرموردی)، آنگاه در ما یک ظرفیتی ایجاد می‌شود، دراینصورت جواب او آماده (عَتِيدٌ) است. البته گاهی اوقات دربعضی مکان‌ها اینگونه صحبت کردن‌‌ها سبب می‌شود برخی افراد زخم دلشان تازه شود که ما خیلی از خدا خواستیم و نداده و... بله قبول است، مراتب افراد فرق می‌کند، ما هم دعا می‌کنیم خواسته‌هایشان برآورده شود؛ ولی این از آن اعتراض‌هایی است‌که از بندگان عارف (ولو درحدخودشان معرفت داشته باشند) قبیح است. ابراهیم خلیل‌الله، بهترین بنده خدا روی زمین هشتاد سال دعا کرد و ذره‌ای اعتراض نفرمود❗️حال اگر خدا اسماعیل و اسحاق علیهماالسلام را به ایشان نداده بود، آیا او نزد خدا شِکوِه می‌کرد⁉️ ابداً
532094720_-719673804.aac
15.78M
| صوتی🎧 📖 خطبه ۹۱ "خطبةالأشباح" / (بخش بیست و نهم) جلسه پنجاه‌ و نهم _ حضوری۲۶ دی ۱۴۰۲ 🎙جناب استاد شهاب الدین ذوفقاری
• معنـای نهفـته در این تصـویر؛ سـایه عمیق استیصالی ست که بر چهـره کدخـدای جهـان تک قطـبی، پهـن شـده. • سالهـا از پشت همین میـز، بقــا و فنــای حکومتهـا و دولتهـا اراده میشد. اما گویـا تاریـخ، ما را به سمت دیگـری میبرد. • این قـاب و هـزاران قاب دیگـر، زمزمه پایان هیمنه پوشالی و وصـله پیـنه ایست که سالهـا پیش، با قدم هـای آرام و مطمئن سلاله امـام کاظـم (ع) بر بالکن کوچک جمـاران، صدای ریز تَرکهای ستونش، بگوش مدعیان سیاست رسـید. • زمـانی نچنـدان دور خواهیـم دید؛ تندیـس و تمثـال شهـدا و امـامین انقـلاب مـا زینت المجالس ملتهـای زخـم دیده از استعمـار خـواهد شـد.