eitaa logo
مدرسه تولید محتوا
1.8هزار دنبال‌کننده
447 عکس
185 ویدیو
2 فایل
آموزش #ایده_پردازی #سناریو_نویسی و #فیلمنامه #تصویربرداری #تدوین #کارگردانی #سواد_رسانه #معرفی و #نقد_فیلم @mostafagoodarzi تلگرام https://t.me/+iAWtk-Y2Cz9iMTRk اینستاگرام instagram.com/madrese_toolid_mohtava instagram.com/mostafagoodarziofficial
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 تشریح و بیان موقعیت( مقدمه) ▪️شخصیت اصلی را معرفی کنید. ❓اون کیه؟ ❓کی و کجا زندگی می‌کنه؟ ❓ آرزوی مهم و یا چالش اصلیش چیه؟ 🔻در حقیقت این مرحله رو می‌شه یک جلسه معارفه قلمداد کرد که در اون شخصیت اصلی رو با مخاطبان آشنا می‌کنیم ▪️ در همین مرحله هم آرزو ویا چالش پیش روی شخصیت مطرح می‌شه. ▪️شخصیت اصلی هدف‌مند می‌شه و هدف همون مقصدیه که شخصیت اصلی اون رو دنبال می‌کنه تا تعادل رو به زندگی خودش برگردونه. 👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇 @toolid_mohtava
💢 بر هم زدن وضعیت پایدار (گره افکنی) ▪️در این مرحله شرایطی که وجود داره توسط یک اتفاق دگرگون می‌شه. 🔻این دگرگونی بر اساس خصوصیت شخصیت و یا وضعیت و یا موقعیت دچار تغییر می‌شه. ▪️یک مثال: چند هفته پیش نصف شب زلزله‌ای اومد. قبل از اون یعنی ساعت 12 شب همه چیز عادی بود و همه در خواب بودند، یک زلزله همه رو از خواب پروند و عده‌ای سراسیمه از خانه بیرون رفتند. 🔻زلزله در اینجا حکم همون حادثه محرک و یا رویدادی که شخصیت اصلی را از تعادل خارج می‌کنه، یا گره افکنی به زندگی معمولی شخصیت تا وضعیت پایدار و همیشگی رو بر هم بزنه. ▪️این مرحله می‌تونه یک حادثه و یا یک بحران درونی برای شخصیت باشه. 👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇 @toolid_mohtava
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 💢 دوره مقدماتی مستند سازی (اتمسفر مستند) با حضور: ▫️استاد مجید رستگار ▪️حسین مزینانی ▫️مصطفی گودرزی 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 ایتا | روبیکا | اینستاگرام 🆔@savad_rasaneh
💢 کشمکش: ▪️این مرحله جدال و ومقابله‌ست؛ اما جدال و مقابله چه کسی و یا با چه کسانی؟ 🔻جدال و مقابله یعنی رویارویی. ▪️در داستان، فیلمنامه و یا نمایشنامه کشمکش و مقابله شخصیت‌ها و یا نیروها با هم دیگست. ▪️شخصیت اصلی مهمترین عنصر در داستانه؛ اما این شخصیت باید در روند داستان و اتفاقات با نیروها و شخصیت‌هایی که با منافع و اهدافش هماهنگ نیستند بجنگه و روبرو بشه. 🔻این جدال می‌تونه از مجادله شخصیت اصلی با شخصیت و یا شخصیت‌های دیگر بوجود بیاید و یا جدال شخصیت با خودش و یا حتی جدال شخصیت با عوامل طبیعی و یا در داستان‌های تخیلی با موجودات دیگر... ▪️هرچی هست چیزی یا مانعی وجود داره که باید شخصیت با اون روبرو بشه. ✅رویارویی شخصیت و کشمکش او با نیروهای متضاد تا رسیدن به نقطه اوج ادامه داره. 👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇 @toolid_mohtava
💢نقطه اوج یا بزنگاه: ▪️لحظه‌ای که در داستان، فیلمنامه، نمایشنامه و... بحران و رویارویی شخصیت با نیروهای مخالفش به نهایت خود می‌رسه. این برخورد، برخورد اصلیه. چیزی که شخصیت رو تا مرز از پا افتادن پیش می‌بره. 🔻در این مرحله‌ست که شخصیت اصلی در راه رسیدن به هدف خود پیروز می‌شه یا شکست می‌خوره. نقطه اوج یا بزنگاه اصلی باید نتیجه منطقی همون علت و معلولی باشه که بذرش از مقدمه تا الان کاشته شده. ▪️شخصیت اصلی رو در یک طوفان قرار می‌دیم. این نقطه، نقطه تلاقی تمامی حوادثهاست. 🔻در حقیقت در این مرحله شخصیت باید بحران «دشوارترین، و اغلب آخرین تصمیمی که شخصیت اصلی برای فائق آمدن بر موانع می‌گیره» رو پشت سر بذاره. 👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇 @toolid_mohtava
💢گره گشایی: ▪️این مرحله، همون جایی که خواننده داستان یا بیننده فیلم؛ متوجه ماجرا و اتفاقات می‌شه. 🔻همون لحظه کشف معماست. 🔻همون جایی که با خود می‌گیم: آهان ...حالا فهمیدم. ▪️رشته حوادث و وقایعی که تا حالا به هم گره خورده بودند حال باز می‌شن. 🔻رازها، معماها و توطئه‌هایی که مطرح کرده بودیم و یا زمان بر طرف شدن تمامی ‌رازها و سوءتفاهم‌هایی که باعث همه حوداث شده در این مرحله از هم باز می‌شن. ▪️شخصیت و یا سایر شخصیت‌های داستان سرنوشت‌شان در این مرحله مشخص می‌شه. ✅گره گشایی به نوعی تعادل دوباره است که در نتیجه نقطه اوج حاصل می‌شه. 👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇 @toolid_mohtava
💢رسیدن به نقطه پایانی و ایجاد وضعیت پایدار دیگر ▪️شخصیت رو از ابتدا که وضعیت پایدار داشت تا لحظه ناپایداری و بهم خوردن تعادل دنبال کردیم. 🔻در آخرین مرحله یعنی رسیدن به نقطه پایانی شخصیت تغییراتی کرده، این تغییرات می‌تونه رسیدن به آرزو و پشت سر گذاشتن چالش و یا هر آنچه شخصیت دنبال کرده، ‌باشه. ▪️نکته مهم اینه که شخصیت معمولا دیگه همون شخصیت اول داستان نیست و تغییر کرده. ▪️ پایان داستان هم می‌تونه نقطه پایان به شکل مطلق نباشه شاید پایانی باشه برای شروع دیگه. 👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇 @toolid_mohtava
به دوستان 🖌 «نوشتن» را یک مسأله فطری می دانیم برای این که به آن نزدیک بشویم باید از دیگران بیاموزیم چگونه از این موهبت الهی استفاده کرده اند؛ بد یا خوب البته! لوازم نویسندگی، کتابی است که برای اهل قلم ضروری می‌نماید. @HOWZAVIAN 👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇 @toolid_mohtava
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 ا 🌕عناوین برگزیده حجت الاسلام عبدالله حسن زاده آملی، پیشکسوت عرصه نشریات دینی در بیستمین گعده نویسندگان رسانه فکرت: ✔️مخاطب‌شناسی و ساده‌نویسی از رموز مهم توفیق در نشریه‌داری است.مقاله‌سازی و کتاب‌سازی آفت روزگار ماست. ✔️مسأله مهم در واقع آن است که پیش از هر چیز دیگری مخاطب خود را به خوبی بشناسید و بدانید برای چه کسی قرار است تولید محتوا داشته باشید. ✔️از رموز موفقیت آن است که نیروهای تحریریه اول درک و زبان مشترکی برای فعالیت رسانه‌ای داشته باشند و دوم هم این که بر اساس توانمندی‌ها و علائق، تقسیم کار خوبی بین آنها صورت بگیرد. ✔️اگر در حوزه اندیشه و علوم انسانی قلم می زنید مساله مهم این است که حرف دیگران را به درستی بفهمید و زود دست رد بر اندیشه و تفکر دیگران نزنید، بلکه در نوشتن مطالب یا خودمان پربار باشیم و یا اگر چیزی را نمی‌دانیم سریع قضاوت نکرده و رد نکنیم. ➕مطالعه گزارش در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
💢شش سوال مهم و کلیدی رو از خودتان بپرسید: ❓کی؟ چی؟ کی؟ کجا؟ چرا؟ چگونه؟❓ ▪️این رو بارها در طی این مدت بهش اشاره کردیم ❓کی؟ ▪️شخصیت‌تون کیه؟ روی شخصیت داستانتون متمرکز بشید. ❓چی؟ ▪️داستان درباره چیست؟ چرایی داستان، هسته و بذر اولیه داستان درباره چیست؟ ❓کِی؟ ▪️داستان در چه زمانی اتفاق می‌افته؟ در گذشته، حال، آینده؟ ❓کجا؟ ▪️محل وقوع داستان کجاست؟ ظرف محیطی و مکانی داستان شما کجاست؟ ❓چرا؟ ▪️چرا این شخصیت و اتفاقاتش مهمه؟ چرا باید دیگران اون رو بخوانند؟ ❓چگونه؟ ▪️شخصیت اصلی چگونه مسیر ابتدایی تا انتهایی که براش طرح ریزی و پیرنگ ریخته اید رو طی می‌کنه؟ آیا این مسیر می‌تونه راهنمایی برای خواننده باشه و اون هم با تکیه به داستان شما و شخصیت داستانت همون مسیر رو طی کنه؟ 👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇 @toolid_mohtava
💢راز خون را جز شهدا در نمی‌یابند. گردش خون در رگ‌های زندگی شیرین است، اما ریختن آن در پای محبوب، شیرین‌تر است و نگو شیرین‌تر، بگو بسیار شیرین‌تر است. راز خون در آنجاست که همه حیات به خون وابسته است. هر کس می‌خواهد ما را بشناسد داستان کربلا را بخواند. ▪️شهید سید مرتضی آوینی 👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇 @toolid_mohtava
✋سلام همراهان عزیز روزتون بخیر یکی از عزیزان زحمت کشیده و در مورد کپشن نویسی مطالبی رو جمع آوری کرده و برای من فرستاده تا با شما به اشتراک بذارم از زحماتشون تشکر میکنم و مطالب رو با شما به اشتراک میذارم
💢چهار‌گام برای کپشن نویسی ✍ باسط ‼️ اگر می‌خواهید قلم‌هایتان را برای نوشتن کپشن‌، ورزیده‌تر کنید، از این چهار گام غافل نباشید: ✅ گام اول، یافتن موضوع و طرح اولیه 💢 به یاد داشته باشید هر چیزی می‌تواند موضوع متن شما قرار بگیرد؛ اگر بخواهید در زمینه‌ی مسائل سیاسی یا اعتقادی قلم بزنید، مسائل روز و مبتلا‌به را مرور و شبهات مربوطه را بررسی کنید. ♨️ مرحله‌ی بعدی، فهمِ جانِ کلام یا شبهه است؛ اینکه دقیقا معین کنیم شبهه‌ی مطرح شده، درحال تخریب، تضعیف و یا تحریک درباره‌ی چه مطلبی است. توجه کنید که شبهه را از منبع اصلیِ متعلق به گوینده‌ی آن دریافت کنید چرا که موجب آگاهی یافتن از حذفیات احتمالی آن و فهم بهتر شبهه می‌شود. 💢 مرحله آخر در تعیین موضوع و طرح اولیه، یافتن استدلالات و براهینی است که فرد شبهه افکن از آن استفاده کرده است. این مرحله بسیار حائز اهمیت بوده و نقش تعیین کننده‌ای در نوشته‌ی ما دارد؛ شبهات از دوحال خارج نیستند: ۱. شبهات همراه با دلیل و سند( گرچه آن دلیل و سند، غیر منطقی یا ساختگی باشد) ۲. شبهات بی‌سند و بی‌استدلال ‼️ در پاسخ به شبهاتی که با سند و دلیل همراه است، اولویت، زیرسوال بردن آن دلیل و سند بوسیله‌ی پاسخی منطقی و عقلانی است؛ برخلاف شبهات دسته‌ی دوم که نویسنده مختار است از پاسخ های متنوع ‌تری استفاده کند. ادامه دارد… 👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇 @toolid_mohtava
💢چهار‌گام برای کپشن نویسی ✍️ باسط ✅ گام دوم، انتخاب عنوان 💢 بعد از آنکه شبهه را تشخیص دادید و به طور اجمالی پاسخ آن را در ذهن آماده کردید، حالا نوبت انتخاب عنوانی جذاب است تا مخاطب با دیدن آن به خواندن ادامه مطلب ترغیب شود. ♨️ در انتخاب عناوین بهتر است به چند نکته توجه شود: ۱. عنوان باید با نوشته‌ی خود تناسب داشته باشد و مخاطب بتواند ارتباط آن را با نوشته بفهمد. اگر احتمال می‌دهید ساختار و ادبیات نوشته را تغییر خواهید داد، می‌توانید در پایانِ کپشن نویسی، عنوان را انتخاب کنید. ۲. عنوان می‌تواند برگرفته از شبهه‌ی اصلی و یا پاسخ شبهه باشد. ۳. برای ایجاد جاذبه‌ی بیشتر در عناوین، می‌توان از مصرع‌های کوتاه( چه آثار شعراء و چه مصرع‌های ابداعی)، ضرب المثل‌ها و یا عبارات طنز و... استفاده کرد. ۴. اگر کلمه‌ای مدنظر دارید اما حس می‌کنید کاربرد آن در متنِ عنوان، نازیباست، می‌توانید مترادف های آن را جستجو کرده و بهترین انتخاب را داشته باشید. ۵. در خلق یک عنوان، از تمسخر، تحقیر و القاب دهی به مخاطب پرهیز کنید، چرا که نوشتار غیراخلاقی، حتما تاثیر منفی خود را بر ناخودآگاه خواننده خواهد گذاشت. ادامه دارد… 👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇 @toolid_mohtava
💢چهار‌گام برای کپشن نویسی ✍️ باسط ✅ گام سوم، نوشتن متن اصلی 💢 در نوشتن متن اصلی بهتر است ابتدا در چند جمله کوتاه، شبهه‌ی مورد نظر توضیح داده شود تا مخاطب در جریان ماجرا قرار بگیرد. تبیین شبهه باید طبق حقیقت کلام گوینده‌‌ی آن و به دور از غرض‌ورزی‌ها و رقابت‌های منفی صورت پذیرد. ♨️ مرحله بعد، آوردن پاسخ به شبه است که در قالب جواب‌های سلبی یا ایجابی طراحی می‌شود؛ از زیر سوال بردن استدلال‌های فرد شبهه افکن گرفته تا به کاربردن فنون مناظره، گریزی به داستان‌های ‌کوتاه، طنز، ضرب المثل و... همه و همه می‌تواند ادبیات کپشن شما را جذاب‌تر کند. 💢 در نوشتن کپشن، از کوتاه‌نویسی و پاراگراف بندی نوشته‌ی خود( حداکثر در ۴ یا ۵ پاراگراف) غافل نباشید چرا که خواندن متون طولانی و بهم پیوسته برای مخاطب، ملال‌آور است. 💢 یادتان باشد در پایان کپشن‌ها بهتر است عنوانی را که ابتدا برای مطلب برگزیدید، به صورت مستقیم و یا تلویحی، برجسته کنید؛ این حالت موجب می‌شود تا جان کلام شما در مخاطب ماندگار شده و خلاصه‌ی مطلب برای او مرور شود. ادامه دارد… 👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇 @toolid_mohtava
💢چهار گام برای کپشن نویسی ✍️باسط ✅ گام چهارم، اصلاح، بازنویسی و افزایش بازدید ‼️ بخاطر داشته باشید غلط‌های املایی از وجاهت متن شما می‌کاهد‌؛ پس اگر در درست نویسی کلمه‌ای مردد هستید، حتما نوشتار صحیح آن را جستجو کنید. 💢 پس از اتمام کار، با ایجاد وقفه‌ی زمانی مناسب و استراحت ذهنی، نوشته ی خود را بازخوانی کنید تا اشتباهات احتمالی و لغات تکراری را تصحیح کنید. این فاصله‌ی زمانی برای اصلاح نهایی لازم است چرا که خواندن متن بلافاصله پس‌از نوشتن، کمکی در تصحیح کامل آن نخواهد کرد؛ چشمان شما به تازه‌‌نوشته‌ی خود، عادت کرده و بازنویسی آن بدون داشتن فاصله‌ی زمانی مناسب، موجب غفلت از اشتباهات خواهد‌شد. ♨️ نکته‌ی آخر برای بهتر دیده شدن کپشن، استفاده از سه تکنیک اساسی است: ۱. انتخاب هشتگ‌های پرکاربردِ متناسب با آن مطلب ۲. کاربردی و به‌روز بودن مطلب ۳. درج نام حقیقی یا مجازی نویسنده( با این کار، مخاطب با جستجوی نامتان، به نوشته های دیگر شما دسترسی پیدا می‌کند) 👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇 @toolid_mohtava
✋سلام خدمت دوستان عزیز و همراهان همیشگی ▪️مطالبی که براتون در مورد داستان نویسی میگم حاصل زحمات سرکار خانم نجیبه نعمتی (کارشناس ارشد ادبیات نمایشی سازمان سینمایی کشور، داستان‌نویس و نمایشنامه نویس) و از ایشون بابت زحمت تدوین و آماده سازی این مطالب تشکر میکنیم 👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇 @toolid_mohtava
💢شخصیت مهمترین عنصر یک داستان است. ▪️پیرنگ و ماجراها حول محور وجودی شخصیت اتفاق می‌افته. 🔻در تعریف شخصیت باید گفت که: اشخاص ساخته شده‌ای (مخلوقی) را که در داستان، نمایشنامه و فیلم‌نامه ظاهر می‌شوند، را شخصیت گویند ( میر صادقی، جمال، 350: 1394). ▪️پس لازمه شخصیت؛ انسان بودن نیست. ▪️نویسنده خالقه؛ خالق ماجرا و اتفاق و از همه مهمتر خالق شخصیته. اون می‌تونه هر موجودی که خواست با توان تخیلی خودش بیافرینه. 🔻شخصیت او می‌تونه حیوان، یک شیئی، یک گیاه، موجودی فضایی و فرا زمینی و ...باشه. ▪️نویسنده بار داستان، فیلمنامه و نمایشنامه را بر دوش شخصیت می‌ذاره لذا شخصیت شامل همه ابعاد وجودی یک مخلوقه؛ خصوصیت ظاهری، رفتار، طرز صحبت کردن، طرز تفکر و...رو در بر می‌گیره. 👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇 @toolid_mohtava
💢بیایید اکنون شخصیت خود را خلق کنیم. ▪️شش سوال کلیدی رو یادتوه؟ 🔻اولین سوال «کی» بود. «کی» (چه کسی؟) همون شخصیتیه که داستانتون رو شکل می‌ده. ▪️هر چی اون رو برای خودتون مشخص‌تر کنید، ظاهر و باطنش رو عیان کنید، آشنایی مخاطب و همراهی اون با شخصیتی که خلق کرده‌اید بیشتر میشه. ▪️شخصیتی که شما روی صفحات سفید کاغذ ( یا مانتیور کامپیوتر ) خلق کرده‌اید برای مخاطب شکل می‌گیره، با اون همذات پنداری می‌کنه و همراهش وارد موقعیت‌های نفس‌گیر می‌شه. ▪️همراه شخصیت می‌ترسه، عاشق می‌شه، نفرت پیدا می‌کنه و....، همه این‌ها موقعیت‌هایی هستند که شما با آفرینش شخصیت درست کرده‌اید. 🔻اما...، چنین شخصیتی که نفس مخاطب رو با خودش یکی کنه به آسونی که فکرش رو می‌کنید خلق نمی‌شه. ▪️اول از همه شما به عنوان نویسنده باید با شخصیتصادق باشید. ✅ از جان برای خلق آن مایه بذاریدو روح خودتون رو در او بدمید. 👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇 @toolid_mohtava
💢اداره ثبت احوال خودتون رو باز کنید: ▪️وقتی فرزندی به دنیا می‌آید کاری که والدین براش انجام می‌دن رفتن به اداره ثبت احوال و گرفتن شناسنامه است. ▪️شما هم به عنوان نویسنده درحال همین کار هستید. 🔻شما فرزندی دارید. شما والد هستید. چه نکات و مشخصاتی در شناسنامه درج می‌شه؟ نام: نام خانوادگی: نام پدر: نام مادر: تاریخ تولد: تاریخ صدور: دین: صفحات بعدی شناسنامه نیز برای ازدواج: نام همسر و....و صفحه آخر نیز به صفحه مرگ تخصص یافته و .... ▪️شما به عنوان نویسنده بیش از این کار دارید: -🔻خوب اول از همه با موضوع شخصیت شروع می‌کنیم: 1- نام و یا اسم مناسب برای شخصیت خود انتخاب کنید. ممکنه مجبور باشید نام مناسبی برای شخصیت خودتان خلق کنید، ابتکار به خرج بدید و با کلمات بازی کنید. شخصیت شما باید همچون فرزندتان لایق داشتن نام مناسب باشد. 2- شخصیت شما چند ساله است؟ کی به دنیا آمده؟مثلا شخصیت من فلان روز از فلان ماه از بهمان سال به دنیا آمده. 3- کجا به دنیا آمده است؟ کدام شهر؟ کدام کشور؟ اصلا کدام سیاره؟ 4- پدر و مادر او کی هستند؟ برای شخصیت خود خانواده تشکیل دهید؟ (مادر، پدر، خواهر، برادر، پدربزرگ، مادربزرگ، خاله، عمو و...). 5- مشخصات ظاهری شخصیت خودتون رو بیان کنید. شخصیت شما چه نوع مویی داره؟ کچله؟ موهای مجعد داره؟ موفرفریه؟ موهاش کوتاه یا بلند؟ رنگ موهاش رو بیان کنید: ( مثلا: موهایش سیاه است؛ اما در آفتاب خرمایی تیره دیده می‌شود). رنگ چشمهایش و... 6- قد بلند یا کوتاه؟ لاغر یا چاق...، ( او آنقدر چاق بود که به محض اینکه دو قدم برمی‌داشت نفسش به شماره می‌افتاد...، یا او از سن خودش پیرتر یا جوان تر به نظر می‌رسید....) 7- کجا زندگی می‌کنه؟ ( او در ستاره 456 که به دور قمر شماره سه زحل می‌چرخد زندگی می‌کند). 8- برونگراست یا درون گرا؟ 9- طرز لباس پوشیدن او چگونه است؟ ( معمولا لباس بر اندامش زار می‌زند....، بیشتر دوست دارد لباس‌های چهارخانه بپوشد و .....) 10- حرکات به خصوصی دارد؟( ناخن شست خود را می‌مکد، هر وقت عصبی می‌شود دستش را به میان موهایش می‌کشد، ناخن خود را می‌جود، به شدت عرق می‌کند و...) 11- از نظر هوش چطوره؟( با هوش است، گیج است، نادان و یا احمق است و...) 12- در چه کاری بسیار ماهر و یا در چه کاری تنبله ( از ظاهر به هم ریخته اتاق، لباس‌های ریخته شده در هر گوشه می‌شود فهمید که او در مرتب کردن تنبل است) و غیره. 13- ورزشکار است؟ در چه رشته‌ای؟ یا اهل مطالعه است؟ درس خوان است؟ و... 14- ته تغاری و یکی یک دانه است یا برادر و خواهر دارد؟ اسم خواهر و برادرهایش چیست؟ از او بزرگتر هستند و یا کوچکترند؟ او را دوست دارند؟ رفتارشان با او چگونه است؟ 15- در اجتماع چطوره ؟ پرحرف و یا خجالتی؟ و.... 16- چه غذایی دوست داره؟ گوشت خوار یا گیاهخوار؟... 👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇 @toolid_mohtava
💢 مهمترین سوال؟ ❓آرزوی او چیست؟ ❓چه هدفی را دنبال می‌کند؟ ❓چه چالشی دارد؟ ❓چه موانعی در مقابل او برای رسیدن به آرزویش قد علم کرده‌اند؟ ▪️سوال‌هایی که جنبه‌های مختلف یک شخصیت رو می‌سازند، مطرح کنید. 🔻این جنبه‌ها (جسمانی، احساسی، اجتماعی، روانشناسی و...) رو در برمی‌گیرند. ▪️هر چه میزان سوال‌هایی که ما به عنوان نویسنده از شخصیت خودمون داشته باشیم اون رو بیشتر در مقابل چشمان ما ظاهر می‌کنه. ▪️سوال‌های ما به شخصیت تخیلی، گوشت و خون می‌ده. او از تخیل شما شکل می‌گیره؛ اما مقابل چشم شما واقعی می‌شه. 🔻واقعی شدن شخصیت زمانیه که اون مثل فرزند، همسر، دوست‌تون و...، براتون ظاهر بشه؛ اون زمانه که واقعیه. 👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇 @toolid_mohtava
💢باور پذیری ▪️سوال‌ها و تشریح شخصیت باید باور پذیر بشه؛ ❓اما از کجا متوجه بشیم که شخصیت ما باور پذیره؟ 🔻هر زمان که خود شما به عنوان نویسنده وجود اون رو باور کنید؛ مطمئن باشید شخصیت باور پذیر شده. ▪️تمامی سوالات و توصیفاتی که نوشتید در داستان درج نمی‌شه؛ اما هر چی شما به عنوان نویسنده در پاسخ به سوالات صادق باشید و سوالات بیشتری که تمامی جنبه‌های شخصیت رو مشخص کنه، بیارید شخصیت شما بیشتر باور پذیر می‌شه. 👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇 @toolid_mohtava
💢تمرین: ▪️مقابل آینه بشینید و خودتون رو مقابل آینه ببینید. 🔻خوب حالا هر آنچه در خصوص شخصیت مقابلتون می‌دونید بنویسید. ▪️نوشتارتون سوم شخص باشه. می‌تونید اول شخص هم بنویسید؛ اما سوم شخص برای تمرین شما مناسب‌تره. ▪️شخصیت داخل آینه رو دقیق توصیف کنید. 🔻از خصوصیات ظاهری شروع کنید و بعد صادقانه به خصوصیات باطنی بپردازید. ❓ آرزوی شخصیت داخل آینه چیست؟ ❓ موانعی که چون سد مقابلش قد علم کردند چیست؟ ⭕️ تنبلی نکنید و در دو سه خط تمومش نکنید حداقل یک ورق ( پشت و رو) بنویسید. 👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇 @toolid_mohtava
هدایت شده از سلسبیل
📌تحلیل و نقد مستند عمامه صورتی! 👤نویسنده: محمد جواد ابراهیمی 🟠حدود 3 روز پیش بود که یکی دیگر از آثار حسین شمقدری، مستند ساز نسبتا جوان فعال عرصه تولید محتوا به شکل خاصی منتشر شد. عمدتا کار های او در وبسایت آرمان مدیا منتشر می شوند تا علاوه بر بازدید مخاطبان، بتواند از طریق فروش اشتراک، هزینه های تولیداتش را نیز در بیاورد. اما این دفعه مستقیماً بر روی پلتفرم یوتوب، این کار را برای اکران، منتشر کرد. شم پلیسی من می گفت که انگار این کار، بوی خاصی دارد ... 🟠شمقدری 35 ساله، با اینکه از لحاظ سنی خیلی پا به سن نگذاشته است اما خیلی سریع توانسته رشد خوبی کند و برخی از آثارش جزء کار های بسیار پربازدید شده اند. کارهایی همچون: انقلاب جنسی، متولد اورشلیم، 33 سال سکوت، برای یک زندگی معمولی و... 🟢یکی از بهترین نقاط قوت او در تمام کارهایش این است که در بُرْهه های مختلف، وقتی دست به دوربین میشود، روایت گر موضوعات چالشی و جنجالی آن زمان میشود لذا این ترفند بسیار زیرکانه او باعث میشود خیل عظیمی از موافقان یا مخالفان با آن موضوع، مجبور به تماشا، تحلیل و حتی نقد کارهای او بشوند. و این نقش پررنگی در مشهور شدن ایشان و بازدید حسابی گرفتن مستند هایش دارد. 👇ادامه متن در پست زیر 👇
هدایت شده از سلسبیل
🔴کار دیگری نیز میکند، که هم طرفدار دارد و هم منتقدان جدی: و آن اینکه پایان کارهایش را خیلی باز می گذارد؛ درست است که این سبک از تولیدات رسانه ای که مستقیم و صریح، جمع بندی می کنند دیگر طرفدار و خریدار و اثر گذاری بالایی ندارند و باید قدری پایان کار را باز گذاشت تا مخاطب از درونش، درگیر با موضوع شود و با مجموع داده هایی که در طول آن مستند از تولید کننده اثر دریافت کرده است، خودش نتیجه گیری کند. اما شمقدری، پایان کار را به اندازه ی یک اتوبان باز می گذارد و شاید این سبک جمع بندی، منتهی به نوعی ولنگاری در ذهن مخاطبان اثر بشود. 🟣کار اخیر او، مستندی 30 دقیقه است بنام "عمامه صورتی" داستان نقد کیفیت امر به معروف و نهی از منکر فعالان این عرصه است که فقط حجاب، نوک پیکان آنها قرار گرفته است که به دید شمقدری، آمران به معروف، دست روی حجاب مردم (ظاهر و ویترین وضعیت جامعه) گذاشته اند، غافل از اینکه مسائل مهم تری مانند امر به معروف مسئولان و تصمیم گیران کشور روی زمین مانده است و چون از امر به معروف و نهی از منکر مسئولان، غافل شده ایم، هم مردم به آنها بد بین شده اند و هم اینکه این سوء عملکرد برخی از آنها منجر به آسیب دیدن مواردی همچون حجاب شده است. 🔷کلیت این حرف، چیز بدی نیست اما اگر بخواهیم قدری با دقت به آخرین اثر شمقدری، نگاهی بیندازیم، بیان چند نکته ضروری به نظر می رسد: ⬅️اگر یک تولید کننده مبتدی، چنین کاری را تولید می کرد، شاید مدال تحسین هم می گرفت اما در بین تولید کنندگان جوان، شمقدری، یک حالت کانون توجه برایش بوجود آمده است و مثلا برای نمره دادن به برخی کار ها میتوان از این ادبیات، استفاده کرد: "اگر قدری بیشتر تلاش کنی میتوانی در حد شمقدری، مستند ساز خوبی بشوی" . حالا با این توصیف، عمامه صورتی، یک سیر داستانی بسیار مضطرب دارد؛ و انگار قرار نیست به معضل خاصی بپردازد و فقط میخواهد انتقاد کند. ⬅️مثلا خود مقوله حجاب، یک مستند مفصل می طلبد؛ تحلیل مسئله روش امر به معروف و نهی از منکر آمران به معروف و ناهیان از منکر، تحلیل اینکه اصلا چرا اینقدر بر مسئله حجاب حساس اند و چیز دیگری را انتخاب نمی کنند، تحلیل وضعیت موجود جامعه ، بررسی عوامل بوجود آمدن این حد از بی حجابی در جامعه، بررسی سهم دولت و مسئولان از ضعف و ایراد موجود، میزان میل فعلی مردم به تغییر پوشش، علت زدگی مردم از برخی ظاهر و پوشش های مذهبی و ... اینها پاره ای از سرفصل هایی بود که بیان شد و به هنگام تحقیق و تحلیل، قطعا با ریز موضوع های پر چالش نیز مواجه خواهیم شد که به تصویر کشیدن آنها یک پروژه ی مستقلی می طلبد. ⬅️کم رنگ شدن امر به معروف و نهی از منکر مسئولان و استفاده یا به تعبیر بهتری "سوء استفاده" برخی از دولتی ها از امکانات این مرز و بوم و رانت و فراساختار عمل کردن برخی از آنها نیز خودش یک موضوع بسیار پرچالش و جدی است که به تصویر کشیدن آن، هم دقت لازم، و هم تحلیل عادلانه و بدون تعصبی میخواهد که کمتر کسی، وقایع را اینگونه مورد بررسی قرار میدهد. و این کار اخیر شمقدری نشان میدهد که او فعلا برای چنین سبک تولیداتی، جوان است و خامی های فراوان از آن دیده میشود. ⬅️بررسی اینکه چرا مردم از برخی مسئولین، حس انزجار و تنفر دارند نیز خودش سیاست و کیاست منحصر به فردی می طلبد تا همزمان بتوان چند تحلیل موازی لایه ای داشت: آیا فلان مسئول، واقعا بین مردم،منفور است یا این یک موج رسانه ای علیه او است؟ آیا بخاطر کار درستی او عده ای برایش حرف درآورده اند یا اینکه اینقدر بدطینت است که اثر وضعی اقدامات خبیثانه او، بذر نفرت را در دل مردم، کاشته است؟ حالا باید این شکل مسائل را چگونه به تصویر کشید تا موجب رشد جامعه شده و همچنین آب در آسیاب دشمن ریخته نشود؟ اگر اینجا دقت لازم و تیزبینی کافی و طمأنینه وافی را نداشته باشیم، آیا سود اصلی کار های ضعیف به جیب خودمان میرود؟ ❇️ای کاش، شمقدریِ پرتلاش توانا، کاری می ساخت، منتقدانه و عاری از هرگونه عجله و تعصب. انگار این کار آخر، عیار او را قدری پایین آورد. بسیار سریع از کنار مشکلات و چالش ها گذشت، درحالیکه هرکدام قابلیت یک کار مفصل خوب را داشتند که هم میتوانستند کارنامه ی خوبی برای شمقدری بشوند و هم اینکه از هرکدام میتوانست پول خوبی به جیب بزند. اما عجله زیاد در ساخت و پرداخت و ارائه "عمامه صورتی" او را از بسیاری از این موارد، باز داشت. 👇لینک مشاهده مستند در یوتوب (نیاز به فیلتر شکن دارد)👇 https://www.youtube.com/watch?v=L2ChyNHWRxk 🆔@Yekjorehdanesh