eitaa logo
🌻🌻🌻🌻 طلوع 🌻🌻🌻🌻
2هزار دنبال‌کننده
71.2هزار عکس
74.4هزار ویدیو
2.9هزار فایل
اسیرزمان شده ایم! مرکب شهادت ازافق می آیدتاسوارخویش رابه سفرابدی کربلاببرد اماواماندگان وادی حیرانی هنوزبین عقل وعشق جامانده اند اگراسیرزمان نشوی زمان شهادتت فراخواهدرسید. @tofirmo
مشاهده در ایتا
دانلود
➕ تکرار کنیم❤️ امروز کام ذهن من شیرین است و ندایی از غیب گوش دلم را نوازش میدهد. همه چیز بر وفق مرادم است و من در آرامش خیال زندگی میکنم😀 خدایا سپاسگزارم🙏🏻 🍃🌼🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨سلام دوست من 🤗 ✨ظهرت پرازیهویےهاےقشنگ ✨و پر از یهویے های بےدلیل ✨دل مهربونتون شاد ✨ظهر‌ آخر هفته تون زیبا همراهان همیشگی🥘🥗
◼️ | ☑️ از احیای امر ملی تا سقوط اخلاقی ✍🏻روح الله رضوی، نویسنده و فعال فرهنگی
▪️در برابر مضطرب و نگران و داغدار از واقعه مرگ رییس جمهور و همراهان‌شان، جماعتی محدود ابراز شادی می‌کنند و جماعتی مانند میلاد دخانچی ابراز بی‌تفاوتی و این دو گروه هرکدام به نسبتی در مسیر قهقرای انسانی واقع شدند. پیش‌روی این جماعتی که حالا کارش به ابراز بی‌تفاوتی در برابر غم دیگران کشیده، عموما این است که ما قبلا در همین فضای بودیم و خبرداریم چه در آن می‌گذرد؛ بگذارید ما اینک به کشف امر ملی نایل شویم. ✔️امر و کشفش همه از مسیر یک رابطه درست انسانی با دیگران می‌گذرد ولو این دیگر بخشی از جامعه‌ای باشد که تو از آن بریده‌ای و تصور می‌کنی بخوبی آن را می‌شناسی. سوال اینجاست که چطور شما از تلاش برای احیای به سقوط در قبال جمهور حامی مرحوم رئیسی نایل شدی جناب دخانچی و جرات می‌کنی اینطور در برابر اقلا میلیون‌ها نفری که رای به سید ابراهیم دادند زبان به کام نگیری و بنویسی: حس خاصی درونم تحریک نشد؟ ▪️انگار که آقای دخانچی عزیزی از دست بدهد و من چون علقه‌ای نسبت به مرحوم نداشته‌ام برایش بنویسم که: "عرض تسلیت می‌کنم اما حقیقتا حس خاصی درونم تحریک نشد." همینقدر غیرانسانی، همینقدر پست بگذریم همان هم بر قلم‌تان جاری نشد. ◾️این جماعت اتفاقا مبتلا به همان گتویی هستند که حزب‌اللهی‌ها را همیشه به آن متهم می‌کردند. دیواری از حساب‌های و که هرچند کم‌اند اما به مثابه ادرار کنندگان در چاه زمزم کنش‌شان را چنان شاذ کردند تا دیده و شنیده شوند: عکس‌های نود و بعد اینان به کناری رفته و قلم می‌زنند که واقعا چرا اینگونه شد؟ چشم وا کنید و نعل وارونه نزنید.
🔖 ▪️ما پای درس شهید آموختیم جاذبه و دافعه‌اش در حد اعلاست. نمی‌شود کسی مکتبی و باشد و خصم در برابرش شمشیر نکشد. هلهله‌ها و شادی‌های پس از صدای همان شمشیرهاست که در سیل اشک گم خواهد شد. ✍🏻فاطمه رایگانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️ | ☑️ قدرت نمایی نظام اسلام 🎙محسن دنیوی ▪️نظامی که پس از چهل سالگی خود هم‌چنان می‌تواند اینگونه اراده جمعی خلق کند و بسیج عمومی ایجاد کند، حتما قدرتمند است و قدرت او قابل انکار نیست.
|‌ 🔰 حقوق شهروندان مدینه فاضله ✍🏻 مرضیه دژفر 💠 در آرمانشهر صدرا حقوق اجتماعی مردم از جایگاه خاصی برخوردار است. در این نوشتار کوشش شده تا با تأکید بر کتاب شواهد‌الربوبیه حقوق اجتماعی نزد صدرا ارزیابی شود.
🔹 در آرمانشهر صدرا حقوق اجتماعی مردم از جایگاه خاصی برخوردار است. وی براین باور است که هدف غایی بشر رسیدن به قرب الی‌الله است؛ برای این مقصود باید شرایط و امکانات زندگی دنیا اعم از خوراک، پوشاک، مسکن، قوانین عادله، و ....بر پایه اصل مساوات و برابری، برای همه انسانها فراهم باشد. دنیا مزرعه آخرت است ازاین رو هرچه مانع از تداوم زندگی در دنیا شود، مانع از بهره‌مندی بیشتر در آخرت و موجب انسداد قرب الی‌الله می‌شود. 🔸 ویژگی‌های آرمانشهر در آثار متفکران ارتباط مستقیم با هستی‌شناسی و جهان‌بینی آنها دارد. به نظر می‌رسد مسأله حقوق اجتماعی یکی از مهمترین ابعاد مدینه فاضله به شمارمی‌آید که صدرالمتألهین در آثار مختلف خود همچون شرح اصول کافی، مبدأ و معاد و شواهدالربوبیه به این موضوع پرداخته است. 🔹اختیار مردم در تعیین نوع حکومت و حاکم در اندیشه صدرا نقش محوری دارد. دو واژه «حسن الاختیار» و «سوء الاختیار»نشانگر آن است که در مقام اثبات و اجرا نوع حاکمیت وابسته به اراده مردم است. صدرا عدالت را صفت سیاست به شمار آورده است؛ او این سیاست را ضامن تقسیمات عادلانه اموال، زمین‌ها و اماکن می‌داند. 🔸همان طور که خداوند از نزول باران که لازمه تامین حوائج زندگی مردم است کوتاهی نکرده است، از وجود شخصی که صلاح و مصلحت دنیا و آخرت و اسباب و وسایل آن را به خلق معرفی کند، نیز کوتاهی نخواهد کرد. اگر خلیفه الهی باید مظهر رحمت باشد، این یک حق برای مردم نیز به شمار می‌رود که رهبر آنها فردی مهربان و دلسوز باشد و از اینجا پایه حکومت دیکتاتوری در اندیشه صدرا نفی می‌شود. ➕مطالعه کامل مطلب در «وبـگاه فـکرت»
26.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 | 🔖برگ ششم ☑️ علوم انسانی و القای امید اجتماعی 👤محمد صادق شهبازی، نویسنده و پژوهشگر ▫️در جامعه ما ارتباط جریان دانشگاهی و حوزوی با اقتضائات جامعه قطع است و به همین دلیل مخصوصا در لایه علوم انسانی و اسلامی حرف‌هایی که زده می‎شود دور از واقعیت جامعه است. ▫️آنچه امید ایجاد می‌کند این است که مردم تغییر واقعی را احساس کنند و جریان مبارزه برای ایجاد تغییرات را درک کنند که ریشه اصلی این امر هم اندیشه‌ای و نظری است و علوم انسانی ما باید فضای تئوریک این امر را ایجاد کند که بن بستی در کار نیست و می‌شود مبارزه کرد و به‌ تغییر رسید.
28.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 | 🔖برگ هفتم ☑️ خردمندی؛ لازمه امید اجتماعی 👤بیژن عبدالکریمی، نویسنده و استاد دانشگاه ▫️ما باید امید را در ذات تفکر و در ذات جهان و در ذات زندگی جستجو کنیم. ما سرمایه‌های بزرگی برای امید اجتماعی داریم. بخشی بزرگی از نخبگان ما در جای صحیحی که باید قرار ندارند و خود به بخشی از بحران تبدیل شده‌اند که باید در مورد نقش خود بازاندیشی داشته باشند.
▫️ 🟦 شاید رخدادها و گره‌های زمان ما را از تأمل در وضعیت خود و آینده پیشرو باز داشته باشد و لذا رجوع به موقف‌های اصیل نظری برای فهم زمان و زمانه خود از اهمیت بالایی برخوردار باشد و چه بهتر از اینکه به بهانه بزرگداشت حکیمی چون صدرالمتالهین، سخن از حکمت متعالیه کنیم؟! آیا صدرا می‌تواند در افق‌گشایی زمانه ما مدد برساند؟! رهیافتی که حکمت متعالیه پیش روی ما می‌گشاید چه وجوهی دارد؟! و همه این پرسش‌ها آغاز سخنی است که در پرونده پیش‌رو فکرت مدنظر داریم بدان بپردازیم. ✍🏻 رسول لطفی
🎧 | ☑️ ملاصدرا و نقشه راه (خوانش حکمت متعالیه) جلسه اول: تلقی صحیح از فلسفه اسلامی کدام است؟ 👤مهدی امامی جمعه، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان
ملاصدرا و نقشه راه1.mp3
37.7M
🎧 | ☑️ ملاصدرا و نقشه راه (خوانش حکمت متعالیه) 🎙مهدی امامی جمعه، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان جلسه اول: تلقی صحیح از فلسفه اسلامی کدام است؟ معرفی سه کتاب 3:08 زیست حکمت‌مدار 10:53 فلسفه و نوجوان 19:25 فلسفه و انسانی زیستن 24:35 اصلاح تلقی از فلسفه 28:20 حلقه‌های مفقوده 32:25 وجودشناسی و کشف حقیقت 44:40
|‌ ☑️ ابـزار تحقـق آرمـان‌شهـر ✍🏻محسن ابراهیمی ▫️از جمله لایه‌های پنهان و کمتر توجه شده در بحث از آرمان‌شهر، طرح این مطلب است که آرمان‌شهر تنها در صورتی بهره‌مندی حاکم آن از ابزار و قوای مناسب امکان‌پذیر است. ما حصل سخن فوق، آن است که در نظریات ناظر به تحقق آرمان‌شهر در مسأله واقعی و یا تخیلی بودن آن، از یک مبحث اصلی غفلت شده‌است؛ که «ابزار اصلی تحقق آرمان‌شهر چیست؟»
. 🔹ابزار و قوای تحقق آرمان‌شهر، یا منشأ الهی دارد و یا منشأ غیر الهی. به‌عنوان مثال در معاصر، اموری مانند ، تکنولوژی و ابزارهای هستند که می‌توانند برای تحقق آرمان‌شهر به‌کار گرفته شوند و انسان مدرن با این ابزار سعی می‌کند که آرمان‌شهر مطلوب خود را محقق کند. با این حال، آیا ابزار مذکور، برای تحقق آرمان‌شهر اسلامی و یا صدرایی، مناسب است؟ 🔸از نگاه نگارنده، پاسخ به سوال فوق، منفی است و ابزارهای مذکور از آنجا که آلوده به شرک هستند نمی‌توانند که در تحقق آرمان‌شهر اسلامی و یا صدرایی نقشی داشته باشند؛ زیرا که ساخته‌شده انسان خودبنیادی هستند که خود را ملاک و معیار هر چیزی می‌داند و اساسا ترسیم آرمان‌شهر بر پایه امور مذکور، از سوی در حوزه اندیشه اسلامی، نوعی غفلت از این امر است که طبیعت امور مذکور، بیگانه از روح توحیدی است که در بر همه امور حاکم است 🔸با نگاهی به اشارات ملاصدرا، به بحث آرمان‌شهر می‌توان این مطلب را به شکل اجمال به‌دست آورد که اساسا از نگاه وی، تحقق آرمان‌شهر ترسیم شده بر طبق این دیدگاه، در صورتی امکان‌پذیر است که حاکم برخوردار از قوا و ابزار الهی باشد. از همین‌رو، وی تاکید بر این مسأله می‌کند که حاکم مدینه فاضله کسی است که برخوردار از خلافت الهی باشد 🔹از نظر ، ولایت، مقام علم شهودی و برهانی به خداوند، آیات، صفات و اسماء الهی است و حاکم آرمان‌شهر، از این علم، در جهت تحقق و اداره ، استفاده می‌کند. با این حال، این اشارات و اجمالات نیازمند بسط و تفصیل بیشتری است و نمی‌توان به آن اکتفاء کرد، زیرا در این‌صورت، آنچنان که بیان شد، نظریه آرمان‌شهر صدرایی، تبدیل به یک امر تخیلی می‌شود. مطالعه کامل یادداشت در «وبگاه فکرت»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 |‌ ☑️ جمهوریت و عدالت بررسی ایده دولت سیزدهم و آینده وضعیت سیاسی حسین ظفری؛ ‎دکترای آینده‌پژوهی ▫️ این نگاه که جامعه ایرانی غیرقابل پیش بینی است و کنش او از سر احساسات است یک تحلیل غلط است چرا که روندها نشان‌می‌دهد جامعه ایرانی نگاهش به آرمان‌ها و آینده و کنش آن از سرآگاهی است. ➕فایل کامل این گفت‌وگو را در «آپارات» و «یوتیوب» فکرت تماشا کنید.
🎧 | ☑️ جمهوریت و عدالت بررسی ایده دولت سیزدهم و آینده وضعیت سیاسی 👤حسین ظفری ؛ ‎دکترای آینده‌پژوهی و سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور
لایو با آقای ظفری نهایی.mp3
19.63M
🎧 | ☑️ جمهوریت و عدالت بررسی ایده دولت سیزدهم و آینده وضعیت سیاسی حسین ظفری؛ ‎دکترای آینده‌پژوهی یک تحلیل غلط 9:00 ایده دولت مردمی 18:10 سه عرصه حضور 21:35 اسم رمز خالص‌سازی 29:15 بازسازی اعتماد عمومی 38:10 تغییر در بوروکراسی دولتی 41:40
39.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 | 🔖برگ هشتم ☑️ تلازم تولید و نشاط فرهنگی در جامعه 👤عباس سلیمی نمین، مدیر دفتر مطلعات و تدوین تاریخ ایران ▫️در هر حوزه‌ای اگر ما بخواهیم نشاط داشته باشیم باید به امر تولید توجه کنیم. تولید در عرصه فرهنگ می‌تواند موجب نشاط شود چرا که باعث سرزندگی می‌شود. ما در کشور متاسفانه تولیدات فرهنگی که بتواند جریان ساز باشد و در حوزه فکر ایجاد موج و تحرک کند، نداریم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 | 🔖برگ نهم ☑️ امید آفرینی، رسالت کتاب و نشریات 👤رفیع‌الدین اسماعیلی، مدیر موسسه شناخت ▫️ امیدآفرینی یکی از مهم‌ترین رویکردهایی که نظام جمهوری اسلامی همواره باید به آن بپردازد که رهبری انقلاب هم به این امر تاکید داشتند. و یکی از مهم‌ترین قالب‌هایی که می‌تواند بحث امیدآفرینی را در جامعه القاء کند همین کتاب و نشریات است.
|‌ ☑️ آرمانشهر، اتوپیا نیست ✍🏻هانیه دارائی ▫️آرمان‌شهر و اتوپیا در عین حال که بر سر مفاهیمی اصیل از جمله امید و رویای مشترک، هم راستا و هم داستان هستند؛ در نوع نگاهی که به‌جهان دارند، متفاوت‌اند و اهتمام به‌همین تفاوت بنیادین است که پیش از ورود به مطالعه و پژوهش در زمینه‌ی آرمان‌شهر یا اتوپیا حائز اهمیت خواهدبود.
🔸هر زمان و هر مکان که انسانی زیسته، اندیشه «به‌زیستی» تا اندیشه «بهترین زیست» نیز پیوسته با او بوده است اما سوال اینجاست که با وجود تغییرات عمیق تاریخی، آیا گسستی در تلقی متفکران از مفهوم آرمان‌شهر رخ داده‌است؟ آیا اتوپیا معنای جدیدی در جهان مدرن دارد که متمایز از جهان سنت است؟ 🔹صدرا از جمله متفکرین جهان سنت است و جهان سنت جایی‌است‌که در آن درک تام و ایستایی از آرمان‌شهر وجود دارد. به بیان دیگر، آرمان‌شهرِ جهانِ سنت، مکانی، یا دقیق‌تر، نامکانی است که همه چیز در آن به‌حدِ نهاییِ کمالِ خود رسیده‌است؛ صد‌در‌صد خیر، صد‌در‌صد نیکویی و صد‌در‌صد حسن تحقق یافته‌است و هیچ خوبی‌ای نیست که در بوته امکان، مکنون باشد یا امری وجود ندارد که بتوان بهترش را متصور شد؛ بلکه همه‌چیز، بهترین است. 🔸از دیگر ویژگی‌های آرمان‌شهر در جهان سنت، وجه متعالی و الهی بودن آن است؛ به‌تعبیری دیگر، هم در به‌وجود آمدن آرمانشهرها الهه‌های اسطوره‌ای یا خدای ادیان نقش مستقیم یا غیر مستقیم دارد و هم انسان‌های ساکن آرمان‌شهر علاوه بر رفع نیازهای مادی‌شان در آرامش، نور، لطف و توجه الهی هستند. درست به‌همین خاطر است که مفاهیمی چون رستگاری و نجات با ادبیات سنتی آرمان‌شهر پیوند خورده‌است و نمونه اعلای آرمان‌شهرِ جهانِ سنت یا خودِ بهشتِ ادیان است یا بهشت‌گون توصیف می‌شود؛ چراکه بهشت را نمی‌توان از چیزی که هست بهتر کرد. 🔹در دیگر سوی اما، تلقی متفاوتی از جامعه ایده‌آل و آرمانی در غرب وجود دارد که تحت تاثیر تغییر نسبت انسان با جهان است. اتوپیای غربی نتیجه یک منطق اومانیستی است. بر اساس این کشف که انسان صرفاً برای پذیرش سرنوشت خود وجود ندارد، بلکه برای استفاده از عقل و برای ساختن آینده است که زندگی می‌کند، صورت‌بندی می‌شود. 🔸دومین ویژگی اتوپیا ناتمام، غیرایستا و فرایندی‌بودن آن است. به‌بیان دیگر، اتوپیا نسخه‌ای پیشرفته، بهبود یافته و جایگزین برای وضعیت فعلی و جامعه کنونی است؛ لذا انسان همراه می‌تواند در نقطه‌ای بایستد و گامی بهتر و نیکوتر را متصور شود، برای تحقق آن تلاش کند و سپس به آن دست یابد و پس از آن باز هم به اطراف نگریسته و طرحی بهتر از طرح پیشین برگزیند و برای تحققش بکوشد و این «فرایند بهتر شدن» تا ابد ادامه یابد، بدون آنکه نقطه بهترین، پایانی و کامل را در نظر داشته باشد. مطالعه کامل یادداشت در «وبگاه فکرت»
🎧 | ☑️ ملاصدرا و نقشه راه (خوانش حکمت متعالیه) جلسه دوم: انسانِ تمدن‌ساز 👤مهدی امامی جمعه، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان