eitaa logo
طلاب پاسخگو
1.8هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
1.3هزار ویدیو
222 فایل
💥تبادل @Fsh1392sMM 🌹پاسخگو شبهه @S_dastlan @Sarbazvelayat5 @Mhgholamalian ✅پاسخگو #احکام @Mhgholamalian @kiani_sulduz 🟣مشاور خانواده: @pasokhgo313 💢پاسخگو #بانوان @askbanoo @mousaviasl135 @mhgholamalian ☎️پاسخگوی تلفنی 👈(096400)
مشاهده در ایتا
دانلود
طلاب پاسخگو
❓مقصود از اسم اعظم چيست؟ ✍پاسخ کوتاه #آیت_الله_سبحانی: 🔻در احاديث اسلامى وارد شده كه در ميان اسما
❓معيار و ملاك شرک در عبادت چيست؟ ✅پاسخ : 🔹يكى از مراتب توحيد، توحيد در عبادت است يعنى عبادت و پرستش مخصوص خداست، و غير او شايسته پرستش نيست؛ چنانكه در نمازهاى يوميه همگى چنين مى گوييم: «إيّاكَ نَعْبُدُ» تنها تو را مى پرستيم. 🔸عبادت را مى توان به صورت هاى گوناگون تعريف كرد: الف) عبادت، خضوع و كرنشى است كه از اعتقاد به الوهيت معبود سرچشمه مى گيرد؛ چنانچه اگر گفتار يا رفتارى ناشى از اين اعتقاد نباشد، عبادت محسوب نمى شود. مؤيد اين معنا آياتى است كه به عبادت خداوند امر كرده و از عبادت غير خدا نهى مى كند «... يا قَوْمِ اعْبُدُوا اللّهَ ما لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرُهُ... ». ۱ «اى قوم من، (تنها) خداوند يگانه را پرستش كنيد، كه معبودى جز او براى شما نيست». ب) عبادت، خضوع و كرنش در مقابل موجودى است كه او را «ربّ» و صاحب خود مى دانيم، بسان صاحب هر باغى و مزرعه اى كه آن را پرورش مى دهد، يعنى عبادت معبود به دليل ربوبيّت او است. گواه اين تعريف، آياتى است كه دليل منحصر بودن عبادت به خداوند را، يگانه ربّ بودن او مى داند مانند: ۱. «... وَ قالَ الْمَسِيحُ يا بَنِي إِسْرائِيلَ اعْبُدُوا اللّهَ رَبِّي وَ رَبَّكُمْ... ». ۱ «مسيح گفت: اى بنى اسرائيل خداوند يگانه را كه پروردگار من و شما است پرستش كنيد». ۲. «إِنَّ هذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً واحِدَةً وَ أَنَا رَبُّكُمْ فَاعْبُدُونِ». [۱] «اين (پيامبران بزرگ و پيروانشان) همه امت واحدى بودند و من پروردگار شما هستم، پس مرا پرستش كنيد». ۳. «إِنَّ اللّهَ رَبِّي وَ رَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ هذا صِراطٌ مُسْتَقِيمٌ». [۲] «خداوند پروردگار من و پروردگار شما است، او را بپرستيد (نه من، و نه چيز ديگر) اين است راه راست». ج) عبادت، خضوع و خشوع در برابر كسى است كه او را اله عالم، يا موجودى كه امور هستى به او واگذار شده است مى دانيم، حال چه امور تكوينى مانند خلق، رزق، زنده كردن و ميراندن، و چه امور تشريعى مانند قانونگذارى، شفاعت و مغفرت. انسان موحّد معتقد است كليّه ى امور تكوينى و تشريعى به عنايت خداوند انجام مى گيرد و هيچ يك از اين امور به مخلوقات او واگذار نشده است و به همين دليل، خداوند را مى پرستد. 🔹امّا انسان مشرك معتقد است گرچه آلهه و رب‌ها مخلوق حق اند، امّا برخى يا تمام امور تكوينى و تشريعى، به آنها واگذار شده است، و بر اساس همين اعتقاد از ستاره‌ها و بت‌ها طلب باران، شفاعت، يارى رساندن و پيروزى در جنگ مى كند، چرا كه اين امور را تفويض شده به آنها مى پندارند. با توجه به تعاريف سه گانه ياد شده، معيار اساسى توحيد و شرك در عبادت آشكار مى شود. هر خصوعى كه ناشى از اعتقاد به الوهيت يا ربوبيّت و يا تفويض كارى به موجود مورد خضوع باشد، عبادت شمرده مى شود، حال چه اين اعتقاد، بر حق و صحيح باشد (اگر خداوند معبود باشد) و يا اعتقادى باطل و ناصواب باشد (اگر بت‌ها و غير خداوند معبود باشند) در هر دو صورت، خضوع او برگرفته از اعتقاد به الوهيت يا ربوبيّت يا تفويض است و چنين خضوعى عبادت آن موجود محسوب مى شود. 🔸امّا اگر خضوع انسان، بدون اين انديشه و اعتقاد باشد، اين خضوع عبادت نيست، بلكه تعظيم و بزرگداشت شمرده مى شود، و نه انسان خاضع مشرك است و نه عمل او شرك آميز. امّا اين تعظيم و احترام غير عبادى، گاهى جايز و حلال است مانند تعظيم انبيا و اولياى الهى و يا معلمان و مربيان، و گاهى حرام و غير مجاز است، مانند سجده كردن در مقابل انبيا و اولياى الهى؛ امّا حرمت اين كا ر، به دليل عبادت بودن آن نيست، بلكه به دليل ممنوعيت سجده كردن در برابر غير خداوند است و اين كه غير او، سزاوار سجده نيست. حال كه تفاوت بين تعظيم و عبادت روشن شد، به اين نتيجه مى رسيم كه اعمالى مانند بوسيدن قرآن مجيد، يا ضريح انبيا و چيزهايى كه به گونه اى به آنها مربوطاند، در صورتى كه همراه با اعتقاد به الوهيت و ربوبيّت يا تفويض نباشد، عبادت آنها محسوب نمى شود. ---------- [۱]: انبياء/ ۹۲. [۲]: آل عمران/ ۵۱. و آيات ديگرى نيز به همين مضمون وجود دارد مانند: آيات ۳ يونس، ۹۹ حجر، ۶۵ و ۳۶ مريم، ۶۴ زخرف. 📚اندیشه‌های جاوید: برگرفته از تفسیر موضوعی منشور جاوید ، جلد اول ، ص ۵۲ ♻️ این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید💯 🔴 @Tollabe_pasokhgoo
طلاب پاسخگو
🚨بخشی از هشدارهای چند ماه پیش حجت الاسلام سیدمحمدکاظم #رجایی(استاد اقتصاد اسلامی حوزه و دانشگاه) درب
💥شاید بهترین مثال برای وضعیت موجود: ارّه‌ای است که دولت قبل در شکم بیمار (عمدا یا سهوا) جا گذاشته است! نخواهی بیرون بیاوری چرک می‌کند و بیمار از دست می‌رود؛ بخواهی بیرون بکشی پاره می‌کند ولی امید به بهبودی هست؛ اعتراف عباس عبدی(اصلاحطلب) اعتراف مهمی است، ساده عبور نکنیم 🌹 @Tollabe_pasokhgoo ┈┈••✾•✨⁦⁩✨•✾••┈┈
طلاب پاسخگو
♨️بخشی از آسیب پوسیدن لباس های چسبان و تنگ و تاثیرات غیراخلاقی آن👆 📝مطالعه #مقاله مهم ترین آسیب جنس
💥برخی از عادات ناپسند 🔸 امام صادق (علیه السلام) می ‌فرماید: كفش باریك و نوك دراز نپوشید، چرا كه آن، كفش فرعون است و نخستین بار او آن را پوشید.[1] به فرموده امام صادق (علیه السلام): رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) مردان را از پوشیدن لباس زنان و زنان را از پوشیدن لباس مردان نهی می ‌فرمود.[2] [1] . لا تَتَّخِذُوا الْمُلَسَّنَ، فَإِنَّهُ حِذَاءُ فِرْعَوْنَ وَ هُوَ أَوَّلُ مَنْ حَذَا الْمُلَسَّنَ (تحف العقول، ص105). [2] . كَانَ رَسُولُ اللَّهِ یزْجُرُ الرَّجُلَ یتَشَبَّهُ بِالنِّسَاءِ وَ ینْهَی الْمَرْأَةَ أَنْ تَتَشَبَّهَ بِالرِّجَالِ فِى لِبَاسِهَا (مكارم الاخلاق، ص118). 📚 مفاتیح الحیات، ، ص 178 و 179. 🌹 @Tollabe_pasokhgoo ~~~ •┈┈••✾•✨⁦⁩✨•✾••┈┈• ~~~
35.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥گزارش کوتاه از دیدنی "دکترین شوک" 🎞فیلم کامل در👇 🌐 https://www.aparat.com/v/NpVx0 این مستند نشان می دهد که چگونه شوک درمانی بازار آزاد پیشنهادی فریدمن، اقتصاد شیلی و دیگر کشورهای آمریکای لاتین را به آشوب کشید @eqmoq2 🌹 @Tollabe_pasokhgoo •┈┈••✾•✨⁦🌸✨•✾••┈┈•
طلاب پاسخگو
💥نمایی از نادر طالب زاده(ره) ✍محمدصادق شهبازی: 🔹‏در برخورد با طالب‌زاده بیش از همه معنویت و تکلیف‌
💎 قصه آقای طالب زادهآیت الله قائم مقامی: 🔹بسم الله الرحمن الرحیم مرگ برای مومن، تحفه ایست از جانب خداوند و وفود است بر حضرت جمال علی الاطلاق و انتقال است از سجن به قصر. این تحفه و وفود و انتقال بر روح شریف آقای طالب زاده که مومنی بود بی بدیل و آیتی بود از عقل و اخلاق و عشق و ادب مبارک باد. واقعیت این است که قصه آقای طالب زاده که به نوعی قصه انسان معاصر است، حکایتگر انسانی است که در جستجوی حقیقت و روشنایی و فضیلت و زیبایی، اولا مصداق این همه را عالم غرب باصطلاح مدرن می داند و به دنبال سیری کامل در آن و تجربه و ذوق مصادیق جعلی این امور، وقتی ندای آسمانی داعی الله بزرگ عصر یعنی خمینی کبیر رضوان الله علیه را می شنود، با شامه تیز عقلی و شهودی خود حس می کند که مصداق آنچه در جستجوی آن بوده، جای دیگری است و آن جای دیگر نه عالم شرق قدیم و معنویت گرایی های پست مدرن غربی بلکه عالم فی الواقع جدید ما قبل شرق و ما بعد غرب یعنی عالم نه شرقی نه غربی و عالم اسلام ناب محمدی علوی است که اکنون بصورت یک انقلاب و سپس یک نظام در جهان ظاهر شده و طالب زاده در حالیکه روشنفکران سابقا معنویت گرا و منتقد غرب و در واقع عاشق غرب ناله سر داده بودند که این آن چیزی نیست که ما می گفتیم و می خواستیم، با اجابت عقلی و قلبی این ندای آسمانی و هجرت به مقر و مرکز این حقیقت فرا مدرن یعنی ایران انقلابی و اسلامی، با شجاعت اعلام می کند که این همان چیزی است که من می خواستم و او در تمام مدت 43 سال عمر انقلاب بصورتی دم افزون بر این عقیده که در عصر ما یگانه مصداق عینی و تاویلی حقیقت و فضیلت و روشنایی، ایران و انقلاب مبارک اسلامی است، ایستادگی می کند و در آزمون های گوناگون و از جمله آزمون مصادره نابجای اموال خانوادگی خود که حاصل یک حکم قضایی اشتباه بوده، روسپید و سرافراز بیرون می آید و در مواجهه با این آزمون نه تنها با انقلاب و نظام اسلامی قهر نمی کند و دلسرد نمی شود بلکه در عین اعتقاد به خطا بودن آن حکم و پی گیری حقوقی برای رفع آن ، هر لحظه بر شوق و عشقش نسبت به انقلاب و نظام برآمده از آن، افزوده می شود. و اما اکنون که حاج نادر، این سردار بزرگ جبهه فرهنگی انقلاب و این حاج قاسم جنگ رسانه ای با شیطان به یاران شهیدش پیوسته و صداقت و اخلاص خود را در یاری دین و انقلاب دینی حتی برای کسانی که به خطا به او سوء ظن داشتند به اثبات رسانده، جا دارد که انقلاب نیز علاوه بر تشییع با شکوهی که انجام شد برای ایشان کاری کند و یکی از مهمترین کارها در این مقطع، اهتمام به جبران جفای وارد شده بر ایشان و خانواده محترم ایشان است که امیدواریم با عنایت و دستور ویژه رهبری حکیم و معظم انقلاب مد ظله در جهت اصلاح آن حکم کذایی و اعاده حیثیت و اموال به خانواده محترم طالب زاده اقدام گردد تا در صورت صلاحدید آنان، از مجرای منابع عودت داده شده، بنیادی به نام طالب زاده در جهت تحقق اهداف انقلابی و خیر این مجاهد پرآوازه تشکیل گردد. و سلام بر او روزی که به دنیا آمد و روزی که با سرافرازی این عالم را ترک گفت و روزی که از قبر زنده و برانگیخته خواهد شد. ✍سید محمد قائم مقامی 16 اردیبهشت 1401 splus.ir/smghaemmaghami 🌹 @Tollabe_pasokhgoo •┈┈••✾•✨⁦🌸✨•✾••┈┈•
طلاب پاسخگو
💥شاید بهترین مثال برای وضعیت موجود: ارّه‌ای است که دولت قبل در شکم بیمار (عمدا یا سهوا) جا گذاشته اس
🔺کنایه جالب ثابثی به یک اصلاحطلب بی انصاف: وقتی قیمت ارز ۹ برابر و قیمت مسکن ۷ برابر شد، هیچ سوالی از روحانی نداشت و تا آخرین روز دولت قبل، مشغول مجیزگویی روحانی بود اما در چند ماه اخیر به یکباره سوالات مخالف به ذهنش رسیده است. هیچ چیز بدتر از فروختن قلم و شرف نیست ✍پ.ن: خاصیت اصلاحطلبا همینه که تا زمانی که در راس امور هستند گند میزنند و ماست مالی می کنند(۳۲سال دولت در دست اینا بود) و وقتی مردم باطن کثیف آنها را می شناسند و در انتخابات آنها را پس می زنند ، یکدفعه دغدغه مشکلات مردم رو پیدا می کنند! مردم رو چی فرض میکنن خدا عالمه! ✍پ.ن۲: بی انصافی یعنی حل معضل کرونا و... رو دستاورد نبینی برای دولت رییسی و اون وقت یک معضل اقتصادی که میراث دوران روحانیست رو تعمیم بدی به کل دولت جدید! 💠طلاب پاسخگو🔻 🔹 @Tollabe_pasokhgoo ‍‌ ‎‌‌‌‎࿐჻ᭂ⸙🌼🌼⸙჻ᭂ࿐
26.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺مستندی کوتاه درباره طرح ولایت 🔹 همیشه آن کسانی که راه‏ را باز می‏کنند، مانع ‏ها را بر می‏ دارند و به پیش می ‏تازند، گروهی هستند که سلاح عمده‏ ی آن‏ها معرفت است. 🔶 در دورانی که شبهات بسیاری پیرامون مباحث گوناگون هستی شکل می گیرد، نیاز به آگاهی و مبانی استوار اندیشه ای امری ضروریست. 🔹 طرح ولایت با معرفت افزایی، آگاهی بخشی و پاسخ به شبهات دینی و اعتقادی، بستری است برای روشن بینی و باز کردن گره های ذهن. 🔸 بی تردید در مواجهه با علوم بشری و تفکر درباره ی مسائل مختلف، مجموعه ای از قضایا و شبهات مطرح می گردد. 🔷 برای رفع ابهامات ذهن و پاسخ به سوالات متعدد، نیاز به آگاهی و مبانی اندیشه ی قوی به ویژه در جوانان می باشد. 🔸 طرح ولایت در چهارچوب نظام مند با بصیرت افزایی و آگاهی بخشی به دانشجویان، به شبهات دینی و اعتقادی آنان پاسخ می دهد. ✅طلاب پاسخگو🔻 ♦️ @Tollabe_pasokhgoo ‍‌ ‎‌‌‌‎࿐჻ᭂ⸙🌸🌸⸙჻ᭂ࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 عباس موزون در گفت‎وگوی تفصیلی با ایرنا: به تجاربی علاقه دارم که فرد بهشت و جهنم برزخی را نمی‎بیند مجری و تهیه‌کننده برنامه «زندگی پس از زندگی»: 🔹بنده به تجاربی علاقه دارم که فرد تجربه‌گر آن طرف تونل نمی‌رود. همان‎هایی که کف بیمارستان و خیابان را تجربه می‌کنند و نه بهشت برزخی می‎بینند و نه جهنم برزخی و نه نتیجه اعمال مورد علاقه من هستند. 🔸من سلیقه خودم را به برنامه تسری نمی‎دهم. بی رحمانه کناری می‎ایستم و هر چه از غربال پژوهش گذشت را پخش می‎کنم. 🔹امسال دو تجربه ای را درباره ایمان عبدالمالکی دیدیم که می تواند شناسنامه تجربه های نزدیک به مرگ جهان شود. 🔸می‌‎خواهم بگویم که خارج از ماده غیرماده هم هست. 🔹هر چه تجربه از ۵۰ سال پیش در آمریکا ثبت شده همه یک طرف و این دو برنامه یک طرف. ارزش این دو برنامه را بنده می‎دانم و روسای انجمن‎های ان‎دی‎ای جهان. 🌐 http://irna.ir/xjJjgL ✍پ.ن: یکی از دستاورد های این برنامه این بود که توانست به طور ملموس برای بسیاری مرگ اندیشی را به ارمغان بیاورد. فکر کردن به مرگ آثار بسیار خوبی دارد. ✍پ.ن۲: خبری مهم دیروز از آقای موزون منتشر شد که حدود ۷۰۰۰نفر با دیدن این برنامه از خودکشی منصرف شدند. بسیار عالیست، اما باید مراقب آفات بود که بخشی از آفات رو قبلا ذکر کردیم 👉 ✅طلاب پاسخگو🔻 ♦️ @Tollabe_pasokhgoo ‍‌ ‎‌‌‌‎࿐჻ᭂ⸙🌸🌼🌸⸙჻ᭂ࿐
🔺آنچه سجده بر آن صحیح است👆 @Tollabe_pasokhgoo ‍‌ ‎‌‌‌‎࿐჻ᭂ⸙🌸🌼🌸⸙჻ᭂ࿐
🚫شبهه🚫 شیعه معتقد است امامان دوازده‌گانه آن‌ها علم غیب دارند، در حالی‌که خود آن‌ها در روایات متعددی علم غیب را از خود نفی کرده‌اند به طور مثال کشی از علمای بزرگ شیعه نقل می‌کند که امام صادق(ع) فرموده: به خدا قسم و من علم غیب ندارم و اگر داشتم زمین خوبی را برای خود بر می‌داشتم. ✅ پاسخ شبهه: در ابتدا باید توجه داشت که روش دشمن در برابر اعتقادات شیعه، پیدا کردن یک روایت از گوشه و کنار کتب روایی و با استفاده از آن، به اعتقادات ناب شیعه اشکال کردن است. مرحوم کشی در رجال خود نقل می‌کند: امام صادق(ع) فرمود: به خدای یکتا - که جز او خدایی نیست- سوگند که من غیب نمی‌دانم، ... باغی بین من و عبدالله بن الحسن به شراکت بود که تقسیم کردیم، قسمت هموار و خوب آن زمین به او رسید و قسمت سنگلاخ به من؛ اگر من علم غیب داشتم هر آینه آن قسمت هموار را بر می‌داشتم. 🔹در رابطه با این روایت و بحث علم غیب امام صادق(ع) باید گفت: 🔸 اولا: این روایت با روایات فراوانی که در اکثر کتب روایی شیعه نقل شده و مضمون آن‌ها این است که ائمه اطهار(ع) علم غیب داشته‌اند در تعارض است و با یک روایت نمی‌توان آن همه روایت را کنار گذاشت، به طور مثال خود امام صادق(ع) فرمود: به خدا كه من كتاب خدا را از آغاز تا پايانش می‌دانم، چنان كه گویى در كف دست من است، در قرآن است خبر آسمان و خبر زمين و خبر گذشته و خبر آينده. 👈یا در روایت دیگری فرمود: من آن‌چه در آسمان‌ها و زمين است مى‏‌دانم و آن‌چه در بهشت و دوزخ است مى‌‏دانم و گذشته و آينده را مى‏‌دانم. 🔸 ثانیا: این روایت تنها در کتاب رجال کشی نقل شده و در هیچ کتاب قدیمی دیگری نیست و یک سند بیشتر ندارد، هیچ کدام از محدثین هم عصر کشی یا حتی بعد از ایشان نیز آن را نقل نکرده‌اند، لذا از حیث اعتبار، ضعیف است. 📜سند روایت نیز از این قرار است: «أَحْمَدُ بْنُ عَلِيٍّ الْقُمِّيُّ السَّلُولِيُّ، قَالَ حَدَّثَنِي أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ صَفْوَانَ، عَنْ عَنْبَسَةَ بْنِ مُصْعَبٍ، قَالَ‏، قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (ع)» نفر اول «أَحْمَدُ بْنُ عَلِيٍّ الْقُمِّيُّ السَّلُولِيُّ» مجهول است و هیچ مدحی و ذمی ندارد لذا این روایت، ضعیف محسوب می‎شود و با یک روایت ضعیف نمی‌توان روایات بسیاری که چندین سند صحیح دارند را کنار زد. 🔹نکته سوم: معمولا این‌گونه روایات حمل بر تقیه می‌شوند، یعنی اگر هم بپذیریم که این سخن از امام صادق(ع) صادر شده، می‌گوییم حتما در آن مجلس جاسوسی از خلیفه وجود داشته است و قصد تخریب حضرت را داشته، لذا حضرت در مقام تقیه بوده و علم غیب خود را انکار کرده است، تا مدرکی برای آنان وجود نداشته باشد. 🔴نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است ————————————— 👥💬🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. ------❀••┈••❈✿🌸✿❈••┈••❀------ 💫طلاب‌پاسخگوسوالات‌شما💫 🕊•| @Tollabe_pasokhgoo|•🕊 ------❀••┈••❈✿🌸✿❈••┈••❀------
‍ ❓مفهوم آیه شریفه «لا اکراه فى الدّین قد تَبَیّن الرّشدُ مِن الغىِّ...» را با توجه به تفاسیر مختلف بیان نمایید. ✍پاسخ اجمالی: با توجه به تفاسیر مختلف، در مجموع پنج قول در مفهوم و معناى آیه شریفه بیان گردیده که قول صحیح آن است که آیه، پیامى عام و جهان شمول و انسانى دارد و آن این‌که؛ دین یک مسئله اعتقادى و قلبى است و اکراه و اجبار در آن محال است و بنده مختار و مخیر است. این قول هم دلیل روشنى بر ردّ جبریون می‌باشد که گفته‌اند: «انسان در قبول اسلام یا کفر و یا عبادات و معاصى و سایر افعال مجبور است». و در عین حال ذیل آیه به انضمام آیه بعد از آن، حجت آشکارى است بر ردّ مفوضه که گفته‌اند: «بعد از خلقت انسان همه امور به اراده و اختیار انسان تفویض شده و خداوند به کنارى رفته و انتظارى می‌کشد تا روز قیامت»؛ زیرا که ذیل آیه و مابعدش مُشْعِر به ولایت و سنّت الهى است که هیچ چیزى از تحت مالکیت و سیطره الهى خارج نمی‌باشد. به عبارتى دیگر؛ همان‌طور که اجبار و اکراهى در ایمان آوردن انسان‌ها نمی‌باشد، در عین حال نمی‌توانند از تحت مالکیت و سیطره الهى خارج گردند، بلکه بر مبناى سنّت الهى کسانى که روى گردان از کفر و طاغوت شوند و به خدا ایمان آورند به مقتضاى نظام علّى و معلولى، به دستاویزى استوار چنگ زده‌اند که زمینه را براى هدایت بعدى و نجات از تاریکی‌ها به سوى روشنایى هموار نموده‌اند و به عکس، کسانى که با آن همه ادّله روشن و آشکار باز هم کفر ورزیده‌اند، بر اساس همان سنّت الهى از روشنایى به سوى تاریکی‌ها سوق داده می‌شوند. پس انسان با وجود قدرت انتخاب در نتیجه‌گیرى و حاصل انتخابش، هیچ قدرتى ندارد، بلکه تابع سنت الهى است. در نتیجه می‌توان از مجموع دو آیه اصلى را استظهار نمود که در لسان ائمه هدى(ع) نیز جارى می‌باشد که: «لا جبر و لا تفویض بل امر بین الامرین». 📕مطالعه بیشتر👇 🔑 pasokhgoo.ir/node/48766 🔺در ثواب انتشار این متن شریک باشید🔻 🔴 @Tollabe_pasokhgoo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺تواضع در برابر تواضع بعد از پایان جلسه وعظ حضرت استاد مؤیدی در شرح صحیفه مبارکه سجادیه علیه‌السلام، جناب آقای عباس موزون (تهیه‌کننده محترم برنامه ) برای گفت‌وگو با استاد و کسب ارشاد از ایشان، به ملاقات آمد. —————— ‎با «توحید تشیّع» همراه باشید؛ @ShiaTowhidتلگرام|اینستگرام|آپارات@Tollabe_pasokhgoo ‍‌ ‎‌‌‌‎࿐჻ᭂ⸙🌸🌼🌸⸙჻ᭂ࿐
❓حق الناس چیست؟ و اگر صاحبان آن حق در دسترس نباشند چه باید کرد؟👆 ♻️ این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید💯 🔴 @Tollabe_pasokhgoo
🌐وبگاه "کودک و نوجوان" به همت پایگاه اطلاع رسانی و مرکز فناوری اطلاعات دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی شروع به کار کرده: http://nikoonikan.com 👈 ⭐️ویژگی ها: ارائه انیمیشن و کتاب صوتی و کاردستی و... مخصوص کودکان 🌼 @Tollabe_pasokhgoo ‍‌ ‎‌‌‌‎࿐჻ᭂ⸙🌺🌺⸙჻ᭂ࿐
❓آیا خواندن آنچه روی قبرها نگاشته شده است، باعث فراموشی می‌شود؟ ✅پاسخ: روایاتی وجود دارد که خواندن نوشته‌های روی قبرها را موجب فراموشی و یا کُندذهنی اعلام می‌کنند.[1] این روایات از جهت سندی ضعیف هستند. با فرض پذیرش و قطع نظر از ضعف سندی؛ شاید توصیه به نخواندن سنگ‌نوشته‌ها بدان دلیل باشد که انسان نباید در قبرستان‌ها به جای تفکر در مرگ و یا قرائت قرآن بر سر قبر آشنایان، با خواندن سنگ‌نوشته‌های قبرهایی که به او مرتبط نیستند، ذهن خود را درگیر کند. این روایات عبارتند از: 1. پیامبر اسلام(ص) فرمود: «ده خصلت فراموشى می‌آورد: خوردن پنیر، نیم‌خورده موش، خوردن تخم گشنیز، حجامت بر پشت سر، راه رفتن میان دو زن، نگاه بر دار زده، انداختن شپش، و خواندن نوشته گورستان».[2] 2. امام موسى بن جعفر(ع) فرمود: «نُه چیز است که فراموشى می‌آورد: خوردن سیب ترش، خوردن گشنیز، خوردن پنیر، خوردن نیم‌خورده موش، در آبی که جریان ندارد بول نمودن، خواندن نوشته سنگ‌هاى قبر، در میان دو زن راه رفتن، شپش را نکشته دور انداختن و از گودى پس گردن حجامت نمودن».[3] گفتنی است؛ با توجه به ضعف سند این روایات؛ فقها به کراهت خواندن نوشته‌های روی قبور فتوا نداده‌اند. 🔖پاورقی: [1]. در مجموع دو روایت نقل شده است. [2]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج ‏73، ص 321، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، 1403ق. [3]. شیخ صدوق، الخصال، ج ‏2، ص 422 – 423، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ اول، 1362ش. 👥💬🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. •┈┈••✾•✨⁦🌸⁩✨•✾••┈┈• 🌷با‌طلاب‌پاسخگو‌همراه‌باشید🌷 🌹 @Tollabe_pasokhgoo •┈┈••✾•✨⁦🌸⁩✨•✾••┈┈•
28.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥ضرورت شناخت روحیات همسر 🎤 🌼  @Tollabe_pasokhgoo ‍‌ ‎‌‌‌‎࿐჻ᭂ⸙🌺🌺⸙჻ᭂ࿐
❓فلسفه‌ی وجودی شیطان که موجودی اغواگر و گمراه کننده است، چیست؟ و چرا خداوند او را خلق کرد؟ ✅پاسخ: اوّلاً: خداوند را، شیطان خلق نکرد. به دلیل این‌که او سال‌ها (6 هزار سال)[1] هم‌نشین فرشتگان و اهل عبادت بود، ولی بعداً به خواست خود و بر اثر تکبر راه طغیان و انحراف را در پیش گرفت و از رحمت خداوند دور شد. ثانیاً: وجود شیطان، برای انسان‌های با ایمان و آنها که می‌خواهند راه حق را بپیمایند، مضر نیست، بلکه وسیله‌ی پیش‌رفت و تکامل است؛ چرا که پیش‌رفت و ترقی و تکامل، همواره در میان تضادها صورت می‌گیرد.[2] 🔹نقش شیطان در این جهان نقش دعوت کننده است؛ یعنی شیطان فقط انسان‌ها را به گمراهی و انحراف دعوت می‌کند. خداوند به او قدرت تصرف در نفوس و سلطه‌ی بر آنها نبخشیده است: «إِنَّهُ‏ لَیْسَ‏ لَهُ‏ سُلْطانٌ‏ عَلَى‏ الَّذِینَ‏ آمَنُوا وَ عَلى‏ رَبِّهِمْ‏ یَتَوَکَّلُونَ‏»؛[3] بی‌گمان او را بر کسانی که ایمان آورده‌اند و به پروردگارشان توکل می‌کنند، تسلطی نیست. به همین جهت وقتی که در قیامت عده‌ای شیطان را به دلیل این‌که آنها را گمراه کرد ملاقات می‌کنند، شیطان با آنها محاجه می‌کند می‌گوید: «... وَ ما کانَ لِیَ عَلَیْکُمْ مِنْ سُلْطانٍ إِلاَّ أَنْ دَعَوْتُکُمْ ...»؛[4] و من بر شما سلطه‌ای نداشتم، جز این‌که شما را دعوت کردم. 🔸در همین راستا باید گفت؛ آموزه‌های قرآنی حکایت از آن دارد که نقش شیطان در انحراف و گمراهی انسان، فقط در حد دعوت است و او هیچ‌گاه انسان‌ها را به اجبار به انحراف نمی‌کشاند؛ زیرا که انسان، مخاطب دو دعوت است. یکی دعوت خدا و یکی شیطان، و این انسان است که با اختیار خود یکی از این دو دعوت را می‌پذیرد. اما انسان‌هایی که با میل و اراده خود دعوت شیطان را پذیرفتند و او را الگوی خود قرار دادند و از دستورات او پیروی کردند، بر آنها سلطه پیدا می‌کند و آنها را به نابودی می‌کشاند: «إِنَّما سُلْطانُهُ عَلَى الَّذینَ یَتَوَلَّوْنَهُ ...»؛[5] جز این نیست که تسلط او بر کسانی است که او را دوست می‌دارند. 📌پاورقی: [1]. سید رضی، محمد بن حسین، نهج البلاغه، محقق، صبحی صالح، ص 287، قم، هجرت، چاپ اول، 1414ق. [2]. بیستونی، محمد، شیطان شناسی از دیدگاه قرآن کریم، ص 17. [3]. نحل، 99. [4]. ابراهیم، 22. [5]. نحل، 100. 📜اطلاعات بیشتر👇 https://b2n.ir/229253 ✅پاسخگوی سوالات هستیم🔻 [ • 🍁 @Tollabe_pasokhgoo 🍁 • ]
طلاب پاسخگو
💥خدای پنج انگشت #وهابیت! 🌹با‌طلاب‌پاسخگو‌همراه‌باشید🌼 🌸 @Tollabe_pasokhgoo
♨️تناقض خنده دار شبکه وهابی در قضیه مرگ رییس دولت امارات! 💠طلاب پاسخگو🔻 🔹 @Tollabe_pasokhgoo ‍‌ ‎‌‌‌‎࿐჻ᭂ⸙🌼🌼⸙჻ᭂ࿐
💥حقیقت، غذای روح انسان‏! : 🔹ساختمان اصلی روح و فکر و عقل انسان حقیقت‏‌جو و حقیقت‏‌خواه آفریده شده؛ یعنی حقیقت، راستی، واقعیت، درستی، غذای روح انسان است، آن طور که علف و جو غذای مناسب اسب است و آن طور که گوشت غذای سگ یا گربه است. حق، حقیقت، کشف واقعیت آن طور که هست، غذای روح انسان است. 🔸بنابراین اگر روح انسان سالم باشد وقتی که مواجه با حقیقت می‌شود، از رسیدن به حق و حقیقت باید لذت ببرد یا رنج؟ باید لذت ببرد. حق در ذائقه انسان باید شیرین باشد یا تلخ؟ باید شیرین باشد. ولی ما الآن مثلی داریم، می‌گوییم: «الْحَقُّ مُرٌّ» حق تلخ است، و حال آنکه حق نباید تلخ باشد، حق همیشه باید شیرین باشد. ما حق‏‌جو آفریده شده‌ایم. 🔹این [مَثل‏] معنایش این است که ما دنبال حق نیستیم، دنبال خودخواهی و منفعت‏‌خواهی‏‌های خودمان هستیم، به حقیقت کاری نداریم. ولی ما فعلًا این طور هستیم، فطرت ما این طور نیست. پس اگر ما به این حالت درآمدیم که «الْحَقُّ مُرٌّ» شدیم، حق برایمان تلخ شد، قطعاً باید بدانیم که ما بیمار و مریضیم و سخت هم بیمار و مریض هستیم. 📚آشنایی با قرآن ، ج۵ ، ص۶۱ ♦️ @Tollabe_pasokhgoo ‍‌ ‎‌‌‌‎࿐჻ᭂ⸙🔹🔹⸙჻ᭂ࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💸 خبر خوب/این خبر هم در هیاهوی ارز۴۲۰۰ گم شد! • قانون اساسی در اصل۳ ، تعمیم بیمه برای محرومین و در اصل ۲۱ ایجاد بیمه خاص بیوگان و زنان سالخورده و بی سرپرست و در اصل ۲۹ به حق همگانی بودن بیمه آن تصریح دارد. • قانون بیمه سلامت فقط در عرصه بهداشت و پزشکی(نه همه شعب تامین اجتماعی) دولت را موظف به بیمه رایگان سه دهک پایین کرد که سالها معطل اجرا بود. • الحمدلله دولت سیزدهم اخیرا سه دهک پایین(۵میلیون و ۴۵۰هزار نفر) را بیمه رایگان کرد. - بیمه رایگان در خدمات پزشکی دولتی(نه خصوصی) - پرداخت ۹۰٪ هزینه بستری و ۷۰٪ سرپایی. از جمله مزایای این خدمت دولت است. • در کنار افزایش تعرفه های پزشکی اجرای این سطح از بیمه همگانی و رایگان ضروری بود و جای سپاسگزاری دارد. محسن قنبریان 🌹 @Tollabe_pasokhgoo •┈┈••✾•✨⁦🌸⁩✨•✾••┈┈•
💥مشاجره ها و نزاع ها نور باطن را خاموش می کند. بسیاری از بی حالی ها و عدم نشاط ها به جهت مشاجرات و درگیری های لفظی است. کم منزلی داریم که درآن پرخاش و تندی نباشد! روزی چندتا پرخاش باشد، برکات را از منزل می برد. 🔻حتی اگر حق هم با تو بود، در امور جزئی و شخصی مشاجره نکن چون کدورت می آورد. ✅مرحوم از صاحب دلی نقل کرد: در موضوعی که گمان می کردم حق با من است داشتم با همسرم مشاجره می کردم؛ ناگهان صورت باطنی غضبم را نشانم دادند! بسیار کریه و زشت بود! آن صورت نزدیکم آمد و گفت: ای کثیف! ساکت شو! همین که متنبّه شدم فوراً دست همسرم را بوسیدم و عذرخواهی کردم! 🎤حضرت استاد (ره) 🤲نثار روحشان صلوات و فاتحه ای هدیه کنیم🤲 💠طلاب پاسخگو🔻 🔹 @Tollabe_pasokhgoo ‍‌ ‎‌‌‌‎࿐჻ᭂ⸙🌼🌼⸙჻ᭂ࿐
4037276511.mp3
589.6K
❓تقویت آستانه تحمل نوجوانان در برابر مسائل زندگی چگونه است؟ 🎤پاسخ 🔻با طلاب پاسخگو همراه باشید🔺 ‍‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌╔═•••🍂🦋🍃🍂••••══╗   @Tollabe_pasokhgoo ╚══•••🍃 🌺🍂🍃•••═╝
🤚رساندن جایی از بدن بدون‌ به نوشته های قرآن حرام است 💠طلاب پاسخگو🔻 🔹 @Tollabe_pasokhgoo ‍‌ ‎‌‌‌‎࿐჻ᭂ⸙🌼🌼⸙჻ᭂ࿐