eitaa logo
طلاب پاسخگو
1.8هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
1.3هزار ویدیو
221 فایل
💥تبادل @Fsh1392sMM 🌹پاسخگو شبهه @S_dastlan @Sarbazvelayat5 @Mhgholamalian ✅پاسخگو #احکام @Mhgholamalian @kiani_sulduz 🟣مشاور خانواده: @pasokhgo313 💢پاسخگو #بانوان @askbanoo @mousaviasl135 ☎️پاسخگوی تلفنی 👈(096400)
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻هیچ وقت نباید از راه خدا ناامید شد ✍آیةالله حاج سیّدعلی قاضی قدّس سرّه می‌فرمایند: انسان هیچ وقت نباید مأیوس شود، و از دیر کرد نتیجه نباید دست از کار سیر و سلوک بردارد؛ زیرا ممکن است کسی با ناخن زمین را به تدریج بخراشد، و سپس ناگهان به اندازۀ گردن شتر آب زلال و روان جاری شود علامه طهرانی رضوان الله 📚 منبع: معادشناسی، ج ۷ ~•┈┈••✾•✨‌✨•✾••┈┈•~ با‌طلاب‌پاسخگو‌همراه‌باشید @Tollabe_pasokhgoo ~•┈┈••✾•✨‌⁩✨•✾••┈┈•~
رابطه تربیت فرزندان باورمند و ارزشی و دیندار و مدیریت آسیب های فضای مجازی .Mp3
959K
🔺رابطه تربیت فرزندان باورمند و ارزشی و دیندار و مدیریت آسیب های فضای مجازی برای فرزندان 🎤 📻رادیو معارف ♻️ این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید💯 🔴 @Tollabe_pasokhgoo
اطلاعیه پخش مستند مرحوم آیت الله سید حسن سعادت مصطفوی رحمة الله علیه(از علمای تهران) امروز چهارشنبه ۷ شهریور ساعت ۱۸ شبکه سوم سیما 🔴 @Tollabe_pasokhgoo
🔺️خاطره جالب و آموزنده دكتر محمد جواد شريعت در رابطه با رازِ عربی خواندن نماز سال 1332 شمسي بود؛ من و عده اي از جوانان پرشور آن روزگار، پس از تبادل نظر و مشاجره، به اين نتيجه رسيده بوديم كه چه دليلي دارد نماز را به عربي بخوانيم؟ چرا نماز را به زبان فارسي نخوانيم؟ عاقبت تصميم گرفتيم نماز را به زبان فارسي بخوانيم و همين كار را هم كرديم. والدين ما كم كم از اين موضوع آگاهي يافتند و به فكر چاره افتادند، آنها پس از تبادل نظر با يكديگر، تصميم گرفتند با نصيحت، ما را از اين كار باز دارند و اگر مؤثر نبود، راهي ديگر برگزينند. اما چون پند دادن آنها تأثیری در ما نگذاشت، ما را نزد يكي از روحانيون آن زمان بردند. آن روحاني وقتي فهميد ما به زبان فارسي نماز مي خوانيم به شيوه اي اهانت آميز، نجس و كافرمان خواند. اين عملِ او ما را در كارمان مصمّم تر ساخت. عاقبت يكي از پدران، والدين ديگر افراد را به اين فكر انداخت كه ما را به محضر آيت الله حاج آقا رحيم ارباب ببرند و اين فكر مورد تأييد قرار گرفت. آنها نزد آيت الله ارباب شتافتند و موضوع را با وي در ميان نهادند، او دستور داد در وقتي معيّن ما را نزد او ببرند. در روز موعود، ما را كه تقريباً پانزده نفر بوديم، به محضر مبارك ايشان بردند، در همان لحظة اول، چهرة نوراني و خندان وي ما را مجذوب ساخت؛ آن بزرگمرد را غير از ديگران يافتيم و دانستيم كه با شخصيّتي استثنايي روبرو هستيم. ایشان در آغاز، دستور دادند از همة ما پذيرايي صورت گيرد. سپس به والدين ما گفت: «شما كه به فارسي نماز نمي خوانيد، فعلاً تشريف ببريد و ما را با فرزندانتان تنها بگذاريد.» وقتي آنها رفتند، به ما فرمود: «بهتر است شما يكي يكي خودتان را معرفي كنيد و بگوييد در چه سطح تحصيلي و چه رشته اي درس مي خوانيد» آنگاه به تناسب رشته و كلاس ما، پرسش هاي علمي مطرح كرد و از درس هايي مانند جبر و مثلثات و فيزيك و علوم طبيعي مسائلي پرسيد كه پاسخ اغلب آنها از توان ما بيرون بود. هر كس از عهدة پاسخ بر نمي آمد، با اظهار لطفِ وي و پاسخ درست پرسش روبرو مي شد.(1)  پس از آن كه همة ما را خلع سلاح كرد، فرمود: «والدين شما نگران شده اند كه شما نمازتان را به فارسي مي خوانيد، آنها نمي دانند من كساني را مي شناسم كه  اصلاً نماز نمي خوانند، شما جوانان پاك اعتقادي هستيد كه هم اهل دين هستيد و هم اهل همّت، من در جواني مي خواستم مثل شما نماز را به فارسي بخوانم، ولي مشكلاتي پيش آمد كه نتوانستم. اكنون شما به خواستة دوران جواني ام جامة عمل پوشانيده ايد، آفرين به همّت شما. اما در آن روزگار، نخستين مشكل من ترجمة صحيح سورة حمد بود كه قاعدتا شما آن را حلّ كرده ايد. اكنون يكي از شما كه از ديگران مسلّط تر است، بگويد (بسم الله الرحمن الرحيم) را چگونه ترجمه كرده است؟» يكي از ما براي پاسخ دادن داوطلب شد. آقا با لبخند فرمود: «خوب شد طرف مباحثة ما يك نفر است؛ زيرا من از عهدة پانزده جوان نيرومند بر نمي آمدم.» بعد به آن جوان فرمود: «خوب بفرماييد (بسم الله الرحمن الرحيم) را چگونه ترجمه كرديد؟» آن جوان گفت: «به نام خداوند بخشندة مهربان» ایشان لبخندی زد و فرمود: «گمان نكنم ترجمة درستِ آن چنين باشد. در مورد (بسم) ترجمة (به نام) عيبي ندارد. اما (الله) قابل ترجمه نيست؛ زيرا اسم خاصّ خدا است و اسم خاص را نمي توان ترجمه كرد؛ مثلاً اگر اسم كسي (حسن) باشد، نمي توان به او گفت (زيبا). ترجمة (حسن) زيباست؛ اما اگر به آقاي حسن بگوييم آقاي زيبا، صحیح نیست. كلمة (الله) اسم خاصّي است كه مسلمانان بر ذات خداوند متعال اطلاق مي كنند. نمي توان (الله) را ترجمه كرد، بايد همان را به كار برد. خوب! (رحمن) را چگونه ترجمه كرده ايد؟» رفيق ما پاسخ داد: «بخشنده» ایشان فرمود: «اين ترجمه بد نيست، ولي كامل نيست؛ زيرا رحمن، يكي از صفات خداست كه شمول رحمت و بخشندگي او را مي رساند و اين شمول در كلمة بخشنده نيست؛ رحمن يعني خدايي كه در اين دنيا هم بر مؤمن و هم بر كافر رحم مي كند و همه را در لطف و بخشندگي خود قرار مي دهد و نعمت رزق و سلامت جسم و مانند آن اعطا مي فرمايد. در هر حال، ترجمة (بخشنده) براي (رحمن) در حدّ كمالِ ترجمه نيست. خوب! (رحيم) را چطور ترجمه كرده ايد؟» رفيق ما جواب داد: «مهربان» آيت الله حاج آقا رحیم ارباب فرمود: «اگر مقصودتان از (رحيم) من بود بدم نمي آمد (مهربان) ترجمه كنيد؛ امّا چون (رحيم) كلمه اي قرآني و نام پروردگار است، بايد درست معنا شود. اگر آن را (بخشاينده) ترجمه كرده بوديد، راهي به جایی مي برد؛ زيرا (رحيم) يعني خداي كه در آن دنيا گناهان مؤمنان را عفو مي كند. پس آنچه در ترجمة (بسم الله الرّحمن الرّحيم) آورده ايد، بد نيست؛ ولي كامل نيست و اشتباهاتي دارد. من هم در دوران جواني چنين قصدي داشتم، امّا به همين مشكلات برخوردم و از خواندن نماز فارسي منصرف شدم. @Tollabe_pasokhgoo  🌹 ادامه👇👇
تازه اين فقط آية اول سورة حمد بود، اگر به ديگر آيات بپردازيم موضوع خيلي پيچيده تر مي شود. امّا من معتقدم شما اگر باز هم بر اين امر اصرار داريد، دست از نماز خواندن فارسي بر نداريد؛ زيرا خواندنش از نخواندن نماز بهتر است.» در اين جا، همگي شرمنده و شكست خورده از وي عذرخواهي كرديم و قول داديم، ضمن خواندن نماز به عربي، نمازهاي گذشته را قضا كنيم. ايشان فرمود: «من نگفتم به عربي نماز بخوانيد، هر طور دلتان مي خواهد بخوانيد. من فقط مشكلات اين كار را براي شما شرح دادم.» ما همه عاجزانه از وي طلب بخشايش و از كار خود اظهار پشيماني كرديم. حضرت آيت الله ارباب، با تعارف ميوه و شيريني، مجلس را به پايان برد. ما همگي دست مباركش را بوسيديم و در حالي كه ما را بدرقه مي كرد، خداحافظي كرديم. بعد نمازها را اعاده كرديم و از كار جاهلانة خود دست برداشتيم.(2) ♦️پاورقی: (1)آیت الله ارباب در محضر دو فیلسوف بزرگ «آخوند ملا محمد کاشی» و «حکیم جهانگیرخان قشقایی» فلسفه، هیأت و ریاضیات آموخته بود. (2)برگرفته از کتاب: پاسخ به شبهات دینی، حسین جمالی،ص78 🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید 🌸 @Tollabe_pasokhgoo 🌸
🔸حکم برگرداندن سر در هنگام نماز ‌ ✅ اگر عمداً صورت یا بدن خود را از قبله برگرداند، به طوری که بتواند سمت راست و چپ خود را به آسانی ببیند، نمازش باطل است و اگر سهواً هم این کار را بکند، بنابر احتیاط واجب نماز باطل است ولی اگر اندکی صورت را به یکی از دو طرف برگرداند، نمازش باطل نمی‌شود. 🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۳۲۶ ~•┈┈••✾•✨‌✨•✾••┈┈•~ با‌طلاب‌پاسخگو‌همراه‌باشید @Tollabe_pasokhgoo ~•┈┈••✾•✨‌⁩✨•✾••┈┈•~
خمس چیست؟ و بر چه مواردی تعلق می گیرد؟ لطفاً در قالب مثال بیان کنید. ✍پاسخ اجمالی: در لغت به معنای یک پنجم است و در اصطلاح فقه عبارت است از: پرداخت یک پنجم در آمدی که از راه زراعت، صنعت، تجارت، پژوهش و یا از راه های کارگری و کارمندی به دست می آید. 🔸خمس یکی از فریضه های اسلامی است و قرآن کریم آن را در کنار جهاد (قرار داده) است و در بیان اهمیت آن، ایمان را با آن پیوند زده و می فرماید: «بدانید آنچه را که سود می برید، یک پنجم آن ،برای خدا و رسول خدا(ص) و خویشاوندان او و یتیمان و مسکینان و در راه ماندگان است، اگر به خدا ایمان دارید و ..» 🔹البته حکم واجبات مهمی مانند روزه و یا حج در تعداد بسیار اندکی از آیات قرآن آمده است به طوری که قرآن مجید متعرض اکثر احکام آنها نشده است. خمس هم دارای چنین حالتی می باشد و بیان تفصیلی احکام و شرایط آن به پیامبر(ص) و جانشینان او واگذار شده است.[1] 🔸لذا مراجع عظام تقلید با توجه به آیات و روایات، درباره چیزهایی که به آنها خمس تعلق می گیرد، فرموده اند: 🔻در هفت چیز خمس واجب مى‌شود: 1. منفعت و در آمد کسب و کار 2. معدن 3. گنج 4. مال حلال مخلوط به حرام 5. جواهرى که بواسطۀ غواصى یعنى فرو رفتن در دریا به دست مى‌آید 6. غنیمت جنگ 7. زمینى که کافر ذمّى از مسلمان بخرد.[2] 💎اما آنچه معمولا مورد ابتلای اکثر افراد بوده و از کیفیت آن سؤال می کنند، قسمت اول یعنی «خمس درآمد» می باشد. که فقها در توضیح آن می فرمایند: هرگاه انسان از تجارت یا صنعت، یا کسبهاى دیگر مالى به دست آورد، چنانچه از مخارج سال خود او و خانواده اش زیاد آید، باید خمس، یعنى یک پنجم آن را به مصارف خاص خود برساند.[3] 🔖به عنوان مثال: اگر کارمندی، در 31 فرودین ماه، اولین حقوق خود را دریافت کند و تمام درآمد سالیانه اش (تا 31 فرودین سال بعد) را به طور عادی خرج خود و خانواده اش کرد، خمسی به درآمد او تعلق نمی گیرد . اما اگر در پایان سال خمسی وی (31فروردین)، مقداری از درآمدش زیاد بیاید (مثلا آن را در بانک پس انداز کرده باشد)، باید یک پنجم آن را به دفتر مرجع تقلید خود تحویل دهد تا ایشان آن را به مصارف مربوطه برسانند. 🔻پاورقی: [1]. سوره ی انفال آیه 41. وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَیْ‏ءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِی الْقُرْبى‏ وَ الْیَتامى‏ وَ الْمَساکینِ وَ ابْنِ السَّبیلِ إِنْ کُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ وَ ..؛ [2]. توضیح المسائل (محشى - امام خمینى)، ج‌2، ص 7، م1751. [3]. همان، م1752. 🌺 پاسخگوی سوالات هستیم 🔰 @Tollabe_pasokhgoo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✡ از عوام یهود تا عوام شیعه 🕋 و مِنهُمْ أُمِّیُّونَ لا یَعْلَمُونَ الْکِتَابَ إِلا أَمَانِىَّ وَ إِنْ هُمْ إِلا یَظُنُّونَ / بقره : ٧٨ ✍️ و پاره‌ای از آنان [یهودیان] عوامی هستند که کتاب خدا را جز مشتی خیالات و آرزوها نمی‌دانند؛ و تنها به پندارهایشان دل بسته‌اند. 💥 در ذیل این آیهٔ شریفه چنین نقل شده است که مردی خدمت امام صادق علیه‌السلام عرض کرد: 🔸 ای پسر رسول خدا (ص)! با این‌که اطلاعی از کتاب آسمانی خود جز از طریق علمایشان نداشتند، چگونه خداوند آنها را به‌خاطر تقلید از علما و پذیرش آنان مذمت می‌کند؟!! 🔸 اگر تقلید از علما برای «عوام یهود» جایز نباشد، هم نباید از علمای شیعه تقلید کنند!! آیا عوام یهود با عوام شیعه که از علمای خود تقلید می‌کنند، تفاوت دارند؟! 🔵 امام صادق علیه‌السلام فرمودند: 🔸 فرق آنها این است که از وضع علمای خود آگاه بودند و می‌دانستند که آن‌ها به صراحت دروغ می‌گویند، حرام و رشوه می‌خورند و احکام خدا را تغییر می‌دهند. آن‌ها با وجدان خود این حقیقت را دریافته بودند که چنین اشخاصی فاسق‌اند و جایز نیست سخنان آن‌ها را دربارهٔ خدا و احکام او بپذیرند. به این دلیل، خداوند آن‌ها را نکوهش کرده است. 🔸 اگر هم از علمای خود فسق آشکار و تعصّب شدید و حرص به دنیا و اموال حرام را ببینند و با این حال از آن‌ها پیروی کنند، مثل یهود خواهند بود که خداوند آن‌ها را به‌خاطر پیروی از علمای فاسق نکوهش کرده است. 🔵 سپس امام صادق علیه‌السلام فرمودند: 🔸 عوام باید از علمایی تقلید کنند که پاکی روح خود را حفظ می‌نمایند، دین خود را نگه می‌دارند و مخالف هوا و هوس و مطیع فرمان خدا هستند. 📚 الاحتجاج ٢ : ۵٠٨-۵١٢ ، الحدیث ٣٣٧ ✅ اندیشکدهٔ مطالعات یهود ~•┈┈••✾•✨‌✨•✾••┈┈•~ با‌طلاب‌پاسخگو‌همراه‌باشید @Tollabe_pasokhgoo ~•┈┈••✾•✨‌⁩✨•✾••┈┈•~
📚 ذکر عیب مردد میان چند نفر 💠 سؤال: اگر عیب شخصی گفته شود که مخاطب دقیقا نمی داند چه کسی مقصود است؛ آیا غیبت محسوب می شود؟ ✅ جواب: کسی که عیب او گفته می شود اگر برای مخاطب به کلی ناشناس و مجهول باشد، این عیب گویی، غیبت محسوب نمی‌شود ولی اگر مردد میان چند نفر محدود باشد، بنابر احتیاط واجب باید اجتناب گردد. ~•┈┈••✾•✨‌✨•✾••┈┈•~ با‌طلاب‌پاسخگو‌همراه‌باشید @Tollabe_pasokhgoo ~•┈┈••✾•✨‌⁩✨•✾••┈┈•~
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚫می‌گویند پیامبر اسلام جنگ طلب بوده! حجت‌الاسلام‌ استاد محمدی‌شاهرودی به این شبهه پاسخ می‌دهند که می‌گویند پیامبر اسلام جنگ‌طلب بوده، چون در دوران حکومتش ۱۰۰ تا جنگ راه انداخته! ✅تمام جنگ‌های پیامبر جنبه دفاعی بوده و پیامبر جایی نبوده که جنگ‌افروزی داشته باشد. (ص) ♻️ این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید💯 🔴 @Tollabe_pasokhgoo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 گزارشی از دکون دستگاه برخی رمال ها و دعانویس ها 🔑 حکم شرعی رجوع به رمال 👉 ♻️ این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید💯 🔴 @Tollabe_pasokhgoo
❓آیا دعانویسی، فال گیری و گیری مورد تایید اسلام است؟ ❓گرفتن پول یا هدیه در قبال نوشتن دعا چه حکمی دارد؟ ❓نظر حضرتعالی درباره اقدام افرادی که بدون داشتن اطلاعات کافی دینی از طریق نوشتن دعا امرار معاش و کلاهبرداری می کنند، چیست؟ ❓دادن پول به این افراد چه حکمی دارد؟ ✍پاسخ : «نوشتن دعاهایی که از حضرات معصومین (علیهم السلام) رسیده و در کتب معتبر موجود است، اشکالی ندارد. ولی دعا نویسی حرفه ای، که شغل افراد سودجوست، صحیح نیست و غالب کتاب هایی که به آن استناد می کنند، اعتباری ندارد. این امر اگر چه ممکن است ولی شرعا جایز نیست، و بسیاری از مدّعیان آن افرادی دروغگو یا خطاکارند و فال گیری از خرافات است و گرفتن پول برای گرفتن فال جایز نیست.» ✍پاسخ : «نوشتن دعاهایی که با دلیل معتبر از ائمه معصومین علیهم السلام نقل شده و اجرت گرفتن در مقابل آن، اشکال ندارد ولی مراجعه به فالگیرها یا دعانویسانی که به صورت های مختلفه از منابعی که اعتبار شرعی ندارد نقل می کنند یا می نویسند جایز نیست و پول گرفتن اینگونه اکل مال به باطل و حرام است. والله العالم» ✍پاسخ آیت الله علوی گرگانی: «بسمه تعالی دعا نویسی از نظر شرعی اشکال ندارد ولی فال گیری و جن گیری مورد تائید نیست ولی دعانویسی که فعلا در مملکت ما رواج دارد و بیشتر افراد کلاهبردار به این امر مشغول هستند جایز نیست زیرا بسیاری از آنها معلومات کافی در این امر ندارند و گرفتن چنین پولهایی هم خالی از شبهه نیست و ما نباید خودمان را در معرض سوء استفاده اینگونه افراد قرار دهیم.» ✍پاسخ آیت الله شبیری زنجانی: درغالب موارد که این امر باعث ضرر یا ایذای دیگری می شود حرام است همچنین اگر با استفاده از سحرباشد یا موجب افشای سر شود یا مفسده دیگری داشته باشد. در غیر این صورت نیز به چنین کاری توصیه نمی شود و مومنین برای گشایش در امور و رفع گرفتاری با توکل به خداوند تعالی واستمداد از معصومین علیهم السلام از همان ادعیه ماثور که از اهل بیت علیهم السلام رسیده است استفاده کنند. ✅ پاسخگوی سوالات هستیم🔻 @Tollabe_pasokhgoo
┄┅═༅﷽༅═┅┄ ◈ توحید به معنای یکسانی و برابری انسان‌ها در امکان تعالی و تکامل نیز هست: چون گوهر و سرشت انسانی در همه یکسان است و این مایه‌ای است دست‌پرورد حکمت، پس هیچ‌کس نیست که در ذات و سرشت، از پیمودن صراط مستقیم تعالی و تکامل ناتوان باشد. ~•┈┈••✾•✨‌✨•✾••┈┈•~ با‌طلاب‌پاسخگو‌همراه‌باشید @Tollabe_pasokhgoo ~•┈┈••✾•✨‌⁩✨•✾••┈┈•~
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺مقام حضرت رسول الله صلی الله علیه وآله نزد شیعیان 🎤آیت الله میلانی ♻️ این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید💯 🔴 @Tollabe_pasokhgoo
پیامبر صلی الله علیه و آله 3.mp3
2.8M
⁉️ازدواج‌های متعدد پیامبر چه دلایل منطقی و قابل قبولی داشته است؟ آیا این موضوع موجب بدبینی مردم نسبت به اسلام و پیامبر اکرم (ص) نمی شود؟ 🎙 پاسخ شاهرودی اطلاعات بیشتر 👉 (ص) ♻️ این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید💯 🔴 @Tollabe_pasokhgoo
┄┅═༅﷽༅═┅┄ ◈ ادیان الهی دنیا را پرورشگاه آدمی و محل امتحان او می‌دانند و منحصرا راه تعالی معنوی بشر را در بنای دنیایی سالم و به دور از عوارض طغیان‌ها و خودخواهی‌ها و تنگ نظری‌های قدرت‌طلبان و ضعف و جهالت و انفعال کوته‌نظران، دانسته‌اند و برای ایجاد چنین دنیایی مجاهدت کرده‌اند. رها کردن و بی‌اعتنایی به طبیعت و نیروها و قوانینی که در آن برای تعالی انسان ودیعه نهاده شده است، همانند تصرف ظالمانه و فسادانگیز در آن محکوم و مردود است. ~•┈┈••✾•✨‌✨•✾••┈┈•~ با‌طلاب‌پاسخگو‌همراه‌باشید @Tollabe_pasokhgoo ~•┈┈••✾•✨‌⁩✨•✾••┈┈•~
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥داستان زیبای مجتهدی که به عزیز تایلند معروف است! 🌐 اطلاعات بیشتر 👉 ◾️ @Tollabe_pasokhgoo 🌹 ‍‌ ‎‌‌‌‎࿐჻ᭂ⸙⭐️⭐️⸙჻ᭂ࿐
4_5793883957154022167.mp3
2.96M
❓علت آمدن (ع) به ایران چه بود؟ 🎙 پاسخ 👆 شهادت حضرت امام رضا علیه السلام تسلیت باد ✖️ طلاب پاسخگو 🔻 ▪️ @Tollabe_pasokhgoo ~ •┈┈••✾•✨⁦⁩✨•✾••┈┈• ~
💥ملاک، رضایت امام علیه‌السلام است؛ نه سخن مردم در روایت آمده که «روزی یونس بن عبدالرحمن(که مقابل فرقه واقفیه ایستاد) ميهمان حضرت علیه السلام بود. عده‌ای از اهل بصره نزد حضرت آمدند و اجازۀ ورود خواستند. علیه السلام از يونس خواستند كه در اتاق مجاور بماند، آن عده بعد از احوالپرسی شروع به بدگويي از يونس كردند و علیه السلام سرشان را به زير انداخته بودند و چيزی نمی فرمودند؛ چرا که حتی اين مقدار ظرفيت نداشتند كه امام در نزد آنان از يونس دفاع كنند. بعد كه آن افراد رفتند، حضرت علیه السلام، يونس را صدا زدند. يونس گريه می كرد و می گفت: آقا می بينيد اینها که از شیعیان هستند، با من چه مي‌كنند؟ علیه‌السلام فرمودند: چه اشكالی دارد؟ وقتی كه امام تو از تو راضي است، بگذار هر چه می خواهند، بگويند. بعد حضرت به یونس فرمودند: اگر در دست راست تو مرواریدی باشد و مردم بگویند: کلوخ و پشگل است، یا کلوخ و پشگلی در دست تو باشد، و مردم بگویند مروارید است، آیا تو را سودی می‌رساند؟ یونس گفت: خیر. حضرت فرمودند: وضع تو هم اینگونه است. وقتی تو بر راه صحیح هستی و امامت از تو راضی است ، سخن مردم ضرری به تو نمی‌زند.» عن جَعْفَرِ بْنِ عِيسَى، قَالَ، كُنَّا عِنْدَ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا وَ عِنْدَهُ يُونُسُ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ، إِذَا اسْتَأْذَنَ عَلَيْهِ قَوْمٌ مِنْ أَهْلِ الْبَصْرَةِ، فَأَوْمَى أَبُو الْحَسَنِ علیه السلام إِلَى يُونُسَ: ادْخُلِ الْبَيْتَ! فَإِذَا بَيْتٌ مُسْبَلٌ عَلَيْهِ سِتْرٌ، وَ إِيَّاكَ أَنْ تَتَحَرَّكَ حَتَّى تُؤْذَنَ لَكَ! فَدَخَلَ الْبَصْرِيُّونَ وَ أَكْثَرُوا مِنَ الْوَقِيعَةِ وَ الْقَوْلِ فِي يُونُسَ، وَ أَبُو الْحَسَنِ علیه السلام مُطْرِقٌ، حَتَّى لَمَّا أَكْثَرُوا وَ قَامُوا فَوَدَّعُوا وَ خَرَجُوا: فَأَذِنَ لِيُونُسَ بِالْخُرُوجِ، فَخَرَجَ بَاكِياً فَقَالَ: جَعَلَنِيَ اللَّهُ فِدَاكَ إِنِّي أُحَامِي عَنْ هَذِهِ الْمَقَالَةِ وَ هَذِهِ حَالِي عِنْدَ أَصْحَابِي! فَقَالَ لَهُ أَبُو الْحَسَنِ علیه السلام: يَا يُونُسُ وَ مَا عَلَيْكَ مِمَّا يَقُولُونَ إِذَا كَانَ إِمَامُكَ عَنْكَ رَاضِياً! يَا يُونُسُ حَدِّثِ النَّاسَ بِمَا يَعْرِفُونَ، وَ اتْرُكْهُمْ مِمَّا لَا يَعْرِفُونَ، كَأَنَّكَ تُرِيدُ أَنْ تُكَذَّبَ عَلَى اللَّهِ فِي عَرْشِهِ، يَا يُونُسُ وَ مَا عَلَيْكَ أَنْ لَوْ كَانَ فِي يَدِكَ الْيُمْنَى دُرَّةٌ ثُمَّ قَالَ النَّاسُ بَعْرَةٌ، أَوْ بَعْرَةٌ فَقَالَ النَّاسُ دُرَّةٌ، هَلْ يَنْفَعُكَ ذَلِكَ شَيْئاً فَقُلْتُ لَا، فَقَالَ: هَكَذَا أَنْتَ يَا يُونُسُ، إِذْ كُنْتَ عَلَى الصَّوَابِ وَ كَانَ إِمَامُكَ عَنْكَ رَاضِياً لَمْ يَضُرَّكَ مَا قَالَ النَّاسُ». 📚بحارالأنوار، ج٢، ص۶۶، ح۵ ✅طلاب پاسخگو 🔻 ▪️ @Tollabe_pasokhgoo ~ •┈┈••✾•✨‌⁩✨•✾••┈┈• ~
❓شیوه‌های مبارزه (ع) با افکار منحرف چگونه بود؟ ✍پاسخ اجمالی: در دوران امام رضا(ع) و معارف شیعی به شکل کامل و گسترده‌ای در میان پیروان این مکتب روشن شده بود؛ زیرا از زمان امام باقر(ع) به بعد و نیز توسط امام صادق و امام کاظم(ع) شمار فراوانی از شیعیان چنان پرورش یافتند که هر کدام استوانه‌ای در فقه و کلام شیعی به حساب می‌آمدند. اما از آن‌جا که فضای حاکم بر جامعه اسلامی در زمان حکومت مأمون، مملوّ از آرا و نظریات مختلف از سوی گروه‌های گوناگون بود، طبیعتاً نقش امام رضا(ع) در برابر این امواج فکری، بسیار خطیر و حساس بود. امام رضا(ع) که در دوران خلافت مأمون (از طرفداران مکتب اعتزال) در پایتخت زندگی می‌کردند، با انحرافات فکری و عملی مواجه بودند. آن‌حضرت در مواجهه با افکار و عقاید منحرف به طور کلی چهار رویکرد داشتند: مناظره، تربیت شاگرد، فرستادن نامه و دستورالعمل و پاسخ به پرسش‌ها. ✅ پاسخ تفصیلی ◾️شهادت امام رضا علیه السلام تسلیت باد◾️ 🔴 @tollabe_pasokhgoo
📚 ارثی که به پسر بزرگ‌ اختصاص دارد 💠 سؤال: با توجه به این که اگر پدر از دنیا برود قرآن و انگشتر او به پسر بزرگتر او می رسد، حال اگر پدر چند قرآن و چند انگشتر داشته باشد آیا همه آنها به پسر بزرگ می رسد؟ ✅ جواب: اگر همه آنها مورد استفاده ایشان بوده و یا برای استفاده تهیه شده بوده، به پسر بزرگتر میرسد، البته از سهم ارث او کسر می شود. ~•┈┈••✾•✨‌✨•✾••┈┈•~ با‌طلاب‌پاسخگو‌همراه‌باشید @Tollabe_pasokhgoo ~•┈┈••✾•✨‌⁩✨•✾••┈┈•~
💥شب اول ربیع الاول مصادف با لیله المبیت گرامی باد 🖼نگاره " لیله المبیت " ، احسن الکبار ، 837 هجري ♦️ @tollabe_pasokhgoo
💥نظر برخی از مراجع تقلید درباره ایام ✍️آیت الله مکارم شیرازی: 🔸توسل به ذیل عنایت معصومین (علیهم السلام) و فرزندان آنها کار بسیار خوبی است، ولی بهتر این است که برنامه های جدیدی که در میان شیعه سابقه نداشته است ترتیب داده نشود تا برنامه های موجود کم رنگ نگردد. (سایت دفتر معظم له) ✍️آیت الله شبیری زنجانی: 🔸افراط در عزاداری ها به تفریط می انجامد. از آنجا که جامعه نمی تواند نسبت به همه عزاداری های پیاپی مراقبت داشته باشد سرانجام به انکار مجموع عزاداری روی میاورد. ترویج دهه های پیاپی عزاداری زمینه ساز رویگردانی جامعه از عزای اهل بیت علیهم السلام است. همین طور پشت سر هم دهه درست کردن،توسط جامعه قابل پذیرش نیست و به مرور زمان زمینه انکار مجموعه عزاداری ها را به وجود می آورد.افراط در عزاداری ها به تفریط می انجامد. 🔹موضوع هتک عزاداری را عرف تشخیص می دهد و مسأله ای شرعی نیست، حدیث خاصی راجع به مدت زمان عزاداری ها وجود ندارد. از نظر شرعی هتک حرمت عزای اهل بیت – علیهم السلام- خلاف شرع است، اما این که چه کاری هتک حرمت است را خود افراد باید تشخیص بدهند.. عده ای امروزه با افراط در عزاداری ها زمینه هتک حرمت را فراهم می کنند. این افراد در این زمینه مسئولند.آیا واقعا کسی که مدعی محب اهل بیت – علیهم السلام- بودن است موظف به چنین کارهایی است؟! 🔸امروزه برخی از منبری ها و بعضی از مداح های بی تقوا حرفهای و بی سندی را ترویج می کنند نظر عرف، پس از ترویج آن در جامعه، ممکن است به اینکه هرگونه مجلس شادی در این ایام، هتک حرمت باشد تغییر کند البته در این صورت موضوع هتک حرمت محقق است و افراد هم شرعا موظفند هتک حرمت نکنند ولی آیا ما باید دنبال این باشیم که آنقدر در بعضی از مصادیق را به عنوان هتک عزاداری مطرح کنیم و آن را تبلیغ کنیم تا واقعا عرف آن را هتک بداند؟ آیا شرع چنین سفارشی به ما کرده است؟ (سایت دفتر معظم له) ✍نظر آیت الله وحید خراسانی 👉 🔴 @tollabe_pasokhgoo
❓آیا پوشش و رفتار می تواند به و حیای کمک کند؟ ✍پاسخ : 💢اگر مادر در مقابل دخترش پوشش مناسبی نداشته باشد، ممکن است فرزند دچار بلوغ زود رس جنسی ‌شود؛ در حالی که باید بلوغ جنسی و بلوغ عقلی همراه هم باشد ؛ زیرا عقل قرار است این بلوغ را کنترل کند و وقتی نتواند این کار را انجام دهد، منجر به انحراف می شود. ⚠️نوع پوشش مادر در داخل و خارج خانه نیز مهم است؛ به عنوان مثال اگر مادر در خارج از خانه با پوشش کامل ظاهر شود، به دختر خود حیاء وعفت را آموزش می‌دهد. ♨️گاهی اوقات برخوردهای مادران در محیط های فامیلی نیز منجر به کم شدن حیاء در فرزندان می‌شود. مثلاً وقتی مادر با حجاب کامل در مهمانی با یک مرد نامحرم خیلی راحت شوخی می کند و می خندد، باعث بروز آسیب هایی در فرزند می شود. ♻️حتما نشر دهید♻️ ------❀••┈••❈✿🌸✿❈••┈••❀------ 💫طلاب‌پاسخگوسوالات‌شما💫 🕊•| @Tollabe_pasokhgoo|•🕊 ------❀••┈••❈✿🌸✿❈••┈••❀------