🖇«هر انساني تا آگاهی به زمان خود نداشته باشد و راه رهايی از طلسم زمانه را نشناسد نمیتواند درست زندگی كند و عظمت #نهضت_امام_حسين(ع) در اين است كه #خودآگاهی لازم را برای شناخت و تحليل همان عهدی كه در آن زندگی ميكنيم را به ما میدهد. مَشی و روش دشمنان ما، مَشی و روش ترس و رعب و پوچ كردن زندگی و گرم كردن بازار سازش و چاپلوسی بوده است و تنها راه مقابله با آن راه اباعبدالله(ع) است، تا بتوانيم حيلههای دشمنِ اموی را با خودآگاهی به شرايط تاريخی خود، درست تحليل كنيم و طعمه نقشههای او قرار نگيريم، چراكه او واقعاً پيچيدهتر از آن است كه بتوان با عقل خود و بدون نور حسين(ع) از آن حيلهها گذشت.»
📚اصغر طاهرزاده
کربلا مبارزه با پوچیه
#یادداشت | #محرم
🔰 باید به هیأت مجال داد!
برخی موفقیتهای هیئت در غلبه بر اقتضائات تمدنی
✍️ عطاالله بیگدلی
📍 سبک زندگی تجلی سبک تفکر است. البته اگر مانعی عارض نشده باشد و تفکر قدرت ظهور و بروز یابد و الا میتوان به گونهای «بود» اما به گونهای دیگر «زیست»، همان کاری که اکنون میکنیم، اکنون وصف حال ما این است که به گونهای باشیم، اما دیگری شکل زیست ما را معلوم کند، گاهی اما ما، ما میشویم و مقتضیات و موانع کنار میرود و خود ما، تفکر ما، بود ما، از میانهی انبوه آوارهای تمدن دیگران بیرون میزند. این گاهها اما کم است...
🔸 ما شیعیان هماره مرکزیت هویتی داشتهایم، حقایقی، رکنهای شیعه است و اگر اصلیترین آن غدیر باشد بیشک رکن اصلی دیگر، عاشورا است. ما امامانمان را دوست داریم و به مظلومیتشان قائل هستیم (تفکر، اعتقاد) و برای آنان میگرییم (فرهنگ، اخلاق) و برای گریستن جایی و شکلی و سختافزاری فراهم دیدهایم (تمدن، احکام)
🔹 جالب آنکه در طول تاریخ، تفکر و فرهنگ ما ثابت بوده، اما تمدن مورد نیاز این دو دائم تغییر نموده و آداب و رسوم و سنت و تجدد و قومیت و طبیعت بر آن اثر نهادهاند و ما با حفظ هستهی مرکزی که گریه بوده است بر آن افزودهایم.
🔸 تحول سبکهای تمدنی هیأتها، مثل اسمهای این پدیدهی تمدنی (تکیه، مجلس ذکر، روضهخوانی، حسینیه، هیأت) در طول تاریخ تحولش جالب است. گاه چیزی مقدس و خوب بوده است و گاه بد و مذموم (مثل علَم و طبل، یا قلیانهای هیأتهای قدیم و...) هیأتها با سبک زندگی ما ایرانیان شیعه همراه شدهاند و شکل زندگی ما را پذیرفتهاند و باقی ماندهاند
🔹هیأتها شکلو وضعشان را از جایی غیر از هستهی مرکزی گرفتهاند و با فرهنگ ما تاب آمدهاند و جالبتر آنکه در ابتدای هر تغییر تمدنی، علمای دین اندکی مقاومت کردهاند و دیدهاند که تمدن را باید پذیرفت هرچند صورتی غیرناب و ناخودی داشته باشد (داستان استفاده از بلندگو در این مجالس خواندنی است.)
💢 ما امروز کمی مدرن و کمی سنتی زندگی میکنیم و نه این و نه آنیم و تمدنی نداریم، تمدن ما غالباً بلکه همهاش از غرب آمده است، ما تلاش میکنیم که مادهی تفکر خود را در قالب تمدن مغربیان بگنجانیم و این البته مشکل است. هیأتهای ما نیز از این سعی در جمعکردن، مستثنا نبودهاند و به مقتضای زمان و مکان خود، شکل غربی و یا کمتر غربی گرفتهاند و البته باز هیأت هستند؛ زیرا این مقتضای تاریخی ما است...
مطالعه کامل یادداشت در «وبگاه فکرت»
17.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ | #حسینیه_اندیشه
🎞 عاشورا؛ پیوند دیانت و سیاست
حجتالاسلام رهدار
💢«جریان استعمار غربی چون دید که این کانون(قیام عاشورا) هویتسازی میکند آمد و مسئله پیوند دین و سیاست را به چالش کشید. نخستین اقدام آن ایجاد شبهدینهایی بود که دین را پدیده غیرسیاسی معرفی میکرد یا اگر دین سیاسی بود نسبت دین و سیاست بهگونهای بود که اهداف استعمار را تامین میکرد ...»
➕فایل کامل نشست را در «آپارات» فکرت تماشا کنید.
#پست_موقت
♨️ کانال مهدی جمشیدی از دسترس خارج شد
📍 مهدی جمشیدی از فعالان فکری جبهه انقلاب و پژوهشگر حوزه فرهنگی است که دغدغهمندی و دلسوزی او نسبت به اصول انقلابی بر کسی پوشیده نبوده و نیست؛ از امروز کانالش را که چیزی حدود 10k مخاطب داشت را پاک و از دسترس خارج کرده است.
🔸 جمشیدی در چند سال اخیر با قلم شیوا و کلام صریح خود بارها تلاش داشت جریان سکولاریسم را مورد نقد قرار دهد و با جریان روشنفکری داخلی و انحرافات جبهه انقلاب مبارزه فکری کند. مناظرات و گفتگوهای داغ او و تیغ کلامش بارها مورد توجه رسانهها قرار گرفته است. همچنین دفاع جانانه او درباره اندیشههای علامه مصباح در فکرت را به خاطر داریم.
🔹 او را شاید متفکر و صاحبنظر ندانیم اما یکی از افراد موثر و مخلص در زمینه ترویج علم بود و تلاش داشت مسائل انضمامی را با تکیه به آرای متفکران اسلامی نظیر آیتالله خامنهای، شهید مطهری و علامه مصباح یزدی توضیح دهد.
🔸او نیز مانند هر فرد دیگری مصون از خطا نبوده و نیست و گاه اظهارات شاید غیرمتعارف او موجب شده حملات رسانهای زیادی علیه او صورت بگیرد. مانند سخن اخیر او که گفته بود: «جامعه نابالغ و کودکصفت که گرفتار تلاطمهاست. این ۱۷ میلیون نفر، هزینه گزاف نادانی سیاسی خویش را بر بخش دیگر جامعه تحمیل کردند. فقط نادان میتواند به نادان دیگر، رای بدهد. این نوع مردمسالاری، شایسته کودکصفتان بیبهره از تعقل است.»
🔹 با این حال نباید امتیازات و محسنات او را نیز نادیده گرفت در زمانهای که شاید بسیاری از متفکران و صاحب نظران عافیت سکوت و عزتنشینی را بر تلاطمات میدان ترجیح دادهاند، حضور جدی او در صحنه قوت قلب بسیاری بود. از سویی نیز مثل همیشه برچسبزنی رسانهای موجب شده بود که برخی ابعاد روشنگرانه ایشان مغفول واقع شود و به عنوان یک چهره تندرو و افراطی معرفی گردد.
💢 حال امروز کانال او از دسترس خارج شده و مشخص نیست که او خود بر این امر اقدام کرده - کما اینکه سابقا هم از این انگیزه گفته بود - یا هر چیز دیگر اما مسئله اینجاست که این همه و همه نباید موجب آن شود که ناصواب قضاوت کنیم و جمشیدیها را به بهانهای از میدان طرد کنیم. گفتگو راهحل است نه طرد..
Rebaat_Ayene_E5~1.mp3
22.88M
🔈 #پادکست | #محرم
✅ موضوع | #لهوف در کشاش گزارش تاریخی و داستان
سلسله پادکستهای 🔹آینهای در برابر آینهداران🔹
🎙راوی: کوروش اسکندری
میهمان برنامه: حجتالاسلام #مصطفی_صادقی کاشانی
مجلس پنجم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠تفسیر آیه ۸ سوره آل عمران
﴿ دعا برای منحرف نشدن دلها بعد از هدایت شدن﴾☝🏻
🕊🖤 درپناه قرآن باشید🍃🥀🏴
با ما در طلوع همراه باشید
https://eitaa.com/tofirmo
🌻🌻🌻طلوع🌻🌻🌻
5.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 قرائت سوره مومنون در روزهای جمعه باعث #عاقبت بخیری میشود.
🟢🌺 امام صادق علیه السلام : اگر کسی سوره مؤمنون را تلاوت کند خداوند آخر کار او را به سعادت و خوشبختی ختم می کند و اگر همواره در روزهای جمعه بر قرائت سوره «مؤمنون» مداومت داشته باشد جایگاه او در منزل فردوس خواهد بود.(۱)
🔵 🌸پیامبر اکرم(ص) فرمودند:
👤هر کس سوره #مؤمنون را در روز #جمعه بخواند و به این امر مداومت نماید منزل او در فردوس اعلاء با #پیامبران مرسل باشد و نیز فرمودند: اول و آخر این سوره از #گنجهای بهشت است.(۲)
📚 (۱)ثواب الاعمال، ص ۱۰۸
📚 (۲) درمان با قرآن، ص ۶۴
🕊🖤 درپناه قرآن باشید🍃🥀🏴
با ما در طلوع همراه باشید
https://eitaa.com/tofirmo
🌻🌻🌻طلوع🌻🌻🌻