eitaa logo
🌻🌻🌻🌻 طلوع 🌻🌻🌻🌻
2هزار دنبال‌کننده
71.2هزار عکس
74.5هزار ویدیو
2.9هزار فایل
اسیرزمان شده ایم! مرکب شهادت ازافق می آیدتاسوارخویش رابه سفرابدی کربلاببرد اماواماندگان وادی حیرانی هنوزبین عقل وعشق جامانده اند اگراسیرزمان نشوی زمان شهادتت فراخواهدرسید. @tofirmo
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ختم پارتی برای متوفی! این چه کاریه آخه روح اون‌مرحومه رو آزار میدید😣 وقتی برای اولین‌جیش مستقل بچه شون و طلاقشون پارتی و جشن‌میگرفتن این روزها دور از ذهن نبود به یقین دینداری و انسانیت، انسان رو از این سقوط نجات خواهد داد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپ☝ 💫 مقام معظم رهبری: 🔺 هدف دشمن، استحاله نظام جمهوری اسلامی است. 💫 باید محتوای انقلاب را حفظ کرد! 🌷🌷کانال نورالشهدا(شهید سلیمانی)🌷 https://eitaa.com/tofirmo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*کلیپ* ☝ موضوع: سخت ترین امتحان سخنران: استاد عالی 🌷🌷کانال نورالشهدا(شهید سلیمانی)🌷 https://eitaa.com/tofirmo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حجاب‌!' خون‌بهای‌‌ شهیدان‌ است 💔 🌷🌷کانال نورالشهدا(شهید سلیمانی)🌷 https://eitaa.com/tofirmo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپی از سردار دلها☝ 「🖤🥀」 °• أَلسَّلامُ عَلى مَنْ بَکَتْهُ مَلائِکَةُ السَّمآءِ* *سلام‌ بر‌ آن‌ کسى‌ که‌ فرشتگانِ‌ آسمان‌ بر‌ او‌ گریستند...! 🌷🌷کانال نورالشهدا(شهید سلیمانی)🌷 https://eitaa.com/tofirmo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️کلیپ ویژه صهیونیست ها بیشتر به ظهور معتقدند یا ما؟! 💠اگه خیلی ادعای انتظار دارید،این فیلم رو ببینید. 🌷🌷کانال نورالشهدا(شهید سلیمانی)🌷 https://eitaa.com/tofirmo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپ ☝ موضوع: عواقب سخن چینی سخنران: آیت الله مجتهدی (ره) 🌷🌷کانال نورالشهدا(شهید سلیمانی)🌷 https://eitaa.com/tofirmo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپ معنوی 👆 موضوع: سه گناه است که در کیفر آنها شتاب می شود و برای آخرت به تاخیر نمی افتد 1- نافرمانی پدر و مادر 2- ستم نمودن بر مردم 3- و ناسپاسی در برابر احسان (به عبارتی در برابر نیکی دیگران ،به آنان بدی کند) منبع: امالی المفید ص 237 🌷🌷کانال نورالشهدا(شهید سلیمانی)🌷 https://eitaa.com/tofirmo
📣 *توجه* 📣 *توجه* به اطلاع بزرگواران محترم گروه می رسانیم که : 🌴 *متن و شرح نامه ٣١ نهج البلاغه که از وصایا و سفارشهاى امام علی(علیه السلام) به امام حسن علیه السلام است، ۵ روز متوالی بارگذاری می‌گردد.* که شامل : ⬇️⬇️ 🌴 نظام تربيت اخلاقي در این نامه داراي چهار مولفه بنيادها، هدف ها، اصول و روش هاست. 🌴 نظام تربيت اخلاقي در اين نامه شامل چهار بنياد توحيد، ضعف آدمي، فطرت و معاد است. 🌴 هدف غايي تربيت اخلاقي در نامه مذکور "تخلق به اخلاق الهي" و هدف هاي واسطه اي براي تحقق آن، شناخت خدا، خودسازي، تقوا، زهد، صبر، التزام به امر الهي و ياد خداوند است. 🌴 اصول تربيت اخلاقي استنباط شده از نامه مذکور شامل کرامت، تفاوت هاي فردي، اعتدال، تعقل، تفکر و تدبر، 🌴 و در نهايت روش هاي تربيت اخلاقي در نامه يادشده شامل تذکر، موعظه، ارايه الگو، محبت، عبرت آموزي، توبه، و مراقبه و محاسبه هستند. ↩️ با توجّه به آنچه گفته شد، خوانندگان محترم تصدیق مى کنند که تا چه حد محتواى این نامه از نظر تربیت نفوس، فوق العاده داراى اهمّیّت است. 👈 لذا تقاضامندیم حداقل روزی ده دقیقه برای مطالعه متن و شرح هایی که بارگذاری می شود برنامه داشته باشید. *ومن توفیق الله*
🌸🌷🌸🌷🌸🌷🌸🌷 🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 📣 ختم نهج البلاغه در ۲۴۰ روز 📣 مرحله سوم ختم نهج البلاغه‌ و مرحله دوم ختم صحیفه سجادیه 🔷 سهم روز نود و چهارم 📣 نهج البلاغه نامه ۳۱ بند ۶ و ۷ 📔 صحیفه سجادیه دعای ۳۰ 🌸 هر روز نهج البلاغه صحیفه سجادیه به همراه صوت و متن و شرح آنها در گروه بارگذاری می شود. 🌸🌷🌸🌷🌸🌷 🌷هدف گروه، ترویج فرهنگ نهج البلاغه خوانی است. 🌷 بزرگوارانی که عضو جدید گروه شدند می توانند با عضویت در کانال خادمین در ایتا، صوت و متن و شرح حکمت ها و نامه ها و خطبه های نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و رساله حقوق امام سجاد علیه السلام را پیگیری نمایند. 🌸🌷🌸🌷🌸🌷 گروه خادمین(۱) در واتساپ👇👇 https://chat.whatsapp.com/IwAJCISW1CXFkcagaU2wxa 🌸🌷🌸🌷🌸🌷 گروه خادمین(۲) در واتساپ👇👇 https://chat.whatsapp.com/CV0JxoWxoag3aD4gHaYvga 🌸🌷🌸🌷🌸🌷 گروه خادمین(۳) در واتساپ👇👇 https://chat.whatsapp.com/BG86RZQPKs86humXPw0XLT 🌸🌷🌸🌷🌸🌷 گروه خادمین(۴) در واتساپ👇👇 https://chat.whatsapp.com/J0b3DjS6iwt5UrkOrNNe5g 🌸🌷🌸🌷🌸🌷 گروه خادمین(۵) در واتساپ 👇👇 https://chat.whatsapp.com/JwbgQIvzEeG0I4Fm9uIJmT 🌸🌷🌸🌷🌸🌷 خادمین امیرالمومنین(ع)(۶)👇 https://chat.whatsapp.com/EwB2NTu5EdF77l2lCbeIVN 🌸🌷🌸🌷🌸🌷 خادمین امیرالمومنین(ع)(۷)👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H 🌸🌷🌸🌷🌸🌷 کانال خادمین در ایتا 👇👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin 🌷 نهج البلاغه و صحیفه سجادیه 👇👇👇👇👇👇👇
1_870911347.m4a
6.77M
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 📣 مرحله سوم ختم نهج البلاغه 🔸 سهم روز نود و چهارم ✍ نامه ۳۱ از بند ۶ تا ۷ 📣 صوت نهج البلاغه
📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜 📚 مرحله سوم ختم نهج البلاغه 🔸 سهم روز نود و چهارم ✍ ادامه نامه ۳۱ بند ۶ و ۷ 📜نامه به امام حسن مجتبی علیه السلام 6⃣ ضرورت توجه به معنويّات ♦️پسرم در وصيّت من درست بينديش، بدان كه در اختيار دارنده مرگ همان است كه زندگی در دست او، و پديد آورنده موجودات است، همو می ميراند، و نابود كننده همان است كه دوباره زنده می كند، و آن كه بيمار می كند شفا نيز می دهد، بدان كه دنيا جاودانه نيست، و آنگونه كه خدا خواسته است برقرار است، از عطا كردن نعمتها، و انواع آزمايشها، و پاداش دادن در معاد، و يا آنچه را كه او خواسته است و تو نميدانی. اگر در باره جهان، و تحوّلات روزگار مشكلی برای تو پديد آمد آن را به عدم آگاهی ارتباط ده، زيرا تو ابتدا با ناآگاهی متولّد شدی و سپس علوم را فرا گرفتی، و چه بسيار است آنچه را كه نميدانی و خدا می داند، كه انديشه ات سرگردان، و بينش تو در آن راه ندارد، سپس آنها را ميشناسی. پس به قدرتی پناه بر كه تو را آفريده، روزی داده، و اعتدال در اندام تو آورده است، بندگی تو فقط برای او باشد، و تنها اشتياق او را داشته باش، و تنها از او بترس. بدان پسرم هيچ كس چون رسول خدا (صلّی اللّه عليه و آله و سلّم) از خدا آگاهی نداده است، رهبری او را پذيرا باش، و برای رستگاری ، راهنمایی او را بپذير، همانا من از هيچ اندرزی برای تو كوتاهی نكردم، و تو هر قدر كوشش كنی، و به اصلاح خويش بينديشی، همانند پدرت نميتوانی باشی. پسرم اگر خدا شريكی داشت، پيامبران او نيز به سوی تو می آمدند، و آثار قدرتش را می ديدی، و كردار و صفاتش را ميشناختی، امّا خدا، خدایی است يگانه، همانگونه كه خود توصيف كرد، هيچ كس در مملكت داری او نزاعی ندارد، نابود شدنی نيست، و همواره بوده است، اوّل هر چيزی است كه آغاز ندارد، و آخر هر چيزی كه پايان نخواهد داشت، برتر از آن است كه قدرت پروردگاري او را فكر و انديشه درك كند. حال كه اين حقيقت را دريافتی، در عمل بكوش آن چنانكه همانند تو سزاوار است بكوشد، كه منزلت آن اندك، و توانایی اش ضعيف، و ناتوانی اش بسيار، و اطاعت خدا را مشتاق، و از عذابش ترسان، و از خشم او گريزان است، زيرا خدا تو را جز به نيكوكاری فرمان نداده، و جز از زشتيها نهی نفرموده است. 7⃣ ضرورت آخرت گرایی ♦️ای پسرم من تو را از دنيا و تحوّلات گوناگونش، و نابودی و دست به دست گرديدنش آگاه كردم، و از آخرت و آنچه برای انسانها در آنجا فراهم است اطّلاع دادم، و برای هر دو مثالها زدم، تا پند پذيری، و راه و رسم زندگی بياموزی، همانا داستان آن كس كه دنيا را آزمود، چونان مسافرانی است كه در سر منزلی بی آب و علف و دشوار اقامت دارند و قصد كوچ كردن به سرزمينی را دارند كه در آنجا آسايش و رفاه فراهم است. پس مشكلات راه را تحمّل ميكنند، و جدایی دوستان را می پذيرند، و سختی سفر، و ناگواری غذا را با جان و دل قبول می كنند، تا به جايگاه وسيع، و منزلگاه أمن، با آرامش قدم بگذارند، و از تمام سختيهای طول سفر احساس ناراحتی ندارند، و هزينه های مصرف شده را غرامت نمی شمارند، و هيچ چيز برای آنان دوست داشتنی نيست جز آن كه به منزل أمن، و محل آرامش برسند. امّا داستان دنيا پرستان همانند گروهی است كه از جايگاهی پر از نعمتها می خواهند به سرزمين خشك و بی آب و علف كوچ كنند، پس در نظر آنان چيزی ناراحت كننده تر از اين نيست كه از جايگاه خود جدا می شوند، و ناراحتيها را بايد تحمّل كنند. 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
صحیفه دعای ۳۰.mp3
9.69M
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 📣 مرحله دوم ختم صحیفه سجادیه 🔸سهم روز هشتاد و چهارم 📔 دعای ۳۰ 📣 صوت صحیفه سجادیه
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 📔 مرحله دوم ختم صحیفه سجادیه 🔸 سهم روز هشتاد و چهارم 🤲 دعای سی ام 🔸 وَ کانَ مِنْ دُعَائِهِ علیه‌السلام فِی الْمَعُونَةِ عَلَی قَضَاءِ الدَّینِ 🤲 دعای ادای دین (۱) اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ هَبْ لِی الْعَافِیةَ مِنْ دَینٍ تُخْلِقُ بِهِ وَجْهِی، وَ یحَارُ فِیهِ ذِهْنِی، وَ یتَشَعَّبُ لَهُ فِکرِی، وَ یطُولُ بِمُمَارَسَتِهِ شُغْلِی 🍀پروردگارا! بر محمد و خاندانش درود بفرست، و مرا از وامی که آبرویم را بریزد و ذهنم را آشفته نماید و فکرم را پریشان کند و کارم در چاره اندیشی و علاج آن به طول انجامد عافیت ببخش. (۲) وَ أَعُوذُ بِک، یا رَبِّ، مِنْ هَمِّ الدَّینِ وَ فِکرِهِ، وَ شُغْلِ الدَّینِ وَ سَهَرِهِ، فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ أَعِذْنِی مِنْهُ، وَ أَسْتَجِیرُ بِک، یا رَبِّ، مِنْ ذِلَّتِهِ فِی الْحَیاةِ، وَ مِنْ تَبِعَتِهِ بَعْدَ الْوَفَاةِ، فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ أَجِرْنی مِنْهُ بِوُسْعٍ فَاضِلٍ أَوْ کفَافٍ وَاصِلٍ. 🍀ای خدای من! از غصه و اندوه بدهکاری و فکر آن و نگرانی درباره آن و بی خوابی به خاطر آن، به تو پناه می آورم، پس بر محمد و خاندانش درود بفرست و از قرض و بدهکاری پناهم ده. پروردگارا! از ذلت قرض و بدهی در زندگی و از عواقب آن پس از مرگ، به تو پناه می‌آورم، پس بر محمد و خاندانش درود بفرست و مرا در سایه روزی فراوان سرشار، یا به اندازه کفاف که پیوسته باشد پناه بده. (۳) اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ احْجُبْنِی عَنِ السَّرَفِ وَ الِازْدِیادِ، وَ قَوِّمْنِی بِالْبَذْلِ وَ الِاقْتِصَادِ، وَ عَلِّمْنِی حُسْنَ التَّقْدِیرِ، وَ اقْبِضْنِی بِلُطْفِک عَنِ التَّبْذِیرِ، وَ أَجْرِ مِنْ أَسْبَابِ الْحَلَالِ أَرْزَاقِی، وَ وَجِّهْ فِی أَبْوَابِ الْبِرِّ إِنْفَاقِی، وَ ازْوِ عَنِّی مِنَ الْمَالِ مَا یحْدِثُ لِی مَخِیلَةً أَوْ تَأَدِّیاً إِلَی بَغْی أَوْ مَا أَتَعَقَّبُ مِنْهُ طُغْیاناً. 🍀پروردگارا! بر محمد و خاندانش درود بفرست، و مرا از اسراف و زیاده روی بازدار و بخشش و میانه روی ام را تثبیت کن، و روش نیکو خرج کردن را به من بیاموز و مرا به لطف خود از ولخرجی حفظ کن و روزی ام را از راه‌های حلال روان ساز و انفاقم را در راه خیر مقرر دار و ثروتی را که مغرورم کند یا مرا به ستمگری کشاند و یا باعث طغیان و سرکشی ام شود، از من دور نما. (۴) اللَّهُمَّ حَبِّبْ إِلَی صُحْبَةَ الْفُقَرَاءِ، وَ أَعِنِّی عَلَی صُحْبَتِهِمْ بِحُسْنِ الصَّبْرِ 🍀پروردگارا! همنشینی با فقیران را نزد من محبوب و دلپسند گردان و مرا در صحبت کردن با آنها با صبری نیکو یاری کن. (۵) وَ مَا زَوَیتَ عَنِّی مِنْ مَتَاعِ الدُّنْیا الْفَانِیةِ فَاذْخَرْهُ لِی فِی خَزَائِنِک الْبَاقِیةِ 🍀و آنچه از کالای این دنیای فانی از من گرفتی، پس آن را در گنجینه‌های باقی خود ذخیره کن. (۶) وَ اجْعَلْ مَا خَوَّلْتَنِی مِنْ حُطَامِهَا، وَ عَجَّلْتَ لِی مِنْ مَتَاعِهَا بُلْغَةً إِلَی جِوَارِک وَ وُصْلَةً إِلَی قُرْبِک وَ ذَرِیعَةً إِلَی جَنَّتِک، إِنَّک «ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ»،[۱] وَ أَنْتَ الْجَوَادُ الْکرِیمُ. 🍀و آنچه که از توشه ناچیز دنیا، به من ارزانی داشته و در این جهان به من عطا کرده ای، وسیله رسیدن به جوارت و مایه دستیابی به قربت و سبب رسیدن به بهشتت قرار بده، زیرا تو دارای فضل بزرگی و تو بخشنده کریمی. 🌹🍀🍂🎋🍂🍀🌹
❇️ *شرح دعای ۳۰ صحیفه سجادیه* 📝 *حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان* 💎 *فراز 1 از دعای 30 ( وامی که آبروی انسان را می‌ریزد )* 💠 *خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست و مرا از وامی که به خاطر آن آبرویم را بریزی به‌سلامت دار؛ وامی که ذهنم را پریشان می‌کند و فکرم را پراکنده می‌سازد و کارم را در چاره کردن آن طولانی می‌کند.* ✴️ *وام و شؤون آن در اسلام‌* ⛔از جمله مشكلاتى كه براى مردم پيش مى‌آيد و از آن چاره‌اى نيست *مشكل‌ اقتصادى* است. گاهى در طول يك سال اتّفاق مى‌افتد كه خرج و دخل يك مؤمن آبرومند، با هم تفاوت پيدا مى‌كند، به اين معنا كه خرج سالانه او در عين حالى كه كاسب و زحمت‌كش و فعّال است از دخلش به خاطر حوادثى بيشتر مى‌شود، در اين صورت دچار كمبود و مشكل مى‌گردد، كه اين مشكل را برادر مؤمنش به وسيله قرض‌الحسنه مى‌تواند از سر راه او بردارد. ⭕گاهى مؤمنى به ناچار به حادثه زلزله، سيل، آتش سوزى، بيمارى سهمگين، تعمير خانه، خريد خانه، عروسى فرزند دچار مى‌آيد كه قرض‌الحسنه مى‌تواند تمام اين سختى‌ها را تبديل به راحتى كند، و بار سنگينى را از دوش مؤمن بردارد. ✳️در هر صورت *براى قرض‌الحسنه در رابطه با حلّ بسيارى از مشكلات جايگاه بلندى است، و اين عمل در ميان اعمال حسنه ويژگى خاصى دارد.* ✳️ *نياز مردم به يكديگر اقتضا كرده كه محبّت و رحمت و عاطفه مردم نسبت به يكديگر به صورت قرض‌الحسنه تجلّى كند.* به همين خاطر است كه قرآن مجيد اين سند محكم الهى، در *بيش از ده آيه به قرض‌الحسنه اشاره كرده* ، و به صورت *امر الهى* از آن ياد فرموده است، و به دنبال قرآن مجيد روايات و اخبار از اين مسئله تمجيد زياد نموده، و *عمل مقابل آن را كه رباى قرضى است به شدّت مورد حمله قرار داده و ربا دهنده را مستحق عذاب الهى دانسته است.* 🌴💎🌴💎🌴💎 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H 💠🔸🔹🔸💠 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
❇️ *شرح دعای ۳۰ صحیفه سجادیه* 📝 *حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان* 💎 *ادامه شرح فراز 1 از دعای 30 ( وامی که آبروی انسان را می‌ریزد )* 💠 *خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست و مرا از وامی که به خاطر آن آبرویم را بریزی به‌سلامت دار؛ وامی که ذهنم را پریشان می‌کند و فکرم را پراکنده می‌سازد و کارم را در چاره کردن آن طولانی می‌کند.* ✴️ *وام و شؤون آن در اسلام‌* 🔸من در اين سطور ابتدا به آيات شريفه قرآن در رابطه با قرض‌الحسنه و سپس به روايات و اخبار اهل بيت اشاره مى‌كنم، آنگاه رباى قرضى و معاملى را از نظر قرآن و روايات بررسى مى‌نمايم. ✴️ *قرض در قرآن مجيد* 🌹 *خدا از بنى اسرائيل [بر لزوم اطاعت از آيينش و پيروى از موسى‌] پيمان گرفت، و از ميان آنان دوازده سرپرست برانيگختيم [تا هر يك عهده‌دار امور قبيله‌اى از قبايل بنى اسرائيل باشد]، و خدا به آنان فرمود: يقيناً من با شمايم، اگر نماز را برپا داريد، و زكات بپردازيد، و به پيامبرانم ايمان آوريد، و آنان را تقويت و يارى كنيد و به خدا وامى نيكو دهيد، مسلماً گناهانتان را محو مى‌كنم، و شما را در بهشت‌هايى كه از زيرِ [درختانِ‌] آن نهرها جارى است در مى‌آورم؛ پس هر كه از شما بعد از اين كافر شود، يقيناً راه راست را گم كرده است.* 🌹مائده، ۱۲ ✳️از آيه شريفه استفاده مى‌شود كه *قرض‌الحسنه در امّت‌هاى قبل از اسلام هم به عنوان برنامه‌اى از برنامه‌هاى الهى و دستورى از دستورهاى حضرت حق، و عملى كه باعث دخول در بهشت است مطرح بوده، و اين كار شايسته و عمل پسنديده اختصاص به امّت اسلام و احكام شريعت محمّديه ندارد.* 🌹بقره ، ۲۴۶🔻🔻 🌹 *كيست آن كه به خدا وام نيكو دهد، تا آن را برايش چندين برابر بيفزايد؟و خداست كه [روزى را] تنگ مى‌گيرد و وسعت مى‌دهد؛ و [همه شما براى دريافت پاداش‌] به سوى او بازگردانده مى‌شويد.* ✅ *تفسيرى بر آيه شريفه‌* 🔻 ✅«با در نظر گرفتن اين نكته كه مالك حقيقى اموال پروردگار است و بشر تنها به عنوان نمايندگى خداوند در آنها تصرّف مى‌كند، و شرط سرپرستى و نمايندگى او اين است كه اضافه بر نيازمندى‌هاى خود با اين گونه اعمال و به عبارت ديگر انفاق، احتياجات عمومى را نيز برطرف كند، اما با همه اينها قرآن مى‌گويد: اين كمك مادّى خود را به عنوان قرض به خدا حساب كنيد، قرض به آفريدگار جهان كه همه چيز از اوست، و تازه هنگام استرداد چندين برابر آن را دريافت داريد. ✅و اين نهايت لطف پروردگار را نسبت به بندگان و كمال اهميّت موضوع قرض را مى‌رساند. با اين كه مالك و بخشنده اوست، باز برمى‌گردد و از بنده خود استقراض مى‌كند آنهم استقراضى كه با چنين سود فراوانى همراه است. ✅جمله آخر آيه‌ ﴿وَ اللَّهُ يَقْبِضُ وَ يَبْصُطُ﴾ گويا اشاره به اين است كه تصور نكنيد انفاق و بخشش اموال شما را كم مى‌كند، زيرا وسعت و محدوديّت سرمايه‌هاى شما به دست خداست، اوست كه مى‌تواند با بركات زمين و آسمان به شما وسعت بخشد و به جاى اموال انفاق شده چندين برابر در اختيار شما قرار دهد، بلكه با توجّه به ارتباط و بهم پيوستگى اجتماع، همان اموال انفاق شده در پايان به شما باز مى‌گردد. از همه اينها گذشته فراموش نكنيد كه شما به سوى خدا باز مى‌گرديد و جهان ديگرى در پيش داريد كه از اين كارهاى خير خود در آن‌جا بهره‌مند خواهيد شد.» 🔰آياتى در سوره‌هاى مباركه حديد، تغابن، مزّمّل به همين مضمون كه در آيه گذشته توضيح داده شد وارد شده است كه دلالت بر عظمت مسئله قرض دادن دارد با توجّه به اين نكته بسيار مهم كه *حضرت حق دستِ قرض گيرنده محتاج را دست خود به حساب آورده است.* 🌴💎🌴💎🌴💎 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H 💠🔸🔹🔸💠 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
❇️ *شرح دعای ۳۰ صحیفه سجادیه* 📝 *حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان* 💎 *ادامه شرح فراز 1 از دعای 30 ( وامی که آبروی انسان را می‌ریزد )* ✴️ *قرض در روايات‌* 🌴رسول خدا (صلى الله عليه و آله) *درباره كسى كه مى‌تواند به برادر مؤمنش قرض‌الحسنه بدهد ولى از اين عمل پسنديده خوددارى، مى‌كند مى‌فرمايد:* 🔻🔻🔻 💎 *كسى كه برادر مسلمانش در مسئله قرض به او نيازمند شود، و او قدرت بر دادن قرض داشته باشد ولى خوددارى كند خداوند بوى بهشت را بر او حرام مى‌كند.* 🔸و نيز آن حضرت فرمود:🔻 💎 *هر كس به مؤمنى قرض‌الحسنه بدهد و انتظار كشد تا قرض گيرنده فراخى يابد. آن مال ثواب زكات خواهد داشت و قرض دهنده مورد توجّه و درود فرشتگان باشد تا قرض گيرنده آن را ادا نمايد.* 🔸حضرت صادق (عليه السلام) فرمود:🔻 💎 *هيچ مسلمانى نباشد كه به مسلمان ديگرى قرض‌الحسنه بدهد جز آن كه خداوند هر روز ثواب صدقه دادن آن را به حساب وى ثبت كند تا زمانى كه‌ آن مال به او بازگردد.* 🔸و نيز آن حضرت فرمود:🔻 💎 *ثواب قرض هيجده برابر خواهد بود و چنانچه گيرنده بميرد يا قدرت ادا نداشته باشد مى‌توان آن را به حساب زكات گذاشت.* ✅راوى مى‌گويد: از حضرت صادق (عليه السلام) شنيدم:🔻 💠 *مالى را به قرض‌الحسنه دهم خوشتر دارم از آن كه آن را ببخشم. و نيز آن جناب فرمود: هر كس مالى را به قرض دهد و مدتى براى آن معيّن كند و قرض گيرنده نتواند در رأس مدت آن را بپردازد، به هر روزى كه آن تأخير اندازد، براى صاحب مال ثواب صدقه دادن يك دينار را در هر روز خواهد داشت.* ✳️حضرت صادق (عليه السلام) از رسول خدا (صلى الله عليه و آله) نقل مى‌كند:⬇️ 💠 *هزار درهم را چنانكه دوبار قرض الحسنه بدهم خوشتر دارم از آن كه يكبار صدقه دهم. و همان گونه كه براى آن كه از تو قرض گرفته جايز نيست مماطله نمايد و اداى آن را تأخير اندازد، پس همچنين براى تو جايز نخواهد بود با اين‌ كه بدانى دست تنگ است و قدرت اداى آن را ندارد از او مطالبه كنى.* 🔸رسول خدا (صلى الله عليه و آله) فرمود:⬇️ 🌴 *شب معراج مشاهده كردم بر در بهشت نوشته شده: صدقه به ده برابر، و قرض به هيجده برابر است.* 🌴حضرت صادق (عليه السلام) *علّت هيجده برابر بودن قرض‌الحسنه* را مى‌فرمايد:⬇️ 🌹براى اين كه *صدقه به دست محتاج و غير محتاج مى‌رسد، ولى قرض فقط به دست محتاج و دردمند داده مى‌شود.* 🔸رسول خدا (صلى الله عليه و آله) فرمود:⬇️ 🌴 *هر كس به دردمندى قرض بدهد، و درباز گرداندنش نيكو عمل كند، عمل خود را از سر بگيرد، (چرا كه مانند روزى شده كه از مادر متولد شده) و خداوند به هر درهمى هزار قنطار در بهشت به او عنايت مى‌كند.* 🔰در روايات و اخبار اسلامى سفارش زياد شده كه: ⬇️⬇️⬇️ 🔰 *از نگاهدارى دين و پولى كه قرض گرفته‌ايد خوددارى كنيد، چون زمان قرض به پايان رسيد پول مردم را برگردانيد كه ماندن مالِ قرض نزد شما، گناه سنگينى است و عدم پرداخت آن بسيار زشت است، امكان اين هست كه با خوددارى از پرداخت قرض درِ خير بسته شود، و بسيارى از بندگان خدا از فيض قرض محروم شوند.* 🔸از حضرت باقر (عليه السلام) روايت شده:⬇️ 🌴 *شهادت در راه خدا كفّاره تمام گناهان است مگر دَيْن كه كفّاره‌اى جز ادا كردن ندارد، يا اين كه دوستش آن را بپردازد، يا طلبكار از حقّ خود بگذرد.* 🔸ابوسعيد خدرى مى‌گويد: از رسول الهى (صلى الله عليه و آله) شنيدم:⬇️ 🌴 *به خداوند از كفر و دَيْن پناه مى‌برم. گفته شد: اى رسول خدا! آيا دَين همسنگ كفر است؟ فرمود: آرى.* 🔸امام صادق (عليه السلام) از پدرانش از رسول خدا (صلى الله عليه و آله) روايت مى‌كند: ⬇️ 🌴 *شما را از دَين بر حذر مى‌دارم كه دَين غصّه شب و ذلّت روز است.* 🌴💎🌴💎🌴💎 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H 💠🔸🔹🔸💠 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
❇️ *شرح دعای ۳۰ صحیفه سجادیه* 📝 *حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان* 💎 *ادامه شرح فراز 1 از دعای 30 ( وامی که آبروی انسان را می‌ریزد )* ✴️ *كوتاهى در پرداخت قرض‌* 💠از حضرت صادق (عليه السلام) يا امام باقر (عليه السلام) *درباره كسى كه دين خود را نپردازد در حالى كه قدرت بر پرداخت دارد و بميرد* روايت شده:⬇️ 🌴 *روز قيامت مديون را مى‌آورند در حالى كه از وحشت آنچه بر عهده اوست نگران است، اگر داراى حسنات باشد از حسناتش به صاحب مال مى‌دهند، و اگر فاقد حسنات باشد از گناهان صاحب مال در پرونده او مى‌گذارند.* 💠زمان رسول خدا (صلى الله عليه و آله) مردى از دنيا رفت در حالى كه دو دينار بدهكار بود، رسول خدا (صلى الله عليه و آله) را براى نماز خبر كردند، حضرت از نماز خواندن بر آن ميّت بدهكار خوددارى فرمودند. و اين عمل مهم را به اين خاطر ترك كردند تا كسى جرأت بر خوردن مال مردم، پيدا نكند. 💠ابوثمامه مى‌گويد: بر حضرت جواد (عليه السلام) وارد شدم و عرضه داشتم: *قصد حج دارم، اما به يكى از افراد مرجئه بدهكارم* چه مى‌فرمائيد؟ حضرت فرمود:🔻 💠 *برو دَينت را ادا كن، و مواظب باش خدا را با بر گردن داشتن دَين ملاقات نكنى، به حقيقت كه مؤمن خيانت نمى‌ورزد!* ⭕معاوية بن وهب مى‌گويد: به حضرت صادق (عليه السلام) عرضه داشتم:🔻 🌴به ما خبر رسيد مردى از انصار مُرد و بر عهده او دَين بود، رسول خدا (صلى الله عليه و آله) بر او نماز نخواند و فرمود: شما مردم هم بر او نماز نخوانيد تا دَين او را بپردازند. امام فرمود: صحيح است. ⭕حضرت صادق (عليه السلام) فرمود:🔻 🌴 *قرض و دَين را سبك كنيد كه در سبكى دَين، طول عمر است.* 🔰روايت بالا گويا جنبه روانى دارد، به اين صورت كه مديون بر اثر سنگينى دين در اضطراب و وحشت و ناامنى است، و اين حالات باعث سكته و فشارهاى عصبى است، و سكته و فشارهاى عصبى عمر را كوتاه مى‌كند. 🔸حضرت صادق (عليه السلام) فرمودند:⬇️ 🌴 *دزدان سه نفرند:* 🔻 ❌ *آن كه از پرداخت زكات خوددارى مى‌كند،* ❌ *آن كه خوردن مهر زنان را حلال دانسته و از اداى آن سرباز مى‌زند،* ❌ *آن كه پولى را قرض مى‌گيرد و نيّت اداى آن را ندارد.* 🔸رسول خدا (صلى الله عليه و آله) فرمود:⬇️ ✳️ *كسى كه نسبت به اداى حقّ ذى حقّى مماطله و كندى كند در صورتى كه قدرت بر اداى آن حق را دارد، هر روز گناه آن كسى كه به ناحق و به زور از مردم باج مى‌گيرد بر گردن اوست.* 🔸امام صادق (عليه السلام) فرمود:⬇️ 💎 *اى يونس! هر كس حقّ مؤمنى را حبس كند. خداوند در قيامت پانصد سال او را سر پا نگاه مى‌دارد تا از عرق او رودها جارى شود، و يك منادى از جانب خداوند فرياد برآورد كه: اين همان ظالمى است كه حق مؤمن را حبس كرده است. امام فرمود: پس چهل سال او را توبيخ مى‌كنند و سپس فرمان مى‌دهند تا او را به آتش ببرند.* 🔸و نيز آن حضرت فرمود:🔻 💠 *هر مؤمنى مانع مؤمنى از رسيدن به مالش شود، در حالى كه به آن نيازمند است، به خدا قسم از طعام بهشت نچشد و از رحيق مختوم ننوشد.* 🌴💎🌴💎🌴💎 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H 💠🔸🔹🔸💠 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
❇️ *شرح دعای ۳۰ صحیفه سجادیه* 📝 *حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان* 💎 *ادامه شرح فراز 1 از دعای 30 ( وامی که آبروی انسان را می‌ریزد )* ✴️ *مهلت دادن به بدهكار در قرآن‌* 🔰قرآن مجيد و روايات سفارش اكيد دارند كه *بدهكار تنگ‌دست را مهلت دهيد، تا در زمان وسعت كار و وسعت مال دين خود را ادا كند.* 💠بقره، ۲۸۰ 🔻 🌹 *و اگر [بدهكار] تنگ‌دست بود [بر شماست كه‌] او را تا هنگام توانايى مهلت دهيد؛ و بخشيدن همه وام [و چشم پوشى و گذشت از آن در صورتى كه توانايى پرداختش را ندارد] اگر [فضيلت وثوابش را] بدانيد براى شما بهتر است.* ✴️ *مهلت دادن به بدهكار در روايات‌* 💠رسول خدا (صلى الله عليه و آله) فرمود:⬇️ 💠 *بدهكارى كه قرضِ گرفته شده را در دايره اسراف نبرده و در معصيت خرج نكرده و از اداى دَين خود عاجز گشته، بر طلبكار است كه او را مهلت دهد تا از جانب حق براى او فرجى برسد و به اداى دين خويش موفّق گردد.* 🌴امام باقر (عليه السلام) مى‌فرمايد:⬇️ 🌴 *طايفه‌اى روز قيامت در سايه عرش حق مبعوث مى‌شوند، صورت و لباس آنان از نور است و بر كرسى‌هائى از نور قرار دارند، خلائق به محضر آنان مشرّف مى‌شوند و مى‌گويند: اينان انبيا هستند، منادى از زير عرش فرياد مى‌زند: نه اينان انبيا نيستند، مى‌گويند: پس اينان شهدايند، منادى فرياد مى‌كند: نه اينان شهدا نيستند، بلكه اين طايفه همانانند كه در دنيا بر مردم آسان گرفتند، و بدهكار تنگ‌دست را مهلت دادند تا به فراخى برسد.* 💎ابراهيم بن عبدالحميد مى‌گويد: به حضرت صادق عرضه داشتم: عبدالرحمن سيابه از شخصى طلب داشت، مديون از دنيا رفت به طلبكار گفتيم او را حلال كن‌ ولى او قبول نكرد، فرمود:⬇️ 💎 *واى بر او! اگر مى‌بخشيد به هر درهمى ده برابر ثواب مى‌برد، و اكنون كه حلال نكرده هر درهمى برابر يك درهم است.* 🔺رسول خدا (صلى الله عليه و آله) فرمود:⬇️ 🔺 *كسى كه مى‌خواهد خداوند او را در سايه عرشش جاى دهد، روزى كه سايه‌اى جز سايه او نيست، تنگ‌دست را مهلت دهد يا از حقّش بگذرد.* ✴️ *ضمانت در قرض‌* 🔰قرآن مجيد اصرار دارد *بين طلبكار و بدهكار سند ضمانتى ردّ و بدل شود، كه خداى ناخواسته مشكلى پيش نيايد.* 🌹بقره ، ۲۸۲🔻 🌹 *اى اهل ايمان! چنانچه وامى به يكديگر تا سر آمد معينى، داديد، لازم است آن را بنويسيد. و بايد نويسنده‌اى [سَنَدش را] در ميان خودتان به عدالت بنويسد. و نبايد هيچ نويسنده‌اى از نوشتن سند همان گونه كه خدا [بر اساس قوانين شرعى‌] به او آموخته است، دريغ ورزد. او بايد بنويسد، و كسى كه حقْ به عهده اوست بايد [كلامش را جهت تنظيم سند براى نويسنده‌] املا كند، و از خدا كه پروردگار اوست پروا نمايد و از حق چيزى را نكاهد. و اگر كسى كه حق به عهده اوست، سفيه يا ناتوان باشد، يا [به علتى‌] نتواند املا كند، ولىّ و سرپرست او به عدالت املا كند. و دو شاهد از مردانتان را [بر اين حق‌] شاهد بگيريد، و اگر دو مرد نبود، يك مرد و دو زن را از ميان شاهدانى كه مى‌پسنديد، شاهد بگيريد تا اگر يكى از آن دو زن [واقعيّت را] فراموش كرد، آن ديگرى او را يادآورى كند. و شاهدان هنگامى كه [براى اداى شهادت‌] دعوت شوند [از پاسخ دعوت‌] امتناع نورزند، و از نوشتن [سندِ وام‌] تا سرآمد معيّنش، كوچك باشد يا بزرگ، ملول نشويد، اين [كار] نزد خدا عادلانه‌تر و براى اقامه شهادت پابرجاتر، و به اين كه [در جنس وام، اندازه آن و زمان پرداختش‌] شك نكنيد [و ستيز و نزاعى پيش نيايد،] نزديك‌تر است. مگر آن كه داد و ستدى نقدى باشد كه آن را ميان خود دست به دست مى‌كنيد، در اين صورت بر شما گناهى نيست كه آن را ننويسيد.و هرگاه داد و ستد كنيد، شاهد بگيريد. و نبايد به نويسنده و شاهد زيان برسد و اگر زيان برسانيد، خروج از اطاعت خداست كه گريبانگير شما شده است و از خدا پروا كنيد و خدا [احكامش را] به شما مى‌آموزد و خدا به همه چيز داناست.* 🌴💎🌴💎🌴💎 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H 💠🔸🔹🔸💠 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
🌴 *در ادامه 👈 شرح نامه ۳۱ نهج البلاغه* ( شرح آیت الله مکارم شیرازی) 🌴 🟩 *بخش ششم : ضرورت توجه به معنویات* ⚠️ *همه چيز از سوى اوست:* 📜 امام(عليه السلام) در اين بخش از وصيّت نامه نخست به فرزندش دستور مى دهد که در آنچه او مى گويد دقت کند و فهم خود را به کار گيرد، مى فرمايد: «پسرم در فهم وصيتم دقت نما»; (فَتَفَهَّمْ يَا بُنَيَّ وَصِيَّتِي). ↩️ اين جمله در واقع اشاره به اهمّيّت بحثى است که بعد از آن بيان فرموده، اهميتى که در خورِ دقت فراوان است. 🔰 آن گاه به اين حقيقت اشاره مى کند که در اين عالم هر چه هست از سوى خداست; حيات و مرگ، صحت و بيمارى، تلخ و شيرين، نعمت و ابتلا و ... همه آنها حکيمانه است و اگر نتوانستى به حکمت آنها پى ببرى حمل بر بى اطّلاعى خود کن و در برابر اراده حکيمانه خدا تسليم باش. ↩️ اين سخن اشاره به توحيد افعالى است که در جهان بيش از يک مبدأ نيست: 🟪 «لا مُؤَثِّرَ فِى الْوُجُودِ إِلاَّ اللهُ» 🟣نه اينکه عالم دو مبدأ دارد، 🟣مبدأ خير و شر و يزدان و اهريمن; 🟣آن گونه که ثنويان و دوگانه پرستان مى پنداشتند. 🟪 اصولاً در خلقت خداوند شرى وجود ندارد و هرچه هست خير است و شرّ امرى نسبى است. ↩️📜آن گاه امام(عليه السلام) به ناپايدارى دنيا و آميخته بودن تلخ و شيرين در آن اشاره کرده. 🔰 آرى اين طبيعت دنياست و موافق حکمت خداوند است، زيرا اگر انسان هميشه غرق نعمت باشد، در ميان امواج غفلت غرق مى شود و اگر هميشه مبتلا باشد، يأس و نوميدى همه وجودش را فرا مى گيرد و از خدا دور مى شود. 💎🍃خداوند حکيم اين دو را به هم آميخته تا انسان پيوسته بيدار باشد و به سوى او حرکت کند و دست به دامان لطفش بزند. ↩️ سپس از آنجا که گاهى افراد نادان به سبب بى اطّلاعى از حکمتِ حوادث عالم، زبان به اعتراض مى گشايند. امام(عليه السلام) به فرزندش هشدار مى دهد. ↩️ اشاره به اينکه کسى مى تواند زبان به اعتراض بگشايد که نسبت به همه چيز آگاه باشد و فلسفه تمام حوادث را بداند و آن را موافق حکمت نبيند؛ در حالى که چنين نيست; 👌 *معلومات انسان در برابر مجهولاتش همچون قطره در مقابل درياست.* 📜 امام(عليه السلام) در پايان اين قسمت، فرزندش را دستور به تمسک به ظل عنايت و الطاف الهى و توجّه به ذات پاک او مى دهد که در هر حال کليد نجات است، ↩️ *اين چهار دستور کوتاه و پر معنا به يقين ضامن سعادت هر انسانى است:* اعتصام به ظل عنايت پروردگار و پرستش او و توجّه به ذات پاکش و ترس از مجازاتش. 🔰 در جمله «الَّذِي خَلَقَکَ وَ رَزَقَکَ وَ سَوَّاکَ» که برگرفته از اين آيات قرآن مجيد است: (الَّذِى خَلَقَ فَسَوَّى * وَالَّذِى قَدَّرَ فَهَدَى * وَالَّذِي أَخْرَجَ الْمَرْعَى) اعلى، آيه 2-4. 👈 نخست اشاره به آفرينش، سپس روزى و بعد تسويه و نظام بخشيدن به وجود انسان از نظر جسم و جان آمده است. 🔰 در حالى که مى دانيم نخست خلقت است و بعد تسويه و سپس رزق و روزى; اما با توجّه به اينکه عطف به واو هميشه دليل بر ترتيب نيست مشکلى از اين نظر در تفسير عبارت پيدا نمى شود. 🔰 اين احتمال نيز کاملاً پذيرفتنى است که نظر امام(عليه السلام) به دوران تکامل جنينى و رشد پس از تولد است; 🔰 و به دنبال آن مراحل تکامل را يکى پس از ديگرى سير مى کند. ↩️ باز هم مراحل تسويه و تکامل را تا مدت زيادى ادامه مى دهد، بنابراين مى توان گفت که روزى قبل از مراحل تکامل انسان شروع مى شود. *🌤اَلَّلهُمـّ؏جِّل‌لِوَلیِڪَ‌الفَرَج🌤* 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H 💠🔸🔹🔸💠 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
🌴 *در ادامه 👈 شرح نامه ۳۱ نهج البلاغه* ( شرح آیت الله مکارم شیرازی) 🌴 🟦 *در ادامه 👈بخش ٧ :* *خدا یکتاست* 💎🍃 *ايمان به يکتايى او:* 🔰 گاه در بيان سومين و چهارمين وصف مى افزايد: *«و هرگز زايل نخواهد شد و همواره بوده است»* ; 🔰دليل اينها روشن است، زيرا مى دانيم او *واجب الوجود* است، واجب الوجود حقيقتى است که به تعبير ساده، وجود او از ذاتش مى جوشد، بنابراين چنين وجودى ازلى است و بايد ابدى باشد. 🔰 *موجودى حادث است که وجودش از خود او نبوده و از بيرون آمده; موجودى فانى مى شود که وجودش از درون ذاتش نبوده و از خارج ذاتش به او رسيده باشد.* 🔰بنابراين پنجمين و ششمين وصف را هم مى توان از اينجا نتيجه گرفت که مى فرمايد: «او سرسلسله هستى است بى آنکه آغازى داشته باشد و آخرين آنها است بى آنکه پايانى برايش تصور شود»; 🔰اين دو وصف نيز از لوازم ازليت و ابديت ذات پاک اوست که آن هم نتيجه واجب الوجود بودن او است. 🔰در هفتمين وصف که آخرين وصفى است که امام(عليه السلام) در اينجا بيان کرده و مى فرمايد: « *بزرگ تر از آن است که ربوبيتش در احاطه فکر يا چشم قرار گيرد* »; 🔰دليل آن هم روشن است; ربوبيت او از ازل شروع شده و تا ابد ادامه دارد و همه عالم هستى را با مرزها و حدود ناشناخته اش در بر مى گيرد، 🔰 بنابراين چنين ربوبيت گسترده اى را نه با چشم مى توان مشاهده کرد و نه در فکر انسان مى گنجد، زيرا ربوبيتش نامحدود است و نامحدود در فکر محدود انسان نخواهد گنجيد. 🔰امام(عليه السلام) بعد از بيان عظمت خداوند و يگانگى و ازليت و ابديت و احاطه ربوبيت او بر جميع عالم، در ادامه سخن، فرزندش را مخاطب ساخته و او را به کوچکى و ناتوانيش و نيازهاى فراوانش در برابر خداوند توجّه مى دهد. 🔰امام(عليه السلام) در اينجا عمل شايسته را در سه چيز خلاصه کرده است: *اطاعت و فرمان، ترس از عقوبت و اشفاق از خشم او.* 🔰بديهى است که *خشيت و اشفاق در برابر عقوبت و خشم پروردگار، انگيزه طاعت است،* 🔰 بنابراين *ترس از عقوبت خداوند،* همچون ترس از حادثه وحشتناک نااميد کننده نيست، بلکه *ترسى آميخته با اميد به لطف و عطوفت و کرم پروردگار است.* 🌴💎🌴💎🌴💎 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H 💠🔸🔹🔸💠 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
🌴 *در ادامه👈 شرح نامه ۳۱ نهج البلاغه* (شرح آیت الله مکارم شیرازی) 🌴 🟧 *بخش ۸ : دنیا پرستان و آخرت طلبان* 🔰 *راهيان جهان ديگر دو گروهند:* 📜امام(عليه السلام) در اين بخش از وصيّت نامه خود، موقعيت دنيا و آخرت را از ديدگاه خداجويانِ طالب آخرت و دنياپرستان، ضمن دو مثال زيبا و گويا بيان مى کند. ↩️ هميشه مثال نقش بسيار مهمى در فهم و درک مسائل پيچيده، اعم از مسائل عقلى و حسى دارد و از طريق آن مى توان شنونده را به عمق مسائل رهنمون ساخت و او را براى انجام کارهاى مفيد و پرهيز از بدى ها و زشتى ها آماده کرد و تشويق نمود. 🥀🍃 قرآن مجيد از مثال هاى زيبا و پرمعنا بسيار استفاده کرده و بخش مهمى از قرآن را مثل هاى قرآن تشکيل مى دهد. 📜در کلمات امام(عليه السلام) در نهج البلاغه نيز مثال هاى فراوان پرمعنايى ديده مى شود که نهايت فصاحت و بلاغت در آن به کار گرفته شده است. ↩️ «به همين دليل آنها از هيچ يک از اين ناراحتى ها احساس درد و رنج نمى کنند و هزينه هايى را که در اين طريق مى پردازند از آن ضرر نمى بينند و هيچ چيز براى آنها محبوب تر از آن نيست که ايشان را به منزلگاهشان نزديک و به محل آرامششان برساند»; 🔰 آرى اين طرز فکر مؤمنان صالح و خداجويان اطاعت کار است، زيرا آنها هرگز فريفته زرق و برق دنيا نمى شوند; دنيا را مجموعه اى از ناراحتى ها، درد و رنج ها، گرفتى ها، نزاع ها و کشمکش ها مى بينند در حالى که ايمان به معاد و بهشت و نعمت هايش و اعتقاد به وعده هاى الهى به آنها اطمينان مى دهد که در آنجا جز آرامش و آسايش و نعمت هاى مادى و معنوى و خالى بودن از هرگونه درد و رنج و از همه مهم تر رسيدن به قرب پروردگار چيزى نيست و همين امر سبب مى شود که سختى هاى اين سير و سلوک را با جان و دل بپذيرند و هرگونه مشقتى را در اين راه متحمل شوند و چون عزم کعبه ی دوست کرده اند، خارهاى مغيلان در زير پاى آنها همچون حرير است و تلخى ها همچون شهد شيرين. 🔰 آرى; آنها مى دانند که سرنوشتشان دوزخ با آن عذاب هاى مرگبار است و زندگى دنيا با همه مشکلاتش در برابر آن بسيار گواراست. به همين دليل از مرگ، بسيار مى ترسند و از آينده خود بسيار در وحشتند، همان گونه که قرآن مجيد درباره گروهى از دنياپرستان بنى اسرائيل مى گويد: ↩️ « و (آنان نه تنها آرزوى مرگ نمى کنند، بلکه) آنها را حريص ترين مردم ـ حتى حريص تر از مشرکان ـ بر زندگى (اين دنيا، و اندوختن ثروت) خواهى يافت; (تا آنجا) که هر يک از آنها آرزو دارد هزار سال عمر به او داده شود، در حالى که اين عمر طولانى، او را از کيفر (الهى) باز نخواهد داشت». ↩️ نيز به همين دليل در روايت معروفى از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) آمده است: 💎🍃 « دنيا زندان مؤمن و بهشت کافر است و مرگ پلى است براى اين گروه (مؤمنان) به سوى بهشتشان وپلى است براى آن گروه (کافران) به سوى دوزخشان». ↩️به همين دليل در روايتى از امام حسن مجتبى(عليه السلام) آمده است که کسى از محضرش پرسيد: 🔴 « چرا از مرگ بيزاريم و از آن خوشمان نمى آيد؟». در پاسخ فرمود: 🔴 « زيرا شما آخرت خود را ويران ساخته ايد و دنيايتان را آباد،از اين رو شما کراهت داريد که از آبادى به سوى ويرانى رويد». *🌤اَلَّلهُمـّ؏جِّل‌لِوَلیِڪَ‌الفَرَج🌤* 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H 💠🔸🔹🔸💠 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
🌴 *در ادامه 👈 شرح نامه ۳۱ نهج البلاغه* ( شرح آیت الله مکارم شیرازی) 🌴 🟦 *بخش ٧ :* *خدا یکتاست* 💎🍃 *ايمان به يکتايى او:* 📜 امام(عليه السلام) در این بخش به سراغ *يکى از دلايل توحيد* مى رود، همان *توحيدى که پايه اصلى تمام دين و رکن رکين آن است.* 📜 امام(عليه السلام) در يک نگاه *براى نفى شريک و همتا براى خداوند به سه امر استدلال مى کند:* 📜 نخست اينکه اگر خدا شريک و همتايى مى داشت حتما حکيم بود و *خداوند حکيم بايد بندگان را از وجود خويش آگاه سازد و اوامر و نواهيش را توسط پيامبران خويش به گوش آنها برساند* در حالى که ما مى بينيم تمام انبيا بشر را به سوى خداى واحد دعوت کرده اند; 👌 *آيات قرآن و متون کتب آسمانى* گواه اين مطلب است. ✳️از سوى ديگر اگر پروردگار ديگرى وجود داشت بايد آثار ملک و قدرت و سلطان او در جهان نمايان گردد در حالى که هر چه در اين عالم بيشتر دقت مى کنيم به وحدت آن آشناتر مى شويم. 💠آن گاه امام(عليه السلام) در ادامه اين سخن به هفت وصف از صفات خداوند اشاره مى کند: 💎نخست مى فرمايد: «ولى او خداوند يگانه است، همان گونه که خودش را به اين صفت توصيف کرده است»; 💎اين وصف نتيجه استدلالى است که امام(عليه السلام) قبلاً بيان فرمود که *اگر پروردگار و معبود ديگرى بود، فرستادگان او به سراغ تو مى آمدند و آثار ملک و سلطانش را در همه جا مى ديدى و افعال و صفاتش را در جبين موجودات مشاهده مى کردى.* و چون چنين نيست نتيجه مى گيريم که او خداوندى است يکتا. ✅اضافه بر اين در قرآن مجيد نيز بارها خودش را به *يکتايى* توصيف کرده که نمونه بارز آن *سوره توحيد* است و از آنجا که او صادق است و کذب و دروغ که نتيجه نياز و عجز و هواپرستى است در ذات او راه ندارد، 💎در دومين وصف مى فرمايد: « *هيچ کس در ملک و مملکتش با او ضديت نمى کند* » اين همان توحيد در حاکميّت است که يکى از شاخه هاى توحيد افعالى است; مالک يکى است و حاکم يکى. 🔰دليل آن هم روشن است، زيرا وقتى بپذيريم خالق اوست طبعا مالک و حاکم جز او نمى تواند باشد. آن هم خالقيت مستمر، چرا که مى دانيم خلقتش دائمى است; يعنى ما لحظه به لحظه آفريده مى شويم درست مانند نور چراغ که به منبع مولّد برق ارتباط دارد و اگر يک لحظه رابطه اش قطع شود خاموش مى گردد. آرى او همه روز خالق است و همواره حاکم و مالک. 🌴💎🌴💎🌴💎 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H 💠🔸🔹🔸💠 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin