▪️نامها تمدن میسازند
یکی از راههایی که میتوانیم از طریق آن هویت و تفکر جوامع را بشناسیم، توجه به نامهای مورد علاقهشان است.
جامعهای که نام شهرهایش پرند، پردیس، فردیس، پردیسان، شیرینشهر، مهسان، پارمیس، پرنیان و مهستان است صدها سال نوری با آن جامعه که نامهای مورد علاقهاش علیآباد، احمدآباد، حسینآباد، اسلامآباد و جنتآباد است فاصله دارد.
قصهی اسفناک نامگذاری مبتذل شهرها و شهرکها در مورد نامگذاری نوزادان هم صدق میکند. نگاهی گذرا به نامهای مورد علاقه مردم در گزارشهای ثبت احوال نشان میدهد که بخش مهمی از جامعه گرفتار نوعی زیباییشناسی مبتذل و بیمعنا شدهاند. توجه کنیم به فرمایش آیت الله جوادی آملی که فرمودند ظاهر مردم باطن مسئولان است. الناس علی دین ملوکهم.
تمدن اسلامی را فکر و ذهن اسلامی میسازد، تمدن اسلامی فقط با بنر و همایش ساخته نمیشود.
@madineyefazele
انحطاط در تمامی عرصههای هنری، هویتی و تمدنی (معماری، شهرسازی، خطاطی، طب، اقتصاد، نظام آموزش، حکمرانی و...) از #پساصفویه آغاز شد و در دوران #قاجاریه به اوج رسید و پس از #مشروطه ارتباط این عرصهها با هویت اسلامیایرانیشان تقریبا قطع شد.
اما با روی کار آمدن #پهلوی، به موازات ظهور ترکیه نوین به رهبری آتاتورک، نه تنها رویکرد اسلامی که حتی هویت ایرانیِ اصیل نیز برخلاف شعارهای رسمی، با تاسیس نهادهای اقتصادی، آموزشی و بهداشتی و قضایی مدرن و حتی نامگذاری و القاب در این شاخهها جایی ندارد و اوج ابتذال را شاهد هستیم.
انحطاط 👈 انقطاع 👈 ابتذال
✍️ تحریریه ترابیران
@torabiran
25.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یک نمونه نقشه خانه ایرانی اسلامی که در مساحت ۹۰۰ الی ۱۰۰۰ متری میشود پیاده کرد.
وصفالعیش نصفالعیش...
این خانهها به راحتی در ایران قابل دستیابی است اما مافیای مسکن و آسانسور و سیمان و میلگرد و زمین و ... اجازه نمیدهند...
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
ترابیران ... معماریظرفزندگی
یک نمونه نقشه خانه ایرانی اسلامی که در مساحت ۹۰۰ الی ۱۰۰۰ متری میشود پیاده کرد. وصفالعیش نصفالعی
#شهر_آرمانی و #مدینه_فاضله را اگر مقصد نهایی بدانیم؛ برای رسیدن به این مقصد نیاز به استراتژیها و راهبردهایی داریم که به موازات یا توالی هم یک نقشه راه تا رسیدن به مقصد ( #آرمانشهر_مهدوی ) برایمان ترسیم میکند.
قطعا معماری در کنار سایر حوزههای استراتژیک از جمله؛ اقتصاد، طب، آموزش و پرورش، حکمرانی و سایر حوزهها نیازمند تغییر از وضع موجود(بحرانی) به وضع تراز این آرمانشهر هست که در یک نقشه راه کلی (انقلاب سیاسی، انقلاب فرهنگی، انقلاب اقتصادی) جانمایی میگردد.
اما این نگاه راهبردی و استراتژیک نباید ما را از نگاه تاکتیکی و تکنیکی غافل کند، چرا که معماری با در هم تنیدگی "فرهنگ و سبک زندگی، صنعت و تولید، اقتصاد و مذهب" از لایه تکنیک، تاکتیک، استراتژی تا چشماندازِ مدینه فاضله یک حرکت رفت و برگشت دارد و هر کدام بر دیگری اثرگذار است.
در واقع #معماری_و_شهر هم علت است هم معلول؛
توضیح اینکه هم یک #نامعماری میتواند ناخودآگاه علت تبرج، بی غیرتی و مصرفگرایی باشد هم یک #معماری_مطلوب میتواند معلول یک جامعه با فرهنگ بالنده، تولید کننده و دارای حریم و حدود باشد.
بنابراین در پرداختن به چیستیچراییچگونگیِ معماری اگر نسخهای واحد را به عنوان چگونگی و در جواب چیستی و چرایی مطرح کردیم قطعا دچار اشتباه راهبردی خواهیم شد:
چگونه ممکن است الگوی ساخت برای خانوداه با شغل گاوداری، با یک کشاورز دیم و یا پرورش دهنده ماهی و یا جامعه محلی که ارتزاقش از مسیر بافندگی، ریسندگی و حتی سفالگری میگذرد یکسان باشد!
چگونه ممکن است برای ساخت خانه مولد در شمال کشور (با بیشترین بارش باران و الگوی شهر پراکنده) با کویر خشک مرکزی (با بادهای آزاردهنده و الگوی شهر متراکم) و یا ارتفاعات زاگرس الگوی ساخت یکسان تجویز کرد!؟ ضمن اینکه همین تغییر اقلیم در نوع معیشت و تولید هم موثر و از این مسیر بر الگوی معماری و شهر اثرگذار خواهد بود.
و دهها موضوع دخیل دیگر در الگوی ساخت از جمله؛ سبک زندگی و فرهنگ بومی، اختلاف دمای شبانه و سالیانه، نحوه چرخش و زاویه خورشید، مصالح در دسترس و بومآورد و...
✍️ تحریریه ترابیران
https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
ارتباط، انتقاد، پیشنهاد :
@TORAB91
انیمیشن مربوط به یک نمونه نقشه خانه ایرانیاسلامی
آقای شهردار تهران ظاهرا عدالت را اینجور فهمیدهاند: اگر شخصی از قِبَل ویژهخواری و رانت به چیزی رسید، این ویژهخواری را برای همه مردم محیا کنیم؟
#تراکم_فروشی #شهرفروشی است.
https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
ترابیران ... معماریظرفزندگی
هُوالْاوَلُ وَالْاخِروَالظَّاهِروَالْبَاطِن 📌📌 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
جایگاه #رنگ در #معماری_اسلامی یک تعریف مشخص و چارچوب تعریف شدهای دارد:
☑️ کاربرد رنگ در #معماری_سنتی ایران نیز فقط جنبه زیباییشناسانه ندارد، اما زیباییشناسی هم در کاربرد آن دخالت دارد.
☑️ انتخاب رنگ در #معماری_سنتی ایرانی همزمان متاثر از مسائل فنی (اقلیم، در دسترس بودن، ملاحظات زیستمحیطی و...) نیز میباشد.
☑️ علاوه بر اینها، مباحث مربوط به #روانشناسی رنگها نیز امروزه بخش جداییناپذیر مربوط به انتخاب رنگ میباشد.
☑️ در کنار همه اینها #نماد در #معماری_سنتی و #معماری_اسلامی بسیار تعیین کننده است؛ مثلا #چهار_باغ_ایرانی تمثیلی از چهار نهر روان در #جنت است و یا گنبد تداعی کننده آسمان و مذَکِّر آیه شریه "هوالاولوالآخر" میباشد.
☑️ اگر فیروزه بر روی انگشتر و در اندازه و مقیاس #نگین و #خاتم ظاهر میشود دلیل بر ذیقیمت بودن آن است، از همین رو این #نگین_فیروزه در مساجد سنتی نیز در همان مقیاس (نگین و خاتم) و به عنوان ختم کننده تمام کثرتها رخ مینمایاند تا به وحدت برسد.
عضویت در کانال:
https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
ارتباط، انتقاد، پیشنهاد:
@TORAB91
مصیبت از جایی شروع شد که #میراث_فرهنگی یک ملت ریشه دار را تنزل دادید به گردشگری!!
حفاظت از این میراث یک امر فنی_تخصصی است و سلب اختیار از کسانی با چند دهه تجربه زیان بار است.
بهترین راه گره نزدن سرنوشت این میراثِ غنی به #گردشگری سودمحور است.
https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30