6.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ورود هیئتی از مقامات روسیه به تهران
🔹رسانههای روسیه از ورود یک هیئت روسی به ریاست معاونان نخستوزیر روسیه به تهران خبر دادند. طبق گزارشها این هیئت قرار است با رئیسجمهور ایران دیدار کند.
@Farsna
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تروریست های تحریر الشام به روستای علوی نشین صفسفیه واقع در حومه شمال غربی طرطوس حمله کردند.
بسیاری از شهروندان از جمله زنان را مورد ضرب و شتم و ربودن قرار گرفته و اشیای قیمتی از خانه های آنها به سرقت رفته است.
16.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#یادداشت_اختصاصی
🔰خطای بازگشت به نقطۀ صفر
🖇 علوم انسانیِ اسلامی انکارشدنی است..؟!
✍🏻 دکتر مهدی جمشیدی؛
هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه
📍دربارۀ طرح علوم انسانیِ اسلامی، کسی نمیتواند با گفتن یک گزارۀ کلّی در نفی آن، حقیقتی را اثبات کند؛ بهخصوص از این جهت که چنین کسی پیش از این، در مقام دفاع از علوم انسانیِ اسلامی برآمده باشد و دلایلی که برای اثبات امکان و مطلوبیّت آن اقامه کرده باشد. اینک اگر او تغییر نظر داده، باید استدلالهای پیشین خودش را یکبهیک، ابطال کند و البته این تازه، آغاز راه است.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🔸باید گفت کسیکه در کوتاهمدّت و در ضمن یک گفتگوی سادۀ رسانهای، مسألهای اینچنین تعیینکننده را به بازی میگیرد و بهآسانی، به نفی و طرد آن میپردازد، کنشی معرفتی در پیش نگرفته است؛ چنانکه گویا باید بهجای دلیل، در جستجوی علّت بود.
🔹چرخش نظری، آنگاه وجاهت دارد و منطقی است که فرد، مجموعه استدلالهایی که گذشتۀ معرفتیاش بر آنها تکیه داشته را نقض کند و از طریق استدلالهای نو، پا به دورۀ جدیدی از حیات معرفتی خویش بگذارد. اگر اینچنین نباشد، نباید او را جدّی گرفت؛ چون نشان داده که تغییرش از سنخ تذبذب است.
🔸دستکم یک دهه است که دیگر نمیتوان امکان علوم انسانیِ اسلامی را انکار کرد؛ زیرا این گونه از علوم انسانی، متولّد و متعیّن شده است. اینک دیگر سخن بر سرِ امکان یا امتناع علوم انسانیِ اسلامی نیست؛ چونکه متنهای مهم و متقنی دربارۀ آن نگاشته شدهاند و در عمل، آشکار شده که علوم انسانیِ اسلامی، ممکن است.
🔹اگر در دهههای گذشته، بحث از این مسأله، ضروری و لازم بود، اما اینک میتوان منکران و مخالفان را به نوشتههایی که ذیل این انگاره قرار میگیرند ارجاع داد. این نوشتهها و متنها، گویای این حقیقت هستند که معرفتِ متمایز و مستقلی تولید شده که هر چند، علوم انسانی است، اما علوم انسانیِ تجدّدی نیست، بلکه ریشه در چشمانداز دینی دارد و باید آن را علوم انسانیِ اسلامی خواند.
🔸پس در عمل و عین، مشخص شده که اسلام میتواند در علوم انسانی، مدخلیّت و حضور داشته باشد و ساختار و منطق درونی و مقوّماتش را صورتبندی کند و نوع خاصی از علوم انسانی را بیافریند. قرارگرفتن در چنین مرحلهای، حاکی از پیشروی و تکامل معرفتی است و بر این اساس، دیگر نباید به مسألهها و پرسشهای سالهای آغازین دهۀ شصت بازگشت و بر طبل نشدن و امتناع کوبید.
🔹دورۀ تاریخی این مسأله، به سر رسیده و تأمّلات امروز، معطوف به مسألههای دیگری است. اگر کسی اراده کند که بیاعتنا به هستها و عینیّتهای معرفتی، به نقطههای آغازین و ابتدایی بازگردد و بازی رسانهای با بدیهیات را در پیش بگیرد، باید وی را از قلمرو معرفت عملی کنار نهاد و نادیدهاش انگاشت.
➕برای مطالعه ادامه یادداشت، اینجا کلیک کنید.
13.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#یادداشت_اختصاصی
🔰پراگماتیسم ایدئولوژیک
🖇 سیر تحول جبهه النصره به تحریرالشام
✍🏻 دکتر محمد علی نیازی؛
دانشآموخته مذاهب کلامی دانشگاه ادیان و مذاهب
📍تطور اندیشهای هیأت تحریر الشام از وابستگی به القاعده تا پراگماتیسم سیاسی، نمونهای از تغییرات فکری است که برای بقا در بحرانهای پیچیده رخ میدهد. این گروه در طول زمان با انطباق با شرایط محلی و بینالمللی، تلاش کرده است تا مشروعیت خود را حفظ کند. بااینحال، آینده آن همچنان وابسته به توانایی مدیریت چالشهای داخلی و تعامل مؤثر با بازیگران منطقهای و جهانی است.
🔸تحول جبهه النصره به تحریر الشام نمایانگرتلاشهای استراتژیک این گروه برای حفظ بقا وتقویت نفوذ در سوریهای است که درگیر جنگ داخلی و بحرانهای پیچیده سیاسی، نظامی و اجتماعی است. جبهه النصره که در ابتدا بهعنوان شاخه رسمی القاعده در سوریه فعالیت میکرد، پس از فشارهای داخلی و خارجی از سوی بازیگران مختلف، از جمله دولتهای غربی و بازیگران منطقهای، تصمیم به فاصلهگیری از القاعده گرفت.
🔹این تغییر بهویژه پس از تحولات سیاسی و نظامی در سوریه و همچنین ظهور تهدیدات جدید از سوی داعش و گروههای دیگر جهادی، ضروری شد. در سال 2016، این گروه نام خود را به جبهه فتح الشام تغییر داد و در نهایت، در سال 2017، تحت عنوان هیئت تحریر الشام بهعنوان یک گروه جهادی مستقل فعالیت خود را ادامه داد.
🔸ادغام چندین گروه جهادی کوچکتر و اتخاذ استراتژیهایی مبتنی بر عملگرایی، باعث شد تحریر الشام جایگاه خود را بهعنوان یکی از قدرتمندترین گروههای شبهنظامی در شمال سوریه، به ویژه در استان ادلب، تثبیت کند. این گروه توانست از طریق کنترل مناطق استراتژیک و استفاده از تاکتیکهای جنگ چریکی، خود را بهعنوان یک بازیگر اصلی در جنگ داخلی سوریه معرفی کند.
🔹با وجود موفقیتهای نظامی، فاصلهگیری از القاعده و تلاش برای ایجاد هویت مستقل باعث شد که این گروه با شکافهای درونی مواجه شود. برخی از اعضای گروه همچنان وفادار به اصول ایدئولوژیک القاعده باقی ماندند و این مسئله موجب بروز رقابتها و تنشهای ایدئولوژیک در درون تحریر الشام گردید.
🔸تاریخچه هیأت تحریر الشام، نمایانگر فرایند تکامل ایدئولوژیک یک گروه جهادی است که برای بقا و نفوذ بیشتر، به تغییرات راهبردی در اهداف و گفتمان خود تن داده است. این روند، بازتابی از تعامل بین ایدئولوژی، واقعیتهای میدانی، و فشارهای منطقهای و بینالمللی است. این گروه با وجود این تغییرات، همچنان میان میراث جهادی گذشته و نیاز به انطباق با شرایط جدید در نوسان است.
🔹در این مرحله، تحریرالشام با بحرانهای درونی و بیرونی روبهرو است. برخی از اعضای تندرو به گروههای رادیکالتر مانند حراسالدین پیوستند، درحالیکه تحریرالشام تلاش کرد هویت خود را بهعنوان یک بازیگر میانهرو تثبیت کند. این گروه در این مرحله با دو چالش مواجه هستند:
🔸اولین چالش از دست دادن مشروعیت ایدئولوژیک نزد گروههای افراطی و دومین آن مقابله با فشارهای جامعه بینالمللی که همچنان تحریرالشام را یک سازمان تروریستی میدانند. سران این گروه برای فرار از این چالش به دنبال معرفی خود بهعنوان یک نیروی نظمبخش محلی و پیگیری مذاکرههای غیررسمی برای کاهش تنشها تلاش خواهند کرد.
➕برای مطالعه ادامه یادداشت اینجا کلیک کنید.
15.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥مادران این سرزمین، هویتسازند...!
🌹 ولادت امابیها، حضرت زهرا(س) بر تمام شیفتگان آن حضرت گرامی باد.
#نشست_هویت_نوجوان
#دکتر_زهرا_محسنیفرد
#فکرت
1403.09.29 نشست مهاجرت اندیشه ورزان.زمانیان.mp3
13.91M
🔸مهاجرت و امید اجتماعی
👤مصطفی زمانیان
دلایل مهاجرت 01:00
عدم نگاه تعاملی به مهاجران 05:00
نظرات در مورد مهاجرت 09:00
عوامل ضعف امید در جامعه 12:00
نسبت مهاجرت با تصویر آن 16:30
ادبیات دینی در مورد مهاجرت 18:30
ظرفیتهای برون مرزی 21:30
حکمرانی در مورد مهاجرت 24:30
نمونه های خوب مهاجرت 27:00
نخبگان کنونی سوریه 29:20
انعکاس بحران سوریه در ایران 32:00
عدم تصمیمسازی در حکمرانی 34:00
الگوی موفق توسعه «رویان» 35:00
#گفتگو| #نشست
🔰از بالا به نهاد علم بنگریم..!
🎙استاد علی فرحانی؛
🔸ما باید از زاویه دید حکمرانی و سیاستگذار بالادستی به حوزه یا دانشگاه نگاه کنیم؛ اگر ما بتوانیم از حوزه حکمرانی، یعنی آن ابرنظام ماجرا را بخوانیم، تناقضها رفع میشود و ما سریعتر به نتیجه میرسیم؛ اختلافات زمانی حل میشود که ما به حوزه و دانشگاه بهعنوان «نهاد علم» نگاه کنیم که در این نهادبودنشان مشترک هستند.
🔹اگر به حوزه و دانشگاه، به هر دو بهعنوان نهاد علم نگاه کنیم، نهاد علم بهعنوان ماهیت جوهری آن است؛ بعد اعراض و بقیه ابعادش را میبینیم. آنموقع نهاد علم ما یک گستره مفصل پیدا میکند؛ همانگونه که یک دانشگاه جامع ما الآن گستره رشته دارد و همه رشتههاش باید به خروجی میدان بروند و به ادبیات قرارگاهی ما برسند؛ این برای حوزه هم باید اتفاق بیفتد.
➕برای مطالعه کامل این سخنرانی اینجا کلیک کنید.