رسولخدا (صلی الله علیه و آله وسلم)
بیتاب میشوند
بعد از شما!
مادرانهها ناقص میمانند
و حکایت عاشقانههای تاریخ،
زودتر از آن چه فکر کنیم
به پایان میرسد!
بمانید و بر دل کودکان شهر
مرحمی باشد!
شما مادر یتیمان و
نور چشم و مایهی آرامش
دلهای بیقرار هستید!
آسمان گریان میشود
در عزای شما... نه!
اصلا به خاطر اینها نه؛
به خاطر دل زهرا بمانید!
#وفات_حضرت_خدیجہ (س)
خطبه ۱۳۷.m4a
4.3M
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم
📣 مرحله سوم ختم نهج البلاغه
🔸سهم روز دویست و سی و دوم
📔 خطبه ۱۳۷
📣 صوت نهج البلاغه
📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣
📣 مرحله سوم ختم نهج البلاغه
🔸سهم روز دویست و سی و دوم
📣 خطبه ۱۳۷
📣 درباره طلحه و زبير
1⃣ شناسايی طلحه و زبير
♦️به خدا سوگند! آنان «طلحه و زبير و پيروانشان» نه منکری در کارهای من سراغ دارند که برابر آن بايستند، و نه ميان من و خودشان راه انصاف پيمودند. آنها حقّی را می طلبند که خود ترک کرده اند و انتقام خونی را می خواهند که خود ريخته اند. اگر من در ريختن اين خون شريکشان بودم، آنها نيز از آن سهمی دارند و اگر خودشان تنها اين خون را ريخته اند، بايد از خود انتقام بگيرند. اوّلين مرحله عدالت آنکه خود را محکوم کنند. همانا آگاهی و حقيقت بينی با من همراه است، نه حق را از خود پوشيده داشته ام و نه بر من پوشيده بود. همانا ناکثين (اصحاب جَمَل) گروهی سرکش و ستمگرند، خشم و کينه و زهر عقرب و شبهاتی چون شب ظلمانی در دل هايشان وجود دارد. در حالی که حقيقت پديدار و باطل ريشه کن شده و زبانش از حرکت بر ضدّ حق فرومانده است. به خدا سوگند! حوضی برايشان پُر از آب نمايم که تنها خود بتوانم آبش را بيرون کشم به گونه ای که از آب آن سيراب برنگردند و پس از آن از هيچ گودالی آب ننوشند. (يعنی نقشه ای برای آنان طرح کنم که راه فرار نداشته باشند.)
2⃣ وصف بيعت بی همانند
♦️ «و قسمتی از اين خطبه است؛» شما مردم! برای بيعت کردن به سوی من روی آورديد، همانند مادران تازه زاييده که به طرف بچّه های خود می شتابند. و پياپی فرياد کشيديد، بيعت! بيعت! من دستان خويش را بستم، امّا شما به اصرار آن را گشوديد، من از دست دراز کردن سرباز زدم و شما دستم را کشيديد.
3⃣ شكوه از طلحه و زبير
♦️ خدايا! طلحه و زبير پيوند مرا گسستند، بر من ستم کرده و بيعت مرا شکستند و مردم را برای جنگ با من شوراندند. خدايا! آنچه را بستند تو بگشا و آنچه را محکم رشته اند پايدار مفرما و آرزوهايی که برای آن تلاش می کنند بر باد ده. من پيش از جنگ از آنها خواستم تا بازگردند و تا هنگام آغاز نبرد انتظارشان را می کشيدم لکن آنها به نعمت پشت پا زدند و بر سينه عافيت دست رد گذاردند.
┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄
حق شریک.m4a
1.3M
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم
📚 مرحله دوم ختم رساله حقوق امام سجاد علیه السلام
📔 حق ۳۵ : حق شریک
🍀 " و اما حق شریک آن است که اگر غایب بود امورش را کفایت کنی، و اگر حاضر بود با او برابری کنی، و به نظر و رای خود بدون مشورت او تصمیم نگیری، و مال او را برایش حفظ کنی، و در امور او کم یا بیش خیانت نکنی، زیرا به ما رسیده است که دست خدا بر سر دو شریک است تا زمانی که به هم خیانت نکرده اند، و هیچ قدرتی جز به کمک خدا وجود ندارد" . ❇️
🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀
┄┅✿❀✨ *﷽*✨❀✿┅┄
🍃 *شـــــــرح خـطبــه ١٣٧ نـهـجالبـــــلاغـه*🍃
🔻🔻
💠 *نکوهشِ جنگ افروزان جمل*
🔸 *خطبه در يك نگاه:*
🔷 *محورهاى اصلى خطبه عبارتند از:*
🔳‼️1- *پيمان شكنى «طلحه و زبير»**
به بهانه شركت على عليه السلام در قتل «عثمان» در حالى كه آنها بودند كه مردم را بر ضدّ «عثمان» تحريك مى كردند.
🔳‼️2- *نصيحت آميخته به تهديد نسبت*
به «طلحه و زبير» تا دست از فتنه انگيزى خود بردارند و به جمهور مسلمين بپيوندند.
🔳‼️3- *اشاره به مسأله بيعت،* واين كه، من طالب حكومت نبودم، شما مردم بوديد كه به اصرار مرا وادار به پذيرش بيعت كرديد.
🔳‼️4- در پايان *امام عليه السلام* به *«طلحه و زبير» نفرين مى كند* همان نفرينى كه سرانجام دامان هر دو را گرفت.
🟡🟪🟡🟪🟡🟪🟡
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)(۵)👇
https://chat.whatsapp.com/JwbgQIvzEeG0I4Fm9uIJmT
🍃🍃🍃🍃
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
🔷☘️🔷☘️🔷☘️🔷
*در ادامه شرح خطبه ١٣٧ نهج البلاغه*
🔻🔻
*دروغگويان بى انصاف!*
🔳‼️شک نيست که « *طلحه» و «زبير»* از کسانى بودند که *مردم را بر ضدّ «عثمان» تحريک مى کردند* و به گفته دوست و دشمن در قتل «عثمان» شريک بودند،
🔳‼️ همان گونه که « *عايشه» نيز* مخالفت خودرا با کارهاى او با صراحت بيان مى کرد ولى عجب اين که هنگامى که على (عليه السلام) با بيعت عامّه مردم زمام حکومت را بدست گرفت
🚫🔳 *هم «طلحه» و «زبير» بر ضدّ او برخاستند و هم «عايشه»،*
و جالب اين که بهانه آنها در اين کار خونخواهى عثمان بود.
🔲‼️ *و تاريخ از اين عجايب وفرصت طلبى هاى طالبان زر و زور، فراوان به خاطر دارد.*
🔳‼️ *به يقين امام (عليه السلام)* *در خون عثمان شريک نبود،* هر چند بسيارى از صحابه، عثمان را مستحق چنين امرى مى دانستند ولى امام (عليه السلام) نه تنها در اين کار شرکت نکرد.
*بلکه فرزندان خود امام حسن (عليه السلام) و امام حسين (عليه السلام) را براى دفاع از او فرستاد،*
🔳‼️در عالم سياست بازان شيطانى، هميشه معمول است که براى *اقدام بر ضدّ رقيبان خود* دنبال بهانه عوام پسندى هستند و سعى مى کنند رقيب را به کارى که در نظر توده مردم ناخوشايند است متهم کنند،
🔳‼️حتى اگر عامل اصلى آن کار خودشان باشند، در چنين برنامه هايى *نه منطق حاکم است نه عدالت* و وجدان و شرف، هدف بيرون راندن رقيب است به هر قيمتى که ممکن شود.
🔳‼️ *و اين درست همان راهى است که «طلحه» و «زبير» و «عايشه» بعد از بيعت توده مردم با على (عليه السلام) پيمودند*
و به وسيله آن گروه زيادى را براى جنگ با حضرتش بسيج نمودند، سرانجام خودشان نيز در اين آتش سوختند.
🔳‼️به هر حال *امام (عليه السلام)* بهانه را از دست *بهانه جويان گرفته* و نقشه آنها را نقش بر آب مى کند تا مردم بدانند آنان عاملان قتل عثمانند که به لباس خون خواهان برآمده اند و هدفشان منافع شخصى خويش است;
*نه به فکر مردمند و نه به فکر خونخواهى خليفه پيشين.*
🟪🟡🟪🟡🟪🟡🟪
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)(۵)👇
https://chat.whatsapp.com/JwbgQIvzEeG0I4Fm9uIJmT
🍃🍃🍃🍃
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
🔷☘️🔷☘️🔷☘️🔷
*در ادامه شرح خطبه ١٣٧ نهج البلاغه*
🔻🔻
*دروغگويان بى انصاف!*
🔳‼️شک نيست که « *طلحه» و «زبير»* از کسانى بودند که *مردم را بر ضدّ «عثمان» تحريک مى کردند* و به گفته دوست و دشمن در قتل «عثمان» شريک بودند،
🔳‼️ همان گونه که « *عايشه» نيز* مخالفت خودرا با کارهاى او با صراحت بيان مى کرد ولى عجب اين که هنگامى که على (عليه السلام) با بيعت عامّه مردم زمام حکومت را بدست گرفت
🚫🔳 *هم «طلحه» و «زبير» بر ضدّ او برخاستند و هم «عايشه»،*
و جالب اين که بهانه آنها در اين کار خونخواهى عثمان بود.
🔲‼️ *و تاريخ از اين عجايب وفرصت طلبى هاى طالبان زر و زور، فراوان به خاطر دارد.*
🔳‼️ *به يقين امام (عليه السلام)* *در خون عثمان شريک نبود،* هر چند بسيارى از صحابه، عثمان را مستحق چنين امرى مى دانستند ولى امام (عليه السلام) نه تنها در اين کار شرکت نکرد.
*بلکه فرزندان خود امام حسن (عليه السلام) و امام حسين (عليه السلام) را براى دفاع از او فرستاد،*
🔳‼️در عالم سياست بازان شيطانى، هميشه معمول است که براى *اقدام بر ضدّ رقيبان خود* دنبال بهانه عوام پسندى هستند و سعى مى کنند رقيب را به کارى که در نظر توده مردم ناخوشايند است متهم کنند،
🔳‼️حتى اگر عامل اصلى آن کار خودشان باشند، در چنين برنامه هايى *نه منطق حاکم است نه عدالت* و وجدان و شرف، هدف بيرون راندن رقيب است به هر قيمتى که ممکن شود.
🔳‼️ *و اين درست همان راهى است که «طلحه» و «زبير» و «عايشه» بعد از بيعت توده مردم با على (عليه السلام) پيمودند*
و به وسيله آن گروه زيادى را براى جنگ با حضرتش بسيج نمودند، سرانجام خودشان نيز در اين آتش سوختند.
🔳‼️به هر حال *امام (عليه السلام)* بهانه را از دست *بهانه جويان گرفته* و نقشه آنها را نقش بر آب مى کند تا مردم بدانند آنان عاملان قتل عثمانند که به لباس خون خواهان برآمده اند و هدفشان منافع شخصى خويش است;
*نه به فکر مردمند و نه به فکر خونخواهى خليفه پيشين.*
🟪🟡🟪🟡🟪🟡🟪
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)(۵)👇
https://chat.whatsapp.com/JwbgQIvzEeG0I4Fm9uIJmT
🍃🍃🍃🍃
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
❇️ *رساله حقوق امام سجاد علیه السلام (شرح نراقی)*
✴️ *شرح حق شریک*
💎 *حق شفعه*
✅ *در شریعت اسلام هر یک از افراد حق دارد که به دلخواه خود هرگونه تصرفی را در ملک خود انجام دهد،* و از جمله تصرفات یکی فروختن ملک است، در هر زمان و به هر کس که مالک اراده کند چنانچه هر یک از افراد حق دارد که هر ملک را که بخواهد، با جلب رضای فروشنده بخرد،
🔰 ولی با وجود این، تشریع اسلامی این آزادی فردی را به وسیله 🔸" *حق شفعه* " 🔸محدود ساخته و به شریک ملک حق داده است که برخلاف میل خریدار و فروشنده با پرداخت ثمن، سهم شریک خود را مالک شود، زیرا *شارع حکیم روا نمی دارد استفاده از حقوق خود را به وسیله اضرار غیر قرار دهد،*
🔴 و این قاعده از قواعد مسلم فقه اسلامی است که " *لاضَرَرَ وَ لاضِرارَ فِی الاِسلام* "؛ 🔻🔻
🔵" *هیچ ضرر زدن و ضرر کشیدن در اسلام نیامده است* . "
💠 *اقسام حقوق*
⛔️ *گناه غیر شرک دو قسم است* :
❌یک قسم *گناهانی است که مربوط به خداوند است* و *گناهکار در ارتکاب آنها فقط از امر الهی سرباز زده و به حق خالق تجاوز نموده است* .
⭕️ مثل این که: نماز نخوانده، روزه نگرفته، حج نرفته یا مرتکب زنا و شرب خمر شده است.
*این قبیل گناهان با مشیت باری تعالی قابل عفو و مغفرت است.*
❌ قسمت دوم *گناهانی است که دارای دو جنبه است* :
🚫 از طرفی *گناهکار حق خدا را رعایت ننموده و از مرزی که در شرع، مقرر داشته است فراتر رفته* است
🚫 و از طرف دیگر *به حق مردم تعدی نموده و آنان را مورد تجاوز قرار داده* است.
⭕️ مثل: کشتن بی گناه، دزدی اموال، حق شریک را از بین بردن، غیبت و تهمت مسلمان ؛
‼️ و *تصفیه این قبیل گناهان بدون حل و فصل هر دو بعد آن، میسر و ممکن نیست* .
💎 *در بعد الهی* آن *امید میرود که خداوند حق خود را بر اهل ایمان ببخشد و آنان را مشمول عفو و مغفرت خویش قرار دهد.*
📜 مشکل بزرگ که در این قسم گناهان حل و فصل *بعد مردمی* آن است.
زیرا 🔻🔻🔻
✳️ *خداوند در قیامت از حق مظلومان نمیگذرد و ظالم را آزاد نمی نماید مگر آنکه ستمدیدگان، گناهکار را ببخشند و از حقی که بر وی دارند چشم بپوشند، یا ظلمی که در دنیا نسبت به آنان شده است به نحو رضایتبخشی جبران گردد و مظلومان به حق تضییع شده خویش دست یابند.*
⚜✨حدیث امیدبخش درباره تفضل و رحمت باری تعالی نسبت به گناهکارانی که به حق خدا تجاوز نمودهاند:
🌸🍃 *حضرت علی* علیه السلام فرمودند: ⬇️
🌹 قیامت بنده را در پیشگاه الهی نگاه میدارند. خداوند به فرشتگان می فرماید:
نعمتی را که من در دنیا به او اعطا نموده ام با عملش مقایسه نمایید، مقایسه میکنند و مشهود می گردد که
نعمت فزونی دارد و فراگیر تمام اعمال او است.
نتیجه مقایسه را میگویند. دستور می آید *نعمت مرا بر او ببخشید و خیر و شر اعمال خودش را با هم مقایسه نمایید، اگر هر دو عمل، متساوی باشد خداوند گناهان و شرورش را با اعمال خیری که دارد برطرف میسازد و او را به بهشت می برد* و *اگر خیر و خوبیش برتر و بیشتر باشد خداوند به نسبت فزونی خیر، او را از تفضل خود بهرهمند میسازد* .
*اگر شر و بدیش بیشتر باشد در صورتی که شخص مورد محاسبه در زندگی متقی و منزه از شرک بوده شایسته مغفرت است* . اگر خدا بخواهد او را می بخشد و با عفو خود بر وی تفضّل می فرماید. "
🌸🍃حضرت *علی علیه السلام* فرمود:
‼️ مردم! *گناهان سه قسم است:*
❌ اول *گناهی است که خدا می بخشد* .
❌ دوم *گناهی است که او نمی بخشد* .
❌ سوم *گناهی است که ما برای صاحب گناه به عفو الهی امیدواریم، ولی با داشتن امید از عذاب او نیز میترسیم.* "
🔰 حضرت درباره *شرح قسمت اول* فرمود:🔻
⛔️ " آن *گناهی است که خداوند صاحب گناه را در دنیا عقاب نموده است و حضرت باری تعالی حکیم تر و بزرگوارتر از این است که دوباره او را در قیامت برای همان گناه عذاب نماید.* "
🌹🍃🌹🍃🌹🍃
ادامه دارد.....
⚜️✨⚜️✨⚜️✨
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)(۵)👇
https://chat.whatsapp.com/JwbgQIvzEeG0I4Fm9uIJmT
🍃🍃🍃🍃
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
❇️ *رساله حقوق امام سجاد علیه السلام (شرح نراقی)*
👈 *شرح حق شریک*
💠 *امانت داری*
🔰 مال شریکی که در دست انسان قرار گرفته، حق شریک به صورت امانت است که باید رعایت این حق مراعات گردد.
✴️ یکی از عوامل سریع خداوند *امانتداری* است که می فرماید: 🔻🔻
🌺🍃" و خداوند فرمان دهد شما را که امانات و سپرده های مردم را به صاحبانش بازگردانید. "
✨(سوره نساء آیه شریفه ۵۸)
💠 امام صادق علیه السلام فرمود: 🔻
🌹🍃 *اگر زننده امام علی علیه السلام به شمشیر و کشنده او، مرا امین گرداند برای چیزی و از من نصیحت بخواهد و با من مشورت کند و من بپذیرم، به راستی که آن را ادا کنم.*
🌺🍃 *امام صادق* علیه السلام فرمودند :🔻
🌹🍃 *نماز و روزه مردم شما را فریب ندهد* ، زیرا چه بسا شخص آنچنان به نماز و روزه انس گرفته که ترک آن سبب وحشت اوست.
بلکه *آنان را به راستگویی و ادای امانت بیازمایید.*
❇️ *تذکر* :
بحث درباره *حق شریک* است، *یکی از شرکای انسان، وراثی هستند که در ارث متوفی با انسان شریک میشوند.*
⚜️✨در این جا باید کاملاً دقت کرد و *حق هر یک از شرکا را ادا نمود* *و اگر نه در یکی از عقبه های پل صراط که به نام مظالم العباد است، انسان باید پاسخگو باشد* و حال آنکه در آنجا انسان هیچ در دست ندارد که ادای حق کند.
✅ لذا در روایت دارد وقتی در سؤال ماند و نتوانست جواب بگوید به امر الهی پل صراط که در روی جهنم خورده به حرکت در می آید و انسان واژگون در آتش دوزخ می گردد.
💠 *خدایا! به حق محمد و آل محمد توفیق بده که تمام حساب های خود را با مردم در دنیا تصفیه کنیم که بعد از مرگ گرفتار طلب خواهی آنها نباشیم.*
آمین یا الله
🌹🍃🌹🍃🌹🍃
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)(۶)👇
https://chat.whatsapp.com/EwB2NTu5EdF77l2lCbeIVN
🍃🍃🍃🍃
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
کجای دنیا شیرمردان دلیری چون
شما دارد
جوانیت را فدای دین و وطن کردی
وسر دادی و تن در راه وطن
نمیدانم در لحظه ذبح شدنت سرت
در آغوش که بود
ولی یقین دارم حسین زهرا سرت
را در آغوش گرفت و به مهمانی
لاله های پرپرش برد
کنار قاسم وعبدالله وعلی اکبرش
آری گذشتن از سرو از جان
پاداشی بزرگ دارد پاداشی چون
دیدار حسین ویارانش
ای دلیر مرد شجاع و بی پروا
چه زیبا و بی سر به نزد اربابت رفتی
چه زیبا دعوت حق لبیک گفتی وبا
خدایت معامله کردی
سرت را دادی به بهای کشورت مردم و
دینت ای کاش همه ما بدانیم که رفتی
تا بمانیم.....تقدیم به شهید بی سرعباسعلی فتاحی
مریم اسدی
گروه شهدایی شهیدعباس آسمیه ستادیادواره شهدای شهرستان فردیس
http://eitaa.com/joinchat/761004064C5675b02f1
زن یعنی ناز هستی در جهان
زن یعنی راز پنهان ونهان
زن هست که مرد آمد پدید
بی زن جهان مردی ندید
زن بود آیینه پاک خدا
زن بود زیبا ترین شعر خدا
زن عشق است و عشقش بینظیز
بهترین زن همسر پاک امیر
زن بود معراج و گنج وگوهری
مثل زهرا دختر پیغمبری
جان عالم جان هستی فاطمه است
بهترین زن در جهان به والله فاطمست
مریم اسدی
گروه شهدایی شهید عباس آسمیه(ستادیادواره شهدای شهرستان فردیس
http://eitaa.com/joinchat/761004064C5675b02f1
درداردکه بگویم به همه بی خبران
هان ای که گوش میسپارید به
حرف دگران
قاسم ما همان است که نامش جاریس
تا ابد بر دلمان یادش باقیس
تاکور شود دشمن پنهان وپیدایش
جمله یاران همگی شیدایش
سفره دل بازکنیم و به زبان
باز بگوییم صد بار عشق رهبر
عشق مردم سردار
رفتی و داغ تو بر دل داریم
زفراقت اشک خون میباریم
هان ای جمع بیخبران گوش کنید
بهتر است که آتش خشمتان
خاموش کنید
سردار سرافراز کشورم سلیمانی بود
مردی به زلال چشمه و از نسل
بارانی بود
مریم اسدی
گروه شهدایی شهید عباس آسمیه (ستادیادواره شهدای شهرستان فردیس
http://eitaa.com/joinchat/761004064C5675b02f1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥نماهنگ «تشرف» با شعر و اجرای سیدحمیدرضا برقعی
🏴تقدیم به آستان امالمؤمنین حضرت خدیجه کبری(سلام الله علیها)
✍آثاربعضی از گناهان
در دنیا 🌏 🌍 🌎
🌹خضرت امام صادق
عليه السلام فرمود :👇
📛گناهى كه نعمت هارا
تغيير مى دهد،
⬅️⇦•تجاوز به حقوق
ديگران است.
📛 گناهى كه پشيمانى
مى آورد،
⬅️⇦•قتل است.
📛گناهى كه گرفتارى
ايجاد مى كند،
⬅️⇦•ظلم است.
📛 گناهى که آبرو
مى بَرد،
⬅️⇦•شرابخوارى
است.
📛گناهى كه جلوى
روزى را مى گيرد،
⬅️⇦•زنا است.
📛گناهى كه مرگ را
شتاب مى بخشد،
⬅️⇦•قطع رابطه با
خـــويـشاوندان است.
📛 گناهى كه مانع
استجابت دعاءمیشودو
زندگى راتیره وتارمیکند،
⬅️⇦•نافرمانى از پدر و
مادر است.
📙 از کتاب تشریف
علل الشرايع،ج۲،ص۵۸۴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*⭕️موانع استجابت دعا*
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*⭕️درایت میرزای شیرازی (ره)*