فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یکطرف اکبر به میدان
میرود دامن کشان
یکطرف بابا پریشان
عمهها مویه کنان
#محمود_کریمی🎙
#استوری
#طوبای_بهشت
@Toobayebehesht
🔹فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسَانُ إِلَى طَعَامِهِ
🔸پس انسان بايد به خوراكش با تأمل بنگرد
🔸So let man observe his food
📗سوره عبس، آیه 24
#طوبای_بهشت
@Toobayebehesht
⚫️ آثار مداومت بر خواندن زیارت عاشوراء
▪️ مشهورترین زیارتنامه امام حسین علیهالسلام، زیارت عاشوراء است که علمای شیعه درباره وثاقت سند آن اجماع دارند.
▪️ به گفته آیةالله شبیری از مراجع تقلید معاصر، زیارت عاشوراء علاوه بر تأییدات غیبی از نظر سندی هم صحیح و معتبر است.
@toobayebehesht
▪️ آثار و برکات عجیب این زیارت باعث شده که بزرگان دین آن را ورد دائمی خود قرار داده و در پیشامدها و مشکلات زندگی به آن متوسّل شوند.
#طوبای_بهشت
🆔 @Toobayebehesht
هدایت شده از طوبای بهشت
💠#حدیث_گراف | احسان
🔻مَن عَدَّدَ نِعَمَهُ مَحَقَ كَرَمَهُ .
🔺 هر كه احسانهاى خود را بر شمرد، بخشندگى خويش را از بين برده است.
📚بحار الأنوار: ج ۷، ص۱۱۳.
🆔 @Toobayebehesht
✍امام سجاد علیهالسلام:
پر خورى و سستى اراده و مستى سيرى و غرور قدرت ، از عوامل باز دارنده و كند كننده در عمل است و ياد [خدا] را از دل مى برد .
📚بحار الأنوار ج75 ص128
@toobayebehesht
امروز چهارشنبه
۱۰ مرداد ماه
۲۵ محرم ۱۴۴۶
#طوبای_بهشت
@Toobayebehesht
بانگ کبوترِ راعبی
...عَنْ داودِ بنِ فرقَد قالَ: کُنْتُ جالِساً في بیتِ أبي عبدِالله {عَلیهِ السّلامُ} فَبَصرتُ إلیٰ حَمامٍ راعِبيٍّ یُقَرقِرُ طَویلاً، فنظَرَ إلیَّ أبوعبدِاللهِ {عَلیهِ السّلامُ} فقالَ: یا داودُ، تَدرِي ما یَقُولُ هذا الطَّیْرُ؟ قلتُ: لا واللهِ جُعِلْتُ فِداکَ، قالَ: یَدْعُو علیٰ قَتَلَةِ الحُسَیْنِ {عَلیهِ السّلامُ} فَاتَّخِذُوا في منازِلِکُمْ.¹
«ترجمه»
از داود بن فرقد نقل شده است که گفت: در منزل حضرتِ به حقّ ناطق،أبي عبدالله إمام جعفر صادق {عَلیهِ السّلامُ} نشسته بودم که نگاهم به کبوترِ راعبی افتاد که بانگی طولانی می کرد.
حضرتِ أبي عبدالله {عَلیهِ السّلامُ} به من نگریست و فرمود: ای داود، می دانی که این پرنده چه می گوید؟ گفتم: نه ، به خدای سوگند ، فدایت شوم. فرمود: بر کشندگان حسین {عَلیهِ السّلامُ} نفرین می کند. آن را در خانه های خود نگه بدارید .
مرحوم فیض کاشاني « رضوانُ الله علیه» در الوافي می نویسد:
بیانٌ: الحمامُ الرّاعبيّ کأنّه الّذي في رِجلَیهِ ریشٌ و راعب أرضٌ یُنسبُ إلیها الحمام الرّاعبيّ.²
کبوتر راعبی گویا همان کبوتری است که در پاهای آن پر روئیده و راعب سرزمینی است که این کبوتر بدان منسوب است.³
⚫️
«توضیح بعضِ کلمات حدیثِ شریف»
إبن منظور در لسان العرب آورده:
رَعَّبَتِ الحمامةُ : رَفَعَت هَديلَها وشَدَّتْه .
والرَّاعِبيُّ : جِنْسٌ من الحَمَامِ .
وحَمامةٌ راعِبِيَّة : تُرَعِّبُ في صَوْتِها تَرْعِيباً ، وهو شِدّة الصوت ، جاءَ على لفظِ النَّسَب ، وليس به ؛ وقيلَ : هو نَسَبٌ إِلى موضِعٍ ، لا أَعرِفُ صِيغة اسمِه .
ترعیب یعنی بانگ کردن بلند و شدّت صدا و راعبیّ بر صیغهٔ اسم منسوب آمده ،درحالی که اسم منسوب نیست .واینکه راعب اسم سرزمینی باشد را نسبت به قیل داده ،یعنی این قول ضعیف است.
یُقَرقِرُ: قَرْقَرَتِ الْحَمَامَةُ : رَدَّدَتْ صَوْتَهَا، هَدْهَدَتْ.
یَدعُو علیهِ : این فعل دَعَا اگر با لام استعمال شود معنی منفعت دارد واگر با علیٰ معنی ضَرر .
ملّا محسن نحویّ قزوینیّ در عوامل ملّا محسن می نویسند: و فیها{أی في اللّام} معنی النّفع کما أنّ في علیٰ معنی الضّرر نحو: دعا لي و دعا علیهِ⁴.
قَتَلة: جمع مکسّر قاتل، اسم فاعل است .میرسیّد شریف در صرف میر می نویسد: اسم فاعل از ثلاثیّ مجرّد بر وزن فاعل آید چون: چون طالب ، طالبانِ، طالبونَ، طَلَبَةٌ و طُلّابٌ و طُلَّبٌ ...⁵
فاتّخذُوا في منازلِکم: مفعولٌ به، به سبب معلوم بودن حذف شده و چنین بوده : فاتّخذُوهُ في منازلِکم یا فاتّخذُوا هذا الطّیرَ في منازلِکم .
⚫️
«حکایت»
أبوبکر محمّد بن داود اصفهانی در کتاب الزّهرة می نویسد:
ذَکَرُوا أنَّ مجنونَ بني عامرٍ رَقَدَ لیلةً تحتَ شجرةٍ فانتَبَهَ بتَغریدِ طائرٍ فأنْشَأَ:⁶
لَقَد هَتَفَتْ في جُنْحِ لیلٍ حمامةٌ
عَلیٰ فَنَنٍ تَدعو وإنّي لَنائِمٌ
کَذِبْتُ وَ بَیْتِ اللهِ لو کنتُ عاشِقاّ
لَما سَبَقَتْني بالبُکاءٰ الحَمائمُ⁷
ماحصل حکایت چنین است که: مجنون بنی عامر شبی در زیر درختی خوابید و با نغمهٔ مرغی از خواب برخاست و این شعر را گفت:
در دل شب ،کبوتری بانگ کرد، بر شاخه ای می خواند و من خفته بودم.
سوگند به خانهٔ خدا دروغ می گویم، اگر عاشق بودم کبوتران در گریه بر من پیشی نمی جستند.⁸
⚫️
«نکته»
حالِ مرغی در مصیبتِ حضرتِ سیّد الشّهداء {عَلیهِ السّلامُ} چنین است که دائم حضرتش را یاد کرده و بر قاتلانِ حضرتش لعن می کند ،شرط انصاف نیست که در مصیبت آن امام همام کمتر از مرغی بود.
«بیت»
کم زکبوتر مباش، مشتِ پری بیش نیست
از سرِ شب تا سحر یاد «حسین» می کند⁹
_
1_کتاب الوافي ، ملّا محسن فیضِ کاشانی، عنی بالتّعلیق و جمع الحواشي و تحقیقها وتصحیحها الحاجّ شیخ ابوالحسن المدعوّ بالشّعراني ، الطّبعة الحجریّة ،تهران، المجلّد الثّالث ،صفحة ۱۱۶م۱۱
2_همان منبع ، صفحهٔ ۱۱۶م۱۱
3_اگر کبوتر راعبی همان باشد که مرحوم فیض فرموده در روستای ما، از توابع همدان به این کبوترها «یاهو»می گفتند و تقدّسی برای آن قائل بوده و آب و دانه برای آن تهیّه کرده و در منازل نگهداری می کردند.
4_جامع المقدّمات ، کتابُ عوامل ملّامحسن، چاپ سنگی به خطّ طاهر خوشنویس ،صفحهٔ ۱۳۷
5_جامع المقدّمات ، کتابُ صرف میر، چاپ سنگی به خطّ طاهر خوشنویس ،صفحهٔ۳۶
6_اصل قطعه چهار بیت است که دو بیت ازآن نقل شد.
7_الزُّهرة، لأبي بکر محمّد بن داود الإصبهاني،تحقیق الدّکتور ابراهیم السّامرائي، الطّبعة الثّانیة، الاردن ،الزّرقاء، مکتبة المنار، ۱۴۰۶ه ق، ۱۹۸۵م ، صفحة ۳۲۷.
طوبای بهشت
@Toobayebehesht
#حدیث_گراف
▫️حضرت لقمان عليه السلام:
▫️لا تَعرِفُ أخاكَ إلاّ عندَ حاجَتِكَ إلَيهِ
▫️برادرت را نشناسى، مگر زمانى كه به او نياز پيدا كنى
📚ميزان الحكمه ج6 ص209
#طوبای_بهشت
🆔 @toobayebehesht
▫️#نهج_البلاغه | عمل گرایی
▫️مَنْ أَبْطَأَ بِهِ عَمَلُهُ لَمْ يُسْرِعْ بِهِ نَسَبُهُ .
▫️كسى كه كردارش او را به جايى نرساند، افتخارات خاندانش او را به جايى نخواهد رسانيد.
📚نهج البلاغه حکمت 23.
#طوبای_بهشت
🆔 @toobayebehesht
هدایت شده از امیر شیاسی
▫حدیث «الناس نیام» بر روی سنگ قبر آنهماری شیمل در قبرستان بُن آلمان
آنهماری اسلامپژوه، عرفانپژوه و شرقشناس آلمانی که علاقه بسیاری به اسلام داشت و آثار متعددی در زمینه الهیات، عرفان و فرهنگ اسلامی به زبانهای مختلف تألیف کرد.
@toobayebehesht🆔
▫️ استجابت نفرین حضرت زهرا سلام الله علیها در بیان مرحوم علّامه حلّی
وَلَمّا وَعَظَت فاطِمَةُ عَليهَا السَّلامُ أبا بَكر في فَدَك، كتَبَ لَها بِها كِتاباً وَرَدَّها عَلَيها، فَخَرَجَت مِن عِندِه فَلَقِيَها عُمَرُ، فَخَرَقَ الكِتابَ فَدَعَت عَلَيه بِما فَعَلَه أبو لُؤلُؤَةِ [بِه]
📜مخطوطة نفيسة من كتاب منهاج الكرامة للعلامة الحلّي (ت726هـ) ، كتبت سنة (743هـ) في جامعة لايبزيك بألمانيا.
#طوبای_بهشت
@toobayebehesht
📕پیشوای بهشتیان؛ اثبات امامت امیر المؤمنین علیه السلام از دیدگاه قرآن، احادیث و عقل
نویسنده: امیر شیاسی
فصل اول: مباحث مقدمات امامت و امام شناسی.
فصل دوم: اثبات امامت و ولایت امیر المؤمنین در قرآن.
فصل سوم: اثبات امامت و ولایت امیر المؤمنین در احادیث.
فصل چهارم: اثبات امامت و ولایت امیرالمؤمنین از منظر عقل.
طوبای بهشت
@toobayebehesht
پیشوای+بهشتیان_913316.pdf
2.5M
فایل کتاب «پیشوای بهشتیان»
نویسنده: امیر شیاسی
🆔 @toobayebehesht
🔸#حدیث_گراف
▫️مشکلات به طور یکسان
در بین خلائق تقسیم شده است.
🔹امیرالمومنین علیه السلام
📚تحف العقول، ج ۲، ص ۲۱۴
@toobayebehesht
🔸#حدیث_گراف
▫️پيامبر خدا صلى الله عليه و آله:
🔹إنّ أعظَمَ النّاسِ مَنزِلَةً عِندَ اللّه ِ يَومَ القِيامَةِ أمشاهُم في أرضِهِ بالنَّصيحَةِ لِخَلقِهِ
🔹بامنزلت ترينِ مردم نزد خداوند در روز قيامت، كسى است كه در راه خيرخواهى براى خلق او، بيش از ديگران قدم بر دارد
📚الكافی ج2 ص208
🆔 @toobayebehesht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📕#معرفی_کتاب
▫️▫️کلمات سیدالعرب▫️▫️
.
🔰کشف گنجینهای خطی از گفتار امیر مؤمنان در کتابخانۀ سلیمانیۀ استانبول
✉️نسخهای از کتاب کلمات سید العرب نوشتۀ أبیالحسن محمد بن طاهر که در قرن چهارم در اصفهان گردآوری شده، به تازگی و در کتابخانۀ سلیمانیۀ استانبول یافته شده است. اهمیت این کتاب در این است که در قرن چهارم یعنی پیش از نهجالبلاغه نگاشته شده است.
🆔 @toobayebehesht