فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نماهنگ| نام او بود فقط «شهید گمنام»
تشییع پیکر شهدای گمنام زمان خوبی است تا سراغ مادر شهیدی برویم که چشم انتظار دو نوگلش هست، شهید سید مرتضى حسینى آزاد متولد 12 مهر 1345 در سارى که در تاریخ 4 خرداد 1367 در «شلمچه» به درجه شهادت نائل آمد و شهید سید اسدالله حسینى آزاد متولد 29 شهریور 1347 در سارى که در تاریخ 12 تیرماه 1365 در منطقه «قلاویزان» به درجه شهادت نائل آمد، پیکر این شهدا هنوز به آغوش مادر بازنگشته اما این مادر لالایی برای نازدانههایش را با در آغوش کشیدن گلزار شهدای گمنام نجوا میکند.
┄┅✿❀✨ *﷽*✨❀✿┅┄
سلام علیکم
📣 *قابل توجه بزرگواران*
ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه و سالگرد شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی
به عرض شما می رسانیم که:
*به دلیل طولانی بودن شرح خطبه روح انگیز ١٩٣ (خطبه متقین)، امروز را هم به ادامه شرح آن میپردازیم تا انشاءالله حق مطلب ادا شود.*
👈 (در ضمن به دلیل ایجاد هماهنگی در بارگذاری مطالب کتب صحیفه و نهجالبلاغه در روزهای آتی ، دعاهای دیروز، تکرار خواهد شد.)
🤲 از خداوند توفیق عمل به این سخنان گرانقدر مولای متقیان و امام سجاد علیهم السلام را خواهانیم.
🌸 موفق و سربلند باشید.
خطبه ۱۹۳ بند ۳ و ۴.m4a
7.93M
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم
📣 مرحله سوم ختم نهج البلاغه
🔸 سهم روز صد و پنجاه و سوم
📔 خطبه ۱۹۳ بند ۳ و ۴
📣 صوت نهج البلاغه
📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣
📣 مرحله سوم ختم نهج البلاغه
🔸 سهم روز صد و پنجاه و سوم
📔 ادامه خطبه ۱۹۳ بند ۳ و ۴
📣 خطبه متقین
3⃣ روز پرهيزكاران
🔻پرهيزكاران در روز، دانشمندانی بردبار، و نيكوكارانی باتقوا هستند كه ترس الهی آنان را چونان تير تراشيده لاغر كرده است، كسی كه به آنها می نگرد می پندارد كه بيمارند اما آنان را بيماری نيست، و می گويد: مردم در اشتباهند! در صورتيكه آشفتگی ظاهرشان از امری بزرگ است. از اعمال اندك خود خشنود نيستند، و اعمال زياد خود را بسيار نمی شمارند، نفس خود را متهم می كنند، و از كردار خود ترسناكند، هرگاه يكی از آنان را بستايند، از آنچه در تعريف او گفته شد در هراس افتاده می گويد: (من خود را از ديگران بهتر می شناسم و خدای من، مرا بهتر از من می شناسد، بار خدايا، مرا بر آنچه می گويند محاكمه نفرما، و بهتر از آن قرارم ده كه می گويند، و گناهانی كه نمی دانند بيامرز.)
4⃣ نشانه های پرهيزكاران
🔻و یکی از نشانه های پرهيزكاران اين است كه او را اينگونه می بينی؛ در دينداری نيرومند، نرمخو و دورانديش، دارای ايمانی پر از يقين، حريص در كسب دانش، و با داشتن علم بردبار، و در توانگری ميانه رو، در عبادت فروتن، و آراسته در تهيدستی، در سختی ها بردبار، در جستجوی كسب حلال، در راه هدايت شادمان، پرهيزكننده از طمع ورزی، می باشد، اعمال نيكو انجام می دهد و ترسان است، روز را به شب می رساند با سپاسگزاری، و شب را به روز می آورد با ياد خدا، شب می خوابد اما ترسان، و برمی خيزد شادمان، ترس برای اينكه دچار غفلت نشود، و شادمانی برای فضل و رحمتی كه به او رسيده است. اگر نفس او در آنچه دشوار است فرمان نبرد، از آنچه دوست دارد محرومش می كند، روشنی چشم پرهيزكار در چيزی قرار دارد كه جاودانه است، و آنچه را ترك می كند كه پايدار نيست، بردباری را با علم، و سخن را با عمل، درمی آميزد پرهيزگار را می بيني كه: آرزويش نزديك، لغزشهايش اندك، قلبش فروتن، نفسش قانع، خوراكش كم، كارش آسان، دينش حفظ شده، شهوتش در حرام مرده، خشمش فرو خورده است. مردم به خيرش اميدوار، و از آزارش در امانند، اگر در جمع بيخبران باشد نامش در گروه يادآوران خدا ثبت می گردد، و اگر در يادآوران باشد نامش در گروه بيخبران نوشته نمی شود، ستمكار خود را عفو می كند، به آنكه محرومش ساخته می بخشد، به آن كس كه با او بريده می پيوندد، از سخن زشت دور، و گفتارش نرم، بديهای او پنهان و كار نيكش آشكار است. نيكی های او به همه رسيده، و آزار او به كسی نمی رسد. در سختی ها آرام، و در ناگواريها بردبار و در خوشيها سپاسگزار است، به دشمن ستم نكند، و نسبت به آنكه دوست دارد به گناه آلوده نشود، پيش از آن كه بر ضد او گواهی دهند به حق اعتراف می كند، و آنچه را به او سپرده اند ضايع نمی سازد، و آنچه را به او تذكر دادند فراموش نمی كند. مردم را با لقبهای زشت نمی خواند، همسايگان را آزار نمی رساند، در مصيبتهای ديگران شاد نمی شود، و در كار ناروا دخالت نمی كند، و از محدوده حق خارج نمی شود، اگر خاموش است سكوت او اندوهگينش نمی كند، و اگر بخندد آواز خنده او بلند نمی شود، و اگر به او ستمی روا دارند صبر می كند تا خدا انتقام او را بگيرد. نفس او از دستش در زحمت، ولی مردم در آسايشند، برای قيامت خود را به زحمت می افكند، ولی مردم را به رفاه و آسايش می رساند، دوری او از برخی مردم، از روی زهد و پارسایی، و نزديك شدنش با بعضی ديگر از روی مهربانی و نرمی است، دوری او از تكبر و خودپسندی، و نزديكی او از روی حيله و نيرنگ نيست، (سخن امام كه به اينجا رسيد، ناگهان همام ناله ای زد و جان داد. امام (علیه السلام) فرمود:) سوگند به خدا من از اين پيش آمد بر همام می ترسيدم، سپس گفت: آيا پندهای رسا با آنان كه پذيرنده آنند چنين می كند؟ شخصی رسيد و گفت: چرا با تو چنين نكرد؟ امام (علیه السلام ) پاسخ داد: وای بر تو، هر اجلی وقت معينی دارد كه از آن پيش نيفتد و سبب مشخصی دارد كه از آن تجاوز نكند، آرام باش و ديگر چنين سخنانی مگو، كه شيطان آن را بر زبانت رانده است.
┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄
1_959360122.m4a
5.45M
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم
📚 مرحله دوم ختم صحیفه سجادیه
🔸سهم روز صد و چهل و سوم
📔 دعای ۴۶ از بند ۱۸ تا ۲۱
📣 صوت صحیفه سجادیه
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم
📣 مرحله دوم ختم صحیفه سجادیه
🔸 سهم روز صد و چهل و سوم
📔ادامه دعای ۴۶ از بند ۱۸ تا ۲۱
🤲 دعای عید فطر و جمعه
(۱۸) كُلُّهُمْ صَائِرُونَ، إِلَى حُكْمِكَ، وَ أَمُورُهُمْ آئِلَةٌ إِلَى أَمْرِكَ، لَمْ يَهِنْ عَلَى طُولِ مُدَّتِهِمْ سُلْطَانُكَ، وَ لَمْ يَدْحَضْ لِتَرْكِ مُعَاجَلَتِهِمْ بُرْهَانُكَ.
🍀(پروردگارا!) همه آنها (سعادتمندان و بدبختان) به حکم تو می رسند و بازگشت کارهایشان به امر و فرمان توست، طول مدت (سرکشی) ایشان حکومتت را سست نمی گرداند و دلیل و برهانت با صبر کردن در عذاب آنها باطل و بی اعتبار نمی شود.
(۱۹) حُجَّتُكَ قَائِمَةٌ لَا تُدْحَضُ، وَ سُلْطَانُكَ ثَابِتٌ لَا يَزُولُ، فَالْوَيْلُ الدَّائِمُ لِمَنْ جَنَحَ عَنْكَ، وَ الْخَيْبَةُ الْخَاذِلَةُ لِمَنْ خَابَ مِنْكَ، وَ الشَّقَاءُ الْأَشْقَى لِمَنِ اغْتَرَّ بِكَ.
🍀دلیل و محبت تو استوار و پابرجاست و باطل و بی اعتبار نمیشود، و سلطنت تو پایدار و ثابت است و از بین نمی رود، پس عذاب دائم و پایدار، از آن کسی است که از تو روی گرداند و ناامیدی خوار کننده از آن کسی است که از تو ناامید شود، و بدبخت ترین بدبختی برای کسی است که به لطف تو مغرور گردد.
(۲۰) مَا أَكْثَرَ تَصَرُّفَهُ فِي عَذَابِكَ، وَ مَا أَطْوَلَ تَرَدُّدَهُ فِي عِقَابِكَ، وَ مَا أَبْعَدَ غَايَتَهُ مِنَ الْفَرَجِ، وَ مَا أَقْنَطَهُ مِنْ سُهُولَةِ الْمَخْرَجِ!! عَدْلًا مِنْ قَضَائِكَ لَا تَجُورُ فِيهِ، وَ إِنْصَافاً مِنْ حُكْمِكَ لَا تَحِيفُ عَلَيْهِ.
🍀چه بسیار عذاب های گوناگون که خواهد چشید و چه بسیار زمان های درازی که سرگردان در عذاب تو خواهد ماند و چه دور و بعید است که کار او گشایش یابد و چه اندازه از رهایی یافتن به آسانی، ناامید است.
همه این امور به خاطر قضاوت عادلانه توست که به کسی ظلم نمی کنی و در حکم منصفانه ات بر کسی ستم نمی نمایی.
(۲۱) فَقَدْ ظَاهَرْتَ الْحُجَجَ، وَ أَبْلَيْتَ الْأَعْذَارَ، وَ قَدْ تَقَدَّمْتَ بِالْوَعِيدِ، وَ تَلَطَّفْتَ فِي التَّرْغِيبِ، وَ ضَرَبْتَ الْأَمْثَالَ، وَ أَطَلْتَ الْإِمْهَالَ، وَ أَخَّرْتَ وَ أَنْتَ مُسْتَطِيعٌ لِلمُعَاجَلَةِ، وَ تَأَنَّيْتَ وَ أَنْتَ مَلِيءٌ بِالْمُبَادَرَةِ
🍀(پروردگارا!) چه حجت های خود را ظاهر و بهانه ها را از بین بردی و از قبل مردم را از عذاب بیم دادهای و با لطف خود (بندگان را) تشویق و ترغیب نمودی و مثالها آوردی و مهلت را طولانی نموده و عذابت را به تاخیر انداختی در حالی که می توانستی آن را زودتر انجام دهی و با گناهکاران مدارا کردی، در حالی که بر مجازات کردن آنها توانا بودی.
🌹🍁🍂🌷🍂🍁🌹
📚 *در ادامه 👈شرح خطبه ۱۹۳ نهج البلاغه (آیت الله مکارم)*
💎🍃 *اوصاف ديگری از متقین*
💠در ادامه اين سخن به چهار وصف مهم ديگر اشاره کرده، مى فرمايد:
↩️ *«روشنى چشم او در چيزى است که زوال در آن راه ندارد و زهد و بى اعتنايى اش نسبت به چيزى است که بقا و دوامى در آن نيست. علم را با حلم مى آميزد و گفتار را با کردار»;*
💠 تعبیر به «قرة عینة» به معناى سردى گرفته شده و عرب معتقد بوده که اشک شوق همواره سرد و خنک و اشک غم داغ و سوزان است،
💠 اين تعبير در جايى گفته مى شود که مايه شادى و خوشحالى است و معادل آن در فارسى «چشم روشنى» است.
‼️به اين ترتيب مفهوم جمله بالا اين است که *چشم پرهيزگاران به جهان آخرت روشن است، زيرا جهانى است پايدار و برقرار،*
💠 همان گونه که قرآن مجيد درباره بهشتيان مى گويد: هيچ کس نمى داند چه پاداشهاى مهمّى که مايه روشنى چشمهاست براى آنها نهفته شده،
هود، آيه 107 .
سجده، آيه 17 .
💎 و با توجه به اينکه طبق آنچه در بخشهاى قبل اين خطبه گذشت، آنها در همين دنيا گويى بهشت و نعمتهاى بهشتى را با چشم خود مى بينند، اين حالت شادمانى و قرة العين در برابر بهشت، در همين جا براى آنها حاصل است.
💠 به عکس چون دنياى ناپايدار را آن گونه که هست دريافته اند، هرگز دل به آن نمى بندند.
🔰 *آميختن حلم با علم و بردبارى با دانش و همچنين گفتار با کردار از برجسته ترين نقاط قوّت آنهاست،*
🔰زيرا *اگر عالم در برابر جهل جاهلان بردبار نباشد نجات دادن آنها براى او غير ممکن است و اگر گفتار آنها با عمل همراه نگردد تأثيرى در سخن آنها نخواهد بود.*
🍃همان گونه که در حديث امام صادق(عليه السلام) آمده است:
🌺 *« هرگاه عالم به علمش عمل نکند موعظه و اندرز او از دلها فرو مى ريزد، آن گونه که دانه هاى باران از سنگ سخت فرو مى ريزد».*
📚بحارالانوار، جلد 2، صفحه 39، حديث 68 .
🌴💠🌴💠🌴💠
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)(۳)👇
https://chat.whatsapp.com/BG86RZQPKs86humXPw0XLT
🍃🍃🍃🍃
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
⬇️ *بسیار قابل تأمل* ⬇️
جمله «سَهْلاً أَمْرُهُ» اشاره به اين است که هم در مورد کارهاى شخصى خود آسان مى گيرد و هم در برابر مردم سهل المؤونه است.
⚠️ *کسانى را مى بينيم که براى يک مسافرت و يا حتى يک مهمانى چه تکلّفاتى قائل مى شوند و عذاب اليم براى خود فراهم مى سازند.*
و يا در برابر مردم براى اندک حقّى ماهها و سالها به کشمکش ادامه مى دهند،
در حالى که آسان گيران هم در زندگى شخصى راحتند و هم در روابطشان با ساير مردم.
⚠️🍃⚠️🍃⚠️
📚 *در ادامه 👈شرح خطبه ۱۹۳ نهج البلاغه* (آیت الله مکارم)
⚠️ *نُه وصف مهم ديگر ⬅️ 📣 بسیار مهم*
مى فرمايد: «او را مى بينى که آرزويش نزديک، لغزشش کم، قلبش خاشع، نفسش قانع، خوراکش اندک، امورش آسان، دينش محفوظ، شهوت سرکشش مرده، و خشمش فرو خورده شده است»;
🟧 آرزوهاى دور و دراز سبب فراموشى آخرت مى گردد.
و نسيان آخرت، بلاى بزرگى است که سرچشمه انواع گناهان و خطاهاست.
🟢 حديث نبوى :
🌸🍃 « اميد و آرزو مايه رحمت است براى امت من و اگر نبود، هيچ مادرى فرزندش را شير نمى داد و هيچ باغبانى درختى نمى نشاند».
📚بحارالانوار، جلد 74، صفحه 173 .
⚠️ ولى هرگاه از حد بگذرد و به صورت آرزوهاى دور و دراز درآيد تمام نيروها و افکار انسان را مجذوب دنيا مى کند و همه چيز به فراموشى سپرده مى شود و حتى انسان با چنين حالتى از دنياى خود نيز بهره نمى برد.
⚠️اما کم بودن لغزشهاى پرهيزگاران به جهت آن است که خود را از صحنه هاى گناه دور مى دارند و پيوسته به ياد خدا هستند.
💠 و خشوع قلب آنان نتيجه معرفت آنها نسبت به خداست، چون هر قدر انسان عظمت معبود را بيشتر درک کند در برابر او خاضع تر مى شود.
💠 قانع بودن پرهيزگاران نتيجه بينش آنها به مواهب مادى و زرق و برق دنياست. و چون آن را ناپايدار و فانى مى بينند خود را براى وصول به آن به خطر نمى افکند و به مقدار لازم قناعت مى کنند.
💠اندک بودن خوراک آنها بدين جهت است که مى دانند پرخورى، علاوه بر اينکه سبب انواع بيماريهاست، حال عبادت و راز و نياز با خدا را از بين مى برد.
↩️ افزون بر اين، آنها را از ياد مستمندان غافل مى سازد. در حديثى در غررالحکم از کلمات مولا مى خوانيم:
🌸 « کسى که ميانه روى در خوردن را پيشه کند، سلامتى او افزون و فکرش به صلاح و درستى می گراید.
🔰جمله «سَهْلاً أَمْرُهُ» اشاره به اين است که هم در مورد کارهاى شخصى خود آسان مى گيرد و هم در برابر مردم سهل المؤونه است.
⚠️کسانى را مى بينيم که براى يک مسافرت و يا حتى يک مهمانى چه تکلّفاتى قائل مى شوند و عذاب اليم براى خود فراهم مى سازند و يا در برابر مردم براى اندک حقّى ماهها و سالها به کشمکش ادامه مى دهند، در حالى که آسان گيران هم در زندگى شخصى راحتند و هم در روابطشان با ساير مردم.
🔰تعبير به «حَرِيزاً دِينُهُ» اشاره به اين است که او بيش از هر چيز به حفظ ايمان و عقيده و اصول مکتب خود اهميّت مى دهد و آن را در برابر مال و مقام و شهوت، قربانى نمى کنند.
🔰 جمله «مَيِّتَةً شَهْوَتُهُ» به اين معنا نيست که آنها خالى از هرگونه شهواتى هستند، بلکه شهوت آنها در کنترل عقل و ايمانشان است،
🔹همان تعبير جالبى که قرآن درباره يوسف دارد:
📚يوسف، آيه 24 .
🔰و اما جمله «مَکْظُوماً غَيْظُهُ» بعد از صفات گذشته، اشاره به اين است که حفظ دين و انجام مسئوليتها، گاه سبب عکس العملهاى ناروايى از سوى جاهلان مى شود که آتش خشم را در دل پرهيزگاران بر مى افروزد; ولى آنها بر نفس خويش مسلّطند و خشم خود را فرو مى برند.
┄┅✿❀🌴 *یا مولا علی*🌴❀✿┅┄
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)(۳)👇
https://chat.whatsapp.com/BG86RZQPKs86humXPw0XLT
🍃🍃🍃🍃
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
📚 *در ادامه 👈شرح خطبه ۱۹۳ نهج البلاغه* (آیت الله مکارم)
💎🍃 چهار وصف دیگراز اوصاف برجسته پرهيزگاران
💎🍃مى فرمايد : «(مردم) به خير او اميدوار و از شرّش درامانند، اگر در ميان غافلان باشد جزو ذاکران محسوب مى شود و اگر در ميان ذاکران باشد در زمره غافلان نوشته نمى شود»;
💎🍃در حديثى از پيامبر اکرم(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم که فرمود:
💠 « آيا به شما خبر دهم چرا مؤمن مؤمن ناميده شده؟
🔹به سبب اين که مردم را بر جان و مالشان امان بخشيده.
💠آيا به شما خبر دهم چه کسى مسلمان است؟
🔹کسى که مردم از دست و زبانش در سلامت باشند».
📚بحارالانوار، جلد 64، صفحه 60، حديث 3 .
💎🍃در حديث ديگرى از پيامبر اکرم(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم:
🌸🍃« مؤمن همچون زنبور عسل است (سرتا پا مفيد است) اگر با او رفيق بشوى به تو سود مى رساند و اگر مشورت کنى به تو منفعت مى بخشد و اگر با او هم نشين گردى براى تو سودمند است و همه کار او منفعت است، همان گونه که زنبور عسل همه چيزش داراى منفعت است».
📚بحارالانوار، جلد 61، صفحه 238 .
🌸🍃بعضى از دانشمندان گفته اند: تشبيه مؤمن به زنبور عسل مى تواند به جهت هوشيارى فوق العاده، و منافع گسترده، سعى و کوشش فراوان، پرهيز از مناطق آلوده، استفاده از غذاى پاک و بهره گرفتن از دسترنج خود باشد.
🌸 🍃اضافه بر اين زنبور عسل هم شهدى را که توليد مى کند بسيار پرفائده است و هم انبارى را که از موم مى سازد کارآيى بسيار دارد و هم با گردش روى گلها سبب گردافشانى و بارورى انواع گياهان مى شود و حتى نيش او نيز که وسيله اى دفاعى در برابر دشمن است براى درمان بعضى از بيمارى ها مفيد است.
📣 جمله «إِنْ کَانَ فِي الْغَافِلِينَ...» اشاره به اين است که *او در ميان افراد غافل و بى خبر، هم رنگ جماعت نمى شود* و همچنان به ياد خدا و روز قيامت مشغول است و در ميان ذاکران از جمع آنها عقب نمى ماند و غفلت دامن او را نخواهد گرفت.
┄┅✿❀🌴 *یا مولا علی*🌴❀✿┅┄
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)(۳)👇
https://chat.whatsapp.com/BG86RZQPKs86humXPw0XLT
🍃🍃🍃🍃
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
⚠️ *حدیثی زیبا در دل این قسمت از شرح*
در حديثى از پيامبر اکرم(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم که فرمود:
🌸 « *آيا به شما خبر دهم چرا مؤمن مؤمن ناميده شده؟*
⬅️ به سبب اين که مردم را بر جان و مالشان امان بخشيده.
🌸 *آيا به شما خبر دهم چه کسى مسلمان است؟*
⬅️کسى که مردم از دست و زبانش در سلامت باشند».
بحارالانوار، جلد 64، صفحه 60، حديث 3 .
🤲 *خدایا مارا آنی و کمتر از آنی به خودمان وامگذار*
الهی آمین
📚 *در ادامه👈 شرح خطبه ۱۹۳ نهج البلاغه (آیت الله مکارم)*
🌸🍃 *ویژگیهای پرهیزگاران*
🌴 سه وصف ديگر از اوصاف حميده آنها :
💠و مى فرمايد : *«در برابر حوادث سخت، استوار، و در حوادث ناگوار، شکيبا و به هنگام فراوانى نعمت شکرگزار است»;*
📙«زلازل» در اصل به معناى زلزله هاست; ولى در اينجا رويدادهاى سخت و فتنه هاى بزرگى مراد است که دلها را تکان مى دهد.
✳️پرهيزکاران در برابر اين گونه حوادث، روحيه خود را از دست نمى دهند و مانند کوه در برابر اين طوفانها ايستادگى می کنند. و اين نشان مى دهد که پرهيزکارى به معناى کناره گيرى از اجتماع و عافيت طلبى نيست،
🔰بلکه *پرهيزکاران واقعى کسانى هستند که در مقابل حوادث سخت، سينه سپر مى کنند و با شجاعت براى نجات خود و جامعه در حل مشکلات مى کوشند.*
🔰 *صبر در مکاره، يکى از شاخه هاى صبر است که شامل هر گونه مصيبت و حادثه ناگوار مى شود.* پرهيزکاران در اين ميدان هم سربلند و پر استقامت اند،
↩️ زيرا بى تابى در برابر مصائب و مشکلات از يک سو انسان را به گناه و سخنان نادرست مى کشاند و از سوى ديگر راه پيدا کردن حل مشکل را به روى انسان مى بندد.
🔰 *شکرگزارى آنها، به هنگام فزونى نعمت، ناشى از تواضع آنان در برابر خدا و خلق است;* نه همچون مغروران متکبّر که وقتى به مال و مقام و ثروتى مى رسند همه چيز را فراموش کرده، سرکشى را در برابر خالق و مخلوق آغاز مى کنند.
🌴 سه وصف ديگر :
مى فرمايد : *«به کسى که او با وى دشمنى دارد ستم نمى کند، و به سبب دوستى با کسى مرتکب گناه نمى شود، و پيش از آنکه شاهدى بر ضدّش اقامه شود اعتراف به حق مى کند»;*
🌴اين سه وصف، همه ناشى از روح حق طلبى و عدالت خواهى پرهيزگاران است. عادل کسى است که نه حق دشمنش را از او دريغ دارد،
و نه به دوستانش بيش از آنکه حق دارند بدهد و سبب تضييع حق ديگران شود،
مصداق سوره مبارکه مائده، آيه 8 .
مصداق سوره مبارکه انعام، آيه 152 .
🔰اعتراف آنها به حق قبل از اقامه شهود نيز از همين جا سرچشمه مى گيرد، زيرا کسانى در مقابل شهود تسليم مى شوند که تسليم حق نيستند و اقامه شهود، آنها را مجبور به تسليم مى کند;
🔰 اما کسى که خواهان حق و عدالت است شخصاً به دنبال صاحب حق مى رود تا او را بيابد و حق او را ادا کند و پشت خود را از بار مظلمه ديگران سبک سازد.
🍃 در اين ميدان بدهکاران به دنبال طلبکاران مى روند و افراد امانتدار در جستجوى صاحبان امانت اند به عکس آنچه در جوامع بى تقوا ديده مى شود.
✅ آرى، *پرهيزگاران واقعى آنهايى هستند که نه دوستيها و نه دشمنيها هيچ يک آنها را از مرز حق و عدالت دور نمى کند و براى اداى حقوق نياز به دادگاه و دادستانى ندارند.*
🌴🍃🌴🍃🌴🍃
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)(۳)👇
https://chat.whatsapp.com/BG86RZQPKs86humXPw0XLT
🍃🍃🍃🍃
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
📚 *در ادامه👈 شرح خطبه ۱۹۳ نهج البلاغه (آیت الله مکارم)*
🌸🍃 *ویژگیهای پرهیزگاران*
🔰 سه وصف مهم ديگر از کرامات پرهيزگاران :⬇️
🌺 *«کسى را که به او ستم کرده (و پشيمان است) مى بخشد و به آن کس که محرومش ساخته عطا مى کند و به کسى که پيوندش را با وى قطع کرده است، مى پيوندد»;*
💠گاه انسان در برابر بديهاى ديگران مقابله به مثل مى کند که غالباً زاييده خوى انتقام جويى است;
💠ولى گاه مقابله به ضدّ مى کند که اين روش اولياء الله و پرهيزگاران است;
🔰 *از ظلم ظالمان مى گذرد در حالى که قدرت انتقام جويى دارد و اين نوعى شجاعت است و چون از موضع قدرت انجام مى شود تسليم در برابر ظلم نيست و در برابر کسانى که او را هنگامى محروم ساخته اند عکس العملش بخشش به هنگام نياز آنهاست که اين دليل بر سخاوت است.*
✳️ با آنهايى که از وى قهر کرده اند آشتى مى کند و آنها را مشمول کمک هاى خود مى سازد و اين هم شجاعت است و هم سخاوت.
✅در حديثى از امام زين العابدين(عليه السلام) مى خوانيم که فرمود:
«روز قيامت که مى شود ندا دهنده اى ندا مى دهد : اهل فضل کجايند،
جماعتى از مردم بر مى خيزند (که ما هستيم) فرشتگان رو به آنها مى کنند و مى گويند : فضل شما در چه بود،؟
🔰مى گويند:
« ما با کسانى که از ما قطع رابطه کرده بودند پيوند برقرار ساختيم و به کسانى که ما را محروم ساخته بودند عطا مى کرديم و از کسانى که به ما ستم کرده بودند، گذشت مى کرديم».
✅در اين هنگام به آنها گفته مى شود : «صَدَقْتُمُ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ; راست گفتيد (شما اهل فضيلت ايد) همگى داخل بهشت شويد».
📙مصداق سوره مبارکه مؤمنون، آيه 96 .
🔰 شش وصف برجسته ديگر پرهيزگاران :
↩️ اين اوصاف ششگانه که دو به دو در مقابل هم قرار گرفته اند و يکديگر را تفسير مى کنند، اشاره به برخوردهاى اجتماعى پرهيزگاران است.
🔰دو جمله «بَعِيداً فُحْشُهُ، لَيِّناً قَوْلُهُ» اشاره به اين است که *برخورد آنان با همه مردم با زبان خوب و تعبيرات محبّت آميز است و خشونت در گفتار و سخنان زشت از آنها دور است.*
🌴در حديثى از امام صادق(عليه السلام) در برابر اين سؤال که *حدّ حسن خلق چيست؟* آمده است:
🌴 *« حد حسن خلق اين است که نرم خو باشى و سخنت را پاک و پاکيزه کنى و برادرت را با چهره گشاده ملاقات نمايى».*
🔰«غايب بودن منکر» اشاره به معدوم بودن آن است; يعنى *منکرى از آنها سر نمى زند که در برابر مردم خود را نشان دهد.*
💎 اين احتمال نيز وجود دارد که اگر لغزشى از آنان سر زند، حداقل لغزش آشکارى نيست تا جامعه را آلوده سازد.
💎«معروف» اشاره به همه خوبيهاست که عقل و وجدان و شرع آن را مى شناسد و با آن بيگانه نيست (از ماده عرفان به معناى شناخت است).
💎منظور از «اقبال خير و ادبار شرّ» آن است که آنها در انجام نيکي ها پيوسته رو به پيش مى روند و اگر بديهايى در گذشته داشته اند، همواره از آن فاصله مى گيرند.
🌴🌹🌴🌹🌴🌹
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)(۳)👇
https://chat.whatsapp.com/BG86RZQPKs86humXPw0XLT
🍃🍃🍃🍃
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin