1_807493017.m4a
4.96M
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم
📣 مرحله سوم ختم نهج البلاغه
🔸 سهم روز شصت و هشتم
✍ نامه ۵۳ بند ۳ تا ۵
📣 صوت نهج البلاغه
📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم
📣 مرحله سوم ختم نهج البلاغه
🔸 سهم روز شصت و هشتم
✍ نامه به مالک اشتر
📩 ادامه نامه ۵۳ از بند ۳ تا ۵ :
3⃣ پرهيز از غرور و خود پسندی
♦️بپرهيز كه خود را در بزرگی همانند خداوند پنداری، و در شكوه خداوندی همانند او دانی، زيرا خداوند هر سركشی را خوار می سازد، و هر خود پسندی را بی ارزش می كند. با خدا و با مردم، و با خويشاوندان نزديك، و با افرادی از رعيّت خود كه آنان را دوست داری، انصاف را رعايت كن، كه اگر چنين نكنی ستم روا داشتی، و كسی كه به بندگان خدا ستم روا دارد خدا به جای بندگانش دشمن او خواهد بود، و آن را كه خدا دشمن شود، دليل او را نپذيرد، كه با خدا سر جنگ دارد، تا آنگاه كه باز گردد، يا توبه كند، و چيزی چون ستمكاری نعمت خدا را دگرگون نمی كند، و كيفر او را نزديك نمی سازد، كه خدا دعای ستمديدگان را می شنود و در كمين ستمكاران است.
4⃣ مردم گرایی، حق گرایی
♦️دوست داشتنی ترين چيزها در نزد تو، در حق ميانه ترين، و در عدل فراگيرترين، و در جلب خشنودی مردم گسترده ترين باشد، كه همانا خشم عمومی مردم، خشنودی خواص (نزديكان) را از بين ميبرد، امّا خشم خواص را خشنودی همگان بی أثر می كند. خواصّ جامعه، همواره بار سنگينی را بر حكومت تحميل می كنند زيرا در روزگار سختی ياريشان كمتر، و در اجرای عدالت از همه ناراضی تر، و درخواسته هايشان پافشارتر، و در عطا و بخششها كم سپاس تر، و به هنگام منع خواسته ها دير عذر پذيرتر، و در برابر مشكلات كم استقامت تر می باشند. در صورتی كه ستونهای استوار دين، و اجتماعات پرشور مسلمين، و نيروهای ذخيره دفاعی، عموم مردم می باشند، پس به آنها گرايش داشته و اشتياق تو با آنان باشد.
5⃣ ضرورت راز داری
♦️از رعيّت، آنان را كه به دنبال عیوب دیگران بیشتر جستجو می کند، از خود دور كن، زيرا مردم عيوبی دارند كه رهبر امّت در پنهان داشتن آن از همه سزاوارتر است، پس مبادا آنچه بر تو پنهان است آشكار گردانی، و آنچه كه هويداست بپوشانی، كه داوری در آنچه از تو پنهان است با خدای جهان می باشد، پس چندان كه ميتوانی زشتيها را بپوشان، تا آن را كه دوست داری بر رعيّت پوشيده ماند خدا بر تو بپوشاند، گره هر كينه ای را در مردم بگشای، و رشته هر نوع دشمنی را قطع كن، و از آنچه كه در نظر روشن نيست كناره گير. در تصديق سخن چين شتاب مكن، زيرا سخن چين گرچه در لباس اندرز دهنده ظاهر می شود امّا خيانتكار است.
📜🌹🕊
📜🌿🌹
📜📜📜📜
1_783475469.m4a
5.85M
🌸بسم الله الرحمن الرحیم
📣 مرحله دوم ختم صحیفه سجادیه
🔸سهم روز پنجاه و هشتم
📔 دعای بیست و یکم از بند ۶ تا ۸
📣 صوت صحیفه سجادیه
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم
📣 مرحله دوم ختم صحیفه سجادیه
🔸 سهم روز پنجاه و هشتم
📙 دعای بیست و یکم از بند ۶ تا ۸
(۶) لَا أَمْرَ لِی مَعَ أَمْرِک، مَاضٍ فِی حُکمُک، عَدْلٌ فِی قَضَاؤُک، وَ لَا قُوَّهَ لِی عَلَی الْخُرُوجِ مِنْ سُلْطَانِک، وَ لَا أَسْتَطِیعُ مُجَاوَزَهَ قُدْرَتِک، وَ لَا أَسْتَمِیلُ هَوَاک، وَ لَا أَبْلُغُ رِضَاک، وَ لَا أَنَالُ مَا عِنْدَک إِلَّا بِطَاعَتِک وَ بِفَضْلِ رَحْمَتِک.
🍀 پروردگارا! با وجود فرمان تو، برای من هیچ فرمانی نیست .حکم و دستور تو درباره من جاری است. آنچه برایم مقدور کردهای، عین عدالت توست و من توانایی بیرون رفتن از حیطه فرمانروایی تو را ندارم و نمی توانم از محدوده قدرت تو تجاوز کرده و خود را محبوب تو گردانم و توانایی رسیدن به خوشنودی تو را ندارم و به آنچه نزد توست، با طاعت و فراوانی رحمتت دست نمی یابم.
(۷) إِلَهِی أَصْبَحْتُ وَ أَمْسَیتُ عَبْداً دَاخِراً لَک، لَا أَمْلِک لِنَفْسِی نَفْعاً وَ لَا ضَرّاً إِلَّا بِک، أَشْهَدُ بِذَلِک عَلَی نَفْسِی، وَ أَعْتَرِفُ بِضَعْفِ قُوَّتِی وَ قِلَّهِ حِیلَتِی، فَأَنْجِزْ لِی مَا وَعَدْتَنِی، وَ تَمِّمْ لِی مَا آتَیتَنِی، فَإِنِّی عَبْدُک الْمِسْکینُ الْمُسْتَکینُ الضَّعِیفُ الضَّرِیرُ الْحَقِیرُ الْمَهِینُ الْفَقِیرُ الْخَائِفُ الْمُسْتَجِیرُ.
🍀 خدایا شب را به روز و روز را به شب می رسانم، در حالی که بنده ذلیل تو هستم، و جز به یاری تو، مالک هیچ سود و زیانی برای خود نیستم ،به آنچه درباره خود گفتهام شهادت می دهم و به ناتوانی و بیچارگی و کمی تدبیر و اندیشه خویش اعتراف می کنم ،پس به وعدهای که به من دادهای وفا کن و آنچه را به من عطا کرده ای، برایم کامل کن، زیرا من بنده بینوا ،نیازمند، ناتوان، دردمند، حقیر، خوار، فقیر و ترسان و پناهنده به تو می باشم.
(۸) اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ لَا تَجْعَلْنِی نَاسِیاً لِذِکرِک فِیمَا أَوْلَیتَنِی، وَ لَا غَافِلًا لِإِحْسَانِک فِیمَا أَبْلَیتَنِی، وَ لَا آیساً مِنْ إِجَابَتِک لِی وَ إِنْ أَبْطَأَتْ عَنِّی، فِی سَرَّاءَ کنْتُ أَوْ ضَرَّاءَ، أَوْ شِدَّهٍ أَوْ رَخَاءٍ، أَوْ عَافِیهٍ أَوْ بَلَاءٍ، أَوْ بُؤْسٍ أَوْ نَعْمَاءَ، أَوْ جِدَهٍ أَوْ لَأْوَاءَ، أَوْ فَقْرٍ أَوْ غِنًی.
🍀پروردگارا! بر محمد و خاندانش درود بفرست و مگذار که سپاسگزاری و یاد تو را در آنچه به من بخشیده ای فراموش کنم و احسانت در آنچه به من عطا کرده ای غافل شوم و مرا از اجابت دعایم، اگرچه اجابت آن به تاخیر افتد، ناامید مگردان؛ در خوشی باشم یا ناخوشی، درسختی باشم یا آسایش، در سلامتی باشم یا در بلا، در شدت نیازمندی باشم یا فراوانی نعمت، در دارایی باشم یا تنگدستی، در فقر باشم یا ثروتمندی.
🌹🌴🍃🌸🍃🌴🌹
یا مولا علی
👈 *در ادامه شرح نامه ۵۳ نهج البلاغه*
🟥 *بخش دوم :*
✉️ نامه به مالک اشتر ⬅️ *مدارا کردن با مردم*
📜 سپس امام(عليه السلام) در پنجمین دستور به مسأله بسيار مهمى اشاره مى کند که از سماحت و عظمت قوانين اسلامى پرده برمى دارد و چيزى را که در آن روز در دنيا مطرح نبود عنوان مى کند و مى فرمايد:
❤️ *«و قلب خويش را کانون رحمت و محبّت و لطف به رعيّت قرار ده»;*
💎🍃 پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) :
🍃 پيشوايى و زمامدارى شايسته کسى است که اين سه صفت را داشته
باشد».
🔹 نخستين صفت ورع و تقوايى است که مانع گناه شود.
🔹و دومين صفت حلم و بردبارى که مانع غضب گردد.
🔹 سومين صفت چنان *نسبت به رعايا نيکى کند که همچون پدرى مهربان باشد».*
📜 *در ششمين دستور که در واقع* تأکيدى است بر آنچه در دستور پنجم بيان شد مى فرمايد:
⚠️ «و در مورد آنان همچون درنده اى مباش که خوردنشان را غنيمت شمارى،
👌↩️ بى شک پايه حکومت صحيح، مقتدر و عادلانه، بر قلوب و دل هاى مردم است نه بر شمشيرها و نيزه ها. آنها که بر دل ها حکومت دارند کشورشان امن و امان است و آنها که بر شمشير تکيه مى کنند دائما در خطرند.
💎🍃امام(عليه السلام) براى اينکه مالک را به حکومت بر دل ها تشويق کند دستور رحمت و محبّت و لطف را درباره رعايا صادر مى کند.
↩️ ⚫ سپس به بيان نقطه مقابل آن مى پردازد و آن اينکه حاکم همچون حيوان درنده اى باشد که خوردن حق رعايا را غنيمت بشمارد.
🔲 آرى اين گفتار نشان مى دهد تمام انسان ها و پيروان همه مذاهب مى توانند با مسلمانان زندگى مسالمت آميز داشته باشند و در داخل کشورهاى اسلامى در سايه قوانين اسلام، جان و مال و ناموس و آبرويشان محفوظ باشد.
🔲 بر خلاف آنچه در دنياى امروز ديده مى شود که حتى اختلاف رنگِ پوست در داخل کشور ظاهرا پيشرفته اى مانند آمريکا مايه تبعيض هاى وحشتناکى است.
📜 آن گاه امام (عليه السلام) *در هفتمین دستور که از مهم ترين دستورات* مديريت و مردم دارى است،
👈 مى فرمايد: «(و بدان) از مردم لغزش ها و خطاها سر مى زند و مشکلاتى به آنها دست مى دهد (که آنها را از انجام وظيفه باز مى دارد)
🔲 بديهى است هر انسانى (جز معصومان(عليهم السلام)) گرفتار لغزش هايى مى شوند و هيچ کس نمى تواند دعوى بى گناهى کند.
🔲 گاه انسان بر اثر ناراحتى هايى جسمانى و روحانى، شکست در زندگى، از دست رفتن عزيزان و امثال اينها حالت عادى خود را از دست مى دهد و در اين حال گرفتار لغزش هايى مى شود.
💎🍃 امام(عليه السلام) به مالک اشتر مى فرمايد:
🍃 آيا مايل نيستى خدا از خطاهاى تو بگذرد، پس تو هم از خطاهاى رعاياى خود بگذر و بر آنان سخت نگير. البته تا جايى که عفو و بخشش موجب بى نظمى و تضييع حقوق مظلومان نگردد.
👌💎 امام(عليه السلام) اين نکته را يادآور مى شود که هر کس بر گروهى حکومت مى کند در حدّ خود تحت حکومت ديگرى قرار دارد;
⚠️ اگر تو بر مصر حکومت خواهى کرد توجّه داشته باش من هم حاکم بر تو و مراقب اعمالت هستم و اگر من بر تو حکومت مى کنم بايد مراقب باشم که خداوند حاکم بر ماست و به يقين توجّه به اين امر سبب مى شود که انسان تا مى تواند از عفو و گذشت و محبّت بهره گيرد تا بتواند در انتظار عفو حاکم بر خود و بالاتر از آن در انتظار عفو الهى باشد.
*🌤اَلَّلهُمـّ؏جِّللِوَلیِڪَالفَرَج🌤*
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H
💠🔸🔹🔸💠
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
یا علی مدد
👈 *در ادامه شرح نامه ۵۳ نهج البلاغه*
🟥 *در ادامه بخش ۲:*
عهدنامه مالک اشتر ⬅️ *نهی از تکبر*
⚠️ هرگز مغرور نباش:
📜 امام(عليه السلام) در اين بخش از عهدنامه به هفت توصيه مهم ديگر مى پردازد.
🌸 *نخست مى فرمايد:*
👌 «هرگز خود را در مقام نبرد با خدا قرار نده، زيرا تاب کيفر او را ندارى و..
🟢 منظور از جنگ با خدا ـ همان ظلم و ستم بر بندگانش و تضييع حقوق آنهاست نه هرگونه معصيت و گناه.
🟢 درست است که همه گناهان زشت و ناپسندند; ولى تعبير به «حرب الله» چيزى بيشتر از آن را مى طلبد.
💎🍃 امام صادق(عليه السلام) از پیامبر نقل می کند:
🍃 هنگامى که پروردگارم مرا به معراج برد به من گفت: اى محمد کسى که ولىّ مرا خوار و ذليل دارد در مقام جنگ با من بر آمده است و کسى که با من به محاربه برخيزد با او محاربه مى کنم (و او را در هم مى شکنم)».
🌸🌸 *در دومين و سومين توصيه* مى فرمايد:
👌 «و هرگز از عفو و بخششى که نموده اى پشيمان نباش و از کيفرى که داده اى به خود مبال و شادى نکن»
⚠️ تا مى توانى جانب عفو را بگير و کمتر مجازات کن، زيرا اگر اثر کيفر در کوتاه مدّت باشد اثر عفو در دراز مدّت خواهد بود.
↩️⚠️ ولى در برابر اقليتى که عفو در آنها نتيجه معکوس دارد و بر ترس و ضعف عفو کننده حمل مى شود، بايد شدّت عمل به خرج داد.
🌸 *در چهارمين توصيه* مى افزايد:
👌 «هرگز به هنگامى که *خشمگين* مى شوى و راه چاره اى براى آن مى يابى به انجام اقدام خشن شتاب مکن (و *تصميم ناگهانى مگير* )»;
↩️🟡 حتى عاقل ترين اشخاص به هنگام خشم و غضب ممکن است به صورت نادان ترين افراد در آيند.
⬅️ لذا در حديثى از اميرمؤمنان(عليه السلام) :
⚫ «غضب صاحبش را به هلاکت مى افکند و عيوبش را آشکار مى سازد».
⚠️ بنابراين بايد مطابق ضرب المثل معروف عمل کرد: به هنگام غضب نه تصميم، نه کيفر و نه دستور.
🌸🌸 *در پنجمين و ششمین توصيه* او را از مسأله غرور و خودکامگى شديداً نهى مى کند، و مى فرمايد:
👌 *«و هرگز مگو من اميرم;*
👈 بى شک يکى از آفات خطرناک حکومت و زمامدارى، غرور و خودبزرگ بينى و استبداد است.
💎🍃و همان گونه که امام(عليه السلام) فرموده سه پيامد خطرناک دارد.
◼️نخست اينکه فکر انسان را فاسد مى کند و حقايق را آن گونه که هست نمى بيند و تصميمات نابخردانه و غير عادلانه مى گيرد.
◼️ديگر اينکه انسان را گرفتار انواع معاصى و گناهان و ظلم و ستم مى سازد و دين او را تضعيف مى کند.
◼️ سوم اينکه چنين حالتى سبب تغييرات و دگرگونى ها در رابطه حکومت با مردم مى شود.
↩️ بسيارى از شورش هاى عمومى در طول تاريخ از همين جا سرچشمه گرفته است.
💎🍃امام(عليه السلام) در کلمات قصارش در غررالحکم ح 5750 تعبيرات تکان دهنده اى درباره سرنوشت شوم مغروران بيان کرده است.
📜 « خوشا به حال کسى که عوامل نابود کننده غرور وى را به قتل نرسانده است».
📜 *انسان از مستى غفلت و غرور بسيار ديرتر از مستى شراب هوشيار مى شود».* ⚠️
📜امام(عليه السلام) اين طبيب الهى در ادامه اين عهدنامه پس از ذکر آفات غرور به راه درمان آن اشاره کرده است.
🔲⚠️ آرى قوى ترين انسان ها در برابر بسيارى از حوادث که به امر خدا انجام مى گيرد همچون پر کاهى در برابر طوفان عظيمى هستند.
⚫ گاه حاکمان زورگو با يک ايست مختصر قلبى همه چيزشان پايان گرفته است و گاه زلزله اى تمام قصرهاى آنها را ويران کرده و...
⚠️ اگر انسان به اين امور بينديشد، در هر مقامى باشد گرفتار غرور نمى شود.
🌸 *در هفتمين توصيه :*
👌«از دعوى همتايى با خداوند در عظمتش برحذر باش و از تشبه به او در جبروتش خود را برکنار دار،
🔲 در واقع کسانى که از باد کبر و غرور سرمستند عملاً دعوى همتايى با خدا را دارند در حالى که ذرّه ناچيزى دربرابر اقيانوس عظمت او هستند.
💎🍃 در حديثى از امام صادق(عليه السلام) : نخستين مرحله کفر، تکبّر است».
🔲 البته تمام اينها به علت آثار بسيار منفى فردى و اجتماعى است که دامان شخص مغرور و متکبّر را مى گيرد.
⚫🔲 کبر سبب مى شود که انسان حق را ناديده بگيرد و طرفداران حق را سرزنش کند و حقوق مردم را پايمال سازد.
*🌤اَلَّلهُمـّ؏جِّللِوَلیِڪَالفَرَج🌤*
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H
💠🔸🔹🔸💠
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
👈 *در ادامه شرح نامه ۵۳ نهج البلاغه*
🟥 *ادامه بخش ۲:*
📜 عهدنامه مالک اشتر ⬅️ *نهی ازظلم*
⚠️ *از نفرین مظلومان بترس:*
📜 امام(عليه السلام) در اين بخش از عهدنامه، مالک را با تعبيرات محکم و حساب شده اى دعوت به عدالت و رفع هرگونه تبعيض مى کند.
👌 مى فرمايد: « *انصاف در برابر خداوند و مردم و بستگان»*
❇️ البته منظور از انصاف در برابر خداوند اطاعت از اوامر و نواهى اوست.
❇️ و انصاف در برابر مردم ترک هرگونه تبعيض و تمايل به افراد مورد نظر است;
📜 غالب زمامداران در گذشته و حال وقتى به قدرت مى رسند براى دوستان و بستگان و افراد مورد علاقه خود امتيازاتى قائل مى شوند که هرگز آن را به ديگران نمى دهند.
👌 اين تبعيض سرچشمه انواع انحرافات و نابسامانى هاى حکومت هاست.
🟡 انصاف آن است که انسان هرچه براى خود و دوستان و نزديکان خود مى خواهد براى ديگران هم بخواهد و آنچه درباره خود و افراد مورد علاقه اش روا نمى دارد درباره ديگران نيز روا ندارد.
💎🍃 در حديثى از امام صادق(عليه السلام) :
🍃 برترين اعمال سه چيز است و امام(عليه السلام) اوّلين آن را رعايت انصاف درباره مردم شمرد.
🟡 اما انصاف در مورد خداوند اين است که انسان حدّاقل مواهب الهى را عادلانه تقسيم کند; نيمى را در راه رضاى خدا بدهد و نيمى را براى خويشتن نگه دارد.
🟡 وقت و فکر و امکانات ديگر خود را نيز به همين گونه تقسيم کند تا دست کم انصاف را رعايت کرده باشد، هرچند به مقام والاى ايثار نرسيده باشد.
🟡 روشن است ترک انصاف و روى آوردن به انواع تبعيض ها ظلم فاحش و آشکار است و مى دانيم خداوند عادل و حکيم دشمن ظالمان و يار مظلومان است.
👌 در مورد ظلم و ستم هيچ عذرى پذيرفته نيست و تنها راه نجات از خصومت پروردگار و عقوبت او اين است که دست از ظلم بکشد و از گذشته توبه کند و حقوق از دست رفته را به صاحبانش باز گرداند و جبران نمايد.
💎🍃امام(عليه السلام) : خداوند دعاى مظلومان را (بر ضد تو) مى شنود و در کمين ستم کاران است»
🟡 اين جمله هشدار کوبنده اى به ظالمان است که بدانند مجازات کيفر آنها تنها حواله به قيامت نمى شود، بلکه در اين جهان نيز گرفتار کيفر اعمال خود خواهند شد.
⚫ آن هم نه در دراز مدت، بلکه در کوتاه مدت. آرى آنچه با سرعت باعث تغيير نعمت ها مى شود و عذاب الهى را فرا مى خواند اقامه بر ظلم و اصرار بر ستم است.
💎🍃 در حديثى از پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) :
🍃 « از کارهاى خير چيزى که از همه زودتر پاداشش به انسان مى رسد نيکوکارى و صله رحم است و از کارهاى شر چيزى که کيفرش زودتر از همه به انسان مى رسد ظلم و قطع رحم است».
*🌤اَلَّلهُمـّ؏جِّللِوَلیِڪَالفَرَج🌤*
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H
💠🔸🔹🔸💠
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
معطوف دارد که شکوفايى و پيشرفت و بقاى دين و دنيا از آنهاست.
*🌤اَلَّلهُمـّ؏جِّللِوَلیِڪَالفَرَج🌤*
یا مرتضی علی
👈 *در ادامه.. شرح نامه ۵۳ نهج البلاغه*
🟥 *ادامه بخش ۲:*
📜 عهدنامه مالک اشتر ⬅️ *جلب رضایت مردم*
⚠️ *همواره با توده مردم باش:*
📜 امام(عليه السلام) در اين فقره به نکته مهمى مى پردازد که در حيات امروز بشر و شکل گيرى حکومت ها، اثرش از هر زمان آشکارتر است.
📜مى فرمايد: «بايد محبوب ترين کارها نزد تو امورى باشد که در جهت رعايت حق از همه کامل تر و از نظر عدالت شامل تر و از نظر رضايت عمومى مردم جامع تر باشد»;
🔲 بديهى است قوانين و مقرراتى که داراى اين سه ويژگى باشند:
🔹هم از نظر حفظ حقوق، جامع تر.
🔹و هم از نظر رعايت عدالت شامل تر.
🔹و هم رضايت توده هاى مردم را بهتر جلب کند،
💠 مورد رضاى خدا و خلق است و هنگامى که خداوند از حکومتى راضى و خلق خدا از آن خشنود باشند، دوام و بقاى آن تضمين شده است.
🟠 از آنجا که مفهوم اين سخن آن است که مهم رضاى اکثريت قاطع مردم است نه اقليتى ثروتمند و خودخواه که همواره در حاشيه حکومت ها زندگى مى کنند.
🟠 آنچه در جمله هاى کوتاه بالا آمد در واقع زيربناى حکومت هاى پايدار را تشکيل مى دهد.
💎🍃 زندگى پيغمبر اسلام و على(عليه السلام) بهترين نمونه براى اين مسأله است. سعى داشتند همواره جانب توده هاى محروم و متوسط جامعه را بگيرند و به مخالفت خواص که منافع خود را در خطر مى ديدند اعتنا نکنند.
↩️ اين همان چيزى است که امروز به دموکراسى مردمى يا دموکراسى دينى يا مردم سالارى دينى از آن ياد مى شود،
↩️ البته امروزه نوعى شيطنت بسيار مرموزى از سوى اين گروه خاص به کار گرفته مى شود که با سلطه بر رسانه هاى جمعى سعى مى کنند افکار عمومى را فريب و به اصطلاح شستشوى مغزى بدهند به گونه اى که تصور شود خواسته هاى آنها همان است که توده هاى مردم مى خواهند، هرچند با کمى دقت مى توان به شگرد آنها پى برد.
⚫ گاه به شيوه ديگرى متوسل مى شوند و آن اينکه وسايل هوسرانى و لذات بى قيد و شرط جسمانى را در اختيار توده هاى مردم قرار مى دهند و آنها را بدين وسيله سرگرم مى سازند تا از آنچه در جامعه مى گذرد بى خبر بمانند.
🟡 اگر آگاهانِ باهدف و مؤمن، آنها را هوشيار سازند تا در اين دام ها نيفتند به يقين قيامى خواهند کرد که طومار زندگى اين زالو صفتان را در هم بپيچد.
📜 ابتدا امام به سراغ صفات نکوهيده خواص از خود راضى مى رود و هفت ويژگى براى آنها ذکر مى کند.
◼️در *اوّلين و دومين صفت*
▪️آنها از والى توقعات بسيار و خواسته هاى بى شمار دارند و کيسه هايى براى منافع خود دوخته اند که به اين آسانى پر نمى شود و به عکس به هنگام بروز مشکلات خود را کنار مى کشند و چنين مى پندارند که حفظ کشور و ايثار و فداکارى در راه آن بر عهده توده هاى مردم است;
▪️ آنها قشر ممتازى هستند که فقط بايد نظارت کنند و نظر دهند.
◼️ *در سومين صفت* مى فرمايد: «آنها در برابر انصاف (و رعايت حقوق مساوى بين شهروندان) از همه ناخشنودترند»;
▪️زيرا خود را قشر ممتازى مى دانند که نبايد با ديگران در هيچ برنامه اى در يک صف قرار گيرند.
*◼️در چهارمين وصف* مى افزايد: «و به هنگام درخواست (چيزى از حکومت) از همه اصرار کننده ترند»;
▪️ زيرا خود را طلبکار مى دانند و اضافه بر اين به زمامداران نزديکند و مى توانند خواسته خود را مکرر در مکرر عنوان کنند.
🔹به خلاف توده هاى مردم که خواسته هاى خود را با اصرار بسيار کمترى همراه مى سازند و اصولا دسترسى چندانى به حاکمان ندارند.
◼️در *پنجمين و ششمين وصف* مى فرمايد:
▪️«و در برابر عطا و بخشش کم سپاس ترند و به هنگام منع (از خواسته هايشان) ديرتر پذيراى عذر مى شوند»;
▪️ چرا که عطا و بخشش را خدمتى از ناحيه حاکم نمى بينند، بلکه اداى دين مى شمرند و در برابر اداى دين نيازى به سپاسگزارى نمى بينند.
▪️و به گمان خود حکومت به آنها نیاز دارد.
◼️در *هفتمين و آخرين ويژگى* مى فرمايد:
▪️«و به هنگام رويارويى با مشکلاتِ روزگار صبر و استقامت آنها از همه کمتر است»;
▪️ زيرا آنها در ناز و نعمت پرورش يافته و کمتر با مشکلات روبه رو بوده و هرگز ورزيده و آبديده نشده اند.
🔹بر عکس توده هاى زحمت کش جامعه که در لابه لاى مشکلات پرورش مى يابند و در کوره حوادث قرار مى گيرند و همچون فولادى آبديده محکم مى شوند.
🍃🍃🍃🍃🍃
🔲 *اما ويژگى هاى توده هاى زحمت کش جامعه* و به تعبير امام(عليه السلام) عامه در سه چيز خلاصه شده است;
مى فرمايد:
🔲 «و (بدان) *ستون دين* و *شکل دهنده جمعيت مسلمانان* و *نيروى دفاعى در برابر دشمنان،* تنها توده ملت هستند، بنابراين گوش به سوى آنها فرا ده و توجّه به آنها داشته باش»;
🔲 به يقين اگر حمايت عامه مردم نباشد اصول و فروع دين به فراموشى سپرده مى شود و جامعه مسلمانان از هم گسسته مى گردد و در برابر هجوم دشمنان، مدافعى نخواهد بود.
⚠️ به همين دليل، حکومت بايد به اقليت پرادعاى بى اثر بى اعتنا باشد و تمام توجّه خود را به کسانى
🏴 *السلام علیک یا سیدالساجدین*
👈 *در ادامه شرح نامه بیست و یکم صحیفه سجادیه*
( شرح استاد حسین انصاریان)
⚠️👈 *ريشه، تمام حقيقت دعاى بيست و يكم همين جمله اخير است:*
↩️ راه جلب محبت حق، و رسيدن به خشنودى و رضايت مولا، و دست يافتن به رضوان و نعيم ابد، و مصون ماندن از عذاب و شقاوت، فقط و فقط طاعت و عبادت و توسل به فضل و رحمت دوست است، و اين طاعت و عبادت كه انبيا و امامان و كتب آسمانى اين همه بر آن اصرار دارند *چيزى جز ايمان به خدا و قيامت و اخلاق حسنه و اعمال صالحه نيست.*
⚫ *اعتراف به ناتوانى و بيچارگى در برابر خداوند*
⚠️ ريشه كمبودها از نبود عشق است اگر عشق باشد هر كار نشدنى، ممكن مىشود.
🔶 مؤمن بيشترين حب را به خداوند دارد و عشق به خداوند است كه انسان را در بلاها و حوادث و اعتراف و شكايتها شكيبا مىسازد.
⚠️ اگر عشق نبود انبيا و اولياى الهى نمىتوانستند در فشارها تاب بياورند.
⚠️🟥 اگر عشق پيدا شود، آدمى به غير از ذكر و طاعت معشوق، چيز ديگرى نمىتواند داشته باشد؛ چرا كه عاشق از معشوق جز حب نمىخواهد،
↩️ اگر محبت بيايد خير دنيا و آخرت آمده است؛ بر اين پايه بدون حب، عشق حقيقى و كمال عارفانه پديد نمىآيد.
🌴🍃طبيعت انسان در برابر عظمت كمالات و ابهت خيره كننده حق، بسيار فروتن و مطيع است.
🔷 ريشه تقليدهاى نادرست و خودمحورىهاى سلطه گرانه در طول تاريخ بشر، در حب كمال خواهى و برترطلبى مطلق است.
🔷 اگر الگوى قدرت و كمال، مجازى و ساختگى و زود زوال باشد؛ خضوع در برابر او به محدوديت و نابودى پايان مىيابد.
🔲 اكنون تاريخ گواه است كه گروهى از مردم در برابر ستمگران تسليم بودهاند و همه هستى وجود و شخصيت و مال و ناموس خود را در برابر آنان فروختهاند.
🔲 و اين فروتنى دروغين سبب جلوه باطل و ضعيف شدن حق مىگردد و خداى منّان هرگز به دولت باطل فرصت ماندگارى نمىدهد و آنهم در مقطعى فرو مىپاشد.
🔲 و چنانچه الگوى كامل، بىنهايت و قدرت حقيقى باشد، انسان در برابر حق مطلق، زبان تضرّع و اعتراف مىگشايد و در عمل هم به منبع قدرت و كمال نامحدود متصل مىگردد.
👌 همان گونه در باب عصمت ائمه اطهار (عليهم السلام) آمده است:
🔶 ابراز هر گونه اندوه يا شكايت يا درد اشتياق به حق تعالى نه از روى نياز و كمبود جسمى است، بلكه وسيله راز و نياز و ارتباط با خداوند است تا پيوند بين خالق و مخلوق برقرار باشد.
🔶 هر چه امام معصوم خود را كوچكتر و ناتوانتر در محضر دوست ببيند، دليل بر عظمت معرفت و وسعت بيشتر دامنه علم او به صفات حضرت حق است.
👌 🔶 *زمينهساز تربيتى اين گونه دعاها*
و مناجاتهاى عارفانه، به قدرى مؤثّر بوده كه حضرت سجّاد (عليه السلام) پس از شهادت پدر بزگوارش، چنان كوبنده و پرصلابت؛ *دستگاه پليد اموى را متزلزل نمود و حكومت آنان را برچيد.*
*🌤اَلَّلهُمـّ؏جِّللِوَلیِڪَالفَرَج🌤*
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H
💠🔸🔹🔸💠
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
👈 *در ادامه شرح دعای بیست و یکم صحیفه سجادیه*
⚫ سرنگونى دشمن در تحمل رنج و اندوه
👌 *يك نمونه از كرامتهاى حضرت سجّاد (عليه السلام) كه دشمنان را سركوب مىنمود اينكه:* ⬇️⬇️
🔲 «ابن شهاب زُهْرى مىگويد:
🟢 روزى كه امام سجّاد (عليه السلام) را به فرمان عبدالملك بن مروان در غلّ و زنجير كرده بودند و با گروهى از مأموران به عنوان تبعيد به طرف شام حركت مىدادند، من از مأموران حكومتى براى خداحافظى با امام سجّاد (عليه السلام) اجازه ملاقات گرفتم. چون به خدمت حضرت شرفياب شدم و آن حضرت را ديدم كه پاهايش در بند و دستانش در غل و زنجير است به گريه افتادم و گفتم:
🟠 اى كاش! غل و زنجير به گردن من بود و شما آزاد و سالم و آسوده مىبوديد.
💎🍃امام (عليه السلام) فرمود:
🟢 اى زُهرى! نگران مباش، اگر بخواهم، اين رنجها از من برداشته مىشود، ولى آن را از اين جهت كه مرا به ياد عذاب الهى در قيامت مىاندازد دوست دارم و شما نيز هر گاه چنين احوالى را ديديد، عذاب خدا را به خاطر آوريد و از آن انديشه نماييد.
🟢 آنگاه فرمود: اين وضع تا مسافت دو منزلى مدينه بيشتر ادامه نخواهد يافت.
🟠 زهرى مىگويد: من با امام (عليه السلام) خداحافظى كردم، پس از چهار روز ديدم كه مأموران حكومتى و گماشتگان آن حضرت سراسيمه و مضطربانه به مدينه بازگشته و در جستجوى امام (عليه السلام) هستند.
🟢🟠 چون علت را پرسيدم گفتند: هنگامى كه به دو منزلى مدينه رسيديم شب فرا رسيد. ما آن حضرت را در حالى كه در غل و زنجير بسته بوديم در خيمهاى جا داديم. صبح كه فرا رسيد و داخل آن خيمه شديم اثرى از حضرت نديديم و باكمال تعجّب غل و زنجير را بر زمين افتاده ديديم و تا اين لحظه آن حضرت را نيافتهايم.
🟠 زهرى مىگويد: پس از آن حادثه حيرتانگيز به شام رفتم و عبدالملك مروان را ديدم و او از من، احوال و قضايا را پرسيد و من آنچه را ديده و شنيده بودم، نقل كردم، عبدالملك ديوانهوار گفت:
🟠 به خدا سوگند! در همان روزى كه نگهبانان به دنبال ابوالحسن مىگشتند، آن حضرت نزد من آمد و فرمود: چرا با من چنين مىكنى؟
🟠 مرا با تو و تو را با من چه كار است؟ گفتم: دوست دارم نزد من باشيد.
🟢 حضرت فرمود: ولى من دوست ندارم كه نزد تو باشم. اين را فرمود و بيرون رفت، ولى به خدا سوگند چنان هيبتى از او به من رسيد كه لباسم را آلوده كردم.»
🟢🟠👈 اين قبيل حكايات؛ *نشانگر احاطه فيضى و قهرى بر امور تكوينى بشر است* ، ولى از آن جا كه حكومت و مصلحت خداوند بر آن است كه ولايت حق بر نظام طبيعت آفرينش، همراه با آزمايش و عبرت و مدارا باشد؛
↩️ *پس از انتقام و كيفر و نابودى مطلق موجودات، چشم پوشى مىشود.*
*🌤اَلَّلهُمـّ؏جِّللِوَلیِڪَالفَرَج🌤*
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H
💠🔸🔹🔸💠
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فارس ۲۴| از سخنان جدید الهام علیاف درمورد ایران تا سمت جدید عباسعراقچی
image_2021_10_2-21_36_40_966_OTp.jpg
69.2K
⚫️اگر یاد کسی هستیم این هنر اوست نه ما. چقدر زیباست کسی را دوست بداریم نه برای نیاز، نه از روی اجبار، و نه از روی تنهایی، فقط برای اینکه ارزشش را دارد.
image_2021_10_2-22_42_3_415_S8s.jpg
160.9K
﷽🌸🍃
🌸🍃
🍂
💠 ای برادر کجا می روی؟
اعتراف رژیم صهیونیستی به دست داشتن در ترور سردار شهید سلیمانی - خبرآنلاین
https://www.khabaronline.ir/news/1560341/%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%81-%D8%B1%DA%98%DB%8C%D9%85-%D8%B5%D9%87%DB%8C%D9%88%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D8%B3%D8%AA-%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D8%B1%D9%88%D8%B1-%D8%B3%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D8%B4%D9%87%DB%8C%D8%AF-%D8%B3%D9%84%DB%8C%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C
ابلاغیه محسن رضایی در راستای حمایت از صادرات - تجارتنیوز
https://tejaratnews.com/%D8%A7%D8%A8%D9%84%D8%A7%D8%BA%DB%8C%D9%87-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AD%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%AA
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ترتیل صفحه 232 قرآن/
پیامبر (ص) میفرمایند: «اَفضَلُ العِبادَةِ قَراءَةُ القُرآنِ» برترین عبادت، خواندن قرآن است.
مداحی_آنلاین_داستان_جانسوز_پیرمرد_بحرینی_حجت_الاسلام_دارستانی.mp3
3.52M
♨️داستان جانسوز پیرمرد بحرینی
👌بسیار شنیدنی
🎤حجت الاسلام #دارستانی🤲التماس دعا ویژه🤲