فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷 کلام #شهدا
🌷 راه شهدا ...
⤵️ شرحی بر اقدامات پزشکیان
* چرا از اقدامات پزشکیان تعجب میکنید؟
سرمایه دارانی که در زمان انتخابات روی پزشکیان سرمایه گزاری کرده بودند
در حال برداشتن سودشان هستند.
حقیقت این است که این دولت خدمتگزار سرمایه داران است نه مستضعفین ...
💠 با «قرآن کریم» نورانی شویم
سوره توبه آیه ۴۵
إِنَّمَا يَسْتَأْذِنُكَ الَّذِينَ لاَ يُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَارْتَابَتْ قُلُوبُهُمْ فَهُمْ فِي رَيْبِهِمْ يَتَرَدَّدُونَ
تنها كسانى (برای فرار از جنگ و جهاد) از تو اجازه مىگيرند كه به خدا و روز قيامت ايمان ندارند
و دلهايشان مرددّ گشته است
پس آنان در شك و ترديدشان سرگردانند.
#یادداشت
🔰چریک جامعهشناس
🖇بررسی رمان «خار و میخک» به مناسبت چهلم شهادت یحییالسنوار
✍🏻جواد حیدری
عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد
📍رمان «خار و میخک» اثری ادبی است که یحیی سنوار، اسطوره مقاومت و شهید قهرمان نوشته و داستانی پر از مبارزه، استقامت و مقاومت در برابر اشغالگری اسرائیل را روایت میکند. این رمان که در دوران طولانی زندان سنوار در اسرائیل نوشته شده، بازتابی از تجربیات شخصی او، باورهایش درباره مبارزه و امید به آینده فلسطین است.
🔸یحیی سنوار در این کتاب از طریق نمادهای «خار» و «میخک»، تلاش میکند پیامهای عمیقا انسانی درباره رنج، مبارزه و زیبایی امید به مخاطبانش منتقل کند. این رمان بیانگر روایتی است که درون خود دو عنصر متضاد، یعنی سختی و رنج (خار) و زیبایی و امید (میخک) را به تصویر میکشد. در این راستا، کتاب بهگونهای تمثیلی زندگی و مبارزه فلسطینیها در برابر اشغالگری و همچنین جنبههای انسانی و روانشناختی مقاومت را به تصویر میکشد.
🔹نویسنده به عمق تجربههای روانی و عاطفی افراد در زندان پرداخته و نشان میدهد زندان تنها یک مکان فیزیکی نیست، بلکه فضایی است که در آن روح و روان افراد به چالش کشیده میشود. در اینجا زندان بهعنوان یک آزمایشگاه روانشناختی عمل میکند که انسانها را در برابر شدیدترین فشارها قرار میدهد. سنوار به شکلی ضمنی این پیام را میرساند که حتی در محیطهای سرکوبگر نیز میتوان به عمق بیشتری از خودشناسی و فهم زندگی رسید و همیشه جایی برای امید و نوری از مقاومت وجود دارد.
🔸محور دوم رمان خار و میخک به رنج و امید میپردازد که یکی از مفاهیم کلیدی و تمثیلی رمان است. این تقابل نمادین بین خار و میخک بهعنوان عناصر اصلی عنوان رمان، به خوبی بیانگر مبارزهای است که در زندگی روزمره فلسطینیها و بهویژه زندانیان جاری است. خار نمادی از رنج، سختی، فشار و دشواریهایی است که فلسطینیها در مواجهه با اشغالگری، حبس، شکنجه و ستم تجربه میکنند. میخک در مقابل، نماد زیبایی، امید، عشق و مقاومت است که حتی در سختترین شرایط نیز میتواند زنده بماند.
🔹برخلاف تصوری که ممکن است از مبارزان و زندانیان سیاسی وجود داشته باشد، در این رمان نشان داده میشود مبارزه و مقاومت تنها درباره مسائل نظامی و سیاسی نیست، بلکه بعدی انسانی و عاطفی نیز دارد که تأثیر عمیقی بر شخصیتها و تصمیمهایشان میگذارد. در این رمان، سنوار بر این نکته تأکید دارد که عشق، حتی در شرایط دشوار زندان و اشغال، همچنان وجود دارد و بهعنوان یک نیروی قوی برای ادامه زندگی و مقاومت عمل میکند. عشق در این رمان به چندین شکل متفاوت تجلی مییابد: عشق به خانواده، عشق به سرزمین و عشق به همرزمان و همزنجیریها.
🔸محور چهارم رمان خار و میخک به مقاومت بهعنوان یک جهاد روانی میپردازد. در این محور، یحیی سنوار نشان میدهد مبارزه فلسطینیها در برابر اشغالگری و ظلم، نهتنها یک نبرد نظامی یا فیزیکی است، بلکه بخش قابل توجهی از آن به شکل یک جهاد روانی و روحی انجام میگیرد. سنوار با توجه به تجربههای شخصی خود از دوران طولانی حبس در زندانهای اسرائیل، بهخوبی توانسته به عمق این مبارزه روانی بپردازد و آن را بهعنوان یک عنصر کلیدی در مقاومت فلسطینیها به تصویر بکشد.
#عکس_نوشت
🔥 میدان مقاومت و مذاکره
فیلم «تاریکترین ساعت» با استفاده از تکنیکهای فرمیک و سینمای راهبردی، مفاهیم مقاومت و مذاکره را به زیبایی به تصویر میکشد. این فیلم نمونهای از هنر سینماست که توانسته پیامهای کلانی را از دل تاریخ به دنیای امروز منتقل کند. فیلم با تصاویری از هیتلر آغاز میشود، اما در ادامه متوجه میشویم که میدان اصلی نبرد، نه در جبههها، بلکه در مجلس انگلستان است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ|#همایش
🎞 کمک به فروپاشی از درون
👤علی علیزاده؛
پژوهشگر و تحلیلگر سیاسی
📍ایران و اسرائیل هر دو در حال کارکردن روی شکافهای فرهنگی و داخلی یکدیگر هستند و در این مسیر ما باید هزینه نگهداری از موجودیت اسرائیل را برای آمریکا و قدرتهای غربی بالا ببریم.
➕بخشهای کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید.
📌سینمای اندیشهورز
✍🏻سیدمحمدمهدی موسوی
🔶وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اخیراً در جلسه ای بیان داشته که "باید به سینمای اندیشهورز توجه بیشتری کنیم" و در ادامه سخن افزوده است: "اگر دلایلی وجود دارد که سینمای فرهنگی و اجتماعی، کودک و نوجوان و... تضعیف شده باید با همفکری یکدیگر به حل آن بپردازیم. "
🔷در این که دکتر سید عباس صالحی با نیت خیرخواهانه به بیان این نکات پرداخته شکی نیست اما روی سخن اینجاست که سکاندار فرهنگ و هنر در حاکمیت نظام جمهوری اسلامی به گونه ای در عرصه سیاست گذاری و برنامه ریزی برای پیشبرد امر مهم سینما اقدام کند که به تدریج شاهد تحقق این هدف در نوع عملکرد و تأثیرگذاری هنر هفتم باشیم.
🔶نکته حائز اهمیت دیگر این که باید بپذیریم که هنر ـ صنعت سینما واجد وجه بسیار مهم دیگری به نام رسانه است و لذا باید سینما را به معنای دقیق کلمه، هنر-صنعت- رسانه بدانیم و از این منظر به تحلیل آن بپردازیم.
🔷به تعبیر یکی از اساتید مطرح و دغدغه مند، سینما از همان نخستین روزهای اختراع سینماتوگراف تا به امروز، باعث روشنگری های مفهومی، بهگزینی های عقلانی و همچنین بلندپروازیهای خیال انگیز و شگفت آوری در مراتب مختلف کشف و شهود اندیشه انسانی شده است.
🔶از این منظر است که معتقدیم فرهنگ و تمدن غربی در بسیاری از عرصه ها با ابزار سینما برای عموم جهانیان تئوریزه شده و این سخن یعنی محتوای اصلی فیلم های سینمایی غربی با فرم جذاب با همین رویکرد بسته بندی و بزک شده و برای مردم دنیا به شیوه ای باورپذیر بیان شده است.
🔷در شرایط کنونی باید تأکید کرد که اگر سینمای ایران فاقد اندیشه باشد طبیعی است که آثار تولیدی چنین سینمایی بیش از پیش به سمت محتواهای نامناسب، لودگی، آثار سخیف و مبتذل گرایش پیدا کند، کما این که متأسفانه بخش قابل توجهی از فیلم ها به همین سمت و سو رفته و کمتر شاهد اثری در ژانرهای مختلف هستیم که در متن و بطن خود، ناظر به اندیشه جامعه اسلامی باشد.
🔶سینما اگر به اندیشه برآمده از فرهنگ و مکتب اسلامی و ایرانی توجه کند بی شک مروج هویت ملی و مدافع منافع و مصالح ملی خواهد بود و طبعاً چنین سینمایی دغدغه و درد مردم را به سهم و وسُع خود روایت کرده و بر این اساس مورد توجه مخاطبان انبوه نیز قرار خواهد گرفت. همچنین سینمای مبتنی بر اندیشه ناب ایرانی و اسلامی در دنیا مورد توجه متفکران، اهالی رسانه و فرهنگ قرار خواهد گرفت نه این که صرفاً مورد پسند برخی جشنواره های کذایی با اغراض خاص سیاسی باشد.
🔷مخلص کلام آن که تحقق اهداف مدنظر در رابطه با سینمای وطنی بخصوص ناظر به بُعد مهم اندیشه ورزی نیاز به هدفمندی، دغدغه مندی و صدالبته سیاست گذاری درست دارد.
#پادکست| #آینه_جادو
🔸 نقد فیلم سینمایی «پلتفرم۲»
با حضور:
👤 رسول لطفی
👤 محمدرضا نصیری
⏰ ۳۰ آبان
1403.08.30 آینه جادو.نصیری لطفی.mp3
18M
🔸نقد فیلم سینمایی «پلتفرم۲»
👤محمدرضا نصیری
معیار نمادگرایی در فیلمها 02:00
تصویر خشونت در سینما 05:30
نمادها در فیلم پلتفرم 08:30
👤رسول لطفی
حواشی اکران فیلم 20:00
شخصیت اصلی فیلم 22:00
استعارههای فیلم 24:00
چرا فیلم خوبی نیست 28:00
شخصیت زامیاتین در فیلم 38:20
ابهامات پایانبندی 43:00
نتیجه نقد فیلمها 48:00
🖇پرسش و پاسخ 50:00
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کارتهای بانکی به موبایل شما میآیند
🔹معاون فناوری بانکمرکزی: بهزودی با فناوری جدید کهربا مردم میتوانند با موبایل اگر NFC را پشتیبانی کند، امکان خرید داشته باشند.
🔹در حال حاضر ۷۰ درصد بانکهای صادرکننده امکان پرداخت با موبایل را دارند.
🔹تا پایان دیماه نیز ۳۰ درصد از شبکه پذیرندگی را نیز به این پروژه اضافه خواهیم کرد .
@Farsna
🔸️پاسخ به سوالات خداشناسی کودکان با شعر
🔸️این قسمت: آیا خدا مو داره؟ چشم داره؟ ابرو داره؟
🌸اول بگو ببینم
🌱ستارهها مو دارند؟
🌸خورشید و مه و دریا
🌱مژه و ابرو دارند؟
🌸خدا با مهربونی
🌱رو سر ما مو گذاشت
🌸برای چشمهای ما
🌱مژه و ابرو گذاشت
🌸خدا که احتیاجی
🌱به این چیزا نداره
🌸قیافهای شبیه
🌱ما آدمها نداره
🌸پس خدای مهربون
🌱ابرو و مو نداره
🌸ولی به جاش یه عالم
🌱قدرت و نیرو داره
🔸️شاعر: خانم رودابه حمزهای
🔸️منبع: کتاب خدا چیه؟ کیه؟ کو؟
شعر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ترانه شاد خوشحال و شاد و خندانم تقدیم به کودکان عزیز