❓شیوههای مبارزه #امام_رضا(ع) با افکار منحرف چگونه بود؟
✍پاسخ اجمالی:
در دوران امام رضا(ع) #فرهنگ و معارف شیعی به شکل کامل و گستردهای در میان پیروان این مکتب روشن شده بود؛ زیرا از زمان امام باقر(ع) به بعد و نیز توسط امام صادق و امام کاظم(ع) شمار فراوانی از شیعیان چنان پرورش یافتند که هر کدام استوانهای در فقه و کلام شیعی به حساب میآمدند.
اما از آنجا که فضای حاکم بر جامعه اسلامی در زمان حکومت مأمون، مملوّ از آرا و نظریات مختلف از سوی گروههای گوناگون بود، طبیعتاً نقش امام رضا(ع) در برابر این امواج فکری، بسیار خطیر و حساس بود. امام رضا(ع) که در دوران خلافت مأمون (از طرفداران مکتب اعتزال) در پایتخت زندگی میکردند، با انحرافات فکری و عملی مواجه بودند. آنحضرت در مواجهه با افکار و عقاید منحرف به طور کلی چهار رویکرد داشتند:
مناظره، تربیت شاگرد، فرستادن نامه و دستورالعمل و پاسخ به پرسشها.
✅ پاسخ تفصیلی
◾️شهادت امام رضا علیه السلام تسلیت باد◾️
🔴 @tollabe_pasokhgoo
📚 ارثی که به پسر بزرگ اختصاص دارد
💠 سؤال: با توجه به این که اگر پدر از دنیا برود قرآن و انگشتر او به پسر بزرگتر او می رسد، حال اگر پدر چند قرآن و چند انگشتر داشته باشد آیا همه آنها به پسر بزرگ می رسد؟
✅ جواب: اگر همه آنها مورد استفاده ایشان بوده و یا برای استفاده تهیه شده بوده، به پسر بزرگتر میرسد، البته از سهم ارث او کسر می شود.
#احکام
~•┈┈••✾•✨✨•✾••┈┈•~
باطلابپاسخگوهمراهباشید
@Tollabe_pasokhgoo
~•┈┈••✾•✨✨•✾••┈┈•~
💥شب اول ربیع الاول مصادف با لیله المبیت گرامی باد
🖼نگاره " لیله المبیت " ، احسن الکبار ، 837 هجري
♦️ @tollabe_pasokhgoo
💥نظر برخی از مراجع تقلید درباره ایام #محسنیه
✍️آیت الله مکارم شیرازی:
🔸توسل به ذیل عنایت معصومین (علیهم السلام) و فرزندان آنها کار بسیار خوبی است، ولی بهتر این است که برنامه های جدیدی که در میان شیعه سابقه نداشته است ترتیب داده نشود تا برنامه های موجود کم رنگ نگردد. (سایت دفتر معظم له)
✍️آیت الله شبیری زنجانی:
🔸افراط در عزاداری ها به تفریط می انجامد. از آنجا که جامعه نمی تواند نسبت به همه عزاداری های پیاپی مراقبت داشته باشد سرانجام به انکار مجموع عزاداری روی میاورد. ترویج دهه های پیاپی عزاداری زمینه ساز رویگردانی جامعه از عزای اهل بیت علیهم السلام است. همین طور پشت سر هم دهه درست کردن،توسط جامعه قابل پذیرش نیست و به مرور زمان زمینه انکار مجموعه عزاداری ها را به وجود می آورد.افراط در عزاداری ها به تفریط می انجامد.
🔹موضوع هتک عزاداری را عرف تشخیص می دهد و مسأله ای شرعی نیست، حدیث خاصی راجع به مدت زمان عزاداری ها وجود ندارد. از نظر شرعی هتک حرمت عزای اهل بیت – علیهم السلام- خلاف شرع است، اما این که چه کاری هتک حرمت است را خود افراد باید تشخیص بدهند.. عده ای امروزه با افراط در عزاداری ها زمینه هتک حرمت را فراهم می کنند. این افراد در این زمینه مسئولند.آیا واقعا کسی که مدعی محب اهل بیت – علیهم السلام- بودن است موظف به چنین کارهایی است؟!
🔸امروزه برخی از منبری ها و بعضی از مداح های بی تقوا حرفهای #بی_سند و #مجالس بی سندی را ترویج می کنند نظر عرف، پس از ترویج آن در جامعه، ممکن است به اینکه هرگونه مجلس شادی در این ایام، هتک حرمت باشد تغییر کند البته در این صورت موضوع هتک حرمت محقق است و افراد هم شرعا موظفند هتک حرمت نکنند ولی آیا ما باید دنبال این باشیم که آنقدر در #اذهان_مردم بعضی از مصادیق را به عنوان هتک عزاداری مطرح کنیم و آن را تبلیغ کنیم تا واقعا عرف آن را هتک بداند؟ آیا شرع چنین سفارشی به ما کرده است؟ (سایت دفتر معظم له)
✍نظر آیت الله وحید خراسانی 👉
#احکام
#ایام_محسنیه
🔴 @tollabe_pasokhgoo
❓آیا پوشش و رفتار #مادر می تواند به #عفت و حیای #دختران کمک کند؟
✍پاسخ
#حجت_الاسلام_تراشیون :
💢اگر مادر در مقابل دخترش پوشش مناسبی نداشته باشد، ممکن است فرزند دچار بلوغ زود رس جنسی شود؛ در حالی که باید بلوغ جنسی و بلوغ عقلی همراه هم باشد ؛ زیرا عقل قرار است این بلوغ را کنترل کند و وقتی نتواند این کار را انجام دهد، منجر به انحراف می شود.
⚠️نوع پوشش مادر در داخل و خارج خانه نیز مهم است؛ به عنوان مثال اگر مادر در خارج از خانه با پوشش کامل ظاهر شود، به دختر خود حیاء وعفت را آموزش میدهد.
♨️گاهی اوقات برخوردهای مادران در محیط های فامیلی نیز منجر به کم شدن حیاء در فرزندان میشود. مثلاً وقتی مادر با حجاب کامل در مهمانی با یک مرد نامحرم خیلی راحت شوخی می کند و می خندد، باعث بروز آسیب هایی در فرزند می شود.
#تربیت_فرزند
#ویژه_والدین
♻️حتما نشر دهید♻️
------❀••┈••❈✿🌸✿❈••┈••❀------
💫طلابپاسخگوسوالاتشما💫
🕊•| @Tollabe_pasokhgoo|•🕊
------❀••┈••❈✿🌸✿❈••┈••❀------
👆#حدیث
🔹هر یک از شما باید کاری کند که با آن به محبت ما نزدیک شود
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحامدیا)
~•┈┈••✾•✨✨•✾••┈┈•~
باطلابپاسخگوهمراهباشید
@Tollabe_pasokhgoo
~•┈┈••✾•✨✨•✾••┈┈•~
🔸فهماندن مطلبی به دیگران در هنگام نماز
✅ اگر کلمهای را با قصد ذکر بگوید، مانند اینکه بگوید: «الله اکبر» و موقع گفتن آن، صدا را بلند کند تا مطلبی را به دیگری بفهماند، اشکال ندارد ولی چنانچه به قصد اینکه مطلبی را به کسی بفهماند ذکری بگوید؛ اگرچه قصد ذکر هم داشته باشد، نماز باطل میشود.
🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۳۲۹
#احکام
~•┈┈••✾•✨✨•✾••┈┈•~
باطلابپاسخگوهمراهباشید
@Tollabe_pasokhgoo
~•┈┈••✾•✨✨•✾••┈┈•~
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ عزیزان هفده شهریور آفرین...
👆 سخنرانی کمتر دیده شده آیتالله خامنهای در بهشت زهرا؛ در دومین سالگرد واقعه کشتار مردم در ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ توسط رژیم شاهنشاهی
~•┈┈••✾•✨✨•✾••┈┈•~
باطلابپاسخگوهمراهباشید
@Tollabe_pasokhgoo
~•┈┈••✾•✨✨•✾••┈┈•~
❓انسان چگونه می تواند از چشم بد در امان باشد؟
🔹 انسان نمی تواند دائم نسبت به دیگران گمان بد داشته باشد که آن ها دارای چشمان شور هستند بلکه عده کمی ممکن است دارای چشمان شور باشند ولی حدش این قدرها که برخی گمان می کنند نیست که بخواهد زندگی اشخاص را دگرگون کند؛ پس در این زمینه نباید دچار مبالغه شد.
🔸 اصل چشم زخم مورد قبول است که هم در قرآن آمده و هم در روایات به آن اشاره شده است. خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: «وَ إِنْ يَكادُ الَّذينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَ يَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُون»(سوره مبارکه قلم/51) یک تفسیر از این آیه شریفه مربوط می شود به چشم زخم. یعنی این ها هنگامی که قرآن را می شنوند می خواهند با چشمانشان تو را نابود کنند. در روایتی منسوب به حضرت علی(ع) آمده است که: «وَ قَالَ ع الْعَيْنُ حَقٌّ وَ الرُّقَى حَقٌّ وَ السِّحْرُ حَقٌّ»(نهج البلاغة صبحی صالح/ص546) یعنی چشم زخم و افسون و سحر حقیقت دارد.
🔰راههای درمان و محفوظ ماندن از چشم زخم:
1⃣ صدقه دادن: صدقه بلاهای متعدد از جمله چشم زخم را دفع می کند.
2⃣ ذکر «لا حول و لا قوة الا بالله العلیّ العظیم»
3⃣ ذکر شریف «ما شاء الله لا قوة الا بالله»
4⃣ خواندن آیه شریفه «وَ إِنْ يَكادُ الَّذينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَ يَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُون»(سوره مبارکه قلم/51)
5⃣ خواندن معوذتین؛ سوره های مبارکه فلق و ناس
6⃣ اسفند دود کردن؛ در روایات آثار متعددی برای این کار ذکر شده است از جمله دفع شیاطین جن و دفع چشم زخم
🚫 برخی کارهایی که عوام در این زمینه انجام می دهند که متضمن دروغ و تهمت و اسراف است، خرافات است و هیچ وجه شرعی ای ندارد.
✳️ کسی که چشمان شوری دارد وظیفه دارد که اگر نگاه کرد حتماً ذکر شریف «ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّه» را به زبان بیاورد تا اثر چشم زخم خودش را خنثی کند.
👥💬🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
•┈┈••✾•✨🌸✨•✾••┈┈•
🌷باطلابپاسخگوهمراهباشید🌷
🌹 @Tollabe_pasokhgoo
•┈┈••✾•✨🌸✨•✾••┈┈•
🔺نظر مرحوم آیت الله شیخ محمدحسین کاشف الغطاء درباره نهم ربیع الاول
📚پرسش و پاسخ از آیت الله العظمی کاشف الغطا (ترجمه جنة المأوی)، ص ۱۸ و ۱۹
◾ @tollabe_pasokhgoo 🌹
انّا للّه و انّا الیه راجعون
حضرت آیت الله شیخ عباس محفوظی دار فانی را وداع گفت
ایشان در نجف اشرف نزد حضرات آیات عظام شیخ حسین حلی و سید محمود شاهرودی کسب فیض نمود و در قم از دروس بزرگانی چون آیات عظام بروجردی ، امام خمینی و گلپایگانی و همچنین مرحوم داماد و حجت کوه کمره ای و علامه طباطبایی بهره ها برد
علاوه بر جدیت در درس و بحث و تألیفات بیشماری که بعضی به زیور طبع آراسته شده است
اقدامات ایشان در امور خیریه نظیر تأسیس دانشگاه و مرکز معلولین و مدارس علمیه….
دستگیری از نیازمندان
اخلاق نیکو همراه با مهربانی و سلم از ویژگیهای بارز ایشان بود
و حضور در مبارزات از ابتدای نهضت اسلامی و بارها دستگیری و زندان و تبعید نیز بُعد انقلابی و مبارزاتی وی محسوب میشود.
همراهی با مرجع عارف و واصل مرحوم آیت الله العظمی بهجت و مسئولیت شورای استفتاء ایشان
در حدی که مرحوم آیت الله بهجت فرمودند : بنده روی حکم آقای محفوظی حکم نمی کنم
از ایشان بعنوان یک فقیه کامل و باهوش یاد میشود...
روحشان صلوات و فاتحه ای هدیه کنیم🤲
◾ @tollabe_pasokhgoo 🌹
❓برگزاری #جشن هایی با عنوان نهم ربیع ، چه مقدار صحیح و مستند هست ؟
✍️پاسخ:
برگزار کردن جشن به مناسبت نهم ربیع الاول (#عیدالزهرا)به دو جهت میتواند باشد:
🔺نخست آنکه سالروز به امامت رسیدن حضرت ولی عصر امام زمان(عج) است. زیرا هشتم ربیع الاول روز شهادت #امام_حسن_عسکری (ع) است و از آن به بعد امامت به عهده امام زمان حضرت #ولی_عصر(عج) سپرده میشود. شیعیان برای به #امامت رسیدن امام زمان خشنودند و جشن میگیرند. با این کار یک نوع ابراز احساسات و عرض ارادت نسبت به آن وجود شریف و مادر بزرگوارش #حضرت_زهرا (س) میکنند.
🔻دومین مناسبت که به اشتباه و غلط بین مردم مشهور گشته گفته می شود این روز سالروز قتل خلیفه دوم ، عمربن خطاب است که این سخن بدون مستند تاریخی و دلیل معتبر است. زیرا طبق منابع تاریخی فریقین (شیعی و سنی) عمر بن خطاب در روز بیست و سوم ذی الحجه ترور شد و پس از سه روز یعنی اواخر ذی الحجه درگذشته است . بنابر این ، این نظر که او در #نهم_ربیع_الاول به قتل رسیده فاقد دلیل معتبر است.(۱)
✅بسیاری از بزرگان شیعه بر این اتفاق نظر دارند که تاریخ قتل خلیفه دوم ۲۶ یا ۲۹ ذی الحجة سال ۲۳ هـ .ق است.
✍️شیخ مفید در کتاب « مسار الشیعه » آورده است:
📚در روز بیست و ششم ذی الحجة سال ۲۳ هجری #عمر_بن_خطاب مجروح گردید و در بیست و نهم ماه درگذشت.(۲)
✍️هم چنین شیخ ابراهیم بن علی کفعمی در کتابی معروف به مصباح آورده است:
👈باید دانست که قتل #خلیفه_دوم در ۲۶ ذی الحجة سال ۲۳ هـ .ق واقع شده است . این مطلبی است که صاحبان کتاب های « طبقات »، « مسار الشیعه »، و ....بر آن تصریح نموده اند، بلکه اجماع شیعه و اهل تسنن نیز بر این است.(۳)
✍️حتی مرحوم علامه مجلسی که خود نظریۀ #نهم_ربیع را نقل کرده است، مینویسد: اینکه گفتهاند قتل عمر در ماه ذیحجه بوده، بین فقهای شیعۀ امامیه مشهور است. (۴)
🔺گذشته از این نکته تاریخی ، خلیفه دوم در هر تاریخی به قتل رسیده باشد ، برپایی مراسم جشن و سرور به این مناسبت از اشتباهات فاحش و خطاهای بزرگ به شمار می رود .
🔻نه تنها در شرایط کنونی بلکه در دوران ائمه معصومین نیز چنین مواردی که در سالروز قتل عمر برنامه و جلسه شادمانی برپا کنند، گزارش نشده است . شیعیان نیز چنین برنامهای نداشتهاند. چنانچه برخی از شیعیان و نزدیکان ائمه به ناسزاگویی به خلفا میپرداختند، اهل بیت با آنان برخورد مینمودند.
بر گزاری این مراسم امروزه از طرف عده ای بعضا همراه با کارهای زشت همراه است که مطمئناً بر خلاف دین اسلام و توصیه ائمه اهل بیت (ع) است.
🔹امروز دنیای اسلام بیش از همه زمانها به اتحاد و انسجام مسلمانان نیاز دارد، شایسته نسیت که ما شیعیان با برپایی چنین مراسمی دامنه #اختلافات را گستردهتر و فاصله میان مسلمانان را بیشتر نماییم.
👈 #وحدت و انسجام اسلامی از برترین نعمتهای خدادادی است، همان گونه که امیرالمؤمنین فرمود: خداوند بر این امت منت نهاده و بین آنها الفت و اتحاد ایجاد کرده که در سایه آن زندگی کنند. به کنف حمایت آن پناهنده شوند. این نعمتی است که احدی نمیتواند بهایی برایش بگذارد. زیرا از هر بهایی گرانقدرتر و از هر چیز پر ارزشی با ارزشتر است.(۵)
⚠️برپایی چنین جلساتی با هر عنوان آتش دشمنی #اهل_سنت را بر میافروزد . آنان را نیز به مقابله به مثل و توهین و هتک حرمت به مقدسات شیعه و احیاناً تعرض به جان شیعیان وا میدارد که این قطعاً مورد رضایت #امام_زمان (عج) نیست.
📚پینوشت ها:
۱. مروج الذهب و معادن الجوهر،على بن حسين مسعودى، ج ۲، ص ۳۲۱، ناشر دار الهجرة، مكان نشر: قم،سال چاپ: ۱۴۰۹، نوبت چاپ دوم؛ الطبقات الكبرى،ابن سعد كاتب واقدى، ج۳، ص ۲۵۸، ناشر دار الكتب العلمية،مكان نشر: بيروت، سال چاپ: ۱۴۱۸،نوبت چاپ: دوم.
۲. مسار الشيعة (المجموعة)،الشيخ المفيد، ص ۲۳،سال چاپ : ۱۴۰۶، ناشر مكتب آية الله العظمى المرعشي النجفي - قم.
۳. المصباح، كفعمي، ص۵۱۱، چاپ دوم، سال چاپ ۱۴۰۳ - ۱۹۸۳ م، ناشر مؤسسة الأعلمي للمطبوعات - بيروت.
۴.بحار الانوار ، ج۳۱ ، ص ۱۱۸.
۵. نهج البلاغه، خطبه ۱۹۲.
🌐 pasokhgoo.ir
#نه_ربیع
#پرسمان_تاریخی
♦️طلاب پاسخگو 🔰
@tollabe_pasokhgoo
💯 #نشر_حداکثری 💯
🔸مکروهات خوردن و آشامیدن (بخش اول)
⁉️ مکروهات در خوردن و آشامیدن چیست؟
✅ اموری که در غذا خوردن مکروه است:
۱- در حال سیری غذا خوردن.
۲- پر خوردن؛ و در روایت آمده است که خداوند عالم، بیشتر از هر چیز از شکم پر بدش میآید.
۳- نگاه کردن به صورت دیگران در موقع غذا خوردن.
۴- خوردن غذای داغ.
۵- فُوت کردن چیزی که میخورد یا میآشامد.
۶- منتظر چیز دیگر شدن بعد از گذاشتن نان در سفره.
۷- پاره کردن نان با کارد.
۸- گذاشتن نان زیر ظرف غذا.
۹- پاک کردن گوشتی که به استخوان چسبیده، به طوری که چیزی در آن نماند.
۱۰- پوست کندن میوه.
۱۱- دور انداختن میوه پیش از آن که کاملًا آن را بخورد.
#احکام
~•┈┈••✾•✨✨•✾••┈┈•~
باطلابپاسخگوهمراهباشید
@Tollabe_pasokhgoo
~•┈┈••✾•✨✨•✾••┈┈•~
#حدیث
#امام_حسن_عسکری (ع ) :
لیس منا من لم یحاسب نفسه فی کل یوم ان عمل خیرا، استزاد و ان عمل سوئا استغفرالله.(میزان الحکمه، ص ۶۱۸)
ترجمه: از ما نیست کسی که در شبانه روز لااقل یک بار محاسبه نفس نداشته باشد، اگر عمل خوبی از او سرزده از خدا بخواهد که توفیق او را زیاد کند و اگر عمل بدی سر زده، از خداوند طلب بخشش نماید.
▪️شهادت امام حسن عسکری علیه السلام تسلیت باد▪️
🔷 کانال طلاب پاسخگو 🔻
☑️ @tollabe_pasokhgoo
⚫️واپسين سفارشهاي امام حسن عسکري به جامعة شيعيان
🖊احمدحسين شريفي
#امام_حسن_عسکري(ع) در جملاتي که گويا #واپسين_سفارشهاي ايشان به جامعه پيروان بوده است؛ نکات بسيار مهمي را به شيعيان گوشزد ميکند؛ نکاتي که ميتوان گفت همه ابعاد زيست اسلامي و #سبک_زندگي شيعيان را پوشش ميدهد: ابعاد عبادي و غيرعبادي؛ فردي و اجتماعي، معاشرتهاي خانوادگي و همسايگي و شهروندي و بين المذاهبي و امثال آن را
◾️أوصِيكُمْ؛ شما را وصيت ميکنم به:
1.بِتَقْوَى اللَّهِ؛ تقواي الهي را مراعات کنيد؛
2.وَ الْوَرَعِ فِي دِينِكُمْ؛ مواظب دين خود باشيد؛
3.وَ الِاجْتِهَادِ لِلَّهِ؛ براي خدا کار و تلاش کنيد؛
4.وَ صِدْقِ الْحَدِيثِ؛ سخن راست بگوييد؛
5.وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ إِلَى مَنِ ائْتَمَنَكُمْ مِنْ بَرٍّ أَوْ فَاجِرٍ؛ امانت را به کسي که شما را امين کرده است، برگردانيد، چه نيکوکار باشد و چه فاجر.
6.وَ طُولِ السُّجُودِ؛ سجدههاي طولاني کنيد.
7.وَ حُسْنِ الْجِوَارِ فَبِهَذَا جَاءَ مُحَمَّدٌ ص؛ همسايهداران خوبي براي همسايگانتان باشيد که پيامبر به اين مبعوث شد (سفارش پيامبر بود)
8.صَلُّوا فِي عَشَائِرِهِمْ وَ اشْهَدُوا جَنَائِزَهُمْ وَ عُودُوا مَرْضَاهُمْ وَ أَدُّوا حُقُوقَهُمْ؛ (دربارة مخالفان و منکران ولايت اهل بيت. شما را سفارش ميکنم که) در ميان آنان نماز بخوانيد؛ در تشييع جنازة آنان حاضر شويد؛ به عيادت بيمارانشان برويد و حقوقشان را ادا کنيد.
🔸«فَإِنَّ الرَّجُلَ مِنْكُمْ إِذَا وَرِعَ فِي دِينِهِ وَ صَدَقَ فِي حَدِيثِهِ وَ أَدَّى الْأَمَانَةَ وَ حَسَّنَ خُلُقَهُ مَعَ النَّاسِ قِيلَ هَذَا شِيعِيٌّ فَيَسُرُّنِي ذَلِكَ؛ زيرا وقتي کسي از شما در دينش پارسايي بورزد و در سخنش راستگو باشد و امانت را ادا کند و با مخالفان و مردم، اخلاق نيک داشته باشد، گفته ميشود که اين شيعه است و همين مرا شاد ميکند.
9.اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا زَيْناً وَ لَا تَكُونُوا شَيْناً؛ پرواي خدا را داشته باشيد و زينت [ما] باشيد و ماية ننگ [ما] نشويد.
10.جُرُّوا إِلَيْنَا كُلَّ مَوَدَّةٍ وَ ادْفَعُوا عَنَّا كُلَّ قَبِيحٍ فَإِنَّهُ مَا قِيلَ فِينَا مِنْ حُسْنٍ فَنَحْنُ أَهْلُهُ وَ مَا قِيلَ فِينَا مِنْ سُوءٍ فَمَا نَحْنُ كَذَلِكَ لَنَا حَقٌّ فِي كِتَابِ اللَّهِ وَ قَرَابَةٌ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ وَ تَطْهِيرٌ مِنَ اللَّهِ لَا يَدَّعِيهِ أَحَدٌ غَيْرُنَا إِلَّا كَذَّابٌ؛ محبتها را به سوي ما جلب کنيد و زشتيها را از ما دور کنيد؛ زيرا هر چه از خوبي در حق ما گفته شود، ما اهل آنيم؛ و هر عيبي به ما نسبت دهند ما چنان نيستيم. ما را در کتاب خدا حقي است و با رسول خدا پيوندي و از جانب خدا طهارت و عصمتي؛ هيچکس غير از ما چنين ادعايي نميکند؛ جز دروغگو.
11.أَكْثِرُوا ذِكْرَ اللَّهِ؛ فراوان ياد خدا کنيد؛
12.وَ ذِكْرَ الْمَوْتِ؛ فراوان در انديشه مرگ باشيد؛
13.وَ تِلَاوَةَ الْقُرْآنِ؛ فراوان قرآن تلاوت کنيد؛
14.وَ الصَّلَاةَ عَلَى النَّبِيِّ ص فَإِنَّ الصَّلَاةَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ عَشْرُ حَسَنَاتٍ؛ و فراوان بر پيامبر خدا صلوات بفرستيد؛ چرا که صلوات بر رسول الله ده حسنه دارد.
15.احْفَظُوا مَا وَصَّيْتُكُمْ بِهِ؛ وصيت و سفارش مرا به خاطر بسپاريد.
🖐و أَسْتَوْدِعُكُمُ اللَّهَ وَ أَقْرَأُ عَلَيْكُمُ السَّلَامَ. شما را به خدا ميسپارم و بر شما سلام ميفرستم.
🏴صلّی الله علیک یابن رسولالله
~•┈┈••✾•✨✨•✾••┈┈•~
باطلابپاسخگوهمراهباشید
@Tollabe_pasokhgoo
~•┈┈••✾•✨✨•✾••┈┈•~
💥اهميت شبهه زدايي در بیان حضرت #امام_حسن_عسکری (ع)
💎شخصي نزد حضرت آمد و گفت:
ای آقای ما، اگر يکي از برادران شيعه ما در دست کفار اسير شده، جانش در خطر باشد؛ از سويي ديگر شخصي از شيعيان گرفتار يک فرد بدانديش و گمراه شده که البته نميخواهد او را بکشد، ولي شبهههايي القا ميکند که ايمانش ضعيف شود، نجات دادن کدام يک ارزش بيشتري دارد؟
🔹امام (ع)در پاسخ فرمودند: آيا ميداني اين دو قلمرو چقدر با هم تفاوت دارند؟ آن مرد گفت: آمدهام از شما بپرسم در ميان اين دو راه تکليفم چيست. امام(عليه السلام) فرمودند: در کنار دريايي ايستادهاي، گنجشکي در دريا افتاده و در حال غرق شدن است؛ در کنارش هم مؤمني شريف و ارزشمند در آب غوطه ميخورد و هر لحظه امکان دارد در آب غرق شود. بايد کدام را نجات دهي؟ ثواب کدام بيشتر و نجات کدام مقدم است؟ اگر آن پرنده را برهاني، آن ديگري که انساني شريف است خفه ميشود. مرد پاسخ داد: بسيار روشن است. البته بايد آن شخص را نجات دهم؛ زيرا آن پرنده در برابر چنين انساني ارزشي اندک دارد.
🔸امام فرمودند: به همان اندازه که نجات آن مؤمن بر نجات آن پرنده کوچک برتري دارد، حفظ ايمان يک انسان از امواج شبههها بر نجات مسلماني که تنها از نظر بدني و جاني در دست کفار اسير است و هر لحظه امکان دارد کشته شود، برتري دارد. حضرت نفرمودند: چون امام هستم و چنين ميگويم، بايد تعبداً و بدون چون و چرا بپذيري، بلکه با استدلال، ذکر مثال و مقايسه کاري کردند که آن شخص با فکر و خرد خود اهميت موضوع را درک کند.
🔹شخصي که در دست کفار يا مشرکان اسير است و تو نتوانستي نجاتش دهي و سرانجام به شهادت رسيد، يا با شکنجه و آزار از پاي درآمد، طبعاً به بهشت ميرود. پس چه چيزي را از دست داده است؟ چند روزي زندگي در اين دنيا و لحظاتي نفس کشيدن را. او نهتنها چندان زياني نکرده، مقامي ارجمند را هم بهدست آورده است. اما شخصي که در باتلاق شبههها گرفتار شده است و هر لحظه بيم آن ميرود که ايمانش از دست برود، اگر يک قرن هم در اين دنيا زندگي کند، سرانجام چون از نظر اعتقادات دچار مشکل شده، بدبخت ميشود و شايد به جهنم برود.
✍مرحوم #آیت_الله_مصباح_یزدی
📚آفتاب مطهر، ص۱۱۹
▪️شهادت امام حسن عسکری (علیه السلام) تسلیت باد ▪️
🔷 کانال طلاب پاسخگو 🔻
✳️ @tollabe_pasokhgoo
❓رفتار #امام_حسن_عسکری علیهالسلام با دشمنان خود به چه صورت بود؟
کانال طلاب پاسخگو 🔻
@tollabe_pasokhgoo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️اگر پیش از ازدواج دختر و پسر یه مدت با حفظ حریم ها باهم ارتباط داشته باشن اشکال دارد؟
⁉️این روابط چه تأثیراتی در زندگی اون ها دارد؟🤔
🎙 حجت الاسلام محسن عباسی ولدی
#مشاوره
#ازدواج
کانال طلاب پاسخگو 🔻
@tollabe_pasokhgoo
🖋بیانی از آیت الله مصباح یزدی(ره) در خصوص حدیثی از #امام_حسن_عسکری علیه السلام:
❓چه چیزی باقی می گذاریم؟
❓شغل و دانشمان را با چه انگیزه ای پیش میبریم؟
~•┈┈••✾•✨✨•✾••┈┈•~
باطلابپاسخگوهمراهباشید
@Tollabe_pasokhgoo
~•┈┈••✾•✨✨•✾••┈┈•~
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یوگا ورزشه یا طریقت عملی عرفان هندوها!؟
✍🏻 اونایی که میگن یوگا ورزشه، خود یوگیهای هندو چنین عقیدهای ندارند. اگه بهشون بگی من با ورزش یوگا به لاغری رسیدم؛ پوستم زیبا شده، کمردردم خوب شده، فکر میکنند داری مسخرشون میکنی!
🔻 استاد حسین عرب
#نقد_یوگا
#نقد_عرفانهای_کاذب
#یوگا_یک_عرفان_کاذب_است
✅ @tollabe_pasokhgoo 🌹
💢نُهمربیع مناسبتی برگرفته از فرهنگ غالیان
✍مهدی مسائلی
روز نهمربیعالاوّل نزد بعضی از شیعیان به روز کشته شدن خلیفهٔ دوم شهرت یافته است. اما با رجوع به کتابهای تاریخی به این مطلب میرسیم که تمامی آنها به اتفاق اواخر ماه ذیالحجه را بهعنوان ایام کشتهشدن خلیفه دوم معرفی نمودهاند و هیچ منبع تاریخی، ماه دیگری را برای این واقعه ثبت نکرده است.
افزون بر این بسیاری از بزرگان و علمای شیعه نیز هنگام بحث از قتل خلیفهٔ دوم، تاریخ آن را در ماه ذیالحجه دانستهاند و حتی بعضی با صراحت قتل او در روز نهمربیع را نادرست دانستهاند. (برای مطالعه بیشتر به کتاب نهمربیع جهالتها خسارتها مراجعه شود)
اعتقاد به کشتهشدن خلیفه دوم در روز نهمربیع مستندی جز روایتی معروف به «رُفعالقلم» ندارد. این روایت به یکی از اصحاب امام هادی(ع) به نام احمد بن اسحاق نسبت داده شده است و از طریق او و از قول امام فضیلتهایی را برای این روز بر میشمرد.
در ارزیابی این روایت باید گفت منبع نقل آن، کتابهای متأخر شیعه مربوط به بعد از قرن هفتم و هشتم قمری هستند که اتقان و اعتبار روایی ندارند. سند این روایت نیز از جهات مختلفی ضعیف و غیرقابل اعتماد است و افزون بر وجود راویان ناشناختهای که منحصر به این روایت هستند، افتادگی تعدادی از راویان نیز بر ضعف آن میافزاید.(رک: نهمربیع جهالتها خسارتها، ص۲۲-۳۷)
اما نکته مهم اینکه طبق تحقیقات انجام شده، روایت نهمربیع برگرفته از کتابهای غالیان نُصیریه است که امروزه به اسم علویون در سوریه شناخته میشوند. شواهدی در متنِ آن نیز این مطلب را تأیید میکنند. یادکرد از نهمربیع در منابع نُصَیریه مربوط به قرن سوم قمری و اوایل پیدایش این فرقه است. یکی از منابع متقدم نُصَیریه که به تفصیل به این موضوع پرداخته است، کتابی معروف به «مجموع الاعیاد» نوشته ابیسعید میمون بن قاسم طبرانی نُصیری( 358-426هـ / 970-1035م) است. وی در ابتدای این کتاب نهمربیع را در کنار نوروز و مِهرگان(جشنی باستانی در شانزدهم مهرماه) از اعیاد فارسی برمیشمارد و سپس در یک فصل مُجزا دو روایت و دو دعا درباره این روز میآورد. یکی از این دو روایت تقریباً همان روایتِ مشهورِ رُفِعَالقَلَم است که به کتب شیعه راه یافته است. روایت دیگر که اعتقاداتی همچون تناسخ در آن وجود دارد، نیز با اين روايت از جهت گزارشگری همسنخ است و از یک منشأ داستانپردازی برخوردار است.(طبرانی، مجموعالاعیاد، برلین: ۱۹۴۶، ص۱۳۱-۱۴۸)
به نظر میرسد کمرنگ بودن گزارههای غالیانه مربوط به خداباوری امامان یا اموری همچون تناسخ علت راهیابی روایت رُفِعَالقَلم از منابع نُصیریه به کتب شیعه بوده است. همچنین ناشناخته بودن اکثر راویان آن، و وجود یک راوی اهلسنت و یک راوی شیعه (احمد بن اسحاق)، نیز احتمالا در حساسیتزدایی از آن و راهیابیاش به منابع متأخر شیعه بیتاثیر نبوده است.
البته با دقت در متن این روایت، خصوصیات مربوط به غُلات نُصَیریه در آن مشهود است. زیرا در نقلی از آن آمده است که راویانش درباره ابوخطاب که یکی از بزرگان و اصحابِ سِرِ غُلات است، با هم اختلاف داشتند و از این جهت به احمد بن اسحاق مراجعه کردند. افزون بر این، میدانیم که غلات در کنار ترویج اعتقاد به خداباوری امامان، به ترویج فرهنگ گذر از شریعت و لااُبالیگری نیز میپرداختند. در فرازی از این روایت که نامگذاریاش به رفعالقلم نیز بدینخاطر است، به نقل از پیامبر(ص) به خدای متعال چنین نسبت میهد:
«به فرشتگان نویسندهٔ اعمال دستور دادم به مدت سه روز قلم را از همهٔ مردم(خَلق کُلُّهُم) بردارند و هیچ چیزی از گناهان آنان را ننویسند، به کرامت تو و وصیت.»
بر اساس این فرازِ غالیانه قلم تکلیف از تمام خلق، چه مسلمان و چه غیر مسلمان، سه روز برداشته میشود و هیچ کدام از گناهان و خطایای آنها ثبت نمیشود.
متأسفانه بعضی که به مناسبت پایهگذاری شده توسط این روایت دلبستهاند، تلاش زیادی در توجیه این تعبیر غالیانه دارند، و بدون توجه به منبعِ اصلی آن، گاهی آن را با عنوان مهلت در توبه توجیه میکنند و گاهی آن را با شفاعت تطبیق میدهند. مواردی که نه با ظاهر این فراز همخوانی دارد و نه با سایر نصوص قرآنی و روایی موافقت دارد.
در مجموع باید گفت از همان ابتدای پیدایش جریان غالیانهی نُصیریه، نهمربیع در میان آنها به عنوان یک عید معروف بوده است و سپس به مرور به آثار شیعه وارد شد. در زمان صفویه، با بالاگرفتن منازعات مذهبی شیعه و سنی، ترویج این مناسبت قوت بیشتری در شیعه پیدا کرد و با حمایت پادشاهی صفوی، بعضی از عالمان نیز به دفاع از آن پرداختند، به گونهای کمکم مناسبتی با عناوینی همچون عیدالزهراء، و... در فرهنگ مذهبی شیعه نفوذ پیدا کرد. البته در سالیان اخیر آگاهی و هوشمندی جامعه شیعه جلوی تبلیغ بیشتر آن را گرفته است.
@Tollabe_pasokhgoo